شدت ارگاسم و تعداد آن در زنان بسیار متفاوت است. با وجود اینکه سیستم بدنی و ساختار بدن زنان یکسان است اما بدن هر فردی می‌تواند شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد و همین موضوع باعث تفاوت در ارضا شدن زنان می‌شود. معمولا از هر پنج نفر، یک نفر در زمان رابطه جنسی به ارگاسم نمی‌رسد. این موضوع می‌تواند در شرایط روحی و جسمی فرد تاثیرگذار باشد و عوارض بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد.
بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی به این عارضه مبتلا می‌شوند، البته راه و روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که در ادامه این بلاگ به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تشخیص اختلال جنسی زنان

برای تشخیص و درمان ارضا نشدن زنان، پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • در مورد سابقه جنسی و پزشکی صحبت می‌کند. ممکن است از صحبت کردن با پزشک خود در مورد چنین مسائل شخصی ناراحت شوید، اما تمایلات جنسی بخش مهمی از رفاه زندگی است. هرچه بیشتر در مورد سابقه جنسی و مشکلات فعلی خود آگاهی داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن راهی موثر برای درمان آن خواهید داشت.
  • معاینه لگن را انجام دهید. در طول معاینه، پزشک تغییرات فیزیکی را که بر لذت جنسی تأثیر می گذارد، مانند نازک شدن بافت‌های تناسلی، کاهش قابلیت ارتجاعی پوست، جای زخم یا درد را بررسی می‌کند.
  • آزمایش خون می‌تواند به پزشک در بررسی بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است موجب اختلال عملکرد جنسی شود کمک کند.
  • پزشک همچنین ممکن است فرد را به یک مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی و رابطه ارجاع دهد.

درمان اختلال جنسی زنان

به خاطر داشته باشید که اختلال عملکرد جنسی تنها زمانی مشکل ساز است که شما را آزار دهد. اگر شما را آزار نمی‌دهد، نیازی به درمان نیست. از آنجایی که اختلال عملکرد جنسی زنان علائم و علل احتمالی زیادی دارد، راه درمان برای آن هم متفاوت است. برایتان مهم است که نگرانی‌های خود را در میان بگذارید و همچنین بدن خود و پاسخ جنسی طبیعی آن را درک کنید. اهدافتان برای زندگی جنسی برای انتخاب یک درمان و ارزیابی اینکه آیا برای شما مفید است یا خیر، مهم هستند.
زنان با نگرانی‌های جنسی اغلب از یک رویکرد درمانی ترکیبی سود می‌برند که به مسائل پزشکی و همچنین روابط عاطفی می‌پردازد.

female sexual dysfunction disorder

درمان غیرپزشکی برای اختلال عملکرد جنسی زنان

برای درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان، پزشک توصیه می‌کند که با این راهکارها شروع کنید:

  1. صحبت کن و گوش کن. ارتباط آزاد با شریک زندگی‌تان دنیایی از تفاوت در رضایت جنسی شما ایجاد می‌کند. حتی اگر عادت به صحبت در مورد علایق ناخوشایند خود ندارید، یادگیری این کار و ارائه بازخورد به روشی غیرتهدیدکننده، زمینه را برای صمیمیت بیشتر فراهم می‌کند.
  2. عادات سبک زندگی سالم را تمرین کنید. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را محدود کنید. نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند نیاز جنسی را کاهش دهد. سعی کنید از نظر بدنی فعال باشید، فعالیت بدنی منظم می‌تواند استقامت را افزایش دهد و خلق و خوی فرد را بالا ببرد و احساسات عاشقانه را تقویت کند. راه‌های کاهش استرس را بیاموزید تا بتوانید روی تجربیات جنسی تمرکز کنید و از آن لذت ببرید.
  3. به دنبال مشاوره باشید با یک مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی و رابطه صحبت کنید. درمان اغلب شامل آموزش در مورد چگونگی بهینه‌سازی پاسخ جنسی بدن، راه‌هایی برای افزایش صمیمیت با شریک زندگی‌تان، و توصیه‌هایی برای خواندن مطالب یا تمرین‌های زوجین است.
  4. از روان کننده استفاده کنید. اگر خشکی واژن یا درد در حین رابطه جنسی داشته باشید، استفاده از روان کننده واژن در حین مقاربت مفید است.
  5. از دستگاه‌های جنسی استفاده کنید. نیاز جنسی می‌تواند با تحریک کلیتوریس افزایش یابد. برای تحریک کلیتورال از ویبراتور استفاده کنید.

نقاط حساس بدن زنان در رابطه جنسی برای تحریک بیشتر

درمان دارویی برای اختلال عملکرد جنسی زنان

درمان موثر اختلال عملکرد جنسی اغلب مستلزم پرداختن به یک بیماری زمینه‌ای یا تغییر هورمونی است. پزشک در این مواقع پیشنهاد می‌کند دارویی را که مصرف می‌کنید تغییر دهید یا داروی جدیدی را استفاده کنید.
درمان‌های احتمالی برای ارضا نشدن زنان شامل موارد زیر است:

  • استروژن درمانی موضعی به شکل حلقه واژینال، کرم یا قرص است. این درمان با بهبود کشش واژن، افزایش جریان خون واژن و افزایش روانکاری به عملکرد جنسی کمک می‌کند.
  • خطرات هورمون درمانی ممکن است بسته به سن فرد، خطر سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و عروق خونی و سرطان، دوز و نوع هورمون و اینکه استروژن به تنهایی یا همراه با پروژسترون داده می‌شود، متفاوت باشد.
  • با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات صحبت کنید. در برخی موارد، درمان هورمونی ممکن است نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک داشته باشد.
  • اوسپمیفن (Osphena) این دارو یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن است. به کاهش درد در هنگام رابطه جنسی برای زنان مبتلا به آتروفی ولوواژینال کمک بسیاری می‌کند.
  • آندروژن‌ها شامل تستوسترون هستند. تستوسترون در عملکرد جنسی سالم در زنان و همچنین مردان نقش بسیار مهمی دارد، اگرچه زنان سطوح بسیار پایین‌تری از تستوسترون دارند.
  • درمان آندروژن برای اختلال عملکرد جنسی بحث برانگیز است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برای زنانی که سطح تستوسترون پایینی دارند و دچار اختلال عملکرد جنسی می‌شوند، مفید است.
  • فلیبانسرین (Addyi) که در اصل به عنوان یک داروی ضد افسردگی ساخته شده است، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان درمانی برای کاهش میل جنسی در زنان یائسه تایید شده است.
  • یک قرص روزانه، ممکن است میل جنسی را در زنانی که میل جنسی پایینی دارند و آن را ناراحت کننده می‌دانند، تقویت کند. عوارض جانبی بالقوه جدی شامل فشار خون پایین، خواب آلودگی، حالت تهوع، خستگی، سرگیجه و غش است به ویژه اگر دارو با الکل مخلوط شود. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر بعد از هشت هفته مصرف دارو، بهبودی در میل جنسی خود مشاهده نکردید مصرف دارو را متوقف کنید.
  • برملانوتید (Vyleesi) یکی دیگر از درمان‌های مورد تایید FDA برای کاهش میل جنسی در زنان پیش از یائسگی است. این دارو تزریقی است و باید درست زیر پوست در شکم یا ران قبل از فعالیت جنسی تزریق شود.
    برخی از خانم‌ها حالت تهوع را تجربه می‌کنند که بعد از تزریق اول شایع‌تر است اما با تزریق دوم بهبود می‌یابد. سایر عوارض جانبی شامل استفراغ، برافروختگی، سردرد و واکنش پوستی در محل تزریق است.

اسکویرت چیست؟ تفاوت ارگاسم و اسکویرت در زنان

medication-female-sexual-dysfunction

درمان‌های بالقوه‌ای که نیاز به تحقیقات بیشتری دارند

قبل از اینکه این عوامل برای درمان اختلال عملکرد جنسی زنان توصیه شوند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است:

  • تیبولون یک داروی استروئیدی مصنوعی است که در اروپا و استرالیا برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده می‌شود. به دلیل نگرانی در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سکته مغزی در زنانی که تیبولون مصرف می‌کنند. این دارو توسط FDA برای استفاده در ایالات متحده تایید نشده است.
  • مهارکننده‌های فسفودی استراز این گروه از دار‌و‌ها در درمان اختلال نعوظ در مردان موفق بوده‌اند، اما این داروها در درمان اختلال عملکرد جنسی زنان تقریباً به خوبی کار نمی‌کنند. مطالعاتی که در مورد اثربخشی این داروها در زنان انجام می‌شود، نتایج متناقضی را نشان می‌دهد.
  • سیلدنافیل (Revatio، Viagra) ممکن است برای برخی از زنان که دچار اختلال عملکرد جنسیتی هستند مناسب باشد. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، یک دسته از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، اختلال عملکرد جنسی هستند.
    اگر از نیتروگلیسیرین برای نوعی درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب است، از سیلدنافیل استفاده نکنید.

مسائل مربوط به ارضا نشدن زنان پیچیده است، بنابراین اگر سایر عوامل عاطفی یا اجتماعی حل نشده باقی بمانند، حتی بهترین داروها مؤثر نیستند.

آزمایشات بالینی

مطالعات کلینیک مایو درمان‌ها، مداخلات و آزمایش‌های جدید را به عنوان ابزاری برای پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت این بیماری ارائه کرده است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

برای تقویت سلامت جنسی، راه‌هایی را بیابید که با تمایلات جنسیتان هماهنگ باشد. عزت نفس خود را افزایش دهید. سعی کنید این عادات سبک زندگی سالم را تمرین کنید:

  • از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. نوشیدن بیش از حد آن باعث کاهش پاسخ جنسی می‌شود.
  • کشیدن سیگار جریان خون را در سراسر بدن محدود می‌کند. خون کمتری به اندام‌های جنسی می‌رسد، بدین ترتیب می‌توانید کاهش تحریک جنسی و پاسخ ارگاسم را تجربه کنید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش هوازی منظم استقامت بدن را افزایش می‌دهد، خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد.
  • زمانی را برای اوقات فراغت و استراحت اختصاص دهید. راه‌های کاهش استرس را بیاموزید و به خودتان اجازه دهید در میان استرس‌های زندگی روزانه‌تان آرام شوید. آرام بودن می‌تواند توانایی شما را برای تمرکز بر تجربیات جنسی افزایش دهد و ممکن است به شما در دستیابی به برانگیختگی رضایت بخش و ارگاسم کمک کند.

female sexual dysfunction treatment

طب جایگزین

تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما درمان‌هایی که ممکن است به بهبود رضایت جنسی کمک کنند عبارتنداز:

  • ذهن آگاهی، یک نوع مراقبه مبتنی بر افزایش آگاهی و پذیرش زندگی در لحظه حال است. روی آنچه در طول مدیتیشن تجربه می‌کنید، مانند جریان نفس خود تمرکز می‌کنید.
  • طب سوزنی، شامل وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک به پوست در نقاط استراتژیک بدن است. طب سوزنی ممکن است اثرات مثبتی بر کاهش میل جنسی و مشکلات روانکاری داشته باشد، به خصوص اگر این مشکلات مربوط به استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی باشد.
  • یوگا، در یوگا یک سری از وضعیت‌ها و تمرینات تنفسی کنترل شده را برای ارتقای بدنی انعطاف پذیر و ذهنی آرام انجام می دهید. هدف زیرمجموعه‌های خاصی از یوگا هدایت انرژی جنسی بدن و بهبود عملکرد جنسی است.
  • همچنین برخی مکمل‌های گیاهی و روغن‌های موضعی برای افزایش میل جنسی استفاده می‌شوند. اما این محصولات به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند. این محصولات ممکن است باعث رشد تومورهای سینه شوند که برای رشد به استروژن نیاز دارند. قبل از استفاده از این محصولات، درباره فرمولاسیون روغن گیاهی یا موضعی با پزشک خود صحبت کنید.

زن تا چند سالگی میتونه ارضا بشه؟ میل جنسی زنان در سنین مختلف

راه‌های سازگاری با اختلال عملکرد جنسی زنان

در هر مرحله از زندگی سطح میل جنسی، برانگیختگی و رضایت شما می‌تواند تغییر کند. برای سازگاری بهتر:

  • بدن خود را درک کنید و بدانید که چه چیزی باعث ایجاد یک پاسخ جنسی سالم می‌شود. هرچه زوجین در مورد جنبه‌های فیزیکی بدن و نحوه عملکرد آن بیشتر بدانند، بهتر می‌توانند موجب کاهش میل جنسی شوند.
  • جمع آوری اطلاعات، از پزشک خود بپرسید یا به دنبال مطالب آموزشی بگردید تا بدانید که چگونه مسائلی مانند افزایش سن، بیماری‌ها، بارداری، یائسگی و داروها ممکن است بر زندگی جنسی تأثیر بگذارد.
  • سعی کنید در رویکرد خود نسبت به صمیمیت با شریک زندگیتان انعطاف پذیر باشید.
  • تغییراتی که رخ می‌دهد را بپذیرید. جنبه‌های جدیدی از تمایلات جنسی خود را در دوران گذار برای بهبود تجربیات جنسی خود کاوش کنید.

پاسخ جنسی اغلب به همان اندازه که با محرک‌های جنسی فیزیکی مرتبط است، با احساسات زوجین ارتباط دارد.

مراجعه به پزشک

اگر مشکلات جنسی مداومی دارید که باعث ناراحتی می‌شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. ممکن است از صحبت در مورد رابطه جنسی با پزشک خجالت بکشید، اما این موضوع اشتباه نیست. یک زندگی جنسی رضایت بخش برای رفاه یک زن در هر سنی اهمیت دارد.
ممکن است یک بیماری زمینه‌ای قابل درمان داشته باشید یا ممکن است از تغییرات سبک زندگی، درمان یا ترکیبی از درمان‌ها بهره ببرید. پزشک سعی می‌کند تا مشکل را تشخیص داده و درمان کند، در صورتی که مشکل حاد باشد فرد را به متخصص ارجاع می‌دهد. در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا برای مراجعه به پزشک آماده شوید.

در زمان مراجعه به پزشک چه کاری باید انجام دهید؟

مشکلات جنسی که دارید توجه داشته باشید، از جمله اینکه این اختلالات چه زمانی و چند بار رخ می‌دهد.

سابقه جنسی خود را برای پزشک شرح دهید. سعی کنید در مورد روابط و تجربیات خود از زمانی که از نظر جنسی فعال شده‌اید صحبت کنید. همچنین درباره هرگونه سابقه، ضربه یا سوء استفاده جنسی صحبت کنید.

هر گونه شرایط پزشکی که دارید، از جمله شرایط سلامت روان را یادداشت کنید. نام و دوز داروهایی را که مصرف می‌کنید یا اخیراً مصرف کرده‌اید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، یادداشت کنید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید را لیست کنید

برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک در مورد نگرانی‌های جنسی خود بپرسید عبارتنداز:

  • چه چیزی ممکن است باعث مشکلات جنسی شود؟
  •  آیا به آزمایشات پزشکی نیاز دارم؟
  • چه درمانی را توصیه می‌کنید؟
  • اگر دارو تجویز می‌کنید، آیا عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟
  • با درمان چقدر می‌توانم انتظار بهبود منطقی داشته باشم؟
  • آیا تغییراتی در شیوه زندگی یا مراحل مراقبت از خود وجود دارد که ممکن است کمک کند؟
  • آیا درمان را توصیه می‌کنید؟
  • آیا شریک زندگی من باید در درمان شرکت کند؟
  • آیا مطالب چاپی دارید که بتوانید به من بدهید؟ چه وب سایت‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟
  • از پرسیدن سوالات دیگری که برایتان پیش می آید تردید نکنید.

از پزشک متخصص چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

پزشک ممکن است تعدادی سؤال شخصی بپرسد و ممکن است بخواهد شریک زندگیتان را در مصاحبه شرکت دهد. برای کمک به تعیین علت مشکل و انتخاب بهترین روش درمانی، آماده پاسخگویی به سوالاتی مشابه سوالات زیر باشید:

  • چه مشکلاتی دارید؟
  • چقدر این مشکلات شما را آزار می‌دهد؟
  • چقدر از رابطه خود راضی هستید؟
  • آیا در طول تعاملات جنسی با شریک زندگی خود تحریک می‌شوید؟
  • آیا ارگاسم دارید؟
  • اگر در گذشته ارگاسم داشته‌اید اما دیگر نمی‌توانید، چه فرقی می‌کند؟
  • آیا با رابطه جنسی درد دارید؟
  • در صورت وجود، از چه نوع کنترل بارداری استفاده می‌کنید؟
  • آیا از الکل استفاده می‌کنید یا مواد مخدر تفریحی؟ چقدر؟
  • آیا تا به حال عمل جراحی انجام داده‌اید که دستگاه تناسلی شما را درگیر کرده باشد؟
  • آیا شما با سایر بیماری‌ها از جمله شرایط سلامت روان تشخیص داده شده‌اید؟
  • آیا تا به حال تجربه جنسی ناخواسته‌ای داشته‌اید؟

کاری که در این حین میتوانید انجام دهید

راه‌های ارتباطی را با شریک زندگی خود باز نگه دارید. در مورد نارضایتی یا مشکلی که دارید صادق باشید. جایگزین‌هایی را برای صمیمیت در نظر بگیرید و به فعالیت‌های جنسی بپردازید که برای زوجین مفید است.

سوالات متداول

  • چه دلایل روحی و روانی می‌تواند برای ارضا نشدن زنان وجود داشته باشد؟
    تصویر بد از مقاربت، مشکلات عاطفی، ترس از رابطه جنسی، عدم پیش نوازی کافی و… از مهم‌ترین دلایل ارضا نشدن زنان است.
  • آیا بزرگی کلاهک کلیتوریس می‌تواند دلیلی بر ارضا نشدن زنان باشد؟
    تغییرات هورمونی در بدن زنان می‌تواند موجب بزرگ شدن کلیتوریس شود. این مشکل یک اختلال مهم آنورگاسمی است و تقریبا ۸۰ درصد زنان با آن مواجه هستند. به همین دلیل باید برای ارضا نشدن زنان پس از تحریک به پزشک مراجعه کنید.
  • اختلال عملکرد جنسی زنان چند نوع است؟
    اختلال عملکرد جنسی زنان انواع مختلفی دارد: اختلال جنسی آنورگاسمی مادام‌العمر، اختلال جنسی آنورگاسمی اکتسابی، اختلال جنسی آنورگاسمی موقعیتی، اختلال جنسی آنورگاسمی تعمیم یافته‌است.
  • درمان دارویی مشکل ارضا نشدن زنان چگونه انجام می‌شود؟
    معمولا در درمان این عارضه از داروهایی که شامل استروژن، تستوسترون هستند بیش از هر داروی دیگری استفاده می‌کنند.
  • آیا مشکل ارضا نشدن زنان می‌تواند با روان درمانی بهبود پیدا کند؟
    مشکل ارضا نشدن زنان زمانی بهبود پیدا می‌کند که روحی و روانی باشد. در این شرایط مشاوره سعی می‌کند تا با تکنیک‌های مختلف این مشکل را درمان کند.

منبع: mayoclinic