درد زیر شکم دردی است که در ناحیه ناف یا زیر ناف ایجاد می‌شود. از علائم این درد می‌توان به گرفتگی عضلات شکم، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، دردناک و تیز بودن آن اشاره کرد. ترشحات واژن یک امر طبیعی است. واژن، ترشحاتی را به عنوان راهی برای تمیز کردن خود و حفظ تعادل pH می‌شناسد. عفونت‌ها می‌توانند سطح pH واژن را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تغییراتی در ترشحات واژن شوند. ترشحات غیر طبیعی واژن ممکن است شامل بوی بد، سفیدک‌های پنیری، یک رنگ غیر معمول، مانند زرد یا سبز باشد.


در روزهای قبل از عادت ماهانه میزان ترشحات واژن کمی بیشتر می‌شود، این موضوع شاید در نگاه اول نگران کننده باشد. اما درد شکم و ترشح واژن در روزهای قبل از عادت ماهانه یک امر طبیعی می‌باشد. در ادامه با ۱۱ علت دلیل درد شکم و ترشحات واژن بیشتر آشنا خواهید شد.

pain-discharge

علت ترشح زیاد واژن و درد زیر شکم

درد زیر شکم و ترشحات واژن ممکن است به دلایل زیادی از جمله قاعدگی، اندومتریوز و واژینوز باکتریایی رخ دهد. بسیاری از افراد درد زیر شکم و ترشحات واژن را تجربه می کنند. گرفتگی می تواند باعث درد در قسمت پایین معده و اطراف ناف شود. مقداری ترشح از واژن و دهانه رحم معمول است. ترشحات واژن نقش حیاتی در تمیز نگه داشتن واژن و جلوگیری از عفونت دارد. با این حال، اگر رنگ، بو یا قوام غیرعادی به نظر می رسد، به خصوص اگر خارش، سوزش یا درد شکمی نیز وجود داشته باشد، می تواند نشانه عفونت یا بیماری دیگری باشد. در اینجا به ۱۱ علت درد رحم و ترشح واژن می پردازیم.

۱- واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت در واژن است که توسط باکتری ایجاد می‌شود. واژینوز باکتریایی (BV) زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی از نوع خاصی از باکتری در واژن وجود داشته باشد که منجر به عدم تعادل باکتریایی می‌شود و می تواند باعث درد شکم ترشحات سفید یا خاکستری، بوی ماهی، خارش اطراف واژن، سوزش هنگام ادرار کردن شود. طبق منابع معتبر واژینوز باکتریایی شایع ترین عفونت واژینال در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله است. BV می تواند پس از رابطه جنسی، به ویژه بدون کاندوم، و پس از دوش ایجاد شود.

۲- ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری مقاربتی شایع است. بدون درمان، می تواند به سرطان دهانه رحم و انواع دیگر سرطان تبدیل شود.

۳- سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در دهانه رحم رخ می دهد. اغلب سرطان دهانه رحم تا مراحل حاد هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در صورت بروز علائم، فرد ممکن است متوجه ترشحات واژن، درد لگن، درد هنگام رابطه جنسی، خونریزی غیر معمول، به عنوان مثال، بعد از رابطه جنسی و بین قاعدگی شود.

۴- درد قاعدگی

قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که رحم یک بار در ماه موجب ریزش دیواره‌های خود شود. مقداری درد، گرفتگی و ناراحتی در طول دوره های قاعدگی طبیعی است.

۵- بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) مربوط به عفونت اندام های تناسلی زنانه است. این عفونت می تواند رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را تحت تاثیر قرار دهد، این عفونت؛ عارضه کلامیدیا، سوزاک، و برخی از عفونت های مقاربتی نیست. علائم بیماری التهابی لگن عبارتند از: درد زیر شکم، ترشح غیر معمول با بو، سوزش در هنگام ادرار، درد و خونریزی در حین رابطه جنسی، خونریزی بین دو پریود.

۶- تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) بوده و در بین زوجین بسیار رایج می‌باشد. خارش، درد و درد هنگام ادرار کردن و ترشحات زرد متمایل به سبز با بوی ماهی از علائم این عفونت است.

۷- عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی واژن که به نام کاندیدیازیس نیز شناخته می‌شود، در زنان بسیار شایع است. خارش شدید، تورم و سوزش از نشانه‌های این عفونت می‌باشد. علائم شامل ترشحات آبکی یا ترشحات غلیظ و سفید رنگی است که شبیه پنیر دلمه است. این یک عفونت مقاربتی نیست و اغلب افراد را در برخی مواقع تحت تاثیر قرار می دهد.

۸- حاملگی خارج از رحم

در مورد حاملگی خارج از رحم، تخمک بارور شده به رحم نمی‌چسبد. در عوض، ممکن است به لوله فالوپ، حفره شکمی یا دهانه رحم بچسبد. همانطور که بارداری خارج از رحم رشد می کند، می تواند باعث ترکیدن لوله (پارگی) شود. پارگی می تواند باعث خونریزی داخلی شدید شود.

۹- اورتریت

اورتریت وضعیتی است که در آن مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد ملتهب می‌شود. به طور معمول، اورتریت ناشی از عفونت است. اغلب، اما نه همیشه، علت عفونت مقاربتی است.

۱۰- خونریزی ناکارآمد رحم

خونریزی ناکارآمد رحم (DUB) وضعیتی است که تقریباً هر زن را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهد. DUB وضعیتی است که باعث می‌شود خونریزی واژینال خارج از چرخه قاعدگی منظم رخ دهد.

مطلب مفید: خونریزی بین دو قاعدگی | ۱۰ علت خونریزی خارج از پریودی

۱۱- بی‌اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل مثانه خود را از دست می‌دهید، بی اختیاری ادرار، که به مثانه بیش فعال نیز معروف است، در افراد مسن، به ویژه زنان، شایع تر است. مسائل مربوط به کنترل مثانه می تواند شرم آور باشد و باعث شود افراد از فعالیت های عادی خود دوری کنند.

Abdominal cramps and vaginal discharge

چه زمانی برای درد زیر شکم باید به پزشک مراجه کرد؟

در صورت داشتن علائمی چون درد زیر شکم تیز یا شدید، تب، استفراغ کنترل نشده یا درد قفسه سینه فوراً به پزشک مراجعه کنید. از دیگر علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشحات خونی واژن خارج از چرخه قاعدگی 
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد زیر شکم که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

درمان درد زیر شکم در پریودی

روشی که پزشک شما این علائم را درمان می‌کند بستگی علت این عارضه دارد. پزشک ممکن است برای عفونت‌هایی مانند PID یا STI آنتی بیوتیک تجویز کند. در برخی مواقع ممکن است داروهای ضد قارچی موضعی یا خوراکی را برای عفونت قارچی تجویز کنند. پزشک شما بر اساس شدت بیماری تصمیم می‌گیرد که چگونه HPV یا سرطان دهانه رحم را درمان کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی را توصیه کند.

همچنین بخوانید: خارش واژن نشانه چیست؟ علت خارش واژن قبل از پریود

vaginal-discharge

نکات مراقبتی در منزل

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری‌های زنانه می‌توانید درصد ابتلا به این عارضه‌ها را با رعایت چند نکته کاهش دهید:

  • برای کمک به کاهش عوارض جانبی عفونت های واژن، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید.
  • لباس زیر نخی تمیز بپوشید و واژن خود را تمیز نگه دارید.
  • استفاده از دوش واژن را فراموش کنید. 
  • از استفاده محصولات معطر در اطراف واژن خود، مانند شوینده های بدن با دئودورانت خودداری کنید.
  • تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید.
  • برای تسکین درد زیر شکم از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

چگونه از درد زیر شکم و ترشحات واژن جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت و عادات جنسی می‌تواند به پیشگیری از این علائم کمک کند:

  • استفاده از کاندوم
  • پایین نگه داشتن سطح استرس
  • تمیز و خشک نگه داشتن واژن
  • خودداری از استفاده دوش واژینال
  • استفاده از دستمال کاغذی و خشک کردن از جلو به عقب 
  • حفظ یک سبک زندگی سالم. وعده های غذایی کوچک، مقدار زیادی آب و ورزش منظم

جمع بندی

در زمان پریودی درد شدیدی را در زیر شکم و کشاله‌های ران حس می‌کنید. این درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای بررسی و مشخص شدن این دلایل بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با بررسی وضعیت جسمی دلیل دردهای خفیف یا شدید در زمان پریودی را پیدا کند. در این بخش سعی کردیم تا ۱۱ دلیل درد، در زمان قاعدگی را بیان کنیم. برای درمان و بهبود این عارضه باید به پزشک زنان مراجعه کنید. 

سوالات متداول 

آیا عفونت باعث درد پریودی میشود؟

بله، عفونت رحم، لوله‌های رحمی و تخمدان می‌تواند موجب درد شدید در قاعدگی شود. همچنین بیماری التهابی لگن یا عفونت اندام های تناسلی یک بیماری جدی است که می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد.

درد زیر شکم قبل از پریود نشانه چیست؟

دیسمنوره اولیه، درد زیر شکم است که قبل یا در طول پریود ایجاد می شود. این درد ناشی از مواد شیمیایی طبیعی به نام پروستاگلاندین است که در پوشش داخلی رحم ساخته می شود. پروستاگلاندین ها باعث انقباض ماهیچه ها و رگ های خونی رحم می شوند. درد زیر شکم قبل از پریود می تواند یک یا دو روز قبل از پریود شما شروع شود. به طور معمول چند روز طول می کشد، اگرچه در برخی از زنان ممکن است بیشتر طول بکشد.

روش تشخیص درد زیر شکم چگونه است؟

معمولا پزشک ابتدا با معاینه جسمی، سپس با انجام سونوگرافی می‌تواند عارضه را بهتر تشخیص دهد. 

آزمایشات تصویربرداری برای درد زیر شکم کدام است؟

چنانجه برای درد زیر شکم به پزشک مراجعه کنید، سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI آزمایشاتی هستند که متخصص به شما پیشنهاد خواهد کرد.

از چه مسکنی می‌تواند برای کاهش درد قاعدگی استفاده کرد؟

برای کاهش درد قاعدگی بهتر است از ایبوپروفین در روز اول قاعدگی استفاده کنید. 


پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday