ترس از تاریکی، هیولاهای داخل کمد و یا اضطرابی که موقع خواب سراغ کودکان می‌آید همگی از ترس‌هایی است که کودکان در مرحله‌ای از کودکی خود آن را تجربه می‌کنند و این امر مسئله‌ای شایع در کودکان است. در واقع نقش والدین در کم شدن مقدار عادات ناسالم در کودکان بسیار ضروری است. به طور کلی اگر ترس کودکان مانع از به خواب رفتن آن‌ها در طول شب شود باید علت وحشت شبانه در کودکان را یافت و در نهایت اقدامات لازم را برای کاهش و در نتیجه درمان این وضعیت انجام داد. در این مقاله به بررسی ترس شبانه کودک از تاریکی و راهکارهایی برای حل آن می‌پردازیم.

 

ترس شبانه کودکان

برای بسیاری از کودکان، دلیل اصلی نگرانی و ترس شبانه این است که آن‌ها نمی‌توانند بخوابند و اکثرا هنگامی که به ساعت خوابیدن نزدیک می‌شوند می‌ترسند. برای برخی از کودکان علت نخوابیدن این است که انرژی آن‌ها در طول روز تخلیه نشده و می‌خواهند که سرگرم باشند. برخی دیگر از کودکان در نیمه‌های شب از خواب می‌پرند و دوباره خوابیدن برای آن‌ها دشوار خواهد بود. برای برخی دیگر دلیل اصلی نگرانی درباره این است که آن‌ها از تنها ماندن می‌ترسند. بسیاری از کودکان و نوجوانان با خوابیدن در کنار والدین احساس امنیت می‌کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان به خصوص اگر به اضطراب جدایی مبتلا باشند برای خوابیدن کنار والدین گاهی اوقات گریه می‌کنند و یا حتی التماس می‌کنند. این امر می‌تواند مشکلات زیادی را نه تنها برای کودکان بلکه برای والدین نیز بوجود آورد. زمانی که کودک به دلیل ترس از تنهایی خوابیدن کنار والدین می‌خوابد، باعث می‌شود کودک نتواند با ترسش مواجه شود و در نتیجه بسیاری از عادات بد در کودک شکل می‌گیرد. به طور کلی این کودکان مواجه شدن با ترس و کنار آمدن با ترس را یاد نمی‌گیرند و فکر می‌کنند اگر تنها بخوابند خطری آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

مطلب بیشتر:چگونه ترس از تاریکی را در کودکان از بین ببریم؟

 

علت ترس کودکان هنگام خواب

در ساعات شبانه اصولا ترس کودکان درباره چیزهای مختلف شروع می‌شود. عوامل مختلفی در ایجاد ترس در کودکان نقش دارند. در زیر به اصلی‌ترین عوامل ترس کودکان هنگام خواب می‌پردازیم:‌

 

ترس از تاریکی و آنچه در کمین است!

همه ما در کودکی از تاریکی و تخیلاتی که در این باره داشتیم می‌ترسیدیم. به همین دلیل تا حدودی ترس کودکان از تاریکی را می‌توانیم درک کنیم. ترس از تاریکی مشکلی نسبتا شایع است و نصب یک چراغ خواب در اتاق کودک می‌تواند به سادگی این مشکل را برطرف کند.

 

بیش از حد فکر کردن در شب‌

زندگی حتی برای کودکان نیز می‌تواند استرس‌زا باشد و ممکن است بسیاری از کودکان هنگام خوابیدن به روزی که گذشت فکر کنند. گاهی ممکن است کودکان با این مشکل روبه‌رو شوند. اگر این اتفاق به یک چرخه مداوم برای کودک تبدیل شود می‌تواند نشانه اختلال اضطراب در کودک باشد.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

فوبیای خواب

به خواب رفتن گاهی اوقات می‌تواند برای کودکان ترسناک باشد و برخی از کودکان فکر می‌کنند که در صورت خوابیدن دیگر بیدار نخواهند شد. این فوبیا می‌تواند باعث ترس کودکان از خواب شود و بسیاری از کودکان حتی در خسته‌ترین حالت ممکن سعی می‌کنند بیدار بمانند. این امر فقط مختص به شب نیست. کودکانی که در طی روز نیز می‌خوابند می‌توانند این فوبیا را تجربه کنند. این مشکل می‌تواند باعث تحریک‌پذیری کودکان و بدعنقی آن‌ها شود. بیشتر کودکان برای اجتناب از خواب ممکن است از حقه‌هایی برای نخوابیدن استفاده کنند. به عنوان مثال می‌گویند که “تشنه هستم” و یا “باید به دستشویی بروم”.

 

وحشت شبانه کودک

کودکان قوه تخیل بسیار فعالی دارند. و بدبختانه این قوه تخیل در طول شب فعال‌تر می‌شود. حدود نیمی از کودکان ۳ تا ۶ ساله از دیدن کابوس رنج می‌برند. این کابوس‌ها با تغییر زندگی کودک مانند تغییر در مهدکودک یا خانواده و یا حتی داشتن دعوا با خواهر و برادر می‌توانند بدتر شوند.

مطالعه بیشتر: انواع هوش در کودکان چیست؟ شناسایی و تقویت انواع هوش کودکان

کابوس در کودکان

کابوس در کودکان رویاهایی ترسناک است که معمولاً آن‌ها را از خواب بیدار می‌کند. این خواب‌ها معمولاً در یک سوم آخر شب اتفاق می‌افتد. کابوس در کودکان می‌توانند شامل ترس یا اضطراب و احساسات دیگر مانند خشم، غم، خجالت یا انزجار باشند. برای کودکان، کابوس دیدن کودکان در خواب می‌توانند بسیار واقعی باشند و برگشت آن‌ها به خواب را دشوار کنند. حتی برخی از کودکان برای ترسی که از کابوس‌ها دارند ممکن است برای رفتن به تخت خواب مقاومت کنند.

در واقع علت خواب ترسناک کودکان هنوز مشخص نیست. اما کودکان بیشتر مواقعی که خسته هستند و یا در طول روز استرس داشته‌اند کابوس می‌بینند. کودکانی که تروما و حوادث آسیب‌زا را تجربه می‌کنند ممکن است کابوس‌های مکرری ببینند. مصرف برخی از داروها نیز ممکن است علت وحشت شبانه در کودکان باشند.

 

نحوه برخورد با کابوس کودکان 

نحوه برخورد با کابوس کودکان می‌تواند برای والدین چالش‌برانگیز باشد. در واقع اقداماتی وجود دارد که می‌تواند کابوس دیدن در کودکان را کاهش دهد. در زیر به برخی از اقدامات و نحوه برخورد صحیح با کابوس کودکان را بیان می‌کنیم:

 

اطمینان حاصل کنید که کودک‌تان به اندازه کافی می‌خوابد:

کودکان معمولا بیشتر از مقداری که در طول روز می‌خوابند به خوابیدن نیاز دارند. خواب کافی می‌تواند کابوس و پریشان خوابی کودکان را کاهش دهد.

 

خوابیدن را برای کودک‌تان لذت بخش کنید:

۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از خواب نگذارید کودک‌تان تلویزیون نگاه کند. مخصوصا دیدن فیلم‌های ترسناک می‌تواند برای آن‌ها مانند سم باشد. همچنین از خواندن داستان‌های کودکانه ترسناک برای کودکان خودداری کنید.

 

درباره روزی که کودک گذرانده با او بیشتر صحبت کنید:

از کودک خود بپرسید که آیا چیزی هست که او را ناراحت کند. مخصوصا اگر به طور مداوم کابوس می‌بیند. کابوس‌ها می‌توانند راجع به اتفاقات مدرسه، مشکلات خانوادگی و مسائلی باشد که آن‌ها را آزار می‌دهد. موارد استرس‌زا در زندگی کودک را شناسایی کنید و درباره‌ آن‌ها با کودک صحبت کنید.

 

به کودک‌تان احساس آرامش و امنیت بدهید: 

سعی کنید هنگامی که کودک کابوس می‌بیند مقداری کودک‌تان را در آغوش بکشید. برای مدت کوتاهی با کودک در تختخواب بمانید. بیشتر کودکان به خاطر خواب آلودگی به خواب بر می‌گردند.

  • کودک خود را تشویق کنید تا دوباره در رختخواب خود بخوابد. از توجه بیش از حد خودداری کنید. اما به کودک خود اجازه دهید تا آخر شب با هر اسباب بازی که دوست دارد بخوابد.
  • از روشن نگه داشتن چراغ‌های روشن در اتاق خواب خودداری کنید، اما چراغ خواب می‌تواند برای آرامش کودک مناسب باشد.
  • در اتاق کودک را باز نگه دارید تا احساس امنیت کند.

 

ترس کودکان در خواب

روش‌های غلبه بر کابوس‌ها را بررسی کنید.

شما و کودک با هم می‌توانید روش‌های خلاقانه‌ای برای کمک به آن‌ها برای پشت سر گذاشتن کابوس‌ها پیدا کنید. درباره غلبه بر ترس شبانه داستان بخوانید. تصاویر کابوس‌ها را بکشید و سپس آن‌ها را پاره کرده و به عنوان حرکتی نمادین دور بریزید.

 

منابع

my.clevelandclinic

 

 


اگر فرزند شما درگیر کابوس و ترس‌های شبانه است با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان کودک نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانشناس کودک