رابطه بدون دخول به رابطه جنسی‎ای گفته می‌شود که طی آن دخول انجام نمی‌شود. رابطه بدون دخول به خصوص در دوران عقد و نامزدی توسط زوجین انجام می‌شود. انواع مختلفی از این رابطه بین افراد مختلف وجود دارد. برخی افراد از رابطه جنسی بدون مقاربت به عنوان یک شیوه ایمن برای برقراری رابطه جنسی استفاده می‌کنند؛ چراکه در این روش احتمال بارداری، انتقال عفونت‌های جنسی (STI) و در برخی موارد پارگی پرده بکارت اندک است. در این مقاله درباره روش‌های برقراری ارتباط جنسی بدون دخول صحبت می‌کنیم.

فهرست مقاله

دخول چیست؟

زمانی که آلت تناسلی مرد به داخل واژن زن وارد شود، عملا دخول انجام شده است. عمل دخول به واژن زن برای ارضای میل جنسی دوطرف است. معمولا دخول یا از طریق مقعد یا از طریق واژن انجام می‌شود، دخولی که از طریق واژن باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند خطرساز و آسیب زننده باشد. اما دخول مقعدی علاوه بر دردناک بودن آن می‌تواند خطرناک باشد و عوارض زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. 

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

انواع رابطه بدون دخول در دوران عقد

از آنجا که معنای این نوع رابطه برای هر فرد متفاوت است، روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. انواع رابطه جنسی بدون دخول را می‌توان در دسته‌های زیر خلاصه کرد:

پزشک خوب در راستای آگاهی بخشی درباره موضوعات جنسی مقالات متعددی را زیر نظر متخصصان این حوزه آماده کرده است.

مشاهده لیست مقالات

بوسیدن

قدرت بوسه‌ها را دست‌کم نگیرید. بوسیدن می‌تواند یک راه بی‌نظیر برای تحریک جنسی باشد. بوسیدن بخش‌های مختلف بدن می‌تواند به شما و همسرتان در کشف نقاط تحریک‌پذیر کمک کند. از طرفی بوسه می‌تواند عشق و علاقه بین زوجین را بیش از پیش کند. 

لمس کلیتوریس و نقطه جی

برای ارضا شدن زن و برطرف کردن نیاز جنسی آن بدون دخول می‌توان از لمس کلیتوریس و نقطه جی استفاده کرد. معمولا این کار یا با دست یا با نوک آلت تناسلی مرد انجام می‌شود.

لمس کردن و ماساژ دادن

ماساژ دادن یکی از روش‌های رابطه بدون دخول است که اگر در زمان درست انجام شود، می‌تواند بسیار موثر باشد. روشن کردن شمع و نورهای ملایم و استفاده از روغن‌های معطر در ماساژ، می‌تواند باعث افزایش لذت جنسی همسرتان شود. ماساژ دادن و لمس آلت تناسلی می‌تواند یکی از کارهای لذت بخش برای طرفین باشد. سعی کنید در حین ماساژ دادن فرد مقابل از بوسیدن وی غافل نشوید.

رابطه بدون دخول

تماس خارجی

تماس اعضای بدن با یکدیگر هم می‌تواند باعث ایجاد حس لذت شود. در این حالت می‌توانید حتی پوزیشن‌های جنسی مختلف، لباس‌ها و کارهای مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک بیشترین لذت را برایتان به همراه دارد.

خودارضایی در کنار همسر

هیچکس بهتر از خود شما نمی‌داند که چه نوع لمس شدنی بیشتر برایتان لذت‌بخش است. خودارضایی لزوماً عملی نیست که به تنهایی انجام شود. شما و همسرتان می‌توانید در حین بوسیدن و معاشقه به کمک خودارضایی بفهمید که چه کاری برایتان لذت‌بخش‌تر است. می‌توانید با بوسیدن، لمس کردن و… طرف مقابل خود را به اوج هیجان برسانید. سپس فرد با خودارضایی در کنار همسر خود می‌تواند نیاز خود را برآورده کند. در خودارضایی معاشقه با شریک جنسی بسیار تاثیرگذار است. 

وسایل کمک جنسی

طیف وسیعی از ابزارهای جنسی وجود دارند که به شما و همسرتان کمک می‌کنند تا بتوانید رابطه جنسی بدون دخول لذت‌بخشی در دوران عقد داشته باشید. برای مثال استفاده از ویبراتورهای زناشویی می‌تواند در تحریک کلیتوریس زن موثر باشد.

بیشتر بخوانید

طرز استفاده از کاندوم چیست

تحریک جنسی با دست

تحریک جنسی با انگشت یا دست هم یکی دیگر از راه های رابطه جنسی در دوران عقد است که می‌تواند برای زن و مرد لذت‌بخش باشد. استفاده از انواع روان‌کننده‌های سردکننده و گرم کننده (لوبریکانت) همراه با لمس با دست، می‌تواند تجربه متفاوتی را از این نوع رابطه رقم بزند.

‌بیشتر بخوانید

بارداری در دوران عقد

رابطه جنسی دهانی (اورال سکس)

لیس زدن و تحریک آلت جنسی به کمک زبان و دهان از جمله روش‌های رابطه بدون دخول دهانی هستند. به کمک زبان می‌توانید آلت تناسلی یا سایر نقاط تحریک بدن همسرتان را لمس کنید. در حین رابطه جنسی دهانی به همسرتان در کشف نقاط تحریک بدن خود کمک کنید.

رابطه جنسی مقعدی (رابطه جنسی از پشت یا آنال سکس)

هرچند این نوع رابطه می‎تواند مضراتی را برای فرد به دنبال داشته باشد، اما رابطه مقعدی برای برخی افراد لذت‌بخش است. در حین این رابطه بهتر است از کاندوم و روان‌کننده‌ها استفاده کرده و تعداد دفعات آن را به حداقل برسانید. این رابطه بدون هیچگونه دخولی به واژن انجام می‌شود. البته فشار این نوع رابطه جنسی بیشتر روی خانم است. 

بیشتر بخوانید

آیا رابطه مقعدی از پشت باعث بارداری می‎شود؟

رابطه بدون دخول و احتمال بارداری

آیا بدون دخول احتمال بارداری وجود دارد؟ احتمال باردار شدن بدون دخول بسیار کم است، اما صفر نیست. در صورتی که مایع منی با واژن زن تماس پیدا کند، به طور تصادفی روی ناحیه واژن بریزد و یا در حین لمس واژن، وارد آن شود، احتمال بارداری (هرچند کم) وجود دارد.

بنابراین بعد از ارضا شدن بهتر است دست‌ها را بشویید و در حین رابطه مراقب باشید مایع منی در نزدیکی واژن خارج نشود. بنابراین حتی رابطه بدون دخول محافظت نشده هم می‌تواند باعث بارداری شود، حتی اگر فقط یک بار اتفاق بیافتد.

استفاده از کاندوم و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، مانند استفاده از قرص های ضدبارداری، در هنگام شک به احتمال بارداری توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید

علائم اولیه بارداری

انواع پوزیشن های دوران نامزدی

معمولا در دوران نامزدی به زوجین پیشنهاد می‌شود که رابطه جنسی کامل نداشته باشید. تنها دلیل آن هم می‌تواند ترس از بارداری ناخواسته، کم شدن انگیزه برای ازدواج و … عنوان کرد. البته نیاز جنسی در وجود زن و مرد نهاده شده است، برای ارضای طرفین در دوران نامزدی و عقد هم راه و روش‌های مختلفی وجود دارد، به این ترتیب می‌توانند بدون آسیب زدن و دخول کامل نیاز یکدیگر را برطرف کنند. در ادامه با پوزیشن‌های دوران نامزدی بیشتر آشنا خواهید شد: 

پوزیشن مار

این پوزیشن یکی از رایج‌ترین پوزیشن‌های دوران نامزدی بین زوجین است. در این حالت پاهای زن به دور گردن مرد آویزان می‌شود تا آلت تناسلی زن در نزدیک صورت مرد قرار بگیرد. سپس مرد باید در جای بایستد و زن صوت خود را به آلت تناسلی مرد نزدیک می‌کند، از طرفی مرد شکم زن را با دست می‌گیرد و با او ارتباط برقرار می‌کند. 

پوزیشن ساعت

در این پوزیشن مرد روی دستان خود قرار می‌گیرد و در مقابل دیوار پاهای خود را باز می‌کند. زن در مقابل مرد می‌ایستد و پاهای خود را از یکدیگر کاملا دور می‌کند و سر خود را در کنار آلت تناسلی مرد قرار می‌دهد، به این ترتیب رابطه دهانی برقرار می‌کند. 

پوزیشن آویز شدن

در این حالت مرد روی زمین دراز می‌کشد و زن هم به طور وارونه روی آن قرار می‌گیرد، به طوریکه صورت زن در مقابل آلت تناسلی مرد قرار می‌گیرد. سپس به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌پردازند.

پوزیشن هاکل باک

یکی از بهترین پوزیشن‌های دوران نامزدی هاکل باک است. در این پوزیشن مرد دراز می‌کشد و سر خود را روی بالشتی می‌گذارد. سپس زن آلت تناسلی خود را به صورت مرد نزدیک می‌کند به طوری که دستان زن روی قفسه سینه مرد قرار می‌گیرد. در این حالت مرد سعی می‌کند تا با رابطه دهانی زن را ارضا کند. 

پوزیشن زامبی

در این پوزیشن مرد به حالت زامبی روی زمین می‌نشیند و پاهای خود را باز کرده و از یکدیگر جدا می‌کند. در این حالت زن خم می‌شود و صورت خود را روبه‌روی آلت تناسلی مرد قرار می‌دهد. دستان خود را به روی زانوها قرار می‌دهد و باسن خود را به صورت مرد نزدیک می‌کند. 

پوزیشن زئوس

یکی از رایج‌ترین پوزیشن‌ها برای آقایان، پوزیشن زئوس است. در این نوع رابطه مرد به زن تسلط کامل دارد. مرد پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز می‌کند و سپس زن در مقابل آن زانو می‌زند، طوری که آلت تناسلی مرد در مقابل صورتش قرار بگیرد. سپس شروع به برقراری رابطه دهانی می‌کند. در این پوزیشن مرد ریتم رابطه را کنترل خواهد کرد. 

پوزیشن میله

این پوزیشن برای افرادی مناسب است که تمایلی به رابطه دهانی ندارند. در این حالت مرد در خلاف جهت قرار می‌گیرد و پاهای خود را صاف نگه‌می‌دارد، سپس زن در مقابل مرد زانو می‌زند و با ماساژ دادن و نوازش سعی می‌کند تا مرد را ارضا کند. 

پوزیشن دو زیست

در این حالت مرد و زن درست در جهت مخالف روی یکدیگر می‌خوابند. سپس زن و مرد هرکدام با رابطه دهانی سعی می‌کنند یکدیگر را ارضا کنند. در این نوع رابطه زن و مرد به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. 

مطلب کاربردی: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکار های افزایش لذت در رابطه جنسی

پوزیشن افقی

در این نوع پوزیشن مرد به پهلو می‌خوابد سپس پاهای خود را باز می‌کند، زن هم در جهت مخالف می‌خوابد به طوری که صورت او در مقابل آلت تناسلی مرد قرار دارد. سپس رابطه دهانی با یکدیگر برقرار می‌کنند.

رابطه بدون دخول

آیا بیماری‌های مقاربتی ممکن است؟

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در رابطه بدون دخول هم امکان پذیر است. احتمال ابتلا به این بیماری‌ها و عفونت‌ها در روابط کامل جنسی هم وجود دارد. هر زمان که رابطه جنسی شامل تماس ناحیه تناسلی یا مایعات جنسی (مانند مایع منی و رطوبت واژن) باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر لباس زیرتان خشک باشد، تماس پوست با پوست هم می‌تواند مایعات بدن را حتی بدون نفوذ منتقل کند. رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی مقعدی، استفاده از اسباب بازی‌های جنسی مشترک نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های مقاربتی شود.

استفاده از کاندوم در دوران عقد

برای کاهش خطر بهتر است از کاندوم استفاده کنید تا علاوه بر کاهش خطر انتقال بیماری، احتمال بارداری را کاهش دهد. استفاده از کاندوم در دوران عقد، انتخابی مسئولانه و موثر برای ارتقای سلامت جنسی و تنظیم خانواده است. کاندوم نوعی مانع پیشگیری از بارداری است که با جلوگیری از بارداری ناخواسته و انتقال عفونت های مقاربتی (STIs) مزایای دوگانه ای را به همراه دارد. استفاده از کاندوم در روابط زناشویی نه تنها به زوج ها این امکان را می دهد که تصمیمات مربوط به باروری خود را کنترل کنند، بلکه از سلامت آنها نیز محافظت می کند.

آیا عفونت بدون دخول منتقل می‌شود؟

انتقال عفونت‌های منتقله جنسی (STIs) مثل سوزاک یا تبخال تناسلی تحت برخی شرایط امکان‌پذیر است. در صورتی که در حین رابطه جنسی آلت تناسلی با هم تماس داشته باشد یا مایع (مثل مایع منی یا ترشحات واژینال) وجود داشته باشد احتمال بروز عفونت وجود دارد. همچنین احتمال انتقال عفونت و بیماری‌های جنسی از طریق سکس دهانی و رابطه مقعدی نیز وجود دارد.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی از وسایل محافظتی مثل کاندوم و محافظ دهانی استفاده کنید. در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری‌ها شک دارید بهتر است آزمایش بدهید.

بیشتر بخوانید

انواع بیماری‌های مقاربتی در مردان

فایده رابطه جنسی بدون دخول چیست؟

رابطه بدون دخول در دوران عقد یا دوران بارداری می‎تواند مفید باشد. دلایل به کارگیری این روش از رابطه جنسی، عبارتند از:

  • آمادگی نداشتن شریک جنسی برای دخول
  • مقاربت دردناک
  • نداشتن وسایل محافظتی مثل کاندوم یا قرص ضدبارداری
  • پیشگیری از بارداری و کاهش ریسک بارداری در روزهای تخمک‌گذاری
  • برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی
  • کشف بیشتر نقاط تحریک بدن خود و همسر
  • یادگیری بهتر معاشقه پیش از دخول

آموزش سکس دهانی یا اورال سکس 

اورال سکس یا سکس دهانی به نوعی از رابطه گفته می‌شود که در آن آلت تناسلی به وسیله دهان، دندان و زبان تحریک می‌شود. این رابطه همانند سایر روابط جنسی دارای مزایا و معایبی است، امروزه در بین زوجین بسیار رایج شده است. معمولا از این نوع رابطه بیشتر برای تحریک جنسی قبل از مقاربت استفاده می‌شود.

انواع رابطه اورال سکس 

اورال سکس هم همانند سایر روش‌های آمیزش جنسی دارای انواع گوناگونی است:

  • کونیلینگوس: تحریک واژن و کلیتوریس توسط دهان و زبان شریک جنسی
  • آنالینگوس: تحریک مقعد شریک جنسی با زبان و لب 
  • فلاشیو: تحریک آلت تناسلی مرد با دهان از طریق مکیدن و لیسیدن 

خطرات رابطه اورال سکس

سکس اورال با وجود اینکه از روش سکس مقعدی کم خطر‌تر است اما نمی‌توان از عوارض آن چشم‌پوشی کرد. از خطرات این نوع رابطه می‌توان به ابتلا فرد به بیماری‌هایی چون زگیل تناسلی دهانی، کلامیدیا، هرپس تناسلی دهانی، اچ پی وی، ایدز، سوزاک، سیفیلس و هپاتیت ب اشاره کرد.

فایده رابطه بدون دخول چیست؟

بسیاری از زوجین در دوران نامزدی ترجیح می‌دهند به جای رابطه جنسی کامل، رابطه بدون دخول داشته باشند. البته رابطه بدون دخول به هیچ عنوان نمی‌تواند جای رابطه جنسی کامل در زوجین را پر کند. 

هرکسی می‌تواند رابطه بدون دخول را انجام دهد، صرف نظر از جنسیت، گرایش جنسی. در ادامه به دلایلی اشاره می‌کنیم که ممکن است فرد ترجیح دهد رابطه بدون دخول داشته باشد:

  • زمانی که کاندوم در دسترس نباشد با رابطه جنسی بدون دخول علاوه بر جلوگیری از برخی بیماری‌های مقاربتی، احتمال بارداری هم کاهش پیدا می‌کند. 
  • یکی از زوجین آمادگی رابطه جنسی نداشته باشد یا بنابر هر دلیلی امکان رابطه جنسی کامل وجود نداشته باشد. 
  • در روزهایی که احتمال بارداری بسیار بالاست. 
  • در دوره عادت ماهانه نمی‌توانید رابطه جنسی کامل داشته باشید، قطعا این روش یکی از بهترین گزینه‌ها برای این دوران است. 
  • یکی از زوجین تمایلی برای رابطه جنسی کامل نداشته باشد.
  • بعد از برقراری رابطه جنسی کامل به این نتیجه رسیده‌اید که به مدت زمان بیشتری برای درک این موضوع نیاز دارید، به همین دلیل رابطه بدون دخول را ترجیح می‌دهند. 

رابطه جنسی همه چیز نیست

این مطالعه نشان داد که تنها ۱۸ درصد زنان از طریق دخول واژینال قادر به اوج گرفتن و رسیدن به ارگاسم در طول مقاربت هستند. حدود ۳۶ درصد آن‌ها که برای رسیدن به ارگاسم در حین مقاربت به تحریک کلیتورال نیاز دارند. به گفته لوری مینتز، درمانگر، نویسنده کتاب جدید “باعنوان شدن”، با این حال، بسیاری از زنان هنوز در حین مقاربت به ارگاسم تقلبی دست می‌یابند. او گفت: «دلایل اصلی آنها برای جعل کردن این است که می‌خواهند «عادی» به نظر برسند و می‌خواهند به شریک خود احساس خوبی بدهند.

آنیتا هوفر، مشاور و مربی امور جنسی، افزود: “این یکی از غم انگیزترین و رایج‌ترین مشکلاتی است که من در کار بالینی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنم.” زنان در صورت ارضا نشدن در روابط جنسی، شرم و گناه زیادی را تحمل می‌کنند که نمی‌توانند به تنهایی پس از مقاربت به اوج برسند.

جمع بندی

شاید تصور کنید رابطه جنسی تنها به معاشقه، دخول و ارگاسم خلاصه می‌شود. اما راه‌های مختلف دیگری هم برای رابطه و لذت جنسی وجود دارد. بسیاری از افراد علایق و نیازهای مختلفی دارند که فراتر از صرفاً رابطه جنسی با دخول است.

به کارگیری و کشف سایر روش‌های رابطه جنسی باعث افزایش حس رضایت جنسی در میان همسران می‌شود. گذشته از علت به کارگیری این روش‌ها، رابطه جنسی بدون دخول راهی برای آزمایش کردن کارهای متفاوت و تجربه لذت‌های جدید است.

سوالات متداول

آیا بارداری با رابطه بدون دخول هم امکان‌پذیر است؟

احتمال بارداری در این نوع رابطه جنسی بسیار پایین است اما در هر حال در برخی شرایط امکان بارداری وجود دارد.

روش‌های پیشگیری از بارداری در رابطه بدون دخول چیست؟

استفاده از کاندوم، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا قرص‌های اورژانسی و…. از روش‌های پیشگیری از بارداری در رابطه بدون دخول هستند. 

چه عواملی می‌تواند احتمال بارداری در رابطه جنسی بدون دخول را افزایش دهد؟

بارداری در رابطه بدون دخول تنها در مواقعی امکان‌پذیر است که مایع منی به هر طریقی وارد واژن شود.  

آیا در رابطه بدون دخول باید از کاندوم استفاده کرد؟

مزایای استفاده از کاندوم تنها محدود به جلوگیری از بارداری نخواهد بود، بلکه از انتقال بیماری‌های مقاربتی هم جلوگیری خواهد کرد. از این رو بهتر است برای جلوگیری از بیماری و عفونت از کاندوم استفاده کرد.

منبع: Health Line