ترک الکل می‌تواند هم در خانه و هم در کلینیک‌های ترک اعتیاد انجام شود. برای کسانی که علائم خفیف ترک را تجربه می‌کنند روش‌های ایمنی برای سم زدایی بدن در خانه وجود دارد. افرادی که هنگام ترک مشروب دچار لرزش دست، سرگیجه و توهم می‌شوند باید تحت نظر پزشک سم زدایی و ترک الکل را انجام دهند. اگر هنگام قطع مصرف مشروبات الکلی علائم ترک را تجربه کردید باید با پزشک در مورد ایمن‌ترین راه برای ترک صحبت کنید. اگر قصد ترک الکل را دارید این مقاله را مطالعه کنید.

فهرست مقاله

مشروبات الکلی چیست؟

الکل در اثر ‌تخمیر غلات و شکر مانند قند، مخمر و نشاسته تولید می‌شود. الکل موجود در نوشیدنی‌های الکلی مانند شراب، آبجو و … از الکل اتانول تهیه می‌شود. این ماده در واقع سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی است و بر روی تمام اعضای بدن تاثیر می‌گذارد. هنگام مصرف، الکل توسط معده و روده کوچک جذب می‌شود و سپس وارد جریان خون می‌شود. همچنین توسط آنزیم‌ها در کبد تجزیه می‌شود. از آنجایی که کبد می‌تواند همزمان مقدار کمی الکل را تجزیه کند، مقدار اضافی آن در سراسر بدن گردش پیدا می‌کند. تاثیر الکل بر بدن به میزان مصرف آن بستگی دارد.

 

عوارض الکل بر بدن

اتانول از راه‌های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. این ماده در واقع به تغییر دهنده خلق و خو، از بین رفتن تعادل و عدم تمرکز مشهور است. همچنین بر سطح انسولین تاثیر می‌گذارد، التهاب را افزایش می‌دهد و بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید تاثیر می‌گذارد. اتانول همچنین می‌تواند بر مغز، قلب، کبد، کیسه صفرا و معده تاثیر بگذارد.

Quitting alcohol is easy

مطلب بیشتر: تاثیرات و عوارض الکل بر روی بدن 

در اینجا به رایج‌ترین اثرات مصرف الکل اشاره می‌کنیم:

– اثرات کوتاه مدت

  • تغییرات خلقی
  • از بین رفتن تعادل
  • حالت تهوع
  • مشکل در تمرکز
  • ضعیف شدن بینایی و شنوایی
  • افزایش فشار خون
  • تغییر در دمای بدن

– اثرات بلند مدت

  • بیماری‌های کبد
  • سوء تغذیه
  • افسردگی
  • سکته
  • فشار خون بالا
  • آسیب دائمی به مغز
  • هپاتیت الکلی
  • سرطان دهان، کبد، پستان، مری، حنجره و گلو
  • آسیب‌های عصبی

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

برای ترک الکل چه بخوریم؟

هنگام ترک و سم زدایی بدن از الکل ممکن است غذا آخرین چیزی باشد که ذهن شما را مشغول کند. تغذیه از مهم‌ترین قسمت‌های بهبود شما است. چرا که الکل بر میزان سوخت و ساز بدن و استفاده از مواد مغذی تاثیر می‌گذارد.

– نوشیدن آب از مهم‌ترین بخش‌های سم زدایی موثر است.

ترک الکل علائم مختلفی از جمله خستگی، اضطراب، افسردگی، از دست دادن اشتها و حالت تهوع را شامل می‌شود. این علائم می‌تواند ظرف ۲۴ الی ۷۲ ساعت بعد از آخرین نوشیدن شما شدیدتر شود و همچنین باعث بی‌اشتهایی شود. سعی کنید تا می‌توانید از مایعات استفاده کنید چرا که در این مدت بدن شما کم آب می‌شود و نوشیدن مایعات باعث آبرسانی به بدن و همچنین سم زدایی بدن می‌شود.

– یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

تمرکز بر روی یک رژیم غذایی متعادل در این دوره بسیار مهم است. از تمام گروه‌های غذایی به میزان متعادل مصرف کنید تا کالری بدن شما در این دوره تامین شود. از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید و از غلات و پروتئین حتما استفاده کنید.

– از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

هنگامی که در یک مرکز ترک اعتیاد بستری می‌شوید، آن‌ها معمولا داروهایی را برای کاهش علائم ترک برای شما تجویز می‌کنند. در خانه ممکن است این امکانات را نداشته باشید. اما با تجویز پزشک می‌توانید بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف کنید که اغلب مفید هستند و به دفع سموم کمک می‌کنند. برخی از این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های گروه B، مولتی ویتامین‌ها، ویتامین C، ویتامین E و کلسیم است.

مدیریت ترک الکل 

ترک ناگهانی الکل می‌تواند برای بدن فرد بسیار مضر باشد و شوک بزرگی به آن وارد کند. کمک گرفتن از یک مرکز ترک اعتیاد در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد، در این مراکز با استفاده از تکنیک‌های خاص ترک الکل را مدیریت می‌کنند. به این ترتیب شوک ناگهانی به بدن فرد وارد نمی‌شود و از راه اصولی می‌توان آن را ترک کرد. در واقع در این مراکز با تکیه بر تکنیک‌های اصولی، افزایش اعتماد به نفس، سم‌زدایی بدن و… کم کم تمایل فرد را به مصرف مشروبات الکلی کاهش می‌دهند. اگر مصرف الکل شخص بالا باشد، در بسیاری از مواقع ترک کردن آن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. 

ترک الکل

ترک یکباره و ناگهانی الکل می‌تواند ترس، توهم، استرس، ضربان قلب، تنش و…. بسیاری را به همراه داشته باشد. اما اگر زیر نظر پزشک و از طریق راه اصولی این کار انجام شود می‌توان گفت که هیچ کدام از این علائم شدت پیدا نخواهند کرد. ترک کردن الکل در مراکز ترک اعتیاد به مدت زمان مصرف فرد، نوع الکل مصرفی و شرایط جسمی و روحی فرد بستگی دارد.
در این مراکز راه و روش ترک الکل را با توجه به نوع الکل مصرفی مشخص می‌کنند. معمولا آبجو، شراب، مشروبات الکلی و…. هرکدام دوز مشخصی الکل دارند. از این رو نمی‌توان برای ترک الکل از یک راه مشخص استفاده کرد. هیچ وقت بدون مشورت با پزشک اقدام به ترک الکل نکنید، اگر خودتان سعی کنید که الکل را ترک کنید بعد از ترک به بیماری الکلیسم مبتلا می‎‌شوید به همین دلیل نیاز به درمان حرفه‌ای دارید. 

ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟

– بعد از ۶ ساعت

علائم خفیف ترک معمولا ۶ ساعت بعد از آخرین نوشیدنی شروع می‌شود. فردی که سابقه طولانی در مصرف مشروبات الکلی دارد ۶ ساعت بعد از قطع مصرف ممکن است تشنج کند.

– بین ۱۲ الی ۲۴ ساعت

درصد کمی از افرادی که الکل را ترک می‌کنند در این مرحله ممکن است علائمی مانند توهم را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است صداها و یا تصاویر غیرواقعی را ببینند. در حالیکه این نشانه‌ها می‌توانند ترسناک باشند اما پزشکان این عارضه را جدی نمی‌دانند.

– بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت 

علائم خفیف ترک معمولا در این مرحله نیز ادامه دارند. این علائم ممکن است شامل سردرد، لرزش و ناراحتی معده باشد. اگر فردی تنها ترک خفیف را تجربه کند علائم وی ممکن است طی ۱۸ تا ۲۴ ساعت به اوج خود برسند و پس از چهار تا پنج روز کاهش پیدا کنند.

– بین ۴۸ الی ۷۲ ساعت

برخی از افراد علائم شدید ترک الکل را تجربه می‌کنند که پزشکان معمولا آن را هذیان خمری (DTs) می‌نامند. فردی که علائم شدید ترک الکل را تجربه می‌کند معمولا ضربان قلب شدید، تشنج یا دمای بدن بسیار بالا را تجربه می‌کند.

– بعد از ۷۲ ساعت

طی ۷۲ ساعت علائم ترک در بدترین حالت خود قرار می‌گیرد. در موارد نادر علائم ترک می‌تواند یک ماه طول بکشد. علائم در این مدت شامل افزایش تپش قلب و توهمات درباره چیزهایی که در آن جا نیست شود.‌

‌‌

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید, می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

 

ترک الکل در خانه

اگر می‌خواهید بدون مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد، مصرف الکل را ترک کنید می‌توانید با داشتن یک برنامه سالم این کار را انجام دهید. از محرک‌های که باعث تحریک شما به مصرف الکل می‌شوند برای مدتی دوری کنید. به دنبال برنامه‌هایی باشید که به شما کمک می‌کند تا میل شما نسبت به الکل را کاهش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود که از احساس افسردگی یا ناراحتی که باعث می‌شود شما را به مصرف الکل ترغیب کند بازدارد.

Quitting alcohol at home

اقداماتی که در زیر به آن اشاره شده است را برای شروع ترک الکل انجام دهید:

– محرک‌ها را بشناسید.

در مورد عادات نوشیدن خود بیشتر فکر کنید. آیا بیشتر هنگامی که با دوستان خود هستید به مصرف الکل تمایل دارید؟ آیا وقتی تنها در خانه هستید دوست دارید بیشتر الکل مصرف کنید؟ آیا بیشتر در مهمانی‌ها به مصرف الکل تمایل دارید؟ همه این موارد را در نظر بگیرید و بر روی این قضیه که چه عواملی موجب تحریک مصرف دوباره شما می‌شود دقت کنید. و سعی کنید برای مدتی از آن موقعیت فاصله بگیرید.

آماده سازی کلید داشتن یک ترک موفق است. از مصرف نوشیدنی‌های فاقد الکل به عنوان جایگزین نترسید. سعی کنید خود را مشغول کارهای دیگر کنید. تمرین مدیتیشن و مراقبه می‌تواند در این امر بسیار موثر باشد.

بهترین روش ترک قرص ب۲ چیست؟ روش های ترک قرص b2

– دلایل خود را برای ترک یادداشت کنید.

همه چیز با خود شما شروع می‌شود. دلایل و انگیزه‌هایی را که به دلیل آن نوشیدن الکل را ترک می‌کنید در جایی یادداشت کنید. این دلایل می‌توانند برگشت به سلامت جسمی و روانی، برقراری رابطه عاطفی، مسائل مرتبط به شغل، فرزندان و مسائل مربوط به خواب شما را شامل شوند.

اطمینان حاصل کنید که به طور روزانه اهداف خود را روی کاغذ می‌نویسید و آن را در جایی قرار می‌دهید که در مرکز دید شما باشد. این امر دائما به شما یادآوری می‌کند که می‌خواهید اعتیادتان به الکل را ترک کنید.

می‌توانید از موارد زیر برای افزایش انگیزه خود و همچنین کمک به ترک الکل استفاده کنید:

  • می‌خواهم مقداری وزن کم کنم به همین دلیل مصرف الکل را قطع می‌کنم.
  • برای انجام فعالیت‌های روزمره به انرژی بیشتری احتیاج دارم و مصرف الکل انرژی من را کاهش می‌دهد.
  • دوست دارم زمان با کیفیت‌تری را با شریک زندگی‌ام بگذرانم و نوشیدن الکل مانع آن می‌شود.
  • می‌خواهم در کارم ارتقای شغلی بگیرم که با مصرف الکل نمی‌توانم.
  • من ماه‌ها به دلیل مصرف الکل خواب با کیفیتی نداشته‌ام. میخواهم به طور معمول  ۷ الی ۸ ساعت در طول شب بخوابم که الکل مانع آن می‌شود.

هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید و آن را بر روی تکه‌ای کاغذ نوشتید، هر روز به مدت ۱۰ دقیقه در یک مکان آرام قرار بگیرید و به این انگیزها فکر کنید. این کار می‌تواند در هر ساعتی از روز انجام شود اما پیشنهاد می‌شود که در اوایل شروع روز این کار را انجام دهید.

– اهداف نوشیدن خود را تعیین کنید.

به یاد داشته باشید که هدف این مرحله تغییر رابطه و وابستگی شما با الکل است. حتی این قضیه که شما به جستجوی راه‌های ترک الکل هستید و اکنون این مطلب را می‌خواید مسئله بسیار بزرگی است. به جای اینکه به طور ناگهانی و یکباره الکل را ترک کنید برای خود یک هدف و مقدار نوشیدن تعیین کنید.

شما می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که به تازگی به روز شده است استفاده کنید. توصیه‌های جدید می‌گوید که مردان و زنانی که به طور مرتب و مداوم الکل می‌نوشند نباید بیشتر از ۶ لیوان کوچک شراب بنوشند. بنابراین برای ترک الکل اول از همه با کاهش مصرف خود شروع کنید و به طور ناگهانی آن را ترک نکنید.

با کاهش مصرف خود برای خود هدایای کوچکی تعیین کنید و به خود جایزه بدهید.

– خانه خود را از هرگونه الکل و یا مواد اعتیادآور دیگری پاک کنید.

در طول سال‌ها مصرف ممکن است مجموعه‌ای از الکل‌ها را در جایی جمع آوری کرده باشید. می‌توانید بسیاری از این الکل‌ها را با آبجوهای فاقد الکل جایگزین کنید. به این فکر کنید که اگر به طور مثال می‌خواستید رژیم غذایی برای کاهش وزن بگیرید هیچگاه یخچال خود را پر از کیک و شیرینی نمی‌کردید. سعی کنید از شر تمام وسایل مربوط به الکل خلاص شوید.

 

نمونه برنامه‌های ترک الکل

مراکز ترک اعتیاد روش‌های مختلفی را برای ترک الکل استفاده می‌کنند، از میان آن‌ها روش‌های زیر علاوه بر اینکه اصولی هستند با موفقیت بسیاری هم همراه بوده‌اند. 

  • ترک الکل با اصلاح رفتار

    افرادی که معتاد به الکل و مشروبات الکلی می‌شوند به دنبال خوشگذرانی با دوستان هستند. به همین دلیل کسی که قصد دارد تا الکل را ترک کند، باید روی رفتار خود هم تغییر ایجاد کند. به این ترتیب که شجاعت و جرات ترک الکل و کم کردن روابط با دوستان الکلی خود را داشته باشد. در مراکز ترک اعتیاد روی این موضوع تمرکز می‌کنند تا فرد به طور کامل و از درون بتواند خود را متقاعد به ترک الکل کند. 
  • ترک الکل با مشاوره و روان‌درمانی

    در مراکز ترک اعتیاد برای ترک الکل از روش مشاوره هم استفاده می‌کنند. مشاور و روان‌درمان می‌تواند اختلالات ناشی از ترک الکل را به مراتب کاهش دهد. در واقع فرد با ترک الکل دچار تنش و اضطراب بسیاری خواهد شد، وجود یک مشاور برای تسکین این شرایط می‌تواند کمک بسیاری به فرد کند و اراده و انگیزه آن را افزایش دهد.
  • ترک الکل با سم‌زدایی از بدن

    یکی از موثرترین راه‌های ترک الکل، سم زدایی بدن است. بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از این روش برای ترک الکل استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از این روش برای ترک الکل کمترین استرس و حواس پرتی را در فرد ایجاد می‌کند.
  • ترک الکل با دارو

    استفاده از دارو یکی دیگر از راه‌های ترک الکل است. با استفاده از داروهای مختلف می‌توان میزان تمایل به الکل را کاهش داد، این داروها به الکل حساس هستند و در صورت مصرف الکل علائم ناخوشایندی در فرد ظاهر خواهد شد. به همین دلیل باعث می‌شود که فرد نسبت به مصرف الکل بیزار شود و تمایل آن به مصرف الکل کاهش پیدا خواهد کرد. 

مدت زمان لازم برای ترک الکل در منزل

مدت زمان ترک الکل به عوامل بسیاری بستگی دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که زا روش‌های ترک الکل در منزل استفاده کنند. این روش‌ها در مقایسه با روش‌هایی که در مراکز ترک اعتیاد استفاده می‌شود، بسیار طولانی‌تر خواهد بود. روش‌های استفاده شده در مراکز ترک اعتیاد علاوه بر اینکه بسیار موثرتر هستند در مدت زمان کوتاه‌تری بازده خود را نشان می‌دهند. در این مراکز علاوه از داروهای درمانی موثر، کنترل علائم حیاتی و تغذیه مناسب استفاده می‌کنند و همین موضوع می‌تواند روی نتیجه کار تاثیر بیشتری داشته باشد.

علائم ترک الکل

علائم ترک الکل معمولا ۶ ساعت بعد از آخرین مصرف الکل خود را نشان می‌دهند. از علادم اولیه ترک الکل می‌توان به تشنج، لرزش، تعریق، سردرد، استفراغ و مشکل در عدم تمرکز اشاره کرد. تشنج در علائم اولیه، تنها در ۲۵ درصد افراد دیده شده است که در ۲۴ ساعت اول رخ خواهد داد. علاوه بر این علائم، علائم دیررس دو تا چهار روز بعد از آخرین نوشیدنی خود را نشان خواهند داد که شامل تغییر در ضربان قلب، فشار خون و تنفس می‌باشد. در این زمان تنها در ۵ درصد افراد تشنج جز علائم ترک الکل دیده می‌شود. 

به طور خلاصه علائم ترک المل در منزل به شرح زیر خواهد بود: 

  • علائم اولیه ۶ ساعت بعد از آخرین نوشیدنی
  • علائم اولیه یک تا دو روز بعد از آخرین نوشیدنی کاهش می‌یابد. 
  • علائم دیررس ۴ تا ۶ روز بعد از آخرین نوشیدنی کاهش می‌یابد. 
  • علائم اولیه بعد از آخرین نوشیدنی، به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت شدت پیدا می‌کند. 
  • علائم ثانویه ۲ تا ۴ روز بعد از آخرین نوشیدنی شروع خواهد شد. 

افرادی که وابستگی شدیدی به الکل دارند و بیش از اندازه الکل مصرف کرده‌اند دچار تغییرات جدی چون مشکلات خواب، هذیان، تغییرات خلقی و خستگی خواهند شد.

روش‌های ترک الکل در منزل

ترک الکل در منزل راه و روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد: 

  • نوشیدن آب: هیچ کدام از نوشیدنی‌ها مایعات نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آب باشند. نوشیدن آب می‌تواند خستگی، سردرگمی و تحریک‌پذیری افراد را کاهش دهد. بسیاری از افراد علائم کمبود آب در بدن را با علائم ترک الکل اشتباه می‌گیرند. 
  • مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت: مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت می‌تواند در زمان کمک بسیاری به ترک الکل کند. مواد مغذی بسیاری چون کلیسیم، سدیم و پتاسیم در الکترولیت‌ها وجود دارد. معمولا مسمومیت با الکل و ترک آن می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیتی در فرد و اسپاسم عضلات، بی حسی و تشنج شود. از این رو در زمان ترک الکل مصرف این نوشیدنی‌ها از اهمیت بسیایر برخوردار هستند. 
  • دوش گرفتن: دوش گرفتن می‌تواند موجب آرامش عضلات، از بین رفتن خستگی و…. شود. دوش گرفتن هیچ ارتباطی به ترک الکل ندارد و تنها باعث تسکین علائم ترک الکل خواهد شد. در حین دوش گرفتن بهتر ایت از آب ولرم استفاده کنید. 
  • رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی درست و اصولی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، ویتامین، پروتئین، مواد معدنی، چربی و… دارد. این مواد می‌توانند به عملکرد مغز و سایر ارگان‌های بدن کمک بسیاری کنند. در زمان ترک الکل، بدن انرژی لازم برای وابستگی به الکل را ندارد در مقابل می‌تواند با یک رژیم غذایی درست و مناسب از سوتغذیه فرد جلوگیری کند. 
  • مراقبه: انجام مدیتیشن و یوگا می‌تواند فکر و روح فرد را سم زدایی کند، مراقبه می‌تواند به از بین رفتن علائم ترک الکل کمک بسیاری کند. استفاده از این تکنیک‌ها در کنار سایر روش‌های درمانی بسیار تاثیرگذار است، البته برای اینکه ثابت شود که یوگا یک روش مکمل و تاثیرگذار در ترک الکل است به مدت زمان و تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • تنفس عمیق: تنفس عمیق می‌تواند استرس همراه با ترک الکل را از بین ببرد. تنفس عمیق می‌تواند موجب جذب اکسیژن کافی در بدن شود و ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. در مقابل تنفس کوتاه می‌تواند میزان اکسیژن بدن را کاهش دهد و موجب استرس و اضطراب فرد شود. 

مشاور روانشناسی ترک الکل

ترک کردن الکل می‌تواند باعث مشکلات روحی و روانی در فرد شود. فرد دچار استرس و اضطراب بسیاری می‌شود و تنها با دادن مشاوره می‌توان این اختلالات را درمان کرد و از شدت گرفتن آن جلوگیری کرد. در واقع مشاوره یکی از روش‌های مکمل در ترک الکل است، تنها استفاده از دارو نمی‌تواند موجب ترک الکل فرد شود. علاوه بر دارو باید از مشاوره هم کمک گرفت. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که در روند ترک الکل مشاور می‌تواند چه کمکی به فرد کند؟ 

  • تکنیک‌هایی برای ترک الکل به شما معرفی می‌کند. 
  • در روند بروز اختلالات ناشی از عدم مصرف الکل می‌تواند کمک بسیاری به شما کند. 
  • نکات و تکنیک‌های لازم برای داشتن یک زندگی درست را به شما می‌آموزد. 
  • به شما نشان می‌دهد تا به زندگی نگاهی واقع بینانه داشته باشید. 
  • روند درست و اصولی ترک الکل را به شما نشان می‌دهد. 

ترک الکل در خانه چقدر طول میکشد؟

سم زدایی بدن و ترک الکل در منزل به عوامل بسیاری بستگی دارد. ترک الکل در خانه معمولا در مقایسه با روش‌های پزشکی و دارودرمانی به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. در روش‌های ترک الکل در خانه به دلیل داشتن عوارض بیشتر، فرد باید با احتیاط بیشتری نسبت به انجام این کار اقدام کند. در مراکز ترک اعتیاد، پرستاران بسیاری حضور دارند که علائم حیاتی و شرایط روحی و جسمی بیمار را کنترل می‌کنند، اما در خانه اینگونه نیست و فرد باید بسیار محتاطانه عمل کند. ترک الکل در خانه به مدت زمان مصرف الکل توسط فرد، نوع الکل، انگیزه و خواستن فرد و…. بستگی دارد. 

نحوه انتخاب مشاور ترک الکل

انتخاب مشاوره درست می‌تواند در روند بهبودی فرد تاثیر بسیاری داشته باشد. اگر قصد دارید مصرف الکل را ترک کنید در اولین قدم به دنبال یک مشاوره خوب و حرفه‌ای باشید. باید بتوانید با مشاوره ارتباط خوبی برقرار کنید و در مقابل او هم باید بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد و در این پروسه به بهترین شکل ممکن به درمان شما کمک کند. 

سخن آخر پزشک خوب 

مصرف الکل می‌تواند عواقب و عوارض خطرناکی برای شما و اطرافیان شما داشته باشد. اختلال مصرف الکل مسئله مهمی است که حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود. ترک الکل اقدام مهمی است و تنها افراد با اراده می‌توانند تصمیم به ترک بگیرند. فوایدی که ترک الکل برای فرد به همراه دارد چه از نظر افزایش کیفیت زندگی و چه از نظر روحی و روانی بسیار زیاد است. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به یک مشاور اعتیاد یک ترک بی‌خطر و امن را تجربه کنید و بدن خود را از آن سم زدایی کنید.

سوالات متداول

  1. رایج‌ترین و بهترین روش‌های ترک الکل کدامند؟
    روان‌درمانی، سم زدایی و دارو‌درمانی بهترین و رایج‌ترین روش‌های ترک الکل هستند.
  2. آیا ترک الکل در منزل امکان‌پذیر است؟
    زمانی که مصرف الکل کم باشد و شدت اعتیاد به آن خفیف باشد، ترک الکل در منزل انکان‌پذیر است در غیراینصورت باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
  3. آیا ترک الکل خماری دارد؟
    بله، ترک الکل مانند ترک مواد مخدر دارای یک دوره خماری ۲۴ ساعته است.
  4. اگر فرد مصرف الکل را قطع کند در بدن او چه اتفاقی می‌افتد؟
    معمولا بعد از ترک الکل فرد دچار افسردگی شدید می‌شود و این مشکل ممکن است برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند. فرد بعد از ترک الکل دچار اختلال خواب می‌شود و سیستم بدن آن به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  5. رایج‌ترین عوارض بلند مدت ترک الکل چیست؟
    ضربان قلب نامنظم، از دست دادن تمرکز، ضعف سیستم ایمنی بدن، مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات کبدی و کاهش عملکرد مغز از رایج‌ترین عوارض بلند مدت ترک الکل هستند.

منابع


با کلیک روی دکمه زیر میتوانید به بهترین روانشناس ها و مشاوران ترک اعتیاد تهران دسترسی داشته باشید

بهترین روانشناس در تهران