چند سالی است که آمار اعتیاد به گل در نوجوانان و جوانان به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد نوجوانان کشور تمایل به مصرف مواد مخدر دارند، دردسترس بودن این ماده مخدر از رایج‌ترین و شایع‌ترین دلایلی است که موجب اعتیاد نوجوانان در میهمانی‌ها و جمع‌های گروهی هم سن و سالان خود می‌شود. اما گل یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین مواد مخدر است که مصرف آن عوارض و مضرات بسیاری برای فرد به همراه دارد. در این مقاله به بررسی اعتیاد به این ماده مخدر که امروزه مصرف آن بین نوجوانان و جوانان بسیار شایع است می‌پردازیم.

 

 

ماده مخدر گل چیست؟

ماری جوانا که در بین عموم به نام‌ها کانابیس یا گل شناخته می‌شود، از گل خشک شده گیاه شاهدانه به دست می‌آید. ماده مخدر گل یکی از مشتقات اصلی ماری جوانا است که قدرت اعتیاد بسیار بالایی دارد، در ساختار ماری جوانا ۸ درصد تترا هیدروکانابینول و در ساختار گل ۲۴ درصد تترا هیدروکانابینول وجود دارد. هرچه مقدار تترا هیدروکاربینول بیشتر باشد قدرت تخریب و اعتیاد آن هم افزایش پیدا می‌کند.

Addiction to flowers

علاوه بر این ماده بیش از ۵۰۰ ماده شیمیایی در ساختار گل وجود دارد که تاثیر بسیار مخربی روی عملکرد مغز خواهد داشت.
ماده مخدر گل به نام‌های وید و علف هم شناخته می‌شود و بیشتر از برگ، ساقه و گل گیاه تهیه می‌شود.

آیا گل اعتیاد آور است؟ 

انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر اخیرا داده‌هایی منتشر کرده است که نشان می‌دهد که ۳۰٪ از کسانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند ممکن است به اختلال سوء مصرف ماری‌جوانا مبتلا شوند. متخصصان بهداشت به جای استفاده از واژه “اعتیاد” از واژه “اختلال سوء مصرف ماری‌جوانا” استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌گویند که افرادی که قبل از ۱۸ سالگی به مصرف ماریجوانا روی آورده‌اند، ۴ تا ۷ برابر بیشتر از بزرگسالان به این اختلال مبتلا می‌شوند.

تشخیص مصرف گل

تشخیص اعتیاد و مصرف گل  اغلب با توجه به عوارضی که در فرد ایجاد شده است نشان داده می‌شود. این تشخیص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم یا DSM-5 معرفی شده است. در نسخه قبلی، استفاده مشکوک از شاهدانه یا ماری جوانا از طریق DSM-IV-TR به دو اختلال مختلف، سوء مصرف حشیش و وابستگی به حشیش تقسیم بندی شده است.

مطالعه بیشتر: بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟ تاثیرات اولیه و بلند مدت گل

نحوه مصرف گل به چه صورت است؟

مصرف این ماده مخدر بدین صورت است که آن را در یک کاغذ قرار می‌دهند و شکل سیگار می‌پیچند و تفاوت آن با سیگار در آن است که در زمان سوختن دود بسیاری تولید می‌کند.

How do they consume marijuana?
مصرف گل از طریق قلیان، استنشاق دود با استفاده از لوله‌های مخصوص، استنشاق بخار با استفاده از دستگاه بخور و نوشیدن چای دم شده یا دمنوش گل از دیگر روش‌های مصرف گل است.

علائم و نشانه‌های مصرف گل

از علائم و نشانه‌های مصرف ماریجوانا که از طریق آن می‌توان فهمید که فردی به آن اعتیاد دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

عدم توجه و تمرکز هنگام مکالمه با آن‌ها

فردی که از ماریجوانا استفاده می‌کند نمی‌تواند با دیگران یک مکالمه عادی داشته باشد. فرد توانایی تمرکز روی موضوع مکالمه را ندارد. او ممکن است حین مکالمه پای موضوعات غیر مرتبط را پیش بکشد.

افزایش اشتها

یکی از اثرات مصرف ماری‌جوانا پرخوری و افزایش اشتها است. بعد از مصرف آن، فرد تمایل دارد که مقدار زیادی شیرینی‌جات و غذاهای فرآوری شده (با ارزش غذایی کم) مصرف کند.

کمبود انرژی و از بین رفتن انگیزه

مصرف کنندگان ماری‌جوانا اغلب فقدان انگیزه خاصی هستند. فردی که به اختلال ماری‌جوانا مبتلا است علاقه به فعالیت‌هایی را که قبلا برایش لذت بخش بود از دست می‌دهد. همچنین فردی که به اختلال ماری‌جوانا مبتلا است ممکن است بیش از حد بخوابد الگوهای ناسالم خواب یکی دیگر از عوارض مصرف ماری‌جوانا است.

در اختیار داشتن وسایل مرتبط با مواد مخدر

بدنبال پیپرهای غلتکی، پایپ و سایر لازم مرتبط با مواد مخدر بگردید. اکثر افرادی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند این مواد را برای کشیدن و یا نگهد‌اری ماری‌جوانا پیش خود دارند.

مشکلات حقوقی و مالی

مصرف کنندگان مواد مخدر دائما به پول نیاز دارند و همیشه با مشکلات مادی و حقوقی دست و پنجه نرم می‌کنند.  هر دو، علائم هشدار دهنده‌ای برای مصرف ماری‌جوانا هستند زیرا فرد بیشتر پول خود را برای تأمین مواد مخدر مصرف می‌کند.

مشکلات قانونی

مشکلات قانونی یکی دیگر از علائم هشدار دهنده مصرف مواد مخدر است. زیرا فرد ماده غیرقانونی را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند. و این ماده غیرقانونی می‌تواند فرد را با مشکلات متعددی در زمینه نقض قانون مواجه کند.

عوارض جانبی گل

برخی از عوارض جانبی رایج مصرف ماری جوانا عبارتند از: خشکی دهان، تورم پلک ها، چشم های خونی، از دست دادن هماهنگی و تسریع ضربان قلب.

عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟

Side effects of marijuana use

ریسک‌های کوتاه‌مدت عبارتنداز:

  • اضطراب و پارانویا
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در تفکر
  • مشکلات یادگیری
  • عدم توجه و تمرکز
  • مهارت‌های رانندگی ضعیف

خطرات بلند‌مدت به طور بالقوه عبارتنداز:

  • مشکلات تنفسی
  • افزایش خطر عفونت، به ویژه ریه ها
  • یادآوری کوتاه مدت ضعیف
  • اختلال شناختی
  • کمبود انگیزه

افرادی که به طور منظم ماری جوانا می‌کشند، ممکن است بسیاری از مشکلات تنفسی مشابه با سیگاری‌ها را داشته باشند. ازجمله سرفه و خلط روزانه، علائم برونشیت مزمن و سرماخوردگی‌های مکرر قفسه سینه. ادامه مصرف ماری جوانا می‌تواند منجر به عملکرد غیر طبیعی بافت ریه آسیب دیده یا تخریب شده توسط دود ماری جوانا شود.

کوکائین چیست و چه عوارضی دارد؟ اثرات و علائم مصرف، اعتیاد، ترک

عوارض مصرف گل در مردان

مصرف این ماده مخدر در مردان تاثیر بسیار منفی دارد و روی قدرت باروری آن‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. دیگر عوارض مصرف گل عبارتنداز:

  • کاهش قدرت و تعداد اسپرم
  • تغییر ساختار و میزان تحرک اسپرم
  • تغییرات هورمونی و کاهش عمر اسپرم‌ها
  • کاهش لیبیدو و عملکرد جنسی مردان

این عوارض با توجه به شدت مصرف گل می‌تواند برای یک دوره کوتاه مدت یا بلند مدت ادامه داشته باشد. محققان بر این باورند مردانی که بیش از یک بار در هفته گل مصرف می‌کنند تعداد اسپرم‌هایشان کاسته می‌شود، گاهی بعد از ترک مصرف گل عوارض آن برای ماه‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

Decreased sperm count with marijuana use

بخش عمده عوارض مصرف گل روی مردان، در عملکرد جنسی آن‌ها است. تحقیقات نشان داده که ۷۸ درصد از مردانی که گل مصرف می‌کنند دارای اختلال نعوظ هستند. مصرف گل به سلول‌های درون رگی آسیب می‌زند و موجب طولانی شدن اختلال نعوظ در مردان می‌شود.

عوارض مصرف گل در زنان

شواهد نشان‌ می‌دهد که مصرف ماری‌جوانا می‌تواند بر سیستم دستگاه تناسلی عوارض جدی ایجاد کند. همچنین زنان باید در دوران بارداری و شیردهی مصرف ماری‌جوانا و هر ماده‌ی مخدر دیگری را به کلی قطع کنند استفاده از ماری‌جوانا حین بارداری روی جنین تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده است که زنانی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند پس از مصرف بیشتر از مردان احساس گیجی و سرگیجه را تجربه می‌کنند. همچنین زنان تغییرات بیشتری را در گردش خون دارند و ضعف بینایی بیشتری دارند.

در همین مطالعه مشخص شد که زنان به احتمال زیاد برای کاهش اضطراب از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند. اما یک مطالعه در استرالیا که بر روی ۱۶۰۱ دانشجو انجام شد نشان داد که افراد بین ۱۴ تا ۱۵ ساله‌ای که حداقل هفته‌ای یکبار از ماری‌جوانا استفاده کرده‌اند دو برابر بیشتر از افرادی که مصرف نمی‌کنند احتمال دارد در هفت سال آینده با افسردگی مبتلا شوند.

زنان جوانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند پنج برابر بیشتر از کسانی که ماری‌جوانا نمی‌کشند ممکن است افسردگی را تجربه کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در کلمبیا نشان داد زنانی که دارای اختلال مصرف حشیش هستند بیشتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند.

مطلب بیشتر: افسردگی بعد از ترک گل – چرا ترک اعتیاد باعث افسردگی و اعتیاد می‌شود.

‌‌

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید، می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

عوارض مصرف ماری‌جوانا

ماری‌جوانا مشکلات زیادی هم به صورت جسمی و هم به صورت روانی برای فرد ایجاد می‌کند.

– تاثیرات جسمی

  • مشکل در تنفس: کشیدن ماری‌جوانا باعث تحریک ریه‌ها می‌شود. کسانی که به طور مرتب ماری‌جوانا می‌کشند می‌توانند همان مشکلات و عوارض یک فرد سیگاری را تجربه کنند. این مشکلات شامل سرفه و بلغم روزانه می‌باشد. همچنین مصرف مکرر ماری‌جوانا می‌تواند بیماری‌های مکرر ریوی را افزایش دهد و باعث عفونت‌های ریوی شود.
  • افزایش ضربان قلب: ماری‌جوانا تا ۳ ساعت پس از مصرف ضربان قلب را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند خطر احتمال حمله قلبی را نیز افزایش دهد. افراد مسن و افرادی که مشکلات قلبی دارند ممکن است بیشتر از سایر افراد با این مشکل روبه‌رو شوند.
  • حالت تهوع و استفراغ شدید : مصرف منظم و طولانی مدت ماری‌جوانا منجر به سندرم هایپر میزیس کانابینوئید در برخی از افراد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود که افراد دوره‌هایی منظم از استفراغ، حالت تهوع و کم آبی را تجربه کنند که گاهی اوقات به مراقبت‌های شدید پزشکی نیاز پیدا می‌کنند.

– تاثیرات روانی

مصرف طولانی مدت ماری‌جوانا در برخی افراد با بیماری روانی مرتبط است، مانند:

  • توهم موقتی
  • پارانویای موقتی (بدگمانی)
  • علائم بدتر در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. یک اختلال روانی شدید با علائمی مانند توهم، پارانویا و بی‌نظمی

Psychological effects of marijuana use

مصرف ماری‌جوانا همچنین با سایر مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی در بین نوجوانان مرتبط بوده است. با این حال، یافته‌های مطالعه متفاوت بوده است.

آیا آزمایش، مصرف گل را نشان می‌دهد؟

برای تست اعتیاد به گل یا مصرف ماری جوانا باید از روش‌های مختلفی چون کروماتوگرافی گازی، اسپکتروفتوم و آزمایش آنتی بادی مونوکلونال استفاده کرد. علاوه بر این روش‌های ذکر شده می‌توان از روش‌های خانگی چون کیت و رپیدهای تست حشیش و گل استفاده کرد، این رپیدها به صورت نواری هستند و مصرف گل را به وضوح نشان می‌دهند.
THC یک ماده مخدر از خانواده کانابیس است که در تست ادرار افرادی که گل مصرف می‌کنند به وضوح دیده می‌شوند. بدین ترتیب آزمایش می‌تواند به راحتی نشان دهد که آیا فرد اعتیاد به گل دارد یا خیر.

مجیک ماشروم (سیلوسایبین) چیست؟ عوارض، علائم، اعتیاد و درمان آن

علائم و عوارض مصرف گل تا چند روز در بدن باقی می‌ماند؟

علائم و عوارض مصرف گل به بازه زمانی بستگی دارد که فرد از این ماده مخدر استفاده می‌کند. اگر مصرف گل دائمی و طولانی مدت نباشد بعد از گذشت ۱۴ روز، تست اعتیاد آن منفی خواهد بود اما علائم و عوارض مصرف گل در کسانی که بیش از چند سال است که گل مصرف می‌کنند ۱ تا ۳ ماه بعد از ترک آن هم قابل تشخیص خواهد بود.

مدارا، وابستگی و کناره گیری

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده منظم از ماری جوانا ممکن است منجر به تحمل شود. هنگامی که تحمل رخ می‌دهد، دوزهای بزرگ‌تر یا استفاده مکرر برای دستیابی به اثرات مشابه لازم است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که استفاده منظم از ماری‌جوانا در مقایسه با مصرف غیرمعمول، تأثیرات کمتری دارد. این تحقیق همچنین نشان داد که اثرات فیزیولوژیکی، رفتاری و شناختی ماری جوانا با قرار گرفتن در معرض مکرر کاهش می‌یابد.

اعتیاد

ماری جوانا امروزه اغلب حاوی سطوح THC بسیار بالاتری نسبت به گذشته است که خاصیت اعتیادآور آن را افزایش می‌دهد. در حالی که معمول نیست. استفاده مکرر ماری جوانا می‌تواند به وابستگی روحی و جسمی منجر شود. مرکز کنترل بیماری گزارش می‌دهد که از هر ۱۰ نفری که ماری جوانا مصرف می‌کنند، ۱ نفر دچار اعتیاد می‌شود.
تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بیش از ۳۰ درصد از افرادی که در ایالات متحده از ماری جوانا استفاده می‌کنند در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اختلال مصرف داشتند. افرادی که مصرف ماری جوانا را قبل از ۱۸ سالگی شروع می‌کنند، چهار تا هفت برابر بیشتر از بزرگسالان ۲۲ تا ۲۶ ساله در معرض ابتلا به اعتیاد هستند.

مطالعه بیشتر: قرص اکس یا اکستازی چیست؟ انواع، علائم مصرف و عوارض mdma

How common is marijuana addiction?

یک ماده مخدر در صورتی اعتیاد آور تلقی می‌شود که باعث شود فردی به طور اجباری و اغلب به طور غیرقابل کنترلی هوس کند آن را جستجو کند و مصرف کند. حتی در مواجهه با پیامدهای منفی بهداشتی و اجتماعی ماری جوانا این معیار را دارد.

ولع مصرف مواد مخدر و علائم ترک می‌تواند برای افرادی که به طور منظم از ماری جوانا استفاده می‌کنند، ترک مصرف آن را دشوار کند. برخی از علائم رایج ترک ماری جوانا که افراد گزارش می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • مشکل در خوابیدن
  • هوس مواد مخدر
  • کاهش اشتها
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • تغییرات خلق و خوی
  • سردرد
  • لرز و عرق کردن
  • افسردگی

این علائم می‌توانند از خفیف تا شدیدتر متغیر باشند. معمولاً این علائم ترک را می‌توان خود کنترل کرد اگرچه اگر شدید، طولانی شد یا علائم افسردگی را تجربه کردید باید با پزشک خود صحبت کنید.

اثرات کوتاه مدت گل چیست؟

استفاده از گل می‌تواند طیف وسیعی از اثرات کوتاه مدت را داشته باشد. برخی از آن‌ها سودمند هستند، اما برخی دیگر نگران کننده‌تر می‌باشند.

برخی از اثرات کوتاه مدت مطلوب‌تر عبارتنداز:

  • آرامش
  • سرگیجه
  • تجربه کردن چیزهای اطراف، مانند مناظر و صداها، با شدت بیشتری
  • افزایش اشتها
  • تغییر ادراک از زمان و رویدادها
  • تمرکز و خلاقیت

این اثرات اغلب در محصولات حاوی سطوح بسیار بالای CBD در مقایسه با THC حداقل است. اما شاهدانه همچنین می‌تواند عوارض جانبی مشکل‌زا برای افراد خاص داشته باشد. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسائل هماهنگی
  • تاخیر در زمان واکنش
  • شیطون
  • بی‌حالی
  • اضطراب
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • پارانویا

باز هم، این اثرات در محصولات حاوی CBD بیشتر از THC کمتر رایج است. اثرات کوتاه مدت گل نیز می‌تواند بر اساس روش مصرف شما متفاوت باشد. اگر گل بکشید، در عرض چند دقیقه اثرات آن را احساس خواهید کرد. اما اگر گل را به صورت خوراکی بخورید، مثلاً در یک کپسول یا غذا، ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا چیزی احساس کنید.

علاوه بر این، گل اغلب در گونه‌های مختلف وجود دارد. این‌ها دسته‌بندی‌های شلی هستند که برای نشان دادن اثرات محصولات مختلف گل استفاده می‌شوند. در اینجا یک پرایمر در مورد برخی از سویه‌های رایج و اثرات بالقوه آن‌ها آورده شده است.

اثرات طولانی مدت گل چیست؟ 

کارشناسان هنوز در تلاش هستند تا اثرات طولانی مدت استفاده از گل را به طور کامل درک کنند. تحقیقات متناقض زیادی در مورد این موضوع وجود دارد و بسیاری از مطالعات موجود فقط حیوانات را بررسی کرده‌اند. برای درک کامل اثرات ماندگار استفاده از گل، مطالعات طولانی‌مدت زیادی روی انسان‌ها مورد نیاز است.

The duration of the side effects of marijuana use

  • رشد مغز: تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴، تأثیر بالقوه گل بر رشد مغز را هنگام استفاده در دوران نوجوانی نشان می‌دهد.
    بر اساس این تحقیقات، افرادی که در نوجوانی شروع به مصرف گل کرده‌اند، نسبت به افرادی که در نوجوانی از گل استفاده نمی‌کنند، مشکلات حافظه و یادگیری بیشتری دارند. اما مشخص نیست که آیا این اثرات دائمی هستند یا خیر.
    افرادی که در دوران نوجوانی شروع به مصرف گل می‌کنند ممکن است در آینده در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان از جمله اسکیزوفرنی باشند. اما کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که این پیوند چقدر قوی است.
  • وابستگی: برخی از افراد نیز ممکن است به گل وابسته شوند. با توجه به منبع معتبر مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، افرادی که مصرف گل را قبل از سن ۱۸ سالگی شروع می‌کنند، ۴ تا ۷ برابر بیشتر از افرادی که بعداً شروع به مصرف گل می‌کنند، در معرض ابتلا به اختلال مصرف گل هستند.
  • مشکلات تنفسی: اعتیاد به گل هم می‌تواند مانند سیگار کشیدن خطرات بسیاری داشته باشد. این ممکن است به دلیل التهاب و تحریک راه‌های هوایی باشد. مطالعات اخیر منبع مورد اعتماد شواهد کمی از ارتباط بین مصرف گل و سرطان ریه را نشان داده است. اما باز هم در این زمینه تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

همچنین بخوانید: ال اس دی چیست؟ علائم مصرف، عوارض و اعتیاد به LSD

بهترین روش ترک گل چیست؟ 

ترک گل گاهی اوقات بسیار سخت و طاقت فرسا است چرا که از لحاظ جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر روش‌های بسیاری برای ترک گل وجود دارد که پزشکان بعد از معاینه اولیه یکی از بهترین روش‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنند. در ادامه با روش‌های ترک گل و بهترین روش آن آشنا خواهید شد:

ترک گل در کمپ

یکی از بهترین راه‌های ترک مصرف گل مراجعه به کمپ ترک اعتیاد است، در کمپ بیماران را از لحاظ جسمی و روحی تحت درمان قرار می‌دهند. زیرا اعتیاد به گل آسیب شدیدی به روان و جسم فرد وارد می‌کند و برای ترک آن باید هر دو بخش را درمان و سم‌زدایی کرد.

Taking medication to quit marijuana

برای درمان بیماران در کمپ ترک اعتیاد از روش‌های مختلفی چون دارو درمانی، روان درمانی و جلسات گروهی یا انفرادی استفاده می‌کنند. با این روش عوارض ناشی از مصرف گل به حداقل می‌رسد و بیمار در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند از شر این بلای خانمان سوز رها شود.

ترک گل در خانه

ترک گل در خانه امکان‌پذیر است اما نه برای همه‌ی‌ افراد، اعتیاد به گل وابستگی روحی و جسمی شدیدی در فرد ایجاد می‌کند و همین امر ترک آن را سخت و غیرممکن خواهد کرد.
اگر به دنبال ترک این ماده مخدر در خانه هستید باید از روش‌های اصولی استفاده کنید، در صورت عدم استفاده از روش‌های اصولی و استاندارد آسیب جسمی و روحی شدیدی به فرد وارد می‌شود.

ترک گل با مدیریت اضطراری 

مدیریت اضطراری یک روش درمانی است که موجب انگیزه در فرد می‌شود، این روش به دنبال تغییرات سالم در عملکرد جسمی و روحی فرد است. زمانی از این روش استفاده می‌شود که پزشکان و درمانگران برای بهبودی بیمار پاداشی در نظر بگیرند و موجب تقویت رفتارهای مثبت آن شوند.

ترک گل با ریتالین 

برخی پزشکان برای ترک گل به مصرف ریتالین روی می‌آورند، مصرف ریتالین خود باعث وابستگی می‌شود و در استفاده از آن در دوزهای مختلف باید بسیار دقت کنید. پزشکانی که از ریتالین برای ترک مصرف گل استفاده می‌کنند به مرور زمان دوز آن را کاهش می‌دهند تا وابستگی بدن به آن کم شود.  

ترک گل چه عوارضی دارد؟ 

بعد از ترک گل فرد دچار عوارضی می‌شود که بی‌خوابی از رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها است. بی‌خوابی به قدری شدید است که فرد برای درمان آن به قرص‌ها مسکن روی می‌آورد و اگر نتواند بی‌خوابی خود را با مصرف قرص درمان کند مجددا به سمت مصرف گل روی می‌آورد.

علائم خماری گل چیست؟ 

علائم خماری معمولا زمانی خود را نشان می‌دهند که فرد در حال ترک اعتیاد باشد. از علائم رایج خماری می‌توان به بی‌خوابی، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیر شدن و وسوسه شدن نسبت به مصرف گل اشاره کرد.

A hangover caused by consuming cannabis
در صورتی که برای ترک گل به کمپ مراجعه کنید ترک این ماده به مراتب بسیار راحت‌تر خواهد بود و علائم خماری کمتری تجربه می‌کنید.

ترک گل چه مدتی طول می‌کشد؟

سوال بیشتر کسانی که برای ترک گل به کمپ و مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند آن است که برای ترک این ماده مخدر به چند روز زمان نیاز دارند؟
نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی و دقیقی داد چرا که مدت زمان ترک آن به عوامل بسیاری بستگی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدت زمان مصرف گل، میزان مصرف از این ماده مخدر، سن بیمار و شرایط جسمی و روحی آن اشاره کرد.

معمولا ترک جسمی این ماده مخدر حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و ترک روحی و روانی آن به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

برداشت پایانی 

مصرف گل شاید بیش از سایر مواد مخدر در افراد وابستگی ایجاد کند، این ماده مخدر در صورت مصرف طولانی مدت با عوارض بسیار زیادی همراه است که موجب آسیب جسمی و روحی افراد مصرف کننده می‌شود.
مصرف گل را می‌توان مانند سایر مواد مخدر با کمک از پزشکان، روان‌درمانی و دیگر روش‌های ترک اعتیاد کنار گذاشت، پس اگر دوستان یا نزدیکان خود به این ماده مضر اعتیاد پیدا کرده‌اند بهتر است برای درمان و بهبودی آن‌ها اقدام کنید.

منابع

سوالات منداول

  • ترک ماری جوانا به چند روز زمان نیاز دارد؟
    ترک ماری جوانا با توجه به سیستم بدنی فرد، سن، جنسیت، شرایط جسمی و روحی، مدت زمان مصرف، میزان مصرف و… متفاوت خواهد بود. 
  • بهترین روش برای ترک ماری جوانا چیست؟
    بهترین روش برای ترک ماری جوانا یا هر ماده مخدر دیگری، ترک زیر نظر کلینیک درمانی است.
  • عوارض ترک ماری جوانا چیست؟
    تغییر رفتار، اختلال در حافظه کوتاه مدت، افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی، مشکلات مغزی، صدمه به عملکرد چشم و… از عوارض ترک این ماده مخدر است. 
  • چگونه می‌توان فهمید که فردی به ماری جوانا اعتیاد پیدا کرده است؟
    معمولا اولین نشانه مصرف ماری جوانا تغییر در رفتار است. علاوه بر این اختلال در تنفس، اختلال در نفس کشیدن هم می‌تواند از دیگر علائم اعتیاد به این ماده مخدر باشد.