هر ساله در ماه اکتبر، اطلاعات زیادی درباره سرطان سینه در شبکه‎های اجتماعی مشاهده می‌شود. و این مسئله چیز خوبی است. آگاهی درباره سرطان پستان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا تشخیص زود هنگام آن باعث درمان و بهبود بیماری می‌شود. تشخیص و درمان سرطان پستان می‌تواند ترکیبی از مشکلات روانشناختی مرتبط با افسردگی و اضطراب را به همراه داشته باشد. رسیدگی به سلامت روان در این دوره می‌تواند به درمان شما کمک کند و از نظر جسمی تا حدی به بهبود شما کمک کند. در این مقاله به بررسی پیامدهای روانشناختی سرطان سینه می‌پردازیم.

 

چرا مشکلات روانی در بین افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند، بسیار شایع است؟

زمانی‌که در مورد سرطان پستان صحبت می‌شود، اغلب علائم و عوارض جسمی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال تشخیص این بیماری برای همه شوکه کننده است. در کنار چالش‌های جسمی این بیماری در زمان تشخیص، درمان و زندگی کردن با سرطان پستان، چالش‌های روانشناختی نیز تاثیر بسزایی در این دوره می‎تواند داشته باشد. درحالی که به طور دقیق از میزان تاثیر دلایل روانشناختی سرطان پستان اطلاعات کافی در اختیار نیست، اما می‌توان گفت که بسیاری از افراد در زمینه مسائل عاطفی به کمک نیاز دارند. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به سرطان سینه سابقه زمینه‌ای بیماری‌های روانشناختی مانند افسردگی و اضطراب را دارند که با تشخیص سرطان پستان افزایش می‌یابد.

” مسائل روانشناختی در دوران سرطان پستان بسیار شایع است و فرد بهتر است تحت نظر روانشناس و رواندرمانی قرار گیرد.”

 

چه مسائل روانشناختی می‌تواند بر سرطان سینه تاثیر بگذارد؟

پاسخ ذهنی و عاطفی به یک واقعه مهم زندگی مانند ابتلا به سرطان پستان در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اضطراب، افسردگی، عدم اعتماد بنفس و نگرانی و ترس درباره بیماری از شایع‌ترین علائم روانی است که در این دوران فرد می‌تواند تجربه کند. تعدادی دیگر نیز با ترس عود سرطان پستان، بیماری متاستاتیک یا مرگ ناشی از این سرطان زندگی می‎کنند. زندگی با عدم اطمینان و کمبود اعتماد بنفس در طول و بعد از درمان سرطان پستان بسیار رایج است.

اضطراب و پریشانی معمولا حتی پس از عبور از شوک اولیه نیز در طول درمان بیماری همراه بیمار است. هنگامی که زنان فرایند درمان را شروع می‌کنند، ممکن است در طول این فرایند با مسائل و مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. به عنوان مثال ممکن است در روابط شخصی دچار مشکل و آشفتگی شوند. ممکن است دائما احساس خستگی و بی رمقی داشته باشند. علائم و فرایند درمان می‎تواند تا حد قابل توجهی آن‎ها را نگران کند.

مطلب بیشتر: افسردگی در زنان و راه‌های درمان آن

 

چرا مراجعه به روانشناس در دوره درمان ضروری است؟

احساس خستگی مفرط یک واکنش کاملا طبیعی به این بیماری است. اما احساسات منفی می‌تواند باعث شود زنان از انجام کارهایی که به بهبود بیماری کمک می‌کند، دست بکشند و کارهایی را انجام دهند که برای آن‎ها مضر است و باعث پیشرفت بیماری شود.

یکی از آن کارهای منفی رژیم غذایی نامناسب و تغذیه ضعیف در طول دوره درمان است. به عنوان مثال کم غذا بخورند و یا مواد غذایی که مصرف می‌کنند از ارزش غذایی کمی برخوردار باشد. ممکن است به شدت کم تحرک شوند و یا دچار اختلالات خواب شوند. همچنین ممکن است روابطشان را با خانواده و دوستان قطع کنند. در عین حال برای کاهش اضطراب ممکن است به مصرف مواد مخدر و الکل و همچنین نیکوتین روی‌ آورند.

همچنین تشخیص این بیماری می‌تواند موجب مشکلات شدیدتری شود. به عنوان مثال برای بسیاری ممکن است منجربه افسردگی فرد شود و این قضیه کنار آمدن با بیماری، ادامه روند درمان و منابع حمایت اجتماعی را دشوار می‌کند. بعضی از زنان چنان از این بیماری شوکه می‌شوند که از انجام گزینه‌های درمانی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی امتناع می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عود و در نتیجه مرگ در زنانی که به سرطان پستان مبتلا هستند و همزمان از افسردگی رنج می‌برند بسیار شایع‌تر است. میزان مرگ‌ و میر در بیماران با علائم افسردگی ۲۶ برابر و در بیمارانی که از افسردگی شدید رنج می‌برند ۳۹ برابر بیشتر است. به همین دلیل مراجعه به روانشناس و تحت نظر بودن روانشناس در این دوره بسیار ضروری است.

سرطان سینه

 

چگونه درمان روانشناختی می‌‎تواند به کنار آمدن با بیماری کمک کند؟

روانشناسان می‌توانند در زمینه درمان سرطان پستان بسیار کمک کنند. هدف اصلی آن‌ها کمک به زنان در یادگیری نحوه کنار آمدن با تغییرات جسمی، عاطفی و سبک زندگی مرتبط با سرطان و همچنین درمان‌های پزشکی است که می‌تواند دردناک و آسیب‌زا باشد. برای برخی از زنان، تمرکز ممکن است بر این باشد که چگونه بیماری خود را برای فرزندان خود توضیح دهند. برخی دیگر، ممکن است در مورد چگونگی انتخاب بیمارستان یا درمان پزشکی مناسب متمرکز باشند. برای افراد دیگر، ممکن است نحوه کنترل استرس، اضطراب یا افسردگی مهم باشد. روانشناسان با آموزش راهکارهای حل مسئله در محیط حمایتی، به زنان در رفع غم، ترس و سایر احساسات خود كمك می‌كنند.

بیماران مبتلا به سرطان پستان تنها کسانی نیستند که می‌توانند از رواندرمانی بهره‌مند شوند. مردان نیز می‌توانند از این درمان بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که مردانی که شریک زندگی آن‌ها به سرطان پستان مبتلا هستند، تقریباً ۴۰٪ بیشتر از مردان دیگر به افسردگی شدید و دیگر اختلالات روانی مبتلا می‌شوند.

روانشناسان می‎توانند به شریک زندگی فرد مبتلا کمک کنند که ضمن کنار آمدن با احساسات خود، به حمایت عاطفی شخص بیمار بپردازند. فرزندان، والدین و دیگر اعضای خانواده فرد نیز می‎توانند از رواندرمانی بهره ببرند.

با پایان درمان پزشکی، درمان رواشناختی ممکن است ادامه داشته باشد. در واقع بهبود عاطفی ممکن است از بهبود جسمی بیشتر طول بکشد. اگرچه فشارهای روانی برای بازگشت به شرایط عادی ممکن است بسیار شدید و طاقت فرسا باشد. بیماران درمان شده باید تصویر جدیدی از خود بسازند که هم تجربه و هم بدن تغییر یافته‌شان را در بر گیرد. رواشناسان می‌توانند در درمان این مشکل کمک کنند و از عهده مسائلی مانند ترس از عود مجدد و اضطراب مسائل پیش پا افتاده زندگی برآیند.

 

آیا رواندرمانی و مشاوره به درمان جسمی بیماری نیز کمک می‌کند؟

رواندرمانی می‌تواند به درمان جسمی بیماری سرطان پستان نیز کمک کند. به عنوان مثال حالت تهوع و استفراغ را که اغلب همراه شیمی درمانی است، در نظر بگیرید. برای برخی از زنان، این عوارض ممکن است به قدری شدید باشد که باعث شود آن‌ها دیگر اقدامات درمانی را انجام ندهند.

روانشناسان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های کسب تمدد اعصاب، مراقبه، مایندفولنس و هیپنوتراپی عوارض شیمی درمانی مانند تهوع و استفراغ را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

به طور خلاصه رواشناسان می‌توانند به زنان کمک کنند تا درمان را به طور کامل دنبال کنند. نتیجه این کار درک بهتر بیماری، درمان موثرتر و تمایل بیشتر برای انجام کارهایی است که برای بهبود دوباره و سلامتی کامل موثر است. درمان روانشناختی حتی درصد مرگ و میر این بیماری را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، در یک مطالعه، کاهش علائم افسردگی با بقای طولانی‌تر در بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک همراه بود.

چنین مطالعاتی اهمیت روانشناسی در درمان جسمی این بیماری را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در یک مطالعه محققان تاثیر جلسات گروهی را در کاهش استرس، بهبود خلق و خو و پایبندی به درمان را مورد بررسی قرار دادند. بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند و به سرطان پستان مبتلا بودند ۴۵درصد خطر کمتری برای عود مجدد بیماری را داشتند. همچنین ۵۶ درصد خطر مرگ ناشی از این بیماری در آن‌ها کاهش یافت.

مطلب بیشتر: چگونه سرطان سینه را می‌شود تشخیص داد؟ 

سرطان سینه

 

چه نوع درمان روانشناختی برای درمان سرطان سینه مفید است؟

ترکیبی از مشاوره فردی و گروهی می‌تواند بهترین نتیجه را برای درمان روانشناختی این بیماری داشته باشد. جلسات فردی با یک روانشناس معمولاً بر درک و اصلاح الگوهای تفکر و رفتار تأکید دارد.

درمان گروهی همراه با گروهی از زنانی که به سرطان پستان مبتلا هستند صورت می‌گیرد. این درمان به زنان این فرصت را می‌دهد که از حمایت عاطفی برخوردار شوند و تجربیات دیگران را نیز در خصوص این بیماری مورد بررسی قرار دهد.

برای تاثیرگذاری بیشتر گروه‌ها باید متشکل از زنانی باشد که به یک مرحله خاص از بیماری مبتلا هستند و همه مشابه هم باشند. همچنین روانشناسانی که به درمان این بیماران می‌پردازند باید تجربه کافی در درمان روانی سرطان پستان را داشته باشند.

مداخلات روانشناسی اعم از درمان گروهی یا مشاوره فردی به منظور کنار آمدن با بیماری و انتخاب بهترین روش درمان و تاثیر آن در زندگی صورت می‌گیرد.

با اختصاص دادن تمام توجه فرد به زمان حال و لذت بردن از آن، ذهن آگاهی نیز در درمان این بیماری می‌تواند بسیار موثر باشد. در این روش فرد می‌آموزد که با استرس و نگرانی خود در این باره به راحتی کتار بیاید و آن را درمان کند. همچنین می‌تواند به بهبود فرد و جذب انرژی مثبت در او بسیار موثر باشد.

تشخیص سرطان پستان می‌تواند عملکرد روانی زن را به شدت مختل کند، که به نوبه خود می‌تواند سلامت جسمی او را به خطر بیندازد. اما لازم نیست اینطور باشد.

زنانی که از روانشناسان باتجربه در زمینه درمان سرطان پستان کمک می‌گیرند، در واقع می‌توانند از ارتباط ذهن و بدن برای افزایش سلامت روانی و جسمی استفاده کنند.

 

منبع: apa


شما می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

لیست روانشناسان