هر زوجی پس از گذشت مدتی از زندگی زناشویی، تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند؛ اما بسیاری از آن‌ها ممکن است با نکات و مراحل مرتبط به بارداری آشنا نباشند و ممکن است این سوال برایشان ایجاد شود که چگونه باردار شویم. امروزه تمامی افراد برای باردار شدن برنامه‌ریزی می‌کنند، چرا که هر زوجی در تلاش است تا یک کودک سالم به دنیا آورد. هرگز نباید فراموش کرد که هر پدر و مادری مسئول سلامت فرزندان خود است و باید در زمان قبل از بارداری، موارد مهمی را رعایت کند. در این مقاله قصد داریم به نکات مرتبط با بارداری بپردازیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

فرآیند بارداری چگونه رخ میدهد؟

بارداری از جمله فرآیندی است که ممکن است برای برخی از زنان و مردان عجیب یا پیچیده باشد. چرا که تمامی زوج‌ها با این فرآیند آشنایی کامل ندارند و این سوال را دارند که چگونه بچه دار شویم. فرآیند بارداری مانند هر تغییرات جسمی دارای مراحله‌ای خاصی است که هر یک به ترتیب سپری می‌شود. در این بخش قصد داریم به معرفی فرآیند بارداری بپردازیم. اگر هنوز باردار نشدید، نگران نباشید چرا که هشتاد و پنج درصد از زنان در عرض یک سال پس از تلاش باردار می شوند.

چگونه سریع تر باردار شویم

مرحله اول: افزایش هورمون

در بدن هر زن، دو هورمون استروژن و پروژسترون به میزان زیادی آزاد شده و در بدن او ترشح می‌شوند. با ترشح زیاد این هورمون‌ها، دیواره رحم زخم می‌شود، چراکه رحم باید بتواند یک تخمک بارور شده را در خود جای دهد. جالب است بدانید تخمک‌های قرار گرفته در تخمدان در یک کیسه پر از فولیکول رشد می‌کنند و عوامل زیادی در بارور شدن تخمک‌ها تاثیر می‌گذارد و به تبع کیفیت بارداری نیز متفاوت خواهد بود.

مرحله دوم: آزادسازی تخمک

در مدت زمانی که فرآیند تخمک‌گذاری انجام می‌گیرد، یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و به سمت رحم حرکت می‌کند. فراموش نکنید که زمان تخمک‌گذاری همیشه در روز وسط دوره پریود یا قاعدگی نیست؛ بلکه در بسیاری افراد زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود خواهد بود.

مطالب مرتبط: زن تا چند سالگی میتونه باردار بشه؟

مرحله سوم: حرکت اسپرم

پس از فرآیند تخمک‌گذاری، زمانی که رابطه جنسی بین زن و مرد برقرار می‌شود، اسپرم‌ها از دهانه واژن شنا می‌کنند و خود را به دهانه رحم می‌رسانند. در این روند تعداد زیادی اسپرم آزاد می‌شود که تنها ۴۰۰ عدد از آن‌ها زنده می‌مانند و تنها یک اسپرم می‌تواند خود را به تخمک برساند و آن را بارور کند.

مرحله چهارم: ترکیب ژن

پس از باروری تخمک توسط اسپرم و اتمام فرآیند مرحله پیش، ۱۰ الی ۳۰ ساعت زمان نیاز است تا پس از آن هسته تخمک و اسپرم با هم یکی شوند و ژن‌ها با یکدیگر ترکیب شوند. جالب است بدانید در صورتی که اسپرم کروموزوم y داشته باشد، جنین پسر و زمانی که اسپرم کروموزوم X داشته باشد، جنین دختر خواهد بود. فراموش نکنید که اضطراب و استرس تاثیر مستقیم بر کیفیت اسپرم دارد، به طوری که حجم زیادی از آن‌ها در کاهش کیفیت اسپرم و غلظت آن تاثیر می‌گذارد.

مرحله پنجم: کاشت جنین در رحم

در مرحله آخر تخمک بارور شده از دهانه رحم شروع به حرکت می‌کند و به سمت رحم می‌رود و در این مسیر به چند سلول تقسیم می‌شود. پس از آن که وارد رحم شدند، در دیواره‌های ضخیم مرحله اول جا می‌گیرند و شروع به رشد می‌کنند.

همچنین بخوانید: علائم صد در صد بارداری: ۱۶ نشانه مهم 

راه‌های افزایش احتمال بارداری

چند راه ابتدایی برای افزایش احتمال باروری وجود دارد که بسیاری از زوجین ممکن است با آن‌ها آشنایی نداشته باشند. خیلی از زوج‌ها به دلیل عدم آگاهی نسبت به این راه‌ها به سراغ روش‌های نادرست بارداری می‌روند. در ادامه به بیان برخی از این اصول و راه‌ها می‌پردازیم.

راه های افزایش بارداری

۱. عدم استفاده از قرص و وسایل پیشگیری

چندین روش برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که بعضی از آن‌ها اثر طولانی و بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارند. اما نباید فراموش کرد که زمان بارداری پس از قطع داروهای ضد بارداری، در هر خانمی متفاوت است و پس از قطع قرص‌های پیشگیری، مدت ۲ تا ۳ ماه برای بارداری زمان لازم است. پس عدم استفاده از قرص و وسایل پیشگیری، یکی از راه‌های افزایش احتمال بارداری است؛ البته که در بسیاری از زوج‌ها، اقدام به بارداری با وسواس فکری عملی همراه است و نگرانی‌های زیادی را برای زن و مرد به وجود می‌آورد، پس حفظ آرامش موضوع بسیار مهمی است.

تفاوت علائم پریود و بارداری چیست؟ روش های تشخیص

۲. رابطه جنسی صحیح

چگونگی پوزیشن‌های جنسی در باردار شدن بسیار موثر است، اما داشتن رابطه جنسی پیش از شروع تخمک‌گذاری نیز موضوع مهم و موثری است. فراموش نکنید که استفاده از محصولات شیمیایی برای افزایش لذت یا افزایش احتمال باروری موضوعی غلط است که باید از انجام آن اجتناب کرد. توجه کنید که پس از برقراری رابطه جنسی نباید بلافاصله آلت را از واژن خارج کرد؛ چراکه ورود اسپرم به رحم چند دقیقه زمان لازم دارد. همچنین تا حد امکان از بیرون ریختن اسپرم از واژن جلوگیری کنید، برای این کار می‌توانید با دست دو طرف واژن را به یکدیگر نزدیک کنید تا اسپرم داخل بدن باقی بماند.

مطلب کاربردی: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکار های افزایش لذت در رابطه جنسی

۳. زمان رابطه جنسی

افزایش دفعات رابطه جنسی در طول هفته، از دیگر راه‌ها برای بالا بردن احتمال بارداری است؛ چرا که آمیزش مداوم احتمال بارداری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. البته فراموش نکنید که انجام رابطه جنسی مداوم باعث کاهش غلظت اسپرم مرد می‌شود؛ اما این موضوع نباید شما را نگران کند، چرا که در طی آن از قدرت باروری مردان سالم کم نمی‌شود. توجه کنید که با نزدیک شدن به زمان تخمک‌گذاری، مناسب است تا رابطه جنسی خود را تا روزی یک بار افزایش دهید. و حداقل یک روز درمیان رابطه جنسی را داشته باشید.
جالب است بدانید بالا نگه داشتن دمای بدن از دیگر روش‌های مناسب برای بالا بردن احتمال بارداری است.

۴. معاینه قبل از بارداری

قبل از اینکه به طور رسمی شروع به تلاش کنید، معاینه شوید. از پزشک خود در مورد ویتامین های دوران بارداری که دارای اسید فولیک هستند، بپرسید که به محافظت در برابر برخی از نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند. اسید فولیک در مراحل اولیه بارداری کار می کند، به همین دلیل مهم است که حتی قبل از باردار شدن مطمئن شوید که اسید فولیک کافی دریافت می کنید.

۵. شناخت چرخه قاعدگی

چقدر در مورد چرخه قاعدگی خود می دانید؟ درک واقعی به شما کمک می‌کند بفهمید چه زمانی بارور هستید. تخمک گذاری بهترین زمان برای بارداری است. آگاهی از علائم تخمک گذاری، مانند تغییر در مخاط دهانه رحم به اینکه باردار شویم کمک می کند. معمولاً زمانی که بارور هستید نازک و لغزنده می شود. برخی از زنان نیز ممکن است درد یک طرفه را احساس کنند. کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری نیز می‌توانند به شما در پیش‌بینی بهترین زمان برای بارداری کمک کنند. زنان با چرخه ۲۸ روزه معمولاً در روز ۱۴ تخمک گذاری می کنند. اما بسیاری از زنان چرخه‌های طولانی‌تر یا کوتاه‌تری دارند.

پریودی در بارداری: آیا ممکن است در ماه اول بارداری پریود شویم؟ 

۶. پس از مقاربت در رختخواب بمانید

بعد از نزديكي چه كنيم تا باردار شویم؟ احتمالاً این مورد را شنیده اید که پس از رابطه جنسی در رختخواب دراز بکشید و پاهای خود را در هوا قرار دهید تا شانس باردار شدن خود را افزایش دهید. این موضوع کاملا درست نیست. توصیه خوبی است که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از مقاربت در رختخواب دراز بکشید، اما نیازی به اینکه پاهای خود در بالا نگه ندارید. در این مدت دستشویی نروید.

۷. در رابطه جنسی زیاده روی نکنید

داشتن رابطه جنسی هر روزه حتی در زمان تخمک گذاری لزوما شانس بارداری شما را افزایش نمی دهد. به طور کلی، یک شب در میان در حوالی زمان تخمک گذاری به افزایش شانس باردار شدن کمک می کند. اسپرم می تواند تا ۵ روز در بدن شما زنده بماند. بهترین پیشنهاد این است که به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید نه هرروز؛ زمانی که تخمک گذاری دارید و زمانی که تخمک گذاری ندارید.

۸. کاهش استرس

سعی کنید در مورد تشکیل خانواده استرس نداشته باشید. استرس می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. پس هر چه آرامش بیشتری داشته باشید، بهتر است. هر چیزی که به شما در کاهش استرس کمک کند، تا زمانی که سالم باشد، خوب است. برای کاهش استرس، می توانید از یک روانشناس خوب کمک بگیرید.

۹. زندگی سالم

بهترین راه برای افزایش شانس بارداری، انجام ورزش‌های متوسط مثل پیاده‌روی سریع؛ به میزان دو ساعت و نیم در هفته یا حداقل ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته است. البته به این موضوع دقت کنید که ورزش زیاد می تواند باعث شود که تخمک گذاری نداشته باشید. برای افزایش شانس باردار شدن، سیگار را ترک کنید. علاوه بر سایر اثرات منفی سیگار کشیدن، این عادت، باروری را نیز کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن بر سطح استروژن و تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد.

چه قدر طول می کشد تا باردار شویم؟

با رابطه جنسی مکرر محافظت نشده، اکثر زوج های سالم در عرض یک سال باردار می شوند. از تمام زوج هایی که برای باردار شدن تلاش می کنند:

  • ۳۰ درصد در اولین سیکل (حدود یک ماه) باردار می شوند
  • ۶۰ درصد در طی سه سیکل (حدود سه ماه) باردار می شوند
  • ۸۰ درصد در طی شش سیکل (حدود شش ماه) باردار می شوند
  • ۸۵ درصد در طی ۱۲ سیکل (حدود یک سال) باردار می شوند
  • ۹۲ درصد در ۴۸ سیکل (حدود چهار سال) باردار می شوند

بهترین شانس شما برای بارداری طبیعی در دهه ۲۰ زندگی شماست. با افزایش سن، باروری شما شروع به کاهش می کند. یک فرد سالم ۳۰ ساله هر ماه تقریباً ۲۰ درصد شانس باردار شدن دارد، اما در سن ۴۰ سالگی فقط حدود ۵ درصد احتمال دارد. تا سن ۴۵ سالگی، تعداد کمی از زنان به طور طبیعی باردار می شوند.

برای بارداری رابطه جنسی در صبح بهتر است؟

صبح ممکن است بهترین زمان برای رابطه جنسی برای لقاح باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تعداد و کیفیت اسپرم‌ها در اوایل صبح کمی بالاتر است، که اگر بلافاصله پس از یک خواب خوب شبانه رسوب کند، ممکن است به معنای شانس بارداری بهتر باشد. با این حال، اجماع پزشکی واضحی وجود ندارد.

آیا پوزیشن خاصی برای بارداری وجود دارد؟

هیچ شواهد علمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد که یک موقعیت خاص می تواند شانس باروری را افزایش دهد. با این حال، موقعیت هایی که امکان دخول عمیق تر را فراهم می کند، مانند جایی که شریک مرد در بالا قرار دارد، ممکن است به رسوب اسپرم در نزدیکی رحم کمک کند.

مدت زمان انتظار برای بارداری

اغلب زوج‌هایی که هیچ مشکلی برای بارداری ندارند، پس از مدت یک الی شش ماه باردار خواهند شد. اما تا یک سال هم بدون مشکلات کلی، طبیعی است ولی بعد از ۶ ماه و رعایت تمام شرایط بالا، مناسب است از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

فراموش نکنید برای این موضوع باید تمام نکات بالا را به طور کامل رعایت کنید و به طور مرتب رابطه جنسی داشته باشید. توجه کنید که مدت زمان اقدام به بارداری تا باردار شدن با توجه به سن هر خانم، متفاوت خواهد بود، پس خود را با سایر افراد مقایسه نکنید.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک متخصص زنان خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

منابع: webmd, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.