بسیاری از افراد افسردگی را یک مشکل ناتوان کننده “نامرئی” می‌دانند. هیچکس نمی‌تواند ببیند که شما از چه چیزی رنج می‌برید چرا که این مشکل یک مشکل کاملا درونی است. افسردگی یک مشکل بسیار رایج در سراسر جهان است. حدود ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند. افسردگی علی رغم شایع بودن، درمان قطعی ندارد و همچنان یافتن یک روش درمانی مناسب بسیار چالش برانگیز خواهد بود. بیشتر روانشناسان رواندرمانی، مصرف دارو و مراقبه را برای درمان افسردگی توصیه می‌کنند. همه این روش‌ها می‌توانند بسیار موثر باشند، با این حال عادت به این روش‌ها و یا سازگاری با عوارض جانبی ممکن است کمی طول بکشد. با این وجود علوم اعصاب مداوم درمان‌های جدیدی را برای افسردگی کشف می‌کند که بدون عوارض جانبی با سرعت بیشتری تاثیر می‌گذارند. نوروفیدبک یکی از روش‌های جدید برای درمان افسردگی می‌باشد که شامل مصرف هیچ گونه دارویی نمی‌باشد. در این مقاله به این قضیه می‌پردازیم که آیا نوروفیدبک به درمان افسردگی کمک خواهد کرد یا خیر؟

نوروفیدبک چیست؟

مغز شما تکانه‌های الکتریکی تولید می‌کند، که به عنوان امواج مغزی شناخته می‌شوند، و بین سلول های مغز ایجاد می‌شود. این تکانه‌ها سلول‌هایی هستند که با یکدیگر صحبت می‌کنند. امواج مغزی در حالت‌های مختلف مانند تمرکز عمیق یا آرامش اتفاق می‌افتد. کنترل امواج مغزی یکی از راه‌های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است. الگوهای معروف امواج مغزی آلفا، بتا، تتا و دلتا نام دارند. همه ما در طول روز و هنگام خواب وارد آن‌ها می‌شویم. آن‌ها می‌توانند نحوه انجام کارها را آسان یا سخت کنند. همه اینها به سازگاری الگو و کاری که ما انجام می‌دهیم بستگی دارد.

انجام نوروفیدبک

نوروفیدبک فرآیند اندازه‌گیری امواج مغزی شما با استفاده از دستگاه EEG است. سپس هنگامی که مغز شما عمل “درست” را انجام می‌دهد، به شما پاداش می‌دهد. در برخی موارد، پاداش می‌تواند مواردی مانند تماشای فیلم یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه باشد. به عنوان مثال، اگر امواج مغزی شما نشان دهد که آرامش بیشتری دارید، پاداش مثبتی دریافت خواهید کرد. هنگامی که امواج مغزی شما در خلاف جهت حرکت کنند، پاداش پایان می‌یابد یا از بین می‌رود. مغز “رفتاری” را که باید برای گرفتن پاداش مثبت اتخاذ کند، می‌آموزد. در علوم اعصاب، رفتار حالت مناسب امواج مغزی است. به لطف انعطاف‌پذیری عصبی، ما می‌توانیم مغز شما را آموزش دهیم تا رفتار مناسبی را از خود بروز دهد.

یکی از مزایای نوروفیدبک این است که به مغز می‌آموزد که چگونه وضعیت خود را تغییر دهد. نوروفیدبک پاسخ مثبت مرتبط با الگوهای مطلوب موج مغزی را به یاد می‌آورد و به دنبال بازگشت به آن است. امکاناتی را که می‌تواند برای درمان مسائل خلقی ارائه دهد تصور می‌کند.

نوروفیدبک چگونه افسردگی را درمان می‌کند؟

مغز به طور طبیعی می‌خواهد در موقعیت خنثی باقی بماند. این حالت متعادل به ما کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم. همه ما احساسات و تجربیات منفی را تجربه خواهیم کرد، اما باقی ماندن در این الگوهای فکری و فکر کردن مداوم به آن باعث عدم تعادل مغز می‌شود. هرچه بیشتر این افکار منفی به ما غلبه کند رسیدن به حالت متعادل دوباره برای ما سخت خواهد بود.

حالاتی مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می‌گذارد. افسردگی اثر موج مانند ایجاد می‌کند. تفکر ما بر انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد و این انتخاب‌ها سپس بر تفکر ما تأثیر می‌گذارد. این الگوها ما را در چرخه های تفکر منفی گرفتار می‌کند.

نوروفیدبک یک روش ساده و بدون مصرف دارو برای شکستن این چرخه است. در واقع نوروفیدبک به مغز اجازه می دهد تا به حالت متعادل برگردد. فعالیت بیشتر در لوب پیشانی چپ منجر به خلق و خوی مثبت‌تری می‌شود. در نتیجه، فعالیت غیر طبیعی در لوب پیشانی راست منجر به خلق و خوی افسرده می‌شود. دانستن این بدان معناست که پزشک می‌تواند لوب پیشانی سمت چپ را برای فعالیت بیشتر آموزش دهد. این اقدامات الگوهای تفکر مثبت‌تری ایجاد می‌کنند. این آموزش باعث می‌شود تفکر منفی که منجر به افسردگی می‌شود را در آینده کاهش دهد. پروتکل نوروفیدبک برای افسردگی همچنین به این معنی است که شما می‌توانید به مغز آموزش دهید که چگونه خود این سوئیچ را ایجاد کند. با گذشت زمان، این امر باعث می‌شود که هر زمان افسردگی برای شما به یک تهدید قریب‌الوقوع تبدیل شد، بتوانید به حالت خنثی برگردید. این شکل از آموزش مغز یک پاسخ خودکار ایجاد می‌کند.

نوروفیدبک تا چه اندازه برای درمان افسردگی موثر است؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ از نوروفیدبک برای درمان کسانی که از افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD) رنج می‌برند استفاده کرد. پس از دوازده هفته، مطالعات نشان داد که میزان پاسخ‌دهی به این مشکل ۵۸.۳ درصد است. بنابراین نوروفیدبک نه تنها به علائم کمک می‌کند، بلکه به بهبود آ‌ن‌ها نیز کمک می‌کند.

کسی که از یک تراما نجات پیدا می‌کند می‌تواند سال‌ها یا افسردگی زندگی کند. او همچنین مصرف دارو، رژیم غذایی، هیپنوتیزم درمانی، درمان‌های مختلف گفتاری و ورزش را امتحان کند. در حالی که این روش‌ها می‌توانند بسیار موثر باشند اما نوروفیدبک می‌تواند پس از ۸ جلسه تاثیر بهتری را نشان دهد.

بسیاری از مطالعات دیگر، این یافته‌ها را در مقیاس بسیار بزرگتر اثبات می‌کنند. آزمایشات بالینی بهبودی را نشان می‌دهد، به ویژه در مواردی که سایر درمان‌ها بی‌اثر بوده‌اند. در حالی که این آزمایشات اندک بوده و تحقیقات کمتری در مورد تاثیرات طولانی مدت آن انجام شده است، اما مزایای آن بسیار مشهود است.

مطالعات همچنین موفقیت در استفاده از آموزش بازخورد آلفا / تتا را برای افسردگی عمیق نشان داده است. این آموزش همچنین به بهبود آرامش، بهبودی مربوط به ضربه و خلاقیت کمک می‌کند.

نوروفیدبک

چرا نوروفیدبک یک گزینه عالی برای درمان است؟

نوروفیدبک یک رویکرد بدون درد است که با مصرف دارو همراه نیست. این بدان معناست که شما هیچ عوارض منفی را در رابطه با مصرف دارو تجربه نخواهید کرد. از آنجا که این یک فرآیند غیرتهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی است. به یاد داشته باشید، تغییر امواج مغزی شما شخصیت شما را تغییر نمی‌دهد. محتوای افکار شما را تغییر نمی‌دهد. نوروفیدبک برای بهبود فعالیت در بخش‌های راست مغز کار می‌کند. این روش بسیار متفاوت از مصرف دارو عمل می‌کند چراکه ساختار شیمیایی مغز را مانند دارو تغییر نمی‌دهد. داروهای تجویزی اگرچه گاهی مفید هستند اما می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد و این موضوع آن را به یک انتخاب بهتر و سالم تبدیل می‌کند.

تغییر نحوه فکر کردن در مورد درمان

در نهایت، نوروفیدبک نحوه تفکر شما درباره مسائل را تغییر می‌دهد. گفتاردرمانی می‌تواند به شما در شناسایی الگوهای تفکر منفی کمک کند. با این حال، برای مبارزه با آن‌ها و بهبود مجدد مسیرهای عصبی  تلاش بسیاری لازم است. نوروفیدبک با کار با عملکردهای طبیعی مغز می‌تواند این کار را با کارایی بیشتری انجام دهد. از آنجایی که مغز یاد می‌گیرد خود را از طریق آموزش “بهبود بخشد” بیشترین پتانسیل را برای تغییر دائمی دارد.

منابع

nhahealth


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان در سراسر ایران نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانشناس