ویاس یا لیز دگزامفتامین چیست؟ داروی بیش فعالی و نقص توجه

توسط یاسمن اکبرزاده
این مقاله توسط یاسمن اکبرزاده ترجمه شده و توسط دکتر سید فخرالدین آرمن از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

ویاس یا لیز دگزامفتامین (Lisdexamfetamine) که با نام ویوانس نیز شناخته می شود، یک داروی محرک است. ویاس یا لیز دگزامفتامین در کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به بیش فعالی-نقص توجه هستند، نمی توانند برای مدت طولانی تمرکز کنند، یا به راحتی حواسشان پرت می شود یا تکانشی هستند، باعث افزایش طول توجه و کاهش بیقراری می شود.

به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی، لیزدگزامفتامین به عنوان یک درمان کمکی در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود. مشخص نیست که آیا قرص ویاس برای کودکان زیر ۶ سال بی خطر است یا خیر. ویاس از سال ۲۰۰۷ در دسترس بوده است، زمانی که FDA دارو را برای درمان ADHD تأیید کرد.

فهرست مطالب
  • ویاس برای چیست؟

    ویاس یا لیز دگزامفتامین برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) به عنوان بخشی از برنامه درمانی کلی استفاده می شود. ممکن است به افزایش توانایی توجه، متمرکز ماندن و توقف بی قراری کمک کند. لیز دگزامفتامین همچنین ممکن است برای درمان اختلال پرخوری عصبی استفاده شود. این دارو می تواند به کاهش تعداد روزهای پرخوری کمک کند.

    قرص ویاس یک محرک است. تصور می‌شود که با بازگرداندن تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز عمل می‌کند. داروی ویاس برای کاهش وزن توصیه نمی شود. منی و اثربخشی این دارو برای درمان چاقی هنوز مشخص نشده است.

    قرص ویاس برای بیش فعالی

    قرص ویاس برای بیش فعالی کاربرد دارد و یک داروی محرک است، به این معنی که فعالیت مغز را سرعت می بخشد. قرص ویاس می تواند توجه و تمرکز را در افراد مبتلا به ADHD بهبود بخشد، اما همچنین می تواند باعث ایجاد سرخوشی، افزایش انرژی و سرکوب اشتها شود.

    قرص ویاس برای بیش فعالی

    ویاس برای لاغری

    ویاس برای لاغری نباید مصرف شود. کاهش وزن و لاغری کاربرد تایید شده این دارو نیست. گاهی اوقات داروهایی که اغلب برای درمان ADHD استفاده می شوند می توانند باعث کاهش وزن شوند. داروهای محرک مانند متیل فنیدات (ریتالین) و آمفتامین/دکستروآمفتامین (آدرال) شما را کمتر گرسنه می کند و باعث می شود بدن شما سریعتر از حد معمول کالری بسوزاند. برخی از آنها حتی برای کمک به کاهش وزن یا درمان پرخوری استفاده می شود.

    درمان پرخوری عصبی، به کدام متخصص مراجعه کنم؟

    قرص ویاس برای درس خواندن

    یک داروی محرک مانند ریتالین یا ویاس برای درس خواندن و تسکین علائم ADHD شما موثر باشد. و اگر ADHD شما بهتر کنترل شود، می توانید روی مطالعه موثرتر تمرکز کنید. وقتی ADHD شما به درستی درمان شود، تمرکز و توانایی شما برای بی حرکت نشستن در روز امتحان بهتر خواهد شد. البته توجه کنید این دارو برای باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

    مکانیسم قرص ویاس

     مکانیسم اثر ویاس در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) به طور کامل شناخته نشده است. قرص ویاس یک داروی دی آمفتامین با خاصیت تحریک CNS یا سیستم اعصاب مرکزی است. شکل فعال این دارو، بازجذب انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین را به نورون پیش سیناپسی مسدود می کند و باعث افزایش آزادسازی این مونوآمین ها در فضای خارج عصبی می شود.

    انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی طبیعی بدن هستند که به سلول های عصبی شما کمک می کنند تا ارتباط برقرار کنند. هر دوی این ناقل ها به حفظ هوشیاری، تلاش، انگیزه و تفکر و افزایش تمرکز و حفظ آن کمک می کنند. ویاس برای اختلال پرخوری می تواند افکار وسواسی و اجباری در مورد پرخوری و همچنین خود اشتها را کاهش دهد. و می تواند تعداد وعده های پرخوری را کاهش دهد.

    نحوه مصرف ویاس

    تمام دستورالعمل های مصرف ویاس را دنبال کنید. پزشک ممکن است پزشک گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد. اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد یا در واقع اعتیاد، این خطر ممکن است بیشتر باشد. دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا مدت زمان بیشتری از زمان تجویز شده استفاده نکنید. در صورت تجویز، دارو را به درستی قطع کنید.

    از خرد کردن، جویدن، شکستن یا تقسیم کپسول لیسدگزامفتامین خودداری کنید. آن را کامل قورت دهید. در حین استفاده از این دارو، پزشک شما باید پیشرفت شما را در ویزیت های منظم بررسی کند. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از این دارو استفاده می کنید. لیزدگزامفتامین را با یا بدون غذا، اول صبح مصرف کنید.

    قطع مصرف ویاس

    در طول درمان، پزشک ممکن است گهگاه توقف دارو را برای مدت کوتاهی توصیه کند تا ببیند آیا تغییراتی در رفتار شما وجود دارد یا خیر و آیا دارو همچنان مورد نیاز است یا خیر. در صورت قطع مصرف ناگهانی ویاس، ممکن است علائم ترک مانند خستگی شدید، مشکلات خواب، تغییرات روانی/خلقی مانند افسردگی داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از عوارض قطع مصرف ویاس، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا از لیزدگزامفتامین استفاده کرده باشید، احتمال قطع مصرف وجود دارد. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

    مطلب کاربردی: برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ ۲۳ خوراکی مفید برای حافظه

    قرص ویاس برای چیست؟

    بهترین زمان مصرف قرص ویاس 

    بهترین زمان مصرف ویاس یک دوز در صبح است. دوز خود را برای پخش، در طول روز تقسیم نکنید. شما نباید این دارو را بعد از ظهر مصرف کنید، زیرا این می تواند منجر به بی خوابی (مشکل خواب) در شب شود.

    چقدر طول می کشد تا ویاس کار کند؟

    ویاس برای بیش فعالی حدود ۱ ساعت پس از مصرف شروع به کار می کند. برای اختلال پرخوری عصبی، ممکن است اثرات قرص ویاس را حدود ۱ ساعت پس از مصرف یک دوز مشاهده کنید. اما احتمالاً باید آن را چند هفته قبل از شروع دارو برای بهبود وضعیت خود مصرف کنید.

    ویاس چند ساعت اثر دارد؟

    معمولاً ۲ تا ۳ روز طول می کشد تا قرص ویاس به طور کامل از سیستم شما پاک شود. با این حال، این ممکن است بسته به سن، وزن، ژنتیک، عملکرد کلیه یا سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، متفاوت باشد.

    اثرات این دارو معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف دوز باقی می ماند. پس از از بین رفتن اثرات ویاس، سطح لیز دگزامفتامین در بدن شما کاهش می یابد. نیمه عمر داروی ویاس حدود ۱۲ ساعت است. نیمه عمر یک دارو مدت زمانی است که بدن شما طول می کشد تا نیم دوز دارو را از سیستم شما خارج کند. پس از مصرف یک دوز از این دارو، حدود ۱۲ ساعت طول می کشد تا مقدار داروی فعال در بدن به نصف کاهش یابد.

    چقدر طول می کشد تا ویاس به اوج اثرش برسد؟

    پس از مصرف لیز دگزامفتامین، سطح داروی فعال در خون به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که به اوج خود برسد. حداکثر سطح ویاس حدود ۳.۵ ساعت پس از مصرف کپسول ویاس با معده خالی است. حداکثر سطح آن حدود ۴ ساعت و نیم پس از مصرف قرص ویاس با معده خالی است. اگر آن را با غذا مصرف کنید، حدود یک ساعت بیشتر طول می کشد تا به اوج سطح خون شما برسد.

    همچنین بخوانید: اگر بیش فعالی درمان نشود؛ عواقب درمان نکردن بیش فعالی

    دوز مصرف ویاس

    قرص ویاس در دوزهای ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ میلی گرم موجود است اما در ایران ممکن است به سختی به دوزهای مختلف این دارو دسترسی داشته باشید اما با دوزهای موجود می توان میزان دوز لازم را با دفعات مصرف به دست آورد. دوز ویاس که پزشک شما تجویز می کند به عوامل مختلفی مانند سن، نوع و شدت بیماری، سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید بستگی دارد. به طور معمول، پزشک شما کپسول lisdexamfetamine را با دوز پایین شروع می کند. سپس به مرور زمان آن را تنظیم می کنند تا به مقدار مناسب شما برسند.

    اطلاعات زیر دوزهای متداول این دارو را توصیف می کند. با این حال، مطمئن شوید که دوز تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز را متناسب با نیاز شما تعیین خواهد کرد.

    دوز ویاس برای اختلال پرخوری

    برای بزرگسالان، دوز اولیه معمول برای اختلال پرخوری (BED) 30 میلی گرم یک بار در صبح است. پزشک ممکن است دوز شما را ۲۰ میلی گرم هر هفته افزایش دهد تا زمانی که به دوز مناسب خود برسید. محدوده دوز توصیه شده برای اختلال پرخوری عصبی ۵۰ تا ۷۰ میلی گرم است که هر روز صبح مصرف شود. حداکثر دوز توصیه شده ۷۰ میلی گرم است که هر روز صبح مصرف شود.

    دوز ویاس برای اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD)

    برای بزرگسالان و برای کودکان ۶ سال و بالاتر، دوز اولیه معمولی برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) 30 میلی گرم یک بار در صبح است. پزشک ممکن است دوز شما را ۱۰ میلی گرم تا ۲۰ میلی گرم در هفته افزایش دهد تا زمانی که به دوز مناسب خود برسید. حداکثر دوز توصیه شده ۷۰ میلی گرم است که هر روز صبح مصرف شود.

    اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

    اگر یک دوز لیز دگزامفتامین را در صبح فراموش کردید، آن دوز را رها کنید و برنامه معمول خود را دنبال کنید. از مصرف دوز فراموش شده در بعد از ظهر خودداری کنید. انجام این کار ممکن است باعث ایجاد مشکل در خوابیدن در شب شود. سعی نکنید نوبت فراموش شده را با مصرف دو نوبت صبح روز بعد جبران کنید. انجام این کار می تواند عوارض جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم یا افزایش فشار خون ایجاد کند.

    حداکثر دوز ویاس

    باید ویاس را دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است مصرف کنید. حداکثر دوز روزانه یا در طی یک ۲۴ ساعت ویاس ۷۰ میلی گرم است. می توانید از پزشک خود بپرسید که کمترین دوزی که تجویز می کند چیست.

    اوردوز ویاس

    مصرف بیش از حد قرص ویاس می تواند کشنده باشد. اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ویاس ممکن است شامل بی قراری، لرزش، پرش عضلانی، تنفس سریع، خصومت، خشونت، ضربان قلب نامنظم، وحشت، درد یا ضعف عضلانی و ادرار تیره رنگ باشد. این علائم ممکن است با افسردگی و خستگی همراه باشد. مصرف بیش از حد ممکن است باعث تشنج یا کما شود.

    چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

    عوارض ویاس

    ویاس می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر حاوی برخی از عوارض قرص ویاس است که ممکن است در طول مصرف آن رخ دهد. این لیست همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض ویاس، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما نکاتی را در مورد نحوه مقابله با هر گونه عوارض جانبی که ممکن است آزاردهنده باشد به شما ارائه دهند.

    عوارض خفیف ویاس

    بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک خود صحبت کنید. عوارض جانبی خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • بی خوابی (مشکل خواب)
    • کاهش اشتها
    • درد شکم
    • تهوع و استفراغ
    • اضطراب
    • تحریک پذیری
    • احساس عصبی بودن
    • سرگیجه
    • خشکی دهان
    • کاهش وزن
    • تغییرات خلق و خوی
    • یبوست
    • اسهال
    • سردرد
    • احساس خستگی یا تحریک پذیری با از بین رفتن اثرات دارو

    عوارض جدی لیز دگزامفتامین

    عوارض جدی لیز دگزامفتامین رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید  با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • مشکلات قلبی عروقی مثلاً ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، یا در موارد نادر، حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناگهانی قلبی (قلب به طور ناگهانی از تپش می ایستد). علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • درد قفسه سینه هنگام ورزش
      • سرگیجه
      • بیهوش شدن بدون دلیل مشخص
      • احساس تپش یا پرش قلب
      • درد شدید، فشار یا سفتی در قفسه سینه، بازو، گلو، گردن یا فک
      • تنگی نفس
      • تهوع و استفراغ
      • عرق سرد
      • افتادگی در یک طرف صورت
      • ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک بازو
      • گفتار نامفهوم یا مشکل در صحبت کردن
    • مشکلات گردش خون در انگشتان دست و پا، مانند سندرم رینود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • انگشتان دست یا پای کم رنگ، آبی، بنفش یا قرمز
        انگشتان دست یا پای سرد، بی حس یا دردناک
      • زخم های غیر قابل توضیح روی انگشتان دست یا پا
    • مشکلات سلامت روان، مانند روان پریشی یا شیدایی
    • سندرم سروتونین (یک وضعیت خطرناک ناشی از تجمع سروتونین در بدن شما که با مصرف زیاد داروهای سروتونرژیک یا تداخل دارویی پیش می آید). علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • ضربان قلب سریع
      • گرگرفتگی
      • لرزش
      • ماهیچه های سفت
      • از دست دادن هماهنگی
      • آشفتگی
      • توهمات
      • تشنج
    • واکنش آلرژیک
    • سوء استفاده و وابستگی
    • کند شدن رشد در کودکان

    عوارض ویاس در کودکان

    ویاس برای درمان ADHD در کودکان ۶ سال و بالاتر استفاده می شود. در کارآزمایی‌های بالینی، بیشتر عوارض ویاس که در کودکان مشاهده می‌شد، مشابه آنهایی بود که در بزرگسالان مصرف‌کننده این دارو مشاهده شد. با این حال، برخی عوارض جانبی ممکن است در کودکان مصرف کننده این دارو بیشتر از بزرگسالان باشد. این عوارض جانبی در زیر توضیح داده شده است.

    کاهش وزن در کودکان
    احتمال کاهش اشتها در کودکانی که این دارو را مصرف می کنند بیشتر از بزرگسالانی است که این دارو را مصرف می کنند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به کندی رشد در کودکان شود. در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله که در آزمایشات بالینی به مدت یک سال هر روز لیز دگزامفتامین مصرف کردند، کاهش وزن منجر به کندی رشد شد.

    کودکانی که لیزدگزامفتامین مصرف می کنند باید قد و وزن خود را به طور منظم توسط پزشک بررسی کنند. اگر رشد کودک شما تحت تأثیر این دارو قرار گرفته باشد، پزشک ممکن است استراحت از درمان را توصیه کند. این به رشد کودک شما اجازه می دهد تا به سرعت رشد کند.

    تاثیر بر روان کودکان
    لیز دگزامفتامین گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پذیری، عصبانیت یا تغییرات خلقی در کودکان شود. در آزمایشات بالینی کودکان ۶ تا ۱۲ ساله مبتلا به بیش فعالی-نقص توجه، ۱۰ درصد از کودکانی که ویاس مصرف کردند، تحریک پذیری را تجربه کردند و ۳ درصد از کودکانی که آن را مصرف کردند، تغییرات خلقی داشتند.

    اگر کودک شما در حین مصرف لیزدگزامفتامین تحریک پذیر یا عصبانی به نظر می رسد یا تغییرات خلقی یا عاطفی دارد (پریشانی شدید عاطفی)، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا راه هایی برای مدیریت علائم آنها پیدا کنید، یا ممکن است پیشنهاد کنند که فرزندتان را به داروی دیگری تغییر دهید.

    ویاس یا لیز دگزامفتامین چیست

    تداخل دارویی ویاس

    ویاس می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. همچنین می تواند با برخی مکمل ها و غذاهای خاص تداخل داشته باشد. برخی از تداخلات می تواند در نحوه عملکرد دارو اختلال ایجاد کند. سایر تداخلات می توانند عوارض جانبی را افزایش دهند یا آنها را شدیدتر کنند. در زیر لیستی از داروهایی وجود دارد که می توانند با قرص ویاس تداخل داشته باشند. این لیست شامل تمام داروهایی که ممکن است با آن تداخل داشته باشند، نیست. در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

    قرص ویاس و MAOIs
    شما نباید Vyvanse را با داروهایی به نام مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) مصرف کنید. مصرف همزمان آنها می تواند باعث افزایش خطرناک فشار خون شود. هم ویاس و هم MAOI می توانند سطح سروتونین شما را افزایش دهند. مصرف همزمان این داروها می تواند خطر یک عارضه جانبی جدی به نام سندرم سروتونین را افزایش دهد. اگر در ۱۴ روز گذشته یک داروی MAOI مصرف کرده اید از ویاس استفاده نکنید. داروهای MAOI که نباید با ویاس مصرف کنید عبارتند از:

    • آنتی بیوتیک لینزولید
    • متیلن بلو (یک درمان اختلال خونی)
    • داروهای ضد افسردگی MAOI، مانند:
      • فنلزین
      • ایزوکاربوکسازید
      • ترانیل سیپرومین
      • سلژیلین

    ویاس و داروهایی که سطح سروتونین را افزایش می دهند
    لیز دگزامفتامین ممکن است با داروهایی که سطح سروتونین را در بدن شما افزایش می دهند تداخل داشته باشد. سروتونین یک ماده شیمیایی در بدن شما است که بر خلق و خو، هضم غذا و خواب تأثیر می گذارد. این می تواند خطر یک عارضه جانبی جدی به نام سندرم سروتونین را افزایش دهد. نمونه هایی از داروهایی که در صورت مصرف با ویوانس می توانند خطر سندرم سروتونین را افزایش دهند عبارتند از:

    • داروهای ضد افسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند: پاروکستین، سرترالین، فلووکسامین و…
    • داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRI) مانند:دولوکستین، ونلافاکسین
    • لیتیوم
    • بوپروپیون
    • بوسپیرون
    • تریپتوفان
    • داروهای تریپتان برای میگرن، مانند: آلموتریپتان، التریپتان و…
    • داروهای ضد درد خاص مانند: ترامادول، فنتانیل
    • سایر داروهای آمفتامین مانند: دکستروآمفتامین، مت آمفتامین و…
    • مخمر سنت جان

    ویاس و داروهایی که CYP2D6 را مهار می کنند
    ویاس توسط CYP2D6 متابولیزه می شود (تجزیه می شود) که آنزیمی در کبد شما است. برخی داروها می توانند فعالیت این آنزیم را کاهش دهند. این داروها به عنوان مهارکننده های CYP2D6 شناخته می شوند. اگر ویاس را با یکی از این داروها مصرف کنید، می تواند باعث تجمع آن در بدن شما شود. این می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه‌هایی از مهارکننده‌های CYP2D6 عبارتند از:

    • کینیدین، یک داروی قلب
    • ریتونویر، یک داروی HIV
    • پاروکستین، یک داروی ضد افسردگی
    • تربینافین، یک ضد قارچ
    • دولوکستین، یک داروی ضد افسردگی

    ویاس و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
    ویاس ممکن است با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای تداخل داشته باشد. هر دو این داروها بر قلب شما تأثیر می گذارد. مصرف همزمان این داروها می تواند خطر ابتلا به این عوارض جانبی را حتی بیشتر افزایش دهد. این تداخل می تواند سطح سروتونین شما را افزایش دهند. نمونه هایی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای عبارتند از:

    ویاس و داروهایی که ادرار را قلیایی تر می کنند
    ویاس ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد که می توانند ادرار را قلیایی تر کنند. مصرف این داروها می تواند باعث تجمع ویوانس در بدن شما شود. این می تواند خطر عوارض جانبی لیز دگزامفتامین را افزایش دهد. نمونه هایی از داروهایی که ادرار را قلیایی تر می کنند عبارتند از: استازولامید و بی کربنات سدیم (جوش شیرین).

    ویوانس و داروهایی که ادرار را اسیدی تر می کنند
    لیز دگزامفتامین ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد که می توانند ادرار را اسیدی تر کنند. مصرف این داروها با ویوانس می تواند میزان لیز دگزامفتامین را در خون شما کاهش دهد و اثربخشی آن را کاهش دهد. نمونه هایی از داروهایی که ادرار را اسیدی تر می کنند عبارتند از: متنامین و اسید اسکوربیک (ویتامین C).

    ویاس و کافئین

    ویاس می تواند با غذاها و نوشیدنی های خاصی که حاوی کافئین هستند تداخل داشته باشد. مصرف کافئین در غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به اثرات محرک ویاس بیفزاید. این می‌تواند خطر عوارض جانبی مرتبط با محرک‌ها مانند اضطراب، ضربان قلب سریع، بی‌خوابی (مشکل خواب)، احساس عصبانیت و غیره را افزایش دهد. هنگام مصرف ویاس، باید از مصرف مقادیر زیاد غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین مانند شکلات، قهوه، نوشابه های انرژی زا و… خودداری کنید.

    ویاس همچنین ممکن است با داروهای خاصی که حاوی کافئین هستند تداخل داشته باشد.کافئین در داروهای خاصی که برای سردرد، سرماخوردگی و آنفولانزا یا درد استفاده می شوند، یافت می شود.

    ویاس و الکل

    هنگام مصرف ویاس باید از نوشیدن الکل خودداری کنید، ویاس با الکل تداخل دارد. این دارو می تواند اثرات الکل را در بدن شما بپوشاند. یعنی می تواند درک میزان نوشیدنی را برای شما سخت کند. اگر عوارض جانبی خاصی با ویاس دارید، مانند حالت تهوع، سرگیجه یا اسهال، نوشیدن الکل می تواند آنها را بدتر کند.

    همه چیز در مورد قرص ویاس

    هشدارهای ویاس

    این دارو با چندین هشدار همراه است. قبل از مصرف این دارو، اگر به آن یا سایر داروهای سمپاتومیمتیک (مانند آمفتامین یا دکستروآمفتامین)؛ حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. لیزدگزامفتامین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل بثورات پوستی (به شکل جوش، کهیر، التهاب و غیر دیده می شود)، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان باشد. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به آن داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

    برای درمان ADHD، ثابت نشده است که این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۶ سال ایمن و موثر است. برای درمان اختلال پرخوری عصبی، ثابت نشده است که این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۸ سال بی‌خطر و مؤثر است. سالمندان ممکن است این دارو را کندتر پردازش کنند. پزشک ممکن است شما را با دوز کمتری شروع کند تا از تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما جلوگیری کند. این اثر می تواند خطرناک باشد.

    هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

    • برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی: این دارو ممکن است باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ ناگهانی در بزرگسالان مبتلا به مشکلات قلبی شود. ممکن است باعث مرگ ناگهانی در کودکان و نوجوانان با مشکلات قلبی یا نقص های قبلی شود.
    • برای افرادی که مشکلات فشار خون و ضربان قلب دارند: این دارو می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد.
    • برای افراد مبتلا به سایر اختلالات روانی: اگر اختلال روانی دارید، این دارو ممکن است علائم شما را بدتر کند. همچنین در کودکان و نوجوانان بدون سابقه این مشکلات می تواند علائم روان پریشی یا شیدایی ایجاد کند. اگر مشکلات سلامت روان یا سابقه خانوادگی خودکشی، بیماری دوقطبی یا افسردگی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علائم سلامت روانی جدید یا بدتر شده دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
    • برای افرادی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد دارند: این دارو می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و منجر به اعتیاد شود. اگر تا به حال از الکل یا مواد مخدر سوء استفاده کرده اید یا به آن اعتیاد داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

    ویاس در بارداری

    این دارو ممکن است برای جنین مضر باشد. تنها در صورتی باید در دوران بارداری از آن استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزاد نارس یا کم وزن را افزایش دهد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

    مشخص نیست مصرف ویاس در بارداری بی خطر است یا خیر. این دارو در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، این دارو یک آمفتامین و محرک است. آمفتامین ها در صورت استفاده در دوران بارداری خطر بروز برخی مشکلات را افزایش می دهند. این مشکلات عبارتند از:

    • باریک شدن رگ های خونی، که ممکن است خون رسانی به جفت و جنین را محدود کند
    • تحریک انقباضات در رحم، که می تواند باعث زایمان زودرس شود
    • علائم ترک در کودک پس از تولد، مانند تحریک پذیری، مشکل در تغذیه، بی قراری، یا خواب آلودگی بیش از حد

    ویاس در شیردهی

    ویاس در شیردهی توصیه نمی شود. اگر در دوران شیردهی مصرف شود، این دارو ممکن است وارد شیر مادر شود. همچنین می تواند بر نحوه تولید شیر مادر توسط بدن شما تأثیر بگذارد. ویاس ممکن است عوارض جانبی جدی در کودک شیرده ایجاد کند. اینها شامل مشکلات تغذیه، کند شدن رشد، افزایش فشار خون، ضربان قلب سریع و مشکلات جدی قلبی عروقی (قلب و عروق خونی) می شود.

    در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت

    جایگزین قرص ویاس

    داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند وضعیت شما را درمان کنند. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزین قرص ویاس هستید، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروهای ذکر شده در زیر برای درمان این شرایط خاص بدون برچسب استفاده می شوند. استفاده از دارو بدون برچسب به معنای استفاده از دارو برای هدفی غیر از آنچه توسط FDA برای آن تایید شده است.

    جایگزین های ویاس برای اختلال پرخوری عصبی
    نمونه هایی از داروهای دیگری که ممکن است برای درمان اختلال پرخوری (BED) استفاده شوند عبارتند از:

    جایگزین ویاس برای اختلال بیش فعالی-نقص توجه
    نمونه هایی از داروهای دیگری که ممکن است برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده شوند عبارتند از:

    اعتیاد به ویاس

    قرص ویاس یک هشدار جعبه ای برای سوء استفاده و وابستگی دارد.  هشدار جعبه ای قوی ترین هشداری است که سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه می دهد. مصرف ویاس می تواند منجر به وابستگی شود. ممکن است هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی به این دارو وابسته شوید. با وابستگی روانی، احساس می کنید نمی توانید مصرف آن را متوقف کنید. با وابستگی فیزیکی، بدن شما به دارو نیاز دارد تا مانند همیشه عمل کند. و اگر به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنید، ممکن است علائم ترک داشته باشید.

    استفاده نادرست از این دارو می تواند باعث اعتیاد به ویاس و عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات قلبی و در برخی موارد مرگ شود. همچنین می توانید نسبت به ویاس دچار تحمل شوید. یعنی برای دریافت همان میزان اثر می بایست دوزهای بیشتری را مصرف کنید.

    ویاس یا ریتالین؟

    هر دو ویاس و ریتالین برای درمان علائم ADHD مانند تمرکز ضعیف، کاهش کنترل تکانه و بیش فعالی استفاده می شوند. با این حال، تحقیقات کمی برای مقایسه مستقیم ویاس یا ریتالین انجام شده است. مطالعات قبلی که سایر داروهای محرک را با ماده فعال ویاس مقایسه کردند، نشان دادند که این دارو تقریباً به همان اندازه مؤثر است.

    یک پژوهش در سال ۲۰۱۳ روی کودکان و نوجوانان نشان داد که ماده فعال ویاس در تسکین علائم ADHD بسیار موثرتر از ماده فعال موجود در ریتالین است. به دلایلی که به طور کامل درک نشده است، برخی افراد به ویاس و برخی افراد به ریتالین بهتر پاسخ می دهند. یافتن دارویی که برای شما بهترین اثر را دارد ممکن است یک موضوع آزمون و خطایی باشد.

    سوالات متداول

    آیا ویاس برای افسردگی استفاده می شود؟

    بله، ممکن است گاهی اوقات ویاس برای افسردگی استفاده شود. پزشکان ممکن است لیز دگزامفتامین را برای افسردگی مقاوم به درمان تجویز کنند، گرچه این مصرف تایید رسمی ندارد اما به صورت خارج از برچسب تجویز می شود.

    آیا ویاس به من احساس «بالا بودن» می دهد؟

    خیر. وقتی ویاس با دوزهای تایید شده برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی یا اختلال پرخوری مصرف شود، معمولاً احساس «بالا بودن یا high بودن» ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از افرادی که از محرک‌هایی مانند ویاس سوء استفاده می‌کنند ممکن است احساس افزایش انرژی، هیجان، اعتماد به نفس یا سرخوشی داشته باشند.

    آیا ویاس یک ماده مخدر است؟

    خیر، ویاس یک ماده مخدر نیست بلکه یک داروی محرک تجویزی است. گرچه این دارو قابلیت این را دارد که به ان اعتیاد پیدا کنید اما ویاس یک ماده مخدر نیست.

    آیا می توانم در حین مصرف ویاس رانندگی کنم؟

    بله، احتمالاً می‌توانید هنگام استفاده ویاس رانندگی کنید. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشند که می تواند رانندگی را ناامن کند. اینها ممکن است  شامل سرگیجه و احساس بی قراری یا اضطراب باشد.

    منابع: medicalnewstoday, healthline, webmd

    ۴.۷/۵ - (۱۲ امتیاز)
    4.7/5 - (12 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    حسین فروردین ۷, ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ ب٫ظ

    من حدودا دو ماه و نیمه که طبق دستور پزشک روزی یک عدد ویاس ۳۰ مصرف میکنم، جدیدا به طرز عجیبی بعد سه الی چهارساعت مصرف انرژیم به شدت میوفته احساس خستگی مفرط میکنم و خوابم میاد خیلی عجیبه برام
    اگه طبق دستور دوز مصرف و زیاد کنم درست میشه؟

    پاسخ
    مهران فروردین ۳, ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    سلام
    من با تجویز پزشک ویاس ۵۰ مصرف میکنم برای عدم تمرکز اوایل که میخوردم خوب بود ولی الان از ظهر به بعد سردرد میگیرم به نظر شما چیکار کنم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۱۲ ب٫ظ

    سلام و درود. این مورد با اینکه از عوارض ویاس هست اما ممکن است به دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد. در صورتی که ادامه دار یا تشدید شد، با متخصص برای مدیریت علائم مشورت کنید.

    پاسخ
    شبنم اسفند ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر توروخدا بهم کمک کنید
    من دکتر برام ویاس ۳۰ تجویز کردن کلا اولین باره داروی محرک میخورم ۲۳ سالمه و سابقه هیچ بیماری ندارم و قرص خاصیم مصرف نمیکنم اما هر بار که قرص رو استفاده میکنم تا چند روز حالم بده کلا شاید هفته ای دو عدد بخورم با اینکه دکتر گفته روزی یک عدد اما اصلا نمیتونم همون یه دونه که میخورم تا ۳ ۴ روز حالم بده دو روزه نخوابیدم و اصلا نمیتونم غذا بخورم اضطراب شدید میگیرم سرگیجه زیاد اصن کلافم هم خستم هم خوابم نمیبره به دکتر گفتم گفت عادی میشه الان یک ماهه شروع کردم تو این یکماه شاید کلا ۸ عدد خورده باشم خسته شدم از زندگی اگر بخورم حالم اینطوره اگر نخورم اصلا نمیتونم زندگیمو سرو سامون بدم سوالم اینه آیا همه داروهای محرک عوارض اینطوری دارن؟ممکنه این دارو به من نسازه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۸ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. به دلیل محرک بودن دارو، اضطراب شدید و بی قراری در روز های اول مصرف رایج است و جای نگرانی نیست. با مصرف منظم و دقیق طبق دستورالعمل پزشک، معمولا بیشتر عوارض جانبی داروی ویاس، با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند. مصرف یک روز درمیان یا چند روز یکبار ویاس، از تطبیق بدن و سیستم عصبی به دارو جلوگیری می کند و عوارض را تشدید می کند. توصیه می کنیم طبق دستور پزشک ویاس را مصرف کنید و در روز های اول با راهکارهایی مانند حذف کافئین، تنفس عمیق، مایندفولنس و ورزش، اضطراب و عوارض خود را مدیریت کنید تا این دوره بگذرد. همچنین می توانید برای درمان دارویی عوارض یا در صورت لزوم جایگزین کردن این دارو، با روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    سارا اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ ب٫ظ

    سلام من یک هفته ویاس ۳۰ مصرف میکنم اما وزنم بالاست۹۷کیلوهستم فکر میکنم بخاطر وزن بالا روی من تأثیر ندارد روز اول ۲, عدد قرص مصرف کردم تاشب بعد خوابم نبرد میشه الان که یک هفته گذشته دو عدد کپسول مصرف کنم؟؟لطفا راهنمایی میکنید مسیر تا پزشک دور و سخت هست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    سلام و درود، تغییر دوز این دارو بدون نظارت پزشک توصیه نمی شود، همچنین این دارو قابلیت ایجاد وابستگی بالایی دارد و مصرف در دوزهای بالا بدون نظارت، ممکن است خطرناک باشد. ارتباط معناداری بین وزن افراد و تاثیرگذاری داروی ویاس وجود ندارد، توصیه می کنیم برای تنظیم دوز دارو یا تغییر آن با یک روانپزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.

    پاسخ
    صالحی اسفند ۹, ۱۴۰۲ - ۱:۳۹ ق٫ظ

    پسر من پبش فعال یکسال استراموکس می خوره کنارش اپیپرازول الان دکترش روانشناس نروتراپی میگه کنار نروتراپی باید این قرص ها رو قطع کنم ویاس بخوره یکم ترسیدم از عوارضش چی کار کنم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۹:۱۲ ب٫ظ

    سلام و درود، وقتی دارو برای شما تجویز میشه حتما مزایای بیشتری داره، طیق دستور مصرف کنید.

    پاسخ
    ارزو اسفند ۵, ۱۴۰۲ - ۸:۴۷ ب٫ظ

    سلام من ویلس میخورم اشتباهی امرورز عرق خوردم به اندازه یک شات (ولی فک کنم قویه) الان پنج ساعت گذشته هیچ حسی هم ندارم ممکنه خطر ناک باش ه ؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۹:۱۰ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو و الکل تاثیرات منفی زیادی بر کبد می گذارد و می توانند عوارض یکدیگر را تشدید کنند، اگر علائم آزار دهنده ندارید از تکرار مجدد این موضوع بپرهیزید اما خطر رفع شده.

    پاسخ
    فاطمه اسفند ۱, ۱۴۰۲ - ۵:۰۰ ق٫ظ

    سلام من روز اول مصرفمه د الان ساعت ۵ صبحه و حتی ی دقیقه هم نخابیدم این اوکیه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۹:۰۲ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو موجب بی قراری یا مشکل در خواب و کاهش اشتها در برخی افراد می شود، اگر در طی مصرف دوباره، این علائم رخ داد برای ادامه مصرف با روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    محسن بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ - ۷:۰۰ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من مدتی هست که ویاس ۳۰ رو شروع کردم هنوز که تاثیری در‌خودم ندیدم امیدوارم در روزهای آینده تاثیرگذار باشه فقط یه سوالی داشتم
    من اکثر نظرات رو خوندم شما گفتید همزمان ویاس با الکل نباید مصرف‌کرد
    من هر‌صبح باید یه ویاس ۳۰ بخورم و اثرش هم باید بعدازظهر از بین بره
    من اگر‌ماهی یک بار شب ها با دوستان مقداری شراب بخورم آیا به مشکل میخورم؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۹:۰۰ ب٫ظ

    سلام و درود، برای تاثیر گذاری کمی صبور باشید، مصرف الکل و ویاس توصیه نمی شود حتی مقدار کم.

    پاسخ
    مریم بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ - ۰:۰۴ ق٫ظ

    سلام دخترم ۱۱سالشه مشکل تمرکز توجه پیش فعالی داره دکتر براش ویاس ۳۰نوشته یه کمی ارومترشده دخترم از ۶سالگی تشنج میکنه میخواستم بپرسم ایا ویاس تعداددفعات تشنج بیشتر میکنه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۸:۵۹ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو در برخی تحقیقات ریسک افزایش تشنج داشته و توصیه میشه به خاطر اهمیت این قضیه حتما با روانپزشک مشورت کنید. اگر پزشک در جریان این موضع هستند و تجویز کردند، مشکلی نیست.

    پاسخ
    امین بهمن ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱:۳۵ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید، من استراموکس و ریتالین ایرانی روم اثر نداشت، دکتر برام ویاس نوشت چند سری افزایش دوز داد الان ۵۰ میخورم که بعد دو هفته که مدت اثرش خیلی برام کم شد، گفت که اثرش وقتی تموم شد یکی دیگه ۵۰ بخور ، میخواستم ببینم مشکلی نداره؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    سلام و درود، اگر تحت نظر مصرف می کنید مشکلی نیست اما حتما با مشورت پزشک مصرف کنید زیرا که این دارو خاصیت ایجاد وابستگی دارد.

    پاسخ
    Mb بهمن ۲۵, ۱۴۰۲ - ۰:۲۶ ق٫ظ

    سلام ، میگم من امروز روز اولی بود که این قرص روبا دستور روانپزشک مصرف کردم و به شدت اشتهامو بست ، راستش من به خاطر مشکل در تمرکز و خیال پردازیه ذهنیه زیاد و ناسازگار این قرص رو دکتر برام نوشت ، کنکوری هم هستم و قطعاً میدونید که جدا از انسان بودن و سلامتِ کاملِ یک شخص ، وقتی کنکوری هم باشه باید خوب به تغذیه اش برسه و صبحانه و ناهار و شامش سرجاش باشه و خوب بخوره که اون کمبود انرژی بعد از مطالعه و تست زنی سنگین درسی رو جبران کنه ولی من نه ناهار تونستم بخورم نه شام و همچنان هم گشنم نیست الان با فشار خودم یکم میوه و نوشیدنی خوردم یعنی رسماً عقل و منطقم بهم هشدار دادن که با شکم خالی نخوابم ، رو اعصابمم تأثیر داشت مثلاً اینکه خیلی اعصابم خورد بود و تحملم کم شده بود چون سابقه ی تیک عصبی هم داشتم دیگه امروز حس کردم بعد از مدت ها شدتش به خاطر اعصاب خرابیم بیشتر شد ، حالا یه دنیا ممنون میشم راهنماییم کنید شرایطم حساسه دوماه دیگه هم کنکور دارم🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 و راستی به نظرتون مشکلی نداره درکنارش قرص اشتها آور گیاهی با عوارض پایین مصرف کنم که این کمبود شدید اشتها رو جبران کنه؟ باهم تداخل ندارن؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ ق٫ظ

    سلام و درود، تحریک پذیری یا زود عصبی شدن و کاهش اشتها از عوارض داروهای محرک هست، اگر با ادامه مصرف این حالات در شما بهبود نیافت پزشک می بایست احتمالا در نوع یا دوز داروی شما تجدید نظر کند. در مورد مصرف همزمان داروهای اشتها اور ممکن است برخی از آن ها تداخل داشته باشند اما در صورت عدم تداخل می توان مصرف کرد.

    پاسخ
    مریم بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ - ۰:۱۸ ق٫ظ

    سلام..من ۱۷ سالمه و تقریبا یه هفته شده ویاس ۳۰ رو میخورم…بخاطر اینکه زیاد نمیتونستم تمرکز کنم و بشینم سرجام دکتر روانپزشک برام نوشت….ولی حس میکنم بدتر شدم…میزان راه رفتنم تغییر نکرد …و تمرکزم برای درس خوندن به شدت اومده پایین و نه تنها کمک نکرد بلکه بدتر شد..الان انگار مغزمو نمیتونم حس کنم و یه متن عادی رو هم الان به زور میتونم بخونم…حتی برای یک روز هم بهم کمک نکرد…و بدون قرص ها تمرکز واقعا بیشتری داشتم…به نظرتون مشکل از کجاست..دوز قرص درست نیست؟یا ویاس بهم نمیسازه؟…دوست دارم قطعش کنم ولی ویزیت بعدیم یک ماه دیگست نمیدونم چیکار کنم
    عوارض دیگه ای هم که برام داشته اینه که خیلی گرمم میشه و عرق میکنم و یه ذره تو قسمت گلو یه چندبار احساس فشار خفیف کردم..و اشتهام با وجود ضعف کور شده
    قرصی که دکتر در کنارش بهم داده ایمی پرامین هست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱ ق٫ظ

    سلام و درود، همه قرص ها اثر یکسانی بر تمام افراد ندارند و قرص های محرک با اینکه درمان اصلی بیش فعالی هستند برای برخی افراد ممکن است نتایج معکوس مانند بی قراری بیشتر داشته باشند. ممکن است دوز، نوع یا ترکیب این دو دارو برای شما مناسب نباشد. قطع ناگهانی نیز می تواند عوارض ایجاد کند؛ اگر بتوانید زودتر با پزشک خود ارتباط بگیرید قطعا راهکار بهتری به شما می دهند چرا که شرایط شما رو کامل بررسی می کنند.

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۹ ق٫ظ

    من استفاده ميكنم اگه تازه شروع كردي مشكلي نداره قطعش كني اما نزار طولاني مدت بشه كه وابستش بشي احتمالا بعد از قطع دارو ٢.٣روز كم انرژي بشي

    پاسخ
    مصطفی بهمن ۹, ۱۴۰۲ - ۴:۲۸ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر، من اوایل استیمدیت جواب نداد دکتر برام ویاس ۳۰ برای بیش فعالی و فلوکسیتین برای اضطرابم داد، ۲د۳ روز اول خوب بود بعد دیگه جواب داد دوباره برام ویاس ۵۰ نوشتن، الان نزدیک ۱ هفته شده ولی تقریبا ویاس کمتر از ۳ ۴ ساعت مدت اثر داره، آیا مسکل از فلوکسیتینه یا دوز ۷۰ رو دکتر باید بنویسه ؟ در ضمن از وقتی ان دوتا رو میخورم به شدت تیک ناخون جویدنم شدید شده

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۱۱, ۱۴۰۲ - ۲:۱۸ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، داروهای محرک مثل ویاس مس تواند تیک ها را تشدید کنند. همچنین ویاس ممکن است در افراد تحمل دارویی ایجاد کند، به این معنی که دوز قبلی پاسخگو نباشد اما لزوما افزایش دوز به سرعت، روش صحیحی نیست. به پزشکتون در مورد کاهش اثر ویاس و افزایش تیک ناخن جویدن بگویید تا در مورد دوز صحیح تصمیم گیری کنند.

    پاسخ
    تارا بهمن ۹, ۱۴۰۲ - ۱:۰۵ ب٫ظ

    الان حدود یک هفته از مصرف این دارو میگذره. از روز دوم من به شدت تحریک پذیر شدم و آستانه تحملم خیلی اومده پایین. همش احساس غم و اضطراب داشتم و واقعا دیگه غیر قابل تحمل شده بود. به دکترم گفتم و برام پروپرانولول تجویز کرد. الان احساس بهتری دارم. انرژیم همچنان بالاست ولی این انرژی بالا باعث بیقراریم هم شده بود.

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۱۱, ۱۴۰۲ - ۲:۱۵ ب٫ظ

    سلام و درود، بله داروهای محرک می تواند موجب تحریک پذیری شود. ممنون از اینکه تجربتون رو با ما و کاربران به اشتراک گذاشتید.

    پاسخ
    تارا بهمن ۲, ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ ب٫ظ

    سلام من حدود یک ماه ریتالین مصرف کردم و تغییری احساس نکردم و اواخر بدتر هم شده بودم. ولی امروز ویاس ۳۰ مصرف کردم و واقعا حس میکنم پر از انرژی ام.. همیشه حالت بیحالی و خستگی داشتم و اصلا حوصله درس خوندن نداشتم. ولی امروز واقعا فرق کردم. فقط میترسم اینم اثرش کم بشه بعد یه مدت و حتی بدتر هم بشه.. ممکنه این اتفاق بیفته؟ سه ماه دیگه کنکور دارم و اگه این در روز های آینده جواب نده خیلی برام بد میشه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۴, ۱۴۰۲ - ۸:۴۳ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، ویاس در بلند مدت می تواند موجب تحمل دارویی و کاهش بازدهی شود اما تا زمانی که تحت نظر روانپزشک مصرف کنید، او این مورد را در نظر گرفته و دوز را تنظیم می کند تا این اتفاق نیوفتد. طبق دستور به مصرف ادامه دهید و دوز را تغییر ندهید.

    پاسخ
    مریم دی ۲۹, ۱۴۰۲ - ۱:۴۴ ق٫ظ

    من مدتی زیادی میشه که متوجه هستم که ADHD دارم اما در برابر دارو خوردن مقاومت میکردم تا اینکه مجبور شدم بعد از یک فاصله ی طولانی از درس خوندن مجددا شروع کنم تقریبا نمیتونستم تمرکز کنم و پزشک برام ویاس ۳۰ تجویز کردند روز اولی که مصرف کردم عالی بود برای درس خوندن خوب تمرکز کردم و دقیقا ۲۴ ساعت نخوابیدم اما روزای بعد معمولی شد صبح که میخورم مثلا ساعت ۸ صبح، ساعت ۳ عصر به بعد اثرات دارو از بین میره و دیگه نمیتونم تمرکز کنم تازه بیشترم خوابم میگیره باید دو دوز در روز وصرف کنم یعنی؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    سلام و درود، دوز رو افزایش ندید و طبق دستور به مصرف ادامه دهید تا بدن سازگار بشه اگر دارو کم اثر بود برای افزایش دوز با روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    shahab دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۰:۲۵ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید .آیا قطع ناگهانی داروی آلوینتا۳۷/۵ و شروع به مصرف لیز دگزامفتامین ۳۰ می‌تونه مشکل ساز باشه؟یا چه تاثیری می‌تونه روی عملکرد لیز دگزامفتامین داشته باشه ؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۳۲ ق٫ظ

    سلام و درود، ممنون از شما. قطع ناگهانی آلوینتا توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض ترک داشته باشد. قبل از استفاده از ونلافاکسین همراه با لیزدگزامفتامین با پزشک خود مشورت کنید. ونلافاکسین ممکن است اثرات لیردگزامفتامین و عوارض جانبی مانند بی قراری، عصبی بودن، اضطراب، و پرش افکار را افزایش دهد. برای تغییر دارو حتما از یک روانپزشک مشورت بگیرید.

    پاسخ
    زری دی ۲۵, ۱۴۰۲ - ۳:۵۹ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر.
    قرص ویاس و سرترالین و لورازپام باهم تداخل ندارن؟
    و عوارض ویاس بعد از چند روز از بین میره؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۳۰ ق٫ظ

    سلام و درود، بین ویاس و لورازپام تداخلی پیدا نشده اما مصرف سرترالین و لورازپام می تواند عوارض آنها را تشدید کند. عوارض ویاس ممکن است بین چند روز تا چند هفته زمانببرد تا از بین برود.

    پاسخ
    ََAB بهمن ۲۰, ۱۴۰۲ - ۲:۱۱ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر
    من ۳۱ سالمه و تقریبا یک ساله پیش روانپزشک میرم و چند ماه پیش دکتر بهم گفت ADHD دارم بدنم نسبت به خیلی از دارو ها سازگار نبود و کلی دارو عوض کردم آسنترا ولبان و… تا آخر سر رسیدم به ویاس۳۰ آلوینتا ۷۵ و آمیتریپتلین اویل ویاس خیلی خوب بود اما الان برام عادی شده من یه آلوینتا و ویاس رو باهم بعد صبحانه و شب آلوینتا و آمیتریپتلین نصف میخورم الان عوازضم خشکی دهان هست و اینکه آمیتریپتلین کامل میخورم سردرد زیادی داشتم ولی نصفه میخورم اوکیه؟ بنظرتون شیوه مصرف داروهام درسته؟ چون احساس میکنم اثر داروها کم شده و اینکه تا کی باید مصرف دارورا ادامه بدم؟ راه غیردارویی نیست؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۲۲, ۱۴۰۲ - ۱:۱۷ ب٫ظ

    سلام و درود، میزان تجویز شده داروها ا تغییر ندهید، ممکن است داروهایی مثل ویاس پس از گذشت زمان دچار تحمل شوند و در اصطلاح اثر قبل را نداشته باشند، اینجاست که مصرف تحت نظارت روانپزشک اهمیت پیدا می کند؛ چرا که تنظیم دوز از اعتیاد یا مصرف بیشتر برای دریافت همان تاثیر اولیه، جلوگیری می کند. راه های غیر دارویی مثل اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب (کاهش دریافت قند مصنوعی و مواد محرک مثل کافئین) می تواند تا حد زیادی کنار درمان های دیگر سازنده باشد.

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱ ق٫ظ

    سلام و وقت بخیر، مصرف همزمان لورازپام و ویاس پیشنهاد نمیشه، همچنین ترکیب سرترالین و لیسدگزامفتامین نیاز به نظارت پزشکی دارد. طبق منابع مصرف همزمان می تواند به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند عصبانیت، عصبی بودن، اضطراب و پرش افکار شود. عوارض ویاس بین چند روز تا چند هفته کاهش می یابد.

    پاسخ
    Zahra79 دی ۲۵, ۱۴۰۲ - ۳:۵۵ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    من افسردگی داشتم که پزشک متخصص برام سرترالین ۱۰۰تجویز کردن و برای بهبود حافظه درس خوندن هم ویاس ۳۰رو تجویز کردن.
    سرترالین رو ۵،۶ماهیه میخورم مشکل ندارم اما امروز شروع به خوردن ویاس کردم.احساس سرگیجه و فشار به سر و چشمام دارم این علائمی طبیعیه؟بعداز چند مدت بعد از مصرف از بین میره؟
    و اینکه برای عوارض بیخوابی ویاس روی بدنم یک دومه لورازپام ۱ رو خوردم ک اثر انچنانی نداشت.این سه تا دارو باهام تداخل ندارن؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۲۷ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر، استفاده از لورازپام همراه با سرترالین ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. همچنین برای جلوگیری از حالتی که فرمودید و بیخوابی ویاس را صبح مصرف کنید. ممکن است بدن به کمی زمان نیاز داشته باشد تا با دارو سازگار شود اما اگر علائم ادامه داشت به پزشک بگویید تا شاید لازم به تغییر دارو یا دوز باشد.

    پاسخ
    حسام دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید
    من چند سال پیش سو مصرف شدید ریتالین داشتم حدود چهل تا در روز میخوردم … الان میخوام دوباره درس بخونم و روانپزشکم برای کمک ب توجه و تمرکز برام قرص ویاس ۳۰ تجویز کرده … خواستم نظر شمارو هم بدونم من با اون سو مصرف این دارو رو مصرف بکنم یا ن ؟
    اگر هم مصرف کنم صبح ها قبل از صبحانه مصرف کنم یا بعد از اون ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۲۵ ق٫ظ

    سلام و درود، داروهای محرک احتمال ایجاد وابستگی بالایی دارند و ویاس هم از آن ها مستثنی نیست. بهتر هست این مورد رو حتما با پزشکتون در میان بگذارید و در صورت شروع مصرف فقط طبق دستور دارو رو استفاده کنید. بهترین زمان مصرف ویاس صبح است و می توانید آن را معده پر یا خالی مصرف کنید.

    پاسخ
    علیرضا دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۱۹ ب٫ظ

    با سلام، من دو سال و نیم هست روانشناس می رم، کلی آگاهی دارم و کتاب خوندم، تا اینکه به این نتیجه رسیدیم دارو درمانی رو با روانپزشک شروع کنم، یک ماه آسنترا ۱۰۰ مصرف کردم و الان داروی ویاس ۳۰ هم برای بیش فعالی یک هفته هست مصرف می کنم. تو این یک هفته واقعا احساس آرامش می کنم، تکانشی بودم خیلی کم شده، آروم قرار دارم و اضطرابم خیلی پایین اومده. ولی به این موضوع فکر می کنم که اگر برای بیش فعالی درمان قطعی نیست و من بعد از قطع مصرف دوباره این علایم رو خواهم داشت، چه کار کنم؟ با توجه به اینکه این قرص وابستگی هم داره.؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۲۲ ق٫ظ

    سلام و درود، ممنون از اینکه تجربه با ارزشتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. بله adhd مثل بسیاری از اختلالات یا بیماری های دیگر درمان قطعی و دائمی ندارد اما داروها ابزارهای کمکی هستند که در زمان هایی می توانند کمک کنند شما بهبود پیدا کنید و همزمان با انجام موارد دیگر مثل اصلاح سبک زندگی، تغذیه، رواندرمانی و سایر روش ها کنترل بیشتری بر این اختلال داشته باشید، در نتیجه شما تا اخر عمر و همیشگی دارو مصرف نمی کنید بلکه تحت نظر روانپزشک هستید تا در صورت نیا زمان های خاصی دارو مصرف کنید.

    پاسخ
    نیما دی ۱۷, ۱۴۰۲ - ۹:۵۰ ب٫ظ

    با سلام
    من در سن ۳۵ سالگی تازه متوجه شدم که adhs دارم. البته این رو دکترم بدون تست یا ازمایش تشخیص داد. فقط با چند سوال. خواستم بدونم ایا تست و ازمایش خواصی برای این وجود داره. سوال دوم اینه من الان حدود ۱ماه دارم از قرص ویاس ۷۰ استفاده میکنم، چون ماه دیگه امتحان دارم و بدون اون تمرکز و انگیزه ندارم، اگه بعد از امتحان قرص رو ترک کنم مشکلی پیش نمیاد؟ یا فقط مثل قبل میشه تمرکزم؟
    من ساکن المان هستم و خلاف تصور ایرانیها، پزشک های المانی واقعا در حد پزشک های ایرانی نیستن. به همین دلیل بعد از این همه سوال تازه از وجود این مشکل متوجه شدم.
    ممنون از شما و راهنمایتون

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    سلام و وقت بخیر، تست هایی مثل تست هایی مانند تست iva وجود دارند که متخصص ها با کمک گرفتن از آن ها و مصاحبه تشخیصی و بررسی علائم به تشخیص می رسند، برای قطع این دارو هم پیشنهاد نمی کنیم که ناگهانی و بدون مشورت پزشک قطع بشه، این رو در نظر داشته باشید که adhd درمان قطعی ندارد پس حتما سبک زندگی سالم تر و مناسب adhd را هم در برنامه خود داشته باشید، تغذیه صحیح به این اختلال کمک شایانی می کند.

    پاسخ
    Nima دی ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ ب٫ظ

    ممنون از جواب شما.
    یک سوال دیگه هم هنگام مصرف این قرص گلو درد و خشکی گلو جزو عوارض این دارو هست. برای کم کردن این درد و قابل تحمل کردنش کاری میشه کرد؟
    و ایا داروهای گیاهی میتونن به adhs کمک کنن؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    سلام و درود همراه گرامی، این موضوع راهکارهای مشابه با خشکی گلو مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، آب یا آب لیمو برای هیدراته ماندن دارد؛ همچنین در مورد سوال دوم شما مطالعات نشان می دهد که برخی از داروهای گیاهی مانند جینسینگ، نینگدونگ و باکوپا ممکن است به علائم ADHD کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه مقدار باید مصرف کنید و ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند. قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

    پاسخ
    رویا دی ۱۵, ۱۴۰۲ - ۸:۰۴ ق٫ظ

    سلام. من حدود یک ساله ویاس مصرف میکنم. (۶ ماه اول ۳۰ و الان ۵۰). دکتر نهاییم تشخیص adhd و شخصیت مرزی داده. توی ۳ ماه اول ۱۵ کیلو ورزن کم کردم. (حدود ۵ کیلو اضافه وزن داشتم). الان دیگه وزنم ثابت مونده و متناسبه. پایین بالا هم نمیشه زیاد. ولی اشتها هنوز همونه. روزی یک وعده غذا میخورم. در کنار ویاس لاموتریژین هم میخورم. احساس میکنم از وقتی ویاس میخورم شرایط روحیم اکستریم تر میشه. (اوایلش خوب بود) مشکل خواب شدید پیدا کردم. (زیاد میخوابم و در تایم نامناسب) افسردگی شدید و پرانرژی بودن و شادی زیاد رو تجربه میکنم. و مشکل اینه این حالت ثابت نیست. توی روز شاید ۴ الی ۵ بار این دوره ها عوض شه. دکترها بین شخصیت مرزی و بای پولار با تند چرخشی شدید شک دارن.
    فلوکستین، ولبان و قرص های دیگه ی محرک سروتونین برای افسردگی تجویز شده. همش حالم رو ۱۰ برابر بدتر میکنه. توی مدت زمان چندماه هم تست شده چون اوایل مصرف دارو تاثیر بد طبیعیه. منطقی نیست ولی طبق تجربه اکثر قرصای محرک سروتونین من رو فوق‌العاده افسرده تر میکنه.
    من توی این یکسال ویاس رو شنبه تا چهارشنبه میخورم فقط. (دکترم گفت هر وقت خواستی بخور نخواستیم نخور محدودیت تداوم مصرف نداره )روزهایی که سرکارم در واقع میخورم فقط به خاطر تمرکز . ترس از اعتیاد دارم. ولی الان مشکلی که دارم اینه که بعضی اوقات که نمیخورم یا حتی بعضی روز ها که میخورم انقدددررر بی انرژیم از لحاظ جسمی که از تخت نمیام بیرون. البته مغزم کامل فعالیت میکنه و همونجا توی تخت کار میکنم و از لحاظ ماری فانکشنالم. نمیدونم واقعا به خاطر ویاسه یا کلا شرایط اصلیم بده. نظر شما چیه ؟
    ۲۵ سالمه، سیگار هم میکشم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۵, ۱۴۰۲ - ۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام و درود، این خیلی خوب هست که بینش مناسبی نسبت به شرایطتون دارید و توجه می کنید که چه اثراتی در چه زمانی پیش می آید، این می تواند به مدیریت علائم کمک کند. ویاس و قرص های محرک می توانند وابستگی ایجاد کنند و باید تحت نظر مصرف شوند. بهترین راه این هست که یک مدت پایدار به یک روش درمانی پیش برید تا بررسی کنید آیا شرایط باثبات تر می شود یا خیر. سیگار نیز می تواند برخی علائم را تشدید کند.

    پاسخ
    شهاب بهمن ۷, ۱۴۰۲ - ۲:۰۱ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر . آیا مصرف سیگار بر روی عملکرد ویاس داره؟یعنی ممکنه اثرش رو کمتر کنه یا نه.

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب بهمن ۷, ۱۴۰۲ - ۳:۱۷ ب٫ظ

    سلام و درود، نیکوتین داخل سیگار، محرکی است که به روش مشابه برخی از داروهای مورد استفاده در درمان ADHD بر روی مغز عمل می کند. اگرچه بیشتر تحقیقات در مورد ADHD روی کودکان متمرکز شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر تداخل نیکوتین در هر داروهای ADHD وجود ندارد. طبق منابع، افراد مبتلا به ADHD همچنین فکر می کنند که سیگار کشیدن آنها را آرام می کند، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سیگار کشیدن می تواند بیش فعالی را تشدید کند.

    پاسخ
    ع.ب اسفند ۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    سلام وقت شما بخیر. کودک ۹ ساله ۴ روز هست که ویاس ۳۰ را صبح ها مصرف می‌کند. الان به صورت ناگهانی شروع به پرخاش می‌کند و به ۷ودش آسیب میزنه. ذهنش به هم ریخته و مدام جیغ میزنه و میخواد آروم باشه ولی نمیتونه و میگه دست خودم نیست. چه کار کنیم؟ آیا از عوارض این قرص هست؟ توروخدا یه راهکار بدید خیلی حالش بده دائم درخواست کمک داره ولی هیچ جوره آروم نمیشه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ - ۸:۴۴ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، ممکن است دوز یا نوع دارو برای کودک مناسب نباشد و موجب تحریک پذیری بیش از حد شده باشد، در مورد نوع و دوز دارو با روانپزشک مجدد مصرف کنید.

    پاسخ
    نیما دی ۱۲, ۱۴۰۲ - ۹:۳۳ ق٫ظ

    نردیک به چهل سالمه و بیست ساله که داروی اعصاب مصرف میکنم جدیدا به دلیل نارکولپسی با تجویز پزشک آمفتامین مصرف میکنم و بعد از بیست سال متوجه شدم که مبتلا به ای دی اچ دی بودم..بیست سال از زندگیم به خاطر تشخیص اشتباه نابود شد..بعد از بیست سال انگیزه زندگی پیدا کردم
    متاسفم برای خودم و برای پزشکان

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    سلام همراه گرامی، متاسفیم که چنین تجربه ای داشتید و ممنون که با ما به اشتراک گذاشتید، امیدواریم که در حال حاضر بهترین مسیر درمانی رو براتون در نظر بگیرند.

    پاسخ
    دنیا دی ۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳ ب٫ظ

    من الان یکماه هست که ویاس ۳۰مصرف میکنم و الان دو هفته میشه که احساس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده و رد نمیشه و الان دوروزی میشه که به شدت معده ام هم میسوزه هم درد میکنه الان سئوالم این هست که ممکنه از عوارض ویاس باشه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۸, ۱۴۰۲ - ۵:۴۶ ب٫ظ

    سلام و درود، تهوع، استفراغ، یبوست، معده درد، از دست دادن اشتها و خشکی دهان ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

    پاسخ
    Hamideh دی ۴, ۱۴۰۲ - ۳:۱۸ ب٫ظ

    سلام، من یه سوال داشتم، من به تجویز پزشکم قرص ولبان مصرف میکردم، و سرماه دوم دکتر گفت که قرص رو با ویاس عوض کنم، اما چون ویاس پیدا نکردم تا زمانی که پیداش کنم برای یک ماه دیگه هم ولبان مصرف کردم، موهام شروع به ریزش شدید کرده و تحقیق کردم متوجه شدم برای ولبان بوده که نباید بیشتر از سه ماه مصرف بشه، الان چندوقته قطعش کردم و ویاس مصرف میکنم میخوام مطمئن شم ریزش موم رو تشدید نمیکنه! یا خودش باعث ریزش نمیشه!؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۶, ۱۴۰۲ - ۴:۲۵ ب٫ظ

    سلام، ریزش مو در عوارض شایع این دارو ذکر نشده.

    پاسخ
    Hamideh دی ۶, ۱۴۰۲ - ۵:۴۳ ب٫ظ

    خداروشکر ممنون از پاسخگوییتون 🌻

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۶, ۱۴۰۲ - ۶:۱۵ ب٫ظ

    سلام سپاس از نگاه شما.

    پاسخ
    ارغوان دی ۴, ۱۴۰۲ - ۱:۰۶ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲ روزه طبق دستور پزشک، ویاس ۳۰ در صبح مصرف میکنم.
    و روز حالم خوبه ولی شب حالم بد میشه و سطح انرژیم خیلی کم میشه. و در حال حاضر تا دو هفته هم، دسترسی به دکتر ندارم.
    میتونم یدونه صبح بخورم و یدونه عصر؟
    اگر ۲ تا ویاس ۳۰ باهم مصرف بشه چه علائمی میده؟ خطرناکه؟ برای دانستن میپرسم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۶, ۱۴۰۲ - ۴:۱۶ ب٫ظ

    سلام و درود، دوز مصرفی این دارو را بدون روانپزشک تغییر ندهید و به بدن اجازه دهید تا به دارو عادت کند. بیشترین دوز این دارو در روز ۷۰ میلی گرم است.

    پاسخ
    ایران آذر ۲۴, ۱۴۰۲ - ۱:۱۵ ب٫ظ

    سلام قرص ویاس با منتال انرژی تداخل داره؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۳, ۱۴۰۲ - ۴:۴۶ ب٫ظ

    سلام و درود، داروی منتال انرژی یک داروی مکمل است اما با توجه به اینکه هر دو برای تمرکز مفید هست، قبل از مصرف هردو با یک روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    بانو آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۰:۴۷ ق٫ظ

    سلام
    من تیر ماه چند روزی ویتس مصرف کردم و بسیار تمرکز بالایی داشتم ولی بنا به دلایلی دارو‌رو قطع کردم و ریتالین ۱۰ شروع کردم،نصف ریتالین رو خوردم و بعد سه ساعت نصفه دیگه و اصلا تأثیری ندیدم ولی ویاس همون بعد مصرف دارو تو روز اول تاثیر بسیار بالایی داشت.آیا اینکه در روز اول تاثیری با مصرف ریتالین در خودم احساس نکردم
    یعنی کلا این دارو رو بنده جواب نمیده یا باید صبر کنم؟
    ممنونم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، به نظر میرسه ویاس برای شما تاثیر گذار تر است. برای برخی افراد ریتالین و برای برخی ویاس موثر است.

    پاسخ
    شهرزاد آذر ۳, ۱۴۰۲ - ۳:۲۸ ب٫ظ

    من دوروزه دارم ویاس مبخورم امروز سردرد دارم آیا میتونم مسکن بخورم؟مثلا ژلوفن

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۴, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ ب٫ظ

    سلام و درود، تداخلی بین این دو دارو پیدا نشده در مورد مصرف سایر داروهای مسکن نیز با پزشک خود مشورت کنید.

    پاسخ
    سینا آبان ۱۸, ۱۴۰۲ - ۲:۰۹ ب٫ظ

    درود من تازه شروع به مصرف ویاس ۳۰ کردم اگه نوشیدنی الکلی مصرف کنم تا چه مدت اثر ویاس رو کاهش میده ؟ و کلا تداخل شدیدی ایجاد میکنه با اینکه حساسیتی بهش ندارم و adhd شدیدی هم ندارم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آبان ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱:۵۴ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، ترکیب الکل و ویاس، خطر آریتمی‌هایی را افزایش می‌دهد که ممکن است کشنده باشند، از مصرف این دو به صورت همزمان بپرهیزید.

    پاسخ
    بینا آبان ۴, ۱۴۰۲ - ۸:۲۴ ق٫ظ

    سلام.
    آیا مصرف ویاس با انواع قرصهای مسکن مثل استامینوفن، ژلوفن و غیره مشکلی ایجاد میکنه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آبان ۵, ۱۴۰۲ - ۲:۱۰ ب٫ظ

    سلام، تداخلی بین این دو دارو در منابع ذکر نشده اما قبل از مصرف با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲۶, ۱۴۰۲ - ۵:۵۹ ب٫ظ

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه،راستش من مدتی هست دارم واسه آیلتس میخونم ولی همش تو خونه خوابم می‌بره خستم،نمیتونم تمرکز کنم،میخونم یادم میره،بی انرژی و بی انگیزه شدم و حتی امتحانم رو خراب کردم دکتر اول ماه بهم ویاس ۳۰ داد صبح میخورم خوبم تا ظهر دوباره شروع میشه خستگی چشم خواب الودگی،سر درد هم جدید دارم کلافم واقعا از خودم و زندگیم دارم تا امید میشم وقتی هم میخورم تمرکزم بالا می‌ره ولی یه سنگینی سر رو احساس میکنم کسی اینطوری شده تا حالا

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مهر ۲۹, ۱۴۰۲ - ۶:۴۰ ب٫ظ

    سلام و درود، اگر تازه شروع به مصرف کردید برخی از علائم طبیعی هست. اگر متخخص، تشخیص اختلال بیش فعالی و نقص توجه گذاشتند ممکن هست این حالت به علت این اختلال نیز باشد. توصیه می کنیم در ویزیت بعد حتما این علائم رو با متخصص درمیان بگذارید، ایشون ممکنه در نوع یا دوز دارو تجدید نظر کننند.

    پاسخ
    Saba دی ۱۲, ۱۴۰۲ - ۷:۰۰ ب٫ظ

    سلام
    منم مثله شما سرم سنگين ميشه و خواب الودم كل روز اين دارو اثر خوبي روم نداشته ولي مدافنيل خوب بوده برام

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۴, ۱۴۰۲ - ۷:۵۵ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

    پاسخ
    وحید مهر ۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ ب٫ظ

    من در سن ۴۰ سالگی برای درمان ADHD وی یاس شروع کردم، شروع مصرف دوز ۳۰ میلی گرم بود. فقط در روز اول و دوم نتیجه جالبی درخصوص تمرکز داشتم، اما با ادامه در طی یک هفته نتیجه عکس داد، هیجان بالا، ضربان قلب بالای ۹۰ در طول روز، یک جا بند نمیشدم، پرحرف و پر انرژی و گشاد شدن مردمک چشم ها از علائم بود. هیچ کاری نمیتونستم شروع کنم و انرژی جنبشی مهار نشدنی داشتم. با مشورت دکتر تعداد روزهای مصرف کم و نهایتا هفته ای ۲ یا ۳ روز مصرف کردم اما نتیجه بخش نشد. بنابراین بعد از حدود ۱ماه و نیم مصرف دارو، دکتر دارو جایگزین به نام استراموکس تجویز کرد. البته هنوز مصرف اون دارو شروع نکردم که تجربه مصرف آن بنویسم اما برام سواله که چطور وی یاس برای من تاثیر نداشت؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مهر ۳, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام و درود، طبق گفته webmd از هر ۱۰ نفر ۱ نفر از محرک های اصلی تجویز شده برای ADHD نتیجه نمی گیرند زیرا با شیمی بدنشان سازگار نیست.

    پاسخ
    بهنام آبان ۲۷, ۱۴۰۲ - ۳:۰۰ ق٫ظ

    دوزت بالا بوده باید بیاری پایین ، مساله بعدی تینکه بعد از یک ماه اون اثرات میره ،معیار روزهای اول نیست باید دو. سه هفته صبر کنی بدن عادت کنه بعد بررسی کنی

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آبان ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    سلام و درود، توصیه می کنیم قبل از تغییر دوز حتما با روانپزشک مشورت کنید تا از عوارض احتمالی پیشگیری کنید.

    پاسخ
    ممد شهریور ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱:۰۷ ق٫ظ

    مدت سه سال هست که ویاس ۳۰مصرف میکنم.اوایل خیلی خوب بود.الان به شدت اشتهام رو قطع کرده به اندازه ای که روزی دو سه تا قاشق هم نمیتونم غذا بخورم. اشتهاآور هایی مثل سیپروهپتادین و مخمر آبجو رو امتحان کردم اما تاثیری نداشت. همراه ویاس سیگار هم مصرف میکنم. متاسفانه به شدت بدنم ضیف شده و نصف روز رو دچار حس افسردگی و عصبانیت میشم. میشه لطفا چنتا قرص اشتهاآور که خواب آور نباشن و بتونن بی اشتهایی ویاس رو خنثی کنن معرفی کنید؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۴ ب٫ظ

    سلام و درود، بله مصرف قرص های محرک مانند ویاس و ریتالین می تواند اشتها را کاهش دهد و البته سیگار نیز برا این اثرات می افزاید. توصیه می کنیم در این مورد نگرانیتون رو با پزشک در میون بگذارید تا راهکار مناسبی ارائه دهند. ممکن هست با تنظیم دوز مشئله شما برطرف شود.

    پاسخ
    شقایق شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹ ب٫ظ

    آیا پرخوری عصبی درمان دارد؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۲ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، بله با دریافت رواندرمانی و در صورت لزوم، مصرف دارو؛ می توان علائم آن را تا حد قابل قبولی مدیریت کرد. توصیه می کنیم مطلب پرخوری عصبی رو مطالعه بفرمائید.

    پاسخ
    غزل شهریور ۱۰, ۱۴۰۲ - ۵:۳۳ ب٫ظ

    سلام.من ویداس ۳۰ مصرف میکنم و برای تپش قلب ناشی از اون هم پزشکم پرانول ۱۰ تجویز کردن.چند وقته کبودی هایی شبیه لخته روی بدنم پیدا میشه و بعد چند روز محو میشه،امکان داره به این قرص ها مربوط باشه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۱۱, ۱۴۰۲ - ۶:۲۷ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر، در عوارض ریتالین کبودی ذکر شده اما ویاس خیر، اما قرص پرانول ممکن است باعث کبودی شود. این علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

    پاسخ
    غزل شهریور ۱۲, ۱۴۰۲ - ۹:۵۵ ب٫ظ

    خیلی از پاسخدهیتون ممنونم.

    پاسخ
    محدثه شهریور ۷, ۱۴۰۲ - ۱:۲۴ ق٫ظ

    سلام دکترم برام ‌ویاس۶۰ تجویز کرده من ترسیدم از دوز بالا شروع کنم. از ۳۰ شروع کردم و تغییر خاصی ندیدم و الان حدودا ۵۰ مصرف میکنم ( چون یک مقدار از کپسول ۳۰ دوم رو خالی میکنم). با افزایش دوز خیلی کم حالت تهوع پیدا میکنم و دست و پاهام سست میشن. نشونه ی آور دوز هست؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹ ق٫ظ

    سلام و وقت بخیر، توصیه می کنیم حتما دارو را طق تجویز پزشک مصرف کنید و کپسول را یکجا مصرف کنید؛ تغییر دوز غیر اصولی خود می تواند عوارض رو تشدید کند.

    پاسخ
    سارا مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۱:۲۸ ق٫ظ

    سلام من همسرم قرص ویاس ۳۰میخوره ولی بعضی شبها الکل هم‌مصرف میکنه ایا این باهم تداخل داره ویسری رفتارهای عجیب نشون میده دلیلش بخاطر الکل هستش؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    سلام و درود، نوشیدن الکل در حین مصرف ویاس می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد و علائم ADHD، نارکولپسی یا اختلال پرخوری را بدتر کند. در موارد شدید، مصرف همزمان الکل و ویاس می تواند منجر به مشکلات بزرگی مانند خطر مشکلات قلبی شود.

    پاسخ
    MAX مرداد ۲۴, ۱۴۰۲ - ۵:۲۹ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر خوردن ویاس ۵۰ با فاصله زمانی ۲ ساعت با نوافن مشکلی ایجاد میکنه؟؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۴, ۱۴۰۲ - ۱:۳۲ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، در تداخلات دارویی ویاس این مورد و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن ذکر نشده و احتمالا مشکلی نخواهد بود، اما برای اطمینان میتونید با داروساز یا پزشک هم مشورت کنید.

    پاسخ
    شیرین مرداد ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۴۹ ب٫ظ

    من ویاس ۳۰ میخورم اما بعدش احساس میکنم روی فکم فشار هست و اینکه خیلی دهنم خشک میشه و اینکه بعدش انگار کوه کندم و خیلی خسته ام .
    آیا این عوارض معمول هستند؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر، قرص های محرک مثل ویاس ممکنه در برخی افراد منجر به دندان قروچه شود. خشکی دهان نیز از عوارض شایع این دارو است، در مورد احساس خستگی بعد از مصرف ویاس باید گفت از آنجایی که این دارو یک محرک است، فرد ممکن است زمانی که قرص شروع به از بین رفتن می کند احساس افسردگی یا خستگی کند. این به عنوان سقوط ویاس شناخته می شود. فردی که صبح ویاس را مصرف می کند، ممکن است با شروع خروج دارو از سیستم بدنش، در ظهر دچار این حالت شود. در خصوص عوارض دارو با پزشکتون مشورت کنید.

    پاسخ
    Melina مرداد ۱۹, ۱۴۰۲ - ۲:۰۷ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر من تو بچگی تا سن نه سالگی ۴ سال ریتالین و ریسپیریدون مصرف میکردم بعد قطع کردم الان ۱۷ سالمه حدود دوماه پیش دوباره ریتالین و ریسپیریدون به همراه اسنترا مصرف کردم تا دو سه هفته خیلی تاثیر خوبی داشت ولی قطع کردم رفتم پیش دکتر برام ویاس ۳۰ و آسنترا ۵۰ نوشت الان یک هفته اس مصرف میکنم تاثیر نداشته چیکار کنم؟طول میکشه تا اثر بزاره؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۱۹, ۱۴۰۲ - ۸:۰۶ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، بله معمولا اثرات کامل چند هفته طول میکشه، کمی صبوری کنید اگر پس از ۴ هفته تغییری احساس نکردید به پزشکتون اطلاع بدید.

    پاسخ
    اسماعیل مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۲:۵۵ ق٫ظ

    بنده تقریبا شش ماه تحت درمان بودم برای وسواس، اضطراب، افسردگی و تشخیص اولیه‌ی ADHD که طبق نظر پزشک، درمانش رو موکول کردیم به بعد از مهار اولیه وسواس و اضطراب. الان یک هفته میشه که برام ویاس تجویز کردن و واقعا باورنکردنیه این تغییر حالت! تازه فهمیدم آدم های عادی که با ADHD درگیر نیستن چطور راحت میتونن فکر کنن و روی یه کار وقت بذارن و انجامش بدن. بنده بشدت بشدت مشکل توجه و حافظه کوتاه مدت داشتم. تمام تحصیل و کارم از بین رفته بود و خودش باعث شده بود افسردگی و اضطرابم چند برابر بشه. الان کاملا اعتماد بنفسم بالا رفته، خشم دائمی که داشتم کاملا مهار شده، وسواسم جدا از درمان اولیه، الان تا هشتاددرصد فروکش کرده، ولع مصرف سیگار از بین رفته، میتونم کتاب بخونم، مطلب بنویسم، کار کنم، اموزش ببینم، و خدا میدونه از چه جهنمی خارجم کرده.
    نکته منفی اما اینه که کمی اثر محرک ویاس اولش با هیجان و سرخوشی که به علت اولین بار تجربه کردن حال خوب و نرمال داشتم ترکیب شد و کمی حرکات اضافه فک و صورت داشتم که البته الان کمتر داره میشه روز به روز. بنظرم بیشتر بخاطر هیجان و ذوق خودم بود چون هیچوقت تو این سی سال زندگیم چنین حس خوب و حالت مرتب فکری و تمرکز رو نداشتم. البته با پزشکم همواره تمام حالات و علائمم رو در میون میذارم من و توصیف دقیقش رو از قبل آماده میکنم تا در تشخیص و تصمیم ایشون کمک کنم و درمان موثر تر باشه. فرآیند درمان من با اینکه شرایط وحشتناکی داشتم خیلی خوب و با سرعت رضایت بخشی پیش رفته. توصیه میکنم به سایر افراد که مو به مو درمان رو انجام بدن، مقاومت نشون ندن، خلاقیت بخرج ندن با دستکاری دوز دارو ها یا مصرف و قطع مصرف بدون تجویز پزشک. امیدوارم همه سالم و سلامت باشن.

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۲:۵۸ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، ممنون از اینکه تجربتون رو با ما در میان گذاشتید، عوارض احتمالی نیز به مرور زمان کاهش می یابند.

    پاسخ
    adhd مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۲:۵۷ ق٫ظ

    چقدر شبیه من هستید همه چیزایی رو که گفتید کاملا درک میکنم
    من اولین بار این احساس رو با مدافینیل داشتم وقتی مدافینیل خوردم تازه متوجه شدم که ذهن بقیه مردم چقدر آروم و منظمه و دیگران چه نعمتی رو دارن که ازش بی خبرن
    یادمه برای اولین بار تونستم دو ساعت پشت سر هم درس بخون و چه لذتی داشت واسه من که همه علاقه ام درس خوندن بود و نمیتونستم انجامش بدم
    الانم چند روزه ویاس رو شروع کردم امیدوارم بازم همون لحظات رو تجربه کنم و ذهنم از آشفتگی و حواس پرتی و فراموشی و احساس مداوم خنگ بودن خارج بشه
    خوشحال شدم که فهمیدم شما نتیجه گرفتید پس احتمال نتیجه گرفتن منم هست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    سلام و درود ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، امیدواریم این دارو نیز تاثیرات مثبتی برای شما داشته باشه.

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۱۱, ۱۴۰۲ - ۶:۱۶ ب٫ظ

    دقیقا منم عین شما گفتم چرا این همه سال من ارمشو به خودم ندادم
    ولی موقعی که اثرات دارو میره من یه افسرده یه اضطراب میگیرم
    انگار دنیا پوچه وقراره بمیرم رسما داغوون بعدا باز درست میشم
    کلا گاه بشاشم گاه افسرده🥲

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۱۳, ۱۴۰۲ - ۴:۱۴ ب٫ظ

    سلام و درود ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. نوسان خلقی که به زعم خودتون تجربه می کنید رو میتونید به روانپزشکتون گزارش کنید تا ایشون راهکارهای مناسبی در اختیارتون قرار دهند.

    پاسخ
    زهره شهریور ۱۴, ۱۴۰۲ - ۸:۱۵ ب٫ظ

    من قرص ویاس ۳۰ میخوردم تشنج کردم دکتر گفت مال اونه

    پاسخ
    Mom شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ - ۲:۴۸ ق٫ظ

    با گریه نظرتون رو خوندم ، من یه مادرم ، مادر یه بچه بیش فعال که با کاراش واقعا دیونم کرده ، الان فهمیدم که دست خودش نیست این همه اذیت کردناش ، خیلی حالم بده،
    همیشه دعا میکنم بچم آروم بشه و عاقل!
    امروز دکتر براش ویاس تجویز کرد تو رو خدا دعا کنید بهش بسازه دیگه دارویی نمونده که نخورده باشه ، دعام کنید دعاش کنید.لطفااا

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ - ۵:۱۸ ب٫ظ

    سلام و درود، ممنون از به اشتراک گذاری تجربتون و امیدواریم که این دارو تاثیر گذار باشد. برای درمان بیش فعالی می بایست صبوری کنید و بپذیرید که برخی علائم ماندگار هستند و صرفا کاهش می یابند و مدیریت می شوند اما در مراحل درمان، بهبود رو مشاهده خواهید کرد.

    پاسخ
    Reyhan دی ۱۷, ۱۴۰۲ - ۲:۴۹ ب٫ظ

    سلام. من چند روزه مصرف ویاس رو شروع کردم. تنگی نفس دارم و گاهی احساس فشار توی فکم دارم این ممکنه خطرناک باشه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام و درود، تنگی نفس ممکن است از عوارض جدی این دارو باشد توصیه می کنیم در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

    ایمان مهر ۱, ۱۴۰۲ - ۲:۰۳ ب٫ظ

    سلام و عرض ادب
    خوشحال شدم از روند بهبودت
    منم ۲۷ ساله زندگی نکردم و هر قرصی بگی خوردم
    امکانش هست دکترت رو معرفی کنی؟

    پاسخ
    مینو آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۳:۵۵ ب٫ظ

    خیلی خوشحالم براتون

    پاسخ
    ستایش مرداد ۸, ۱۴۰۲ - ۲:۰۲ ب٫ظ

    سلام کپسول ویاس رو میتونم از کجا تهیه کنم
    من ی مدت مصرف میکردم ولی الان دیگه نتونستم پیدا کنم
    ساکن اصفهانم
    لطفاً راهنماییم کنید

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سلام همراه عزیز، این دارو در برخی مناطق سخت تر پیدا میشه اما برای پیدا کردن آن می بایست فقط با داروخانه ها و شماره های رسمی داروهای کمیاب تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

    پاسخ
    Mari مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ - ۷:۳۰ ب٫ظ

    سلام
    من از داروخانه ازیدهاک پنج طبقه

    خانه اصفهان میخرم

    پاسخ
    ناشناس آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۸:۵۱ ب٫ظ

    منم از خیابان سپهسالار اول خیابان الفت داروخانه دکتر صادقی میخرم

    پاسخ
    سید ایمان مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۵:۳۶ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر،بنده چهار ماه مدافینیل ۱۰۰ مصرف میکردم بعد از اون قرص ویاس،نتیجه با ویاس خیلی بهتر هست برام اما خیلی در ناحیه پیشانی جوش زدم ،سوالم این بود آیا مصرف دارو را قطع کنم؟و اینکه ریتالین مثل ویاس جواب میده؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، داروهای محرک مثل ویاس نباید به صورت ناگهانی قطع بشوند. جایگزین کردن دارو حتما باید تحت نظر متخصص صورت بگیرد. در مورد تاثیرگذاری ویاس و ریتالین باید گفت که برای هر فرد میتونه متفاوت باشه اما هر دو داروهای محرک هستند و موثرند.

    پاسخ
    حسین مرداد ۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ ب٫ظ

    سلام با تشکر زیاد از پزشکان محترم .که واقغآ خیلی مشکلات ما را بر طرف گرده اما مدت ۵ سال ریتالین مصرف می کنم ولی هنوز موفق به ترک نشده ام دو با اقدام گردم موفق نشده
    یا راه درست نرفتم ممنونم راهنمایی کنید

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۱:۰۵ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، همراه عزیز داروهای محرک مثل ریتالین قابلیت ایجاد وابستگی دارند؛ ترک انها باید تحت نظر متخصص صورت بگیره. پزشک دوز دارو رو تنظیم میکنه و در صورت نیاز اون رو جایگزین میکنه.

    پاسخ
    مریم تیر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۰:۳۱ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر، ویاس ۵۰ رو میشه با فلوکستین ۱۰ استفاده کرد؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۳:۲۱ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر، قبل از مصرف فلوکستین با ویاس با پزشک خود مشورت کنید. فلوکستین ممکن است اثرات ویاس را افزایش دهد و عوارض جانبی مانند بی قراری، عصبی بودن، اضطراب و بی قراری را تشدید کند.

    پاسخ
    ناشناس تیر ۱۱, ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر.داروی ویاس با داروی لوبل تداخل دارد؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۱۱, ۱۴۰۲ - ۱:۰۸ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، در قسمت تداخلات این دارو به این مورد اشاره ای نشده اما لزوما به معنای عدم تداخل این دو دارو نیست. برای جلوگیری از عوارض های احتمالی این دو دارو رو تحت نظر متخصص مصرف کنید

    پاسخ
    س دی ۱۵, ۱۴۰۲ - ۶:۲۳ ب٫ظ

    سلام ببخشین ترامادول با ویاس تداخل داره؟؟؟برای دیر انزالی همراه ویاس استفاده شه مشکلی نداره؟؟؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    سلام، مصرف همزمان ویاس و ترامادول می تواند خطر ابتلا به سندرم سروتونین را به عنوان عارضه جانبی هر دو دارو افزایش دهد. برای مصرف همزمان این دو دارو با پزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید
    میتونم به طور ناگهانی مصرف ویاس رو قطع کنم و به عنوان جایگزین از ریتالین استفاده کنم؟و در این صورت علائم ترک خواهم داشت؟

    پاسخ
    یاسمن اکبرزاده خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۱:۰۹ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، ممکن است برای تعویض دارو نیاز به تغییر دوز و سایر بررسی های پزشکی باشه، بنابراین برای پیشگیری از هر گونه عوارض احتمالی، اینکار رو تحت نظر متخصص انجام دهید.

    پاسخ
    مهدی تیر ۳, ۱۴۰۲ - ۴:۱۲ ب٫ظ

    سلام ویاس با پروپانول تداخل داره؟
    من ویاس میخورم میخواستم ببینم روز کنکور نصف پروپانول بخورم مشکلی ایجاد میکنه یا نه؟

    پاسخ
    یاسمن اکبرزاده تیر ۳, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر، تداخلی بین پروپرانولول و ویاس گزارش نشده اما این لزوماً به معنای عدم وجود تداخل نیست؛ بهتره با پزششک هم مشورت بفرمایید.

    پاسخ
    سارا خرداد ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱:۱۹ ق٫ظ

    سلام لطفادرمورداستفاده ازروش آرتی ام اس مقاله بنویسید ایااین روش می‌تونه جایگزین داروباشه ممنون

    پاسخ
    یاسمن اکبرزاده خرداد ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱:۰۰ ب٫ظ

    سلام همراه عزیز، ممنون از پیشنهادتون حتما این مورد رو در نظر میگیریم؛ طبق تحقیقات این روش میتونه به بهبود تمرکز در افراد مبتلا به ADHD کمک کنه اما در پاسخ به اینکه میتونه جایگزین دارو باشه یا خیر، بهتره با یک متخصص مشورت کنید.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱:۳۶ ق٫ظ

    این دارو بسیار کمیاب شده، ممنون از اطلاعات کامل

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب