افسردگی می تواند تأثیر عمیقی بر روابط جنسی داشته باشد. افسردگی می‌تواند توانایی فرد در احساس امنیت عاطفی با شریک زندگیش را مختل کند و حس تمایل و لذت بردن از روابط جنسی را از بین ببرد.

برخی از شایع‌ترین مشکلات در روابط جنسی که به دلیل افسردگی به‌وجود می‌آیند

– عدم توانایی در لذت بردن از رابطه جنسی

افراد افسرده نمی‌توانند از فعالیت‌هایی که قبلا لذت می‌بردند، لذت ببرند. از جمله رابطه جنسی که قبلا واقعا از آن لذت می برند.

همه چیز درباره فقدان لذت یا آنهدونیا

– افزایش حساسیت عاطفی و خلق تحریک‌پذیر

هنگامی که در یک رابطه جنسی اشتباه یا نقصانی پیش بیاید، همانطور که هر از گاهی طبیعی است که این اتفاق بیفتد، افراد افسرده ممکن است این تغییرات موقت را اشتباها به دلیل عدم کفایات خود  تفسیر و تعبیر کنند و خود را تنها مقصر اشتباهات رخ داده بدانند.

این موضوع غالبا باعث می شود که آنها از ادامه رابطه جنسی خودداری کنند.

– کم انرژی شدن

خستگی می تواند یک علامت اصلی افسردگی باشد. افسردگی ممکن است به بی‌خوابی یا خواب بیش از حد منجر شود، در چنین حالتهایی حتی استراحت زیاد باعث نشاط و احیای زندگی نمی شود. میل جنسی غالباً با وجود خستگی کم می‌شود و عملکرد جنسی نیز می تواند کاهش یابد. و فرد انرژی لازم برای لذت بردن از شریک جنسی‌اش را ندارد.

– مشکل در ایجاد ارتباط و سردی روابط

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، اغلب احساس شایستگی و دوست داشتنی بودن نمی‌کنند. این موضوع می تواند شریک جنسی آنها را ناامید کند زیرا اغلب در تلاش خود برای شروع معاشقه و دعوتهایشان برای برقراری رابطه جنسی با فرد افسرده به بن‌بست  می‌‌خورند.

اگر دچار افسردگی هستید، موارد زیر را برای بهبود زندگی جنسی خود امتحان کنید

اگر داروی اعصاب و یا داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنید، به تغییر نوع دارو فکر کنید

 داروهایی که اغلب برای کاهش افسردگی تجویز می‌شوند، دسته ای از داروهایی هستند که اغلب به شدت بر رابطه جنسی تأثیر می‌گذارند. البته این تغییر دارو حتما باید طبق دستور و با مشورت روانپزشک صورت بگیرد.

یک دسته از داروهای ضدافسردگی به نام مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، می توانند میل جنسی را کاهش داده و ارگاسم را مهار کنند.

در مردان نیز، داروهای خانواده SSRI ممکن است روی توانایی نعوظ آنها تأثیر بگذارد. البته هیچ‌گاه نباید بدون نظارت روانپزشک دارو را تغییر دهید یا مصرف دارو را قطع کنید. اگر هریک از داروهای خانواده SSRI را مصرف می‌کنید و این داروها تأثیر منفی در زندگی جنسی شما دارد، با روانپزشک مشورت کنید تا ببینید آیا جایگزینی سایر داروها امکان پذیر است یا خیر.

روی درمان افسردگی کار کنید

برای کمک به درک و بهبود ریشه های افسردگی، مشورت با رواندرمانگر ممکن است مفید باشد.

انجام تکالیفی که یک روانشناس خوب به شما می‌گوید روانشناختی می تواند به تثبیت روحیه شما کمک کند و حتی ممکن است به شما در قطع مصرف یا کم شدن دز دارو کمک کند.

جلسات رواندرمانی و مشاوره، احساسات پیچیده افسردگی را سامان می دهد، و به فرد افسرده این نوید را می دهد که از نظر ذهنی درک کند که اقدامات عملی مشخصی وجود دارد که به درمان او کمک خواهد کرد.

همدلی و درک روان درمانگر پایه و اساس جدیدی برای ثبات خلق و خوی فرد بیمار ایجاد می کند. و تجربه یک رابطه مثبت و پویا با درمانگر، به فرد كمك می كند تا در بقیه روابط خود دلبستگی‌های‌ ایمن تری ایجاد كند.

 

همراه با شریک زندگی خود به سکس تراپیست مراجعه کنید

مراجعه به سکس تراپیست با شریک زندگی ممکن است سوء تفاهم ‌ها در مورد روند فعالیت‌های جنسی را کاهش داده و اعتماد به نفس شخص افسرده را افزایش دهد.

متخصصین رابطه جنسی می دانند که رابطه جنسی یک فرایند جسمی است که دلبستگی فرد به شریک زندگی خود را تقویت می کند او همچنین می تواند راه‌هایی را برای افزایش صمیمیت جنسی زوجین پیشنهاد دهد.

بیشتر اوقات، متخصصین سکس تراپیست می توانند به زوجین کمک کنند تا اختلافات بر سر موضوع قدرت که خود در قلمرو جنسی نشان می‌د‌هد را حل کنند.

لیست بهترین سکس تراپیست‌ها در سراسر کشور

مطالب مشابه:

 

خوانندگان محترم اگر سوالی در زمینه مسائل جنسی داشتید، لطفا در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.