مازوخیسم (خودآزاری) یک نوع بیماری روانی است که فرد مبتلا از عذاب و شکنجه نسبت به خود احساس رضایت می‌کند و از این طریق لذت جنسی کسب می‌کند. بر طبق تحقیقاتی که در این باره انجام شده است مازوخیسم جنسی به تجربیات تلخ دوران کودکی و نفرت و خشم سرکوب شده در آن دوران بر می‌گردد. این تمایل به طور کلی از دوران کودکی و بلوغ شروع می‌شوند. افراد مبتلا به مازوخیسم از تحقیر شدن، کتک خوردن، رنج و عذاب و به طور کلی هر رفتاری که باعث آزار آ‌ن‌ها می‌شود لذت می‌برند. این افراد عزت نفس کمی دارند. این بیماری درمان سخت و زمان بری دارد و درمان آن با مراجعه به روانشناس امکان پذیر است. در این مقاله به بررسی این اختلال روانی، علائم، علل، تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

مازوخیسم جنسی چیست؟

فرد مبتلا به مازوخیسم کسی است که رضایت را از طریق درد و تخریب یا لذت بردن از آزار خود می‌داند. مازوخیسم به طور کلی یکی از اختلالات BDSM است. اختلال مازوخیسم جنسی در گروه اختلالات روانی جنسی قرار می‌گیرد که به عنوان پارافیلیا شناخته می‌شود. پارافیلیا شامل تخیلات مکرر، شدید، تحریک آمیز جنسی، اصرارها یا رفتارهایی است که ناراحت کننده یا ناتوان کننده هستند و امکان آسیب رساندن به خود یا دیگران را بوجود می‌آورند. افراد مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی از مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، تحقیر شدن و یا هر کار دیگری که سبب عذاب و رنج آن ها می شود لذت می‌برند و این امر سبب لذت جنسی آن‌ها می‌شود. اگر افرادی که همراه با این ترجیحات جنسی مشکلات روانی و اجتماعی را نیز داشته باشند به اختلال روانی مازوخیسم جنسی مبتلا هستند.

انواع مشکلاتی که افراد مبتلا به این اختلال ممکن است تجربه کنند عبارت‌اند از اضطراب شدید، احساس گناه، شرمندگی و افکار وسواسی درباره درگیری با مازوخیسم جنسی است. یک نوع خاص از مازوخیسم جنسی آسفیکسی فیلی نامیده می‌شود که در این نوع اختلال فرد با نگه داشتن تنفس به رضایت و لذت جنسی می‌رسد. در حالی که بسیاری از افراد با شریک جنسی خود این عمل را انجام می‌دهند، برخی دیگر زمانی که تنها هستند تنفس خود را نگه می‌دارند و این عمل ممکن است در نهایت به خفگی و مرگ آن‌ها منجر شود.

این رفتارها و این اختلال معمولا در اوایل بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.

از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

تفاوت میان مازوخیسم و سادیسم

مازوخیسم جنسی به معنای “داشتن لذت جنسی همراه با رنج” تعریف می‌شود. در حالی که سادیسم تحمیل درد جسمی یا روانی به شخص دیگر به منظور دستیابی به هیجان جنسی می‌باشد.

مطلب بیشتر: سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان سادیسم

علائم اختلال مازوخیسم 

از علائم ابتلا به این اختلال روانی جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمایل به فعالیت‌های آزار خواهانه مانند کتک خوردن، ضرب و شتم و بسته شدن دست‌ها و پاها
  • لذت بردن از فحاشی و کلمات رکیک حین رابطه جنسی
  • لذت از تحقیر شدن حین رابطه
  • لذت بردن از آزار فیزیکی حین رابطه
  • رابطه جنسی بدون ملایمت
  • عدم تمایل به معاشقه قبل از رابطه جنسی

برای تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی مطابق دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی  DSM-5 فرد باید تحریک جنسی شدید و مکرر را از طریق تحقیر شدن، فحاشی، آزار و اذیت و … به دست آورد. این نوع اصرارها، تخیلات یا رفتارها باید حداقل به مدت شش ماه زندگی فرد را مختل کند و باعث ایجاد مسائل یا مشکلات جدی بالینی در زمینه‌های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم زندگی فرد شود.

استفاده گسترده از پورنوگرافی که شامل این نوع رفتارها (تحقیر شدن، فحاشی، آزار و اذیت و …) است گاهی از ویژگی‌های مبتلا شدن به این اختلال روانی جنسی است.

ماکیاولیسم چیست؟ نظریه، اصول، جملات و تست ماکیاولی

مازوخیسم

 

علل مبتلا شدن به اختلال مازوخیسم

هیچ نظریه پذیرفته شده جهانی وجود ندارد که بتواند ریشه ابتلا به مازوخیسم جنسی را توضیح دهد. با این حال، برخی از نظریه‌ها در تلاشند تا وجود پارافیلیاهای جنسی را به طور کلی توضیح دهند. یکی از این نظریه‌ها اظهار دارد که پارافیلیاها از آنجا ناشی می‌شود که تخیلات جنسی نامناسب ممنوع، هرچه سرکوب شوند بیشتر قوی خواهند شد. زمانی که فرد در نهایت به یکی از این کارها عمل کند دچار پریشانی و تحریک قابل توجهی خواهد شد.

در رابطه با مازوخیسم جنسی،  رفتار مازوخیستی با رفتار جنسی مرتبط می‌شود و به طور جدایی ناپذیری با آن ارتباط دارد. یکی دیگر از نظریه‌ها بر این باور است که رفتار سادومازوخیستی (آزارخواهی) نوعی فرار است. افراد مبتلا به این اختلال از طریق بازی کردن تخیلات و فانتزی‌هایشان احساس جدید و متفاوتی را تجربه می‌کنند. نظریه‌های مرتبط با آسیب شناسی روانی بر این باور است که تجربه تراما در دوران کودکی مانند آزار جنسی در دوران کودکی و یا دیگر تجربیات مهم دوران کودکی می‌تواند بعدها به اختلالات مرتبط با پارافیلیاها در فرد تبدیل شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در دوران کودکی تجاربی داشته باشند که آن‌ها را متقاعد کرده است که درد کشیدن یکی از لازمه‌های لذت جنسی می‌باشد.

فوت فتیش چیست و چه علتی دارد؟ علائم و درمان فتیش پا

درمان اختلال مازوخیسم جنسی

درمان اختلال مازوخیسم جنسی معمولا ترکیبی از روان درمانی و مصرف دارو است. هدف از روان درمانی ممکن است کشف و از بین بردن علت اصلی رفتاری باشد که باعث پریشانی در فرد می‌شود. درمان‌های شناختی شامل بازسازی تحریف‌های شناختی و آموزش همدلی است. بازسازی تحریف‌های شناختی شامل اصلاح هر باوری است که فرد مبتلا به آن اعتقاد دارد و این باورها باعث می‌شود که این افراد بر اساس این افکار مضر رفتار کنند.

رفتار درمانی شناختی (CBT) همچنین می‌تواند به فرد کمک کند تا مهارت‌هایی را برای مدیریت انگیزه‌های جنسی خود به روشی سالم بیاموزد. یکی دیگر از درمان‌های رایج اختلال مازوخیسم، بیزار درمانی و حساسیت زدایی درمانی است. که در آن افراد خود را در موقعیتی تصور می‌کنند که در رابطه جنسی مورد آزار اذیت قرار می‌گیرد، و سپس یک رویداد منفی را تجربه می‌کند تا میل آینده برای شرکت مجدد در آن فعالیت‌ها را حین رابطه جنسی کاهش دهد و در نتیجه از بین ببرد.

درمانگر با رویکرد پویشی کمک میکند تا در یک بستر مناسب و پذیرا ، نسبت به تمایلات خود آگاه شوید و همچنین کمک میکند تا در یک ارتباط دوطرفه ( درمانگر و بیمار ) این موضوع بیشتر واکاوی و درمان شود.

از داروهای بسیاری برای کاهش سطح تستوسترون در بدن با هدف کاهش تعداد دفعات نعوظ در فرد استفاده کرد. برای درمان اختلال مازوخیسم جنسی و کاهش میل جنسی در این افراد می‌توان از داروهای ضدافسردگی استفاده کرد.

منابع: psychology today

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان