تست mmpi یا تست مینه سوتا چیست؟ تست MMPI آنلاین

توسط مهناز جلدی
این مقاله توسط مهناز جلدی تالیف شده و توسط شهاب افراز از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

تست مینه سوتا، تست شخصیت چندوجهی مینه سوتا یا تست mmpi یکی از رایج‌ترین تست های روانشناسی مورد استفاده در دنیای روانشناسی است. تست mmpi توسط دو روانشناس و عصب شناس عضو هیات علمی دانشگاه مینه سوتا طراحی شده است. این تست در اصل برای کمک به روانشناسان در تشخیص اختلالات روانی ایجاد شده بود.

از اولین نسخه آن تا کنون بازبینی‌ها و به روزرسانی‌های متعددی روی آن انجام شده است تا دقیق‌تر و قابل اعتمادتر باشد. نسخه به روزرسانی شده تست MMPI2 در بیش از چهل کشور جهان مورد استفاده است. در این مقاله به بررسی تست mmpi و کاربرد آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • تست مینه سوتا یا تست mmpi چیست؟

    تست شخصیت مینه سوتا یا تست MMPI (مخفف Minnesota Multiphasic Personality Inventory) یکی از انواع تست‌های روانشناسی رایج در محیط‌های تحقیقاتی و کلینیک های روانشناسی است. روانشناسان از تست شخصیت mmpi کمک می‌گیرند تا بتوانند اختلالات روانی را تشخیص دهند.

    تست مینه سوتا اولین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی ابداع شد. اما برای بهبود صحت و اعتبار آن بارها تجدیدنظر و به روزرسانی شده است. تست MMPI2 که شامل ۵۶۷ پزسش صحیح و غلط است حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه زمان می‌گیرد. در حالی که تست MMPI2 دارای ۳۷۰ پرسش صحیح و غلط است و حدود ۳۵ الی ۵۰ دقیقه زمان لازم دارد.

    تاریخچه تست mmpi یا تست مینه سوتا

    تست mmpi احتمالاً پرکاربردترین ابزار چند بعدی برای کمک به تشخیص اختلالات سلامت روان است. این تست برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ توسط روانشناس بالینی استارک هاتاوی و روانپزشک اعصاب جی سی مک کینلی در دانشگاه مینه سوتا ایجاد شد و اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. تست شخصیت mmpi از آنجایی منحصر به فرد برای اندازه گیری آسیب شناسی روانی به طور خاص ایجاد شده است، که به جای ارزیابی ساده شخصیت هر فرد، مقیاس های بالینی دارد که با بررسی بیمارانی که با اختلالات روانی خاصی تشخیص داده شده بودند، طراحی شده است.

    برخلاف سایر آزمون‌های شخصیتی، تست mmpi بر اساس نظریه‌های رایج خاصی در مورد شخصیت، مانند مدل پنج عاملی یا ۱۶ شخصیت نبود. این تست روانشناسی به سادگی اندازه گیری می کند که یک فرد در ۱۰ مقیاس مختلف سلامت روان کجای طیف قرار می گیرد تا مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب مورد نیاز خود را دریافت کند.

    این تست در حال حاضر دارای دو نسخه در حال کار است، نسخه اصلی آن MMPI است که در دهه ۱۹۴۰ توسعه یافت و هنوز هم در حال استفاده است. MMPI از صدها سؤال درست/غلط که احساس می‌شد در شناسایی ابعاد شخصیت مفید است، ایجاد شد. سپس این سوالات برای افرادی که از انواع اختلالات روانی رنج می بردند و گروهی که از هیچ اختلالی رنج نمی بردند، ارائه شد.

    سپس آنها سؤالاتی را شناسایی کردند که اکثر افرادی که از نوع خاصی از اختلال رنج می برند به آنها پاسخ متفاوتی نسبت به افرادی که عادی تشخیص داده شده بودند، می دادند. در نتیجه، اگر فردی تمایل داشت به بسیاری از سوالات به روشی که افراد پارانوئید پاسخ می‌دهند، پاسخ دهد، به احتمال زیاد آن فرد نیز پارانوئید بود.

    تست mmpi یا تست مینه سوتا

    کاربرد تست MMPI چیست؟

    تست MMPI معمولاً برای ارزیابی و تشخیص اختلالات روانی به کار گرفته می‌شود؛ اما خارج از محیط‌های رواندرمانی هم کاربرد دارد. برای مثال از تست مینه سوتا در محیط‌های شغلی و ارزیابی اثربخشی برنامه‌های درمانی سوء مصرف مواد هم استفاده می‌شود. تست mmpi اغلب در پرونده های حقوقی، از جمله دفاع جنایی و اختلافات حضانت استفاده می شود.

    تست رورشاخ چیست؟ ۱۰ کارت آزمون رورشاخ با تفسیر و نمره گذاری

    نسخه های تست mmpi

    در سال‌های اول پس از انتشار تست مینه سوتا، بسیاری از از روانشناسان و محققان صحت و اعتبار تست MMPI را زیر سوال بردند. انتقاد آن‌ها به این تست، سوگیری داشتن نتایج آن بود. برخی دیگر هم به جنسیت زدگی و نژادپرستانه بودن برخی سوالات این تست انتقاد داشتند.

    به دلیل انتقاداتی که به پرسشنامه مینه سوتا وارد شد در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی بازنگری در تست انجام شد. بسیاری از سوالات تست حذف شد، سوالات جدید اضافه شد و برخی از سوالات هم مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین معیارهای روایی جدیدی در نسخه بازبینی شده تست گنجانده شد.

    نسخه بازبینی شده تست روانشناسی مینه سوتا در سال ۱۹۸۹ با عنوان تست MMPI2 منتشر شد. در سال ۲۰۰۱ دوباره پرسشنامه mmpi مورد بازبینی قرار گرفت و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ دوباره به روزرسانی شد. نسخه های تست mmpi بر اساس هنجارها و مقیاس های بالینی متفاوتی هستند. در اینجا انواع مختلفی از MMPI در حال استفاده عمومی وجود دارد:

    1. MMPI 2: این نسخه استاندارد ارزیابی بزرگسالان است. این برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. حاوی ۵۶۷ سوال درست و غلط است و ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود. برای منعکس کردن ارزش‌های فرهنگی متنوع‌تر نسبت به نسخه اصلی ۱۹۴۲ بازبینی شده است.
    2. MMPI 2-فرم کوتاه: این نسخه که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، نسخه کوتاهتر MMPI-2 است. این برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است و شامل ۳۳۸ مورد درست/غلط است. نسخه فارسی آن ۳۷۰ سوال است.
    3. MMPI نوجوان: این نسخه ای از آزمون است که در سال ۱۹۹۲ برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال منتشر شد. MMPI-A شامل ۴۷۸ مورد است و تکمیل آن حدود ۶۰ دقیقه طول می کشد.
    4. MMPI نوجوان فرم کوتاه: این فرم کوتاه از آزمون برای نوجوانان در سال ۲۰۱۶ منتشر شد که شامل ۲۴۱ مورد است و تکمیل آن ۲۵ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد.
    5. MMPI 3: این جدیدترین نسخه تست MMPI است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. موارد، مقیاس‌ها و هنجارهای آن به‌روزرسانی شده است. این شامل ۳۳۵ مورد است و تکمیل آن ۲۵ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد.

    نحوه اجرای تست mmpi

    تست مینه سوتا MMPI-2 شامل ۵۶۷ پرسش است که به زمانی حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه احتیاج دارد. تست mmpi 2 فرم کوتاه شامل ۳۷۰ سوال است که به زمان حدود ۳۵ الی ۵۰ دقیقه احتیاج دارد.

    اجرای این تست، نمره گذاری و تفسیر آن باید تحت نظر روانشناس انجام شود. از این تست باید در کنار سایر روش‌های تشخیصی استفاده شود. در واقع برای تشخیص به هیچ وجه نمی‌توان تنها به نتایج تست مینه سوتا اکتفا کرد.

    تست شخصیت mmpi را می توان به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد و تست mmpi آنلاین نیز موجود است. هر دو MMPI 2 و MMPI 2 فرم کوتاه برای افراد ۱۸ سال و بالاتر طراحی شده اند. این آزمون را می توان با دست یا رایانه نمره داد، اما نتایج باید همیشه توسط یک روانشناس، تفسیر شود.

    معیارهای بالینی تست MMPI

    مقیاس های تست MMPI به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بفهمند در ده مقیاس مختلف سلامت روان کجا هستید. هر مقیاس به یک الگوی روانی یا شرایط متفاوت مربوط می شود، اما همپوشانی زیادی بین مقیاس ها وجود دارد. به طور کلی، نمرات بسیار بالا ممکن است نشان دهنده یک اختلال سلامت روان باشد. در اینجا توضیح مختصری در مورد آنچه که هر مقیاس ارزیابی می کند آورده شده است.

    ۱. خودبیمارانگاری یا هیپوکندریازیس (Hs)

    این مقیاس شامل ۳۲ آیتم است و برای سنجش اینکه آیا نگرانی ناسالمی برای سلامتی خود دارید طراحی شده است. نگرانی‌ها معمولاً مبهم هستند و علی‌رغم تأیید نشدن آنها ادامه می‌یابد. نمره بالا در این مقیاس می تواند به این معنی باشد که نگرانی در مورد سلامتی شما در زندگی شما اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشکلاتی در روابط شما می شود.
    آیتم های موجود در این مقیاس به علائم جسمانی و بهزیستی مربوط می شوند. به عنوان مثال، فردی با نمره مقیاس ۱ بالا ممکن است مستعد ابتلا به علائم جسمی باشد که دلیل زمینه‌ای ندارند، به خصوص در دوره‌های استرس بالا.

    ۲. افسردگی (D)

    این مقیاس در ابتدا برای شناسایی افسردگی طراحی شده بود که با روحیه ضعیف، عدم امید به آینده و نارضایتی عمومی از وضعیت زندگی خود مشخص می شود. نمرات بسیار بالا ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد، در حالی که نمرات متوسط تمایل به نشان دادن نارضایتی کلی از زندگی دارد.
    این مقیاس که دارای ۵۷ گویه است میزان رضایت از زندگی شما را می سنجد. فردی با نمره بسیار بالا در مقیاس ۲ ممکن است با افسردگی بالینی یا افکار خودکشی مکرر سر و کار داشته باشد. یک امتیاز کمی بالاتر در این مقیاس می تواند نشانه ای باشد که شما از شرایط خود کناره گیری کرده اید یا ناراضی هستید.

    ۳. هیستری (Hy)

    این مقیاس ۶۰ ماده ای پاسخ شما را به استرس، از جمله علائم فیزیکی و واکنش عاطفی به تحت فشار بودن، ارزیابی می کند. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به درد مزمن ممکن است در سه مقیاس اول به دلیل نگرانی‌های طولانی‌مدت و افزایش سلامتی، امتیاز بیشتری کسب کنند.

    کسانی که تحصیلات خوبی دارند و از طبقه اجتماعی بالایی برخوردار هستند، در این مقیاس امتیاز بیشتری کسب می کنند. زنان نیز تمایل دارند در این مقیاس نمرات بالاتری نسبت به مردان کسب کنند. مقیاس هیستری پنج جنبه از یک فرد را دنبال می کند: سلامت جسمانی ضعیف، خجالتی بودن، بدبینی، سردرد، روان رنجوری. نمره بالا در این مقیاس می تواند به انواع اختلالات سلامت روان مانند اضطراب، پارانویا یا اختلالات تجزیه ای اشاره کند.

    ۴. انحراف روانی اجتماعی (Pd)

    این مقیاس در ابتدا برای نشان دادن این بود که آیا شما یک آسیب روانشناختی را تجربه می کنید یا خیر. ۵۰ مورد آن، رفتارها و نگرش‌های ضداجتماعی را علاوه بر تبعیت یا مقاومت در برابر قدرت، اندازه‌گیری می‌کند. اگر در این مقیاس امتیاز بسیار بالایی کسب کنید، ممکن است تشخیص اختلال شخصیت را دریافت کنید.افرادی که امتیاز بالایی دارند بیشتر سرکش هستند، در حالی که افراد کم امتیاز بیشتر اقتدار را می پذیرند.

    این مقیاس همچنین احساس بیگانگی از خود و جامعه و همچنین کسالت را می سنجد. این مقیاس که در ابتدا برای شناسایی افراد روان پریش ایجاد شد، انحراف اجتماعی، عدم پذیرش اقتدار و بی اخلاقی (بی توجهی به اخلاق) را اندازه گیری می کند. این مقیاس را می توان معیاری برای نافرمانی و رفتار ضد اجتماعی در نظر گرفت.

    ۵. مردانگی/زنانگی (Mf)

    هدف اصلی این بخش آزمون ۵۶ سوالی استخراج اطلاعات در مورد تمایلات جنسی افراد بود. این از زمانی ناشی می شود که در آن برخی از متخصصان سلامت روان، جذابیت همجنس گرا را به عنوان یک اختلال و این را به عنوان تست همجنسگرایی در نظر می گرفتند. امروزه، از این مقیاس برای ارزیابی میزان سازگاری شما با هنجارهای جنسیتی استفاده می شود. این مقیاس اندازه‌گیری می‌کند که فرد چقدر از ارزش‌ها و نقش‌های کلیشه‌ای مردانه و زنانه تبعیت می‌کند.

    تست mmpi چیست

    ۶. پارانویا (بدگمانی) (Pa)

    این مقیاس که دارای ۴۰ سوال است، علائم مرتبط با روان پریشی را ارزیابی می کند، به ویژه: سوء ظن شدید نسبت به افراد دیگر، تفکر خود بزرگ بینی، تفکر سفت و سخت و سیاه و سفید، احساس آزار و اذیت از طرف جامعه، نمرات بالا در این مقیاس می تواند نشان دهد که شما با یک اختلال روان پریشی یا یک اختلال شخصیت پارانوئید روبرو هستید. همچنین شامل مواردی است که ممکن است منعکس کننده هذیان باشد. نمره بالا در این معیار نشان می دهد که فرد احتمالاً به یک اختلال سایکوز یا اختلال شخصیت بدگمان (پارانوئید) مبتلا است.

    ۷. ضعف روانی (Pt)

    این مقیاس توانایی فرد را برای مقاومت در برابر افکار یا رفتارهای خاص می سنجد. این مقیاس ۴۸ آیتمی اندازه گیری می کند: اضطراب، افسردگی، رفتارهای اجباری، علائم اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) اصطلاح «ضعف روانی» دیگر به عنوان تشخیص استفاده نمی شود. اما متخصصان سلامت روان هنوز از این مقیاس به عنوان راهی برای ارزیابی اجبارهای ناسالم و احساسات مخرب ناشی از آن استفاده می کنند.

    ۸. اسکیزوفرنی (Sc)

    این مقیاس ۷۸ ماده ای برای نشان دادن این است که آیا شما به یک اختلال اسکیزوفرنی مبتلا هستید یا احتمال دارد به آن مبتلا شوید.به این موضوع توجه می‌کند که آیا توهم، هذیان، یا حملات تفکر بسیار آشفته را تجربه می‌کنید. همچنین تعیین می کند که تا چه حد ممکن است احساس بیگانگی نسبت به بقیه افراد جامعه داشته باشید.

    این مقیاس منعکس کننده طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله فرآیندهای فکری عجیب و غریب و ادراکات عجیب و غریب، بیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، مشکلات در تمرکز و کنترل تکانه، فقدان علایق عمیق، پرسش های نگران کننده در مورد ارزش و هویت شخصی، و مشکلات جنسی است. این مقیاس همچنین می‌تواند سوءمصرف بالقوه مواد، بیگانگی عاطفی یا اجتماعی، غیرعادی‌ها و علاقه محدود به افراد دیگر را نشان دهد.

    ۹. هیپومانیا (Ma)

    هدف این مقیاس ۴۶ ماده ای ارزیابی علائم مرتبط با هیپومانیا است، از جمله: انرژی بی جهت بیش از حد، گفتار سریع، پرش افکار، توهمات، تکانشگری، هذیان های خود بزرگ بینی. اگر نمره بالایی دارید، ممکن است علائم مرتبط با اختلال دوقطبی داشته باشید. اگر در این معیار فردی نمره بالایی کسب کند احتمال وجود علائم مرتبط با اختلال دوقطبی وجود دارد.

    تست مینه سوتا یا تست mmpi

    ۱۰. درونگرایی اجتماعی (Si)

    این مقیاس دیرتر از ۹ مقیاس دیگر ایجاد شد. این برای ارزیابی کمرویی و تمایل فرد به کناره گیری از تماس ها و مسئولیت های اجتماعی طراحی شده است. یکی از افزوده‌های بعدی به MMPI، این مقیاس ۶۹ موردی برون‌گرایی یا درون‌گرایی را اندازه‌گیری می‌کند. این میزانی است که شما به دنبال یا کناره گیری از تعاملات اجتماعی هستید. این مقیاس از جمله موارد زیر را در نظر می گیرد: رقابت پذیری، انطباق، ترسو بودن، قابل اعتماد بودن.

    بهترین تست شخصیت شناسی؛ کدام تست برای شما مناسب است؟

    معیارهای روایی در تست mmpi آنلاین

    معیارهای روایی به روانشناسان کمک می‌کنند تا بفهمند پاسخ‌های فرد تا چه حد واقعی هستند. در مواردی که نتایج تست می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد (مثلاً استخدام یا حضانت فرزند) ممکن است فرد صداقت کمتری در پاسخ دادن به سوالات به خرج دهد. به همین دلیل معیارهای روایی برای کمک به آشکار ساختن پاسخ‌های با دقت پایین ایجاد شده‌اند.

    مقیاس‌های اعتبار یا روایی در بین نسخه‌های MMPI متفاوت است، اما MMPI-2 شامل سه نوع کلی مقیاس اعتبار است:

    • بدون پاسخ یا پاسخ‌دهی ناسازگار (CNS، VRIN، TRIN)
    • گزارش بیش از حد، یا اغراق آمیز علائم روانشناختی، که عموماً بد جلوه دادن نامیده می شود (F، Fb، Fp، FBS)
    • کم گزارش کردن، یا کاهش علائم روانشناختی، که عموماً خوب جلوه دادن نامیده می شود (L، K، S)

    معیار تظاهر به خوبی یا دروغ  (L)

    این معیار که به معیار دروغ هم شهرت دارد برای شناسایی تلاش فرد در خوب جلوه دادن خود ایجاد شده است. افرادی که در این معیار نمره بالایی به دست می‌آورند عمداً تلاش می‌کنند تا خود را به بهترین حالت ممکن نشان داده و ویژگی‌های ناخوشایند و کاستی‌های خود را پنهان کنند.

    معیار تظاهر به بدی (F)

    افرادی که در این معیار نمره بالایی کسب می‌کنند تلاش می‌کنند خود را بدتر از چیزی که هستند نشان دهند. این امر ممکن است به دلیل تحت فشار روانی شدید بودن باشد یا اینکه فرد به طور تصادفی و بدون توجه به سوالات آن‌ها را پاسخ داده باشد. این معیار سوالات را به گونه ای طراحی کرده است که تناقض میان پاسخ‌های فرد را به سوالات تست آشکار می‌کند.

    معیار حالت تدافعی (K)

    این معیار که معیار تدافعی هم نام دارد یک ابزار موثرتر برای شناسایی فرد در تلاش برای بهتر نشان دادن خود است. افراد به دلیل ترس از قضاوت یا انکار مشکلات، تلاش کنند خود را بهتر از چیزی که هستند نشان دهند. افراد در تست mmpi ممکن است کمتر گزارش دهند زیرا نگران قضاوت شدن هستند یا ممکن است مشکلات خود را به حداقل برسانند یا اینکه اصلاً مشکلی را انکار کنند.

    معیار بی پاسخی (؟)

    این معیار تعداد آیتم‌های بدون پاسخ را اندازه‌گیری می‌کند. طبق دستورالعمل تست مینه سوتا تعداد حداقل ۳۰ سوال بدون پاسخ باعث عدم اعتبار تست می‌شود.

    معیار ناهمسانی پاسخ درست (TRIN)

    این معیار برای شناسایی افرادی طراحی شده است که یک الگوی ثابت در پاسخ به سوالات در پیش می‌گیرند. مثلاً به ده سوال پاسخ «صحیح» و به ده سوال بعدی پاسخ «غلط» می‌دهند. پاسخ ثابت به سوالات می تواند بخاطر ناتوانی در خواندن یا تفسیر سوالات تست یا مقاومت در برابر انجام تست باشد. این بخش شامل ۲۰ سوال دو به دو است که متضاد یکدیگر هستند.

    معیار ناهمسانی پاسخ متغیر (VRIN)

    این معیار روش دیگری برای شناسایی پاسخ‌های تصادفی و ناهمگون است. این امر می‌تواند عمدی یا در اثر عدم درک درست سوالات تست mmpi یا عدم توانایی در خواندن آن‌ها اتفاق بیفتد.

    معیار  نابسامدی انتهای آزمون (Fb)

    این معیار برای نشان دادن تغییر نحوه پاسخگویی فرد به سوالات در دو نیمه از سوالات است. نمره بالا در این معیار گاهی می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که آزمودنی به تدریج نسبت به سوالات بی توجه شده و شروع به پاسخ تصادفی کرده است. همچنین این می‌تواند به دلیل پاسخ‌دهی ثابت، خستگی یا تحت استرس شدید بودن اتفاق بیفتد.

    معیار  نابسامدی آسیب شناسی روانی (Fp)

    این معیار کمک می‌کند تا افرادی را که به دلیل اختلالات روانی یا پاسخگویی تصادفی به سوالات خود را بدتر از آنچه هستند نمایش می‌دهند شناسایی شوند.

    معیار FBS در تست mmpi

    این معیار برای افرادی استفاده می‌شود که ادعا کرده‌اند یک آسیب شخصی یا ناتوانی را تجربه کرده‌اند. این معیار کمک می‌کند تا اعتبار فرد آزمودنی در تست مینه سوتا سنجیده شود.

    معیار  خودتوصیفی عالی (S)

    این معیار در سال ۱۹۹۵ ایجاد شد تا افرادی را که خود را بدتر از آنچه هستند نشان می دهند بهتر شناسایی شوند. همچنین دارای مقیاس‌های فرعی است که اعتقاد آزمون‌دهنده را به خوبی انسانی، آرامش، رضایت از زندگی، صبر/انکار، تحریک‌پذیری و انکار عیوب اخلاقی ارزیابی می‌کند.

    تست میلون چیست؟ (MCMI)

    تست MMPI چقدر دقیق است؟

    تست MMPI قابل اعتماد در نظر گرفته می شود. با این حال، این تنها یکی از ابزارهای بسیاری برای تشخیص شرایط سلامت روان است. اگرچه MMPI اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد، اما یک متخصص نباید برای تشخیص کامل تنها به یک ابزار تکیه کند. تشخیص باید با در نظر گرفتن تعدادی از موارد مانند مصاحبه، سابقه سلامت انجام شود.

    مواردی که باید هنگام انجام تست شخصیت mmpi در نظر بگیرید

    اگر در حال شرکت در تست mmpi هستید، نکات مفیدی که باید به خاطر داشته باشید به شرح زیر است:

    • این یک آزمون قبولی یا مردودی نیست: هیچ راهی برای درست یا غلط شدن سؤالات آزمون وجود ندارد. آزمون ابزاری برای ارزیابی شخصیت و اختلال های روانی است.
    • می توانید تست مینه سوتا آنلاین انجام دهید: شما می توانید تست mmpi آنلاین را در سایت پزشک خوب انجام دهید.
    • شما برای این آزمون تمرین نمی‌کنید: از آنجایی که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد، سعی کنید استرس نداشته باشید. نیاز نیست برای MMPI مانند یک آزمون مدرسه تمرین نمی کنید.
    • صادق باشید: سعی نکنید پاسخ های آزمون خود را تغییر دهید. صداقت به معتبرتر شدن آزمون کمک می کند.

    تست mmpi برای ترنس ها

    با توجه به این واقعیت که بیماران مبتلا به اختلال ملال جنسیتی معمولا حداقل آسیب شناسی روانی را نشان می دهند، در یک تحقیق هیچ افزایش قابل توجهی از نمرات در هیچ یک از مقیاس ها مشاهده نشد. هیچ تفاوتی بین جنسیت مشاهده نشد که نشان می دهد جنسیت احتمالاً عامل تعیین کننده آسیب شناسی روانی در ترنس ها نیست.

    سوالات متداول در مورد تست mmpi

    آیا می‌توان به این تست اعتماد کرد؟

    این تست با وجود اینکه در ابتدا دارای مشکلات بسیار جزئی بوده، اما امروزه با تلاش روانشناسان و محققان سعی شده تا این مشکل برطرف شود. در حال حاضر نسخه به روز رسانی شده آن mmpi 2 نام دارد. 

    هدف از انجام این آزمون چیست؟

    محققان تست‌های این آزمون رو به این هدف آماده کردن که تشخیص بدن آیا فرد تست دهنده اختلال شخصیتی یا خلقی داره یا خیر. پس می‌شود گفت تست روانشناسی MMPI صفات روانشناسی افراد رو مشخص میکند. 

    این تست چه سوالاتی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

    آزمون MMPI یه تست ارزیابی روانشناختی است که خصوصیات شخصیتی فرد رو بازگو می‌کند. MMPI اصلی برای تشخیص مسائل مربوط به سلامت روان طراحی شده و سوالات اون به افسردگی، پارانویا، درونگرایی اجتماعی و موارد دیگه‌ای که در بالا بهشون اشاره کردیم، مربوط می‌شود. محققان و روان درمانگران از پاسخ‌های این آزمون برای تشخیص سلامت روان افراد استفاده می‌کنند.

    منابع: verywellmind, psychcentral


    برای رزرو وقت مشاوره از روانشناسان پزشک خوب روی دکمه زیر کلیک کنید:

    لیست روانشناسان
    ۵/۵ - (۲ امتیاز)
    5/5 - (2 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    محمدی شهریور ۲۹, ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷ ب٫ظ

    سلام و عرض ادب،،نحوه ارتباط با شما به چه صورته

    پاسخ
    ناشناس اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱ - ۰:۴۱ ق٫ظ

    سلام ببخشید این تست ایا برای کسانی ک همجنسگرا هستند و مبخواهند معافی سربازی بگیرند ایا گرفته میشه؟ و اینکه اگه گرفته میشه دلیلش چیه؟

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۷, ۱۴۰۰ - ۵:۴۸ ب٫ظ

    سلام خیلی مفید بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب