سردرد مشکلی است که هر روز افراد زیادی را درگیر و زندگی روزمره آن‌ها را مختل می‌کند. انواع مختلف سردرد از جمله سردردهای تنشی، خوشه‌ای و میگرنی در بین افراد وجود دارد. این درست است که داروهای مختلفی برای تسکین درد سر وجود دارد؛ اما درمان‌های ساده، طبیعی و در عین حال موثری هم برای رفع این مشکل وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ۱۸ درمان خانگی سردرد را به شما معرفی کنیم.

درمان خانگی سردرد

اگر از سردردهای مکرر و مصرف مسکن‌های مختلف خسته شده‌اید راه‌های درمان طبیعی سردرد را که در ادامه این مقاله آورده‌ایم به کار بگیرید.

۱. آب زیاد بنوشید!

کم آبی بدن (دهیدراته شدن) می‌تواند باعث سردرد شود. مطالعات نشان داده است که کم آبی مزمن بدن یکی از علل شایع سردردهای تنشی و میگرن است. خوشبختانه در صورتی که علت سردرد کمبود آب باشد با نوشیدن آب می‌توان درد را بهبود داد. از آن گذشته، کمبود آب بدن می‌تواند باعث عدم تمرکز، تحریک پذیری و بدتر شدن علائم شود.

بنابراین می‌توان گفت ساده‌ترین راه پیشگیری و درمان خانگی سردرد نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز و خوردن غذاهایی با آب فراوان است.

۲. مکمل منیزیم مصرف کنید.

منیزیم یک ماده معدنی مهم و تعیین کننده در عملکرد درست بدن (تنظیم قند خون و انتقال دهنده‌های عصبی) است. جالب است بدانید که منیزیم در درمان سردرد هم موثر و بی خطر شناخته می‌شود.

مصرف مکمل‌های منیزیم ممکن است در برخی افرد عوارض گوارشی مثل اسهال را ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است پیش از شروع مصرف درباره دوز مصرفی مورد نیاز بدنتان با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بنابراین منیزیم می‌تواند به کاهش دفعات سردردهای میگرنی و شدت آن‌ها کمک کند. بنابراین می‌توانید مصرف مکمل را با مشورت پزشک به عنوان درمان خانگی سردرد شروع کنید.

۳. مصرف الکل را محدود کنید.

ممکن است مصرف الکل در بسیاری از افراد سردرد ایجاد نکند، اما تحقیقات نشان داده است که الکل می‌تواند در یک سوم از افرادی که دچار سردردهای مکرر می‌شوند سبب شروع سردردهای میگرنی، سردردهای خوشه‌ای و تنشی شود.

الکل باعث گشادی رگ‌ها و افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود. سردرد یکی از عوارض جانبی گشاد کننده‌های عروق (مثل داروهای فشار خون) است.

همچنین الکل ادرار آور است. یعنی باعث می‌شود بدن از طریق دفع ادرار آب زیادی را از دست دهد که خود منجر به بدتر شدن سردردها می‌شود.

۴. به اندازه کافی بخوابید.

کمبود خواب و سردرد با هم رابطه مستقیم دارند. طی یک مطالعه با مقایسه گروهی از افراد که کمتر از شش ساعت خواب شبانه داشتند با گروهی که بیشتر می‌خوابیدند مشخص شد که گروه دوم کمتر و با شدت کمتری دچار سردرد می‌شدند. البته توجه داشته باشید که خواب بیش از حد هم می‌تواند باعث سردرد شود.

بنابراین اگر به دنبال درمان خانگی سردرد هستید بهتر است به خواب کافی شبانه توجه کنید. به طور متوسط هفت الی نه ساعت خواب برای یک انسان بالغ کافی است.

تنظیم ساعت خواب یکی از راه‌های موثر در درمان خانگی سردرد است.

۵. هیستامین را از غذایتان حذف کنید.

هیستامین ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و نقش مهمی را در سیستم ایمنی، عصبی و گوارش بدن بازی می‌کند. هیستامین در مواد غذایی مثل لبنیات پروبیوتیک، مواد غذایی تخمیری، کامبوجا، ماهی دودی، آبجو و گوشت نمک سود شده هم وجود دارد.

بدن برخی افراد نمی‌تواند به درستی هیستامین را دفع کند؛ چرا که آنزیم‌هایی که مسئول شکستن هیستامین هستند به درستی کار نمی‌کنند. مطالعات نشان داده است که مصرف هیستامین می‌تواند در افرادی که استعداد سردرد را دارند سبب میگرن شود.

بنابراین حذف مواد غذایی حاوی هیستامین از رژیم غذایی را می‌توان جزو درمان‌های خانگی سردرد در افرادی که به طور مکرر دچار سردرد می‌شوند به شمار آورد.

۶. از روغن‌های اساسی استفاده کنید.

روغن‌های ضروری یا اساسی به مایعات تقطیر شده حاصل از گیاهان مختلف گفته می‌شود. برخی از این روغن‌ها خواص درمانی متعددی دارند و به صورت خوراکی یا موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روغن نعنا فلفلی و روغن اسطخدوس از جمله روغن‌های اساسی هستند که در درمان خانگی سردرد کاربرد دارند. قرار دادن روغن نعنا فلفلی روی شقیقه‌ها می‌تواند علائم سردردهای تنشی را کاهش دهد.

۷. ویتامین ب – کمپلکس مصرف کنید.

ویتامین‌های گروه B دسته‌ای از ویتامین‌های محلول در آب هستند که نقش مهمی را در فعالیت‌های اصلی بدن انسان (مثل سنتز انتقال دهنده‌های عصبی و کمک به تبدیل غذا به انرژی) بازی می‌کنند.

مطالعات نشان داده است که برخی ویتامین‌های گروه B مثل ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، فولات، B12 و B6 (پیریدوکسین) می‌توانند علائم سردرد را کاهش دهند.

ویتامین ب کمپلکس تمام هشت نوع ویتامین B را در خود دارد و یک راه حل طبیعی، موثر، به صرفه و بی خطر برای درمان خانگی سردرد است.

مصرف منظم این ویتامین‌ها بی ضرر است و از آنجا که ویتامین ب محلول در آب است مقادیر اضافی آن از راه ادرار از بدن دفع می‌شود.

۸. کمپرس سرد برای سردرد

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد سر مفید است. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی گردن یا سر از التهاب آن کاسته، انتقال عصبی را آهسته کرده و رگ‌های خونی را تنگ‌تر می‌کند که همه این‌ها می توانند منجر به کاهش درد شوند.

برای درست کردن کمپرس سرد داخل یک کیسه ضد آب یخ بریزید و آن را با یک حوله نرم بپوشانید. کمپرس را روی گردن، سر و شقیقه‌ها قرار دهید تا درد آرام شود.

کمپرس سرد از راه‌های خانگی درمان سردرد

۹. کوآنزیم کیوتن (Q10) مصرف کنید.

کوآنزیم کیوتن (Q10) ماده‌ای است که به صورت طبیعی توسط بدن تولید می‌شود، یک آنتی اکسیدان قوی است و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.

مصرف مکمل کیوتن یک درمان خانگی سردرد به شمار می‌آید و در کاهش دفعات و شدت سردردهای میگرنی و همچنین علائم آن (مثل حالت تهوع) موثر است.

۱۰- رژیم غذایی حذفی را اجرا کنید.

حساسیت غذایی یکی دیگر از عوامل ابتلا به سردرد است. رژیم غذایی حذفی به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام مواد غذایی باعث ایجاد سردرد می‌شوند و حذف آن‌ها علائم سردرد را کاهش می‌دهد.

مرکبات، قهوه، شکلات و الکل مواد غذایی هستند که می‌توانند باعث شروع سردرد میگرنی شوند.

۱۱. نوشیدنی‌های کافئین دار بنوشید.

نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای و قهوه در هنگام سردرد می‌توانند درد را بهبود دهند. کافئین باعث بهبود خلق، افزایش هوشیاری و تنگ‌تر شدن عروق و در نتیجه کاهش سردرد می‌شود. همچنین به افزایش تاثیر داروهای مسکن مثل بروفن و استامینوغن کمک می‌کنند.

توجه داشته باشید که در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید؛ چرا که ترک آن خود می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود.

۱۲. از طب سوزنی کمک بگیرید.

در روش درمانی طب سوزنی با فرو بردن سوزن نقاط خاصی از بدن را تحریک می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که این روش در درمان بیماری‌های مختلفی از جمله سردرد موثر است.

۱۳. یوگا و آرامش ذهنی را تمرین کنید.

یوگا را می‌توان لذت بخش‌ترین درمان خانگی سردرد دانست. این ورزش استرس را دور می‌کند، انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد، درد را کاهش داده و در کل کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد. یوگا می‌تواند شدت و تعداد دوره‌های سردرد را کاهش دهد.

یوگا و درمان سردرد میگرنی مزمن

طی یک مطالعه ثابت شد افرادی که دچار میگرن مزمن هستند و در کنار درمان‌های سنتی یوگا هم تمرین می‌کنند نسبت به افرادی که صرفاً درمان سنتی می‌گیرند کمتر دچار سردرد می‌شوند.

یوگا یکی از تکنیک‌های مراقبه (مدیتیشن) است. برای آشنایی با فواید مراقبه یا مدیتیشن این مطلب را مطالعه کنید: فواید مراقبه یا مدیتیشن چیست؟ چطور مراقبه کنیم؟

۱۴. از بوهای تند اجتناب کنید.

بوی عطرهای تند و مواد پاک کننده می‌تواند باعث بروز سردرد در برخی افراد شود. حساسیت به بو یا اوسموفوبیا (Osmophobia) به خصوص در افرادی که سابقه سردردهای تنشی و میگرن دارند دیده می‌شود.

اگر به بو حساس هستید یا سابقه سردرد میگرنی دارید بهتر است از عطر زدن، کشیدن سیگار و غذاهایی که خیلی معطر هستند اجتناب کنید.

۱۵. درمان گیاهی سردرد

گیاهانی مثل بابونه و گیاه سایبان دو داروی گیاهی برای سردرد هستند که می‌توان در درمان خانگی سردرد از آن‌ها استفاده کرد. بابونه گیاهی است که خواص ضد التهابی فراوانی دارد و مصرف روزانه مکمل آن می‌تواند سردرد را کاهش دهد.

گیاه سایبان هم در کاهش علائم سردرد بین کودکان و بزرگسالان موثر است. مصرف این داروی گیاهی باید با احتیاط انجام شود زیرا می‌تواند باعث آسیب کبدی شود.

۱۶. از مصرف مواد غذایی حاوی نیترات و نیتریت اجتناب کنید.

نیترات و نیتریت جزو نگهدارنده‌های غذایی هستند که برای تازه نگه داشتن هات داگ، سوسیس و کالباس استفاده می‌شوند. نیترات و نیتریت با گشاد کردن عروق خونی باعث سردرد می‌شوند. برای کاهش سردرد از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و مواد غذایی حاوی نیترات اجتناب کنید.

۱۷. چای زنجبیل برای سردرد

ریشه گیاه زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی است. در یک مطالعه که روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به میگرن انجام شده بود ثابت شد مصرف پودر زنجبیل به اندازه مصرف داروی ضد میگرن «سوماتریپتان» در درمان سردرد موثر بوده است.

علاوه بر درمان سردرد، زنجبیل می‌تواند علائم شایع میگرن مثل حالت تهوع و استفراغ را هم از بین ببرد.

۱۸. ورزش کنید.

یکی از ساده‌ترین درمان‌های طبیعی سردرد و کاهش شدت آن فعالیت ورزشی است. کم تحرکی می‌تواند ریسک بروز سردرد را افزایش دهد. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند روزانه چهل دقیقه تمرین ورزشی، پیاده روی روزمره یا دوچرخه سواری را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

جمع بندی

خیلی از افراد از طردردهای مکرر رنج می‌برند. به همین دلیل یافتن یک درمان طبیعی برای سردرد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. یوگا، مصرف مکمل‌ها، روغن‌های اساسی و تغییر در رژیم غذایی همگی راه‌های درمان خانگی سردرد و بهبود علائم آن هستند. با اینکه معمولاً برای درمان سردرد به دارو هم نیاز است، اما انواع مختلفی از درمان‌های طبیعی سردرد هم وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود علائم کمک کند.

مطالعه بیشتر: علائم جسمی افسردگی | ۷ علامت که ثابت می‌کند افسردگی فقط بیماری روانی نیست!

منبع:

Health Line


اگر دچار سردردهای مکرر یا سردرد میگرنی هستید می‌توانید با رزرو نوبت از متخصص مغز و اعصاب یا متخصص طب سنتی نسبت به درمان آن اقدام کنید. برای رزرو اینترنتی نوبت از متخصصان پزشک خوب روی دکمه‌های زیر کلیک کنید:

لیست متخصصان طب سنتی سایت پزشک خوب
لیست متخصصان مغز و اعصاب سایت پزشک خوب