زندگی با یک خودشیفته، چگونه با او برخورد کنم؟

احتمالا همه ما یک نفر را می‌شناسیم که خودر را خیلی قبول دارد و دیگران را دست پایین فرض میکند و حقی برای اطرافیان خود قائل نیست. چنین شخصی به نظر آدم وحشتناک و غیرقابل تحملی میرسد. زندگی کردن با یه شخص خودشیفته میتواند به‌شدت ناامید کننده باشد.

در مقاله قبلی راجع به اختلال شخصیت خودشیفته و راهکارهای درمانی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم چند تکنیک رفتاری در مواجهه با چنین افرادی را به اطرافیان فرد خودشیفته آموزش دهیم. اختلال شخصیت خودشیفته، یکی از انواع اختلالات شخصیت است.

میتوان گفت همه انسان‌ها درصدی خودشیفته هستند، اما آنچه از آن به عنوان اختلال شخصیتی خودشیفتگی نام می‌برند، به مواردی گفته می‌شود که درصد خودشیفتگی بیش از حد معمول باشد.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟ علائم، انواع و درمان خودشیفتگی

علائم فرد خودشیفته

  • شخص خودشیفته خود را استثنایی و منحصر به فرد می داند. مثلا: نام او، بهترین اسم است، زمان تولدش بهترین، شهر یا محلهء تولد ش جایگاه خاص تاریخی دارد و ۵۰۰ سال قبل فرد مهمی در آنجا متولد شده است.
  • توقع دارد دیگران او را استثنایی بدانند، ورودش به مهمانی باید کاملا محسوس باشد.
  • فکر می کنند همیشه حق با آنهاست. دیگران باید نظر آنها را در مورد رنگها و طعمها بپذیرند و باید به حقانیت او اعتراف کنند.
  • علاقه عجیبی دارند که مورد ستایش و پرستش قرار گیرند. تملق و چاپلوسی (حتی دروغ و زشتش) را دوست دارد.
  • معتقد است که باید با افراد مهم و معروف در ارتباط باشد. از خانه ای که نزدیک خانه افراد مهمی بوده صحبت می کند. داشتن رابطه با افراد مهم برایش بزرگی می آورد، و برعکس. اگر ناچار به رابطه با افراد سطح پایین جامعه داشته باشد، آنرا مخفی می کند.
  • انتظار دارد همه قدر او را بدانند و از کاری که کرده تعریف کنند و همه از آن با خبر باشند. اگر مادر یا پدر بوده، فرزندان باید از خوبی های او بگویند.
  • برای همه چیز توضیح و توجیه دارد. توان این را دارد که با وجود اینکه کاری بد و غلط کرده، آن را آنقدر بپیچاند که به نوعی خوب جلوه دهد.
  • سعی دارد که همیشه جالب و جذاب باشند. جذابیت در آرایش، بیان خود، برخوردشان، کاربرد لغات و کلماتشان میشود دید.
  • ترس عجیبی از عادی دیدن و معمولی بودن خود دارند. از انسانهای عادی و معمولی بدشان می آید.
  • چیزهای ناقص و ناکامل را بد و غلط می دانند. اعتقاد دارند: یا مهمانی نده، یا جوری بده که زبانزد همه شود. نباید کاری کرد، مگر اینکه بهترین باشد. نوعی کمال پرستی دارند. نسبت به بعضی کارها وسواس شدیدی پیدا می کنند و وقت و نیروی شدیدی صرف آن می کنند.
  • در مورد موفقیتهای داشته و نداشته خود بسیار اغراق می‌کنند. چنین و چنان بوده‌اند و در بین دوستان چنین جایگاهی داشته‌اند و ….

اگر قادر نیستید که فرد خود شیفته را از زندگیتان حذف کنید، بهتر است یاد بگیرید چطور با چنین شخصیتی رفتار کنید. با انجام دادن مهارت‌های زیر هم اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد شد و هم سلامت روان خود راحفظ خواهید کرد.

‌مطلب مفید: سندروم استکهلم چیست؟ علائم، علت انواع و درمان سندرم استکهلم

شوهر خودشیفته زن خودشیفته همسر خودشیفته

نکته جالب توجه

 افراد خودشیفته در عین حال هم می‌تواند  هم جذاب و هم ترسناک باشد. چرا که معمولا چنین افرادی، در ظاهر شخصیتی موجه دارند، اغلب همه چیز را می‌دانند، تقریبا کم اشتباه می‌کنند. ولی متاسفانه این همیشه فرد مقابل اوست که خواسته‌هایش را نادیده می‌گیرد و مطیع می‌شود. و البته این خطر وجود دارد که جذابیت‌های ظاهری فرد خودشیفته در دوران آشنایی سبب کشش سمت مقابل و تمایل به ازدواج شود.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

مهارت های رفتاری با فرد خودشیفته

 یاد بگیرید که چه چیزی قابل مذاکره هست و چه چیزهایی نیست

 او خیلی بی‌پروا خرج می کنه. چرا؟ چون هر چیز دلش بگه رو میخواد و هیچ راهی هم نیست! او نمی‌خواهد با قوانین “احمقانه” شما محدود شود. و میگه فقط یه بار زندگی می‌کنه، پس چرا خود را محدود ‌کند؟ و این شما هستید که باید با او هماهنگ باشید، او از خواسته اش کوتاه نخواهد آمد. در چنین شرایطی، بهتر است بدانید چه موضوعاتی را تا چه حدی میتوانید تحمل کنید.

البته این به این معنی نیست که او دقیق مطابق خواسته شما رفتار کند، در عین حال به این معنی نیست که از قدرت نفوذ خود برای جلوگیری از بیرون آمدن الگوها استفاده نکنید. شما ممکن استبعضی از رفتارها را دوست نداشته باشید اما اگر که رخ دهند مسئله بزرگی نیست. اما در برخی موارد موضوع متفاوت است و شما به هیچ عنوان نمی توانید آن رفتار خاص را تحمل کنید. حتما در فرصتی مناسب برای تعیین حدود و مرزهای این دونوع رفتار بصورت شفاف با یکدیگر صحبت کنید.

بدانید چه زمانی در معرض انفجار قرار دارید

وقتی همسر خودشیفته شما چیزی می‌گوید، بعدا گفتن آن را انکار می‌کند و یا ادعا می‌کند که چیز دیگری گفته‌است، ممکن است شما به عقل خودتون شک کنید!

من دیوونه ام؟ اینجا چه خبره؟

فرد خودشیفته ممکن است این‌گونه رفتارها را انجام دهد تا شما تعادل خود را از دست بدهید.

​ خواب دیدم؟ خل و چله؟ من دیوونه‌ام؟

به احتمال زیاد، او تنها به نیازش به صورت لحظه‌ای پاسخ می‌دهد و آنچه را که قبلا گفته بود فراموش می‌کند. ​

آگاهی قبلی از اینگونه موارد، به حفظ خونسردی شما هنگام وقوع کمک میکند تا کمتر اذیت شوید.

انکار طغیان‌های هیجانی او را تحمل نکنید

گاهی اوقات شما از دست یکدیگر ناراحت می‌شوید و نیاز دارید که مدتی جریان پیش آمده را رها کنید. اما اینکه چگونه می‌توان از سر مسائل رد شد، بسیار مهم است. اگر با تحقیر و بی‌احترامی با شما صحبت می‌شود، این کار را تحمل نکنید. نحوه برخورد با مساله را قبل از وقوع مشخص کنید. از قبل شفاف سازی کنید که با انکار رفتارهای زشتش کنار نخواهید آمد.

مهارت مذاکره را بیاموزید

فقط به دلیل اینکه خودشیفته چیزی را می خواهند به این معنی نیست که او حتما باید آن را بدست آورد. فقط به این دلیل که خود را با زور ابراز می‌کند، به این معنی نیست که باید از خواسته اش پیروی کنید. شما باید بدانید که چقدر قدرت دارید، از آن چگونه و چطور استفاده کنید و قدرت خود را در مذاکره عملی کنید.

مهارت های مذاکره مخصوصا با افراد دشوار را یاد بگیرید. این مهارت به بسیاری از زمینه های زندگی امروز و آینده شما کمک خواهد کرد.

کتابهای خودیاری بسیار زیاد و مفیدی در زمینه مهارت های گفتگو وجود دارد. همچنین متخصصان و مشاوران روانشناس، منبع قابل اعتمادی برای یادگیری مهارت های زندگی از جمله مهارت های ارتباطی هستند.

لیست بهترین روانشناسان و مشاوران فردی کشور

لیست بهترین رواشناسان و مشاوران خانوداه کشور

 اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

از کمبود عزت نفس خود شگفت زده نشوید! زیرا همسر خودشیفته شما فقط فکر برآورده کردن نیازهای خود است نه شما.

این بدان معنا نیست که شما مشکل دارید. فقط به این معنی است که شما به اندازه کافی تقویت کننده مثبت برای دستاورهایتان نمی گیرید و از جانب او بخاطر موفقیت هایتان تشویق نمی‌شوید. بنابراین، با خودتان مهربان باشید. وقت بیشتری را با افرادی بگذرانید که موفقیت های شما را تصدیق می‌کن

.درگیر فعالیت های گروهی موردعلاقه‌تان باشید که عزت نفس شما را تقویت می کند

 رازنگهدار نباشید (همه چیز را درون خودتان نریزید)

خودتان را منزوی نکنید. شاید صادقانه بودن با دیگران و توضیح در مورد چگونگی رفتار خودشیفته همسرتان سخت باشد. ممکن است خجالت بکشید، خصوصا اگر مدتهاست که رفتار او را از دیگران مخفی کرده اید. با این وجود، ببینید آیا می توانید به یک دوست یا عضو قابل اعتماد خانواده در مورد توضیح آنچه برای شما بسیار ناامید کننده بوده است اعتماد کنید؟

در جستجوی کمک‌های حرفه ای باشید که می تواند در تقویت مهارت های مقابله‌ای و تقویت تصمیم خود به شما کمک کند. زندگی با فرد خودشیفته آسان نیست.

بپذیرید که شما نمی توانید چهره اصلی شخصیت دیگری در او  ایجاد کنید. اگر واقعا تحمل رفتارش را ندارید، جدایی را در نظر بگیرید. اما اگر می خواهید در کنار هم باشید، تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا این استراتژی ها عملی شوند.

همانطور که این راه حل‌ها را انجام می دهید، مدت زیادی نخواهد گذشت که متوجه می‌شوید احساس بهتری دارید.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور خانواده

خوانندگان محترم چنانچه شما هم تجربه برخورد با افراد خودشیفته را داشتید، لطفا تجربه های خود و راهکارهای مقابله ای که اتخاذ کردید را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. و اگر سوالی در این زمینه دارید، مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.