قرص نورتریپتیلین یا nortriptyline یک داروی اعصاب ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) است که در درمان افسردگی استفاده می شود. داروی نورتریپتیلین بر مواد شیمیایی در مغز تأثیر می گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی نامتعادل باشد. قرص نورتریپتیلین ممکن است برای مقاصد دیگر مانند درد مزمن هم استفاده شود. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

نورتریپتیلین به عنوان یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای، عموماً به عنوان خط اول درمان افسردگی اساسی استفاده نمی شود. در عوض، افراد مبتلا به افسردگی معمولاً ابتدا با داروهای جدیدتر، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که شامل فلوکستین، اس سیتالو پرام، پاروکستین و… هستند، درمان می‌شوند. پزشک شما ممکن است استفاده از نورتریپتیلین را در صورتی که سایر داروها برای شما مناسب نیستند یا به طور کامل علائم افسردگی شما را کنترل نمی کنند، پیشنهاد دهد.

فهرست مقاله

قرص نورتریپتیلین برای چی خوبه؟

قرص نورتریپتیلین برای درمان اختلالات روانی مانند افسردگی استفاده می شود. گاهی اوقات، برای درمان شب ادراری در کودکان (شب ادراری شبانه) نیز استفاده می شود. ممکن است به بهبود خلق و خو و احساس خوب بودن، تسکین اضطراب و تنش و افزایش سطح انرژی شما کمک کند. طبق منبع معتبر medscape داروی نورتریپتیلین برای موار زیر به صورت خارج از برچسب (یعنی تاییدیه رسمی برای این موارد وجود ندارد اما پزشکان به علت کارآمد بودن آنها را تجویز می کنند) نیز کاربرد دارد:

  • کهیر مزمن، خارش شبانه، آنژیوادم (مشابه کهیر است اما یه واکنش آلرزیک است و بافت های عمیق تری را درگیر می کند)
  • درد مزمن
  • ترک سیگار
  • اختلال بیش فعالی-نقص توجه یا ADHD
  • نورالژی پس از تبخال (درد پایدار در مناطقی که قبلا تبخال بوده)

قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای چیست؟

قرص نورتریپتیلین ۱۰ دوز معمول برای درمان درد عصبی در بزرگسالان است. در صورت لزوم می توان این مقدار را افزایش داد. حداکثر دوز نورتریپتیلین برای درمان درد ۷۵ میلی گرم در روز است، اما این کار فقط تحت نظارت یک متخصص درد باید انجام شود. برای افسردگی در بزرگسالان، دوز به تدریج به بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای سردرد

قرص نورتریپتیلین ۱۰ و سایر دوزها برای میگرن و سایر سردردها و همچنین سایر شرایط مانند کمردرد و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

نورتریپتیلن برای میگرن

تئوری های زیادی در مورد علت بروز میگرن و سردرد وجود دارد. یکی از این موارد شامل عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین است. انواع مختلفی از داروها وجود دارند که می توانند به تعادل این انتقال دهنده های عصبی کمک کنند و نورتریپتیلین یکی از آنهاست. در حالی که سایر داروها ممکن است برای درمان بسیاری از علائم میگرن استفاده شوند، داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین ممکن است در پیشگیری از آنها مفید باشند.

نورتریپتیلین برای خواب

اگرچه قرص نورتریپتیلین اغلب برای درمان افسردگی استفاده می شود، اما طبق گفته منابع برای درد و بهبود خواب نیز استفاده می شود.

قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای معده

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای اغلب برای درمان علائم مقاوم به تهوع، استفراغ و درد شکمی استفاده می شود اما طبق گفته یک پژوهش، شواهد مطالعاتی دقیقی برای نورتریپتیلین و معده وجود ندارد.

نورتریپتیلین و لاغری

نورتریپتیلین و لاغری مرتبطند؛ نورتریپتیلین می تواند احساس گرسنگی شما را تغییر دهد. برخی از افراد هنگام مصرف آن بیشتر احساس گرسنگی می کنند و برخی دیگر کمتر. بنابراین وزن شما ممکن است در اولین شروع مصرف آن تغییر کند. اگر در حین مصرف نورتریپتیلین با وزن خود دچار مشکل شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

‌همچنین بخوانید: تریمیپرامین چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

قرص نورتریپتیلین

مکانیسم اثر نورتریپتیلین

مانند سایر داروهای ضد افسردگی، نورتریپتیلین با افزایش سطح مواد شیمیایی طبیعی در مغز و بدن شما که به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، عمل می کند. نورتریپتیلین به طور خاص، با افزایش غلظت انتقال دهنده های عصبی سروتونین و نوراپی نفرین عمل می کند.

سروتونین خلق و خوی شما از جمله احساس شادی و اضطراب را تنظیم می کند. همچنین نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری شما دارد. سطوح پایین سروتونین با افسردگی، اضطراب و رفتار خودکشی مرتبط است.

نوراپی نفرین یا نورآدرنالین در تنظیم خلق و خوی شما، توانایی تمرکز بر روی کارها و به خاطر سپردن اطلاعات و همچنین بسیاری از جنبه های سلامت جسمی و عملکرد شما نقش دارد. سطوح پایین نوراپی نفرین با بی حالی، تمرکز ضعیف و افسردگی همراه است.

کارشناسان بر این باورند که بسیاری از داروهای ضد افسردگی، از جمله TCA ها مانند قرص نورتریپتیلین، به کاهش شدت علائم افسردگی کمک می کنند و با افزایش سطح این انتقال دهنده های عصبی، اثرات ضد افسردگی ایجاد می کنند. این تغییرات در سطوح انتقال دهنده های عصبی ممکن است به افراد کمک کند تا با سایر مشکلات سلامتی مانند هوس نیکوتین مقابله کنند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

دوز مصرف نورتریپتیلین

نورتریپتیلین به صورت کپسول، قرص یا محلول مایع موجود است. قرص نورتریپتیلین در طیف وسیعی از دوزها شامل ۱۰ میلی گرم، ۲۵ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم و ۷۵ میلی گرم تولید می شود. دوز داروی نورتریپتیلین برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به شدت مشکل، سایر شرایط پزشکی شما، داروهای دیگیری که مصرف می کنید، قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید بستگی دارد. معمول است که نورتریپتیلین را با کمترین دوز اولیه شروع کنید، سپس دوز خود را در طول چند هفته درمان طبق توصیه متخصص تنظیم کنید.

اگر در حین استفاده از نورتریپتیلین دچار عوارض جانبی شدید، متخصص ممکن است کاهش دوز را به کمترین دوز درمانی که برای شما موثر است توصیه کند. در صورت بروز عوارض جانبی در حین استفاده از این دارو، به خصوص اگر در حال تنظیم دوز خود هستید، مطمئن شوید که به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است با دوز کمتر (معمولاً ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم در روز) در بیماران نوجوان و مسن تجویز شود. نورتریپتیلین معمولاً به عنوان درمانی برای افسردگی درون زا در کودکان توصیه نمی شود. اگر نورتریپتیلین برای مدیریت درد به شما داده شود، ممکن است پزشک شما دستورالعمل های خاصی را ارائه دهد.

اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید، این اطلاعات جایگزین توصیه های پزشکی نیست و برای دوز مصرفی می بایست با روانپزشک مشورت نمایید.

دوز نورتریپتیلین برای افسردگی

برای افسردگی، دوز نرمال نورتریپتیلین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز است که به صورت سه یا چهار کپسول در طول روز مصرف می شود. پزشک شما در مورد زمان مصرف این دارو برای افسردگی به شما خواهد گفت. در برخی موارد، یک دوز نورتریپتیلین ممکن است یک بار در روز تجویز شود. حتماً دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید و از این دارو طبق تجویز استفاده کنید.

حداکثر دوز معمول نورتریپتیلین ۱۵۰ میلی گرم در روز است. اگر پزشک شما دوز بالایی از این دارو را بیشتر یا برابر با ۱۰۰ میلی گرم تجویز کرده باشد، معمولاً سطح خون شما را در طول درمان کنترل می کند تا بررسی کند که دارو در محدوده بهینه است.

نورتریپتیلین برای ترک سیگار

یکی از موارد مصرف قرص نورتریپتیلین برای ترک سیگار است. دوز مورد استفاده ۲۵ میلی گرم خوراکی هر روز، ۱ الی ۲ هفته قبل از تاریخ ترک است، ممکن است به ۷۵ الی ۱۰۰ میلی گرم در روز ۱۰ الی ۲۸ روز قبل از تاریخ ترک انتخاب شده تنظیم شود. درمان را ۱۲ هفته یا بیشتر پس از روز ترک ادامه دهید.

ترک سیگار با نورتریپتیلین

نورتریپتیلین برای بیش فعالی و نقص توجه

قرص نورتریپتیلین می تواند برای بزرگسالان مبتلا به ADHD و همچنین در درمان علائم افسردگی و اضطراب که اغلب با ADHD همراه است، موثر باشد. این دارو همچنین می تواند به خواب بهتر فرد کمک کند، برخلاف داروهای محرک که می تواند عوارض جانبی بی خوابی داشته باشد. دوز نورتریپتیلین برای بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان ۲۵ میلی گرم هر ۶-۸ ساعت است و برای کودکان اطفال ۰.۵ میلی گرم بر کیلوگرم در روز، حداکثر ۲ میلی گرم بر کیلوگرم در روز یا ۱۰۰ میلی گرم، هرکدام که کمتر باشد.

قرص نورتریپتیلین برای استرس

قرص نورتریپتیلین برای استرس و اضطراب نیز کاربرد دارد و می تواند تنش و اضطراب را تسکین دهد. گرچه قرص نورتریپتیلین به صورت رسمی برای استرس تجویز نمی شود اما می تواند استرس و اضطراب همراه با سایر اختلالات مثل افسردگی یا بیش فعال و نقص توجه را کاهش دهد.

نحوه مصرف نورتریپتیلین

نورتریپتیلین یک داروی ساده برای استفاده است، اگر اپزشک از شما بخواهد که داروی نورتریپتیلین را چندین بار در روز مصرف کنید، ممکن است لازم باشد به یک برنامه تنظیم شده پایبند باشید. هنگام استفاده از داروی نورتریپتیلین دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

داروی نورتریپتیلین را طبق دستور مصرف کنید. مطمئن شوید که برنامه دوز ارائه شده توسط متخصص را دنبال کنید. این ممکن است شما را ملزم به مصرف سه تا چهار دوز جداگانه نورتریپتیلین یا یک دوز واحد یک بار در روز داشته باشد.

داروی نورتریپتیلین معمولا معده شما را ناراحت نمی کند. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. قرص ها را به طور کامل با آب ببلعید، اگر آنها را بجوید طعم تلخی دارند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، هر دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و از داروهای خود به طور معمول استفاده کنید. هرگز دو دوز نورتریپتیلین مصرف نکنید.

درمان های ضد افسردگی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثر کنند. اگر به تازگی داروی نورتریپتیلین را شروع کرده اید و هیچ تغییری در علائم افسردگی خود مشاهده نمی کنید، به مصرف قرص نورتریپتیلین ادامه دهید. ممکن است در عرض یک هفته فوایدی را مشاهده کنید. با این حال، ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا اثر کامل را احساس کنید.

اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مثلاً احساس غم و اندوه شما بدتر شد یا افکار خودکشی داشتید) به پزشک خود اطلاع دهید.

روش قطع قرص نورتریپتیلین

مصرف نورتریپتیلین را ناگهانی قطع نکنید. داروی نورتریپتیلین و سایر داروهای ضدافسردگی در صورت قطع ناگهانی می توانند عوارض ترک ایجاد کنند. اگر می خواهید درمان با داروی نورتریپتیلین را متوقف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، او احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش می دهد. اگر به طور ناگهانی مصرف قرص نورتریپتیلین را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک مانند سردرد، حالت تهوع و ضعف را تجربه کنید.

قطع داروهای اعصاب؛ از بین بردن عوارض داروهای اعصاب

مصرف بیش از حد نورتریپتیلین

اگر بیش از حد نورتریپتیلین مصرف کنید ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. مصرف بیش از حد نورتریپتیلین می تواند عوارض جانبی جدی مانند ریتم قلب نامنظم، فشار خون بسیار پایین یا تشنج ایجاد کند. اگر شما یا نزدیکانتان بیش از حد نورتریپتیلین مصرف کرده است، با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف قرص نورتریپتیلین

اگر روزی یک بار قرص نورتریپتیلین مصرف می‌کنید، بهترین زمان مصرف قرص نورتریپتیلین قبل از رفتن به رختخواب است، زیرا ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. اگر متوجه شدید که قرص نورتریپتیلین خواب شما را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانید آن را در ابتدای عصر مصرف کنید.

همچنین بخوانید: آمی تریپتیلین؛ موارد مصرف، عوارض و تداخلات قرص امی تریپتیلین

عوارض قرص نورتریپتیلین

مانند همه داروها، نورتریپتیلین نیز می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند. برخی از عوارض نورتریپتیلین به تدریج با عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابند.

عوارض شایع قرص نورتریپتیلین

برخی از عوارض جانبی رایج‌تری که ممکن است با استفاده از نورتریپتیلین رخ دهد عبارتند از:

  • فشار خون پایین
  • فشار خون بالا
  • احساس سردرگمی (عمدتا در سالمندان)
  • مشکلات خواب
  • لرزش
  • دهان خشک
  • تاری دید
  • یبوست
  • بثورات پوستی (نوعی راش پوستی)
  • کهیر
  • خارش
  • حساسیت پوست به نور
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی معده
  • کاهش میل جنسی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • تعریق
  • سردرد

اگر عوارض نورتریپتیلین خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جدی

اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حالت اورژانس پزشکی هستید به نزدیکترین مرکز بهداشتی اطراف خود مراجعه کنید. عوارض جدی قرص نورتریپتیلین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • علائم روانی: افکار و رفتار خودکشی، افسردگی، اضطراب، بی قراری، وحشت زدگی
  • اختلالات خواب مانند کابوس یا بی خوابی (مشکل خواب)
  • عدم هوشیار بودن به مکان و زمان
  • تغییرات در رفتار
  • گفتار سریع و افزایش فعالیت (علائم شیدایی)
  • ضربان قلب سریع
  • حمله قلبی، علائم می تواند شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، رد یا فشار در قسمت بالایی بدن باشد
  • سکته. علائم می تواند شامل ضعف در یک قسمت یا طرف بدن و گفتار نامفهوم یا مشکل در صحبت کردن باشد
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • تشنج
  • خواب آلودگی
  • سندرم سروتونین (این سندروم معمولا زمانی رخ می دهد که از داروهای افزایش دهنده بیش از اندازه استفاده کنید، در بخش تداخلات به آنها می پردازیم) علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • توهمات
    • تحریک
    • توهمات
    • تغییرات در سطح فشار خون
    • ضربان قلب سریع
    • از دست دادن هوشیاری
    • تعریق
    • لرزش عضلانی یا سفت شدن عضلات
    • لرزش و تکان خوردن
    • تهوع و استفراغ
  • افزایش فشار چشم، علائم می تواند شامل چشم درد، تورم و قرمزی در نزدیکی چشم و تغییرات در بینایی باشد.

این اطلاعات ممکن است شامل همه عوارض نورتریپتیلین نباشد. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با یک متخصص که سابقه پزشکی شما را می داند صحبت کنید.

آیا نورتریپتیلین خواب آور است؟

بله در برخی موارد نورتریپتیلین می تواند باعث خواب آلودگی شما شود، بنابراین توصیه می شود آن را در شب یا قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید.

تداخل دارویی نورتریپتیلین

کپسول نورتریپتیلین می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. برای کمک به جلوگیری از تداخل نورتریپتیلین، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند با نورتریپتیلین تداخل ایجاد کنند در زیر فهرست شده اند.

داروهایی که نباید با نورتریپتیلین استفاده کنید

این داروها را با نورتریپتیلین مصرف نکنید. انجام این کار می تواند عوارض جانبی خطرناکی در بدن شما ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و داروهای دارای اثرات MAOI مانند فنلزین، ترانیل سیپرومین، سلژیلین، لینزولید و متیلن بلو: مصرف این داروها همراه با نورتریپتیلین می تواند باعث سندرم سروتونین شود. حداقل ۱۴ روز پس از قطع قرص نورتریپتیلین قبل از مصرف MAOI صبر کنید و بالعکس.

تداخلاتی که خطر عوارض نورتریپتیلین را افزایش می دهد

  • افزایش عوارض جانبی نورتریپتیلین: مصرف نورتریپتیلین با برخی داروها خطر عوارض جانبی آن را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار این دارو در بدن شما ممکن است افزایش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
    • سایمتیدین
    • مهارکننده های سیتوکروم P450 2D6 مانند کینیدین، سرترالین، پاروکستین و فلوکستین (ممکن است لازم باشد حدود ۵ هفته پس از قطع فلوکستین قبل از شروع نورتریپتیلین صبر کنید.)
  • افزایش عوارض جانبی سایر داروها: مصرف نورتریپتیلین با برخی داروها خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
    • رزرپین: افزایش عوارض جانبی این دارو می تواند شامل افزایش فشار خون و ضربان قلب و اختلال در خواب باشد.
    • داروهای با اثرات آنتی کولینرژیک مانند دیفن هیدرامین، لوراتادین، اکسی بوتینین، سولیفناسین و الانزاپین: افزایش عوارض جانبی این داروها می تواند شامل تغییرات در فشار خون، احتباس ادرار و افزایش ضربان قلب باشد.
    • داروهای سمپاتومیمیک مانند افدرین: افزایش عوارض جانبی این داروها می تواند شامل تغییرات فشار خون، سردرد و افزایش ضربان قلب باشد.
    • کلرپروپامید: از عوارض جانبی افزایش یافته این دارو می توان به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد.
  • افزایش عوارض جانبی هر دو دارو: مصرف نورتریپتیلین با برخی داروها خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. این به این دلیل است که این دارو و سایر داروها می توانند عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند. در نتیجه می توان این عوارض جانبی را افزایش داد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

مصرف این داروها با نورتریپتیلین خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش می دهد. اگر نیاز به مصرف هر یک از این داروها با نورتریپتیلین دارید، پزشک ممکن است دوز هر دو دارو را تنظیم کند.

تداخل نورتریپتیلین با الکل

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل همراه با نورتریپتیلین می تواند منجر به افکار و تلاش های خودکشی شود. اگر سابقه افکار خودکشی و مشکل در کنترل احساسات خود داشته باشید، این خطر بیشتر است. ترکیب نورتریپتیلین با الکل ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. شاید بهتر باشد تا زمانی که متوجه شوید دارو چه اثراتی در شما ایجاد می کند، نوشیدن الکل را متوقف کنید.

قرص نورتریپتیلین

هشدارهای نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین با چندین هشدار همراه است. مانند سایر داروهای ضد افسردگی، این دارو دارای یک هشدار “جعبه سیاه” از طرف FDA است که کاربران را از افزایش خطر افکار و رفتار خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان تا ۲۴ سال آگاه می کند.

اگر در سنین نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی خود هستید و از نورتریپتیلین استفاده می کنید، پزشک ممکن است به شما و اعضای خانواده تان در مورد نشانه هایی از افکار خودکشی هشدار دهد که باید مراقب آنها باشید.

هشدار آلرژی
نورتریپتیلین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی، کهیر، خارش و حساسیت به آفتاب
  • تورم بدن یا صورت و زبان
  • تب

اگر واکنش آلرژیک دارید،با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به آن داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

  • برای افراد مبتلا به قلب و سایر اختلالات قلبی عروقی: مصرف این دارو ممکن است خطر سکته مغزی و مشکلات قلبی، مانند ضربان نامنظم قلب یا حمله قلبی را افزایش دهد. اگر در حال بهبودی پس از حمله قلبی اخیر هستید، این دارو را مصرف نکنید.
  • نورتریپتیلین برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی: قبل از شروع درمان با داروهای ضد افسردگی، برای پزشک مهم است که خطر ابتلا به اختلال دوقطبی را بررسی کند. اگر اختلال دوقطبی دارید که درمان نمی شود، مصرف نورتریپتیلین می تواند وضعیت شما را بدتر کند.
  • برای افرادی که سابقه تشنج دارند: مصرف این دارو ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. اگر سابقه تشنج دارید، پزشک شما را با دقت بیشتری تحت نظر خواهد داشت. اگر در حین مصرف نورتریپتیلین دچار تشنج شدید، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.
  • برای افراد مبتلا به گلوکوم یا افزایش فشار چشم: مصرف این دارو می تواند فشار را در چشم شما افزایش دهد. اگر سابقه گلوکوم یا افزایش فشار چشم دارید، پزشک در حین مصرف نورتریپتیلین شما را با دقت بیشتری تحت نظر خواهد داشت.
  • برای افراد مبتلا به احتباس ادرار: مصرف این دارو می تواند علائم احتباس ادرار را بدتر کند.
  • برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید یا کسانی که داروهای تیروئید مصرف می کنند: مصرف این دارو می تواند بی نظمی ریتم قلب را برای شما افزایش دهد.

نورتریپتیلین برای کودکان و سالمندان

این دارو در کودکان مطالعه نشده است. ممکن است در ماه های اول مصرف باعث افکار و رفتار خودکشی در افراد کمتر از ۲۴ سال شود. سالمندان ممکن است عوارض جانبی بیشتری را از نورتریپتیلین تجربه کنند. سردرگمی، ضربان قلب نامنظم و تغییرات فشار خون بیشتر در سالمندان مشاهده شده است. ممکن است پزشک درمان سالمندان را با دوز کمتر شروع کند.

نورتریپتیلین در بارداری

ممکن است به شما توصیه شود که مصرف نورتریپتیلین را در دوران بارداری ادامه دهید، به خصوص اگر آن را برای درمان افسردگی مصرف می کنید. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود صحبت کنید. مصرف دارو را قطع نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. پزشک می تواند خطرات و مزایای مصرف نورتریپتیلین را توضیح دهد و به شما کمک کند بهترین درمان را برای خود و کودکتان انتخاب کنید.

نورتریپتیلین و شیردهی

اگر کودک شما سالم است، می توانید از نورتریپتیلین در دوران شیردهی استفاده کنید. نوتریپتیلین در مقادیر بسیار کم وارد شیر مادر می شود، بنابراین بعید است که آسیبی به کودک شما وارد کند. اگر برای افسردگی تحت درمان هستید، مهم است که مصرف نورتریپتیلین را ادامه دهید تا سلامت خود را حفظ کنید. شیردهی هم برای شما و هم کودکتان مفید خواهد بود.

اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، یا به‌طور غیرمعمول خواب‌آلود به نظر می‌رسد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، در اسرع وقت با پزشک یا پزشک خود صحبت کنید.

نگهداری از نورتریپتیلین

این دارو را در ظرفی که در آن بسته است و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی نگهداری کنید. هر دارویی که تاریخ مصرف گذشته است یا دیگر مورد نیاز نیست را دور بریزید.

سوالات متداول

در اینجا به برخی سوالات در مورد نورتیلیپترین می پردازیم.

قرص نورتریپتیلین مرفین دارد؟

خیر، قرص نورتریپتیلین مرفین ندارد و در ترکیبات آن اشاره ای به مرفین نشده است. برخی افراد به دلیل اثرات خواب آور و آرام بخش این دارو گمان می کنند که قرص نورتریپتیلین مرفین دارد.

نورتریپتیلین ۲۵ برای چیست؟

نورتریپتیلین ۲۵ و سایر دوزها برای کمک به علائم افسردگی، هراس، بیش فعالی-نقس توجه، ترک سیگار و… استفاده می شود.

نورتریپتیلین باعث چاقی میشود؟

تحقیقات منتشر شده در مجله JAMA Psychiatry ادعا می‌کند که نورتریپتیلین نسبت به برخی مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند داروی سیتالوپرام باعث افزایش وزن کمتری می‌شود. به طور کلی، اگرچه نورتریپتیلین با افزایش وزن مرتبط است، میزان دقیق وزنی که شرکت کنندگان در مطالعه به دست آورده اند از عدم افزایش وزن تا تنها چند کیلوگرم تا در برخی موارد ۴.۵ کیلوگرم یا بیشتر متغیر است.

نورتریپتیلین با سرترالین تداخل دارد؟

نورتریپتیلین با سرترالین ممکن است اثرات نورتریپتیلین را در بدن شما افزایش دهد. در صورت داشتن علائم رخوت، خشکی دهان، تاری دید، یبوست یا احتباس ادرار، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

منابع: healthline, webmd, drugs, mayoclinic