تفاوت میکرودرم و میکرونیدلینگ چیست؟

توسط علی قائم‌مقامی
این مقاله توسط علی قائم‌مقامی ترجمه شده است.

تفاوت میکرودرم و میکرونیدلینگ چیست؟

درگیری عارضه‌های پوستی مانند چروک، آکنه و یا لکه‌های پوستی می‌تواند برای هرکسی ناراحت‌کننده باشد. در این مقاله قرار است در مورد دو روش درمانی صحبت کنیم که می‌تواند شما را از شر مشکلات پوستی خلاص کند. تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به دکتر زیبایی، در مورد تفاوت میان میکرودرم و میکرونیدلینگ سوال می‌پرسند. در حالی که هر دوی این روش‌ها برای بازسازی سلول‌های پوستی به کار می‌روند، تفاوت‌های واضحی بین این دو شیوه درمانی وجود دارد.

میکرودرم

مقایسه روش درمانی میکرودرم ابریژن و میکرونیدلینگ

به طور کلی، میکرودرم ابریژن یک روش لایه برداری برای از بین بردن لکه‌ها، علائم اولیه چروک و منافذ باز پوست است. در حالی که میکرونیدلینگ نوعی روش درمانی است که با استفاده از سوزن‌های ریز، برای جوان‌سازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. میکرونیدلینگ معمولا برای بهبود جای زخم، لکه‌های پوستی و منافذ بزرگ پوست به کار گرفته می‌شود.

جالب است بدانید شما در خانه یا محیط‌هایی مثل سالن‌های زیبایی و اسپا هم می‌توانید خدمات میکرودرم را دریافت کنید؛ اما میکرونیدلینگ حتما باید تحت نظر دکتر پوست انجام شود. البته فراموش نکنید دستگاه‌های میکرودرم خانگی، تاثیر بسیار کمتری نسبت به خدماتی که دکتر زیبایی ارائه می‌دهد، دارند.

در ادامه بیشتر راجع به هر یک از روش‌ها و تفاوت میکرودرم و میکرونیدلینگ به عنوان روش‌های درمانی پوست آسیب دیده، خواهیم پرداخت.

 

میکرودرم برای درمان چه نوع پوستی مناسب است؟

میکرودرم ابریژن، به بازسازی پوست شما کمک می‌کند. این روش، پوست صورت و بدن شما را لایه‌برداری می‌کند. به این ترتیب سلول‌های مرده و آسیب‌دیده لایه خارجی پوست، از بین می‌روند و سلول‌های جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند. بنابراین استفاده از روش درمانی میکرودرم ابریژن می‌تواند باعث جوان‌سازی پوست صورت و بدن شما بشود.

دکتر پوست معمولا میکرودرم ابریژن را برای موارد زیر توصیه می‌کند:

  • اسکار آکنه
  • تغییر رنگ ناهمگون پوست یا هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation)
  • لک‌های پوستی ناشی از آفتاب یا ملاسما (Melasma)
  • لک‌های ناشی از افزایش سن
  • پوست کدر و خسته

 

میکرونیدلینگ برای درمان چه نوع پوستی مناسب است؟

میکرونیدلینگ روش جدیدتری برای درمان پوست نسبت به میکرودرم است. از نظر دکتر زیبایی، میکرونیدلینگ ممکن است به بهبود مشکلات پوستی زیر کمک کند:

  • چروک و خطوط صورت
  • منافذ بزرگ
  • جای زخم
  • اسکار جوش
  • بافت ناهموار پوست
  • استرچ‌مارک
  • لک‌های قهوه‌ای و تغییر رنگ ناهمگون پوست یا هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation)

بعد از میکرونیدلینگ ممکن است بعد از چند هفته یا حتی چند ماه، تغییر محسوسی مشاهده نکنید. بروز چنین اتفاقی به این دلیل است که تولید کلاژن، ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه پس از پایان درمان شما طول بکشد. همچنین بهتر است پس از درمان به روش میکرونیدلینگ، از سرم‌های پوستی دارای ویتامین A، E و C استفاده کنید.

میکرونیدلینگ

کدام روش درد بیشتری به همراه دارد؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانید حساسیت به درد، در افراد گوناگون به یک اندازه نیست. همچنین هنگامی که تحت درمان با روش میکرونیدلینگ هستید، عمق سوزن مورد استفاده می‌تواند در میزان درد شما موثر باشد. برای کاهش هرگونه ناراحتی که ممکن است در طول این درمان به آن دچار شوید، می‌توانید قبل از شروع از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده کنید.

به طور کلی، میکرودرم باعث ایجاد درد نمی‌شود. احساسی که در هنگام انجام میکرودرم خواهید داشت، تنها یک مکش ضعیف روی سطح پوست خواهد بود.

 

از کدام روش می‌توان به عنوان درمان خانگی استفاده کرد؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، میکرودرم تنها یک لایه نازک از سلول‌های مرده و آسیب‌دیده سطح پوست را از بین می‌برد. درست به همین خاطر، با استفاده از دستگاه‌های خانگی میکرودرم نیز می‌توانید به نتایجی مشابه درمان توسط دکتر پوست، دست پیدا کنید. با این حال در مقایسه با روش خانگی، درمانی که در کلینیک صورت می‌گیرد اثربخشی به مراتب بیشتری دارد.

توجه داشته باشید که روش‌های میکرونیدلینگ خانگی به اندازه کافی ایمن و کارآمد نیستند. سوزن‌های ریزی که در میکرونیدلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، بعد از چند بار استفاده کارایی اولیه خودشان را از دست می‌دهد. همچنین استفاده اشتباه از دستگاه میکرونیدلینگ خانگی، به دلیل قرارگیری سوزن‌های دستگاه در زیر پوست، می‌تواند باعث خونریزی، کبودی و حتی زخم‌های پوستی شود.

 

آیا ممکن است هنگام میکرودرم یا میکرونیدلینگ دچار خونریزی شویم؟

در هنگام درمان با روش میکرودرم ابریژن، احتمال خونریزی وجود ندارد.

در برخی شرایط، بیمارانی که از روش میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند، ممکن است دچار خونریزی شوند. این اتفاق معمولا برای افرادی رخ می‌دهد که دارای اسکار آکنه شدید و یا استرچ‌مارک هستند. همچنین گاهی افزایش عمق سوزن در پوست هم می‌تواند باعث بروز خونریزی شود.

بهتر است بدانید در تمام این موارد شما دچار خونریزی کمی خواهید شد. اگر پس از درمان، خونریزی جزیی داشته باشید؛ دکتر پوست با مراقبت‌های بعدی اطمینان حاصل می‌کند که پوست شما بهبود یافته و احساس راحتی دارید.

 

عوارض جانبی استفاده از میکرودرم و میکرونیدلینگ چیست؟

میکرودرم ابریژن یک روش پوستی غیرتهاجمی و بدون درد است؛ اما گاهی می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند قرمزی و سوزش خفیف پوست شود. همچنین از عوارض کمتر شایع میکرودرم، می‌توان به مواردی مانند خونریزی، عفونت و ایجاد جوش‌های جدید اشاره کرد.

بعد از تحت درمان قرارگرفتن به روش میکرونیدلینگ، ممکن است چند روز طول بکشد تا پوست شما به حال عادی برگردد. همچنین ممکن است عوارضی مانند قرمزی، تورم وخونریزی را تجربه کنید. همچنین ایجاد کبودی و جوش‌های جدید، از عوارض کمتر شایع در میان افراد تحت درمان است.

 

آیا همه می‌توانند از روش‌های میکرودرم ابریژن و میکرونیدلینگ استفاده کنند؟

دکتر پوست معمولا روش میکرودرم ابریژن را به افرادی که آکنه فعال دارند، توصیه نمی‌کند. چرا که این کار می‌تواند باعث پخش این عارضه در سراسر صورت شود. به غیر از این، هیچ محدودیتی برای استفاده از میکرودرم وجود ندارد.

در خصوص روش میکرونیدلینگ، دکتر زیبایی معمولا این درمان را به افراد باردار یا شیرده توصیه نمی‌کند.

 

۳ نکته پایانی که باید به خاطر داشته باشید:

  1. میکرودرم ابریژن یک روش تهاجمی نیست. اما در روش میکرونیدلینگ به دلیل استفاده از سوزن‌ها، ممکن است در حین درمان دچار خونریزی شوید.
  2. میکرودرم ابریژن بیشتر برای پوست‌هایی که شادابی خودشان را از دست داده‌اند و جوش‌های سرسیاه دارند مناسب است. در حالی که میکرونیدلینگ معمولا برای درمان اسکار آکنه یا همان جای جوش، استرچ‌مارک‌ها و خطوط چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. میکرودرم ابریژن با استفاده از فناوری خلا و کریستال و به واسطه لایه‌برداری عمیق، پوست شما را از بین می‌برد. اما میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های ریز، پوست شما را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند. در نهایت چنین کاری باعث افزایش استحکام پوست شما خواهد شد.

در پایان، لازم است بدانید میکرودرم ابریژن روش ایمن‌تری نسبت به میکرونیدلینگ است؛ چرا که میکرودرم روی لایه خارجی و میکرونیدلینگ زیر پوست شما کار می‌کند.

۴/۵ - (۷ امتیاز)
4/5 - (7 امتیاز)

پرسش و پاسخ

پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

ناشناس اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۲ - ۳:۵۹ ب٫ظ

سلام خانمی۳۸سالمه..نوع پوست نرمال تاچرب..پوست گندمی..لکه های خیلی کمی متیل ب قهوای دارم..درناحیه پیشانی خطهای ریزی دارم ودر زیرچشمانم هم همینطور چند خط ریز..خواستم نظر شمارا بدونم ک باید چکار.دوسدارم پوستم روشن وشفاف بشه..ممنون

پاسخ
مرادی آذر ۲۴, ۱۴۰۱ - ۸:۲۲ ب٫ظ

سلام کسی از این دستگاه استفاده کرده

پاسخ
ناشناس بهمن ۷, ۱۴۰۱ - ۱:۳۴ ق٫ظ

سلام بله من استفاده کردم از میکرونیدلینگ،اگر توسط متخصص پوست انجام بشه نتیجش عالیه اما مراقبت زیادی میخواد ضدآفتاب هیچوقت موقع بیرون رفتن نباید فراموش کنی هر۲ ساعت یبار بزنی

پاسخ
ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ ق٫ظ

سلام تشکر بابت مطالب خوبتون

پاسخ

دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب