اختلال بیش فعالی جنسی (Hypersexual disorder) به رفتار فردی گفته می‌شود که بیش از حالت عادی درگیر روابط جنسی و تخیلات فانتزی در این‌باره است. افراد هایپرسکشوال، بیشتر از سایر بیماران در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. احتمال بروز افسردگی در این افراد بیشتر از افراد عادی است، زیرا اکثریت جامعه آن‌ها را طرد کرده و به آن‌ها برچسب می‌زنند. در این مقاله به بررسی این اختلال و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

بیش فعالی جنسی

 به اختلال بیش فعالی جنسی، اعتیاد جنسی یا رفتار اجباری جنسی نیز گفته می‌شود. این اختلال، یک تمایل تمام نشدنی و بیش از حد به فانتزی‌های جنسی یا رفتار‌های جنسی است که کنترل آن دشوار است. و باعث آشفتگی، مشکلات سلامتی و وسواس فکری میشود، و همچنین بر روابط عاطفی فرد تاثیر می‌گذارد.

بیش فعالی و اعتیاد جنسی اغلب شامل: خود ارضایی، سایبر سکس (رابطه جنسی مجازی یا کامپیوتری)، داشتن شرکای جنسی متعدد و دیدن فیلم های مستهجن است. زمانیکه این رفتارهای جنسی به یکی از نیازهای اصلی زندگی شما تبدیل شود، کنترل آن دشوار خواهد شد و زندگی شما و اطرافیانتان را مختل خواهد کرد.

درمان این اختلال بسیار ضروری است. چرا که بیش فعالی جنسی می‌تواند به اعتماد به نفس، شغل، سلامتی و اطرافیان شما لطمه بسیاری بزند. شما با استفاده از روان‌درمانی و خودیاری می‌توانید رفتارهای جنسی اجباری را تا حد قابل توجهی کنترل و مدیریت کنید.

بیش فعالی جنسی در زنان

بیش فعالی جنسی در زنان در واقع احساس نیاز زنان به رابطه جنسی است، در صورتی که این احساس نیاز با برقراری رابطه جنسی متعدد هم برطرف نخواهد شد. در برخی مواقع ممکن است زنان روزانه سه بار نیاز به برقراری رابطه جنسی داشته باشند، البته تعداد دفعات رابطه جنسی به سن فرد و شرایط جسمی آن بستگی دارد. اما در بیش فعالی جنسی، فرد به اجبار وارد رابطه جنسی می‌شود به طوری که برای ارضا کردن خود حتی ممکن است اقدام به رابطه جنسی پرخطر کند.
گاهی اوقات فرد برای اینکه بتواند این حس نیاز خود را برطرف کند، شاید با افراد متعددی وارد رابطه جنسی شود. این امر می‌تواند سلامت روحی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. البته عوارض داشتن رابطه متعدد تنها به این آسیب روحی و روانی ختم نمی‌شود. بلکه فرد از لحاظ جسمی هم آسیب می‌بیند و ممکن است به بیماری‌های مقاربتی مختلفی مبتلا شود. از ویژگی‌های بیش فعالی جنسی در خانم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی قید و بندی در رابطه جنسی 
  • احساس نیاز اجباری به رابطه جنسی 
  • روابط جنسی پر خطر 
  • رفتارهای هنجار شکن و ضد اجتماعی

بیش فعالی جنسی در مردان

اختلال بیش فعالی جنسی در آقایان به هیچ عنوان قابل کنترل نیست و دوست دارند که به سرعت به نیاز خود پاسخ دهند. بسیاری از مردان برای برطرف کردن نیاز جنسی خود ممکن است که روابط جنسی پرخطری را تجربه کنند. اما با وجود این نمی‌توانند از داشتن رابطه جنسی احساس رضایت داشته باشند. در بیشتر موارد حتی لذت جنسی هم در آن‌ها به وجود نمی‌آید و تنها برای برطرف کردن این اختلال مجبور به انجام چنین کاری می‌شوند. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا این دسته از مردان علائم و نشانه‌هایی دارند؟ ازجمله علائم و نشانه‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز جنسی مدام و کنترل نشده‌
  • رفتار و صحبت‌های بی قائده و هرزه‌گویی
  • نیاز به خود ارضایی 
  • داشتن رفتار نامناسب با دیگران 
  • داشتن تمایل جنسی به افراد مختلف 

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانشناسان

 

علائم بیش فعالی جنسی

برخی علائم که ممکن است نشان‌دهنده اختلال بیش فعالی جنسی در فرد باشد عبارت‌اند از:

  • تخیلات جنسی شدید و دائم که از کنترل فرد خارج می‌شود و وقت زیادی از او می‌گیرد.
  • تحریک شدن توسط برخی رفتارهای جنسی
  • تلاش‌های ناموفق برای کاهش و کنترل تخیلات جنسی
  • داشتن فعالیت‌های جنسی برای رهایی از تنهایی، افسردگی، اضطراب و استرس
  • داشتن روابط جنسی متعدد تا جایی که باعث ایجاد مشکلات سلامت جنسی مانند: عفونت‌های مقاربتی شود، و همچنین به شغل، روابط عاطفی و شرایط مالی لطمه بزند.
  • مشکل در برقراری روابط سالم و پایدار

چگونه بیش فعالی جنسی بر سکس تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از افراد که به اختلال بیش فعالی جنسی دچار می‌شوند، تغییرات و مشکلاتی در زندگی و روابط جنسی‌شان بوجود می‌آید.

گاهی اوقات ممکن است میل به رابطه جنسی در این افراد کاهش یابد و از بین برود. آن‌ها ممکن است میل جنسی‌شان حین رابطه از بین برود.

بسیاری از افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی، علاوه بر از دست دادن میل جنسی، مشکلات دیگری را نیز تجربه می‌کنند. برخی افراد ممکن است تمایلات جنسی‌شان تغییری نکند، اما در به ارگاسم رسیدن مشکل داشته باشند. در برخی از موارد ناتوانی در ارگاسم می‌تواند در نتیجه مصرف سایر داروها باشد.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

بیش فعالی جنسی

دلایل ایجاد اختلال بیش فعالی جنسی

اگرچه دلیل ایجاد این اختلال مشخص نیست اما می‌تواند به دلیل موارد زیر باشد:

عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز

برخی از مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده‌های عصبی) مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خوی شما کمک می‌کنند. تغییر در سطح این هورمون‌ها در بدن می‌تواند باعث بیش فعالی جنسی شود.

تغییر در مسیرهای مغزی

اختلالات بیش فعالی جنسی، اعتیادی است که با گذشت زمان باعث ایجاد تغییراتی در مدارهای عصبی مغز، بویژه مراکز تقویت کننده مغز می‌شود. مانند سایر اعتیاد ها، به منظور کسب رضایت و تسکین، به مرور زمان تحریک جنسی با شدت بیشتری مورد نیاز است.

شرایطی که بر مغز تاثیر می گذارد.

برخی بیماری‌ها یا مشکلات روانی مانند صرع و زوال عقل ممکن است به قسمت هایی از مغز آسیب برساند و بر رفتارهای جنسی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، درمان بیماری پارکینسون با برخی از داروهای آگونیست دوپامین ممکن است باعث بیش فعالی جنسی شود.

مطلب مرتبط: فانتزی جنسی چیست و آیا طبیعی است؟ انواع خیال پردازی جنسی

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند؟

بیش فعالی جنسی هم در زنان و هم در مردان ممکن است اتفاق بیوفتد. اما تحقیقات نشان داده است که مردان بیشتر از زنان به این اختلال دچار می‌شوند. این اختلال می‌تواند همه گرایشات جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیش فعالی جنسی را افزایش دهند عبارتند از:

  • سهولت دسترسی به محتوای جنسی از جمله فیلم‌های مستهجن:

پیشرفت در فناوری و رسانه های اجتماعی امکان دسترسی به تصاویر و اطلاعات جنسی فزاینده را فراهم می‌کند. که علاوه بر خطر ساز بودن به ایجاد اختلالات جنسی برای سایر اعضای جامعه به کودکان نیز لطمه می‌زند.

  • افرادی که مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل یا مواد مخدر هستند.
  •  بیماری روانی دیگر ، مانند: اختلالات خلقی (افسردگی یا اضطراب) ، یا اعتیاد به قمار
  • دعوا و درگیری های خانوادگی، یا وجود اعتیاد در اعضای خانواده
  • سابقه سوء استفاده جنسی

 

مطالب بیشتر: اعتیادجنسی در مردان

‌‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از سکس تراپیست

 

عوارض بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی می تواند پیامدهای منفی و جبران ناپذیری داشته باشد، که هم شما و هم دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض عبارت‌اند از:

  • ایجاد احساس گناه، شرم و اعتماد به نفس پایین در فرد
  • افزایش ابتلا به دیگر بیماری‌های روانی مانند: افسردگی، پریشانی روانی شدید، اضطراب و خودکشی
  • آسیب به روابط عاطفی و غفلت از خانواده و همسر
  • از دست دادن شغل و تمرکز
  • داشتن رابطه جنسی پر خطر و مبتلا شدن به ایدز، هپاتیت و عفونت های مقاربتی
  • سوء مصرف الکل و استفاده از مواد به صورت تفریحی

بیش فعالی جنسی

چگونگی درمان بیش فعالی جنسی

درمان های احتمالی اعتیاد به روابط جنسی و بیش فعالی جنسی شامل ترکیبی از خودیاری، روان‌ درمانی و گاهی دارو است. هدف از این درمان کمک به شما در کنترل اعتیاد جنسی ،کاهش رفتارهای بیش از حد و در عین حال کمک به حفظ فعالیت های جنسی سالم است.

  1. خودیاری

  • در مورد این اختلال به اندازه کافی تحقیق کنید تا بتوانید علل و روش‌های درمان آن را بهتر بشناسید.
  • موقعیت‌ها، افکار و احساساتی را که ممکن است باعث اعتیاد جنسی شود شناسایی کنید تا بتوانید برای جلوگیری و مدیریت آن‌ها گام بردارید.
  • اگر سایر مشکلات روانی دیگر مانند اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا استرس دارید، آن را درمان کنید.
  • اگر از رابطه جنسی به عنوان راهی برای کنار آمدن با احساسات منفی استفاده می‌کنید ، روش های سالم‌تری برای کنار آمدن با این مشکلات، مانند ورزش و فعالیت‌های تفریحی را جایگزین کنید.
  • آرامش و مدیریت استرس را تمرین کنید.
  1. روان درمانی

روان درمانی می‌تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه اعتیاد جنسی خود را مدیریت کنید. روان درمانی می‌تواند به صورت فردی یا گروهی، با خانواده یا شریک زندگی شما ارائه شود. انواع روان درمانی شامل:

  • رفتار درمانی شناختی (CBT): این روش به شما کمک می‌کند باورها و رفتارهای ناسالم، منفی را شناسایی کرده و روش‌های مفیدتر را جایگزین آن‌ها کنید.
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد: این درمان، نوعی درمان رفتار درمانی شناختی CBT است که بر پذیرش افکار و تمایلات اعتیاد‌آور و تعهد برای انتخاب اعمالی که با ارزش‌های مهم سازگارتر هستند، تأکید دارد.
  • روان درمانی روان پویشی: این نوع درمان بر افزایش آگاهی از افکار و رفتارهای ناخودآگاه، ایجاد بینش جدید در مورد انگیزه‌ها و کمک به شما در حل تعارضات کمک می‌کند.
  1. مصرف دارو

برخی از داروها به کاهش افکار و رفتارهای وسواسی و کاهش میل جنسی کمک می‌کنند. داروهایی که برای درمان بیش فعالی جنسی استفاده می‌شوند اغلب برای سایر بیماری‌های روانی نیز تجویز می‌شوند. این دارو‌ها عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد افسردگی:

انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی که برای درمان افسردگی، اضطراب یا وسواس استفاده می‌شوند، می توانند به کاهش بیش فعالی جنسی نیز کمک کنند.

  • نالتروکسان:

نالترکسون به طور کلی برای درمان الکل و وابستگی به مواد افیونی استفاده می‌شود و باعث می‌شود بخشی از مغز شما را که با برخی رفتارهای اعتیاد آور احساس لذت می‌کند مسدود کند. این دارو ممکن است به درمان بیش فعالی جنسی و اختلال قمار و شرطبندی نیز کمک کند.

  • داروهای تثبیت کننده خلق:

داروهای تثبیت‌کننده خلق به طور کلی برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می‌شوند ، اما می‌توانند به کاهش میل جنسی و اعتیاد جنسی نیز کمک کنند.

  • قرص‌های ضد آندروژن مانند قرص سیپروترون:

این داروها اثرات بیولوژیکی هورمون‌های جنسی (آندروژن ها) را در مردان کاهش می‌دهند. از آنجاییکه این قرص‌ها انگیزه‌های جنسی را کاهش می‌دهند، معمولا برای مردانی که بیش فعالی جنسی‌شان برای دیگران خطرناک است تجویز می شود.

منابع

  1. Patient.info
  2. Mayo clinic  

 

در ادامه، اگر شما به اختلال بیش فعالی جنسی مبتلا هستید می‌توانید با ورود به سایت پزشک خوب از بهترین سکس تراپیست‌های ایران وقت بگیرید.

فوت فتیش چیست و چه علتی دارد؟ علائم و درمان فتیش پا

سوالات متداول پیش فعالی جنسی

آیا علائم بیش فعالی جنسی در زنان و مردان مشابه یکدیگر است؟

خیر، علائم بیش فعالی جنسی در زنان و مردان با توجه به شرایط جسمی که دارند بسیار متفاوت خواهد بود. در این مطلب علائم مربوط به مردان و زنان بیش فعال را جداگانه عنوان کرده‌ایم. 

 آیا در طب سنتی هم راه درمانی برای این عارضه وجود دارد؟

بله، در طب سنتی هم همانند دیگر عارضه‌ها، راه‌های درمان بسیاری برای این اختلال وجود دارد. معمولا از تسکین دهنده‌ها و تعدیل کننده‌های جنسی مختلفی استفاده می‌شود. 

 آیا برای درمان این اختلال تنها مراجعه به پزشک کافی است؟

این اختلال نه تنها وضعیت جسمی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه شرایط روحی و روانی فرد را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس تنها مراجعه به پزشک نمی‌تواند کافی باشد، برای درمان قطعی بهتر است به روانشناس هم مراجعه کنید. 

آیا بیش فعالی جنسی همان میل جنسی زیاد است؟

خیر، میل جنسی زیاد با برقراری رابطه جنسی به صورت معمول برطرف می‌شود و فرد در روابط جنسی ارضا خواهد شد. اما در بیش فعالی جنسی فرد از لحاظ جنسی ارضا نمی‌شود و همواره به دنبال داشتن روابط متعدد و جدید است.

اختلالات جنسی انواع مختلفی دارد اگر شما هم درگیر بیش فعالی جنسی هستید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصصان این زمینه استفاده کنید.

‌‌

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

متخصص خوب برای اختلالات جنسی