زندگی و تحصیل در یک کشور جدید، حتی اگر از مهاجرت خود راضی و هیجان‌زده باشید سختی‌ها و مشکلات خود را دارد. تجربه احساس غربت و تنهایی بعد از مهاجرت امری طبیعی است و می‌تواند برای همه اتفاق بیفتد. در تعدادی از افراد و دانشجویان ممکن است حس غربت به چیزی فراتر از آن یعنی “افسردگی” تبدیل شود. اما سؤال اینجاست که وقتی احساس غربت می‌کنیم دقیقا چه احساسی داریم؟! چرا آن را عمیقاً تجربه می‌کنیم؟! به‌طوری‌که گاهی علائم و عوارض جسمی برای ما ایجاد می‌کند. در این مقاله به بررسی افسردگی در غربت و راه‌کارهایی برای مقابله با آن می‌پردازیم.

 

فهرست مقاله

افسردگی در غربت

احساس غربت یک حالت روحی عاطفی است، که در آن فرد به دلیل جدایی از خانه و عزیزان احساس دلتنگی می‌کند. ناراحتی و افسردگی غربت اغلب همراه با غم، ناراحتی، دلتنگی، اضطراب و خانه‌نشینی است. افراد به دلایل مختلف مهاجرت می‌کنند از جمله فرصت‌های شغلی، تحصیل، سرمایه‌گذاری، پناهندگی، ازدواج و …

همچنین بیماری‌ها و مشکلات جسمی می‌تواند افراد را به کشور‌هایی که از پیشرفت‌های پزشکی بهتری برخوردار هستند بکشاند.

احساس غربت اصولا در طی یک زمان معین رخ می‌دهد و یک پاسخ طبیعی به ترک عزیزان و سازگاری با محیط جدید است. سازگاری با محیط جدید ممکن است زمان‌بر باشد. انسان‌ها به طور طبیعی تمایل زیادی به مقاومت در برابر تغییر دارند. فاصله با عزیزان و پیشتیبانی‌های عاطفی می‌تواند بر عملکرد فرد تاثیرگذار باشد و احساس ناامنی را در فرد ایجاد کند.

گاهی اوقات ناامنی و تنهایی، شناخت افراد جدید را دشوار می‌کند. بدون وجود پشتیبانی عاطفی، انجام کارهایی که قبلا به راحتی برای ما انجام می‌شد، می‌تواند به یک چالش تبدیل شود.

غربت می‌تواند از نظر جسمی و روحی بر ما تاثیر بگذارد. زمانی که برای سازگاری با محیط و تسهیل مشکلات محیط جدید لازم است، در هر فرد متفاوت است. احساسات در هم آمیخته‌ای برای قدردانی محیط جدید و شرایط بهتر و همچنین جدال با احساسات دلتنگی بوجود می‌آید.

غربت

 

چه عواملی باعث ایجاد احساس غربت می‌شوند؟

تغییر ناگهانی در محیط می‌تواند باعث دلتنگی در طیف گسترده‌ای از افراد شود. از آن‌جا که هویت و احساس امنیت با پشتیبانی عاطفی و نزدیکی به خانواده گره خورده است، بیشتر افراد مستعد به دلتنگی و افسردگی غربت هستند.

افسردگی در غربت ناشی از تمایلات مغز برای انجام روتین و کارهای روزمره قبلی و دریافت پشتیبانی عاطفی از دیگران است. این مسئله بدان معناست که در واقع فرد تمایلی برای برگشت همیشگی و دوباره به خانه ندارد و دلیل این حس تمایل به دریافت حس گرم خانه و خانواده و امنیت است.

مطالب بیشتر: تاثیر افسردگی بر عملکرد مغز و جسم

 

علائم دلتنگی غربت

  • احساس غم، تنهایی و درماندگی
  • افکار ناامیدی و افسردگی
  • اضطراب
  • حملات وحشت و پانیک
  • احساس ناامنی
  • نوسانات مکرر خلقی
  • احساس تعلق نداشتن به مکان جدید
  • تمایل به برگشت به خانه
  • گریه مداوم
  • بی‌اشتهایی
  • عدم تمرکز در محل کار یا مدرسه
  • کمبود اعتماد به نفس
  • عدم توانایی در لذت بردن از شرایط
  • بی‌انگیزگی و بی‌اشتیاقی
  • دشوار بودن انجام کارهای ساده
  • گوشه‌گیری اجتماعی
  • خلق تحریک‌پذیر
  • مشکلات خواب
  • بیماری جسمی در نتیجه فشار روانی بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب.
  • سردرد
  • شکم درد
  • حالت تهوع
  • خستگی و بی‌حالی

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

عوارض ناشی از مهاجرت به غربت

بسیاری از افرادی که از شهر و کشور خود دور می‌شوند، احساس دلتنگی زیادی در وجود آن‌ها ایجاد می‌گردد و تغییرات عمده‌ای در رفتار و احساسات آن‌ها به وجود می‌آید. مهاجرت به کشوری دیگر و دوری از خانه و وطن، ممکن است خیلی از افراد را دچار احساس غربت کند؛ چرا که انسان ذاتا موجودی وابسته است و به کشور، خانه و محل زندگی خود وابستگی عمیقی دارد. اما متاسفانه روال زندگی همیشه بر اساس علایق و انتخاب ما جلو نمی‌رود؛ چرا که در برخی شرایط هر یک از ما مجبور به ترک کشور، شهر و محل زندگی خود می‌شویم و باید با مهاجرت به کشوری دیگر، زندگی جدیدی را برای خود رقم زنیم. احساس غربت مانند بسیاری از اختلالات روانی با عوارض خاصی همراه است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

افسردگی

اختلال افسردگی، یکی از عوارض جدی مهاجرت است که به دلیل احساس غربت در افراد به وجود می‌آید. این اختلال شامل احساس غم و اندوه مداوم است که در طی آن، فرد علایق و لذت‌های زندگی خود را از دست می‌دهد. براساس تحقیقات انجام شده احساس غربت؛ غالبا با بروز تغییرات احساسی در افراد، همراه است. این تغییرات به صورت گریه‌های مکرر، بروز مشکلات در خواب، بروز مشکلاتی در تمرکز و کناره‌گیری از اجتماع در فرد ظاهر می‌شود و در نهایت منجر به بروز افسردگی در فرد می‌شود. در مواردی که فرد به وطن خود بسیار وابسته است نیز ممکن است از همان ابتدای مهاجرت، احساس غربت و دلتنگی از وطن به سرعت تبدیل به اختلال افسردگی شود و به فرد آسیب رساند.

غم و اندوه

وابستگی به کشور، شهر و خانه یکی از احساساتی است که همه انسان‌ها با آن درگیر هستند؛ چرا که فراموش کردن وطن و خاطرات مربوط به آن، کار بسیار مشکلی است. اما گاهی اوقات شرایط زندگی، شغل بهتر و دست مزد بیشتر افراد را مجبور می‌کند تا تصمیم به مهاجرت بگیرند. احساس غم و اندوه حاصل از مهاجرت یکی از پر رنگ‌ترین تغییرات در رفتار و روحیات این افراد است؛ چرا که تحمل احساس غربت موضوع بسیار پیچیده و سختی است.

تاثیر بر عملکرد شخصی

احساس غربت باعث تضعیف عملکرد فرد می‌شود و موجب بروز تغییراتی در کیفیت کارهای شخصی و کاری او می‌شود. چرا که این احساس تاثیر به خصوصی در تمرکز افراد دارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در روند زندگی فرد می‌شود.

تاثیرات فیزیکی

دلتنگی و احساس غربت، باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در جسم فرد می‌شود و همین موضوع ممکن است سلامت فرد را بطور جدی تحت تاثیر قرار دهد. در واقع این حساس دلتنگی باعث بروز علائم فیزیکی چون بی‌اشتهایی، مشکلات مربوط به معده، کمبود خواب، سردرد و خستگی می‌شود.

افسردگی بعد از مهاجرت؛ درمان، نشانه ها و علت

آیا احساس افسردگی و دلتنگی در غربت طبیعی است؟

احساس دلتنگی و افسردگی در غربت در بسیاری از شرایط می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. این حس برای بسیاری از افراد که به تازگی از خانه و خانوادشان جدا شده‌اند کاملا طبیعی است. و نیازی نیست که از آن خجالت بکشید.

احساس غربت کاملاً طبیعی است. شما در حال سازگاری با یک مکان و فرهنگ جدید هستید. اما، اگر این احساسات را نادیده بگیرید، ممکن است از لحاظ عاطفی ضربات جبران‌ناپذیری به شما وارد شود و حال شما بدتر شود. سعی کنید به بررسی این احساسات بپردازید.

چگونه احساس غربت را از بین ببریم؟

مدت زمان زیادی است که شاهد مهاجرت تعداد زیادی از دوستان، آشنایان و اقوام خود هستیم و حتی در مواقعی این فکر به سراغمان می‌آید که ما نیز مهاجرت کنیم. اما بسیاری از افراد همواره نگران تغییرات روحی بعد از مهاجرت هستند؛ چرا که افسردگی و دلتنگی یکی از تغییرات آشکار در رفتار افرادی است که به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی چند راهکار برای کنترل و مدیریت احساس غربت بپردازیم.

احساس دلتنگی و افسردگی در غربت، یک موضوع طبیعی است

مهاجرت به یک کشور جدید موضوع بسیار حساسی است؛ چرا که تمام افراد با مهاجرت به کشوری دیگر دلتنگ خانه، خانواده، دوستان و حیوان خانگی خود می‌شوند. پس برای بروز حس دلتنگی و افسردگی، هرگز خود را سرزنش نکنید. فراموش نکنید که شما یک حس طبیعی را تجربه می‌کنید و زمان می‌برد تا به شرایط جدید زندگی خود عادت کنید.

در جمع‌ها و رویدادهای مربوط به محل زندگی جدیدتان، شرکت کنید

زمانی که به یک کشور جدید مهاجرت می‌کنید؛ برخی از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها رویدادهایی در ارتباط با آن کشور برگزار می‌کنند تا کارمندان و دانشجویان خود را با فرهنگ آن منطقه آشنا کنند. شرکت در این رویدادها به شما کمک می‌کند تا درباره محل زندگی جدید خود، اطلاعاتی کسب کنید و با فرهنگ مردم این منطقه آشنا شوید.

با ورزش و فعالیت‌های سرگرم‌کننده خودتان را مشغول کنید

انجام فعالیت‌های ورزشی و سرگرم‌کننده کمک می‌کند تا برای مدت کوتاهی فکر خود را از احساس غربت آزاد کنید و خلق و خوی خود را تغییر دهید. فراموش نکنید که حضور در ورزش‌های تیمی، ارتباطات اجتماعی شما را تقویت خواهد کرد و موجب بهبود احوال و روحیات شما می‌شود.

هر روز مدت زمان کوتاهی را در یک فضای خاص سپری کنید

یک مکان دلخواه و دنج را پیدا کنید و هر روز مدت زمانی را به گذراندن وقت در آنجا اختصاص دهید. این مکان خاص ممکن است کافه، قهوه‌خانه، یک میز در کتابخانه یا حتی یک نیمکت در زیر سایه یک درخت باشد. با گذراندن وقت در این فضا، احساس آشنایی مانند حس وابستگی به خانه و کشورتان در وجود شما ایجاد می‌شود که در رفع دلتنگی از وطن و کاهش احساس غربت موثر خواهد بود.

با مردم محلی کشور جدیدتان، معاشرت کنید

معاشرت با مردم محلی یک کشور جدید، به شما کمک می‌کند تا در زمان نه چندان طولانی، با فرهنگ و آداب‌ورسوم کشور جدیدتان آشنا شوید. همین موضوع سازگاری در محیط جدید را برایتان آسان‌تر خواهد کرد و احساس غربت را به کمترین حد خود می‌رساند.

بطور منظم با خانواده، اقوام و دوستان خود در تماس باشید

ارتباط منظم با خانواده، اقوام و دوستانتان از طریق ایمیل، پیامک و تماس تلفنی به شما کمک می‌کند تا حس غربت را با فشار روحی کمتری سپری کنید و سطح افسردگی را در وجود خود به حداقل برسانید. چرا که براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که در مهاجرت به سر می‌برند و به صورت منظم با خانواده خود در تماس هستند، نسبت به سایر افراد کمتر دچار دلتنگی می‌شوند.

برای روزهای آینده خود برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای روزهای آینده به شما کمک می‌کند تا با مرور موفقیت‌های نه چندان دور، احساس غربت را به حد زیادی کاهش دهید. فراموش نکنید، نوشتن چیزهایی که برای آن شکرگزار هستید و مواردی که برای بدست آوردن آن برنامه‌ریزی می‌کنید؛ به شما کمک می‌کند تا امیدوارتر زندگی کنید و دلتنگی شما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

 

چه کار‌هایی را نباید انجام دهیم وقتیکه احساس افسردگی غربت داریم؟

  • تمام روز را در خانه یا خوابگاه نمانید.

در زمان تحصیل در دانشگاه، اتاق شما می‌تواند احساس پناهگاهی امن را به شما بدهد، اما شما نباید تمام وقت خود را در آنجا بگذرانید. سعی کنید بیرون بروید، با افراد جدید آشنا شوید و مکان‌های جدید را کشف کنید.

  • آخر هفته‌ها در خانه نمانید.

دلتان برای خانه و عزیزانتان تنگ شده است و دیدن دوباره آن‌ها حس خوبی به شما می‌دهد، مخصوصا اگر فاصله نزدیکی با شما داشته باشند. اما برگشت به خانه در هر فرصتی که برای شما پیش می‌آید می‌تواند سازگاری شما با محیط جدید را دشوار کند. و اینکار می‌تواند احساس دلتنگی و افسردگی بیشتری را برای شما ایجاد کند.

  • احساس خود را نادیده نگیرید.

همانطور که گفته شد دلتنگی و تجربه افسردگی در غربت امری طبیعی است. شما در حال سازگاری با یک محیط و فرهنگ جدید هستید. اگر احساستان را نادیده بگیرید، ممکن است بدتر شوند. درد و دل و هم صحبتی، نوشتن مطلبی و یا انجام یک کار هنری می‌تواند به شما در این راستا کمک کند.

غربت

 

چرا احساس غربت را تجربه می‌کنیم؟

پنج مرحله شوک فرهنگی:

  1. مرحله ماه عسل

به طور معمول هنگام ورود شما به مکان جدید اتفاق می‌افتد. شما ممکن است در روزهای اول استرس داشته باشید اما همچنان از این تغییر هیجان‌زده هستید. مکان جدید حس خوبی به شما می‌دهد. ممکن است کمی دلتنگ باشید، اما تغییر مکان، دیدن چیزهای جدید و کارهای سرگرم‌کننده به این احساس غالب هستند. و احساس مثبتی را بوجود می‌آورند.

  1. مرحله شوک فرهنگی

بعد از مدتی، هیجان و شوق اولیه مهاجرت از بین می‌رود. و شما شروع به هماهنگی با محیط می‌کنید. مانند کنارآمدن با هم‌اتاقی‌ها، غذاخوردن با هم‌کلاسی‌ها و رفتن به کلاس‌ها. شما ممکن است در این مرحله دلتان برای خانواده و عزیزانتان تنگ شود و احساس ناراحتی و غم را تجربه می‌کنید.

  • مرحله تنظیم اولیه

بعد از مدتی، شما به روال روزمره عادت می‌کنید و به زندگی روزمره و کارهای دانشگاهی‌تان می‌پردازید. هنوز مقداری دلتان تنگ خواهد شد.

  1. مرحله انزوای ذهنی

احساس می‌کنید بین دو جهان گیر کرده‌اید، خانه و محل زندگی‌تان برایتان مثل قبل نیست. اما شما با محل جدید نیز ۱۰۰ درصد سازگار نیستید. این احساس معمولاً پس از رفتن دانشجویان به خانه بعد از یک مدت طولانی اتفاق می‌افتد.

  1. مرحله پذیرش و سازگاری

شما با دانشگاه  و محیط جدید تا حدی سازگار شده‌اید. داشتن دوستان خوب می‌تواند باعث شود محیط جدید را مثل خانه خود بدانید.

 

احساس غربت، با ذهن و بدن ما چه میکند؟

براساس تحقیقات روانپزشکان و روانشناسان، احساس غربت همواره موضوعی عادی است؛ چرا که فردی که به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کند با احساسات و تجربیات دشواری دست و پنجه نرم می‌کند. احساس غربت و دلتنگی به عنوان یک واکنش در برابر جدایی از وطن، خانواده و خانه شناخته می‌شود که به دلیل از دست دادن وابستگی‌ها در افراد ظاهر می‌شود.

موضوعی که دلتنگی در غربت را حساس و نگران‌کننده جلوه می‌دهد، اختلال افسردگی است. چرا که احساس غربت غالبا با افسردگی، اضطراب، عدم کنار آمدن ما با محیط جدید، بی‌خوابی و بروز مشکلاتی در اشتها و تمرکز فرد، نمایان می‌شود. همین واکنش‌ها مسئله مهاجرت را کمی دردناک و حساس می‌کند و ممکن است به ذهن و بدن ما آسیب برساند.

در واقع فردی که به تازگی به یک کشور مهاجرت کرده، دائما احساس ناراحتی، عصبانیت، اضطراب، استرس و تنش را تجربه می‌کند. دلیل این موضوع آن است که فرد در مکان جدیدی قرار گرفته که با آن ناآشنا است و این شرایط باعث بروز واکنش‌های احساسی و نگران‌کننده‌ می‌شود. البته هر فردی ممکن است در برابر احساس غربت، واکنش‌های مختلفی از خود نشان دهد.

برخی افراد دلتنگی حاصل از غربت را با اضطراب نشان می‌دهند؛ چرا که احساس می‌کنند با دوری از وطن و خانه، موضوعات خطرناکی ممکن است آن‌ها را تهدید کند. برخی دیگر از افراد نیز این احساس را با غم، حسرت و اندوه نشان می‌دهند؛ چرا که دوری از وطن و خانه باعث می‌شود تا شرایط زندگی جدید خود را با گذشته مقایسه کنند و دچار حس دلتنگی زیادی شوند.

در واقع افراد زمانی که به یک کشور جدید مهاجرت می‌کنند، در ابتدای کار دلتنگ آسایش و راحتی گذشته خود می‌شوند؛ چرا که سال‌ها به آن عادت کردند و فکر کردن به روزهای آینده ترس و دلهره جدیدی را در وجود آن‌ها ایجاد می‌کند. همین موضوع به مرور باعث گوشه‌گیری و افسرده شدن آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید احساس غربت، سیستم هشدار بدن را فعال می‌کند و باعث بروز واکنش‌های منفی چون ناراحتی معده، احساس لرزش و احساس گریه می‌شود.

 

افسردگی و دلتنگی غربت چه مدت دوام دارد؟

در افراد مختلف میزان زمان سازگاری با محیط متفاوت است. در بعضی ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. بعضی دیگر ممکن است اصلا احساس دلتنگی و افسردگی را نداشته باشند. برای دانشجویان این حس بعد از ترم اول فروکش می‌کند.

 

چگونه با احساس غربت کنار بیاییم و آن را رفع کنیم؟

احساس غربت می‌تواند به موارد جدی‌تری در زمینه بهداشت روان مانند افسردگی منجر شود، بنابراین مهم است که با آن مقابله کنید. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که مهاجرت و ترک محیطی که در آن زندگی کرده‌اید کار آسانی نیست و تلاش برای سازگاری با محیط جدی و احساس غربت احساس ضعف یا موضوعی نیست که از آن خجالت بکشید.

موثرترین راه برای مقابله با احساس دلتنگی و غربت غرق شدن در زندگی جدید و سازگاری با آن است، هرچند که در اوایل می‌تواند دشوار باشد.

عضویت در باشگاه‌ها و موقعیت‌‍‌های اجتماعی برای ملاقات با افراد همسن خود یکی دیگر از راه‌های مقابله با احساس دلتنگی است. همچنین بهتر است از مکان‌های دیدنی در شهر بازدید کرده و درگیر فستیوال‌های محلی شوید.

حتی در مواقعی که نیاز به انجام کاری به تنهایی دارید، مانند درس خواندن، سعی کنید از خوابگاه یا خانه خارج شوید. به عنوان مثال، در کتابخانه مطالعه کنید یا لپ تاپ خود را به کافی شاپ ببرید. بودن در میان افراد دیگر به شما کمک می‌کند کمتر احساس انزوا کنید.

ورزش مرتب، وعده‌های غذایی سالم و منظم و همچنین تنظیم الگوی خواب بسیار ضروری است.

علاوه بر این، حفظ رابطه با خانواده و دوستان نیز مهم است. با خانواده و دوستانتان در ارتباط باشید، اما در عین حال باید مراقب باشید و روی زندگی جدیدتان تمرکز کنید. تماس‌های تلفنی یا تماس های تصویری مداوم  احساسات منفی شما را تشدید می‌کند.

 

سوالات متداول

  • اختلال افسردگی حاصل از مهاجرت چگونه است؟
  • اختلال افسردگی، یکی از عوارض جدی مهاجرت است که به دلیل احساس غربت در افراد به وجود می‌آید. این اختلال شامل احساس غم و اندوه مداوم است که در طی آن، فرد علایق و لذت‌های زندگی خود را از دست می‌دهد.
  • احساس غربت چه تاثیری در عملکرد فرد دارد؟
  • احساس غربت باعث تضعیف عملکرد فرد می‌شود و موجب بروز تغییراتی در کیفیت کارهای شخصی و کاری او می‌شود. چرا که این احساس تاثیر به خصوصی در تمرکز افراد دارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در روند زندگی فرد می‌گردد.
  • آیا مهاجرت و احساس غربت، باعث بروز تغییرات فیزیکی در فرد می‌شود؟
  • بله، احساس غربت حاصل از مهاجرت، باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در جسم فرد می‌شود و این موضوع سلامت فرد را بطور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از این علائم فیزیکی شامل بی‌اشتهایی، مشکلات مربوط به معده، کمبود خواب، سردرد و خستگی است.
  • معاشرت با مردم محلی یک کشور جدید، چه تاثیری در احساس غربت دارد؟
  • معاشرت با مردم محلی یک کشور جدید، به شما کمک می‌کند تا در زمان نه چندان طولانی، با فرهنگ و آداب‌ورسوم کشور جدیدتان آشنا شوید. همین موضوع سازگاری در محیط جدید را برایتان آسان‌تر خواهد کرد و احساس غربت را به کمترین حد خود می‌رساند.
  • ارتباط منظم با خانواده، چه تاثیری در احساس غربت دارد؟
  • ارتباط منظم با خانواده، اقوام و دوستان به افراد کمک می‌کند تا احساس غربت را با فشار روحی کمتری سپری کنند و سطح افسردگی را در وجود خود به حداقل برسانند. براساس تحقیقات انجام شده، این ارتباط منظم سطح دلتنگی افراد را به شدت کاهش می‌دهد.

 

منابع:

  1. mt lawley counselling
  2. prospects
  3. unco

اگر شما نیز بعد از مهاجرت درگیر دلتنگی و افسردگی شده‌اید میتوانید از بهترین متخصصان این زمینه کمک بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای افسردگی