تنهایی بعد از ازدواج | چرا بعد از ازدواج احساس تنهایی می‌کنیم؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط سید محمد هاشمی از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

ازدواج و تنهایی دو موضوع عجیب در کنار یکدیگر هستند. اصولا بزرگان خانواده به فرزندانشان توصیه می‌کنند که برای بیرون آمدن از تنهایی و داشتن یک زندگی شاد ازدواج کنند. اما چرا در بسیاری از روابط افراد احساس تنهایی می‌کنند؟ چرا ازدواج باعث دوری افراد از عزیزانشان می‌شود؟! برای بسیاری ممکن است اینگونه نباشد ولی برای برخی دیگر ازدواج باعث تنهایی بیشتر آن‌ها و ایجاد افسردگی در آن‌ها می‌شود. در این مقاله به بررسی دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • تنهایی بعد از ازدواج

    تنهایی یک احساس پیچیده است. زمانی که برخی از افراد از تنها شدنشان در ازدواج حرف می‌زنند، این تنهایی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. افرادی که در یک رابطه احساس تنهایی می‌کنند به احتمال زیاد شریک زندگی‌شان به آن‌ها عشق نمی‌ورزد و یا اینکه پای حرف آن‌ها نمی‌نشیند. ممکن است احساس کند که از شریک زندگی خود جدا شده است و مثل گذشته با او حس نزدیکی ندارد. در حقیقت، تنهای زمانی اتفاق می‌افتد که هر دوی شما در یک محیط هستید ولی نمی‌توانید با یکدیگر ارتباط مثبتی برقرار کنید.

    احساس تنهایی در رابطه به مرور صمیمیت جسمی و روحی را از بین می‌برد. به عبارت ساده‌تر، این زوجین احساس تعلق خاطر به یکدیگر را از دست می‌دهند. تعاملاتی که با یکدیگر خواهید داشت اغلب خصمانه است و به مشاجره و دعوا ختم می‌شود. به مرور زمان از به اشتراک گذاری احساسات و علاقه‌تان دست می‌کشید چرا که می‌دانید در صورت درد و دل کردن با همسرتان احساس همدلی نخواهد داشت.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از مشاور زوجین

    در نتیجه متاهل بودن شما را از تنهایی و ناراحتی محافظت نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که تقریبا ۲۰٪ از جمعیت عمومی در هر زمان از تنهایی مزمن رنج می‌برند. در یک مطالعه اخیر در مورد افراد مسن، نشان داد که ۶۲.۵٪ از افرادی که احساس تنهایی را تجربه می‌کنند در واقع تنها نیستند و در یک ازدواج و  رابطه طولانی مدت با همسر خود زندگی می‌کنند.

    تنهایی بعد از ازدواج

     

    دلایل احساس تنهایی در ازدواج

    تنهایی یک مشکل مشترک برای بسیاری از افراد در سراسر جهان است. طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان داده است که زنان بیشتر از مردان احساس تنهایی را تجربه می‌کنند. دلایل احساس تنهایی در رابطه برای هرکس می‌تواند متفاوت باشد. اما یکی از رایج‌ترین دلایل تجربه احساس تنهایی، به دلیل تغییراتی است که ممکن است اخیرا با آن مواجه شده باشید. در اینجا به چند دلیل تجربه احساس تنهایی در ازدواج اشاره می‌کنیم:

     

    آزار و اذیت همسر

    یکی از دلایل عمده تجربه احساس تنهایی سلطه همسر بر روی فرد است. او فکر می‌کند که در رابطه از نظر عاطفی قدرت بیشتری نسبت به شما دارد و شما را تحت سلطه خود قرار می‌دهد. آزار و اذیت و احساس ترس دائمی می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل احساس تنهایی در ازدواج باشد. که باعث ایجاد سوءاستفاده روحی و روانی در فرد می‌شود. فرد از اینکه چه عواملی می‌تواند خشم همسرش را تحریک کند می‌ترسد و همین امر موجب می‌شود که با گذر زمان از او دور شود.

    مطالعه بیشتر: طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ علل و درمان

    سرم شلوغ است

    یکی از دلایل بارز طلاق‌های امروزی مشغله زیاد زوجین است. شما و همسرتان آنقدر درگیر مشاغل خود و یا در مسائل خانوادگی هستید که به سختی می‌توانید با یکدیگر وقت بگذرانید. این مشکل باعث ایجاد خلاء در رابطه شما می‌شود و به مرور از همسرتان فاصله می‌گیرید. فاصله گرفتن و سرد شدن نسبت به یکدیگر از دیگر علل احساس تنهایی می‌باشد.

     

    میل به حمایت عاطفی

    ممکن است موضوع یا یک مشکل (به عنوان مثال بیماری مادر) ذهن شما را به شدت مشغول کرده باشد و به این دلیل اضطراب زیادی داشته باشید. با این حال، همسر شما تلاش نمی‌کند اضطراب شما را کاهش دهد و در این مدت سخت شما را همراهی نمی‌کند. وقتی ارتباط عاطفی وجود نداشته باشد، زمینه حمایت عاطفی نیز وجود ندارد. و زمانی که از همسرتان حمایت عاطفی  دریافت نکنید به مرور زمان به جای صحبت درباره احساساتتان، آن‌ را مخفی می‌کنید.

     

    رابطه جنسی کم

    کم شدن رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی می‌تواند باعث ایجاد حس تنهایی و فاصله گرفتن از یکدیگر ‌شود. هرچه کمتر با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشید رابطه عاطفی کمتری خواهید داشت و در نتیجه به مرور زمان تنهاتر خواهید شد. از دلایل احساس تنهایی و فاصله گرفتن از یکدیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • احساس می‌کنید که همسرتان به حرف شما گوش نمی‌دهد.
    • رابطه جنسی ناکافی
    • روابط عاطفی ضعیف یا کم
    • مشکلات مالی
    • تغییرات زندگی
    • عوامل استرس‌زای روزمره

    مطلب مرتبط: ازدواج سفید چیست؟ فواید، معایب، پیامدها و علل آن

    نداشتن وقت برای یکدیگر

    شما دائما درگیر فرزندان و مشکلات خانوادگی هستید. در ابتدا سعی می‌کنید کمی وقت برای همسر خود کنار بگذارید اما به مرور شکست خواهید خورد و زندگی شما صرف فداکاری برای فرزندان و زندگی آن‌ها خواهد شد.

     

    تجربیات گذشته

    مقصر احساس تنهایی شما بعد از ازدواج تنها همسرتان نیست. وقایع و روابط گذشته در زندگی شما نیز می‌تواند مقصر باشد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌تواند ناشی از سابقه افسردگی، تنش با خانواده و روابط عاطفی قبلی شما باشد.

    مطلب بیشتر: دروغ در رابطه | از کجا بفهمم همسرم دروغ میگه؟

     

    نشانه‌های احساس تنهایی بعد از ازدواج

    از علائم و نشانه‌های احساس تنهایی در ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    شما هردو دیگر از اتفاقات روزمره‌ای که برایتان رخ داده است با یکدیگر صحبت نمی‌کنید.

    در گذشته به محض اینکه همسرتان را می‌دیدید از اتفاقاتی که در طی روز برایتان افتاده است صحبت می‌کردید. همین امر باعث می‌شد که با یکدیگر مکالمه طولانی داشته باشید. اما اکنون دیگر مانند قبل نیستید. هنگامی که با همسرتان صحبت می‌کنید به جای گوش دادن به شما در حال چک کردن گوشی خود است و یا حواسش به شما نیست.

     

    روزهای خاص (تولد، سالگرد ازدواج و…) را فراموش می‌کنید.

    شما جلسات کاری و اقدامات مربوط به فرزندانتان را به خاطر دارید اما روزهای خاص مانند سالگرد ازدواج‌تان را فراموش کرده‌اید. اگر شما و همسرتان چنین روزهای مهمی را فراموش کرده‌اید، به این معنی است که دیگر برای آن‌ها ارزش قائل نیستید و به رابطه خود دیگر اهمیت نمی‌دهید.

     

    رابطه جنسی و عاطفی شما کم شده و یا اصلا با یکدیگر رابطه ندارید.

    نداشتن رابطه جنسی و عاطفی در رابطه به این معنی است که رابطه شما با مشکل روبه‌رو شده است. شما ممکن است به دلیل از بین رفتن علاقه، کمبود وقت و … دیگر با شریک زندگی‌تان رابطه جنسی برقرار نکنید. نبود رابطه جنسی و عاطفی نشانه تنهایی است.

     

    چگونه تنهایی بر سلامت فیزیکی و روانی ما تاثیر می‌گذارد؟

    ما معمولا تنهایی را به عنوان شرایط جدی که سریعا نیاز به مداخله داشته باشد در نظر نمی‌گیریم اما احساس تنهایی یک مسئله جدی است. تنهایی علاوه بر اینکه باعث ایجاد درد و رنج عاطفی می‌شود، تاثیرات مخربی بر روی سلامت روحی و جسمی نیز دارد. احساس تنهایی عملکرد سیستم ایمنی بدن را به شدت کاهش می‌دهد، پاسخ‌های التهابی را افزایش می‌دهد و در نتیجه بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرید و به معنای واقعی کلمه طول عمر را کاهش می‌دهد.

    در رابطه با سلامت روان، تنهایی خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود نگرش ما نسبت به زندگی و رابطه‌مان تغییر کند. که به نوبه خود، از طریق روش‌های آسیب رسان بر رفتار ما تأثیر می‌گذارد.

     

    چرا افراد متاهل اما تنها هستند؟

    طبق تحقیقات آمار تنهایی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ توسط مرکز تحقیقاتی پیو انجام شد: افرادی که از زندگی خانوادگی خود ناراضی هستند، بیشتر احساس تنهایی می‌کنند.
    عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند در ایجاد تنهایی در ازدواج نقش مهمی داشته باشد:

    کار و خانواده

    یکی از رایج‌ترین دلایلی که زوج‌های متاهل احساس می‌کنند در حال جدا شدن هستند، فشارهای خانواده و کار است. زوجین با برنامه‌های شلوغ مانند مراقبت از بچه‌ها، کار کردن و انجام مسئولیت‌های دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند. بدین ترتیب به‌ندرت با هم وقت می‌گذارند، همین امر باعث می‌شود تا زوجین احساس کمتری نسبت به یکدیگر داشته باشند و بیشتر از شریک زندگی خود فاصله بگیرند.

    رویدادهای استرس‌زا

    گاهی اوقات چالش‌هایی که زوج‌ها با آن مواجه می‌شوند می‌تواند شکاف‌هایی را در یک رابطه ایجاد کند. یک رویداد استرس‌زا یا آسیب‌زا می‌تواند حتی بر قوی‌ترین رابطه‌ها فشار وارد کند، اما اگر ضعف‌های ازدواج بزرگتر باشد این موضوع می‌تواند سخت‌تر شود. از دست دادن شغل مسئله‌ای است که اگر احساس کنید همسرتان حامی و پشتیبانتان نیست، می‌تواند تبدیل به مشکل دشوارتری شود. در این موارد، ممکن است حتی پس از برطرف شدن رویداد استرس زا، احساس رها شدن و تنهایی کنید.

    انتظارات غیرواقعی

    در برخی موارد، احساس تنهایی ممکن است باعث شود تا کمتر با همسرتان ارتباط داشته باشید. به عنوان مثال، روابط بین فردی ضعیف خارج از ازدواج ممکن است باعث شود که از همسرتان انتظار داشته باشید که تمام نیازهای اجتماعی شما را برآورده کند. از آنجایی که شما به دنبال برآورده کردن نیازی از همسرتان هستید که نمی‌توان به طور منطقی انتظار داشت آن را برآورده کند، تعجبی ندارد که در نهایت احساس نارضایتی کنید.

    فقدان آسیب‌پذیری

    آسیب پذیر نبودن با شریک زندگی خود نیز می‌تواند منجر به احساس انزوا شود. این بدان معناست که نزدیک‌ترین فرد به شما جزئیات شخصی و صمیمی زندگیتان را نمی‌داند. اگر در مورد احساسات عمیق‌تر خود، از جمله رویاها و ترس‌هایتان صحبت نمی‌کنید، احساس درک و ارتباط با همسرتان بسیار دشوارتر خواهد شد.

    مقایسه رسانه‌های اجتماعی

    مقایسه‌های غیرواقعی با روابطی که در رسانه‌های اجتماعی به تصویر می‌کشند نیز می‌تواند موجب تنهایی فرد شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که افرادی که زمان بیشتری را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، سطح بالاتری از تنهایی را نیز تجربه کرده‌اند.
    آمار تنهایی در زمان همه‌گیری COVID-19 شدت بیشتری پیدا کرد. از آنجایی که در دو سال گذشته حلقه‌های اجتماعی بسیاری از افراد محدود شده است، این موضوع فشار زیادی را بر زندگی متاهلین وارد کرده است.
    در جایی که افراد برای کمک به برآوردن برخی از نیازهای اجتماعی خود روابط دیگری داشتند، بیماری همه گیر اغلب افراد را مجبور می‌کرد برای انجام همه این نقش ها به همسر خود تکیه کنند. بنابراین وقتی شریک زندگی شما به سادگی نمی‌تواند تمام این خواسته‌ها را برآورده کند، ممکن است احساس کنید که حمایت لازم را ندارید.
    تنهایی در ازدواج می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خانواده، کار و استرس اغلب نقش تاثیرگذاری دارند، اما عوامل درونی مانند انتظارات غیر واقعی و ترس از آسیب پذیری می‌توانند ارتباط با همسرتان را سخت کنند.

    از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

    اثرات متاهل بودن اما تنها بودن

    تنهایی یک تجربه عاطفی دردناک است. همچنین یکی از مواردی است که بسیاری از مردم در مورد آن صحبت نمی‌کنند. متأسفانه، تحقیقات نشان می‌دهد که این احساسات می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی فرد تأثیر منفی بگذارد. برخی از راه‌هایی که ممکن است احساس تنهایی را تشدید کند عبارتنداز:

    • مصرف الکل و مواد را افزایش دهید
    • افزایش خطر ابتلا به افسردگی
    • تشدید ایمنی
    • رفاه کلی ضعیف
    • خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی

    احساس تنهایی می‌تواند از راه‌های دیگری نیز بر رفاه فرد تأثیر بگذارد. هنگامی که در زندگی زناشویی احساس تنهایی می‌کنید، ممکن است کمتر درگیر رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی مانند ورزش کردن یا تغذیه سالم شوید. همچنین ممکن است بر خواب فرد تأثیر بگذارد یا باعث ایجاد احساس استرس و افکار منفی شود که می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد.

    اگر متاهل هستید اما تنها هستید چه باید کرد؟

    اگر در زندگی زناشویی خود احساس تنهایی یا انزوا می‌کنید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای احساس ارتباط بیشتر انجام دهید. پی بردن به علت احتمالی مشکل، صحبت با همسر و گذراندن زمان باکیفیت بیشتر در کنار هم راه‌های خوبی برای شروع هستند.

    با همسرتان صحبت کنید

    اولین قدم این است که با شریک زندگی خود در مورد احساسی که دارید صحبت کنید و ببینید، او چه احساسی دارد. اگر هر دو احساس تنهایی می‌کنید، احتمالاً می‌توانید روی آن کار کنید تا دوباره به هم متصل شوید و حس عمیق‌تری از ارتباط ایجاد کنید.
    اگر این احساس تنهایی یک طرفه باشد، ممکن است پرداختن به آن دشوارتر شود. اگر شریک زندگی شما از نظر عاطفی حمایت می‌کند اما شما هنوز احساس تنهایی می‌کنید، ممکن است مسئله دیگری وجود داشته باشد که باید روی آن کار کنید.

    از سرزنش بپرهیزید

    همانطور که برای غلبه بر تنهایی در رابطه خود کار می‌کنید، از سرزنش خودداری کنید. این موضوع می‌تواند باعث شود که شریک زندگی شما مورد حمله قرار گرفته و حالت تدافعی به خود بگیرد.
    به جای این که این مکالمات را در مورد کارهایی که همسرتان انجام نمی‌دهند، متمرکز کنید. روی صحبت کردن در مورد احساسات و نیازهای خود تمرکز کنید.

    زمان بیشتری را با هم بگذرانید

    گذراندن زمان با کیفیت بیشتر با همسرتان گام بسیار مهمی است. نیازهای زندگی روزمره، از جمله خانواده و کار، می‌تواند تمرکز بر رابطه را سخت کند. انجام کارهایی مانند تعیین وقت برای یک شب قرار، رفتن به رختخواب در همان زمان و صحبت در مورد روزهایتان تنها چند مورد هستند. این موارد می‌توانند به زوجین کمک کند بیشتر با همسرتان ارتباط برقرار کنید.
    محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی نیز ممکن است مفید باشد. همانطور که این تحقیق نشان می‌دهد، استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی ممکن است به افزایش احساس انزوا و تنهایی کمک کند. همچنین می‌تواند به انتظارات غیر واقعی در مورد رابطه کمک کند. وقتی نکات برجسته‌ای از زندگی و روابط دیگران را می‌بینید، ممکن است باعث شود که نسبت به خودتان احساس مثبت کمتری داشته باشید.
    ایجاد محدودیت در استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد، از جمله زمان بیشتری برای گذراندن با شریک زندگی خود. بهتر است زمانی را به صحبت کردن با شریک زندگی خود اختصاص دهید.

    کمک حرفه‌ای دریافت کنید

    اگر تنهایی همچنان باعث ایجاد مشکل می‌شود، باید در مورد اینکه چرا متاهل هستید اما تنها هستید، با یک درمانگر صحبت کنید. زوج‌درمانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و می‌تواند مشکلات مربوط به اعتماد، صمیمیت، همدلی و ارتباط را برطرف کند. یک درمانگر می‌تواند به زوجین کمک کند تا در مورد نحوه ارتباط با یکدیگر، توسعه مهارت‌های ارتباطی قوی‌تر و کار بر روی مسائل اساسی که ممکن است بیشتر باشد، بیشتر بدانند و آگاه شوند.

    با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

    داشتن ارتباط و معاشرت با یکدیگر کلید داشتن یک رابطه سالم و جلوگیری از تمام مشکلات مرتبط با ازدواج است. سعی کنید با یکدیگر صحبت کنید. درباره کارهایی که در طی روز انجام داده‌اید با یکدیگر بحث کنید. درباره اخبار روز با یکدیگر حرف بزنید. و یا در مورد آرزوها و اهدافی که در زندگی دارید با یکدیگر گپ بزنید.

     

    اوقات خوش گذشته‌تان با همدیگر را مرور کنید.

    دیدن فیلم عروسی و عکس‌های ماه عسل هرچند وقت یکبار می‌تواند خاطرات شیرینی را برای شما زنده کند. درباره مراسم خواستگاری و سفرهایی که با یکدیگر داشته‌اید بیشتر باهم صحبت کنید. کارهای احمقانه‌ای که در زمان نامزدی یا دوستی به صورت مخفیانه و بدون اطلاق خانواده‌تان انجام داده‌اید، همگی باعث می‌شود که خاطرات خوش برای شما زنده شوند و ساعت‌ها کنار یکدیگر با هم به این خاطرات بخندید.

     

    برای خوشحالی یکدیگر کارهای کوچک انجام دهید.

    سعی کنید با چیزهای کوچک همدیگر را خوشحال کنید. هر چند وقت یکبار برای هم گل بخرید، یک صبحانه خوب برای همسرتان حاضر کنید. هرز چند گاهی همدیگر را با کارهای کوچک خوشحال کنید. این کار باعث می‌شود که همسرتان نسبت به خود احساس مثبتی داشته باشد و هیچگاه اعتماد به نفسش را از دست ندهد. آن‌ها می‌دانند که اگر مشکلی برایشان پیش آید می‌توانند به شما مراجعه کنند و اولین شخص برای اینکه حال بدشان را خوب کند شما خواهید بود.

     

    دیدگاه و عقاید همسرتان را درک کنید.

    شما و همسرتان لازم نیست سر هر موضوعی با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشید. ممکن است نظرات و دیدگاه‌های شما در مورد مسائل متفاوت باشد. دست از قضاوت یکدیگر بردارید. سعی کنید به جای مخالفت با یکدیگر به دیدگاه‌های مختلف یکدیگر احترام بگذارید.

     

    چطور از تنهایی در بیایم؟

     

    سعی کنید ناامیدی را کنار بگذارید و زندگی کنید.

    هرچه بیشتر به تنهایی و بدبختی‌های خود فکر کنید احساس بدبختی بیشتری خواهید داشت. همسرتان مهم‌ترین فرد در زندگی شما است اما تنها کسی نیست که بتواند زندگی شما را تحت سلطه بگیرد. با والدین، ​​خواهر و برادر یا دوستان نزدیک خود ملاقات کنید و مرتباً با آن‌ها در ارتباط باشید. سعی کنید در اطراف خود دوستان و نزدیکان را داشته باشید اما از آن‌ها انتظار همدردی نداشته باشید.

     

    کاری که دوست دارید را شروع کنید.

    زمانی که در رابطه عاطفی احساس تنهایی شدید دارید، کاری را شروع کنید که همیشه از آن لذت می‌بردید اما به دلیل محدودیت‌های زناشویی و یا مشغله نمی‌توانستید آن را انجام دهید. هر وقت که احساس بدبختی و تنهایی می‌کنید انجام کاری که دوست دارید می‌تواند به کمک شما بیاید و نکات مثبت زندگی‌تان را به شما یادآوری کند. این کارها می‌توانند شامل رقصیدن، انجام یک ورزش مانند ایروبیک، نوشتن، یادگیری ساز و موسیقی و … باشند.

    مطلب بیشتر: طلاق عاطفی چیست؟ چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم؟

     

    هیچوقت به برنامه‌های مختلف “نه” نگویید!

    از لغو کردن برنامه‌هایی که توسط دوستان یا خانواده برگزار می‌شود جلوگیری کنید. اگر آن‌ها می‌خواهند در پیک نیک، مهمانی یا گردش کوتاه آن‌ها شرکت کنید، با آن‌ها همراه شوید. شاید حال و هوای تفریح نداشته باشید اما تفریح درست همان چیزی است که به آن نیاز دارید. شرکت در این برنامه‌ها به شما احساس امنیت می‌دهد و به شما اطمینان می‌دهد که کسانی که واقعا شما را دوست دارند در کنارتان دارید. این امر به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و همچنین باعث می‌شود که به جای فرار با همسرتان به بررسی و حل مشکلاتتان بپردازید.

     

    بر روی شغلتان تمرکز کنید.

    هرگز اجازه ندهید که زندگی شخصی‌تان روی زندگی حرفه‌ای و شغلی‌تان تاثیر بگذارد. در ابتدا ممکن است سخت به نظر برسد. اما نتایج مثبتی دارد. شما می‌توانید با همکاران خود صحبت کنید و مشغول کار و انجام وظایف‌تان باشید و در نتیجه تنهایی را فراموش کنید. داشتن یک شغل باعث می‌شود آرامش خود را حفظ کنید و بتوانید بر اولویت‌های زندگی خود تمرکز کنید.

     

    تنهایی زندگی کردن را یاد بگیرید و از تنهایی نترسید.

    خود را دوست داشته باشید و از اینکه تنهایی با خود وقت بگذرانید نترسید. از ترحم و سرزنش احساس تنهایی خود دست بردارید زیرا هیچ یک از این کارها باعث پیشرفت شما نمی‌شود. وقتی یاد بگیرید تنها زندگی کنید، توانایی‌ها و استعدادهای پنهان خود را شناسایی می‌کنید و از نقاط قوت خود بیشتر استفاده می‌کنید. برای خود آرایش کنید، یک مدل موی جدید بزنید، با خود به خرید بروید و به پوست خود برسید.

     

    برای سلامتی خود ارزش قائل شوید.

    تنها در صورت قدرتمند بودن، از نظر جسمی و روحی می‌توانید تنهایی را شکست دهید. تنهایی می‌تواند به پرخوری منجر شود. با تمرکز بر سلامتی می‌توانید از چنین نقاط ضعفی جلوگیری کنید. غذای مقوی بخورید، مرتباً آب بنوشید و ورزش کنید. به باشگاه بروید، یوگا و مراقبه را تمرین کنید. این کارها باعث می‌شود که تناسب اندامتان حفظ شود و نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید.

    در نهایت اگر صحبت کردن نیز کافی نبود به یک مشاور مراجعه کنید. رواندرمانی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که زوجین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را درمان کند و کیفیت زندگی زناشویی را افزایش دهد.

     

    سخن آخر پزشک خوب

    در واقع احساس تنهایی بعد از ازدواج امری کاملا طبیعی و رایج است. اما به این معنی نیست که باید آن را قبول کنید و با آن زندگی کنید. غالباً تنهایی در ازدواج به دلیل عدم ارتباط، کمبود تلاش در روابط یا عدم فردیت یا ترکیبی از این عوامل ناشی می‌شود. اگر در ازدواج خود احساس تنهایی می‌کنید، ابتدا با همسرتان در مورد آنچه احساس می‌کنید و اینکه چگونه می‌توانید احساس صمیمیت بین خود را افزایش دهید صحبت کنید.

     

    سوالات متداول

    • رایج‌ترین دلایل تنهایی بعد از ازدواج زنان و مردان کدامند؟
      مشغله‌های زندگی، زورگویی و تهدید همسر، کمبود محبت، کمبود صمیمیت، محدود بودن و نداشتن زمان‌های دو نفره و… از مهم‌ترین دلایل تنهایی بعد از ازدواج هستند.
    • آیا صحبت کردن با درمانگر می‌تواند موجب بهبود این مسئله شود؟
      قطعا زوج درمانی و صحبت کردن با یک درمانگر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. درمانگر می‌تواند با کمک تکنیک‌های مختلف موجب افزایش صمیمیت بین زوجین و از بین بردن حس تنهایی شود.
    • چرا با وجود داشتن همسر باز هم احساس تنهایی دارم؟
      عدم درک تفاوت‌های یکدیگر، عدم شناخت کافی نسبت به اخلاق و رفتار یکدیگر، عدم تحمل تفاوت‌ها و… از دلایل مهمی هستند که می‌توانند باعث شود فرد بعد از ازدواج هم احساس تنهایی کند.
    • از چه راه‌هایی می‌توان موجب کاهش حس تنهایی زوجین شد؟
      صحبت کردن درباره مشکلات یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه‌های حل مشکل است. زوجین باید درباره مشکلات موجود صحبت کنند و با همفکری با یکدیگر این مشکلات را حل کنند تا بدین ترتیب حس آرامش بیشتری داشته باشند.
    • آیا احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌تواند روی سلامت جسم و روح فرد هم تاثیر منفی داشته باشد؟
      این موضوع می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، افزایش احتمال بیماری‌های قلبی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد شود.

     

    منابع


    در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران زوجین در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از مشاور زوجین
    ۳.۱/۵ - (۸ امتیاز)
    3.1/5 - (8 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    حسنزاده مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ - ۳:۵۳ ب٫ظ

    سلام من ده سال ازدواج کردم همسرم اهل رفت و آمد نیست واصلا حتی خرید ومسافرت نمیدونه چیه،بعضی وقتها فکرمیکنم ازدواج مان اشتباهه.حتی برخورد وعکس العملش ب احساسات و درد دلهام اینقدر بده که ترجیح میدهم سکوت کنم.اکثروقتش ب کار می‌پردازد صبحها اداره وعصرها تا دیروقت کارازاد،بچه ندارم وبرایش مهم نیست بنظرم چون هیچوقت توخونه نبوده تنهایی های منو درک نمیکنه.هنوز خنده اش رو باخودم ندیدم با دوستاش، پشت تلفن میگه میخنده…مجردیاش یکسره مسافرت وشب نشینی،متاهل که شد اون آدم نبود.یک نماز زیبایی میخونه 😏ولی اخلاقش 😐.نه درد دل،نه نصیحت،نه راهنمایی….فقط تنهاااام

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب