فرهنگ عنصر مهم و کلیدی هر جامعه‌ای به حساب می‌آید؛ چرا که به کمک آن می‌توان تغییرات جزئی و عمده‌ای در یک جامعه ایجاد کرد. خوشبختانه در چندین سال اخیر فرهنگ ایران در ارتباط با موضوع پریود زنان همواره رو به تغییر بوده است و این موضوع دیگر باعث شرمندگی و پنهان کاری زنان نمی‌شود. پس این پیشرفت فرهنگی موجب شده تا جامعه در تلاش باشد تا آگاهی و فرهنگ خود را روز به روز نسبت به این مسئله افزایش دهد و اطلاعات افراد جامعه را نسبت به این موضوع زیادتر کند. در این مقاله قصد داریم درباره قاعدگی زنان صحبت کنیم؛ پس تا پایان، با ما همراه باشید.

پریود چیست؟

پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه یک چرخه طبیعی در بدن هر دختر و زنی است که از سن بلوغ شروع می‌شود و تا یائسگی ادامه میابد. پریود یک اتفاق موضوع بسیار طبیعی است که به علت ریزش دیواره داخلی رحم به صورت خون و تغییرات هورمونی در خانم‌ها رخ می‌دهد. در واقع سیکل پریود بخشی از سیستم تناسلی زنان است که بدن آن‌ها را برای بارداری آماده می‌کند و بصورت ماهانه در بدن دختران و زنان اتفاق می‌افتد. خون قاعدگی از طریق دهانه رحم جریان می‌یابد و از طریق واژن از بدن فرد خارج می‌شود.

Stages of the menstrual cycle

سیکل قاعدگی چگونه رخ میدهد؟

چرخه یا سیکل قاعدگی اصطلاحی است که برای توصیف واقعه‌ پریود در بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی این چرخه بدن هر زنی برای احتمال بارداری آماده می‌شود. سیکل قاعدگی در اولین روز پریود شروع می‌شود و متوسط چرخه آن ۲۸ روز است؛ البته که ممکن است این سیکل در بین افراد از ۲۱ روز تا حدود ۳۵ روز متغیر باشد.

مراحل سیکل قاعدگی با افزایش و کاهش مواد شیمیایی به نام هورمون، در بدن زنان آغاز می‌شود. در واقع غده هیپوفیز در مغز و تخمدان‌ها در دستگاه تناسلی، هورمون‌های خاصی را در زمان‌های مشخصی در طول چرخه قاعدگی تولید و ترشح می‌کنند و پس از آن عملکرد اندام‌های تناسلی آغاز می‌شود.

علائم پریودی دختر؛ ۱۰ علامت شروع قاعدگی که باید بشناسید

مراحل چرخه قاعدگی

قاعدگی یک چرخه پیچیده در بدن است که توسط بسیاری از غدد و هورمون‌های مختلف تولید شده در بدن، کنترل می‌شوند. این چرخه مانند هر فرآیندی دارای چند مرحله مشخص است که در ادامه به بیان چهار مرحله از این چرخه می‌پردازیم.

مرحله قاعدگی

در مرحله قاعدگی، لایه ضخیم رحم به نام آندومتر از طریق واژن حذف می‌شود و مایع قاعدگی که شامل خون، مخاط و سلول‌های پوشش داخلی رحم( سلول‌های آندومتر) است، از واژن خارج می‌شوند. متوسط طول دوره قاعدگی بین سه تا هقت روز است. در طول دوره پریود، هر زنی باید برای جذب جریان قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کند؛ برخی افراد نیز ممکن است از تامپون استفاده کنند.

فراموش نکنید که نوار بهداشتی و تامپون باید بطور منظم حداقل هر چهار ساعت یک بار عوض شوند. جالب است بدانید استفاده از تامپون در دوران قاعدگی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری نادر سندرم شوک سمی(TSS) همراه است، پس بهتر است در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید.

مرحله فولیکولی

مرحله فولیکولی از روز اول پریود آغاز می‌شود و با تخمک‌گذاری به پایان می‌رسد. در طی این مرحله با تحریک هیپوتالاموس که بخشی از سیستم مغز است، غده هیپوفیز هورمون محرک فولیکول را آزاد می‌کند. این هورمون محرک، تخمدان را تحریک می‌کند تا حدود ۵ تا ۲۰ فولیکول یا کیست ریز تولید کند.

هر فولیکول یک تخمک نابالغ را در خود جای داده و معمولا فقط یک فولیکول به تخمک بالغ تبدیل می‌شود و بقیه نابالغ‌ها می‌میرند. در واقع رشد فولیکول‌ها باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم می‌شود و رحم را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. این مرحله در حدود روز ۱۰ از یک چرخه ۲۸ روزه قاعدگی رخ می‌دهد.

مرحله تخمک گذاری

تخمک‌گذاری به معنای آزاد شدن یک تخمک بالغ از سطح تخمدان است که غالبا در اواسط چرخه قاعدگی؛ یعنی حدود دو هفته یا بیشتر، قبل از شروع قاعدگی رخ می‌دهد. در طول فاز فولیکولی، فولیکول یا کیست ریز در حال رشد، باعث افزایش سطح استروژن می‌شود و هیپوتالاموس موجود در مغز این سطح افزایش یافته را تشخیص می‌دهد و ماده شیمیایی به نام هورمون گنادوتروپین (GnRH) را آزاد می‌کند. این هورمون غده هیپوفیز را وادار می‌کند تا سطوح بالاتری از هورمون لوتئین کننده LH و FSH را تولید کند.

در عرض دو روز، تخمک‌گذاری توسط سطوح بالای LH آغاز و به سمت رحم هدایت می‌شوند. جالب است بدانید طول عمر یک تخمک معمولی فقط ۲۴ ساعت است؛ مگر اینکه در این مدت با یک اسپرم ملاقات کند که موجب مرگ آن می‌شود.

مرحله لوتئال

 در طی مرحله تخمک‌گذاری، تخمک از فولیکول با ترکیدن جدا می‌شود و فولیکول پاره شده روی سطح تخمدان باقی می‌ماند. پس از گذشت دو هفته یا بیشتر، فولیکول به ساختاری شبیه یک جسم زرد تبدیل می‌شود و این ساختار شروع به ترشح پروژسترون به همراه مقادیر کمی استروژن می‌کند. این ترکیب از هورمون‌ها، پوشش ضخیم رحم را حفظ می‌کند و منتظر چسبیدن تخمک بارور می‌شود.

اگر یک تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم کاشته شود، هورمون‌هایی تولید می‌شود که برای حفظ جسم زرد ضروری هستند. این هورمون‌ها شامل گنادوتروپین جفتی انسانی(HCG) است، هورمونی که در آزمایش ادرار باعث تشخیص بارداری می‌شود. جسم زرد به تولید پروژسترون ادامه می‌دهد که برای حفظ پوشش ضخیم شده رحم، بسیار ضروری است. جالب است بدانید اگر حاملگی رخ ندهد، جسم زرد پژمرده می‌شود و در نهایت در روز ۲۲ از چرخه ۲۸ روزه پریود می‌میرد.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

Menstrual cycle girls

پریود معمولا از چه سنی شروع میشود؟

چرخه پریود بطور رایج معمولا از سن ۱۲ سالگی در بدن دختران شکل می‌گیرد؛ اما با این حال برخی استثنا نیز وجود دارد. در واقع می‌توان شروع چرخه پریود یا قاعدگی را از سن ۸ سالگی تا اواخر ۱۶ سالگی دانشت. این چرخه در سن یائسگی نیز متوقف خواهد شد، که این سن نیز ممکن است در برخی زنان متفاوت باشد؛ اما بطور معمول از ۵۱ سالگی به عنوان سن یائسگی یاد می‌شود.

برای بسیاری از دختران و زنان این سوال پیش می‌آید که در طی فرآیند یائسگی چه اتفاقی در بدن شکل می‌گیرد؟ باید بگوییم که در این سن تولید تخمک یا همان تخمک‌گذاری متوقف می‌شود. در واقع از یائسگی به عنوان یک سال بدون پریود، یاد می‌شود و پس از این سال فرد دیگر نمی‌تواند باردار شود.

پریود یا قاعدگی طبیعی چه علائمی دارد؟

پریود مانند یک سرماخوردگی باعث بروز علائمی در بدن دختر یا زن می‌شود و شدت بروز این علائم بسته به سیستم بدنی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. البته که باید بگوییم همه افراد تمامی علائم زیر را ندارند، بلکه هر فرد بسته به شرایط جسمی خود یک یا چند مورد از علائم زیر را در دوران چرخه پریود خود تجربه می‌کند. در ادامه به بیان علائم پریود یا قاعدگی طبیعی می‌پردازیم.

  • بد خلقی
  • بروز مشکل در به خواب رفتن
  • هوس‌های غذایی
  • گرفتگی قسمت پایین شکم و کمر
  • نفخ
  • حساسیت سینه
  • آکنه

علائم غیرطبیعی پریود که موجب مراجعه به پزشک میشود

همانطور که در بخش بالا هم بیان کردیم، چرخه قاعدگی دارای یک سن مشخص بین ۸ تا ۱۶ سالگی است؛ پس اگر دختری پس از اتمام ۱۶ سالگی پریود نشود باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند. همچنین نشانه‌هایی چون توقف ناگهان قاعدگی، خونریزی بیش از حد معمول و بروز درد شدید در طول پریود، نیاز به مراجعه و مشورت با پزشک متخصص دارد.

همچنین برخی زنان ممکن است پس از برقراری رابطه جنسی، پریود نشوند؛ پس اگر این تاخیر تا پنج روز ادامه پیدا کند باید حتما به متخصص مراجعه کرد و علت این تغییرات را جویا شد. در واقع هر گونه سوال یا نگرانی درباره پریود و احتمالات بارداری، نیاز دارد تا بصورت سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

period cycle problem

مشکلات رایج دوران پریود

دوران پریود یا قاعدگی در بسیاری از افراد با بروز مشکلاتی همراه است که هر یک از آن‌ها می‌تواند روح و جسم هر زن و دختری را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به بیان برخی از رایج‌ترین مشکلات این دوران می‌پردازیم.

  • سندرم پیش از قاعدگی(PMS) : اتفاقات هورمونی قبل از پریود، باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض جانبی در زنان می‌شود و شرایط روحی و جسمی آنان را معرض خطر قرار می‌دهد. سردرد، خستگی و تحریک پذیری رایج‌ترین نشانه‌ها پیش از وقوع پریود است که جسم و روح هر زن و دختری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ورزش و تغییر رژیم غذایی می‌تواند برخی نشانه‌های پیش از قاعدگی را کاهش دهد.
  • دیسمنوره یا پریودهای دردناک: به دلیل فشارهایی که از طریق هورمون‌ها به رحم وارد می‌شود، بسیاری از افراد دارای پریودهای دردناک هستند. البته که می‌توان این دردهای آزاردهنده را با داروهای مسکن و جوشانده‌های گیاهی به حداقل رساند. فراموش نکنید که مصرف هر یک از داروهای شیمیایی و گیاهی باید زیر نظر پزشک و متخصص مربوطه صورت گیرد.
  • خونریزی شدید قاعدگی یا منوراژی: این نوع از خونریزی اگر درمان نشود، می تواند باعث کم خونی شود. راه‌های درمانی این مشکل، مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص برای تنظیم جریان خون است.
  • آمنوره یا عدم وجود دوره‌های قاعدگی: اگر فردی در سن پریود قرار گرفته باشد اما دوره‌های قاعدگی در آن رخ ندهد، یک مشکل جدی است که باید به متخصص مراجعه کنید. توجه کنید که وقوع چنین اتفاقی در دوران پیش از بلوغ، بارداری، شیردهی و یائسگی موضوعی عادی است. عللی چون وزن کم یا زیاد و ورزش کردن شدید ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شود.

همچنین بخوانید: خارش واژن نشانه چیست؟ علت خارش واژن قبل از پریود

نشانه‌های عجیب قاعدگی؛ برای مراجعه به پزشک

دوران قاعدگی برای هر دختر و خانمی ممکن است با برخی نشانه‌های متفاوت و غیرمنتظره همراه باشد. پس اگر شما از جمله افرادی هستید که به تازگی در دوران قاعدگی خود شاهد برخی تغییرات جدید هستید، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر خواهد بود.

  • الگوهای پریود شما دائما در حال تغییر است
  • قاعدگی‌ شما سنگین است؛ یعنی باید در طی هر دو ساعت یک بار، پد یا تامپون خود را عوض کنید
  • دوره  قاعدگی شما بیش از هشت روز طول زمان می‌برد
  • چرخه پریود شما کمتر از ۲۱ روز فاصله دارد
  • چرخه پریود شما بیش از دو تا سه ماه از هم فاصله دارند
  • علائم جسمی و روحی شما آنقدر دردناک هستند که بر فعالیت روزانه شما تأثیر می‌گذارد
  • بین پریودها خونریزی دارید
  • پس از برقراری رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوید

چند روز تا پریود بعدی شما باقی مانده است؟

دانستن این موضوع که چگونه می‌توان فاصله یک دوره پریود را با دوره بعدی محاسبه کرد، می‌تواند باعث آرامش خاطر بسیاری از خانم‌ها شود. پس برای محاسبه تاریخ بعدی پریود‌تان باید بدانید چرخه قاعدگی شما دقیقا چند روز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک تخمین کلی از زمان قاعدگی بعدی خود داشته باشید باید از اولین روز آخرین قاعدگی‌تان، ۲۸ روز به جلو بشمارید. فراموش نکنید که عدد ۲۸ تنها یک میانگین و تاریخ تخمینی است و در برخی خانم‌ها ممکن است شرایط کمی متفاوت باشد.

مطلب مفید: خونریزی بین دو قاعدگی | ۱۰ علت خونریزی خارج از پریودی

Calculation of menstrual period

محاسبه زمان قاعدگی بعدی شما

همانطور که می‌دانید طول طبیعی چرخه قاعدگی می‌تواند بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد. برای محاسبه تعداد روزهای چرخه قاعدگی‌تان، باید پس از گذشت مدتی از زمان شروع قاعدگی خود، تعداد روزها را بررسی کنید. در ادامه نحوه عملکرد محاسبه تخمینی چرخه قاعدگی را بیان خواهیم کرد.

  • مرحله ۱: اولین روز پریود خود را در تقویم علامت بزنید؛ چرا که این تاریخ اولین روز سیکل قاعدگی شما را مشخص می‌کند. فراموش نکنید که این کار را باید برای چند ماه بصورت مستمر انجام دهید تا یک قدم به تعیین میانگین زمان بین قاعدگی‌ خود نزدیک‌تر ‌شوید.
  • مرحله ۲: پس از اینکه تاریخ قاعدگی خود را به مدت چند ماه در تقویم مشخص کردید، تعداد روزهای هر چرخه را نیز اضافه کنید. سپس این عدد را بر تعداد دوره‌هایی که در این مدت داشتید، تقسیم کنید؛ عدد بدست آمده میانگین زمان بین دوره‎‌های شما خواهد بود.
  • مرحله ۳: با بدست آمدن عدد مرحله قبل، تشخیص اینکه چه زمانی پریود بعدی شما به پایان می‌رسد بسیار آسان است. با شروع از اولین روز آخرین قاعدگی، فقط تعداد میانگین روزهایی را که در مرحله ۲ محاسبه کردید بین دوره‌های خود بشمارید. تاریخ بدست آمده زمان شروع قاعدگی بعدی شما خواهد بود.

محاسبه زمان قاعدگی بعدی؛ به صورت دیجیتالی

اگر محاسبه زمان قاعدگی به روش سنتی قبل برای شما دشوار است، باید بگوییم جای هیچ نگرانی نیست. برنامه‌هایی زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا زمان قاعدگی بعدی خود را محاسبه کنید. برای محاسبه این تاریخ به صورت دیجیتال، تنها باید تاریخ شروع دوره پریود خود را در برنامه وارد کنید، بقیه کارها بصورت دیجیتالی توسط خود برنامه محاسبه می‌گردد.

چرا باید تاریخ قاعدگی بعدی خود را پیگیری کنیم؟

چه خودتان تاریخ قاعدگی بعدیتان را محاسبه کنید یا چه از یک اپلیکیشن استفاده کنید، دانستن این تاریخ به شما کمک می‌کند تا احساس آمادگی کنید و اعتماد به نفس خود را در طول دوره پریود حفظ کنید. دانستن تاریخ پریود به شما کمک می‌کند تا بدانید چند روز قبل از قاعدگی، چه لباس‌هایی بپوشید و در نزدیکی این تاریخ برای ضرورت، از پد استفاده کنید.

در واقع زمانی که تاریخ حدودی پریود خود را بدانید، می‌توانید از به همراه داشتن لوازم بهداشتی اطمینان حاصل کنید؛ چرا که خودتان را برای وقوع هر اتفاق غیرمنتظره‌ای آماده کردید. دانستن زمان قاعدگی در مدیریت تغییرات هورمونی، روحی و جسمانی بسیار موثر خواهد بود.

تاخیر در قاعدگی

هیچ چیز مانند تاخیر در پریود به زندگی دختران و زنان استرس وارد نمی‌کند و شاید اولین دلیل این موضوع را می‌توان بارداری دانست؛ اما علاوه بر این موضوع، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در پریود افراد شود. جالب است بدانید تعداد کمی از خانم‌ها به دنبال پیش‌بینی تاریخ قاعدگی بعدی خود هستند و بسیاری دیگر به این موضوع چندان توجهی ندارند.

پس جابجایی تاریخ قاعدگی با تاخیر یک تا دو روزه یک اتفاق رایج است که جای هیچ نگرانی در آن وجود ندارد. همانطور که می‌دانید چرخه قاعدگی شامل روز اول قاعدگی تا روز اول پریود بعدی شماست که بطور متوسط بین ۲۱ تا ۳۵ روز زمان می‌برد. بازه ذکر شده نشان می‌دهد که یک چرخه ممکن است ۲۵ روز و چرخه دیگر ۲۳ روز زمان ببرد که این مدت زمان نشان دهنده تاخیر نیست. در واقع پریود شما زمانی به تاخیر می‌افتد که از آخرین قاعدگی شما ۳۵ الی ۳۸ روز گذشته باشد؛ پس در این حالت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین افرادی که دارای پریود منظم هستند و در یک دوره خاص، پریود آن‌ها بیش از سه روز تاخیر ندارد نیز باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

period cycle

مواردی که پریود شما را با تاخیر می‌اندازد

تاخیر در زمان قاعدگی یا پریود در اغلب موارد نشان دهنده بارداری است؛ اما دلایل دیگری نیز برای این تاخیر وجود دارد. در ادامه به بیان برخی از این دلایل می‌پردازیم.

رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش‌های سنگین

همانطور که یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند برای سلامتی شما معجزه کند، زیاده‌روی در آن نیز ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. یکی از این نتایج منفی به تاخیر افتادن تاریخ پریود است. ورزشکاران خانمی که تمرین‌های سخت انجام می‌دهند یا کالری کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است دچار توقف در قاعدگی شوند. در واقع اخیر یا توقف قاعدگی، نشانه‌ای است که به شما می‌گوید بدن شما منابع کافی دریافت نمی‌کند و احتمال بارداری نیز از شما سلب خواهد شد.

زمانی که زمان عادت ماهانه شما به دلیل کاهش یا افزایش وزن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش‌های سنگین به تاخیر می‌افتد یا متوقف می‌شود، بدین معناست که شما دچار آمنوره ثانویه شدید. آمنوره ثانویه به این معناست که شما قبلا پریود شده‌اید؛ اما به برخی دلایل خاص پریود شما متوقف شده است

هنگامی که عادت ماهانه شما به دلیل کاهش وزن، رژیم غذایی یا ورزش متوقف می شود، دچار آمنوره ثانویه می شوید. این بدان معناست که شما قبلا پریود شده اید، اما آنها متوقف شده اند. هر یک از موارد زیر ممکن است باعث بروز آمنوره ثانویه در شما شود.

  • رعایت رژیم غذایی نامناسب با کالری محدود
  • بروز اختلال در خوردن مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی و اختلال پرخوری
  • کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه
  • انجام تمرینات ورزشی سخت مانند ماراتن

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یک ناهماهنگی هورمونی است که باعث بر هم زدن تعادل در آزادسازی تخمک(تخمک‌گذاری) می‌شود که در فرآیند تخمک‌گذاری فرد اختلال ایجاد می‌کند. رمانی که در فرآیند تخمک‎‌گذاری اختلال ایجاد می‌شود، معمولا پریود فرد نیز به تاخیر می‌افتد. بسیاری از افراد مبتلا به PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، دچار پریودهای نامنظم، دیررس یا از دست رفته می‌شوند. در ادامه به بیان برخی از علائم PCOS می‌پردازیم.

  • آکنه پوستی
  • رویش موهای زائد در صورت یا بدن
  • نازک شدن تار موها
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن

اگر شما از جمله افرادی هستید که برخی از نشانه‌های بالا را دارید، پس برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصص مربوطه با بررسی علائم و انجام آزمایشات شرایط شما را بررسی خواهد کرد و با تغییر شیوه زندگی و تجویز دارو، سندرم تخمدان پلی کیستیک شما را مدیریت خواهد کرد.

استرس

استرس بالا در افراد تنها باعث کاهش سلامت روان یک فرد نمی‌شود؛ بلکه این اختلال روانی بر جسم فرد نیز تاثیر می‌گذارد و با برخی علائم فیزیکی همراه است. اختلال استرس شدید باعث ایجاد تاخیر در تاریخ قاعدگی خانم‌ها می‌شود؛ البته که بسیار از ما در زندگی روزمره خود دارای استرس جزئی هستیم که خوشبختانه استرس حاصل از کارهای روزمره بر قاعدگی خانم‌ها تاثیر نخواهد گذاشت. برخی از مواردی که باعث بروز استرس شدید در دختران و خانم‌ها می‌شود، شامل موارد زیر است.

  • مرگ یکی از عزیزان
  • امتحانات دبیرستان یا کالج
  • از دست دادن شغل
  • رویدادهای مهم زندگی، مانند عروسی

مصرف داروهای هورمونی ضد بارداری

یکی از راه‌های کنترل بارداری، مصرف داروهای هورمونی است. چرا که با مصرف این داروها، فرآیند تخمک‌گذاری توسط هورمون‌های پروژسترون و استروژن متوقف خواهد شد و از بارداری فرد جلوگیری می‌کند. داروهای هورمونی ضد بارداری شامل موارد زیر است.

  • قرص‌های ضد بارداری خوراکی: این قرص‌ها براساس تجویز پزشک، هر روز مصرف می‌شوند.
  • چسب ضد بارداری: برچسب مورد نظر را باید بر روی پوست خود قرار دهید و هر هفته آن را تعویض کنید.
  • حلقه واژن: حلقه ژله‌ای را در واژن خود قرار دهید و ماهی یک بار آن را تعویض کنید.
  • قرص ضد بارداری تزریقی: این قرص شبیه یک واکسن است که پزشک مربوطه هر سه ماه یکبار آن را به شما تزریق می‌کند.
  • ایمپلنت هورمونی ضدبارداری: این ایمپلنت یک دستگاه میله‌ای شکل کوچک است که پزشک مربوطه آن را زیر پوست بازوی شما قرار می‌دهد.
  • دستگاه هورمونی داخل رحم(IUD): این دستگاه به صورت T شکل است که پزشک متخصص آن را داخل رحم شما قرار می‌دهد.

استفاده از برخی داروهای هورمونی ضدبارداری بالا، باعث ایجاد یک دوره کاذب به نام خونریزی قطع مصرف می‌شوند؛ در واقع هفته‌ای که تصمیم بگیرید بدون هر یک از داروهای بالا سپری کنید، شاهد خونریزی قطع خواهید بود. فراموش نکنید که اگر به طور مداوم از داروهای هورمونی ضد بارداری استفاده کنید، ممکن است قاعدگی را بطور کلی از دست بدهید؛ پس برای مصرف طولانی مدت هر یک از داروهای بالا، حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید.

بیماری تیروئید

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در قسمت گردن است که مکانیسم‌های درون آن همگی هورمونی هستند و با قاعدگی ارتباط مستقیم دارند. پس اگر تیروئید شما پرکار یا کم کار باشد، ممکن است بر زمان پریود شما تاثیر بگذارد و باعث تاخیر آن شود. تیروئید یکی از بیماری‌های رایج در بین خانم‌ها است که بیش از ۱۰ درصد زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری تیروئید ممکن است باعث ایجاد پریودهای نامنظم شود و حتی در برخی مواقع با یائسگی اشتباه گرفته می‌شود.

پریود در نوجوانی

برخی دختران شاهد قاعدگی زودرس در دوران نوجوانی خود می‌شوند و در هر ماه یک سیکل ۲۸ روزه را سپری می‌کنند. پریود زودرس معمولا چند سال زمان می‌برد تا در یک روال طبیعی قرار گیرد و ممکن است با تاخیر در قاعدگی همراه باشد. محور HPO یک سیستم هورمونی است که تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی هر خانم را تنظیم می‌کند که تنظیم و بالغ شدن آن چند سال زمان می‌برد. به طور معمول، سن قاعدگی در اواخر نوجوانی در سن ۲۰ سالگی قابل پیش‌بینی خواهد بود.

دوران یائسگی

یائسگی و اتمام دوران قاعدگی معمولا در هر خانمی به مدت یک یا دو سال طول خواهد کشید و در طول این مدت، تاریخ قاعدگی ممکن است بارها جابجا شود. متوسط ​​سن یائسگی در خانم‌ها، ۵۱ سال است؛ بنابراین یائسگی خانم‌ها در اکثر موارد در ۴۰ یا ۵۰ سالگی شروع می‌شود و با علائمی همراه است. در ادامه به بیان هر یک از این علائم می‌پردازیم.

  • گرگرفتگی
  • بیخوابی
  • تغییرات خلق و خوی
  • عرق شبانه
  • خشکی واژن
  • Translation is too long to be saved

سوابق پریود خود را یادداشت کنید

برای آن که از سلامت دوران قاعدگی خود اطلاع پیدا کنید، می‌توانید از یادداشت برداری استفاده کنید. پس با طراحی یک برنامه و یادداشت سوابق پریود خود، می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک معالج خود قرار دهید. چرا که هر پزشکی تمایل دارد تا جزئیات مربوط به دوره‌های قبلی قاعدگی شما را بداند تا در صورت وجود مشکل، آن را به درستی تشخیص دهد. فراموش نکنید که افراد دارای پریودهای نامنظم و با تاخیر باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از سایر بیماری‌های زمینه‌ای جلوگیری کنند.

سوالات متداول

  • پریود چیست؟
  • پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه یک چرخه طبیعی در بدن هر دختر و زنی است که از سن بلوغ شروع می‌شود و تا یائسگی ادامه میابد. پریود یک اتفاق موضوع بسیار طبیعی است که به علت ریزش دیواره داخلی رحم به صورت خون و تغییرات هورمونی در خانم‌ها رخ می‌دهد.
  • سیکل قاعدگی چیست؟
  • چرخه یا سیکل قاعدگی اصطلاحی است که برای توصیف واقعه‌ پریود در بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی این چرخه بدن هر زنی برای احتمال بارداری آماده می‌شود. سیکل قاعدگی در اولین روز پریود شروع می‌شود و متوسط چرخه آن ۲۸ روز است؛ البته که ممکن است این سیکل در بین افراد از ۲۱ روز تا حدود ۳۵ روز متغیر باشد.
  • پریود یا قاعدگی چه علائمی دارد؟
  • پریود مانند یک سرماخوردگی باعث بروز علائمی در بدن دختر یا زن می‌شود و شدت بروز این علائم بسته به سیستم بدنی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برخی از این علائم شامل بد خلقی، بروز مشکل در به خواب رفتن، هوس‌های غذایی، گرفتگی قسمت پایین شکم و کمر، نفخ، حساسیت سینه و آکنه می‌باشد.
  • آیا نوشتن سوابق دوران قاعدگی، کاری موثر است؟
  • بله، شما می‌توانید با طراحی یک برنامه و یادداشت سوابق پریود خود، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک معالج خود قرار دهید. چرا که هر پزشکی تمایل دارد تا جزئیات مربوط به دوره‌های قبلی قاعدگی شما را بداند تا در صورت وجود مشکل، آن را به درستی تشخیص دهد.