یکی از شایع ترین بیماری های عفونی، زگیل تناسلی (Genital warts) است. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می‏‎شود. در این مقاله به بررسی این ویروس و علائم و راه های درمان آن می‎پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (HPV) مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است که یک عارضه پوستی است. این ویروس شایع ترین عفونت منتقله جنسی است و انواع مختلفی دارد که بیشترشان معمولا بی خطر هستند. اما در صورتی که مورد درمان قرار نگیرند، می‌توانند به سرطان و دیگر مشکلات پوستی تبدیل شود.

زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابد. اما برای انتقال آن نیازی به رابطه جنسی کامل نیست و کاملا از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود.

شکل زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی ممکن است شبیه برجستگی‌های کوچکی بر روی واژن (ناحیه اطراف دهانه واژن)، داخل یا اطراف واژن یا مقعد و نواحی دهانه رحم باشد. HPV در زنان ممکن است به صورت برآمده یا تخت، تکی یا چندتایی، کوچک یا بزرگ باشند. برخی از زگیل‌های تناسلی می‌توانند به صورت خوشه‌ای دربیایند و شکلی مانند گل کلم ایجاد کنند. در موارد بسیاری این زگیل‌ها آنقدر کوچکند که با چشم انسان دیده نمی‌شوند.

آیا زگیل تناسلی می‎تواند باعث ایجاد سرطان شود؟

HPV می‎تواند در زنان باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود. البته که خطر ابتلا به این بیماری بسیار کم است.

۹۰ درصد زنانی که به ویروس HPV مبتلا هستند، بهبود می‌یابند و ویروس به خودی خود بعد از دو سال از بین می‌رود. تنها تعداد کمی از زنانی که مبتلا به HPV هستند در معرض سرطان دهانه رحم قرار می‌گیرند.

سرطان دهانه رحم زگیل تناسلی

راه های انتقال زگیل تناسلی

اکثر زگیل‌های تناسلی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. و معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شوند.

تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که اچ پی وی پرخطر، سلول‌های میزبان (انسان) را تغییر می‌دهد. اما رشد آن به عوامل محرک دیگری برای سرطانی شدن نیازمند است.

اچ پی وی ممکن است طی چند هفته یا حتی چند ماه پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر شوند. این امر شناخت این را که از چه کسی این ویروس را گرفته اید و یا اینکه چه مدت است به این ویروس آلوده شده اید را دشوار می‌کند.

علائم زگیل تناسلی

  • در زنان، اچ پی وی بیشتر بر روی واژن، دیواره‌های واژن، مقعد، دهانه رحم و ناحیه بین واژن و مقعد ایجاد می‌شود.
  • خون ریزی در هنگام رابطه جنسی
  • خارش و سوزش در ناحیه واژن

انواع مختلف زگیل تناسلی:

– ویروس پاپیلومای انسانی کم خطر

اچ پی وی کم خطر معمولاً هیچ علائمی ندارد و سیستم ایمنی می‌تواند با آن مقابله کرده و آن را از بین ببرد. این نوع از زگیل تناسلی هیچ ارتباطی با سرطان ندارند و ممکن است تنها به زگیل تناسلی تبدیل شود. علاوه بر واژن و دستگاه تناسلی مرد، زگیل در دهانه رحم و یا واژن زنان، کیسه بیضه مردان یا در مقعد و اطراف آن ایجاد می‌شود. این نوع از زگیل می‌تواند در دهان و گلو نیز ظاهر شود.

HPV دوسویه که نوع ۶ و ۱۱ می‌باشد، باعث ایجاد ۹۰ درصد از زگیل ها می‌شود. تنها حدود یک درصد از افراد، زگیل تناسلی پرخطر دارند که برای جلوگیری از شیوع به دیگر نواحی تناسلی و شریک جنسیشان باید تحت درمان قرار بگیرند.

در مواردی HPV  کم خطر می‌تواند باعث ایجاد دیسپلازی خفیف دهانه رحم، تغییرات غیرطبیعی در سطح سلول‌های سطح دهانه رحم شود. این تغییرات سرطانی نیستند.

– ویروس پاپیلومای انسانی پرخطر

HPV پرخطر می‌تواند باعث ایجاد دیسپلازی دهانه رحم گسترده تر و انواع خاصی از سرطان شود. حداقل ۱۲ سویه پر خطر HPV وجود دارد، اما فقط دو نوع (نوع ۱۶ و ۱۸) باعث ایجاد سرطان می‌شوند. سویه های پرخطر HPV می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم، گلو، زبان و لوزه شوند.

متاسفانه افرادی که HPV پرخطر دارند، هیچ نشانه و علامت خاصی از بیماری تا زمانی که مشکلات جدی سلامتی بروز پیدا نکند در آن‌ها ظاهر نمی‌شود. به همین دلیل مراجعه منظم برای معاینه و بررسی به پزشک بسیار مهم است. در بسیاری از موارد تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث بهبود و درمان بیماری شود.

محققان بر این باورند که عفونت های HPV در دهان و گلو می‌تواند در اثر تماس جنسی دهانی با فردی که HPV پرخطر دارد ایجاد شود.

پیشگیری اززگیل تناسلی

پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

برای کاهش احتمال ابتلا به HPV می‌توانید چندین کار مختلف انجام دهید:

– واکسن بزنید

واکسن HPV (گارداسیل) برای جلوگیری از این عفونت بسیار موثر و بی خطر است. این واکسن می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های مختلف ناشی از HPV جلوگیری کند. زدن واکسن HPV از ۱۱-۱۲ سالگی و یا حتی قبل از این سن (۹ سالگی) توصیه می‌شود و تا قبل از ۲۶ سالگی می‌توان این واکسن را زد.

– آزمایش پاپ اسمیر

توصیه‌های جدید انجمن سرطان آمریکا بر غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر از ۲۵ سالگی تا ۶۵ سالگی، هر ۵ سال یک بار تأکید دارد. این کار از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

اگر شما از نظر رابطه جنسی فعال هستید، در هر زمان که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید. استفاده صحیح از کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد.

سعی کنید شرکای جنسی متعدد نداشته باشید. داشتن روابط جنسی متعدد خطر ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد.

چه کسانی باید واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسیناسیون برای افراد بالای ۲۶ سال توصیه نمی‌شود. با این حال بسیاری از افراد ۲۷ تا ۴۵ ساله ممکن است بعد از توصیه پزشک متخصص خود و مزایای احتمالی زدن واکسن تصمیم بگیرند واکسن را دریافت کنند. واکسن HPV در این بازه سنی مزیت های کمتری دارد.

در هر سنی داشتن یک شریک جنسی جدید یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت HPV می‌باشد. افرادی که در یک رابطه طولانی مدت دارند به این ویروس مبتلا نخواهند شد.

مطالب بیشتر: شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی در مردان

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

– کسانی که رابطه جنسی پرخطر و بیش از یک شریک جنسی دارند.

– افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، از جمله کسانی که به ویروس HIV مبتلا هستند سریع‌تر به این ویروس مبتلا می‌شوند و بیشتر در خطر ابتلا به سرطان هستند.

  • داشتن بیماری مقاربتی دیگر مانند عفونت تبخال تناسلی (هرپس سیمپلکس)، کلامیدیا و سوزاک
  • داشتن رابطه جنسی از سن کم
  • داشتن رابطه جنسی با کسی که روابط جنسی متعددی داشته است.
  • قسمت هایی از پوست جراحت دیده و زخم شده بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HPV هستند.

زگیل تناسلی در بارداری

آیا با زگیل تناسلی می‌توان باردار شد؟

ویروس اچ پی وی شانس شما را برای بارداری تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اما ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند.

۱. تغییرات سلول دهانه رحم

انجام آزمایشات منظم سرطان دهانه رحم در حین و بعد از بارداری بسیار حائز اهمیت است.

۲. زگیل تناسلی که خونریزی دارد و مرتبا از نظر اندازه تغییر می‌کند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث خونریزی و رشد زگیل تناسلی می‌شود.

۳. وجود HPV در بعضی از موارد باعث مسدود شدن واژن می شود که در این صورت پزشک شما عمل سزارین را توصیه می‌کند.

۴. مشکلات سلامتی در نوزاد

انتقال ویروس HPV به نوزاد در دوره بارداری بسیار نادر است اما غیرممکن نیست. نوزادانی که ویروس را از مادرشان دریافت می‌کنند اغلب به پاپیلوماتوز تنفسی دچار می‌شوند.

درمان زگیل تناسلی

هنوز درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد. اما داروهایی برای کم کردن درد و علائم این ویروس قابل استفاده است. در صورت نیاز پزشک می‌تواند زگیل تناسلی را بسوزاند و یا اینکه با جراحی از بین ببرد.

اگر پزشک شما با انجام آزمایش های مختلف متوجه شود که HPV در سلول شما باعث ایجاد تغییر شده که ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود با استفاده از کرایوتراپی (سرما درمانی) ویروس را منجمد می‌کند. این کار باعث از بین رفتن اچ پی وی می شود و از سرطانی شدنش جلوگیری می‌کند.

گزینه ی دیگر برای از بین بردن اچ پی وی برش بافت است. برای اینکار او ممکن است با استفاده از چاقوی جراحی و یا لیزر ضایعه ی پوستی را جراحی کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که در ناحیه تناسلی خود یا شریک جنسی‌تان، بافت های برجسته یا زگیل‌هایی را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

به خانم ها توصیه می‌شود که تست پاپ اسمیر را به طور مرتب انجام دهند تا از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری شود.

زنان ۲۱ تا ۲۹ سال:

زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن ۲۱ سالگی شروع کنند. زنان بین ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

زنان ۳۰ تا ۶۵ سال:

اگر نتیجه تست شما طبیعی است پزشک ممکن است بگوید که هر ۳ سال یکبار آزمایش را تکرار کنید. و هر ۵ سال یکبار آزمایش HPV را انجام دهید.

زنان بالای ۶۵ سال:

پزشک شما ممکن است به شما بگوید که دیگر نیازی به آزمایش غربالگری ندارید.

منابع:

  1. WHO
  2. WEBMD
  3. CDC
  4. HPV

اگر مشکوک به ابتلا به زگیل تناسلی و یا سایر بیماری‌های آمیزشی هستید، با دسترسی به سایت پزشک خوب می‌توانید با بهترین متخصصین زنان و زایمان و متخصصین عفونی صحبت کنید و از این طریق از آنها به صورت اینترنتی نوبت ویزیت دریافت کنید.

رزرو نوبت اینترنتی از متخصصان زنان