۱۳ روش برای درمان زود انزالی در خانه، درمان زود انزالی خانگی فوری

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از مردان و زنان در طول رابطه جنسی از آن رنج ببرند، زود انزالی است. انزال به معنای دفع منی از بدن است و زود انزالی یعنی یک مرد یا یک زن در طول رابطه جنسی، زودتر از زمانی که شریک جنسی او دوست دارد، دچار انزال شود. در واقع افرادی که با زود انزالی دست و پنجه نرم می‌کنند، قبل یا بلافاصله بعد از دخول به ارگاسم می‌رسند و معمولا نمی‌توانند انزال را به تاخیر بیندازند. انزال زودرس یا زود انزالی زمانی است که قبل از دخول یا کمتر از یک دقیقه بعد از شروع به ارگاسم می رسید.

براساس تحقیقات انجام شده، انزال زودرس در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد که ممکن است باعث ناامیدی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس آن‌ها شود و در نهایت فرد از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. اما خوشبختانه برای درمان این شرایط راه‌های زیادی وجود دارد، پس برای آن که با روش‌های خانگی درمان زود انزالی آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
  • محصولات موضعی برای زود انزالی

    محصولات بهداشتی زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانند مشکل زود انزالی را درمان کنند؛ اما نباید فراموش کرد که هر یک از این محصولات موضعی ممکن است عوارضی را برای فرد ایجاد کنند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از استفاده، برای کاهش عوارض جانبی هر یک از این محصولات؛ با داروساز یا سایر متخصصین مشورت کنید. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین محصولات موضعی برای درمان زودانزالی می‌پردازیم.

    premature ejaculation treatment

    دستمال مرطوب زود انزالی

    استفاده از دستمال مرطوب برای درمان زود انزالی، باعث کاهش حس در نوک آلت تناسلی می‌شود. این دستمال دارای ماده بنزوکائین است که با مسدود کردن کانال‌های سدیمی آلت تناسلی، موجب ایجاد بی‌حسی موضعی در فرد می‌شود؛ چرا که کانال‌های سدیمی وظیفه ایجاد حس در آلت تناسلی را بر عهده دارند. براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که حداقل به مدت دو ماه از این دستمال‌ مرطوب استفاده می‌کنند، در مقاربت خود دچار ناراحتی کمتری می‌شوند.

    همچنین این دستمال مرطوب‌ پس از مدت زمان دو دقیقه باعث انزال در فرد می‌شود و به دلیل نداشتن عوارض جانبی و سبکی وزن با استقبال خوبی از سمت مصرف کنندگان همراه است. فراموش نکنید که پیش از استفاده از این نوع دستمال مرطوب، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که بی‌حسی موضعی در برخی افراد با شرایط خاص، ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

    premature ejaculation causes

    کرم‌های موضعی

    کرم‌های موضعی زیادی به عنوان بی‌حس کننده موضعی برای درمان زود انزالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کرم‌ها با کاهش حس و به تاخیر انداختن انزال، موجب درمان زود انزالی در فرد می‌شوند. برای استفاده از کرم‌های موضعی باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیش از رابطه جنسی، آن را بر روی آلت تناسلی خود بمالید تا در این بازه زمانی بیشترین تاثیر را ایجاد کند.

    براساس تحقیقات انجام شده، این کرم‌ها باعث افزایش چند دقیقه‌ای زمان انزال می‌شوند؛ اما ممکن است باعث بروز مواردی چون درد خفیف، احساس سوزش خفیف، کاهش میل جنسی و از دست دادن موقتی حس در آلت تناسلی شوند. پس پیش از استفاده از کرم‌های موضعی با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که این کرم‌ها بدون تجویز پزشک نیز قابل خرید است که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

    Premature ejaculation disorder

    اسپری لیدوکائین

    اسپری لیدوکائین با کاهش حساسیت در آلت تناسلی باعث درمان زود انزالی می‌شود. برای استفاده از این اسپری باید حدود ۱۵ دقیقه پیش از برقراری رابطه جنسی، آن را بر روی آلت تناسلی خود اسپری کنید تا بهترین تاثیر را برای شما ایجاد کند. مصرف اسپری لیدوکائین ممکن است باعث بروز عوارضی چون از دست دادن حساسیت موقتی و برخی مشکلات در حفظ نعوظ به مدت ۱۵ دقیقه قبل از مقاربت، شود.

    lidocaine spray for premature ejaculation

    کاندوم‌های تاخیری برای درمان زود انزالی

    در حالت کلی استفاده از کاندوم باعث کاهش حساسیت و درمان زود انزالی در افراد می‌شود. اما کاندوم‌های تاخیری به دلیل داشتن مواد لاتکس ضخیم و عوامل بی‌حس کننده باعث به تاخیر انداختن انزال در افراد می‌شوند.

    مطالعه بیشتر: زودانزالی چیست

    درمان زود انزالی با خمیر دندان

    خمیر دندان حاوی هیچ ماده ای نیست که بتواند انزال را به تاخیر بیندازد یا زود انزالی را درمان کند. ریختن خمیر دندان روی آلت تناسلی شما ممکن است باعث سوختگی یا آسیب به پوست های حساس شود. همچنین می تواند به اندام تناسلی همسرتان آسیب برساند. بنابراین درمان زود انزالی با خمیر دندان را فراموش کنید.

    درمان زود انزالی با وازلین

    مطالعات متعدد نشان داده اند که مالیدن وازلین به آلت تناسلی شما بیشتر یک خطر است تا درمان. درمان زود انزالی با وازلین می تواند منجر به عفونت ها، آسیب جدی به پوست و بافت و سایر عوارض پزشکی شود. وازلین اثر تاخیری ندارد و تاثیری بر زود انزالی ندارد.

    مکمل‌های دارویی و گیاهی برای زود انزالی

     مکمل‌های دارویی و گیاهی در درمان زودانزالی با محبوبیت زیادی همراه هستند. شاید این داروها در کوتاه مدت نتوانند مشکل زودانزالی را برطرف کنند؛ اما در بلند مدت با نتایج تاثیرگذاری همراه هستند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین مکمل‌ها دارویی و گیاهی برای درمان زود انزالی می‌پردازیم.

    Premature ejaculation

    مکمل روی برای زود انزالی

    مصرف مکمل روی باعث تقویت ایمنی و رشد سلولی بدن می‌شود؛ علاوه بر فواید کلی این مکمل برای بدن، مصرف آن به تولید تستوسترون کمک کرده و در درمان زود انزالی نیز موثر است. جالب است بدانید مصرف مکمل روی به آقایان بسیار توصیه می‌شود؛ چرا که بسیاری از آن‌ها ممکن است دچار کاهش تولید تستوسترون باشند.

    مکمل روی باید براساس دستور پزشک مصرف شود؛ البته بسیاری از متخصصین آن را به مقدار ۲۲۰ میلی گرم و روزی دو بار در طی ۱ الی ۴ ماه توصیه می‌کنند. مصرف بیش از اندازه این مکمل باعث بروز مشکلاتی چون حالت تهوع، استفراغ، اسهال، آسیب به کلیه و معده و ایجاد طعم فلز در دهان می‌شود.

    داروی گیاهی آیورودا

    آیورودا یک گیاهی سنتی برای کشور هند و به گفته بعضی ها قویترین داروی گیاهی برای زود انزالی است که فواید درمانی زیادی را به همراه دارد. مصرف این گیاه باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، انواع التهاب‌ها و زود انزالی می‌شود. گیاه آیورودا ماده سازنده بسیاری از داروها مانند کانچ بیج، کامینی ویدروان راس و یاوانامریت واتی است و بصورت کپسول قابل مصرف هستند. مصرف دو نوبت از هر یک از این کپسول‌ها با آب ولرم باعث درمان زود انزالی می‌شود.

    Ayurveda for premature ejaculation

    براساس تحقیقات انجام شده مصرف آیورودا باعث افزایش مدت زمان انزال در طول رابطه جنسی می‌شود؛ اما دارای عوارض‌هایی نیز است. برخی از عوارض این گیاه شامل دل درد، سرگیجه، درد خفیف و کاهش میل جنسی می‌شود. فراموش نکنید که پیش از مصرف هر گونه مکمل یا گیاه دارویی باید با یک متخصص مشورت کنید؛ چرا که ممکن است بر سایر داروهای مصرفی شما تاثیر بگذارند و عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند.

    داروی گیاهی چینی

    کشور چین دارای انواع مختلفی داروی گیاهی برای درمان زود انزالی است؛ برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل قرص Yimusake و Qilin است. داروهای گیاهی چینی با تقویت قوای جنسی و بهبود انرژی بدن باعث درمان زود انزالی در افراد می‌شوند و زمان انزال را حدود ۲ دقیقه افزایش می‌دهند. مصرف این داروهای گیاهی ممکن است با عوارض جانبی چون دل درد، سرگیجه و درد خفیف همراه باشند.

    روش‌های درمان خانگی زودانزالی

    مشکل زود انزالی ممکن است به سراغ بسیاری از افراد بیاید؛ پس در ابتدا باید درباره این موضوع با شریک جنسی خود صحبت کنید. فراموش نکنید که نادیده گرفتن این موضوع یا انکار آن به هیچ وجه کار درستی نیست. با مطرح کردن این موضوع در یک زمان درست و بررسی روش‌های درمانی مربوط به زود انزالی می‌توانید برای درمان هرچه سریع‌تر آن به کمک شریک جنسی خود اقدام کنید. در ادامه به بیان برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی زود انزالی می‌پردازیم.

    رژیم غذایی مناسب زود انزالی

    براساس تحقیقات انجام شده، روی و منیزیم از جمله مواد مکمل تاثیرگذار در سلامت جنسی افراد هستند و نقش تاثیرگذاری در درمان زود انزالی دارند. پس با اضافه کردن مواد غذایی حاوی روی و منیزیم به رژیم غذایی خود، به افزایش زمان انزال خود کمک کنید. مواد غذایی دارای روی و منیزیم شامل صدف، دانه کدو تنبل، سویا، ماست، اسفناج، غلات جوانه گندم، بادام، لوبیا قرمز، نخود، دانه‌های کنجد، گوشت گاه و بره، شکلات تلخ، سیر و نخود فرنگی است.

    Foods_to_prevent_premature_ejaculation

    تکنیک مکث – فشار

    تکنیک مکث – فشار با کاهش برانگیختگی پیش از اوج انزال به درمان انزال زودرس کمک می‌کند. در طی این روش باید زمانی که احساس می‌کنید برای انزال آماده هستید، دست نگه دارید و خود یا همسرتان انتهای آلت تناسلی خود را در جایی که سر به شفت می‌پیوندد، فشار دهید.

    این فشار را باید به مدت چند ثانیه تا زمانی که دیگر نمی‌خواهید به اوج برسید، نگه دارید. فراموش نکنید که برای استفاده از این تکنیک باید  با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید و زمان صحیح فشار را به او اعلام کنید. برای آن که تاثیر این روش را ببینید باید این تکنیک را بصورت مکرر تکرار کنید تا در نهایت بتوانید بدون کمک آن، انزال خود را به تاخیر بیندازید.

    تکنیک توقف – شروع

    تکنیک توقف – شروع به نام‌های کنترل ارگاسم یا لبه نیز معروف است و با افزایش لذت در زوجین در به تاخیر انداختن اوج و انزال کمک می‌کند. در طی تکنیک توقف – شروع باید زمانی که میل به انزال دارید، فعالیت جنسی خود را بطور کامل متوقف کنید و زمانی که برانگیختگی شما کاهش پیدا کرد به آرامی دوباره شروع به فعالیت جنسی کنید. این تکنیک را تا جایی که لازم است تکرار کنید تا به درمان زود انزالی شما کمک کند.

    stop-start-technique-for-premature-ejaculation

    تمرینات کگل برای زود انزالی مردان

    تقویت عضلات کف لگن تاثیر زیادی بر مدت زمان به اوج رسیدن شما در رابطه جنسی دارد و باعث به تاخیر انداختن انزال می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، ورزش‌های کف لگن برای مردانی که مدت زمان زیادی با انزال زودرس دست و پنجه نرم می‌کنندف بسیار موثر است. چرا که این تمرینات به آن‌ها کمک می‌کند تا رفلکس انزال خود را کنترل کنند و زمان اوج گرفتن خود را افزایش دهند. در ادامه به بیان کامل تمرینات کف لگن می‌پردازیم.

    kegel exercises

    • در هنگام ادرار کردن، با توقف جریان ادرار یا سفت کردن عضلاتی که مانع دفع گاز می‌شوند به تقویت عضلات کف لگن خود کمک کنید.
    • در حالت دراز کش عضلات کف لگن خود را به مدت ۳ ثانیه منقبض کنید و سپس ۳ ثانیه به خود استراحت دهید. این کار را حداقل ۱۰ بار پشت سر هم انجام دهید و حداقل ۳ بار در روز تکرار کنید.
    • با قوی‌تر کردن ماهیچه‌های کف لگن خود، پوزیشن‌هایی مانند ایستادن، راه رفتن یا نشستن را در مدت زمان بیشتری تجربه کنید.
    • در هنگام نفس کشیدن بر روی عضلات کف لگن خود تمرکز کنید و شکم، ران یا باسن خود را سفت کنید.

    خودداری از برقراری رابطه جنسی

    جالب است بدانید انجام سایر فعالیت‌های جنسی بجای مقاربت برای مدت زمان زیادی، می‌تواند در درمان زودانزالی موثر باشد. چرا که دخول تنها راه رسیده به رضایت جنسی نیست؛ بلکه راه‌های دیگری نیز وجود دارد تا شما و همسرتان احساس لذت کنید و باعث ناامید و ناراحتی هیچ کدام از شما نشود.

    زود انزالی یک موضوع شایع در بین زنان و مردان است که در حدود ۳۰ الی ۷۵ درصد مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روش‌های درمان خانگی زیادی برای از بین بردن زود انزالی وجود دارد؛ اما ممکن است تنها بر روی برخی افراد موثر باشد. پس اگر شما یا همسرتان از زودانزالی رنج می‌برید و این موضوع زندگی و رابطه جنسی شما را تحت تاثیر قرار داده است، پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه و برای درمان آن اقدام کنید.

    آیا زود انزالی درمان دائمی دارد؟

    هیچ راه واحدی برای درمان زود انزالی وجود ندارد. هیچ داروی تایید شده ای برای درمان انزال زودرس وجود ندارد و داروهایی مثل داپوکستین نیز تائید رسمی برای زود انزالی ندارند. درمان استاندارد معمولاً شامل چند رویکرد مختلف شامل روان درمانی است. رفتار درمانی نیز مانند روش‌های مکث-فشار به ایجاد تحمل در برابر احساسات لذت‌بخشی که منجر به ارگاسم می‌شوند، کمک می‌کند.

    در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده از برخی از انواع داروهای ضد افسردگی را برای درمان زود انزالی توصیه کند. داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و پاروکستین ممکن است سطح سروتونین را در بدن تغییر دهند که می تواند ارگاسم را به تاخیر بیندازد.

    سوالات متداول

    زودانزالی چیست؟

    انزال به معنای دفع منی از بدن است و زود انزالی یعنی یک مرد یا یک زن در طول رابطه جنسی، زودتر از زمانی که شریک جنسی او دوست دارد، دچار انزال شود.

    چرا استفاده از کرم‌های موضعی در درمان زود انزالی، بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود؟

    کرم‌های موضعی باعث بروز مواردی چون درد خفیف، احساس سوزش خفیف، کاهش میل جنسی و از دست دادن موقتی حس در آلت تناسلی شوند. پس برای آن که دچار هیچ از عوارض بالا نشوید، پیشنهاد می‌کنیم بدون تجویز پزشک از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

    مصرف مکمل روی چه تاثیری برای آقایان دارد؟

    مصرف مکمل روی به تولید تستوسترون کمک کرده و در درمان زود انزالی نیز موثر است. مصرف این مکمل برای آقایان بسیار توصیه می‌شود؛ چرا که بسیاری از آن‌ها ممکن است دچار کاهش تولید تستوسترون باشند.

    برای درمان زود انزالی چی بخوریم؟

    برای درمان زود انزالی باید مواد خوراکی دارای روی و منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم. این موارد شامل صدف، دانه کدو تنبل، سویا، ماست، اسفناج، غلات جوانه گندم، بادام، لوبیا قرمز، نخود، دانه‌های کنجد، گوشت گاه و بره، شکلات تلخ، سیر و نخود فرنگی است.

    تمرینات کگل چه تاثیری در درمان زود انزالی آقایان دارد؟

    براساس تحقیقات انجام شده، ورزش‌های کف لگن برای مردانی که مدت زمان زیادی با انزال زودرس دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بسیار موثر است. چرا که این تمرینات به آن‌ها کمک می‌کند تا رفلکس انزال خود را کنترل کنند و زمان اوج گرفتن خود را افزایش دهند.


    منابع: healthline, medicalnewstoday

    پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.

    ۳.۷/۵ - (۱۹ امتیاز)
    3.7/5 - (19 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس دی ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    سلام آلتم ۱۴ سانته امکان بزرگ شدن هست ممنون

    پاسخ
    داریوش دی ۱۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ ب٫ظ

    بهترین راه برای زود انزالی اول از هرچیزی ورزش کردن و روحیه مناسب
    مصرف اسفند تاثیر بسزایی داره شبها به مقدار ۲ گرم با آب بخورید جوویده نشود،به مدت ۲ الی ۵ ماه

    پاسخ
    صمد خلیلی شهریور ۱۵, ۱۴۰۲ - ۱:۳۳ ب٫ظ

    من ۵۳ سالمه از زمان ازدواج زود انزالی داشتم تا حالاونعوظ خیلی ضعیف که اکنون خیلی بیشتر شده زیز یک دقیقه چه دارویی باید مصرف کنم.

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱, ۱۴۰۲ - ۵:۳۱ ب٫ظ

    سلام و درود، داروهای زیادی مثل سیلدنافیل یا داپوکستین برای این موارد مصرف می شوند اما این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند. ایشان باید علل این مسئله، دیگر داروهای مصرفی، سایر مشکلات شما و.. را بررسی بفرمایند و در صورت نیاز بهترین دارو را با دوز مناسب و دستور مصرف؛ برای شما تجویز کنند.

    پاسخ
    علیرضاصادقی اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ب٫ظ

    سلام آقای دکتر مردی ۵۰ساله تنگی نفس دارم اصلا التم بلند نمیشه وقتی میخوام کاریبکنم هنوز شروع نکردم ارضا میشم زندگیم داره تلخ وبهم میریزه خانمم نه معتاده و بدنشم خیلی سالمه خودم تریاک مصرف می کردم ترک کردم متادون میخورم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱, ۱۴۰۲ - ۵:۳۵ ب٫ظ

    سلام و درود، مصرف مواد افیونی و متادون هر دو می توانند بر زود انزالی تاثیر داشته باشند و موجب این مسئله شوند. توصیه می کنیم به یک پزشک مراجعه کنید تا شرایط شما رو دقیق تر برررسی فرمایند و بهترین درمان رو شروع کنند.

    پاسخ
    محمد علی فروردین ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳ ق٫ظ

    سلام علیکم.ناشی از مصرف شیشه برای درمان زود انزالی نیاز به راهنمایی و تجویز دارو دارم. لطفا مراتب رو به آدرس ایمیل من برای مرحمت پاسخگویی و راهنمایی ارسال فرمائید.باتشکر

    پاسخ
    احمد دی ۲۸, ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲ ب٫ظ

    برای درمان زود انزالی کجا باید برم یعنی پیش چ متخصصی

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱, ۱۴۰۲ - ۵:۲۹ ب٫ظ

    سلام و درود، ابتدا یک پزشک اورولوژیست می بایست علل جسمی را بررسی کنند، اگر علل جسمی رد شدند؛ یک روانپزشک و وانشناس می توانند در درمان آن به شما کمک کنند.

    پاسخ
    جعفری آذر ۲۲, ۱۴۰۱ - ۲:۳۸ ب٫ظ

    سپاس بخاطر این مطلب

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱, ۱۴۰۲ - ۵:۲۹ ب٫ظ

    ممنون از حسن توجه شما

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب