تعریف موفقیت برای همه یکسان نیست، و هرکسی تعریف متمایز و مشخصی نسبت به موفقیت دارد. تعریف اجتماع از موفقیت شاد بودن، استقلال و وضعیت مالی خوب و داشتن آرامش از اهداف زندگی شاد به شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی قوانین طلایی موفقیت و داشتن زندگی خوب و با آرامش می‌پردازم.

موفقیت چیست؟

موفقیت را چگونه تعریف می‌کنیم؟ راه‌های مختلفی برای چگونگی کسب موفقیت در زندگی وجود دارد، اما استراتژی‌ که برای شما بهتر کار می‌کند ممکن است به دیدگاه شما از موفقیت بستگی داشته باشد. ما غالباً فکر می‌کنیم که داشتن کار و حقوق خوب به معنی یافتن موفقیت در زندگی است. در حالی که موفقیت‌های شغلی می‌تواند یکی از قطعات این معما باشد، اما بسیاری از زمینه‌های مهم دیگر در زندگی نیز جزیی از موفقیت به شمار می‌رود. خانواده، روابط عاشقانه، تحصیلات دانشگاهی و موفقیت ورزشی از مواردی هستند که افراد از آن به عنوان دستیابی به موفقیت یاد کرده‌اند. البته تعریف فردی شما از موفقیت می‌تواند متفاوت باشد. اما بسیاری از افراد آن را به عنوان داشتن آرامش، امنیت، سلامتی و امنیت مالی می‌دانند. هیچ راه درست و واحدی برای دستیابی به موفقیت وجود ندارد. آنچه برای شما کارآمد است ممکن است برای شخص دیگری کارآمد نباشد. ممکن است ترکیب کاملی از مواد تشکیل دهنده وجود نداشته باشد که بتواند موفقیت را تضمین کند، اما برخی مراحل اساسی وجود دارد که می‌توانید شانس موفقیت در زندگی، عشق، کار یا هر اتفاقی که برای شما مهم است را بهبود ببخشد.

قوانین موفقیت ۲

 

۹ کلید طلایی برای رسیدن به موفقیت

 

هوش اجتماعی خود را بهبود دهید.

مدت‌هاست که اعتقاد بر این است که هوش به کلی یکی از عوامل موثر در موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی است، اما برخی از کارشناسان معتقدند که هوش هیجانی ممکن است در واقع حتی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. هوش هیجانی به توانایی درک، استفاده و استدلال با احساسات اشاره دارد. افراد باهوش از نظر احساسی قادر به درک نه تنها احساسات خود، بلکه احساسات دیگران نیز هستند.

برای افزایش هوش هیجانی خود موارد زیر را انجام دهید:

  • به احساسات خود توجه کنید. تمرکز خود را بر روی شناسایی آنچه احساس می‌کنید و آنچه باعث ایجاد این احساسات می‌شود، انجام دهید.
  • احساسات خود را مدیریت کنید. قدم به جلو بردارید و سعی کنید همه چیز را با چشم بی‌طرف مشاهده کنید.
  • از سرکوب احساسات خود بپرهیزید، اما به دنبال راه‌های سالم و مناسب برای مقابله با احساس خود باشید.
  • به دیگران گوش دهید. این امر نه تنها شامل شنیدن سخنان آن‌ها، بلکه همچنین توجه به سیگنال‌های غیرکلامی و زبان بدن است.

 

هرچه که می‌گویید را انجام دهید.

مانند کسانی نباشید که همیشه می‌گویند کاری را انجام می‌دهند ولی هرگز آن را انجام نمی‌دهند و فقط حرف می‌زنند. اگر هدف خاصی دارید برای آن ضرب‌ الاجل تعیین کنید و مطمئن شوید که آن‌ها را تحقق می‌بخشید. اگر هدف مشخصی دارید، گام بعدی را بردارید. اگر می‌خواهید شغل و تجارتی را شروع کنید آن را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که شما می‌خواهید به عنوان کسی که به گفته خود پایبند است شناخته شوید.

 

بهتر است بعضی وقت‌ها چیزهایی را رها کنید.

بعضی اوقات در زندگی، بعضی چیزها ما را از انجام کاری باز می‌دارند. اکثر اوقات چیزی که ما را باز می‌دارد گذشته ما است. و چیزی که گذشته ایجاد می‌کند بهانه است. گذشته خود را به خاطر مکانی که اکنون در آن قرار ‌دارید سرزنش نکنید، سعی کنید آن را برای رسیدن به خواسته‌هایتان و ساختن زندگیتان تغییر دهید. گذشته شما بخشی از شما است. اما شما را تعریف نمی‌کند. این را به خاطر داشته باشید که اگر گذشته‌تان را رها نکنید نمی‌توانید به آنچه که می‌خواهید برسید و موفق شوید.

 

ترس‌تان را از بین ببرید.

قطعا هر کسی در زندگی ترس‌هایی دارد. ترس می‌تواند باعث شود که ما نتوانیم موفق شویم و ما را باز می‌دارد. افراد موفق هیچگاه اجازه نمی‌دهند که ترس بر قلبشان سایه افکند. آن‌ها ترس‌شان را در آغوش می‌کشند.

 

مدیریت زمان داشته باشید.

برای موفق شدن، مدیریت زمان بسیار مهم است. اگر زمانبندی درستی ندارید بهتر است هر چه سریع‌تر دست به کار شوید. برای خود برنامه ریزی داشته باشید و زمان را مدیریت کنید. در گام اول، شما باید یک هفته را صرف ارزیابی زمان و نحوه صرف آن کنید. هرکاری را که انجام می‌دهید آن را به خاطر بسپارید و آن را یادداشت کنید. بررسی زمانیکه برای گذراندن در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید بسیار مهم است. در پایان هفته تمام موارد را بررسی کنید. این که کارهایی را که انجام داده‌اید تا چه اندازه برای شما موثر بوده و تا چه اندازه باعث پیشرفت شما شده است.

مطلب مرتبط: مدیریت زمان چیست؟ ۸ تکنیک کاربردی مدیریت زمان و برنامه ریزی

ذهن خود را دوباره برنامه ریزی کنید.

می‌گویند مغز انسان مانند کامپیوتر کار می‌کند. و این موضوع کاملا صحت دارد. شما می‌توانید مغزتان را با داشتن عادت‌های جدید و تقویت آن با دادن پاداش برای رسیدن به موفقیت و هر چیزی که می‌خواهید تنظیم کنید. با داشتن اهدافی که می‌خواهید و حک کردن آن در مغزتان گام‌های اولیه را برای رسیدن به آن بردارید.

 

مطلب بیشتر: خودباوری چیست؟ چگونه می‌توانم مهارت خودباوری را تقویت کنم؟

 

چیزهای مثبت را جذب کنید.

برای مثبت بودن باید انرژی مثبت را به خود جذب کنید. جذب انرژی مثبت امری است که به خود شما بستگی دارد و راه‌های متفاوتی برای جذب آن وجود دارد. از خودتان بپرسید که چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟ جوابتان هرچه که بود باید زندگیتان را مملو از آن کنید. از دیگر کارهایی که می‌توانید انجام دهید:

  • با افراد منفی کمتر معاشرت کنید.
  • یک شبکه پشتیبانی داشته باشید.
  • سعی کنید بیشتر شکرگزار باشید.
  • کتاب‌های خود انگیزشی را مطالعه کنید.
  • سعی کنید کمتر دیگران را قضاوت کنید.
  • به دنبال رسیدن به اهدافتان باشید.
  • سعی کنید کمتر اخبار را دنبال کنید.
  • تا جایی که می‌توانید انعطاف‌پذیر باشید.
  • در طی روز مایدفولنس را امتحان کنید.

 

کار و امور شخصی را از یکدیگر جدا نگه دارید.

جدا نکردن مشاغل و امور شخصی بسیار آسان است، اما فقط باعث اشتباهات و سردردهایی می‌شود که می‌تواند هر دو جنبه زندگی شما را به طرز بدی تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است این دو از نظر ارتباطات، حضور اجتماعی، پول و کارهای روزمره کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

 

هرروز یک درصد رشد کنید!

روزانه همه ما در حال پیشرفت هستیم. این را به خاطر داشته باشید که هیچ انسانی کامل نیست. مهمترین نکته این است که دست از یاد گرفتن بر نداریم و هر روز به رشد و پیشرفت ادامه دهیم. قدرت ترکیب یکی از قدرتمندترین نیروها در زندگی است. اگر هرروز بتوانید ۱ درصد رشد کنید. تنها پس از ۷۰ روز ارزش آن دو برابر خواهد شد. البته درک این قضیه که روزانه چقدر رشد می‌کنید کار آسانی نیست. نکته مهم این است که تلاش کنیم چیزی را یاد بگیریم.

مطلب بیشتر: خودآگاهی و خودشناسی | خودآگاهی چه فوایدی دارد؟ چگونه آن را کسب کنیم؟

 

سخن آخر پزشک خوب 

هیچ معیار واحدی برای موفقیت وجود ندارد و مطمئناً هیچ پاسخی واحد برای چگونگی موفقیت در زندگی وجود ندارد. با این حال با مشاهده برخی از عادت‌های افراد موفق، می‌توانید تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جدید را برای پیاده‌سازی در زندگی روزمره خود بیاموزید. این توانایی‌ها را پرورش داده و با گذشت زمان ممکن است دریابید که بهتر می‌توانید به اهداف خود برسید و به موفقیتی که در زندگی می‌خواهید برسید.

منابع

  1. Very Well Mind 
  2. chatri sityodtong
  3. bustle

در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید. 

 

لیست روانشناسان