داشتن عادات غذایی سالم برای هر فردی مهم است، اما برای افرادی که دوره‌های ترک اعتیاد یا الکل را تجربه می‌کنند یک مسئله حیاتی است. حتی اعتیاد کوتاه مدت می‌تواند صدمات زیادی به بدن وارد کند. زیرا بدن مجبور می‌شود انرژی زیادی را برای از بین بردن این مواد سمی مصرف کند و همچنین از خود در برابر صدماتی که به بدن وارد می‌شود دفاع کند. داشتن تعادل و رژیم غذایی مناسب در ترمیم آسیب‌های اعتیاد به بدن امری ضروری است. در این مقاله به بررسی تغذیه معتادان در حال ترک و مواد غذایی مفید برای ترک شیشه می‌پردازیم.

چگونه مصرف شیشه باعث از بین رفتن مواد مغذی بدن می‌شود؟

هر ماده مخدری اثرات مخرب خاص خود را بر روی سلامتی دارد، اما بسیاری از آن‌ها تأثیرات مشابهی بر توانایی فرد در دریافت تمام مواد مغذی لازم برای سلامتی در دوران نقاهت دارند. کسانی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است یک یا چند علائم از موارد زیر را داشته باشند:

از دست دادن اشتها

بسیاری از مواد مخدر اشتها را سرکوب می‌کنند و یا باعث می‌شوند فرد مصرف تمام وعده‌های غذایی را فراموش کند.

تغذیه ضعیف و نامناسب

افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند در تصمیم‌گیری ضعیف‌تر از سایر افراد هستند. مواد غذایی که این افراد به طور مداوم مصرف می‌کنند فست فودها و شیرینی‌جات هستند.

کاهش قند خون

کاهش قند خون می‌تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد.

مطلب مرتبط: بازسازی مغز بعد از ترک شیشه؛ مراحل و مدت زمان

آسیب به اعضای بدن

بیشتر مواد مخدر باعث آسیب مستقیم به اندام‌های مسئول تجزیه و فرآوری مواد مغذی می‌شوند.

اختلالات دستگاه گوارش

الکل و سایر داروها باعث مشکلات مزمن دستگاه گوارش (GI) می‌شوند و از جذب موثر مواد مغذی در غذا جلوگیری می‌کند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

تغذیه ترک شیشه

محرک‌هایی مانند ماده مخدر شیشه باعث سرکوب اشتها می‌شوند. اما این مواد با ایجاد انرژی بسیار در افراد و احساس شکست‌ناپذیری اشتهای افراد را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود فرد مصرف کننده فکر کند که به تغذیه نیازی ندارد. افرادی که به طور مکرر از مواد مخدر استفاده می‌کنند دیگر نیازی به غذا خوردن و نوشیدن برای تغذیه بدن‌شان نمی‌بینند. کمبود آب بدن، عدم تعادل الکترولیت‌ها و کاهش شدید دریافت غذا به طور حتم منجر به سوء تغذیه در افرادی می‌شود که به شدت از مواد محرک استفاده می‌کنند. برخی از مشکلاتی که کمبود تغذیه مناسب با خود به همراه دارد عبارت‌اند از:

  • مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • مسائل شناختی مانند سردرگمی و مشکلات حل مسئله
  • اختلال ریتم قلبی (آریتمی)
  • دمای پایین بدن
  • تحلیل رفتن عضلات
  • کاهش وزن

کاربری که از شیشه استفاده می‌کند، پس از ترک به طور قابل توجهی احساس افزایش اشتها می‌کند و همین موضوع باعث پرخوری فرد می‌شود که می‌تواند سیستم هضمی که در حال حاضر ضعیف است را تحت فشار بگذارد. داشتن یک برنامه درمانی برای افرادی که در حال ترک هستند می‌تواند شامل رژیم غذایی برای ترک شیشه باشد و تغذیه معتادان در حال ترک را به شیوه موثری تغییر دهد.

تست اعتیاد چیست؟ انواع آزمایش اعتیاد و تفسیر آنها

ترک شیشه

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

بسیاری از افراد برای ترک شیشه به دنبال داروی ترک شیشه تضمینی هستند. اما باید گفت که با داشتن یک برنامه درمانی مناسب، مشاوره اعتیاد و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مفید می‌توان سلامت را به به این افراد بازگرداند.

‌مطلب مرتبط: افسردگی بعد از ترک شیشه چیست؟ علل و درمان

مصرف آب

یکی از بهترین نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد مصرف آب است. آب سموم را دفع می‌کند و به اندام‌های شما کمک می‌کند تا به طور موثرتری کار کنند. بنابراین مصرف آب همراه با رژیم غذایی سالم می‌تواند بهترین گزینه در زمان ترک شیشه باشد. سعی کنید به طور روزانه حداقل یک یا دو لیتر آب بنوشید.

مصرف آب با مقداری لیمو اثر آن را چند برابر می‌کند. اما اگر لیمو دوست ندارید می‌توانید از چند تکه نعنا استفاده کنید. یک فنجان چای بابونه نیز راهی عالی و آرام بخش برای دریافت آب مصرفی شماست.

شیر

داشتن یک خواب آرام و راحت در دوره سم زدایی و ترک شیشه بسیار دشوار است. خواب برای بهبود جسم و روان بسیار حیاتی است، بنابراین لازم است که در این دوره فرد خواب منظمی داشته باشد. یک میان وعده کوچک هنگام خواب که حاوی محصولات لبنی است می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید. فرآورده‌های لبنی حاوی تریپتوفان است که به تولید ماده شیمیایی ملاتونین و کلسیم که به خواب بهتر کمک می‌کند و باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. یک لیوان شیر یا یک وعده ماست یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بدن را برای خواب آماده کند. افزودن کمی کربوهیدرات به میان وعده قبل از خواب، مانند یک کاسه جو دوسر، کراکر یا کیک برنج، می‌تواند به تریپتوفان کمک کند تا موثرتر عمل کند.

آب پنیر

اگر سم‌زدایی را به تازگی شروع کرده‌اید، غذا خوردن می‌تواند بدن شما را تحت فشار بیشتری قرار دهد زیرا سیستم عصبی مرکزی شما آسیب دیده است. یک راه خوب برای غذا خوردن دوباره و همزمان آرامش سیستم عصبی مرکزی، مصرف آب پنیر است. خوردن آن نه تنها آسان است، بلکه آب پنیر حاوی اسیدهای آمینه شفابخشی زیادی مانند ال-تریپتوفان و ال-گلوتامین است که به بدن کمک می‌کند مواد شیمیایی برای ترمیم و تغذیه سیستم عصبی شما تولید کند.

مواد غذایی مفید برای ترک شیشه

داشتن یک رژیم غذایی متعادل همیشه کار آسانی نیست. اما لیستی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، خوراکی‌های مفیدی برای ترک شیشه هستند:

مرغ و ماهی

این غذاها حاوی تیروزین، یک اسید آمینه ضروری در ایجاد دوپامین و نوراپی نفرین می‌باشند. سوء مصرف مواد مخدر ار پردازش تیروزین در بدن جلوگیری می‌کند، بنابراین افزودن مرغ و ماهی روش خوبی برای تقویت روحیه و سلامتی است.

غلات کامل

غلات کامل کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای را در اختیار بدن قرار می‌دهند که باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. نان و ماکارونی سبوس دار گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

ماست

ترمیم سیستم گوارشی پس از اعتیاد به مواد مخدر برای افزایش جذب مواد مغذی بدن ضروری است. ماست حاوی پروبیوتیک است که می‌تواند به روده شما کمک کند تا میکروبیوم سالمی را در جهت بهبودی ایجاد کند.

توفو (پنیر سویا)

توفو ماده غذایی خوبی برای دریافت پروتئین کم کالری و کم چربی است که می‌تواند به آسیب‌های کبدی ناشی از مواد مخدر کمک کند. چربی کم در توفو روند هضم را در کبد آسان‌تر می‌کند و باعث بهبودی می‌شود.

قرص مخمر جو

استفاده از قرص مخمر جو علاوه بر تامین ویتامین های گروه B در بدن می تواند به افزایش اشتهای شخص در اوایل قطع مصرف کمک به سزایی بکند.

 

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید, می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

میوه‌های مفید برای ترک اعتیاد

موز

یکی از میوه‌های مفید برای ترک اعتیاد موز است. افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند معمولا سطح پتاسیم و منیزیوم کمی دارند. کمبود هردوی این مواد می‌تواند باعث ضعف، گیجی، خستگی و گرفتگی عضلات شوند. موز منبع سرشاری از پتاسیم و منیزیوم است. بسیاری از میوه‌ها منبع خوبی برای پتاسیم و منیزیوم هستند. تهیه سالاد میوه متشکل از پرتقال، کیوی، پاپایا، طالبی و هلو می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز برای جذب منیزیوم و پتاسیم را به شما بدهد. اگر بیشتر سالادهای فصل را ترجیح می‌دهید یک سالاد تهیه شده با آووکادو، اسفناج و گوجه‌فرنگی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشند.

بلوبری

از دیگر میوه‌های مفید برای ترک اعتیاد می‌توان به بلوبری اشاره کرد. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان است، که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث کاهش بیش از حد رادیکال‌های آزاد و سایر سموم ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌شود. این امر آن‌ها را به یک قسمت مهم از تغذیه معتادان در حال ترک تبدیل کرده است.

سبزیجات

همه سبزیجات‌ها طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی اصلی را که بدن برای سوخت و عملکرد به آن نیاز دارد، تأمین می‌کنند. سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ، سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی همه نقش خود را تقویت افراد در دوره نقاهت پس از ترک دارند.

بهترین روش ترک قرص ب۲ چیست؟ روش های ترک قرص b2

منابع