تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

علائم افسردگی زنان متاهل

افسردگی یکی از بیماری‌های روانی رایج در بین افراد است که زنان دو برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری یکی از اختلالات متداول در بین زنان متاهل است که در ادامه به بیان علائم آن می‌پردازیم.

  • بروز احساس ناراحتی، عصبانیت یا پوچی مداوم
  • کاهش یا ازبین رفتن میل جنسی
  • بروز احساس بی‌تفاوتی، تحریک پذیری یا گریه بیش از حد
  • بروز احساس گناه، بی‌ارزشی، ناامیدی و بدبینی
  • میل به خواب بی‌رویه یا بی‌خوابی
  • احساس بی‌اشتهایی و کاهش وزن یا پراشتهایی و افزایش وزن
  • کاهش انرژی بدن و احساس خستگی مفرط
  • بروز افکار خودکشی در فرد
  • کاهش تمرکز و بروز مشکلاتی در قدرت تفکر
  • مشکلات جسمی چون سردرد، بیماری‌های گوارشی و دردهای مزمن

dipressed women

دلایل بروز افسردگی در زنان متاهل

دلایل بروز افسردگی در زنان ترکیبی از عوامل اجتماعی، فیزیولوژی و زیستی است. اما جالب است بدانید عواملی چون تنهایی و انزوا، عدم حمایت اجتماعی، تجربه موقعیت‌های استرس‌زا، سابقه افسردگی در خانواده، مشکلات ازدواج، فشار مالی، تجربه تروما یا تجاوز در دوران کودکی، مصرف مواد مخدر و الکل، بیکاری یا نداشتن شغل، مشکلات جسمی و دردهای مزمن جز اصلی‌ترین دلایل افسردگی در زنان است. در ادامه به بیان چند دلیل کلی می‌پردازیم؛ که هر یک ممکن است باعث بروز افسردگی در زنان شود.

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید در زنان ممکن است باعث بروز اختلال افسردگی در آن‌ها شود. زنان مبتلا به این اختلال به محض مشاهده علائم افسردگی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

هورمون استرس

زنان معمولا بیشتر از مردان دچار احساس استرس می‌شوند؛ چرا که ترشح هورمون استرس در بدن زنان بیشتر است. جالب است بدانید هورمون پروژسترون و سایر هورمون‌های زنانه از غیر فعال شدن استرس در بدن زن جلوگیری می‌کنند. زنان با کمک شناخت علائم استرس و اضطراب، می‌توانند به راحتی افسردگی ناشی از این دو ویژگی را تشخیص دهند.

عوارض جانبی دارو

بسیاری از داروها پس از مصرف، باعث بروز عوارضی در فرد بیمار می‌شوند که افسردگی از جمله عوارض ناشی از مصرف برخی داروها می‌باشد. همچنین داروهای پیشگیری از بارداری و داروهای هورمونی نیز ممکن است باعث بروز افسردگی در فرد بیمار شوند.

دوران قاعدگی

یکی دیگر از دلایل بروز افسردگی، قاعدگی بسیار حاد است که این موضوع باعث بروز تغییرات چشمگیری در خلق و خوی زن می‌شود. این تغییرات علائمی چون افسردگی شدید و زودرنجی را در زنان به همراه خواهد داشت. همچنین نوسانات خلقی در دوران یائسگی نیز ممکن است باعث بروز افسردگی در زنان شود.

pregnancy depression

بارداری

بسیاری از زنان معمولا در دوران بارداری، دچار تغییرات هورمونی چشمگیری می‌شوند که این تغییرات ممکن است با بروز افسردگی در فرد همراه باشد. همچنین مشکلات مربوط به بارداری چون سقط جنین، بارداری ناخواسته و ناباروری نیز از دیگر دلایل روانی ابتلا به افسردگی در زنان است.

افسردگی پس از زایمان

بسیاری از زنان پس از بارداری دچار افسردگی می‌شوند که ممکن است علائم آن تا طولانی مدت با فرد مورد نظر همراه باشد. در واقع افسردگی پس از زایمان به علت بروز عواملی چون تغییرات و نوسانات هورمونی یا ترس از تربیت فرزند، رخ می‌دهد.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

علائم افسردگی در زنان متاهل در دوران یائسگی

یکی از متداول‌ترین انواع افسردگی در زنان متاهل، افسردگی یائسگی است. با گذر از سن چهل سالگی احتمال بروز افسردگی یائسگی در زنان بسیار زیاد است. در واقع اغلب زنان این نوع از افسردگی را تجربه می‌کنند که با بروز رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی همراه است. در موارد زیادی فرد نیاز به روان درمانی ندارد و رعایت وضعیت او، برای بهبود شرایط او کافیست؛ اما اگر عوامل و شرایط محیطی، ژنتیکی و هورمونی علائم افسردگی را در فرد افزایش دادند، فرد بیمار باید در اسرع وقت به متخصص مربوطه مراجعه کند.

در واقع در دوران یائسگی زنان درگیر مشکلاتی روحی و ذهنی زیادی می‌شوند که این مشکلات بر روی رفتار و خلق و خوی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این تاثیرگذاری به گونه‌ای است که آن‌ها همیشه دچار احساس ناراحتی و دلشوره هستند.

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

 

چرا زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند؟

بروز اختلال افسردگی پیش از دوران نوجوانی، در دختران و پسران بسیار نادر است؛ اما با شروع سن بلوغ خطر ابتلا به افسردگی در دخترا به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید براساس تحقیقات انجام شده دختران و زنان دو برابر پسران و مردان دچار اختلال افسردگی می‌شوند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند؛ افزایش احتمال افسردگی در زنان نسبت به مردان، به دلیل بروز تغییرات هورمونی است که در طول زندگی آنان رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی در زمان‌هایی چون دوران بلوغ، بارداری، یائسگی، پس از زایمان یا سقط جنین ممکن است به سراغ یک زن بیاید. علاوه بر این موضوع، نوسانات هورمونی که در دوران قاعدگی زنان رخ می‌دهد نیز باعث بروز احساس افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی می‌شود که ممکن است از هفته قبل از شروع قاعدگی فرد را به خود درگیر کند.

چه مواردی شانس ابتلا به افسردگی را در زنان افزایش می‌دهد؟

طبق تحقیقات انجام شده، عواملی چون تولید مثل، ژنتیک، سایر عوامل بیولوژیکی، عوامل بین فردی و برخی ویژگی‌های روانی و شخصیتی شانس ابتلا به افسردگی در زنان را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، زنانی که در طی تربیت فرزندان خود، دچار احساس ترس و نگرانی هستند و زنان مطلقه‌ای که به تنهایی فرزند خود را بزرگ می‌کنند؛ نسبت به سایر زنان، دچار احساس استرس و اضطراب بیشتری می‌شوند و همین امر ممکن است باعث بروز افسردگی در آن‌ها شود. همچنین موارد دیگری که احتمال بروز اختلال افسردگی را در زنان افزایش می‌دهد، شامل عوامل زیر است:

  • سابقه ژنتیکی در اختلالات خلقی
  • سابقه اختلالات خلقی در سال‌های اولیه باروری
  • از دست دادن والدین قبل از ۱۰ سالگی
  • از دست دادن یک حامی اجتماعی
  • داشتن استرس روانی و اجتماعی مداوم، مانند از دست دادن شغل، استرس جدایی یا طلاق
  • آزار جسمی یا جنسی در کودکی
  • مصرف از داروهای خاص

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

سوالات متداول

چه دلایلی باعث بروز افسردگی در زنان می‌شود؟

دلایل بروز افسردگی در زنان ترکیبی از عوامل اجتماعی، فیزیولوژی و زیستی است. اما جالب است بدانید عواملی چون تنهایی و انزوا، عدم حمایت اجتماعی، تجربه موقعیت‌های استرس‌زا، سابقه افسردگی در خانواده، مشکلات ازدواج، فشار مالی، تجربه تروما یا تجاوز در دوران کودکی، مصرف مواد مخدر و الکل، بیکاری یا نداشتن شغل، مشکلات جسمی و دردهای مزمن جز اصلی‌ترین دلایل افسردگی در زنان است.

آیا ممکن است زنان در دوران یائسگی به افسردگی دچار شوند؟

بله، یکی از متداول‌ترین انواع افسردگی در زنان متاهل، افسردگی یائسگی است. با گذر از سن چهل سالگی احتمال بروز افسردگی یائسگی در زنان بسیار زیاد است. در واقع اغلب زنان این نوع از افسردگی را تجربه می‌کنند که با بروز رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی همراه است.

چرا احتمال بروز افسردگی در زنان، بیشتر از مردان است؟

با شروع سن بلوغ خطر ابتلا به افسردگی در دختران به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در واقع افزایش احتمال افسردگی در زنان نسبت به مردان، به دلیل بروز تغییرات هورمونی است که در طول زندگی آنان رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی در زمان‌هایی چون دوران بلوغ، بارداری، یائسگی، پس از زایمان یا سقط جنین ممکن است به سراغ یک زن بیاید.

چه موارد یاحتمال بروز افسردگی در زنان را افزایش خواهد داد؟

طبق تحقیقات انجام شده، عواملی چون تولید مثل، ژنتیک، سایر عوامل بیولوژیکی، عوامل بین فردی و برخی ویژگی‌های روانی و شخصیتی شانس ابتلا به افسردگی در زنان را افزایش خواهد داد.