خودباوری چیست؟ چگونه می‌توانم مهارت خودباوری را تقویت کنم؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط شهاب افراز از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

وقتی صحبت از ارزش شخصی شما می‎‌شود، تنها یک نظر واقعا مهم است. نظر خود شما! اما این نظر باید به دقت بررسی شود. زیرا ما انسان‌‎ها تمایل داریم که شدیدترین منتقدین خودمان باشیم. گلن. ر . شیرالدی، نویسنده کتاب ارتقای عزت نفس، اعتماد به نفس سالم را به عنوان یک نظر واقع‎بینانه و قدردانی از خود توصیف می‎‌کند. او می‎گوید: ارزش انسانی بدون قید و شرط فرض می‎‌کند که هر یک از ما با تمام ظرفیت‎‌های مورد نیاز برای زندگی مثمر ثمر به دنیا آمده‌‎ایم. اگرچه تمام افراد دارای مهارت‎‌های متفاوتی هستند که در سطوح مختلف قابل رشد است. در این مقاله به بررسی خودباوری و راه‎‌های تقویت آن می‎‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • خودباوری چیست؟

    تا به حال برای شما پیش آمده که از شروع یک کار جدید در زندگی روزمره خود بترسید؟ یا هنگام صحبت در یک جمع احساس ترس وجود شما را فرا بگیرد و اضطراب به سراغتان بیاید؟ تا به حال تجربه این را داشتید که با وجود داشتن استعداد و توانایی در انجام کاری که به شما پیشنهاد داده می‌شود؛ به دلیل ترس و اضطراب آن را به شخص دیگری واگذار کنید؟ برای عبور از تمام این موانع ذهنی تنها باید خود را باور کنید تا فرصت و موقعیت‌هایی که به سراغتان می‌آید را به راحتی از دست ندهید. خودباوری یکی از ارکان مهم برای رسیدن به موفقیت است؛ اما بسیاری از افراد نقش خودباوری را در مسیر موفقیت خود نادیده می‌گیرند.

    خودباوری در هر فرد به معنای دیدن استعداد‌ها و توانایی شخصی در هر لحظه از زندگی است وهدف آن نادیده گرفتن کمبود‌های شخصی نیست. دانستن نقاط ضعف و تلاش برای بهبود آن‌ها‌‌ نقش بسزایی در مسیر موفقیت افراد دارد.

    فردی دارای خودباوری است که در تمامی لحظات زندگی خود از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود غافل نشود و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کند. بسیاری از افراد زمانی که در مسیری به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند؛ دچار ناامیدی و افسردگی می‌شوند و در کمال ناباوری خود و توانایی‌هایشان را نادیده می‌گیرند، این دسته از افراد نباید هرگز امید خود را از دست دهند و همواره باید توانمندی‌های خود را پرورش دهند تا مسیری که از دید آن‌ها پنهان مانده را پیدا کنند. بسیاری از ما شکست را پایان زندگی می‌دانیم؛ اما باید بدانیم که شکست در یک مسیر جدید به معنای این نیست که ما هیچ توانایی و قابلیتی نداریم و دیگر هیچ‌گاه موفق نخواهیم شد؛ بلکه به این معناست که ما باید اشتباهات خود را پیدا کنیم و مجددا از نو شروع کنیم.

    بیشتر بخوانید: مهارت های زندگی چیست؟ آشنایی با مهارت های ده گانه زندگی

    انواع خودباوری چیست؟

    خودباوری بطور گسترده در چهار دسته کلی تقسیم می‌شود؛ که در ادامه به تعریف هر یک می‌پردازیم.

    خودباوری انسانی

    اولین قدم در خودباوری، دستیابی به این حقیقت و باور است که تمامی انسان‌ها به واسطه خلقت خود نسبت به سایر موجودات دارای یکسری ویژگی‌های خاص هستند. ویژگی‌هایی چون قدرت اختیار، استعداد، قدرت انتخاب و توانایی‌های فردی در این دسته قرار دارند. هر فرد بسته به سطح و میزان توانایی‌ها و استعداد‌های خود می‌تواند به جایگاه‌های مورد نظر خود دست پیدا کند.

    خود‌باوری اعتقادی

    هر فرد در زندگی شخصی خود با مجموعه‌ای از اعتقادات قلبی و ایمانی زندگی می‌کند که این اعتقادات هویت فکری و فرهنگی او را شکل می‌دهند.

    خود‌باوری ملی

    هر ملتی دارای فرهنگ و تمدن مختص به خود است که در طول سال‌های متمادی در زیر سایه افراد پر‌تلاش آن شکل می‌گیرد.

    خود‌باوری فردی

    خود‌باوری فردی در حیطه شخصیت افراد مطرح می‌شود. هر فرد دارای استعداد و توانایی‌های خاصی است که اگر آن‌ها را به درستی شناسایی کند و از آن‌ها در مسیری صحیح بهره‌برداری کند به تمامی اهداف و آرزو‌های خود دست پیدا می‌کند. این فرد در شرایط سخت و نا‌گوار زندگی هرگز دچار نا‌امیدی نمی‌شود و در برخورد با سختی‌ها و مشکلات دچار خود ‌کم‌بینی نمی‌شود.

    در نهایت افراد به وسیله خود‌باوری فردی می‌توانند سطح استقلال فکری و عزت‌نفس وجودی خود را افزایش دهند و به یک موفقیت تضمین شده دست پیدا کنند.

     همچنین بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

    چرا به خود‌باوری احتیاج داریم؟

    تا به حال برای شما پیش آمده که تصمیم به انجام کاری بگیرید و صدایی در درون شما زمزمه کند که از پس انجام این کار بر‌نمی‌آیی یا بار این کار بر روی شانه‌های شما سنگینی می‌کند؟

    قطعا ما از پس همه کارها در زمینه‌ها مختلف بر نمی‌آییم ولی اگر شما این زمزمه‌ها را زیاد از درون خود می‌شنوید و باعث اجتناب از انجام کاری که واقعا با تمرین و تلاش خواهید توانست از پس آن بر آیید می‌شود؛ پس شما به قدر کافی به خودتان باور ندارید. در ادامه به نکات مهمی می‌پردازیم که دانستن آن‌ها برای هر شخصی ضروری است.

    ۱-خودباوری یاد‌گرفتنی است

    سطح خود‌باوری برای تمامی افراد قابل تغییر است. اکثر افراد دارای یک شخصیت انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند خودشان را تغییر دهند. هیچ یک از ما در زمان کودکی معنای کلمه ” نمی‌توانم ” را نمیدانست؛ اما همواره بر یادگیری هر کار جدیدی دست از تلاش نمی‌کشیدیم و هرگز نا‌امید نمی‌شدیم. اولین قدم برای دستیابی به خود‌باوری، دور ریختن افکار محدود‌کننده‌ای است که فقط ما را از هدف اصلی خود دور می‌کند. خود‌باوری هم مانند سایر ویژگی‌های اخلاقی اکتسابی است و می‌توان آن را در مسیری صحیح آموخت.

    ۲-نسبت به افکار منفی بی‌تفاوت باشید

    زمانی که در هنگام انجام کاری دچار تردید و نگرانی می‌شوید؛ به صدایی که از درونتان فریاد می‌زند توجه کنید. آیا این صدای انتقاد‌گر صدای نفس درونی شماست؟ شاید در ابتدا دچار گیجی و تردید شوید؛ اما باید بگوییم که این صدا، مربوط به شما نیست. سعی کنید اصوات منفی درونی خود را نا‌دیده بگیرید؛ چرا که این صدا‌ها فقط دست و پا‌گیر شماست.

    ۳-نقاط ضعف خود را تبدیل به نقاط قوت کنید

    هرگز به جای توجه بر داشته‌ها و توانایی‌های خود بر روی نداشته‌ها و کمبود‌هایتان تمرکز نکنید، در اینصورت فرصت خود‌باوری را از دست می‌دهید. هیچ انسانی بی‌عیب و نقص نیست؛ اما ریز‌بینی نسبت به نقاط ضعف و برجسته کردن کاستی‌ها تنها باعث تضعیف اعتماد به نفس می‌شود. هر شخص باید برای اصلاح ضعف‌ها و کاستی‌های خود همواره تلاش کند و توجه منحصر به فردی نسبت به نقاط قوت خود داشته باشد. شاید دو خصوصیت اخلاقی لجاجت و سمج بودن در ظاهر منفی به نظر برسد؛ اما اگر از ویژگی سماجت به درستی استفاده کنیم تبدیل به عزم و اراده و سر‌سختی می‌شود.

    هر باور و دید منفی از ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی را می‌توان با کمی خلاقیت و هوش به یک ویژگی مثبت تبدیل کرد.

    ۴-مانند یک مربی انگیزشی به خود انگیزه دهید

    اگر شما از جمله افرادی هستید که شک و تردید بر شما زیاد غلبه می‌کند و در هنگام تصمیم‌گیری مانع انتخاب صحیح شما می‌شود؛ پس خود را به عنوان یک مربی تصور کنید و این بخش سرکش وجود خود را با حرف‌های انگیزشی رام کنید.

    در ذهن خود یک مربی با آرامش و متانت خاصی را تجسم کنید که صراحت و شیوایی کلام خاصی دارد، همچون مربی که دوست داشتید همیشه با آن در ارتباط باشید. در شرایط پر استرس و اضطراب در خلوت ذهنی خود، به عنوان یک شخص دیگر با خود صحبت کنید؛ این کار اعتماد به نفس شما را به طرز چشمگیری بالا می‌برد.

    مطالعه بیشتر: تکنیک پومودورو چیست و چه مراحلی دارد؟ کاربرد، فواید و معایب

    ۵-خودتان را به جای قهرمان‌ها بگذارید

    گذاشتن خود به جای قهرمان‌ها، تمرین مناسبی برای بالا بردن خود‌باوری است. شما می‌توانید با الهام از ویژگی‌های شخصیت مورد علاقه خود و حفظ آن برای خودتان، بر ترس وجودی خود غلبه کنید. زمانی که کمبود خود‌باوری بر شما غلبه کرده، ابتدا قهرمان دلخواه خود را در ذهن خود تجسم کنید و برای خود به تصویر بکشید که او چگونه در شرایط سخت و دشوار قهرمانانه می‌جنگید و هرگز احساس نا‌امیدی و نا‌توانی نمی‌کرد. بعد از گذشت چند لحظه خود را جای او بگذارید و خود را یک قهرمان تجسم کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که می‌توانید ویژگی‌های او را در وجود خود ایجاد کنید.

    ۶-از خودتان یک تصویر قوی بسازید

    برای رسیدن به خود‌باوری، فقط متقاعد کردن خود برای داشتن توانایی انجام کار‌ها، کافی نیست. خود‌باوری اصلی و حقیقی زمانی به دست می‌آید که به درجه‌ای برسید که خودتان را در آرامش ببینید و کار‌های مورد علاقه خود را انجام دهید و همان آدمی شده باشید که همیشه دوست داشتید.

    این عادت را در خود ایجاد کنید که هر روز چند لحظه بنشینید و چشمان خود را ببندید و خودتان را با رفتاری قاطع، پر‌قدرت و با آرامش تجسم کنید. این تمرین روزانه به این معنی است که شما می‌توانید با کمک خودتان اعتماد به نفس و خودباوری را در وجود خود ایجاد کنید و با اعمال و رفتار خود شانس موفقیتتان را افزایش دهید. هر چه بیشتر این تمرین را انجام دهید بیشتر شبیه تصویر ذهنی خود می‌شوید.

    همچنین بخوانید: تاب آوری چیست؟ انواع، مولفه ها، فواید و تکنیک های افزایش آن

    راه های افزایش خودباوری

    داشتن حس خودباوری بالا یا پایین در موارد بسیار کمی به توانایی ها و قابلیت‌های واقعی افراد بستگی دارد و بیشتر براساس برداشت‌های شخصی خود آن‌ها است. خودباوری پایین ممکن است ناشی از لمس تجربه‌های منفی فرد از زمان کودکی تا بزرگسالی باشد. برخی از این تجارب منفی مانند بزرگ شدن در یک محیط بدون حامی، جدایی از دوستان یا خانواده و ترس از شکست است که هر شخصی تحمل کنار آمدن با آن‌ها را ندارد. در ادامه به چند راه اساسی برای تقویت روحیه خودباوری در افراد می‌‌پردازیم.

    ۱-خودتان را فردی ترسو یا خجالتی معرفی نکنید

    وقتی صفت ترسو یا خجالتی بودن را به خود نسبت می‌دهید، ناخودآگاه به شما الهام می‌شود که باید براساس این خصوصیات رفتار کنید و از نظر روانشناسی تمایل دارید به فردی بدون خودباوری تبدیل شوید.

    بجای تصور صفات منفی خود را فردی با اعتماد به نفس بالا تصور کنید و خود را در موقعیت‌های مورد علاقتان تصور کنید. روانشناسان عقیده دارند تفکر مثبت و عملکرد‌های ذهنی مانند تصور در موفقیت و پیروزی منجر به اعتماد به نفس بیشتر می‌شود. تفکر درباره  موفقیت و نکات مثبت، مغز شما را برای رسیدن به موفقیت آماده کرده و خودباوری را در شما افزایش می‌دهد. زمانی که خود را با اعتماد به نفس بالا تصور می‌کنید؛ خواهید دید که در مدت زمان کوتاهی این خصوصیات مثبت بر بعد شخصیتی شما تاثیر خواهد گذاشت.

    مطلب مرتبط: سندرم ایمپاستر چیست؟ نشانه ها، دلایل و درمان خودویرانگری

    ۲-شما بر دنیا متمرکزی؛ نه دنیا بر شما

    شما نباید بیش از حد بر روی تاثیرات اعمال و رفتار خود در این دنیا حساس شوید. تلاش در جهت کامل بودن و راضی نگه‌داشتن اطرافیانتان را فراموش کنید. تلاش زیاد برای کامل بودن موجب اضطراب و عدم آسایش شما می‌شود و شما را از مسیر اصلی زندگی فردی خود منحرف می‌کند. باید بدانید که اطرافیانتان به اندازه شما درگیر زندگی خود هستند و به حرکات شما توجه زیادی نمی‌کنند؛ بلکه این شما هستید که خصوصیات و رفتار شخصی خود را زیر ذره‌بین می‌برید.

    ۳- مانند یک قهرمان با خودتان صحبت کنید

    بجای گوش دادن به حرف‌های درونی خود، با خود صحبت کردن را تمرین کنید. زمانی که مانند یک قهرمان با خود صحبت می‌کنید، فرآیند فکری شما جان تازه‌ای می‌گیرد. تصویر ذهنی هر فرد از خودش، بسیار نقش مهم و تاثیر‌گذاری دارد. هر چه بهتر خودمان را بشناسیم و به خود اعتماد کنیم؛ تصویر ذهنی مناسب‌تری از خود داریم و نقاط قوت خود را به خوبی می‌شناسیم. زمانی که به اعتماد به خود عادت کنیم؛ دیگر فرصتی برای افکار منفی نداریم.

    ۴-ویژگی‌های مثبت خود را لیست کنید

    در هر لحظه از روز، ویژگی‌های مثبتی از خود یا آن‌هایی که دوست دارید در خودتان ایجاد کنید را روی یک کاغذ بنویسید. زمانی که این ویژگی‌ها فکر و ذهن شما را درگیر کند و مدام به آن‌ها فکر کنید و تصور کنید که فرد موفقی هستید؛ ذهن شما بر رفتار شخصیتان تاثیر مثبت می‌گذارد. تمامی ویژگی‌های خوب ظاهری، رفتاری و عملکردی در دسته ویژگی‌ها و توانمندی‌های مثبت قرار دارند. هر روز زمانی را برای بررسی و تکمیل این لیست قرار دهید؛ پس از مدت زمان کوتاهی نشانه‌های مثبتی را در زندگی فردی و شخصیت خود احساس می‌کنید.

    ۵-نسبت به خود آگاه باشید و خود را شناسایی کنید

    خودشناسی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای رسیدم به خود‌باوری است. هر فرد با شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های و احساسات فردی خود و بررسی دقیق افکار مزاحم، می‌تواند خلقیات روحی خود را بطور کامل بشناسد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از نظر اطرافیانتان درباره شخصیت خود آگاه شوید؛ اما حواستان باشد که باید ویژگی انتقاد‌پذیری را در خودتان تقویت کنید. با کمک خود‌شناسی می‌توانید ویژگی‌ها و تونایی‌های مثبت خود را شناسایی کنید.

    اگر شما از جمله افرادی هستید که خودتان را باور ندارید؛ پس انتظار نداشته باشید که اطرافیانتان شما را باور داشته باشند و در شرایط خاص روی شما حساب باز کنند. افرادی که به قدرت جادوی خودباوری ایمان دارند؛ همواره توانستند در جهان تغییرات مثبتی ایجاد کنند. هرگز فراموش نکنید که خودباوری رابطه تنگاتنگی با مثبت اندیشی و موفقیت در افراد دارد.

    ۶-خود را برای رویارویی با رفتار یا موقعیت نا‌خوشایند آماده کنید

    هرگز از موقعیت‌های نا‌خوشایند فرار نکنید. فرار از موقعیت‌های حساس و ناراحت کننده، به دلیل وجود حس ترس و خجالت درونی فقط ویژگی منزوی بودن را در شما تقویت می‌کند. آمادگی هر نوع اتفاق نا‌خوشایندی را داشته باشید؛ هر چه بیشتر با حس ترس و خجالت خود روبرو شوید، بیشتر احساس قوی بودن می‌کنید و این عمل بسیار ساده و شجاعانه است.

    طرد شدگی یکی از رفتار‌های نا‌خوشایند که در عین حال از آن به عنوان یک نکته تاثیر‌گذار در تقویت خود‌باوری یاد می‌شود. هر فردی در یک نقطه مشخصی از زندگی خود ممکن است حس طرد شدن را از خانواده، دوست یا محیط کاری خود تجربه کند. رفتار هر فرد پس از مواجهه با این اتفاق بسته به میزان خود‌باوریش می‌تواند بسیار متفاوت باشد. طرد شدن برای با تجربه‌ترین افراد هم ممکن است رخ دهد؛ پس آن را به عنوان یک تجربه یادگیری تحمل کنید و در هر موقعیتی آمادگی چنین رفتاری را از سمت طرف مقابل خود داشته باشید تا مانع شکستن خود‌باوریتان شوید.

    ۷-فعالیت‌های لذت‌بخش انجام دهید

    خواندن کتاب، ورزش کردن، نواختن موسیقی و نقاشی کشیدن و تمام کار‌هایی که شما از آن لذت می‌برید؛ باعث می‌شوند که شما به فردی خوش‌حال و سرزنده تبدیل شوید. این موضوع باعث افزایش خود‌باوری در وجود شما می‌شود و شما را با توانمندی‌ها و قابلیت‌های فردی خود آشنا می‌کند و در نهایت عزت‌نفس شما را بیش از پیش ارتقا می‌دهد.

    ورزش کردن از جمله فعالیت‌هایی است که سطح خود‌باوری شما را دگرگون می‌کند و سبب کاهش استرس و افزایش احساس خوشبختی و -اعتماد به نفس در وجود شما می‌شود. پس ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید و هرگز آن را فراموش نکنید.

    ۸-به ظاهر خود اهمیت دهید

    اهمیت به ظاهر شخصی و رعایت نظافت و آراستگی فردی، تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و سطح خودباوری افراد دارد. براساس تحقیقات روانشناسی پوشیدن لباس‌های زیبا و استفاده از عطرهای خوشبو تاثیر زیادی در افزایش سطح انرژی افراد دارد و در نهایت باعث ایجاد حس‌های مثبت در وجود اشخاص می‌شود که در دگرگونی سطح خودباوری بسیار تاثیر‌گذار است.

     

    عزت نفس چیست؟

    خودباوری نحوه ارزش گذاری و درک خودمان است. خودباوری بر اساس اعتقادات و باورهای ما درباره خودمان شکل می‌گیرد. که گاهی اوقات تغییر در آن می تواند دشوار باشد. وقتی عزت نفس سالمی داشته باشیم، تمایل داریم که نسبت به خود و به طور کلی نسبت به زندگی احساسات مثبت را پرورش دهیم. این حس می‎‌تواند باعث شود که بهتر بتوانیم با فراز و نشیب‎‌های زندگی کنار بیاییم. عزت نفس پایین می‎‌تواند تقریبا بر همه جنبه‌‎های زندگی از جمله: روابط، شغل و سلامتی شما تاثیر بگذارد. مشاوره درمانی می‎‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت عزت نفس داشته باشد.

     

    فواید عزت نفس

    وقتی به خودتان ایمان داشته باشید، تمایل بیشتری برای امتحان چیزهای جدید خواهید داشت. خواه برای تاییدیه برای انجام کاری باشد، خواه برای شرکت در یک آزمون آشپزی باشد. خودباوری بهترین راهکار برای شرکت و موفقیت در اتفاقات مختلف است. وقتی به خودتان اطمینان دارید، می‌‎توانید وظایف خود را به جای افکار منفی “نمی‎توانم و یا انرژی لازم برای انجام این کار را ندارم” به خوبی انجام دهید. به عنوان مثال: اگر قرار باشد یک ارائه‌ای را انجام دهید و از یک طرف خودباوری کامل برای انجام آن را داشته باشید، هدف اصلیتان این خواهد بود که به جای استرس بر روی آموزش دقیق به شنوندگان متمرکز شوید. و اگر شما به توانایی خود در برقراری ارتباط اعتماد ندارید، ممکن است نگران این قضیه باشید که کسی به شما گوش نخواهد داد. ممکن است در زمان ارائه تمرکز خود را از دست بدهید و یا نتوانید اطلاعات لازم را به درستی بیان کنید. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت عزت نفس و افزایش خودباوری خود انجام دهید. چه در یک زمینه خاص اعتماد به نفس نداشته باشید و چه در تلاش برای احساس اطمینان نسبت به هر چیزی هستید، این استراتژی ها می‌توانند به شما کمک کنند.

     

    مطلب بیشتر: خودآگاهی و خودشناسی | خودآگاهی چه فوایدی دارد؟ چگونه آن را کسب کنیم؟

     

    چگونه می‌‎توانم عزت نفس خود را تقویت کنم؟

    ایده ‎هایی که در پایین به آن‎‌ها اشاره می‌کنیم، برای افراد مختلفی موثر بوده‌‎اند. اما به یاد داشته باشید که افراد مختلف از نظر ویژگی‎‌ها و خصوصیات رفتاری با یکدیگر متفاوت هستند. فقط آنچه را با آن احساس راحتی می‌کنید انجام دهید، و سعی کنید فشار زیادی به خود وارد نکنید. اگر هر یک از کارهای زیر به شما حس مثبت و خوبی نمی‌‎دهد، می‎‌توانید کار دیگری را انجام دهید.

    از مقایسه خود با دیگران دست بکشید

    مقایسه درباره مسائل مختلف مانند مقایسه شبکه اجتماعی خود با دوستانتان، مقایسه سطح درآمد و هرنوع مقایسه دیگری کاملا ناسالم هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ این موضوع را ثابت کرد که میان حسادت و عزت نفس رابطه مستقیمی وجود دارد.

    محققان دریافتند که افرادی که دائما خود را با دیگران مقایسه می‎کنند، بیشتر حسادت را تجربه خواهند کرد. و احساس حسادت باعث می‌‎شود که حس کمبود نسبت به خود داشته باشیم که می‌‎تواند باعث شود ما در یک چرخه معیوب گیر کنیم.

    به مواقعی که میزان درآمد، مهارت‎‌ها، دستاورد‎ها و ویژگی‎‌های خود را با دیگران مقایسه می‎‌کنید توجه داشته باشید. تصور اینکه افراد از شما بهتر هستند می‌‎تواند عزت نفستان را نابود کند. وقتی متوجه این چرخه معیوب شدید، به خود یادآوری کنید که انجام این کار برای عزت نفس شما مضر است. هرکس مشغول زندگی خودش است و زندگی یک رقابت نیست.

    از بدنتان مراقبت کنید

    نداشتن بهداشت جسمی و مراقبت ناکافی از بدنتان می‌‎تواند داشتن حس مثبت درباره خودتان را دشوار کند. خواب ناکافی، رژیم غذایی ناسالم، و پرهیز از ورزش آسیب‎‌های جبران ناپذیری را به بدن شما وارد می‎‌کند. مطالعات نشان می‎‌دهد که فعالیت بدنی مداوم باعث افزایش عزت نفس شما می‎ شود. مراقبت از خود و بدن خود را در اولویت قرار دهید. وقتی از نظر جسمی در بهترین حالت خود قرار داشته باشید، طبیعتا نسبت به خود احساس اطمینان بیشتری خواهید داشت.

    شفقت به خود را امتحان کنید

    یکی از راه‌های تقویت خودباوری،شفقت به خود است. که شامل رفتار مهربانانه با خودتان زمانی که کار اشتباهی را انجام می‌دهید است. رفتار خشونت‎‌آمیز با خودتان، انگیزه برای انجام کار را بهتر نخواهد کرد. و در حقیقت مطالعات نشان می‎‌دهد که کاملا نتیجه عکس خواهد داشت.

    مطالعه‌‎ای که در سال ۲۰۰۹ به انجام رسید، این نتیجه را داشت که شفقت به خود به افزایش عزت نفس بسیار کمک می‎‌کند. داشتن طر تفکر مثبت مثلا استفاده از واژه‎‌هایی مانند “هر کسی اشتباه می‎‌کند” به جای ” من خیلی احمقم، همه چیز را خراب کردم.” می‌‎تواند به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید حتی اگر عملکرد مطلوبی نیز نداشته باشید.

    به جای اینکه سطح عزت نفس خودتان را از بین ببرید، سعی کنید با خودتان دوست باشید. سعی کنید بخندید و به خود یادآوری کنید که هر کسی مرتکب اشتباه خواهد شد.

    آزمایشات رفتاری را انجام دهید

    هنگامی که مغز شما به شما می‌گوید که در کاری دخالت نکنید و یا اینکه برای ورزش کردن بسیار چاق هستید، به خود یادآوری کنید که افکار شما همیشه دقیق نیست. و گاهی اوقات، بهترین راه برای مقابله با احساسات منفی به چالش کشیدن آن‌‎ها است. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که مغز شما به شما می‎‌گوید نمی‎‌توانید آن‎ها را انجام دهید. به خود بگویید که این فقط یک آزمایش است و ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد. ممکن است یاد بگیرید که مضطرب بودن و یا مرتکب شدن چند اشتباه آنقدر هم که فکر می‎‌کنید بد نیست.

     

    خودباوری

    سخن آخر 

    همه در زندگیشان با مشکلات عزت نفس دست و پنجه نرم می‎‌کنند. اما اگر مسائل مربوط به عزت نفس شما در کار، زندگی اجتماعی و یا تحصیلات شما تداخل ایجاد می‎‌کند‎، از یک روانشناس کمک بگیرید. داشتن یک سطح استاندارد از عزت نفس (نه بیشتر، نه کمتر) به شما کمک می‎‌کند که به پیشرفت‎‌های مختلفی در زمینه‎‌های مختلف دست یابید.

    منبع

    very well mind 


    در صورت نیاز می‎ توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان در ایران نوبت بگیرید.

    لیست روانشناس‌های پزشک خوب
    ۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
    4.3/5 - (6 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    حسین عباسی اسفند ۲۲, ۱۴۰۲ - ۹:۰۶ ق٫ظ

    درود خدا بر شما. عالی و تاثیر گذار

    پاسخ
    علی مولایی مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۲:۴۹ ب٫ظ

    باسلام خدمت پرسنل محترم وکسایی که این متن هارو نوشته بودن
    واقعا عالی وتاثیر گذار بودومن خودم با استفاده از صحبت های یک روانشناس اومدم واین مطالب رو سرچ کردم وخوندم ودیدم بیشتر از هرکسی و هرچیزی باید با خودمون رفیق باشیم و بیشتر به خودمون اعتماد کنیم و با خودمون مهربان باشیم تا همیشه شادوسرزنده وخوشحال باشیم خیلی ممنونم از کسایی که این مطالب رو در اختیار ما گذاشتن

    پاسخ
    Sabaghobadi دی ۲۰, ۱۴۰۱ - ۸:۲۰ ب٫ظ

    ممنون مطالبتون واقعا عالی بود🧡
    ای کاش همه ما بتونیم به خودباوری برسیم چون مشکل اصلی بیشتر انسان ها همینه خودشون رو باور ندارن و اعتماد به نفسشون پایینه یه مطلب جالب هم در این باره داخل سایت دانشگاه کسب و کار خونده بودم می‌گفت همین خودباوری مارو از خیلی از مشکلات می‌تونه رها کنه و البته زیاده روی در اون هم مارو به درد سر میندازه.

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    مرسی از اطلاعات کامل و جامعتون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب