۱۰ نکته برای بحران میانسالی و شروع زندگی جدید

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده و توسط شهاب افراز از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

ایده بحران میانسالی به قدری رایج و گسترده است که اغلب به عنوان طرح سریال و فیلم‌های تلویزیونی از آن استفاده می‌شود. احتمالاً لازم نیست خیلی سخت فکر کنید تا اپیزودی را در مورد مردی میانسال که از روی هوس یک ماشین اسپرت قرمز رنگ می‌خرد را به یاد بیاورید. شما احتمالاً آن را در زندگی واقعی دیده‌اید یا حداقل شنیده‌اید که وقتی یک همکار طلاق می‌گیرد یا یکی از اقوام به طور ناگهانی کار خود را ترک می‌کند، زیاد در مورد آن صحبت می‌شود.
ممکن است تعجب کنید که بحران میانسالی، یک تشخیص سلامت روان نیست. در واقع، کارشناسان ده‌ها سال است که در مورد واقعی بودن بحران‌های میانسالی بحث می‌کنند. آنچه ما می‌دانیم این است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شادی و حال خوب  بین افرادی که ۴۰ تا ۶۰ سال دارند کاهش می‌یابد. منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) همچنین گزارش می‌دهد که این گروه سنی بالاترین میزان افسردگی را دارند.
چرا نرخ افسردگی اینقدر بالاست؟ ایده «بحران میانسالی» از کجا آمد؟ چند پاسخ برای این سوال وجود دارد. تصور می‌شود میانسالی اولین حالتی است که بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند خود را «جوان» بدانند. این تغییر در تفکر می‌تواند افراد را وادار کند که در مورد زندگی خود، از جمله ازدواج و شغل خود تجدید نظر کنند. ممکن است بخشی از دلیل ارتباط میانسالی با نرخ بالای طلاق و مشکلات ازدواج همین امر باشد.
علاوه بر این، افراد در میانسالی معمولاً در حرفه خود مستقر هستند و ممکن است متوجه شوند که به چیزهایی که می‌خواستند دست پیدا نکرده‌اند. خوشبختانه، میانسالی یک بحران نیست. در واقع، میانسالی زمان فوق العاده‌ای برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شماست. بنابراین به جای خرید یک ماشین اسپورت از روی هوس، سعی کنید بلاگ ما را دنبال کنید تا بهترین استفاده را از میانسالی ببرید. شما می‌توانید روابط خود را بهبود بخشید و در عین حال برای شادتر و سالم‌تر بودن تلاش کنید.

فهرست مطالب
  • ۱- مقدار انرژی را روی خودتان متمرکز کنید

    برای افراد میانسال این موضوع بسیار رایج است که فرسودگی شغلی را گزارش کنند. ممکن است احساس کنید بیش از حد کار کرده‌اید. ممکن است در مراقبت از فرزندان خود یا یکی از والدین سالخورده استرس داشته باشید. ممکن است رابطه خود را با مشکلات مالی و دیگر مشکلات دستکاری کنید. در این زمان توقف و نفس کشیدن ممکن است سخت باشد. حتی ممکن است احساس خودخواهی کنید که برای خودتان وقت بگذارید.

    شما هم نیازهایی دارید. متخصصان سلامت روان موافقند که تمرکز بر خود بسیار مهم است. وقت گذاشتن برای اینکه از خود بپرسید چه می‌خواهید و چه احساسی دارید می‌تواند اولین قدم برای دانستن اینکه آیا نیاز به ایجاد تغییر دارید یا خیر، باشد. بنابراین، قبل از انجام هر کار دیگری کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که در چند سال گذشته اوضاع برای شما چگونه بوده است. این بهترین راه برای شروع تازه‌سازی میانسالی است.

    focus on life

    ۲- تغییرات زندگی خود را یادداشت کنید

    میانسالی می‌تواند تغییراتی ایجاد کند. اغلب، این تغییرات به سرعت و بدون دوره تعدیل یا زمانی برای پردازش آن‌ها اتفاق می‌افتد. بسیاری از متخصصان سلامت روان موافق هستند که یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که زمانی را برای تصدیق این تغییرات اختصاص دهید. این بدان معنا نیست که شما باید در گذشته بمانید. این به سادگی به این معنی است که آگاهی فعالانه از تغییرات، ایده خوبی است. برای برخی افراد، این ممکن است به معنای ثبت گزارش برای کار در رویدادها باشد. با این حال، حتی اگر نوشتن چیزها روشی نیست که برای شما کارساز باشد، می‌توانید زمان و مکان را برای تأمل در مورد تغییراتی که در چند سال گذشته تجربه کرده‌اید اختصاص دهید.
    چیزی که می‌تواند مفید باشد؟ برای هر تغییر مثبتی وقت بگذارید و سپاسگزار باشید.

    note life changing

    ۳- کارهای جدید یاد بگیرید

    یادگیری کارهای جدید مزایای متعددی دارد. می‌تواند ذهن شما را فعال نگه دارد، چیزی برای هیجان انگیز بودن به شما بدهد و حس شگفت انگیزی از غرور و موفقیت به شما بدهد. به همین دلیل است که توسط متخصصان بهداشت روان برای افراد میانسال بسیار توصیه می‌شود. همچنین یک راه عالی برای استراحت و صرف زمان کمی برای خود است. شما می‌توانید طیف شگفت انگیزی از چیزها را به راحتی از خانه خود بیاموزید. می‌توانید با استفاده از برنامه‌های موجود در تلفن خود صحبت به زبان جدید یا نوشتن کد رایانه را یاد بگیرید. شما می‌توانید کل دوره‌ها را از دانشگاه‌های برتر در مورد هر موضوعی که تصور کنید بگذرانید. برخی از برنامه‌های دوره آنلاین حتی به شما این امکان می‌دهند مدرک یا گواهینامه دریافت کنید.

    ۴- دوباره با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید

    درمانگران و محققان پیشنهاد کرده‌اند که ارتباطات اجتماعی برای سلامت روان مهم است. بودن افرادی که می‌توانید اوقات خوش و جشن‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، افرادی که می‌توانید برای گفتگوی خوب با آن‌ها تماس بگیرید، افرادی که می‌توانید در مواقع سخت روی آن‌ها حساب کنید، می‌توانند تفاوت زیادی در زندگی شما ایجاد کنند.
    همچنین احساس انزوا به ویژه در میانسالی، رایج است. تماس با خانواده و دوستان و تلاش برای حفظ ارتباط می‌تواند کمک کننده باشد. برای اتصال مجدد نیازی به برنامه ریزی یک مهمانی یا رویداد مهم ندارید. بهتر است با یک سلام ساده شروع کنید.

    hang out with friends

    ۵- برای زندگی عاشقانه خود وقت بگذارید

    متأسفانه، مشکلات ازدواج اغلب با میانسالی همراه است. معمولاً به درمانگران گزارش می‌شود که طلاق، روابط عاشقانه یا صرفاً کاهش احساسات عاشقانه و جنسی وجود دارد. البته، این بدان معنا نیست که زوال روابط بخشی اجتناب ناپذیر از میانسالی است. درمانگران ازدواج و خانواده توصیه می‌کنند که در این مرحله کمی وقت بگذارید و به آنچه از خود، زندگی و شریک زندگی خود می‌خواهید فکر کنید. ممکن است زمان خوبی باشد تا راه‌های جدیدی را برای تجلیل از یکدیگر پیدا کنید.
    اقداماتی، مانند برنامه ریزی برای تعطیلات عاشقانه، رفتن سر قرار، مراقبت بیشتر از یکدیگر، می‌تواند راه طولانی را به سوی یک زندگی عاشقانه شاد در میانسالی آسان کند.
    این بدان معنا نیست که باید متاهل باشید تا زمانی را برای تمرکز بر زندگی عشقی خود اختصاص دهید. میانسالی می‌تواند زمان خوبی برای تمرکز بر روی آنچه از هر رابطه‌ای در آینده می‌خواهید باشد یا تصمیم بگیرید که آیا اصلاً به داشتن یک رابطه در آینده علاقه دارید یا خیر؟

    love life

    ۶- راه‌های جدیدی برای فعال ماندن پیدا کنید

    ورزش مهم است. علاوه بر فواید فیزیکی فراوانی که برای بدن دارد، می‌تواند سلامت روان را بهبود بخشد، تمرکز را تقویت کند و استرس را کاهش دهد. همچنین ممکن است باعث احساس آرامش در فرد شود، به خصوص اگر در حال حاضر احساس بی‌قراری می‌کنید یا با افکار منفی در زندگی خود مبارزه می‌کنید.
    بنابراین، حتی اگر چندین روز در هفته به باشگاه می‌روید، یافتن راه‌های جدید برای فعال ماندن می‌تواند به شما کمک کند. می‌تواند انگیزه شما را حفظ کند، خلق و خوی شما را تقویت کند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

    وقتی پای شادابی جسمانی به میان می‌آید، شرکت در کلاس رقص، سالن رقص، گروه پیاده روی، لیگ ورزش‌های تفریحی محلی و… می‌توانند راه‌های فوق العاده‌ای برای تناسب اندام باشند. به علاوه، آن‌ها می‌توانند راهی سرگرم کننده و کم استرس برای پیدا کردن چند دوست جدید باشند.

    ۷- یک عادت سالم را انتخاب کنید

    تغییرات کوچک می‌تواند راه درازی داشته باشد. میانسالی زمان ایده آلی برای شروع یک عادت سالم جدید است. شما مجبور نیستید کل سبک زندگی خود را تغییر دهید، می‌توانید یک تغییر کوچک را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. شما از مزایای سلامتی ناشی از تغییر و رضایت حاصل از حفظ یک عادت جدید برخوردار خواهید شد. این به معنای تقویت سلامت روان و سلامت جسمی فرد است و شکست دادن آن سخت است.

    چند پیشنهاد؟ می‌توانید هر روز در محل کار از پله‌ها بالا بروید، یک ناهار برنامه ریزی شده از خانه بیاورید، هر روز صبح میوه بخورید یا مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید. همچنین می‌توانید برخی از عادات غیر سالم مانند نوشیدن نوشابه یا سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

    healthy habits

    ۸- زمانی را در فضای باز بگذرانید

    اثر مثبت گذراندن وقت در خارج از منزل بر سلامت روان ثابت شده است. درمانگران اغلب توصیه می‌کنند که بیماران در میانسالی حداقل چند بار در هفته پیاده روی در فضای باز داشته باشند. پیاده‌روی در اطراف محله‌تان می‌تواند راهی عالی برای دریافت هوای تازه و پمپاژ خون شما باشد، اما لازم نیست در آنجا متوقف شوید. اگر می‌خواهید بیشتر پیش بروید، روز را به پیاده‌روی در مسیرهای پیاده‌روی در یک پارک محلی در نظر بگیرید. می‌توانید دوستی را برای ایجاد انگیزه بیاورید یا از زمان خود برای پاکسازی ذهن خود استفاده کنید.

    البته، لازم نیست فقط پیاده روی کنید تا از مزایای فضای باز عالی بهره مند شوید. قایق سواری، شنا، کمپینگ، یا فقط استراحت در یک روز خوب، همگی می‌توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند.

    ۹- زمانی را به پروژه‌ای اختصاص دهید که به آن علاقه دارید

    احساس نارضایتی از کار در دوران میانسالی معمولی است. ممکن است احساس کنید خسته یا بی‌حوصله شده‌اید یا حتی وقت خود را در شغلی که دوست ندارید تلف کرده‌اید.

    شاید همیشه می‌خواستید یک رمان بنویسید یا شاید همیشه کنجکاو بوده‌اید که جواهرات خانگی خود را به صورت آنلاین بفروشید. مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، تمرکز بر پروژه‌ای که واقعاً به آن اهمیت می‌دهید می‌تواند انرژی و خوش بینی را افزایش دهد. به علاوه، ممکن است منبع درآمد اضافی برایتان به ارمغان بیاورد یا حتی شغل شما را تغییر دهد.

    ۱۰- درمان را در نظر بگیرید

    ممکن است فکر کنید که رواندرمانی فقط برای مواقع پریشانی، تروما یا بحران است، اما اینطور نیست. درمان نیز ابزاری عالی برای دوران گذار است. میانسالی می‌تواند زمان خوبی برای صحبت با یک درمانگر باشد. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات مربوط به رویدادهای گذشته را مرتب کنید، استرس فعلی خود را مدیریت کنید و برای آینده خود برنامه ریزی کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از سال‌های میانسالی خود بهترین استفاده را ببرید و نسبت به مسیر پیش رو خود اطمینان داشته باشید.

    علاوه بر این، اگر میانسالی تغییرات عمده‌ای مانند طلاق، مشکلات ازدواج یا مرگ را به همراه داشته باشد یا اگر بازتاب‌های قابل توجهی در گذشته شما ایجاد کرده باشد، یک درمانگر می‌تواند شما را از طریق افکار و احساساتتان راهنمایی کند.

    سخن آخر

    میانسالی زمان فوق‌العاده‌ای برای شروع مجدد کارهایی است که ممکن است در زندگی شما کمی متوقف شده باشد. چه روابط شما باشد و چه سلامتی شما، اکنون می‌توانید کنترل را به دست بگیرید و تغییرات مثبتی ایجاد کنید.
    در حال حاضر بهترین زمان برای برداشتن گام‌هایی است که زندگی شما را برای سال‌های آینده بهبود می‌بخشد. لازم نیست اجازه دهید میانسالی بحرانی باشد که شما را به پایین بکشاند.

    در عوض، مدتی را در خارج از منزل بگذرانید، با یک دوست تماس بگیرید، با همسرتان قرار ملاقات بگذارید، در کلاس آشپزی شرکت کنید.

    سوالات متداول

    1. بحران میانسالی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟
      نوسان خلق و خو، تغییرات شدید در عادت‌های روزمره، تغییر شغل، وسواس در ظاهر، فکر مرگ، سرزنش اطرافیان، ترک همسر، افسردگی و… از نشانه‌ها و علائم بحران میانسالی هستند.
    2. با کمک چه استراتژی‌هایی می‌توان با بحران میانسالی مقابله کرد؟
      پذیرش بحران، شرکت در جلسات مشاوره، اهداف جدید، شروع فعالیت‌های جدید، ورزش، داشتن برنامه غذایی و… از مهم‌ترین استراتژی‌های مقابله با این بحران هستند.
    3. بحران میانسالی از چه سنی آغاز می‌شود و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
      این بحران معمولا از سن ۴۰ سالگی آغاز شده و تا سن ۶۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند.
    4. چگونه می‌توانیم به کسانی که دچار این بحران شده‌اند کمک کنیم؟
      برای اینکه بتوانیم به کسانی که دچار این بحران شده‌اند کمک کنیم، برای این دسته از افراد باید شنونده خوبی باشیم، نگرانی خود را ابراز کنیم، در زمان مراجعه به درمانگر از آن‌ها حمایت کنیم. در اینصورت می‌توانیم به آن‌ها در گذر از این بحران کمک کنیم.
    5. آیا بحران میانسالی واقعی است؟
      از نظر کارشناسان و روانشناسان بحران میانسالی واقعی است و حقیقت دارد. اما ممکن است همه را درگیر خود نکند. افرادی بیشتر دچار این بحران می‌شوند که افسرده و منزوی باشند.

    منبع: healthline

    ۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)
    4.6/5 - (7 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    آمنه آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ ق٫ظ

    سلام وقت به خیر
    شوهرم دچار بحران شده
    دو تا دختر دارم
    اصلا این زندگی بی روح رو دوست ندارم
    از بس نقش یک‌ادم‌متحول کنندت برایش بازی کردم‌خسته شدم
    می خوام خودش تغییر کنه
    لطفا کمکم‌کنید

    پاسخ
    فرزانه مهدیان مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۳, ۱۴۰۲ - ۸:۱۴ ب٫ظ

    سلام. گاهی ما در رابطه وظایفی بیش از حد توانم آن را برعهده میگیریم که باعث دلسردی و خستگی در رابطه می‌شود. بهتر است همسر شما، نه به اجبار و با خواست خود، برای درمان پیش روانشناس برود و اگر نپذیرفتند شما میتوانید برای حل احساسات منفی خود مراجعه کنید تا مشخص شود چرا این نقش را برعهده میگیرید و با آرامش در رفتار خود تغییر ایجاد کنید. گاهی با تغییر رفتار ما رفتار و واکنش دیگران هم بهبود می‌یابد.

    پاسخ
    ناشناس فروردین ۳, ۱۴۰۲ - ۷:۵۹ ق٫ظ

    من ۳۹ سالمه و فک میکنم چهل سالگی خیلی زوده که به ادم میانسال بگن چون ظاهر و روحیه خودم زیر ۲۵ نشون میده به نظرم میانسالی با پیشرفت تکنولوژی بر ظاهر و روحیه انسانها تاثیر گذاشته من هنوز چن روز دیگه چهل ساله میشم هنوز خیلی بچه دیده میشم و مجردم و خیلی کارهایی هست که انجام ندادم از نظر جسمی دختر ۱۴ ساله نشون میدم قیافه زیر ۲۵ روحیه هم مثل دختر بچه ها هستم . الان دهه شصتیا وارد چهل سالگی میشن دو رو برم خیلی دهه شصتی هست که نه چهره میانسالی دارند و هنوزم مجرد هستن و خیلی جوون دیده میشن

    پاسخ
    حمید رضا آذر ۲, ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    من میانسالم و واقعا این مقاله برام مفید بود
    تشکر از نویسنده این مقاله

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب