چگونه روابط خود را بهبود دهیم؟

توسط دکتر سارا نداف
این مقاله توسط دکتر سارا نداف تالیف شده است.

همه ما انسان‌ها در جهانی زندگی می‌کنیم که داشتن روابط اجتماعی مطلوب یکی از نکات ضروری در آن به حساب می‌آید. چرا که روابط اجتماعی بالا، باعث برقراری ارتباط صحیح با سایر اطرافیان می‌شود؛ پس گسترش این ویژگی در وجود هر شخصی، موضوعی مهم و بسیار قابل اهمیت است. برقراری ارتباط صحیح باید شامل حال تمامی افراد اطراف ما از اعضای درجه یک خانواده تا دوستان و آشنایان شود؛ پس بهبود روابط عاطفی و اجتماعی برای هر فرد، موضوعی مهم و قابل اهمیت است. در این مقاله قصد داریم به بیان روش‌ها و راهکارهایی برای بهبود روابط خود بپردازیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
  • روش درمان شناختی رفتاری موثر برای بهبود روابط

    درمان شناختی رفتاری یک نوع روان درمانی کوتاه مدت است که بر مسائل و مشکلات بیمار متمرکز می‎‌شود و براساس این روش، شیوه تفکر و احساس فرد بر رفتار او اثر می‌گذارد. اگر به دنبال راهکارهایی برای بهبود روابط خود هستید، این بخش را با دقت کامل مطالعه کنید. در این قسمت از مقاله، سعی کردیم برخی از مهم‌ترین نکات و روش‌های موثر بر بهبود روابط را بیان کنیم.

    how to improve relationship

    حضور پر رنگ در روابط و توجه ویژه به شریک عاطفی

    بسیاری از افراد با حضور کم‌رنگ شریک عاطفی خود مشکل دارند و از این موضوع دائما گله می‌کنند؛ حتی در برخی مواقع عدم حضور فیزیکی شریک عاطفی نیز برای برخی افراد مشکلی غیرقابل حل و ناراحت کننده است. البته که در برخی مواقع هم ممکن است فرد حضور فیزیکی و عاطفی داشته باشد؛ اما فکر و ذهنش در جای دیگری باشد. درمان شناختی رفتاری در تلاش است تا به حل این مشکل بپردازد. یکی از راهکارهای درمان شناختی رفتاری برای بهبود روابط عاطفی، تمرین مراقبه یا مدیتیشن است. این راهکار، توانایی فرد برای توجه به شریک عاطفی را بالا می‌برد.

    کاهش اضطراب

    اختلال اضطراب از جمله موضوعاتی است که بروز آن در هر فردی، باعث ایجاد عملکردهای منفی در روابطش با اطرافیان می‌شود. درمان شناختی رفتاری به صورت مستقیم در درمان اختلال اضطراب تاثیرگذار است. کاهش اضطراب در وجود هر فرد، باعث بهبود روابط عاطفی و ارتباطات او با سایر افراد می‌شود. پس برای بهبود روابط اجتماعی و عاطفی، بهتر است بطور جدی به درمان و کنترل اضطراب بپردازیم.

    درمان افسردگی

    افسردگی از جمله اختلالاتی است که به مرور زمان باعث بروز تاثیرات منفی در روابط عاطفی و اجتماعی افراد می‌شود. پس شناخت علائم افسردگی شدید در زنان و مردان، نقش موثری در درمان به موقع این اختلال دارد. نداشتن انرژی و علاقه برای انجام کارهای روزانه، عدم وجود انگیزه و کاهش میل جنسی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی است که در بسیاری از زنان و مردان وجود دارد. بنابراین درمان این اختلال، تاثیر بسزایی در بهبود روابط اجتماعی و عاطفی ما با اطرافیانمان دارد. در واقع افراد پس از گذراندن یک دوره درمان شناختی رفتاری برای رفع افسردگی، عملکرد موثری در روابط عاطفی و اجتماعی خود دارند.

    از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

    بهبود چرخه خواب

    کم‌خوابی باعث بدخلقی و کاهش صبر افراد می‌شود و موجب می‌شود با اطرافیان و عزیزان خود روابط اجتماعی ضعیفی داشته باشیم. اختلال خواب باعث بروز احساس نگرانی و استرس در هنگام شب می‌شود که این موضوع در خواب شبانه شریک زندگی ما نیز اختلال ایجاد می‌کند. پس با درمان اختلال خواب، می‌توان در جهت بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خود گام برداریم.

    ترک اعتیاد به الکل

    اعتیاد به الکل، یکی از قاتلان روابط عاطفی و اجتماعی است. در واقع اعتیاد به این ماده خطرناک باعث افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن میزان خشونت نسبت به اطرافیان و شریک عاطفی و کاهش میزان رضایت از ارتباط می‌شود. درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می‌کند تا افکار و رفتارهایی که باعث رجوع به الکل می‌شود را شناسایی کنند و با ارائه راهکارهای منطقی، جایگزین دیگری برای مصرف الکل انتخاب کنند. افراد وابسته به مصرف الکل، برای بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خود باید مصرف مشروبات الکلی را بطور کامل کنار بگذارند.

    تربیت فرزندان شاد

    کودکان از جمله افرادی هستند که مشکلات و ناراحتی‌های آن‌ها تاثیر مستقیم بر روابط خانواده دارد. اگر فرزند ما دچار اختلال استرس، اضطراب و کم‌خوابی است، باید برای درمان او به درمانگر مراجعه کنیم. چرا که در صورت عدم درمان مشکلات کودک، روابط عاطفی والدین و سایر اعضای خانواده دچار مشکل خواهد شد. در واقع مشکلات و دغدغه‌های فرزندان باعث ایجاد تنش بین والدین می‌شود؛ چرا که هر یک از آن‌ها درگیر مسائل و مشکلات فرزند خود هستند و زمانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند. پس با درمان مسائل و مشکلات کودکان، در جهت بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده گام برداریم.

    improve communication

    الگوی فکری سالم

    ابزارهای درمان شناختی رفتاری تاثیر بسزایی در بهبود روابط عاطفی و اجتماعی ما دارند؛ چرا که این روش درمانی بر پایه درک ارتباط میان فکر، احساس و رفتار انسان‌ها بیان شده است. پس اگر الگوی فکری ما سالم و مثبت باشد، تاثیر بسزایی در بهبود رابطه عاطفی و اجتماعی با اطرافیان دارد.

    درک بهتر اهداف رابطه

    همه افراد علاقه دارند که برای شریک عاطفی خود بهترین فرد باشند و او را بطور کامل درک کنند. در واقع افراد در تلاش هستند تا به شناخت کاملی از شریک عاطفی خود برسند و اهداف روشنی را برای خودشان تعیین کنند. برای درک بهتر اهداف روابط باید برخی رفتارهای خاص را تمرین کنیم تا شما را روز به روز به اهداف روابط عاطفی و اجتماعیتان نزدیک‌تر کند. پس روش درمان شناختی رفتاری شما را برای درک بهتر اداف روابطتان راهنمایی می‌کند.

    رابطه لانگ دیستنس چیست؟ مزایا، معایب، چالش ها و حفظ رابطه از راه دور

    improve relationship

    تکنیک‌هایی برای بهترشدن و بهبود روابط زناشویی

    تلاش برای بهبود روابط عاطفی یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع در هر بازه زمانی نیاز است تا به کسب اطلاعاتی برای بهبود روابط عاطفی خود بپردازیم؛ چرا که این کار به ما کمک می‌کند تا یک زندگی شادتر را برای خود رقم بزنیم. در ادامه به بیان چند راهکار برای بهبود روابط عاطفی و زناشویی می‌پردازیم.

    • به یکدیگر لبخند بزنید
    • یکدیگر را با اسم‌های عاشقانه صدا بزنید
    • دست یکدیگر را بگیرید
    • بحث‌ها و مشکلات را فراموش کنید و به یکدیگر اجازه جبران دهید
    • به تایید و تشویق طرف مقابل بپردازید
    • زمانی را برای معاشرت با یکدیگر اختصاص دهید
    • از کلمه “مچکر” و “ممنون” زیاد استفاده کنید
    • رفتار کنترل کننده نداشته باشید
    • یک آینده شیرین و موفق را برای خودتان هدفگذاری کنید
    • مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید

    برای پیدا کردن زوج درمانگر خوب در تهران میتوانید از سایت پزشک خوب استفاده کنید.

    چگونه روابط عاطفی خود را بهبود دهیم؟

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با پیدا کردن یک شریک عاطفی دیگر نقش مهم و اساسی برای رابطه خود ندارند؛ اما باید بگوییم که بهبود روابط عاطفی و تلاش برای پایداری آن از جمله موضوعاتی است که برای هر رابطه‌ای مهم و تاثیرگذار است. در این بخش قصد داریم به معرفی ۲۰ نکته بپردازیم که رعایت آن‌ها تاثیر بسزایی در پایداری و بهبود روابط شما خواهد داشت.

    1. برای رابطه خود نقشه نکشید
    2. گذشت داشته باشید
    3. پا به پای شریک زندگی و عاطفی خود پیش بروید
    4. زمان‌های زیادی را با یکدیگر سپری کنید
    5. خودتان را با شریک خود وفق دهید
    6. علایق خود را دنبال کنید
    7. با شریک خود مسابقه نگذارید
    8. برای تقویت خودآگاهی در وجود خود تلاش کنید
    9. برای ظهور شخصیت بهتر تلاش کنید
    10. مشوق یکدیگر باشید
    11. از یکدیگر انتقاد نکنید؛ بجای آن راه حل ارائه دهید
    12. از یکدیگر تعریف کنید
    13. به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید
    14. تشکر کردن را هرگز فراموش نکنید
    15. اشتباهات خود را بپذیرید
    16. حرف دلتان را بیان کنید
    17. رمانتیک باشید
    18. به دوستان و اعضای خانواده شریکتان احترام بگذارید
    19. مهربان و با عاطفه باشید
    20. ادب را رعایت کنید

    یک روانشناس یا روانپزشک چگونه به بهبود روابط شما کمک می‌کند؟

    روانشناس و روانپزشک از جمله متخصصانی هستند که نقش بسزایی در بررسی و شناخت مشکلات عاطفی و اجتماعی افراد دارند. راهنمایی‌های هر یک از این متخصصان به افراد کمک می‌کند تا روابط عاطفی و اجتماعی خود را بهبود دهند و در مسیر پیشرفت و پایداری روابط خود گام بردارند. برای مراجعه به روانشناس یا روانپزشک نیاز نیست تا منتظر بروز یک مشکل یا چالش اساسی شوید؛ بلکه با مراجعه منظم به این متخصصان، می‌توانید از ابتدای کار برای بروز یک رابطه پایدار تلاش کنید. روانشناس و روانپزشک با ارائه راهکارهای پزشکی و رفتاری به افراد کمک می‌کنند تا برای بهبود روابط اجتماعی و عاطفی خود تلاش کنند. در واقع این دو متخصص بر تمامی خصوصیات رفتاری و احساسی انسان‌ها آگاهی کامل دارند و با تمامی روش‌های درمانی آشنا هستند.

    از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

    نویسنده: دکتر سارا نداف

    پزشک خوب، سامانه رزرو آنلاین روانشناس و روانپزشک، به شما کمک میکند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.

    ۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
    4.5/5 - (2 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ - ۴:۳۹ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید. من یه دکتر میخوام. نوه من ۱۲ سالشه و پدرش فوت کرده. الان دو ساله که اصلا نمیتونه کنار بیاد. همش تو خودشه. درسش رو نمیخونه. گوشه گیر شده عصبی شده به مادرش پرخاش میکنه لطفا راهنمایی کنید پیش چه دکتری ببرم ممنونم ازتون

    پاسخ
    رضا مخمل خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ - ۲:۵۵ ب٫ظ

    بسیار عالی و کاربردی

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ - ۳:۴۵ ق٫ظ

    تشکر بابت انتشار این مقاله مفید

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب