بروز افسردگی در زنان خانه‌دار یکی از معضلات جوامع امروزی است. در واقع خانه‌دار بودن یک زن به تنهایی باعث بروز مشکلات روانی و نمی‌شود؛ بلکه اگر با احساساتی چون ناکارآمدی و وابستگی زیاد به همسر همراه باشد، باعث بروز اختلالات روانی در فرد می‌شود. این نوع از افسردگی با علائم جسمی و روانی همراه است و به علت وجود مشکلاتی چون نداشتن استقلال کافی در زندگی و عدم انجام کارهای مورد علاقه در افراد رخ می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به معرفی افسردگی در زنان خانه‌دار بپردازیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ‌

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

woman-depression-symptoms

علائم افسردگی در زنان خانه دار

زنان خانه‌دار مبتلا به افسردگی معمولا احساس می‌کند که هیچ علاقه‌ای به انجام کارهای خانه ندارند و هیچ چیزی باعث لذت و نشاط ان‌ها نمی‌شود. همچنین این افراد در طول روز دچار احساس ناراحتی و اندوه می‌شوند و بدون دلیل شروع به گریه می‌کنند. احساس پوچی و بی‌ارزشی از دیگر علائم ناراحت کننده‌ای است که زنان خانه‌دار افسرده را آزار می‌دهد.

افسردگی در زنان خانه‌دار با علائم و مشکلات جسمی چون بی‌اشتهایی، کاهش وزن و بروز اختلال در خواب نیز همراه خواهد بود. همچنین بسیاری از این زنان برای برقراری رابطه جنسی با همسر خود، دچار مشکل می‌شوند و در بیشتر موارد میل جنسی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.  اگر شما یک زن خانه‌دار مبتلا به افسردگی هستید؛ باید بدانید، در صورت عدم توجه به این علائم و عدم مراجعه به پزشک، علائم اختلال شما روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است باعث بروز افکار خطرناکی چون مرگ و خودکشی شود.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

دلایل بروز افسردگی در زنان خانه دار

خانه‌دار بودن یک زن به تنهایی باعث بروز افسردگی در وجود او نمی‌شود؛ بلکه عوامل مختلفی در مبتلا شدن یک زن خانه‌دار به اختلال افسردگی نقش دارد. در ادامه قصد داریم به بیان این دلایل بپردازیم:

  • یکنواختی و روزمرگی
  • عدم داشتن برنامه مشخص بطور روزانه و هفتگی
  • تنها ماندن در خانه
  • استفاده زیاد از تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی
  • عدم توانایی در جهت دادن به زندگی شخصی
  • کمک نگرفتن از متخصص برای حل مشکلات شخصی و خانوادگی

بسیاری از زنان با وجود خانه‌دار بودن، از روحیه بسیار خوبی برخوردارند؛ چرا که در زندگی خود احساس پویای و سرزندگی دارند. در واقع این زنان در کنار انجام کار خانه، مسیرهایی را طی می‌کنند که موجب ارزشمندی و افزایش عزت نفس آن‌ها می‌شود. یادگیری یک مهارت جدید و انجام کارهای مورد علاقه از جمله نکاتی است که زنان خانه‌دار را از ابتلا به افسردگی حفظ می‌کند.

housewife-and-depressive

راه های مقابله با افسردگی زنان خانه دار

شاید بسیاری از زنان خانه‌دار فکر کنند که هیچ راهی برای مقابله با افسردگی خانه‌داری نیست؛ اما باید بدانید که راه‌های زیر به هر زن خانه‌دار کمک می‌کند تا احتمال ابتلا به افسردگی را در وجود خود به حداقل برساند.

در تعریف خانه داری تجدید نظر کنید

از نظر بسیاری افراد و زنان، یک زن خانه‌دار دائما در حال رسیدگی به امور خانه و فداکاری به نفع اعضای خانواده است و برای خود حقی قائل نمی‌باشد. اما باید بدانید که هر یک از موارد ذکر شده به کیفیت سلامت روان افراد بستگی دارد؛ پس اگر می‌خواهید از افسردگی خانه‌داری پیشگیری کنید، در گام اول درباره مفهوم خانه‌درای تجدید نظر کنید.

هر زنی با داشتن یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند در کنار پرداختن به امور خانه، در مسیر رشد و شکوفایی خود گام بر دارد و این مسئله هیچ منافاتی با یک همسر یا مادر خوب بودن ندارد. در واقع همه موارد بستگی به نحوه برنامه ریزی و برقراری تعادل در زندگی دارد.

ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی؛ برای مقابله با افسردگی در زنان خانه دار

بسیاری از زنان خانه‌دار افرادی منزوی و گوشه‌گیر هستند که روابط اجتماعی محدودی دارند. براساس تحقیقات انجام شده، هر چه افراد زمان‌های تنهایی زیادی را سپری کنند، احتمال ابتلای افسردگی در آن افزایش پیدا خواهد کرد.

پس هر زن خانه‌دار باید دایره ارتباطات خود را گسترش دهد و یک سیستم حمایت اجتماعی برای خود به وجود آورد. معاشرت با دوستان و آشنایان و برقراری روابط سالم با خانواده تاثیر بسزایی بر روحیه هر زن خانه‌درای دارد. اگر شما از جمله زنانی هستید که احساس می‌کند در این دنیا همسرش تنها پشتوانه اوست؛ پس با مراجعه به یک روانشناس و به کمک او، می‌توانید مهارت‌های اجتماعی را در وجود خود افزایش دهید و طرز فکر خود را عوض کنید.‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

زمان‌هایی از روز را به خودتان اختصاص دهید

اگر شما از جمله زنان خانه‌داری هستید که صاحب فرزند نیز هستند؛ پس قطعا زمان کمی را برای رسیدگی به خودتان اختصاص می‌دهید. این موضوع به مرور زمان ممکن است باعث بروز احساس افسردگی در وجود شما شود. برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید و در طول هفته، زمان‌های مشخصی را به خودتان اختصاص دهید.

چرا زنان خانه دار به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

شاید بنظر نرسد؛ اما خانه دار بودن شغلی خسته کننده است؛ چرا که این کار شامل چندین وظیفه تمام وقت مانند آشپزی، تمیز و مرتب کردن خانه، مدیریت امور مالی خانه و پرستاری از بچه است. همه موارد ذکر شده بدون دستمزد و در برخی مواقع حتی بدون قدردانی صورت می‌گیرد و زنان خانه دار معمولاً در مقایسه با زنان شاغل دچار احساس ضعف و کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. همچنین دلایل زیر نیز  باعث بروز افسردگی در زنان خانه‌دار می‌شود:

  • عدم امکان تصمیم گیری در امور خانواده
  • عدم امکان مشارکت در امور مالی خانواده
  • احساس ناتوانی در خلاقیت و استعدادهای خود
  • نداشتن فرصت برای تجربه چالش‌ها و زندگی شغلی موفق
  • عدم دریافت احترام و قدردانی از سایر اعضای خانواده و جامعه
  • گیر افتادن در روال معمولی و خسته کننده کارهای خانه

housewife-anxiety

جنبه بحران هویت در وجود زنان خانه دار

اکثر زنان خانه دار زمانی دچار مشکل بحران هویت می‌شوند که بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و به تنهایی به خانواده و کارهای خانه رسیدگی می‌کنند. این اتفاقات باعث ایجاد احساس پوچی، ناامیدی و خستگی در زندگی زنان خانه‌دار  شده و موجب زیر سوال رفتن اعتبار و جایگاه ان‌ها در خانواده و جامعه می‌شود.

خانه دار بودن گاهی باعث بروز احساس بیگانگی و گمراهی در زنان می‌شود. زنان خانه‌دار در مقایسه با زنان شاغل که از طریق شغل خود به هدف و هویت می‌رسند، به هیچ کدام از این موارد دسترسی پیدا نمی‌کنند و در نهایت دچار احساس افسردگی می‌شوند.

سوالات متداول

شرایط زنان خانه‌دار افسرده چگونه است؟

زنان خانه‌دار مبتلا به افسردگی معمولا احساس می‌کند که هیچ علاقه‌ای به انجام کارهای خانه ندارند و هیچ چیزی باعث لذت و نشاط ان‌ها نمی‌شود. همچنین این افراد در طول روز دچار احساس ناراحتی و اندوه می‌شوند و بدون دلیل شروع به گریه می‌کنند. احساس پوچی و بی‌ارزشی از دیگر علائم ناراحت کننده‌ای است که زنان خانه‌دار افسرده را آزار می‌دهد.

افسردگی در زنان خانه‌دار با چه علائمی همراه است؟

افسردگی در زنان خانه‌دار با علائم و مشکلات جسمی چون بی‌اشتهایی، کاهش وزن و بروز اختلال در خواب نیز همراه خواهد بود. همچنین بسیاری از این زنان برای برقراری رابطه جنسی با همسر خود، دچار مشکل می‌شوند و در بیشتر موارد میل جنسی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. 

آیا تمامی زنان خانه‌دار افسرده هستند؟

خیر، بسیاری از زنان با وجود خانه‌دار بودن، از روحیه بسیار خوبی برخوردارند؛ چرا که در زندگی خود احساس پویای و سرزندگی دارند. در واقع این زنان در کنار انجام کار خانه، مسیرهایی را طی می‌کنند که موجب ارزشمندی و افزایش عزت نفس آن‌ها می‌شود. یادگیری یک مهارت جدید و انجام کارهای مورد علاقه از جمله نکاتی است که زنان خانه‌دار را از ابتلا به افسردگی حفظ می‌کند.

زنان خانه‌دار چه زمانی دچار بحران هویت می‌شوند؟

اکثر زنان خانه دار زمانی دچار مشکل بحران هویت می‌شوند که بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و به تنهایی به خانواده و کارهای خانه رسیدگی می‌کنند. این اتفاقات باعث ایجاد احساس پوچی، ناامیدی و خستگی در زندگی زنان خانه‌درا  شده و موجب زیر سوال رفتن اعتبار و جایگاه ان‌ها در خانواده و جامعه می‌شود