چناچه با هر یک از موارد بالا روبرو هستید و سوالاتی درباره ارگاسم و و رابطه جنسی دارید، خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود. این مطلب، توسط خانم سارا علوی، روانشناس و سکس تراپیست، با هدف ارتقا سلامت جنسی و افزایش سطح رضایت جنسی شما زوجین، نوشته شده است. ارگاسم پس از تحریک اندام تناسلی رخ می دهد. ارگاسم اوج برانگیختگی جنسی است و باعث احساس لذت شدید می شود. ارگاسم چندین اثر مثبت بر سلامت کلی دارد. هر کس اوج جنسی را متفاوت تجربه می کند که طبیعی و سالم است.

فهرست مقاله

ارگاسم چیست؟

ابتدا از درک مفهوم ارگاسم و تاثیر آن بر بدن شروع می‌کنیم. ارگاسم یا ارضا شدن در اصطلاح عامیانه، اوج هیجان جنسی است. این یک احساس قدرتمند از لذت جسمی-روانی است که شامل تخلیه تنش شهوانی می‌باشد. ارگاسم اوج یا اوج برانگیختگی جنسی زمانی است که بدن تنش و فشار جنسی را آزاد می کند. این شامل احساس بسیار شدید لذت در اندام تناسلی و در سراسر بدن شما است. ارگاسم معمولا چند ثانیه طول می کشد و احساس بسیار خوبی دارد.

ارگاسم چیست؟

مزایای ارگاسم چیست؟

یکی ازهورمون‌های آزاد شده به هنگام ارگاسم، اکسی توسین نام دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این هورمون می‌تواند از ویژگی‌های محافظتی در برابر سرطان‏ ها، به خصوص پیشگیری از سرطان پروستات در آقایان و بیماری‌های قلبی برخوردار باشند. همچنین مشخص شده است که اکسی توسین و سایر اندورفین‌هایی که در طی ارگاسم در بدن مرد و زن آزاد می‏شوند، به عنوان آرامش بخش عمل می‌کنند.
علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که انزال مکرر در مردان ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی سرطان پروستات را در افرادی که میزان انزال بالایی داشتند، کمتر تشخیص می‌دهند. ارگاسم می تواند به افراد کمک کند تا بهتر بخوابند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ارگاسم‌هایی که با شریک زندگی به دست می‌آیند منجر به خواب خوب می‌شوند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

انواع ارگاسم چیست؟

  1. ترکیبی: هنگامی که فرد در یک رابطه جنسی به دفعات  ارگاسم با شدت‌های هیجانی متفاوت را تجربه کند
  2. چندگانه: هنگامی که فرد در یک رابطه جنسی به دفعات  ارگاسم با شدت‌های هیجانی یکسان را تجربه کند
  3. فشار: ارگاسم هایی که از تحریک غیرمستقیم فشار اعمال می‏شوند. نوعی خود تحریکی که در کودکان شایع تر است
  4. آرامش: ناشی از آرامش عمیق هنگام تحریک جنسی
  5. تنشی: یک شکل معمول ارگاسم، از تحریک مستقیم اغلب در هنگام تنش بدن و ماهیچه‌ها
  6. فانتزی: ناشی از تحریک ذهنی به تنهایی
  7. نقطه جی: ناشی از تحریک فقط یک منطقه شهوانی تحریک پذیر خاص، در طی مقاربت

بعد از ارگاسم چه اتفاقی می افتد؟

در چند دقیقه پس از ارگاسم، بدن شما به آرامی به حالت عادی خود باز می گردد. در حین فرونشانی:

  • قسمت هایی از بدن که متورم یا نعوظ شده اند، مانند آلت تناسلی یا کلیتوریس، به اندازه و رنگ قبلی خود باز می گردند.
  • اندام تناسلی ممکن است در لمس بیش از حد حساس یا ناراحت کننده باشد.
  • پوست سراسر بدن شما ممکن است برافروخته به نظر برسد (صورتی یا قرمز).
  • ممکن است احساس رضایت، آرامش یا خستگی داشته باشید.

برخی از افراد ممکن است چند دقیقه پس از ارگاسم دوباره تحریک شوند و ممکن است چندین بار ارگاسم داشته باشند. برخی برای اینکه بتوانند دوباره به ارگاسم برسند به زمان بیشتری نیاز دارند. این از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

انواع ارگاسم در زنان

ارگاسم‌های مختلفی در زنان وجود دارد، برای آشنایی بیشتر با آن‌ها در ادامه با ما همراه باشید: 

  • ارگاسم واژینال: بسیاری از زنان معتقد هستند که برای رسیدن به ارگاسم باید دخول کامل و تحریک نقطه جی انجام شود. هرچه این رابطه جنسی مدت زمان بیشتری طول بکشد و عمیق‌تر باشد می‌تواند ارگاسم بهتری را برای زن به همراه داشته باشد. البته بسیاری از زنان هستند که با دخول کامل به ارگاسم نمی‌رسند، پس صرفا نمی‌توان گفت اگر دخول انجام شود ارگاسم هم کامل خواهد شد. 
  • ارگاسم کلیتورال: یکی از رایج‌ترین ارگاسم‌ها در بین زنان، ارگاسم کلیتورال است. در واقع کلیتورال بخشی از اندام تناسلی زنان است که حدود ۸ هزار عصب دارد. برای تحریک کردن آن بهتر است با ملایمت این کار را انجام دهید، داشتن رابطه جنسی خشن تنها می‌تواند منجر به درد این ناحیه شود. 
  • ارگاسم نوک سینه: سینه‌ها یکی از اندام‌های حساس زنان هستند، بسیاری از آن‌ها در حین رابطه جنسی از طریق تحریک سینه‌ها دچار تحریک کلیتوریس می‌شوند. در واقع نوک سینه‌ها به عنوان یکی از حساس‌ترین اندام‌های جنسی زن در نظر گرفته شده است. 
  • ارگاسم همزمان: یکی از قوی‌ترین ارگاسم‌ها در زنان، ارگاسم واژینال و کلیتوریس است. در این نوع ارگاسم قدرت و شدت می‌تواند دو تا سه برابر دیگر ارگاسم‌ها باشد. معمولا در این روش مرد طوری در مقابل زن قرار می‌گیرد که بتواند به صورت همزمان هر دو نقطه کلیتوریس و نقطه جی زن را تحریک کند.
    در این نوع ارگاسم هرچه مرحله عشقبازی آن بیشتر باشد می‌تواند شدت و هیجان رسیدن به ارگاسم را هم بیشتر کند. 
  • ارگاسم چندگانه: بسیاری از زنان هستند که بعد از رسیدن به ارگاسم می‌توانند باز هم به رابطه خود ادامه دهند. البته در شرایط و مکان متفاوت‌تر از قبل، معمولا این افراد با جابه‌جا شدن می‌توانند با دیگر به ارگاسم برسند. در ارگاسم چندگانه بهتر است از تحریک نقطه جی، نوک سینه‌ها و.. غافل نشوید. برخی از زنان در ارگاسم چندگانه به چند دقیقه استراحت کوتاه نیاز دارند تا دوباره بتوانند به ارگاسم برسند. 
  • ارگاسم آنال: یکی از لذت‌بخش‌ترین روابط بین زوجین، رابطه آنال یا همان مقعدی است. اگر رابطه آنال یا همان مقعدی به درستی انجام شود می‌تواند موجب ارضا شدن زن و به ارگاسم رسیدن آن هم باشد. معمولا در رابطه آنال به طور غیرمستقیم نقطع جی در زنان توسط دیواره بین واژن و رکتوم تحریک می‌شود. بین دیواره واژن و رکتوم اعصاب مشترکی وجود دارد که می‌تواند موجب به ارگاسم رسیدن زن شود.
  • ارگاسم ذهنی: بسیاری از عوامل محیطی هستند که می‌توانند روی ذهن فرد تاثیرگذار باشد. این عوامل به حدی زیاد هستند و شدت پیدا می‌کنند که فرد با فکر به آن‌ها می‌تواند ارضا شود و به ارگاسم برسد. این نوع ارگاسم برای زنان یک ارگاسم بسیار نادر است. 

ارگاسم در زنان

علائم ارگاسم در زنان

تحقیقات نشان داده به طور میانگین طول مدت ارگاسم زنان ۱۰ تا ۵۰ ثانیه است. برای بسیاری از مردان جای سوال است که ارگاسم در زنان چه ویژگی به همراه دارد؛ که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

علائم جسمانی

برخی علائم جسمی مثل سفت شدن نوک سینه، تند شدن ریتم نفس، افزایش ضربان قلب و افزایش دمای بدن در طی زمانی کوتاه نشان دهنده به ارگاسم رسیدن زنان است.

علائم رفتاری

زنان بعد از ارگاسم ممکن است رفتار‌های خاصی از خود نشان دهند که به معنای رسیدن به نهایت لذت جنسی در ان‌ها می‌باشد. البته باید بدانید که این رفتارها بسته به ویژگی‌های و خصوصیات هر زن می‌تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید خجالت زنان از رابطه جنسی ممکن است باعث شود آن‌ها رفتار‌های ناشی از به ارگاسم رسیدن خود را پنهان کنند. پس پیشنهاد می‌شود آقایان به واکنش‌های همسر خود دقت کنند و به معنای رفتارهای همسر خود در طول رابطه پی ببرند.

علائم هیجانی

با افزایش تجربه لذت جنسی، زنان در طی ارگاسم هیجان زیادی را تجربه می‌کنند و به صورت واکنش‌های متفاوت از خود بروز می‌دهند. هر مردی باید پس از اتمام رابطه جنسی در برابر علائم هیجانی همسرش، آرامش خود را حفظ کند و احساسات همسر خود را درک کند.

مطلب کاربردی: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکار های افزایش لذت در رابطه جنسی

از کجا بفهمیم به ارگاسم رسیدیم؟

ارگاسم یک واکنش جنسی طبیعی و لذت‌بخش است که عدم تجربه آن در حین انجام عمل جنسی، باعث بروز مشکلات فراوان در زندگی زناشویی می‌شود. ارگاسم زنان در مقابل آقایان بسیار پیچیده است و عوامل زیادی بر ارضا شدن زنان تاثیرگذار است. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش آید که چطور می‌توان تشخیص داد که زنان به ارگاسم رسیدند؛ پس در ادامه به بیان مواردی پرداخته می‌شود که پاسخ شما را می‌دهد:

سفت شدن نوک سینه زنان، از علائم ارضا شدن آن‌هاست

بسیاری از خانم‌ها ممکن است پس از برقراری رابطه جنسی سرد یا عصبی باشند؛ اما بروز چند نشانه مثل نفس زدن ممتد، به هیجان در آمدن و ادای کلماتی خاص حاکی از ارضا شدن خانم‌ها است.

زنان بعد از ارضا شدن، احساساتی می‌شوند

ممکن است پیش بیاید که زنان پس از ارضا شدن گریه کنند؛ در واقع در برخی زمان‌ها ارگاسم در زنان چنان موجی از احساس به همراه دارد که باعث گریه فرد می‌شود. در واقع گریه کردن یا حتی ضعف خانم‌ها پس از رسیدن به ارگاسم نشان از خوب ارضا شدن آن‌ها می‌باشد.

زنان بعد از ارضا شدن، ممک است بخوابند

این موضوعی بیشتر به مردها نسبت داده میشود؛ اما برخی از زنان هم برای جبران صدمات وارده به راحتی و سرعت به خواب می‌روند. در واقع خوابیدن زن پس از ارضا را نباید به عنوان بی‌احترامی در نظر گرفت بلکه نشانه خوبی از ارضا شدن زن است.

زنان برای تکمیل لذت نیاز به آغوش صمیمی دارند

شاید در ظاهر این مورد به ارگاسم رسیدن زن را تضمین نکند؛ اما نشانی از اتمام کسب لذت او از تجربه جنسی و فرونشانی آرام آرام است.

برخی زنان بعد از ارضا شدن لرزش دارند

برخی از زنان پس از برقراری رابطه جنسی توانایی به آسانی راه رفتن از آن‌ها سلب می‌شود و پاهایشان می‌لرزد. لرزش پاها به این معناست که مرد وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

زنان برای تشکر از مردان به دلیل خوب ارضا شدن، لبخند رضایت به همراه دارند

خانم‌ها به راحتی با نمایان کردن یک لبخند می‌توانند به مردان بفهمانند که از نتیجه اعمال جنسی رضایت دارند. ارگاسم مردان به راحتی اثبات می‌شود؛ اما در مورد زنان به هیچ وجه اینگونه نیست.

تفاوت ارگاسم زنان و مردان

بدن زن و مرد از لحاظ فیزیولوژیکی و ساختاری تفاوت بسیاری دارد، از این رو در ارگاسم هم دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. فرآیند ارگاسم در زنان به هیچ عنوان شبیه مردان نیست، در ادامه به تفاوت‌ ارگاسم زن و مرد اشاره خواهیم کرد: 

  • تفاوت رسیدن به ارگاسم در شکل و نوع بسیار متفاوت است. ارگاسم در بدن مردان همراه با انزال است، در صورتی که در بدن زنان تنها انزال اتفاق می‌افتد. 
  • زنان پس از ارگاسم اول توانایی آن را دارند تا چندین بار به ارگاسم برسند، اما بدن مردان اینگونه طراحی نشده است و به سختی می‌توانند بعد از اولین ارگاسم به ارگاسم بعدی برسند. 
  • در زمان اقدام به بارداری به هیچ عنوان نیاز نیست که زن هم به ارگاسم برسد، تنها باید مرد به ارگاسم برسد و الزامی برای زن وجود ندارد.
  • در رسیدن به ارگاسم در زنان، داشتن یک رابطه روحی و عاطفی می‌تواند شدت ارگاسم را بیشتر کند. در حالی که برای مردان این موضوع تنها یک ارتباط فیزیکی است. 
  • زمان رسیدن به ارگاسم در بین زنان و مردان تفاوت بسیاری دارد. در حالت غیرمستقیم زنان بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و مردان بین ۷ تا ۱۴ دقیقه به ارگاسم می‌رسند، در حالت مستقیم هم این مدت زمان برای زن و مرد زیر ۵ دقیقه است. البته در این مدت زمان عوامل بسیاری می‌توانند دخیل باشند.
  • در هر رابطه جنسی رسیدن به ارگاسم برای زنان الزام نیست در صورتی که برای خروج منی مرد باید به ارگاسم برسد.

پزشک خوب در راستای آگاهی بخشی درباره موضوعات جنسی مقالات متعددی را زیر نظر متخصصان این حوزه آماده کرده است.

مشاهده لیست مقالات

علائم ارگاسم در مردان چیست؟

مردان برخلاف زنان در زمان به ارگاسم رسیدن نمی‌توانند به طور واضح این موضوع را بروز دهند. در این مورد مردان برخلاف زنان هستند و در بیشتر مواقع با خروج مایع منی می‌توانید از به ارگاسم رسیدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
در بسیاری از مردان رسیدن به ارگاسم می‌تواند با نشانه‌هایی همراه باشد، اما برای دیدن این نشانه‌ها باید دقت بالایی داشته باشید. تنش شدید عضلات، انقباض ماهیچه‌ لگن، خروج منی و فروکش کردن این انقباضات می‌تواند نشان دهنده رسیدن به ارگاسم در مردان باشد. زمانی که مرد به ارگاسم می‌رسد مایع منی جهش و پرش ناگهانی خواهد داشت، این موضوع یکی از مهم‌ترین و مشخص‌ترین علائم در بدن مردان و رسیدن به ارگاسم آن‌ها است.

علائم مهم و تاثیرگذار در ارضا نشدن مردان

مردان هم همچون زنان می‌تواند بنابر دلایلی مختلفی دچار اختلال در رسیدن به ارگاسم شوند. در ادامه با شایع‌ترین این اختلالات ارضا نشدن مردان آشنا خواهید شد: 

  • داشتن استرس، مشکلات مالی، مشکلات روحی و روانی و.. می‌تواند روی میزان هورمون‌های بدن مردان تاثیرگذار باشد. به طوری که می‌تواند با نامتعادل کردن سطح هورمون‌های بدن، میزان میل جنسی آن‌ها را کاهش دهد. 
  • بسیاری از بیماری‌ها چون بیماری‌های مربوط به تیروئید هستند که می‌توانند موجب زودانزالی در مردان شود. علاوه بر بیماری تیروئید بیماری‌های دیگری چون مشکلات روحی وروانی و… هم می‌توانند دلیلی برای زودانزالی مردان باشد. 
  • التهاب پروستات، اسپاسم عضلات و… می‌تواند موجب درد در هنگام انزال در مردان شود. این عارضه بهتر است سریعا درمان شود تا مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود نیاورد. 
  • التهاب بیضه و تورم آن می‌تواند موجب اختلال در ارضا شدن و به ارگاسم رسیدن در مردان شود. 
  • عدم خروج مایع منی یکی دیگر از عواملی است که منجر به اختلال در ارضا شدن مرد می‌شود. 

عوامل مهم در اختلال ارگاسم

اختلال ارگاسم یک عارضه است که زمانی اتفاق می‌افد که فردی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشد. زمانی که این وضعیت برای زنان رخ می‌دهد با عنوان اختلال عملکرد ارگاسم زنان شناخته می‌شود؛ البته که مردان هم می‌توانند این اختلال را تجربه کنند اما در آن‌ها بسیار کتر دیده می‌شود. زنانی که دارای اختلال عملکرد ارگاسم هستند؛ ممکن است در طی مقاربت جنسی یا استمناء و در دستیابی به ارگاسم با مشکل همراه باشند. چهار نوع اختلال عملکرد ارگاسم داریم که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

آنورگاسمی اولیه: شرایطی که فرد در طی آن هرگز ارگاسم ندارد.

آنورگاسمی ثانویه: مشکل در به ارگاسم رسیدن، حتی اگر فرد در زمان‌های قبل به ارگاسم رسیدن را تجربه کرده باشد.

آنورگاسمی موقعیتی: شایع‌ترین نوع اختلال ارگاسمی است. این نوع ارگاسم فقط زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در شرایط خاصی مثل رابطه جنسی دهانی باشد.

آنورگاسمی عمومی: فرد تحت هر شرایطی، توانایی به ارگاسم رسیدن را ندارد؛ حتی اگر تحریک جنسی کافی رخ داده باشد.

عواملی که باعث می‎شود به ارگاسم نرسید

تعیین علت اصلی به ارگاسم نرسیدن یک فرد بسیار دشوار است. در واقع عوامل زیادی در به ارگاسم نرسیدن فرد در طی رابطه جنسی دخالت دارند. این عوامل ممکن است جسمی، عاطفی، روانی و روحی باشد. در ادامه به بیان علائمی می‌پردازیم که باعث بروز اختلال در ارگاسم می‌شوند.

  • سن بالا
  • مشکلات پیش زمینه‌ای مثل دیابت
  • سابقه جراحی زنان مثل برداشتن رحم
  • مصرف داروهای خاص علی الخصوص مهار کننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) برای افسردگی
  • برخی اعتقادات فرهنگی یا مذهبی
  • کمرویی
  • داشتن احساس گناه درباره لذت بردن از رابطه جنسی
  • سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی
  • شرایط بهداشت روانی مثل افسردگی یا اضطراب
  • فشار‌های روحی
  • عزت و اعتماد به نفس پایین
  • مسائل مربوط به روابط زناشویی مثل تعارضات حل نشده یا اعتماد نداشتن به شریک جنسی

در برخی مواقع، ترکیبی از عوامل ذکر شده به ارگاسم رسیدن فرد را دشوار می‌کند. همچنین ناتوانی در ارگاسم رسیدن نیز باعث پریشانی می‌شود که همین موضوع ممکن است دستیابی به ارگاسم را در زمان‌های آینده دشوارتر کند.

مدت زمان ارگاسم چقدر است؟

میانگین ارگاسم مردانه ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و ​​ ارگاسم زنان به طور متوسط ​​در حدود ۱۳ تا ۵۰ ثانیه و از مردان بیشتر است.

ارگاسم نمایشی یا ساختگی در زنان چیست؟

زنان می‌توانند از طریق تحریک ناحیه کلیتورس یا دخول واژینال به اوج لذت جنسی برسند.

ارگاسم مردان با انزال و ارگاسم زنان معمولا با انقباضات واژینال همراه است.

طبق تحقیقات اخیر فقط ۲۵٪ از زنان در رابطه جنسی به طور مداوم به اوج لذت جنسی می‌رسند، ۵۰٪ از خانم ها گاهی اوقات ارگاسم دارند. ۲۰٪ به ندرت و حدود ۵٪ نیز هرگز به اوج نمی‌رسند.

خانم ها قادرند ارگاسم‌های پیاپی را در یک رابطه جنسی تجربه کنند اما آقایان به دوره ریکاوری برای اسپرم سازی مجدد نیاز دارند.

ارگاسم ساختگی زمانی اتفاق می‌افتد که زن به اوج لذت جنسی نرسیده باشد اما با تظاهرات صوتی، کلامی و رفتاری وانمود کند که ارضا شدن اتفاق افتاده در حالی که خود این حس را تجربه نکرده باشد.

دلایل ارگاسم نمایشی در زنان

زنانی که می‌ترسند در رابطه جنسی خوب نباشند یا فانتزی های پورن را با رابطه جنسی صحیح اشتباه می‌گیرند به ارگاسم دروغین پناه می‌برند.

ارگاسم زنان پدیده پیچیده‌ای است. ترس از خیانت همسر بسیاری از زنان را به سمت ارضای نمایشی سوق می‌دهد. این زنان بر این باورند که اگر همسرشان رابطه گرم و لذت بخشی در چهارچوب زناشویی نداشته باشد ممکن است به سمت روابط فرازناشویی کشیده شود.

مطلب مرتبط: اعتیاد به پورن؛ شناسایی علائم، عوارض و ترک اعتیاد به پورنوگرافی

بنابراین زمان‌هایی که همسرشان زودتر به اوج لذت جنسی می‌رسد و توان ادامه را ندارد؛ یا زمان‌هایی که احساس درد در ناحیه واژن دارند و می‌خواهند رابطه زودتر تمام شود؛ یا زمان‌هایی که فکر می‌کنند اگر ارضا نشوند شوهرشان احساس بی‌کفایتی می‌کند؛ یا زمان‌هایی که رابطه جنسی طولانی می‌شود، دیگر لذت نمی‌برند و عضلاتشان خسته می‌شود، ارگاسم ساختگی را به نمایش می‌گذارند.

عده ای دیگر از زنان وقتی ارضای جنسی را در خلوت خود تجربه می‌کنند، رفتا‌رهای عجیب و غریب از خود بروز می‌دهند. مثلا حالت چهره‌ای خاص به خود می‌گیرند یا صداهای عجیب از خود نشان می‌دهند و نگران هستند ابراز این حالت‌ها برای پارتنرشان زننده باشد.

گریه بعد از ارضا | ۶ دلیل گریه بعد از رابطه جنسی و راه حل آن

ارگاسم یک تجربه روانی است یا جسمی؟

اوج لذت جنسی لزوما ملزم به درگیری دستگاه تناسلی و خواسته های جنسی نیستند. همانطور که در نمونه هایی ناشی از ورزش، ارگاسم مشهود است. افراد ترنس (تراجنسی) بعد از عمل تطبیق جنسیت قادر به ارگاسم هستند. در آقایان از هر ۳ نفر، ۱ نفر در برهه ای از زندگی انزال زودرس را تجربه کرده اند.

افرادی که در ابتدای شروع حمله‌ صرع، احساسات ارگاسمی را تجربه کرده‌اند. همچنین افرادی که از ناحیه کمر فلج هستند که اصطلاحا قطع نخاع می‌‏گویند نیز قادر به داشتن ارگاسم هستند. همه این شواهد نشان می‌دهد این سیستم عصبی مرکزی است که برای تجربه ارگاسم مهم است، نه دستگاه تناسلی.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی چیست؟

اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی به ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، پس از تحریک جنسی کافی اشاره دارد. افراد مبتلا به این اختلال جنسی توانایی لازم برای رسیدن به اوج لذت جنسی را ندارند. این موضوع باعث می‌شود فرد از زندگی جنسی خود رضایت کامل نداشته و به پریشانی، سرخوردگی و احساس شرم مبتلا شود. اگرچه ارگاسم در هر دو جنس زن و مرد یکسان تلقی می‌شود، اما متخصصان مراقبت های بهداشتی تمایل دارند که اختلالات ارگاسم را از نظر جنسیتی توصیف کنند.

اختلال ارگاسم در زنان

درست است که زنان از لحاظ ساختار بدنی به یک شکل هستند، اما این موضوع نمی‌تواند گواه آن باشد که ارگاسم آن‌ها هم به یک شکل باشد. ارگاسم و زمان آن هم می‌تواند در زنان با توجه به شرایط جسمی، روحی و… متفاوت باشد. اما چه زمانی اختلال ارگاسم در زنان ایجاد می‌شود؟ معمولا اختلال ارگاسم به دلیل افت احساسات جنسی، کاهش شدت و میل جنسی، تاخیر در برقراری رابطه و… اتفاق می‌افتد. زمانی که در ارگاسم زنان اختلالی پیش می‌آید این موضوع می‌تواند روی شدت میل جنسی و برقراری رابطه طرف مقابل به شدت تاثیرگذار باشد. در صورتی که اختلال در ارگاسم زنان بیش از ۶ ماه طول بکشد باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. 

اختلال در ارگاسم زنان انواع مختلفی دارد:

  1. اکتسابی: در این نوع اختلال هم زن در گذشته توانایی رسیدن به ارگاسم را داشته است، اما بنا بر دلایل مختلف اکنون نمی‌تواند به ارگاسم برسد. 
  2. عمومی: در این نوع اختلال زن به هیچ عنوان در هیچ شرایطی به ارگاسم نمی‌رسد. 
  3. موقعیتی: در این نوع اختلال، زن در یک موقعیت و مکان خاص می‌تواند به ارگاسم برسد. 
  4. مادام‌العمر: در این نوع اختلال زن هرگز نمی‌تواند ارگاسم را تجربه کند.

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک ابتدا نوع اختلال شما را مشخص می‌کند سپس با توجه به آن برای شما دارو تجویز خواهد کرد. اگر مورد حادی نباشد، بعد از مصرف دارو این اختلال برطرف خواهد شد. 

اختلال ارگاسم مردان

با وجود رابطه جنسی و معاشقه بین زوجین، ممکن است مردان هم دچار اختلال ارگاسم شوند. بسیاری از مردان هستند که با وجود داشتن رابطه جنسی از طریق واژن، باز هم به اختلال ارگاسم دچار می‌شوند. اگر مردان بیش از ۴۵ دقیقه نتوانند به ارگاسم برسند، دچار اختلال در ارگاسم شده‌اند. این اختلال یک اختلال جنسی است و می‌تواند بنا بر دلایل مختلف ایجاد شود: 

  • مصرف داروهایی چون تیروکسین، داروهای تیروئید و…
  • اختلالات روانی غیرجنسی چون افسردگی و…
  • اختلالات روانی جنسی چون برانگیختگی جنسی 
  • مشکلات موجود بین زوجین 
  • عمل‌های جراحی روی نواحی اطراف باسن و آلت تناسلی 
  • کمبود و اختلالات هورمونی 
  • مصرف مشروبات الکلی و موادمخدر

درمان اختلالات ارگاسم در مردان

خوشبختانه علم پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که برای درمان اختلالات ارگاسم در مردان راه‌حل بسیاری وجود دارد. ابتدا پزشک(اورولوژیست) بررسی می‌کند که علت این اختلال چه می‌تواند باشد. سپس با توجه به نوع اختلال از دارو، تکنیک‌های درمانی و.. استفاده می‌کند. بهتر است زمانی که اولین علائم این اختلالات را دیدید به پزشک مراجعه کنید. هرچه مدت زمان بشیتری از آن بگذرد، درمان آن به مراتب طولانی‌تر خواهد بود.

بیش از ۸۰ درصد اختلالات جنسی نیازی به درمان‌های دارویی ندارند اما می‌توانند بر کیفیت زندگی شما تاثیر چشمگیری داشته باشند.

‌‌

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

متخصص خوب برای اختلالات جنسی

علائم تشخیصی آنورگاسمی

  • آنورگاسمی محیطی: فرد قبلا ارگاسم را با زوج خود تجربه می‌ کرده اما دیگر قادر به تجربه آن نیست.
  • آنورگاسمی دائمی: فرد هرگز در زندگی خود ارگاسم را تجربه نکرده است.
  • آنورگاسمی موقعیتی: فرد فقط در موقعیت های مشخص ارضا می‌شود. ارضا شدن وابسته به پوزیشن‌های جنسی خاص است یا با انجام رفتارهای جنسی غیر عرف توسط خود یا همسر ارضا می‌شود.

علت های آنورگاسمی در زنان

ارگاسم یک واکنش پیچیده است که به بسیاری از عوامل جسمی، عاطفی و روانی بستگی دارد. اگر مشکلی در مورد هر کدام از عوامل ذکر شده داشته باشید ممکن است توانایی شما برای رسیدن به اوج لذت جنسی دست خوش تغییر شود.

علت‌های فیزیکی زمینه ساز آنورگاسمی

طیف گسترده ای از بیماری‌ها، تغییرات جسمی و داروها می‌توانند به آنورگاسمی در زنان منجر شوند:

  • بیماری‌های زمینه ساز آنورگاسمی: بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های عصبی، مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) می‌تواند بخشی از چرخه پاسخ جنسی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • بیماری‌های زنانه: اوج لذت جنسی ممکن است با انجام جراحی‌های زنانه، مانند هیسترکتومی یا جراحی سرطان دچار تغییر شود. علاوه بر این، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم اغلب با نگرانی های دیگر جنسی مانند مقاربت ناراحت کننده یا دردناک همراه است.
  • داروهای زمینه ساز آنورگاسمی: داروهای ضد افسردگی، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI ها)، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضدافسردگی ممکن است در رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد کنند.
  • مصرف الکل و سیگار: مصرف بیش از حد الکل می‌تواند توانایی عضلات را برای رسیدن به ارگاسم تحت تاثیر قرار دهد. مصرف سیگار هم همان عملکرد را با محدود کردن جریان خون دارد.
  • روند پیری: با افزایش سن، تغییرات طبیعی در آناتومی، هورمون‌ها، سیستم عصبی و سیستم گردش خون ایجاد می‌شود که همگی می‌توانند بر روی تمایلات جنسی شما تاثیر بگذارند. به خاطر کاهش سطح استروژن در طی انتقال به یائسگی، جریان خون به واژن و کلیتوریس کاهش می یابد. این موضوع می‌تواند در ارضا تاخیر ایجاد کرده و یا به طور کامل این فرایند را متوقف کند.

علت‌های روانی زمینه ساز آنورگاسمی

بسیاری از عوامل روانی در توانایی برای رسیدن به اوج لذت جنسی نقش مهمی بازی می‌کنند. این عوامل روانی عبارتند از:

  • مشکلات روحی و روانی، مانند اضطراب یا افسردگی
  • نارضایتی از شرایط بدنی و ظاهر اندام خود یا شریک زندگی
  • استرس و فشار مالی
  • باورهای فرهنگی و مذهبی سرکوب کننده
  • ترس از بارداری یا بیماری‌های مقاربتی
  • احساس خجالت داشتن
  • احساس گناه داشتن در مورد لذت بردن از تجربیات جنسی
  • قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جنسی یا عاطفی در گذشته

علت‌های عاطفی بین زوجین که در کیفیت ارگاسم موثر هستند

بسیاری از زوج‌ها به دلیل داشتن مشکل در روابط زناشویی خود آنورگاسمی را تجربه می‌کنند. مسائل اساسی در این حوزه عبارتند از:

  • عدم ارتباط کارآمد با شریک زندگی
  • درگیری حل نشده و یا دعوا
  • ارتباط ضعیف بین شناخت نیازهای جنسی یکدیگر
  • خیانت و یا عدم اعتماد
  • خشونت

زن در یک روز چند بار می‌تواند ارضا شود؟

 ارگاسم در زمان بارداری چگونه است؟

بارداری برای زنان می‌تواند با تغییرات بسیاری همراه باشد. یکی از تغییرات مهم و تاثیرگذار در روابط بین زوجین در این دوران، برقراری رابطه جنسی است. یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالاتی که در زمان بارداری مطرح می‌شود آن است که، آیا می‌توان در زمان بارداری رابطه جنسی کامل برقرار کرد؟
بارداری صرفا نمی‌تواند یک مانع برای برقراری ارتباط بین زوجین باشد. اما تغییرات جسمی و روحی زنان در این زمان چون ترس، حالت تهوع، تغییرات هورمونی و … می‌تواند مانع برقراری رابطه کامل از جانب زن باشد. شدت ارگاسم در مراحل مختلف بارداری می‌تواند متفاوت باشد:

ارگاسم در سه ماهه اول بارداری

در سه ماه ابتدایی بدن زنان بسیار حساس‌تر می‌شود. در این سه ماه میل جنسی زنان به شدت افزایش پیدا می‌کند و به راحتی توسط همسر خود ارضا می‌شوند. دلیل آن هم می‌تواند تغییرات هورمونی بدن زنان باشد.
اما بسیاری از زنان هستند که برای از بین رفتن علائم اولیه بارداری از نزدیکی در سه ماه ابتدایی جلوگیری می‌کنند، در صورتی که این نزدیکی هیچگونه ضرر و زیانی برای جنین ندارد. 

ارگاسم در سه ماهه دوم بارداری

معمولا سه ماه دوم بارداری می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین دوران برای زنان باشد. در این دوران زنان حساسیت سه ماه ابتدایی چون حالت تهوع، ویار و … را ندارند و هنوز سختی‌های سه ماه سوم بارداری شروع نشده است. در این دوران ارگاسم برای زنان بسیار لذت بخش و شیرین خواهد بود. انقباضات رحم در این دوران برای جنین هیچ ضرری ندارد. این یک امر کاملا طبیعی است. 

ارگاسم در سه ماهه سوم بارداری

برقراری رابطه جنسی در سه ماه سوم بارداری برای زنان بسیار سخت و دشوار است. نوزاد کامل فرم و شکل خود را پیدا کرده و وزن بالایی دارد، از این رو برقراری رابطه و رسیدن به ارگاسم می‌تواند کمی دشوار باشد.
با رشد جنین بخش بزرگتری از رحم پر می‌شود، از این رو در سه ماه سوم بارداری زنان به ارگاسم کامل نمی‌رسند. 

انزال زودرس

انزال در مردان با اختلال ارگاسم همراه است چون به طور معمول انزال برابر است با اوج لذت جنسی. انزال زودرس یک شکایت جنسی رایج است، که به موجب آن یک مرد در طی یک تا دو دقیقه پس از دخول، از جمله لحظه دخول، انزال می‌کند. انزال زودرس احتمالا توسط ترکیبی از عوامل روانی مانند احساس گناه یا اضطراب و عوامل بیولوژیکی مانند سطح هورمون یا آسیب عصبی ایجاد می‌شود.

حقایق مهم درباره ارگاسم زنان

حقایق بسیاری در رابطه با ارگاسم زنان وجود دارد که دانستن آن می‌تواند موجب آگاهی بیشتر در ارتباط با رابطه جنسی و ارضا شدن زنان برای شما به همراه داشته باشد. 

  • استفاده کاندوم به هیچ عنوان نمی‌تواند روی ارگاسم و ارضا شدن زنان تاثیرگذار باشد. تنها وظیفه کاندوم محافظت از سلامتی زوجین در برابر بیماری‌های مقاربتی است. 
  • در حال حاضر حدود ۳۰ درصد زنان در رسیدن به ارگاسم در حین رابطه جنسی مشکل دارند. به این ترتیب از هر ۳ زن تنها یک زن در حین رابطه جنسی به ارگاسم می‌رسد. 
  •  با افزایش سن ارگاسم زنان بهتر خواهد شد. معمولا کیفیت ارگاسم و ارضا شدن در افراد ۳۰ سال به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد که بالاترین میزان را در زنان نشان خواهد داد. 
  • سعی کنید از روش‌های مختلف برای رابطه جنسی خود استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر تنوع، میزان رضایت همسر خود را از رابطه جنسی افزایش دهید. 
  • برای به ارگاسم رسیدن زنان به مدت زمان بیشتری نیاز است. زنان برخلاف مردان برای رسیدن به ارگاسم کمی به زمان بیشتری نیاز دارند در صورتی که مردان در مدت زمان کوتاه و تنها در عرض چند دقیقه به ارگاسم می‌رسند. 
  • در برخی از زنان رسیدن به ارگاسم بدون تحریک اندام‌های جنسی انجام می‌شود.

    برای مطالعه مقالات مرتبط با این موضوع روی دکمه زیر کلیک کنید

    مقالات مرتبط

سوالات متداول

ارگاسم چیست؟

ارگاسم یک واکنش جنسی طبیعی و لذت‌بخش است که عدم تجربه آن در حین انجام عمل جنسی، باعث بروز مشکلات فراوان در زندگی زناشویی می‌شود.

اختلال ارگاسم چیست؟

اختلال ارگاسم یک عارضه است که زمانی اتفاق می‌افد که فردی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشد. زمانی که این وضعیت برای زنان رخ می‌دهد با عنوان اختلال عملکرد ارگام زنان شناخته می‌شود؛ البته که مردان هم می‌توانند این اختلال را تجربه کنند اما در آن‌ها بسیار کتر دیده می‌شود.

گریه کردن زنان بعد از ارضا شدن، نشان دهنده چیست؟

ممکن است پیش بیاید که زنان پس از ارضا شدن گریه کنند؛ در واقع در برخی زمان‌ها ارگاسم در زنان چنان موجی از احساس به همراه دارد که باعث گریه فرد می‌شود. در واقع گریه کردن یا حتی ضعف خانم‌ها پس از رسیدن به ارگاسم نشان از خوب ارضا شدن آن‌ها می‌باشد.

چه عواملی در به ارگاسم نرسیدن فرد دخالت دارند؟

تعیین علت اصلی به ارگاسم نرسیدن یک فرد بسیار دشوار است. در واقع عوامل زیادی در به ارگاسم نرسیدن فرد در طی رابطه جنسی دخالت دارند. این عوامل ممکن است جسمی، عاطفی، روانی و روحی باشد؛ که بسته به خصوصیات هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.


نویسنده: سارا علوی؛ روانشناس و سکس تراپیست

منابع: healthline, clevelandclinic, medicalnewstoday

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو از روانشناسان، پزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.