متخصص گوش، حلق و بینی کیست و چه درمان‌هایی انجام می‌دهد؟

اگر شما با مشکلی در ناحیه صورت و گردن خود روبرو هستید، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی یا (Otolaryngologist (ENT مراجعه کنید.

نام این تخصص ترجمه انگلیسی Otolaryngology است که به اختصار ENT (ابتدای واژه های Ear و Nose و Throat) نیز نامیده می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که پس از گذراندن دوره عمومی، به مدت سه تا پنج سال آموزش های لازم در خصوص مشکلات گوش، بینی یا گلو و نواحی مرتبط در سر و گردن را دیده و به درمان آنها می‌پردازد.

در قرن نوزدهم، پزشکان دریافتند که گوش، بینی و گلو به وسیله سیستم لوله ها و مجاری کوچکی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. آنها ابزار ویژه ای ساختند تا بتوانند از نزدیک به آن مناطق نگاهی بیندازند و روش هایی برای درمان مشکلات این نواحی ارائه دادند. و از این طریق، یک تخصص پزشکی جدید متولد شد.

معرفی بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی

مشاهده لیست بهترین متخصصان

 

متخصص گوش و حلق و بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند عمل‌های جراحی سر و صورت را انجام دهد و همچنین بسیاری از بیماری های مختلف را درمان کند.

اگر مشکلی در زمینه‌های زیر داشته باشید، متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند شما را درمان کند:

  • مشکلات مربوط به گوش، شامل: عفونت و التهاب گوش، کم شنوایی، وزوز گوش، اختلال در تعادل و سرگیجه های مرتبط با لابیرنتیت، پارگی و آسیب های پرده گوش و تروماها، گرفتگی کانال گوش، تومورهای گوش، بیماری منیر و …
  • مشکلات مربوط به بینی و سینوس، شامل: پولیپ، سینوزیت، رینیت مداوم و آلرژیک، از دست دادن حس چشایی، خونریزی مداوم از بینی، شکستگی بینی و تروماها، آنومالی های مادرزادی بینی، تومورهای بدخیم حفره بینی و …
  • مشکلات مربوط به حنجره، مانند: مشکل در بلع غذا، و مشکلات صدا و تارهای صوتی، مشکل در صحبت کردن، لوزه،گلودرد، تروماهای حنجره، لارنژیت حاد، تومورهای حنجره و …
  • مشکلات مربوط به دهان و حلق، مانند: سوزش لب ها، شکاف لب و دهان در نوزادان، اختلالات التهابی مرتبط با زبان و ضایعات آن، دشواری در خوردن غذا ناشی از زخم های دهانی، آبسه دهانی، لوزه سوم، تومورهای دهان و حلق، تومورهای بزاقی و …
  • مشکلات مربوط به گردن و تیروئید، مانند: بزرگ شدن غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی های این ناحیه) و تومورهای بدخیم همچون؛ لیپوم گردنی، لنفوم، انواع تیرییدیت ها و …
  • مشکلات مربوط به خواب، مانند: اختلالات تنفسی انسدادی مرتبط با خواب؛ خروپف یا آپنه انسدادی خواب
  • کلیه عفونت یا تومورهای سرطانی یا گردنی

لازم به ذکر است؛ برخی از نواحی سر توسط پزشکان دیگر نیز درمان می‌شوند.

به عنوان مثال، متخصصان مغز و اعصاب، مشکلات مغز یا سیستم عصبی و نخاعی را درمان می‌کنند و یا چشم پزشکان چشم و اعصاب بینایی به درمان می‌پردازند.

 

پزشکان گوش و حلق و بینی چگونه آموزش می‌بینند؟

متخصصان گوش و حلق و بینی ابتدا دانشکده پزشکی می‌روند و دوره پزشکی عمومی را می‌گذرانند. پس از گذراندن طرح دوره عمومی و پذیرش در دوره تخصص، حدود ۳ سال آموزش تخصص گوش و حلق و بینی می‌بینند. برخی پزشکان متخصص نیز ۱ یا ۲ سال در مقطع فوق تخصص آموزش می‌بینند.

 

گرایش‌های فوق تخصص گوش و حلق و بینی:

۱. آلرژی:

این پزشکان آلرژی های محیطی (مانند گرده گل و یا موی حیوانات خانگی) را با دارو درمان می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا حساسیت غذایی‌تان را درمان کنید.

۲. جراحی صورت و ترمیمی:

این پزشکان جراحی‌های زیبایی مانند لیفت صورت و عمل زیبایی بینی انجام می دهند. آنها همچنین به افرادی که در اثر تصادف یا موارد مادرزادی دچار ناهنجاری‌های صورت شده اند کمک می‌کنند.

۳. سر و گردن:

اگر توموری در بینی، سینوس‌ها، دهان، گلو، حنجره یا مری فوقانی وجود داشته باشد، متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند آن را درمان کند.

۴. حنجره:

این پزشکان بیماری ها و آسیب هایی را که بر روی جعبه صدای شما (حنجره) و تارهای صوتی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کنند. همچنین می‌توانند به تشخیص و درمان مشکلات بلع کمک کنند.

۵. اتولوژی و عصب شناسی:

اگر هر نوع مشکلی در ناحیه گوش خود دارید، این متخصصان می توانند به شما کمک کنند.

آنها شرایطی مانند عفونت، از دست دادن شنوایی، سرگیجه، زنگ زدن یا وزوز گوش را درمان می‌کنند.

۶. گوش و حلق و بینی کودکان:

ممکن است کودک شما نتواند به پزشک خود بگویید چه چیزی او را آزار می‌دهد. گوش و حلق و بینی کودکان به ویژه برای معالجه نوجوانان و کودکان آموزش می‌بینند و دارای ابزارها و اتاق های معاینه هستند که برای راحتی کودکان راحت است.

اگر نیاز به رزور نوبت از متخصصان گوش، حلق و بینی دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

برو به صفحه متخصص‌ها

 

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از پزشکان، دندانپزشکان، روانشناسان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.