مجیک ماشروم قارچ‌های وحشی یا پرورشی هستند که حاوی سیلوسیبین، یک ترکیب روانگردان و توهم زای طبیعی اند. مجیک ماشروم، نوعی ماشروم مخدراست. سیلوسایبین (مجیک ماشروم) دارای پتانسیل بالایی برای سوءمصرف و وابستگی می‌باشد. اگرچه از قرن‌ها قبل فرهنگ‌های خاصی بی آنکه بدانند این ماشروم های مخدر یا حتی مجیک ماشروم چیست، از ویژگی توهم زایی برخی قارچ‌ها و شاید مجیک ماشروم استفاده می‌کردند ، اولین بار در سال ۱۹۵۸ سیلوسایبین یا مجیک ماشروم توسط دکتر آلبرت هافمن، که علاوه بر این قارچ جادویی، اسید لیزرژیک دی اتیل آمید (LSD) را نیز کشف کرده، شناخته شد.

مجیک ماشروم غالبا با خشک شدن تهیه می شود. این ماشروم مخدر همچنین با مخلوط شدن با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها مصرف می شود. البته برخی از افراد این مواد مخدر قارچی را به صورت تازه چیده شده مصرف می‌کنند. در این مقاله به بررسی این ماشروم مخدر قوی و به سوال های: مجیک ماشروم چیست، علائم استفاده مجیک ماشروم چیست، عوارض ماشروم مخدر چیست، فواید ماشروم مخدر چیست و همچنین راه ترک مجیک ماشروم چیست می‌پردازیم.

مجیک ماشروم (سیلوسایبین) چیست؟

سیلوسایبین یا مجیک ماشروم، ترکیبی شیمیایی است که از انواع خاصی از قارچ‌های توهم زای خشک یا تازه موجود در مکزیک، آمریکای جنوبی و مناطق جنوبی و شمال غربی ایالات متحده به دست می آید. سیلوسایبین (مجیک ماشروم) به عنوان یک (تریپتامین) طبقه بندی می‌شود. این ترکیبات مجیک ماشروم، ساختاری مشابه اسید لیزرژیک دی اتیل آمید (LSD)  دارند و برای سرخوشی و اثرات توهم زایی که به دنبال دارند، توسط افراد مختلف مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند.

اثرات توهم زای این مواد مخدر قارچی احتمالاً به دلیل تأثیر این مواد بر گیرنده‌های سروتونین سیستم عصبی مرکزی (۵-HT) است. بیش از ۲۰۰ گونه از قارچ‌ها وجود دارند که حاوی مواد شیمیایی سیلوسایبین هستند که مجیک ماشروم یکی از آن ها به حساب می آید. مجیک ماشروم را مردم گاهی با عبارت  مواد مخدر ماشروم نیز جست و جو میکنند.

انواع مجیک ماشروم

مجیک ماشروم انواع مختلفی دارد که در ادامه با رایج‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد: 

  • B+: یک نوع  قارچ جادویی، که به دلیل سایز بزرگ و میزان تاثیرگذاری بالایی که دارد شناخته شده، قارچ بی پلاس است
  • Ecuador: پیشینه تولید این نوع قارچ جادویی (مجیک ماشروم) در رشته کوه‌های اکوادور است؛ افراد با مصرف آن احساس کامیابی و شادی بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد
  • Hawaiian: این نوع قارچ جادویی که شهرت فراوانی پیدا کرده است، با عنوان پسیلوسیب کوبنسیس هاوایی هم شناخته می‌شود. دلیل نامگذاری آن می‌تواند سایز بزرگ قارچ باشد. این نوع قارچ جادویی به دلیل اینکه برای اولین بار در ایالت هاوایی کشور آمریکا خرید و فروش شده است با این نام شناخته می‌شود
  • Golden Teacher: این نوع قارچ جادویی که برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ تولید شد، قدرت توهم‌زایی بسیار بالایی دارد. این نوع مواد مخدر قارچ، یک نژاد کلاسیک به حساب می آید
  • Liberty caps: این نوع قارچ جادویی، اندازه کوچک و رنگ برنزه‌ای دارند؛
  • fly agaric: این نوع قارچ جادویی، رنگ قرمزی دارد و قسمت کلاهک آن کاملا با نقطه‌های سفید پوشانده شده است. میزان تاثیرگذاری این نوع مجیک ماشروم نسبت به Liberty caps، بسیار بیشتر است. 

نام‌های خیابانی قارچ توهم‌زا یا ماشروم مخدر

از قارچ‌های توهم زا معمولا به عنوان قارچ جادویی (مجیک ماشروم) یا به سادگی «ماشروم» یاد می شود. سایر اصطلاحات عامیانه قارچ جادویی عبارت اند از:

    •  سیلی پاتی یا آدم احمق زودباور (Silly putty)
    •  قارچ مقدس (Sacred mushroom)
    •  سایمون ساده (Simple simon)

مجیک ماشروم چیست

عملکرد مجیک ماشروم

مجیک ماشروم یک داروی توهم زا است که می‌تواند صداها، تصاویر و احساساتی را به شما القا کند که در واقع وجود ندارند. با این حال، تاثیرات مجیک ماشروم بسیار متغیر است و تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد. قرن‌هاست که از قارچ‌های توهم زا در آیین‌های بومی یا مذهبی استفاده می‌شود. بسیاری بر این باورند که داروهای موجود در طبیعت مانند: قارچ‌های جادویی، علف و گیاهان، حاوی مسکالین مقدس هستند و باعث می‌شود افراد به حالت معنوی و عرفانی نایل شوند. افراد دیگر از مجیک ماشروم برای تجربه احساس سرخوشی، ارتباط و ادراک غیرواقعی از زمان استفاده می‌کنند. سیلوسایبین موجود در قارچ جادویی به سیلوسین در بدن تبدیل می‌شود و اعتقاد بر این است که این مواد مخدر قارچی بر میزان سروتونین در مغز تأثیر می‌گذارد و منجر به تصوراتی تغییر یافته و غیرمعمول می‌شود. اثرات آن ۲۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا شروع شوند و می‌تواند تا ۶ ساعت در بدن باقی بماند، این همان مدت زمانی است که برای تجزیه و دفع سیلوسین لازم است. تعدادی از عوامل بر میزان تاثیرات قارچ‌های جادویی تأثیر می‌گذارند، از جمله مقدار مصرف مجیک ماشروم، سن، وزن، شخصیت، وضعیت عاطفی، محیط و سابقه بیماری روانی.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

مجیک ماشروم با بدن چه میکند؟

مجیک ماشروم داروهای توهم زا هستند، به این معنی که می‌توانند باعث شوند شما احساساتی را ببینید، بشنوید و تجربه کنید که واقعی به نظر می‌رسند اما واقعی نیستند! با این حال، اثرات قارچ جادویی بسیار متغیر و تحت تأثیر عوامل محیطی است.

آنچه کارشناسان می‌گویند این است که مجیک ماشروم هزاران سال است که برای مصارف معنوی و دارویی در میان مردم بومی آمریکا و اروپا استفاده می‌شود.

مصرف قار‌چ‌ها سابقه طولانی دارند. بسیاری بر این باورند که داروهای طبیعی مانند مجیک ماشروم، ماری جوانا و مسکالین، گیاهان مقدسی هستند که افراد را قادر می سازند تا به حالات معنوی برتر دست یابند. برخی افراد از قارچ های جادویی استفاده می‌کنند تا احساس سرخوشی را تجربه کنند.
سیلوسایبین موجود در قارچ، در بدن به سیلوسین تبدیل می‌شود و بر سطح سروتونین در مغز تأثیر می‌گذارد، که همین فرآیند منجر به ادراک تغییر یافته و غیرعادی می‌شود. شروع اثرات مواد مخدر قارچ ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند تا ۶ ساعت ادامه یابد. همان مدت زمانی که سیلوسین متابولیزه و دفع می‌شود.

مطلب مفید: دژاوو چیست؟ نظریه‌های مختلف درباره دژاوو در روانشناسی

مصرف ماشروم برای اولین بار

مصرف ماشروم برای اولین بار می‌تواند بسیار متنوع و شخصی باشد و در هر فرد بسته به نوع ماده، مقدار مصرف و واکنش‌های بدن ممکن است متفاوت باشد. تاثیرات و عوارض مجیک ماشروم بر روی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و در برخی موارد ممکن است به مشکلات جدی در سلامتی و روان شخص منجر شود.

مصرف قارچ ماشروم، می‌تواند منجر به تغییر در شناخت، احساسات، حواس و رفتار فرد شود. برخی از تجربه‌های ممکن در اثر مصرف ماشروم برای اولین بار عبارتند از:

  1. تجربه توهم: فرد می‌تواند تصاویر، صداها و حس‌هایی را تجربه کند که در واقع وجود ندارند
  2. تغییر در حواس: ممکن است حس تماس، بو، طعم و بصری فرد تغییر کند و واقعیت را با تجربیات غیرواقعی ترکیب کند
  3. تغییر در احساسات و وضعیت ذهنی: فرد ممکن است احساسات متفاوتی مانند آرامش، هیجان، ترس یا خوشحالی شدید تجربه کند
  4. تأثیر بر تمرکز و حافظه: ممکن است تمرکز و توجه فرد کاهش یابد و حافظه‌اش تحت تأثیر قرار گیرد
  5. اثرات جسمی: مصرف مواد مخدر ممکن است منجر به تغییرات فیزیکی نظیر افزایش ضربان قلب، تغییر در فشار خون، تغییر در اشتها و خواب و اختلالات گوارشی شود

مقاله مرتبط: بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟ تاثیرات اولیه و بلند مدت گل

نکات قبل از مصرف ماشروم

قبل از مصرف ماشروم یا هر نوع ماده مخدر دیگر، بهتر است با متخصصان سلامت، مشاوران روانشناس یا پزشکان مشورت کنید و نظر و راهنمایی آنان را دریافت کنید. آنها می‌توانند به شما درک بهتری از مخاطرات و پیامدهای احتمالی کمک کنند. قبل از هر تصمیمی، به مسئولیت پیامدهای آن فکر کنید. مصرف مواد مخدر می‌تواند تأثیرات عمده‌ای روی زندگی شما و دیگران داشته باشد. به این مسئله و به مسئولیت‌پذیری خود در قبال تصمیماتتان توجه داشته باشید.

مصرف ماشروم در شب

در مورد ماشروم در شب برخی از مطالعات نشان می دهد که ترکیبات روانگردان قارچ می تواند به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خوی کمک کند، که می تواند منجر به استراحت شبانه بهتر شود. برخی دیگر نشان دادند که قارچ سیلوسایبین می تواند باعث سردرگمی و گیجی شود و الگوهای خواب را مختل کند.

قارچ جادویی یا مجیک ماشروم چیست

علائم استفاده از مجیک ماشروم

افرادی که از این سیلوسایبیناستفاده می‌کنند ممکن است حالت تهوع داشته باشند و عصبی یا پارانوئید به نظر برسند. در مورد مصرف مواد مخدر به خصوص مجیک ماشروم، توجه به هر گونه تغییر در الگوی خواب و غذا خوردن و همچنین تغییر در خلق و خو، شخصیت و فعالیت‌های اجتماعی مهم است.عوارض جانبی نادری از ترک مجیک ماشروم، همچون: تفکر آشفته، تغییرات خلقی، پارانویا یا اختلالات بینایی هم گزارش شده است.

اختلال ادراک پایدار توهم زا (HPPD) زمانی رخ می‌دهد که فرد مدت‌ها پس از مصرف یک داروی توهم زا (مثلا مجیک ماشروم) دچار توهم یا اختلالات بینایی شده است. اثرات مواد توهم زا و علائم استفاده از مجیک ماشروم شامل موارد زیر است:

  • فراموشی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • دشواری در تنفس
  • توهمات
  • ناتوانی در حرکت
  • افزایش فشار خون، ضربان قلب و/ یا افزایش دمای بدن
  • از دست دادن هماهنگی
  • از دست دادن حافظه
  • نوسانات خلقی
  • بی حسی
  • وحشت
  • علائم روان پریشی
  • تشنج
  • مشکلات گفتاری
  • افکار یا تلاش های خودکشی
  • کاهش وزن

اگر فرد مورد علاقه شما در حال مصرف قارچ جادویی است، ممکن است رفتار غیرعادی مانند پریدن از پنجره یا سایر اقدامات خطرناک را از خود نشان دهد.
اگر مجیک ماشروم ها آلوده یا مخلوط با داروهای دیگر باشند، ممکن است علائم مسمومیت از جمله تاکی کاردی (ضربان قلب خیلی سریع)، فشار خون بالا، هیپرترمی (بافت بدن بیش از حد داغ می‌شود)، تهوع یا استفراغ داشته باشد.

فاز ماشروم

ماشروم یکی از مواد مخدر توهم زا است که ممکن است حالات خاصی را در اثر مصرف آن تجربه کنید. این حالات به عنوان “فازهای ماشروم” شناخته می‌شوند. فازهای ماشروم به طور معمول در طول مصرف این ماده ظاهر می‌شوند و می‌توانند تجربه توهم و تغییرات در سطح درک، احساسات و واکنش‌های فرد را به همراه داشته باشند. مهم است که توجه داشته باشید این توصیفات بر اساس گزارشات و تجربیات افرادی است که مصرف ماشروم را تجربه کرده‌اند و تجربه هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: قرص اکس یا اکستازی چیست؟ انواع، علائم مصرف و عوارض mdma

عوارض رایج مجیک ماشروم

در بحث از عوارض ماشروم مخدر، همه انواع مواد روانگردان، خطر ایجاد مشکلات روحی و روانی و جسمی را برای فرد مصرف کننده به همراه دارند؛ در همین راستا ضروری است که به عوارض ماشروم مخدر یعنی مجیک ماشروم نیز پرداخته شود. در میان نوجوانان، قارچ جادویی به طور مکرر همراه با الكل و سایر مواد مخدر مصرف می‌شود و باعث افزایش خطرات روانی و جسمی می‌شود، و اینگونه عوارض ماشروم مخدر بر جنبه های روانی و جسمی فرد عارض می شوند. مقدار سیلوسایبین موجود در هر مجیک ماشروم مشخص نیست و قارچ‌ها در مقدار محتوای روانگردان بسیار متفاوت هستند. این بدان معناست که تشخیص طول، شدت و نوع “سرخوشی” که فرد تجربه خواهد کرد بسیار دشوار است. مصرف مجیک ماشروم می‌تواند به یک سرخوشی خفیف منجر شود؛ کاربر در اثر یک تجربه ترسناک، احساس آرامش یا خواب آلودگی می‌کند، که این مورد از عوارض ماشروم مخدر با توهم، هذیان و وحشت همراه است. در بدترین حالت عوارض ماشروم، قارچ جادویی حتی باعث تشنج خواهد شد. عوارض ماشروم مخدر یا مجیک ماشروم، می تواند اثرات جانبی روانی و هم اثرات جانبی جسمی به همراه داشته باشد. که می‌توان از این عوارض ماشروم مخدر به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض جسمی مواد مخدر قارچ:

  • گشادی مردمک چشم
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • گرفتگی شکم
  • اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلانی)
  • افزایش ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن
  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • ضعف عضلانی
  • حالت تهوع
  • خمیازه
  •  عوارض روانی مواد مخدر قارچ:
  • احساس تحریف شده از زمان، مکان و واقعیت
  • احساس سرخوشی
  • توهم (بصری یا شنیداری)
  • داشتن تجربیات درون گرایانه (معنوی)
  • واکنش‌های پانیک (وحشت)
  • مشکل در فکر کردن و تمرکز
  • اخلال در قضاوت
  • پارانویا (بدگمانی)
  • روان پریشی
  • عصبانیت

ضروری است که تحقیقات بیشتری در مورد عوارض ماشروم مخدر که عوارض جانبی طولانی مدت و ماندگار مجیک ماشروم به حساب می آیند انجام شود؛ اما گزارشات حاکی از آن است که مصرف کنندگان می‌توانند تغییرات طولانی مدت در شخصیت و همچنین بازگشت به گذشته را پس از مصرف قارچ جادویی، به عنوان عوارض ماشروم مخدر تجربه کنند. از آنجا که مجیک ماشروم‌ها بسیار شبیه به خود قارچ‌های سمی هستند، مسمومیت، مورد دیگر از خطر بالقوه و عوارض ماشروم مخدر است. مسمومیت با مواد مخدر قارچ می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های شدید، آسیب به اعضای بدن و حتی مرگ شود.

مجیک ماشروم

باورهای غلط درباره مجیک ماشروم

باورهای غلطی در رابطه با مصرف مجیک ماشروم وجود دارد. بسیاری بر این باورند که مصرف قارچ‌های جادویی به دلیل ایجاد سرخوشی خفیف‌تر نسبت به سایر مواد توهم زا، کم خطرتر است. در حقیقت، مجیک ماشروم به دلیل قدرت مسمومیتی که می‌تواند ایجاد کند و همچنین عوارض و تاثیرات غیر قابل پیش‌بینی که دارد، درست مانند سایر مواد روانگردان است. در مصرف قارچ جادویی، برخی از افراد توهمات شدیدتر و ترسناک‌تری را نسبت به مصرف قرص LSD گزارش داده‌اند.

بسیاری از افراد همچنین قارچ مگس آگاریک را با قارچ حاوی سیلوسایبین اشتباه می‌گیرند. در حالی که این دو نوع مواد مخدر قارچ کاملا با هم متفاوت هستند. در مقابل مجیک ماشروم، قارچ مگس آگاریک حاوی مواد شیمیایی روانگردان ایبوتنیک اسید و موسیمول است که باعث تیر کشیدن قسمت‌های مختلف بدن، ریزش آب از دهان، تعریق، سرگیجه، استفراغ و هذیان می‌شود.

همچنین بخوانید: آیا گل اعتیاد آور است؟ عوارض مصرف گل در طولانی مدت

میزان وابستگی و اعتیاد به مجیک ماشروم

مانند دیگر مواد  و قارچ های مخدر، مصرف هرچه بیشتر سیلوسایبین به معنای ایجاد وابستگی بیشتر به این قارچ سمی مخدر است. وابستگی با مصرف منظم مجیک ماشروم ایجاد می‌شود؛ و این به آن معناست که برای رسیدن به همان میزان سرخوشی که قبلا با مصرف کمتر مواد مخدر قارچی  می‌رسیدید، باید مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید. ایجاد وابستگی به ماشروم مخدر و به خصوص مصرف بیش از حد آن، می‌تواند بسیار خطرناک باشد چراکه می‌تواند به اوردوز با ماشروم منجر شود، که اگرچه کشنده نیست، اما عوارضی را به دنبال دارد؛ این عوارض عبارت اند از:

  • تحریک
  • استفراغ
  • اسهال
  • ضعف عضلانی
  • حمله پانیک یا پارانویا (بدگمانی)
  • روان پریشی
  • تشنج

تا چه زمانی سیلوسایبین در بدن باقی می‌ماند؟

اثرات کوتاه‌مدت قارچ‌های جادویی معمولاً طی ۶ تا ۱۲ ساعت از بین می‌رود. اما افراد ممکن است مدت‌ها پس از مصرف مواد مخدر قارچی ، تغییرات طولانی‌مدت در شخصیت و فلاش‌بک‌ها را تجربه کنند. میانگین نیمه ماندگاری سیلوسایبین از یک تا دو ساعت متغیر است؛ به طور کلی به اندازه پنج تا شش نیمه ماندگاری طول می‌کشد تا یک ماده از سیستم بدن حذف شود. در این فرایند بدن در تلاش برای از بین بردن اثر ماشروم مخدر است.

آزمایش‌های خاصی وجود دارد که می‌توان برای تشخیص ماندگاری مجیک ماشروم در بدن از آن‌ها کمک گرفت. مانند بسیاری از داروها، قارچ جادویی را می‌توان تا ۹۰ روز در فولیکول‌های مو یافت.

سیلوسایبین یا مجیک ماشروم

از بین بردن اثر ماشروم

آب آشامیدنی می‌تواند در از بین بردن اثر ماشروم تاثیر گذار باشد و دفع سیلوسایبین را تسریع کند، اما نه به‌گونه‌ای که برای افرادی که سعی می‌کنند از شناسایی در آزمایش اجتناب کنند. تنها راه برای خارج کردن سیلوسایبین از سیستم شما این است که مصرف آن را متوقف کنید و به بدن خود فرصت دهید تا مواد را متابولیزه کرده و از بین ببرد. هر چه مواد مخدر قارچ بیشتری بخورید، سیلوسایبین مدت بیشتری باقی می ماند و قابل تشخیص است.

همچنین بخوانید: کوکائین چیست و چه عوارضی دارد؟ اثرات و علائم مصرف، اعتیاد، ترک

اعتیاد به مجیک ماشروم

بحث هایی در مورد اعتیادآور بودن یا نبودن قارچ جادویی وجود دارد. مانند هر ماده‌ یا قارچ مخدری، فرد به دلایل مختلف می‌تواند به ماده مخدر وابسته شود. هرچه فردی بیشتر از قارچ جادویی استفاده کند، ممکن است میل بیشتری به مصرف آن داشته باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است ترجیح دهند قارچ‌های سیلوسایبین را با یک ماده دیگر به خصوص قرص LSD  ترکیب کنند تا اثر متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل،  در قیاس با اعتیاد جسمانی، مصرف کنندگان این قارچ سمی مخدر بیشتر به اعتیاد روانی قارچ سیلوسایبین مبتلا می‌شوند.

شدت وابستگی یا اعتیاد به مجیک ماشرم اغلب به تعداد قارچ‌هایی که فرد مصرف می‌کند بستگی دارد. کسی که به مجیک ماشروم وابستگی پیدا می‌کند ممکن است تمایل داشته باشد که ماشروم مخدر را با مواد دیگر ترکیب کند؛ علاوه بر اینکه این امر باعث اعتیاد به مجیک ماشروم می‌شود، منجر به این نیز می‌شود که فرد برای ترک به مشاور ترک اعتیاد نیاز پیدا کند.

مطلب بیشتر: اعتیاد به مواد مخدر | اختلال مصرف یا (SUD) چیست؟

ترک مجیک ماشروم

به دلیل عادت و وابستگی، افراد ممکن است علائم ترک قارچ سیلوسایبین را تجربه کنند. کسی که به قارچ سیلوسایبین اعتیاد پیدا می‌کند نه تنها به وضعیت روانی تغییر یافته خود عادت می‌کند، بلکه امکان دارد در زندگی در «دنیای واقعی» نیز دچار مشکل شود. مصرف کنندگان مجیک ماشروم ممکن است حافظ‌ه شان را از دست بدهند. برخی از مصرف کنندگان قارچ سیلوسایبین، از بازگشت به گذشته (ناشی از داروی توهم‌زا)، خستگی و تحریک پذیری رنج می‌برند. آن دسته از مصرف کنندگان مجیک ماشروم که از حالت طبیعی خارج می‌شوند، ممکن است دچار سردرگمی و دشواری در تعیین واقعیت شوند.

کسی که به مجیک ماشروم وابستگی پیدا کند، در واقع صرفا وقایع گذشته را به خاطر آورد و به نوعی در گذشته زندگی کند، به درمان نیاز دارد؛ و این به معنای یک مشکل بسیار بزرگ در رابطه با مجیک ماشروم است، که باید هرچه سریع تر در صدد مقابله با آن برآمد. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن وابستگی به قارچ سیلوسایبین، قطع مصرف قارچ است. از آنجا که مجیک ماشروم به اندازه بسیاری از مواد، اعتیاد آور نیست، افراد دارای وابستگی به قارچ سیلوسایبین شانس بیشتری برای غلبه بر وابستگی خود به قارچ سمی مخدر دارند.

کتامین چیست؟ موارد مصرف و عوارض کتامین تراپی

تجربه مصرف مجیک ماشروم چگونه است؟

از قدیم افسانه‌های بسیاری در رابطه با قارچ سحر و جادو وجود داشته است. افرادی که از این نوع قارچ استفاده می‌کنند، از آن به عنوان good trip به معنای سفر خوب و bad trip به معنای سفر بد یاد می‌کنند. زمانی که فرد مصرف کننده مجیک ماشروم، بعد از مصرف این قارچ سمی مخدر دچار حملات روانشناختی نشود و بتواند از سفر خود لذت ببرد، سفر خوبی داشته است. در غیر اینصورت از اصطلاح بد تریپ یا سفر بد استفاده می‌کنند.

این قارچ جادویی علاوه بر اینکه در مسموم کردن و توهم زایی، ظرفیت بالایی دارد، تا حدود زیادی هم غیر قابل پیشبینی است. سیلوسیبین طی فرآیندی در بدن انسان متابولیزه می‌شود و با از دست دادن گروه فسفری خود، به سیلوسین تبدیل می‌شود. این واکنش شیمیایی می‌تواند به خودی خود اثری مشابه با مصرف ال اس دی (LSD) در بدن ایجاد کند.

افرادی که از این قارچ جادویی استفاده می‌کنند، دیگر نمی‌توانند به راحتی در دنیای واقعی زندگی کنند. قدرت توهمات ناشی از مجیک ماشروم به حدی است که می‌تواند زندگی در دنیای واقعی را برای فرد بسیار سخت کند. زمانی که فرد از مجیک ماشروم استفاده می‌کند دچار خستگی، سردرگمی، کج خلقی و… خواهد شد.

مجیک ماشروم یا قارچ جادویی

فواید قارچ جادویی چیست؟

مجیک ماشروم هم مانند هر ماده‌ی دیگری نمی‌تواند بدون فایده باشد و مصرف آن تنها عوارض و ضرر و زیان برای فرد داشته باشد. جان هاپکینز حدود ۶ مطالعه روی این نوع قارچ و همچنین فواید ماشروم مخدر انجام داده‌ و توانسته‌‌ است قدرت تاثیرگذاری و فواید ماشروم مخدر را مورد بررسی قرار دهد. فواید مجیک ماشروم عبارت اند از:

  • بهبود خلق
  • بهبود استرس 
  • درمان بی اشتهایی
  • درمان آلزایمر 
  • درمان سردرد
  • درمان افسردگی شدید 
  • کمک به ترک برخی از مواد مخدر

خطرات مصرف سیلوسایبین

برخی از افرادی که سیلوسایبین مصرف می‌کنند ممکن است تغییرات مداوم و آزاردهنده‌ای را در نوع نگاه خود به جهان تجربه کنند، که این ها همه میتواند در اثر مجیک ماشروم باشد. افراد می‌توانند از هفته‌ها تا سال‌ها پس از استفاده از این قارچ سمی مخدر، به تجربه این تغییرات مداوم و آزار دهنده ادامه دهند. اکنون پزشکان این وضعیت را به عنوان اختلال ادراک مداوم توهم زا تشخیص گذاری می کنند.

برخی از افرادی که از سیلوسایبین استفاده می‌کنند ممکن است ترس، بی قراری، گیجی، هذیان، روان پریشی، و سندرم هایی شبیه اسکیزوفرنی را تجربه کنند، که این مصرف کنندگان مجیک ماشروم نیاز به مراجعه به پزشک دارند.
در بیشتر موارد، پزشک این عوارض را با داروهایی مانند بنزودیازپین‌ها درمان می‌کنند. با از بین رفتن اثرات سیلوسایبین، علائم اغلب در ۶ تا ۸ ساعت برطرف می‌شوند.

مطالعه بیشتر: اختلال هذیانی چیست؟ علائم، علت، انواع و درمان هذیان گفتن

در نهایت، اگرچه مجیک ماشروم خطر کمی دارد، برخی از مصرف کنندگان سیلوسایبین در خطر مسمومیت تصادفی ناشی از خوردن اشتباهی یک قارچ سمی هستند. علائم مسمومیت با قارچ جادویی ممکن است شامل اسپاسم عضلانی، گیجی و هذیان باشد. در صورت بروز این علائم، فرد باید فوراً به اورژانس مراجعه کند.

از آنجایی که مجیک ماشروم و سایر قارچ‌های سمی در بیشتر محیط‌های زندگی رایج هستند، مردم باید به‌طور منظم همه قارچ‌های سمی مخدر را از مناطقی که کودکان به طور معمول در آن حضور دارند حذف کنند، تا از مصرف تصادفی آن ها جلوگیری شود. بلع تصادفی مواد مخدر قارچ، بیشتر منجر به بیماری جزئی گوارشی می‌شود که مصرف کنندگان آن فقط در شدیدترین موارد نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

 

جمع بندی در مورد سیلوسایبین

مصرف ماشروم در شب و روز زندگی ما، دربردارنده خطرات و عوارض زیادی است. پزشک خوب، صرفا قصد آگاهی رسانی دارد و موردی را رد یا تایید نمی کند. با توجه به اینکه تعادل و توازن جسمی و روانی اساسی ترین پدیده‌ای است که افراد به دنبال آن می‌گردند، فواید ماشروم مخدر صرفا با نظارت پزشک میتوانند میسر باشند، نه با مصرف خودسرانه آن.

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید, می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

سوالات متداول 

بهترین زمان مصرف ماشروم چه زمانی است؟

از آنجایی که ماشروم مخدر، اعتباد آور و ضررآفرین است، هیچ زمانی بهترین زمان مصرف ماشروم نیست. با توجه به فواید ماشروم مخدر، در مصارف درمانی نیز مجیک ماشروم همواره باید با نظارت پزشک استفاده شود.

نحوه عملکرد مجیک ماشروم چگونه است؟

نحوه عملکرد مجیک ماشروم با توجه به عوامل محیطی متغیر است، در ابتدای مقاله نحوه عملکرد مجیک ماشروم توضیح داده شده است. 

علائم و نشانه‌های مصرف مجیک ماشروم چیست؟

رفتارهای عجیب و غریب، رفتارهای نامنظم، گیجی، قطع ارتباط با واقعیت و…. از علائم و نشانه‌های مصرف مجیک ماشروم است. 

مجیک ماشروم چند نوع هستند؟

بیش از ۲۰۰ مورد مجیک ماشروم وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هاوایی، اکوادور، کلاهک آزاد، قارچ مگش و…. اشاره کرد. 

مجیک ماشروم را چگونه مصرف می‌کنند؟

مجیک ماشروم را به صورت پخته، دم کرده در چای یا به صورت تنباکو مصرف می‌شوند. 

منابع: verywell mind, addiction center