بسیاری از بیماران با شکایت درد قفسه سینه و تنگی نفس به متخصصان قلب مراجعه می‌کنند. با اینکه درد قفسه سینه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، ما در این مقاله قصد داریم دربارهٔ درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی یا «آنژین قلبی»، انواع، علت بروز و روش‌های درمان آن صحبت کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

آنژین قلبی چیست؟

زمانی که خون کافی به بخشی از قلب نرسد، فرد در ناحیهٔ قفسهٔ سینه دچار احساس فشار و درد می‌شود. به این حالت «آنژین قلبی» (آنژین صدری) یا همان درد قفسه سینه قلبی گفته می‌شود. آنژین یکی از علائم هشدار دهنده ناراحتی قلبی است.

آنژین صدری معمولاً خیلی زود رفع می‌شود اما پیدا کردن علت آن بسیار مهم است، چرا که می‌تواند هشدار وجود یک بیماری قلبی خطرناک باشد. مثلاً زمانی که شریان‌های قلبی دچار گرفتگی می‌شوند، اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد و درد قلب به سراغ فرد می‌آید.

انواع آنژین قلبی

سه نوع آنژین صدری مختلف وجود دارد:

۱- آنژین قلبی پایدار

آنژین پایدار شایع‌ترین نوع درد قفسه سینه ناشی از قلب است. فعالیت فیزیکی و فشارهای عصبی می‌توانند باعث بروز آنژین پایدار شوند. این نوع درد چند دقیقه طول می‌کشد و با استراحت از بین می‌رود. از آنجا که درد قفسه سینه می‌تواند نشانهٔ خطری برای ابتلا به حمله قلبی باشد، بهتر است با پزشک در این مورد صحبت کنید.

۲- آنژین قلبی ناپایدار

این نوع درد زمانی بروز می‌کند که در حال استراحت هستید و فعالیت فیزیکی چندانی ندارید. درد آن قوی و طولانی مدت است، اما پایدار نیست و اصطلاحاً قطع و وصل می‌شود. آنژین ناپایدار می‌تواند نشانهٔ حملهٔ قلبی باشد؛ بنابراین سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

۳- آنژین میکروواسکولار (Microvascular Angina)

این آنژین در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است. درد قفسه سینه در این نوع آنژین ناشی از انسداد شریان‌ها نیست. بلکه عروق بسیار کوچک قلب به درستی کار نمی‌کنند و در نتیجه قلب به میزان کافی خون دریافت نمی‌کند. درد قفسه سینه در آنژین میکروواسکولار بیش از ده دقیقه طول می‌کشد.

۴- آنژین پرینزمنتال یا واریانت

این نوع آنژین بسیار نادر است و معمولاً شب یا هنگام خواب بروز می‌کند. زمانی که رگ‌های قلب به طور ناگهانی تنگ یا گشاد می‌شوند این نوع درد ایجاد می‌شود.

درد قفسه سینه در خواب

علائم آنژین قلبی چیست؟

درد قفسه سینه علامت اصلی آنژین است. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

  • احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه
  • احساس سوزش و ناراحتی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ناراحتی گوارشی و استفراغ
  • تنگی نفس
  • عرق کردن

درد قفسه سینه چگونه است؟

برخی افراد احساس سوزش و ناراحتی ناشی از آنژین را با نفخ و ترش کردن معده اشتباه می‌گیرند. درد قلب ناشی از آنژین صدری به گونه‌ای است که پشت استخوان جناغ احساس می‌شود و ممکن است به شانه‌ها، بازوها، گردن، گلو، فک و کمر هم منتقل شود.

دردی که بخاطر آنژین پایدار ایجاد می‌شود با استراحت خوب می‌شود. اما آنژین ناپایدار با استراحت خوب نمی‌شود و ممکن است بدتر شود. در این مواقع باید با اورژانس تماس بگیرید.

آنژین در مردان خود را به صورت درد در ناحیه قفسه سینه، گردن و شانه‌ها نشان می‌دهد. در صورتی که آنژین قلبی در زنان به صورت درد معده، گردن، فک، گلو یا کمر و احساس فشردگی در قفسه سینه بروز می‌کند.

علت آنژین قلبی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل بروز آنژین وجود یکی از انواع بیماری‌های قلبی در بدن است. سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی نامناسب باعث می‌شود چربی‌ها و سایر مواد زائد به تدریج در شریان‌های قلب رسوب کنند و پلاک ایجاد کنند. این پلاک مثل یک مانع برای جریان خون عمل می‌کند و باعث می‌شود قلب به مقدار کافی اکسیژن دریافت نکند. یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه وجود لختهٔ خون در عروق قلبی است. هر دوی این عوامل می‌توانند باعث درد قفسه سینه و آنژین قلب شوند.

سایر دلایلی که برای آنژین مطرح است عبارتند از:

  • انسداد عروق اصلی ریه
  • بزرگ شدن یا ضخیم شدن دیوارهٔ قلب
  • تنگ شدن دریچه‌های قلب
  • تورم غشای دور قلب (پریکاردیت)
  • شکافته شدن دیوارهٔ آئورت

عوامل خطر آنژین

بعضی عوامل می‌توانند ریسک ابتلا به آنژین قلبی را افزایش دهند. از جمله:

  • سن بالا
  • سابقهٔ خانوادگی بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول خون بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • فشار عصبی
  • سیگار کشیدن
  • بی تحرکی

تغذیه سالم و پیشگیری از انژین صدری

تشخیص آنژین قلبی

برای تشخیص آنژین پزشک علاوه بر پرسیدن شرح حال و سابقهٔ پزشکی بیمار، تست‌های مختلفی را برای تشخیص بهتر انجام می‌دهد. تست ورزش، نوار قلب، آزمایش خون، اکوی قلب، سی تی اسکن، ام آر آی و آنژیوگرافی قلب از جمله روش‌های تشخیصی این بیماری هستند.

درمان آنژین قلبی چیست؟

بسته به میزان آسیبی که به قلب وارد شده است درمان آنژین متفاوت است. در درمان آنژین خفیف قلبی استفاده از داروها و تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی موثر است.

چه داروهایی برای درمان آنژین استفاده می‌شوند؟

  • نیترات‌ها یا داروهای مسدودکننده کانال کلسیم: این نوع داروها به گشاد شدن عروق و جریان بهتر خون کمک می‌کنند.
  • داروهای بتابلوکر: این داروها به کاهش سرعت فعالیت قلب و برداشتن فشار اضافی از آن کمک می‌کنند.
  • داروهای ضدانعقادی: این داروها به پیشگیری از بروز لختهٔ خون کمک می‌کنند.
  • استاتین‌ها: این دسته از داروها به کاهش کلسترول خون و پلاک‌های ایجاد شده در شریان‌ها کمک می‌کنند.

آیا در درمان آنژین از عمل جراحی هم استفاده می‌شود؟

گاهی بیماری قلبی پیشرفت کرده است و درمان آنژین تنها به وسیلهٔ داروها عملی نیست. به همین دلیل پزشکان مجبورند راه‌های دیگری را مثل عمل جراحی انتخاب کنند. اعمال جراحی که در درمان آنژین و رفع علت آن موثر هستند عبارتند از:

  • آنژیوپلاستی (فنر زدن قلب): در این روش پزشک به کمک یک لولهٔ بسیار باریک که از طریق پا وارد شریان‌های قلبی می‌شود جریان خون را بررسی می‌کند. در صورتی که گرفتگی در عروق دیده شود استنت را در محل گرفتگی قرار می‌دهد تا رسوب‌های ایجاد شده را کنار زده و جریان خون برقرار شود.
  • جراحی بای پس قلب: در این جراحی پزشک از رگ‌های سالم بدن برای هدایت جریان خون به سمت قسمت آسیب‌دیدهٔ قلب استفاده می‌کند.
  • تغییر سبک زندگی: کاهش فعالیت در بهبود آنژین موثر است. این به آن معنا نیست که همیشه در حال استراحت باشید؛ بلکه فعالیت‌ها و شرایط استرس‌زایی را که باعث بدتر شدن درد قفسه سینه در شما می‌شوند بشناسید و از آن‌ها پرهیز کنید. ترک سیگار، رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت‌های ضد استرس (مثل یوگا و مدیتیشن) و ورزش روزانه در بهبود علائم بیماری‌های قلبی نقش مهمی دارند.

منبع:

WebMD


آنژین قلبی ریسک حملهٔ قلبی را افزایش می‌دهد، اما با تشخیص زودهنگام علائم و درمان به موقع آن می‌توان احتمال بروز عوارض خطرناک را کاهش داد. در صورتی که اخیراً درد قفسه سینه غیرطبیعی را تجربه کرده‌اید بهتر است برای بررسی بیشتر علت آن ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید. با کلیک روی دکمهٔ زیر می‌توانید به لیست بهترین متخصصان قلب و عروق دسترسی پیدا کنید.

رزرو اینترنتی متخصص قلب و عروق

‌ [su_box title=”

سوالات متداول

” style=”default” box_color=”#3be863″ title_color=”#FFFFFF” radius=”3″]

[su_spoiler open=”no” title=”

آنژین قلبی چیست؟

” style=”fancy” icon=”plus-circle”] زمانی که خون کافی به بخشی از قلب نرسد، فرد در ناحیهٔ قفسهٔ سینه دچار احساس فشار و درد می‌شود. به این حالت «آنژین قلب» (آنژین صدری) یا همان درد قفسه سینه قلبی گفته می‌شود. [/su_spoiler]

[su_spoiler open=”no” title=”

علائم بیماری آنژین قلبی چیست؟

” style=”fancy” icon=”plus-circle”] – احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه – احساس سوزش و ناراحتی – سرگیجه – خستگی – ناراحتی گوارشی و استفراغ – تنگی نفس – عرق کردن [/su_spoiler]

[su_spoiler open=”no” title=”

علت درد قفسه سینه و قلب چیست؟

” style=”fancy” icon=”plus-circle”] اصلی‌ترین دلیل بروز آنژین وجود یکی از انواع بیماری‌های قلبی در بدن است. سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی نامناسب باعث می‌شود چربی‌ها و سایر مواد زائد به تدریج در شریان‌های قلب رسوب کنند و پلاک ایجاد کنند. این پلاک مثل یک مانع برای جریان خون عمل می‌کند و باعث می‌شود قلب به مقدار کافی اکسیژن دریافت نکند. یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه وجود لختهٔ خون در عروق قلبی است. [/su_spoiler]

[su_spoiler open=”no” title=”

آیا آنژین قلبی خطرناک است؟

” style=”fancy” icon=”plus-circle”] آنژین صدری معمولاً خیلی زود رفع می‌شود اما پیدا کردن علت آن بسیار مهم است، چرا که می‌تواند هشدار وجود یک بیماری قلبی خطرناک باشد. [/su_spoiler]

[/su_box]