برای درمان بیماری‌های روحی و روانی روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد. مراجعه به پزشک، تغییر سبک زندگی، ورزش کردن، برنامه غذایی مناسب با بدن و… ازجمله راه‌های درمان عارضه‌های روحی و روانی است. در این بخش قصد داریم تا شما را با تغذیه مناسب و غذاهایی که می‌توانند از بروز علائم افسردگی جلوگیری کنند بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید و از این اطلاعات در راستای بهبود این عارضه استفاده کنید. 

 

 

لیست مواد غذایی برای مقابله با افسردگی

داشتن یک برنامه غذایی درست و مناسب با شرایط بدنی فرد می‌تواند از بروز علائم افسردگی جلوگیری کند. برای جلوگیری از افسردگی و کاهش بروز علائم آن بهتر است برخی از مواد غذایی که می‌تواند در برابر افسردگی مقاوم باشند را در برنامه غذایی روتین خود قرار دهید. در ادامه با مواد غذایی برای مقابله با افسردگی بیشتر آشنا خواهید شد:

۱- سبزیجات

بی شک سبزیجات می‌تواند یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاها برای بدن باشند. معمولا سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند مواد مقوی و ویتامین بیشتری در مقایسه با دیگر سبزیجات دارند. پیدا کردن آن‌ها کار سختی نیست اسفناج، کلم، برگ چغندر و… بیشتری مواد مقوی را درون خود جای داده‌اند. مصرف سبزیجات می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از طرفی از پیشرفت سلول‌های سرطانی جلوگیری خواهند کرد. ویتامین A، C،B، E موجود در سبزیجات علاوه بر کاهش التهابات می‌توانند از بروز علائم افسردگی جلوگیری کند.

vegetables for depression

۲- گردو

گردو سرشار از اسیدهای چربی است که برای سلامتی مفید می‌باشند، از طرفی این اسیدهای چرب امگا۳ در بهبود عملکرد مغز و کاهش علائم افسردگی بسیار موثر هستند. حدود ۸۰ درصد مغز پستانداران از چربی ساخته شده است، چربی‌هایی چون چربی امگا۳ موجود در گردو می‌تواند نیاز چربی مغز را برطرف کند. اما متاسفانه غذاهای امروز خیلی از این نوع چربی فاصله گرفته است.

walnuts for depression

۳- آووکادو

آووکادو خواص خوراکی و درمانی بسیاری زیادی دارد از این رو بهتر است این ماده غذایی را در برنامه روزانه و روتین خود قرار دهید. آووکادو می‌تواند چربی‌های مفید بدن را تامین کند، سه چهارم کالری موجود در آووکادو چربی است. هر آووکادو دارای چهار گرم پروتئین، چربی‌های اشباع نشده چون اسید اولئیک، شکر بسیار کم، فیبر بالا، ویتامینC، ویتامینB12  و… می‌باشد.

avocado for depression

۴- گوجه فرنگی

اسید فولیک و اسید آلفالیپوئیک موجود در گوجه فرنگی می‌تواند با علائم افسردگی مقابله کند. طبق تحقیقات انجام شده بیشتر بیماران افسرده فکمی در بدن خود دارند، این موضوع می‌تواند به بروز علائم افسردگی دامن بزند. مواد مفید موجود در گوجه می‌تواند میزان فولات بدن را کنترل کند. در واقع اسید فولیک موجود در گوجه فرنگی می‌تواند از افزایش هموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کند. هموسیستئین از تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین جلوگیری می‌کند. بهتر است روزانه ۶ عدد گوجه فرنگی کوچک مصرف کنید.

Tomatoes for depression

مطلب مرتبط: برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ ۲۳ خوراکی مفید برای حافظه

۵- پیاز

مصرف پیاز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های بدن را کاهش دهد. پیاز دارای آنتی اکسیدان و فلاونوئیدهای ضدالتهاب بسیاری است که خواص ضد سرطانی دارند. این دسته از مواد غذایی می‌تواند موجب کاهش بروز علائم افسردگی در فرد شوند. از این رو مصرف آن‌ها برای بدن بسیار مفید می‌باشد.

onions for depression

۶- قارچ

قارچ دارای خواص درمانی بسیار زیادی است، قارچ می‌تواند قند خون بدن را تنظیم کند. این ماده غذایی در لیست غذاهایی وجود دارد که مانع افسردگی می‌شود. پروبیوتیک موجود در قارچ می‌تواند باعث تقویت باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شود. از این رو به هضم غذا کمک بسیاری خواهد کرد.
سلول‌های عصبی موجود در روده می‌توانند حدود ۹۰ درصد سروتونین بدن را تولید کنند، در واقع این انتقال‌ دهنده‌های عصبی هستند که ما را سالم نگه می‌دارند. خوردن قارچ باعث تولید سروتونین بیشتری در بدن می‌شود در نتیجه از بروز علائم افسردگی جلوگیری خواهند کرد.

mushrooms for depression

۷- توت

توت هم مانند سیب سرشار از آنتی اکسیدان است. در میان توت‌ها توت فرنگی، تمشک سیاه از آنتی اکسیدان بالایی برخوردار هستند. از این رو سعی کنید مصرف توت‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. توت‌ها می‌توانند از بروز علائم افسردگی و شدت یافتن افسردگی خفیف جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان موجود در توت سلول‌ها را بازسازی می‌کند و در پیشگیری از سرطان بسیار موثر خواهند بود.

berries for depression

۸- سیب

سیب سرشار از آنتی اکسیدان است، به این ترتیب از اکسید شدن و ملتهب شدن سلول‌های بدن جلوگیری خواهند کرد. فیبر محلول در سیب می‌تواند نوسانات قند خون را کنترل کند. خوردن این ماده غذایی به افرادی که دچار دیابت هستند توصیه می‌شود.

apples for depression

۹- لوبیا

لوبیا ضد دیابت است و می‌تواند به کاهش وزن بدن کمک بسیاری کند. سیستم گوارش بدن لوبیا را به آرامی هضم می‌کند از این رو می‌تواند برای سلامتی بدن و ثابت نگه داشتن قند خون بسیار مفید باشد.

beans for depression

۱۰- ماکیان

ماکیانی چون مرغ، بوقلمون، بلدرچین و… مبنغ بسیار غنی از پروتئین بدون چربی هستند. تریپتوفان بالا در ماکیان می‌تواند به افزایش سروتونین بدن و داشتن یک روحیه متعادل کمک بسیار زیادی کند. مصرف ماکیان در مقایسه با مصرف گوشت قرمز بیشتر توصیه می‌شود.

Poultry for depression

۱۱- آجیل

دانه‌های غذایی چون تخم آفتابگردان، تخم هندوانه، تخم کدو و… سرشار از امگا۳ و اسیدهای چرب مفید هستند. این دانه‌ها با وجود جثه کوچک خود دارای خواص درمانی بسیار بالایی است. چربی موجود در این مواد می‌تواند میزان جذب سبزیجات بدن را افزایش دهد، از این رو مصرف آن‌ها در کنار سبزیجات و سالادها توصیه می‎شود.

nuts for depression

سخن پایانی

استفاده از این موادغذایی می‌تواند علاوه بر بهبود علائم افسردگی موجب نشاط و شادابی فرد شود. از این رو بهتر است مصرف این دسته از موادغذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
داشتن برنامه غذایی درست و اصولی هم مانند دارو درمانی پزشکان می‌تواند موثر واقع شود البته زمانی که علائم افسردگی خفیف باشد. در صورت شدت یافت علائم افسردگی شاید دیگر نتوانید این عارضه را تنها با کنترل غذا درمان کنید.