تربیت جنسی کودک | چگونه مسائل جنسی را به کودکان آموزش دهیم؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده است.

آموزش جنسی کودکان معمولا باید از سن نوپایی آغاز گردد. اولین و ساده‌ترین قدم یادگیری آناتومی جنسی بدن اوست. اما در طول دوران مدرسه، کودک سوالاتی درباره رابطه جنسی خواهد پرسید. اگر مطمئن نیستید که چگونه باید به کودک خود پاسخ دهید بهتر است این مقاله را دنبال کنید. علاوه بر این آموزش مسائل جنسی به کودکان می‌تواند کودک را در برابر خطرات جنسی که آن‌ها را تهدید می‌کند، ایمن کند. در این مقاله به بررسی تربیت جنسی کودک و نکاتی در این باره می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  •  

    چه زمانی باید آموزش مسائل جنسی را به کودک شروع کنیم؟

    شروع زودهنگام تربیت جنسی کودک و ادامه آن همزمان با افزایش سن کودک، بهترین استراتژی آموزش مسائل جنسی به او است. این استراتژی به والدین کمک می‌کند تا هنگامی که کودکشان به سن بلوغ می‌رسند با یک معضل بزرگ روبه‌رو نشوند و مجبور نباشند آن‌موقع تازه همه چیز را به کودکشان بگویند. صحبت زودهنگام درباره بیان جنسیت (جنبه‌های رفتاری و نمودهای بیرونی هویت جنسی)، رابطه جنسی و تولید مثل از اهمیت زیادی برخوردار است.

    مطلب بیشتر: چرا کودک من اضطراب دارد؟ چگونه به او کمک کنم؟ 

     

    چگونه در سن ۲ تا ۵ سالگی با کودکان در مورد رابطه جنسی صحبت کنیم؟

    تمرکز اصلی یادگیری مسائل جنسی در این سن بر روی اندام جنسی کودک و موارد مناسب و نامناسب لمس شدن از سوی دیگران است. کودک نوپا باید یاد بگیرد که در این سن از بدن خودمحافظت کند. در این سن هنگام بوسیدن کودک حتما باید از او اجازه گرفته شود و همچنین باید به او یاد داده شود که کسی حق ندارد به اندام جنسی او دست بزند و در صورتی که این اتفاق بیفتد باید حتما با والدین خود صحبت کند.

    آموزش‌هایی از جمله اشتراک‌گذاری، بازی‎هایی مبتنی بر لمس مانند قلقلک و تعیین مرزهایی برای خود مانند اینکه به کودک بگویید که کسی حق ندارد به اندام جنسی او دست بزند، همگی به درک این قضیه و فهماندن آن به کودک کمک خواهند کرد. تأیید اینکه بچه‎ها در مورد بدن خودشان حرفی برای گفتن دارند نیز به ایمن ماندن آن‎ها کمک می‌کند. اگرچه می‌‎توانید از گفتن جزییات صریح بپرهیزید، اما این دوره ۲ تا ۵ سالگی بهترین زمان برای گفتن اینکه دیگران حق ندارند به دستگاه تناسلی شما دست بزنند است.

    در این سن، کودکان درباره بدن یکدیگر بسیار کنجکاو می‎شوند. پذیرفتن این کنجکاوی و استفاده از آن به عنوان یک نقطه ورود برای بحث در مورد قوانین و ارزش‎های خانواده و تربیت جنسی کودک بسیار مهم است. صریحا به آن‎ها بگویید که چه زمانی برهنه شدن درست است. در این سن ممکن است کودک شما در رابطه با اینکه بچه‎ها از کجا می‎آیند از شما سوالاتی بپرسند.

    تربیت جنسی کودک و مقدار جزییاتی که می‎توانید در اختیار فرزند خود قرار دهید بسته به نوع فهم و درک کودکتان از این قضیه دارد. به عنوان مثال می‎توانید بگویید: “زمانیکه دو فرد بزرگ می‌‎شوند با استفاده از اسپرم و تخمکشان می‎توانند کودکی مانند تو به دنیا آوردند.” توضیح مسائل جنسی به کودک در این حد می‎تواند برای کودکتان کافی باشد. چیزی که بسیار مهم است این است که به آن‌ها دروغ نگویید.

    تربیت جنسی کودک

     

    نکات مهم تربیت جنسی در خردسالان

    • بهترین سن شروع آموزش جنسی به کودکان وقتی است که آن‌ها را از پوشک می‌گیرید.
    • هرگز جلوی جمع شلوارشان را در نیاورید.
    • هرگز بچه‌ها را مجبور نکنید کسی را ببوسند.
    • به کودکتان یاد دهید که برای لمس و بوسیدن باید از او اجازه بگیرند.
    • به آن‌ها یاد دهید که زیر پوشک و لباس زیرشان ‌حریم خصوصی آن‌ها است و کسی حق ندارد آن را ببیند.
    • مهارت “نه” گفتن را به کودکتان بیاموزید.
    • در سن کم هیچوقت کودکتان را با هیچ یک از اقوام به خصوص “مرد” تنها نگذارید.
    • اسم اصلی اعضای تناسلی را به کودکانتان آموزش دهید.
    • اگر پرستار کودک دارید به طور غیر مستقیم به آنها بفهمانید که خانه توسط دوربین مخفی تحت کنترل است.
    • هرگز در سن ۲ تا ۵ سالگی با همسر خود در مقابل کودک شوخی جنسی نکنید.

    مطلب بیشتر: آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی به کودکان| تقویت مهارت‌های اجتماعی در کودکان

     

    چگونه در سن ۶ تا ۸ سالگی با کودکان درباره مسائل جنسی صحبت کنیم؟

    در این سن باید به کودک خود یاد دهید که چگونه از فضای اینترنت استفاده کند. حتی اگر کودک شما از گوشی همراه، لپ تاپ و یا هر وسیله‎ای دیجیتالی دیگر استفاده نمی‎کند باید حتما به او استفاده ایمن از این وسیله‎ها آموزش داده شود. قوانینی را درباره مکالمه با غریبه‎ها و به اشتراک‎گذاری عکس‎های آنلاین تنظیم کنید. لازم نیست در این دوره درباره پورنوگرافی با کودکانتان صحبت کنید. اما مراقب استفاده آن‎‌ها از اینترنت باشید و مطمئن شوید که در اینترنت با چیزهای غیرمعمولی مواجه نمی‌‎شوند. به عنوان مثال در هنگام استفاده از یوتیوب می‎توانید برای آن‎ها نسخه‎ یوتیوب کودکان را نصب کنید. به آن‎ها بگویید که بسیاری از وب سایت‎ها مختص بزرگسالان است و استفاده از آن برای کودکان جایز نیست.

    در این سن شما همچنین می‎توانید به طور صریح‎تر با کودکتان درباره سوءاستفاده و آزار جنسی صحبت کنید. صحبت درباره این قضیه هرچند هم ناخوشایند باشد می‎تواند کمک کند که کودکان بهتر از خود محافظت کنند و در صورت مواجه با شرایط غیر معمولی حتما آن را به والدین بگویند. سعی کنید با کودکانتان رابطه صمیمی و دوستانه‎ای داشته باشید. اینکه چقدر در این باره صریح باشید به کودک شما بستگی دارد. بهتر است با این جمله شروع کنید که کسی حق ندارد بدن آن‎ها را لمس کند. اگر دیدید که کودک شما از این مکالمه ناراحت می‎شود دیگر آن را ادامه ندهید و بگذارید کودکتان بزرگتر شود بعد راجع به آن صحبت کنید.

    اکنون ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که مکانیک واقعی رابطه جنسی را برای کودکان توضیح دهیم. تربیت جنسی کودکتان  در این سن می‎‌تواند آسان‎‌تر شود. اگر فکر می‎کنید کودک شما برای یادگیری این قضیه آماده است بهتر است این قضیه را به او بگویید. صحبت در مورد رابطه جنسی می‌‎تواند با یک موضوع اصلی دیگر همراه باشد: بلوغ. به عنوان مثال وقتی که کودک شما در سن ۶ سالگی است می‎توانید عکس‎های قبلی در سن پایین‎تر را به کودک نشان دهید و از تغییرات بدنی و رشد آن‎ها صحبت کنید.

    مطلب بیشتر: اختلال نافرمانی و لجبازی در کودکان چیست؟ نکاتی که در این‌ باره باید بدانید.

     

    چگونه در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با کودکان درباره مسائل جنسی صحبت کنیم؟

    این سن مملو از تغییرات عاطفی و اجتماعی در کودکان است. به ویژه در دختران، چرا که دختران زودتر از پسران به سن بلوغ می‎رسند و ممکن است در این سن تغییرات فیزیکی مانند بزرگ شدن سینه‎ها را تجربه کنند. در این سن والدین باید با کودکان خود بسیار صمیمی‎تر باشند. از احساسات آن‎ها باخبر شوند و اگر آن‎ها سوالی داشتند به آن پاسخ دهند. صحبت درباره تغییرات بدنی کودکان نیز امری کاملا طبیعی است.

    تربیت جنسی کودک

     

    چگونه مسائل جنسی را به نوجوانان آموزش دهیم؟

    صحبت‎ درباره رابطه جنسی در سن پایین‎تر اکنون تاثیراتش مشخص می‎‌شود. دلیل اینکه بسیاری از نوجوانان با بحران‎های غیرمعمول روبه‎رو می‎شوند، آشنایی نداشتن از شرایطی است که با آن مواجه شده اند. اگر رابطه‎تان با نوجوان صمیمی بوده باشد و آن‎ها بیشتر با شما احساس راحتی کنند، بهتر می‌توانند راجع به مسائل جنسی با شما صحبت کنند. مکالمه‎های مکرر پیرامون روابط سالم بسیار مهم است. اگر کودک شما تمایلی به صحبت در مورد خودش ندارد، به جای آن در مورد “دوستان مدرسه” صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید داستان‎های مربوط به گذشته خود را به اشتراک بگذارید. در نهایت، وقتی نوبت به نوجوانان می‎رسد، می‎خواهید کودک خود را توانمند کنید تا بتواند خطرات را ارزیابی کرده و تصمیمات خوبی بگیرد.

     

    مطالب بیشتر: علائم افسردگی در نوجوانان 

     

    سخن آخر

    مطالعات نشان می‎دهد هرچه کودکان در رسانه‎ها بیشتر در معرض تصاویر جنسی قرار بگیرند، احتمال ایجاد رفتارهای جنسی کودکان در سنین پایین بیشتر است. با این حال، تربیت جنسی کودکان منجر به بی بند و باری نمی‎شود. کودکانی که تربیت جنسی را از والدین یاد می‌‎گیرند، در واقع کمتر فعالیت جنسی در سن پایین را تجربه می‌‎کنند. برقراری ارتباط صمیمی با کودکان و صحبت در مورد رابطه جنسی و سایر موارد در طولانی مدت سالم و ایمن است. این امر لزوماً به معنای آسان یا بدون لحظات ناخوشایند نیست. نوجوانان اکثرا در این سن افراد درونگرایی هستند. با این حال، صحبت در مورد رابطه جنسی و تربیت جنسی کودک در سن کم، احتمال راحت بودن نوجوانان با والدین را در صورت بروز مسائل خطرناک آمیزشی را افزایش می‎دهد.

     

    منابع:

    1. Today’s parent
    2. About kids health

    در صورت نیاز می‎توانید برای یادگیری چگونگی آموزش مسائل جنسی به کودک با یک رواشناس کودک و نوجوان در سایت پزشک خوب صحبت کنید.

    روانشناس کودکروانشناس نوجوان

    ۵/۵ - (۱ امتیاز)
    5/5 - (1 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    سلام خیلی مفید بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب