تست روانشناسی ابزاری است که برای تشخیص اختلالات روانی و یا ویژگی های افراد در اختیار روانشناسان قرار دارد. ما انسان‌ها زمانی که علائمی از یک بیماری جسمی را در خود مشاهده می‌کنیم به پزشک مراجعه می‌کنیم. پزشکان برای تشخیص بهتر بیماری از تست‌های مختلفی کمک می‌گیرند. تصاویر رادیولوژی یا انواع آزمایش خون به پزشک کمک می‌کنند تا بهتر بتواند منشا بروز علائم بیماری را یافته و بهترین راه درمان را تجویز کند.

یک روانشناس هم به کمک تست‌ روانشناسی و تست شخصیت شناسی و ابزارهای مشابه می‌تواند رفتارهای مراجع خود را مشاهده و ارزیابی کند. این تست‌ها به او کمک می‌کنند تا مشکل مراجع خود را بهتر شناخته و یک برنامه درمانی مناسب برای او در نظر بگیرد. در این مطلب به معرفی چند تست روانشناسی رایگان و تست شخصیت شناسی آنلاین می پردازیم.

تست روانشناسی چیست؟

تست روانشناسی یا آزمون‌ های روانشناسی، آزمون‌های شفاهی یا کتبی هستند که برای ارزیابی رفتار یک فرد ایجاد می‌شوند. بسیاری از انواع تست های روانشناسی به افراد کمک می کند تا ویژگی های های مختلف انسان را درک کنند.تست‌های روانشناسی به مجموعه‌ای از پرسشنامه‌ها و چک لیست‌های استانداردسازی شده گفته می‌شود. در اینجا منظور از «استانداردسازی شده» این است که تست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند فرد را فارغ از مسائلی مثل محل زندگی یا فرد ارزیاب بسنجند. این باعث می‌شود نحوه ارزیابی همه افراد توسط تست یکسان باشد.

البته تست روان شناسی به تنهایی کافی نیست. این تست‌ها در کنار سایر روش‌های ارزیابی از قبیل مصاحبه، ارزیابی پزشکی و مشاهده کارایی دارند. اغلب روانشناسان از شیوه مصاحبه در کنار تست استفاده می‌کنند. وقتی برای رواندرمانی فردی به روانشناس مراجعه می‌کنید، او زمانی را برای صحبت کردن با شما صرف می‌کند. در طول مصاحبه با پرسیدن سوالاتی درباره نگرانی‌ها، مشکلات حال و گذشته شما می‌تواند به نحوه فکر کردن، استدلال و ارتباط برقرار کردن شما با دیگران پی ببرد. همچنین در کنار مصاحبه فردی ممکن است روانشناس با رضایت فرد مراجع با سایر افراد نزدیک به او (مثل اعضای خانواده یا معلمان) صحبت کند.

انواع تست های روانشناسی

انواع تست های روانشناسی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‎کنیم:

تست روانشناسی شخصیت، تست شخصیت شناسی

تست روانشناسی شخصیت یا تست شخصیت شناسی برای ارزیابی شخصیت افراد طراحی شده است. الگوها و ویژگی‌های شخصیتی افراد در موقعیت‌های گوناگون به کمک این تست‌ها آشکار می‌شوند. از تست‌های روانشناسی شخصیت در اکثر سازمان‌ها و مصاحبه‌های شغلی برای شناخت بهتر کارجوها و افراد سازمان استفاده می‌شود. ویژگی‌های شخصیتی افراد برای اغلب کارفرماها در سازمان‌ها مهم است. تست شخصیت شناسی آنلاین می‌تواند در شناخت بهتر ایدئولوژی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، اصول اخلاقی و عوامل محرک انگیزه افراد به کمک کند. یکی دیگر از کاربرد های تست شخصیت شناسی، مشاوره پیش از ازدواج است.

همچنین به کمک یک تست شخصیت شناسی آنلاین می‌توانید خود را بهتر شناخته و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید. مثلاً فرض کنید در یک تست شخصیت مشخص شده است که شما فردی درونگرا هستید. نتایج تست نشان می‌دهد که شرکت در موقعیت‌های اجتماعی از شما انرژی می‌گیرد؛ بنابراین برای بازیابی انرژی از دست رفته‌تان احتیاج دارید زمانی را به تنهایی بگذرانید. دانستن این ویژگی‌ها به شما کمک می کند تا هر زمان که از بودن در جمع خسته شدید زمانی را با خود صرف کنید تا دوباره انرژی بگیرید.

انواع تست شخصیت شناسی

  1. تست های خودارزیابی: در این تست‌ها معمولاً یک سری سوال مطرح می‌شود و فرد باید به آن‌ها پاسخ دهد. در انتها امتیازات سوالات با هم جمع و ارزیابی نهایی انجام می‌شود. یکی از مشهورترین تست‌های شخصیت شناسی خود ارزیابی «تست شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI)» است.
  2. تست‌های فرافکن: در این نوع تست شخصیت یک تصویر به فرد نشان داده می‌شود و از او خواسته می‌شود تا تفسیرش را از آن تصویر بیان کند. یکی از تست‌های فرافکن مشهور «تست رورشاخ» است.

مشهورترین و پرکاربردترین تست‌ شخصیت شناسی عبارتند از:

تست هوش

تست هوش ابزاری است که توانایی‌ها و قابلتی‌های ذهنی افراد را اندازه‌گیری می‌کند. این تست‌ها جزو معمول‌ترین تست‌ های روانشناسی هستند که کاربردهای مختلفی در مدارس، محیط های کاری، تشخیص کم توانی ذهنی و ارزیابی توانایی‌های شناختی (حافظه، تمرکز، سرعت عمل و …) دارند.

نتیجه تست‌های هوش معمولاً در قالب عدد IQ یا ضریب هوشی (بهره هوشی یا هوشبهر هم گفته می‌شود) بیان می‌شود. میزان ضریب هوشی آی کیو (IQ) در ابعاد مختلفی از زندگی، از مدرسه و دانشگاه گرفته تا محل کار تاثیرگذار است. مطالعات نشان داده است که بهره هوشی بالا با بهبود عملکرد در مدرسه تناسب دارد. همچنین بهره هوشی پایین‌تر می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانی ذهنی باشد.

انواع تست هوش

تست های هوش مختلفی وجود دارد که کابردها و محتوای آن‌ها با هم متفاوت است. برخی از این تست‌ها برای سنجش هوش بزرگسالان استفاده می‌شود و برخی دیگر مختص کودکان طراحی شده‌آند.

برخی از معروف‌ترین تست‌های استاندارد هوش عبارتند از:

  • تست هوش استنفورد – بینه
  • تست هوش وکسلر بزرگسالان
  • تست هوش وکسلر کودکان
  • تست هوش ریون کودکان و بزرگسالان (Raven)
  • تست هوش‌های چندگانه گاردنر
  • تست هوش کتل
  • تست هوش تجسم فضایی مینه سوتا
  • تست هوش هیجانی بار آن
  • تست هوش غیرکلامی بورنادل

بهترین تست هوش چیست؟ معرفی معتبرترین تست هوش

۳- تست های روانشناسی شغلی

همانطور که گفته شد ویژگی‌های شخصیتی کارکنان برای کارفرماها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در بیشتر سازمان ها از تست‌های روانشناسی شغلی در مصاحبه های کاری استفاده می‌شود. به کمک این تست‌ها می‌توان اطمینان حاصل کرد که فرد کارجو برای موقعت شغلی درخواستی مناسب است یا خیر.

همچنین از تست های روانشناسی در ارزیابی شخصیت و رفتار کارکنان فعلی شرکت هم استفاده می‌شود. برای مثال از تست شخصیت شناسی مایرز – بریگز یا تست MBTI برای کمک به کارکنان در شناخت تیپ‌های شخصیتی مختلف و یادگیری نحوه تعامل با یکدیگر استفاده می‌شود.‌

انواع تست های روانشناسی شغلی

این تست‌ها ممکن است ترکیبی از تست‌های هوش و تست‌ شخصیت شناسی باشد. میزان انگیزه فرد متقاضی کار، میزان صبر و تحمل او، میزان ضریب هوشی، رفتارها و نحوه برقراری تعامل فرد به کمک این تست‌ها تا حدی ارزیابی می‌شود.

  • ‌تست مایرز – بریگز (MBTI)
  • تست پنج عاملی نئو
  • تست رغبت سنجی شغلی هالند (Holland)
  • تست دیسک (DISC)
  • تست رغبت سنج استرانگ
  • تست فرسودگی شغلی
  • تست تعهد سازمانی
  • تست رضایت شغلی

۴- تست های روانشناسی تشخیصی

اختلالات روانی به دسته‌ای از الگوهای رفتاری ناسالم در تفکر و رفتار یا علائم روانی خاص گفته می‌شود که بخش‌های مختلف زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این اختلالات می‌توانند باعث پریشانی و اختلال در عملکرد فرد شوند.

تست‌های روانشناسی تشخیصی که معمولاً به صورت سوالات چند گزینه‌ای ارائه می‌شوند به روانشناس‌ها کمک می‌کنند تا اختلالات روانی را در افراد تشخیص دهند. البته نتیجه این تست‌ها لزوماً به معنی وجود یک اختلال روانی نیست؛ بلکه صرفاً به روانشناس کمک می‌کنند تا در کنار مشاهدات و سایر روش‌های تشخیصی، تشخیص بهتر و دقیق‌تری داشته باشد.

‌این تست‌ها به روانشناس در تشخیص افسردگی، بیش فعالی، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس فکری عملی (OCD)، اختلال شخصیت مرزی، اختلال دوقطبی و سایر اختلالات روانی کمک می‌کنند. معروف ترین تست های تشخیصی عبارتند از:

۵- تست های روانشناسی تحصیلی و استعدادسنجی

انتخاب درست رشته تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه نقش مهمی در تعیین سرنوشت فرد و آینده شغلی او بازی می‌کند. تست‌ استعدادیابی و تست روانشناسی تحصیلی می‌توانند به دانش آموزان کمک می کند تا بهتر نقاط قوت و ضعف و علایق خود را شناخته و بهتر تصمیم بگیرند. همچنین این تست‌ها به افرادی که اکنون شاغل هستند و قصد تغییر شغل را دارند کمک می‌کنند راحت‌تر استعداد خود را شناخته و در مسیر آن قدم بگذارند.

انواع تست روانشناسی تحصیلی

  • تست شخصیت مایرز بریگز (MBTI)
  • تست شخصیت پنج عاملی نئو
  • تست شخصیت شناسی انیاگرام (Enneagaram)
  • تست شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI)
  • تست انگیزش تحصیلی
  • تست اهمال کاری

۶- تست های روانشناسی کودکان

کودکان به دلایل مختلفی به روانشناس ارجاع داده می‌شوند. ممکن است کودک مشکوک به مشکلات رفتاری یا اختلالات یادگیری باشد یا علائمی از اضطراب، افسردگی و بیش فعالی را نشان دهد. افت تحصیلی، پرخاشگری یا مورد سو استفاده قرار گرفتن در مدرسه ممکن است معلمان مدرسه را وادار کند از والدین کودک بخواهند به روانشناس مراجعه کنند. روانشناس کودک از طریق صحبت کردن با او، بررسی رفتارها و انجام تست های روانشناسی کودک می‌تواند به مشکل او پی ببرد.‌

انواع تست روانشناسی کودکان

  • تست آدمک گودیناف
  • تست تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان
  • تست هوش وکسلر کودکان
  • تست استنفورد بینه
  • تست هوش ریون نسخه کودکان
  • تست سبک دلبستگی کودکان
  • تست اختلال بیش فعالی در کودکان
  • تست سبک های فرزندپروری
  • تست افسردگی کودکان و نوجوانان

۷- تست روانشناسی ازدواج

برخی از تست های ازدواج که در اینترنت دیده می‌شود بیشتر جنبه سرگرمی دارند؛ اما تست‌های روانشناسی علمی مثل تست سبک‌های دلبستگی، تست رضایت زناشویی انریچ یا تست زبان عشق به طور خاص بدین منظور طراحی شده‌اند. افراد مختلف سبک‌های دلبستگی مختلفی دارند. برخی افراد در روابط به احساسات و قلب خود بیشتر توجه دارند و برخی دیگر رویکرد منطقی‌تری نسبت به رابطه دارند. تست روانشناسی ازدواج یا تست روانشناسی رابطه به افراد کمک می‌کند تا بتوانند از دیدگاه روانشناختی به رابطه خود نگاه کنند.

انواع تست شخصیت شناسی ازدواج

کاربرد تست روانشناسی

تست های روانشناسی در محیط‌هایی مانند کلینیک‌های سلامت روان، بیمارستان‌های روانپزشکی، محیط های شغلی و…  در تشخیص و شخصیت شناسی  کاربرد دارند. از تست‌های روانشناسی به دلایل متعددی استفاده می‌شود. برای مثال تست‌های روانشناسی تحصیلی دانش آموزان در تشخیص اختلالات یادگیری موثر هستند. در صورتی که فرد در محیط کار، مدرسه یا در روابط عاطفی خود با مشکل مواجه باشد تست روانشناسی و تست شخصیت شناسی به روانشناس کمک می‌کنند تا بفهمد آیا فرد در زمینه‌‌هایی مثل مدیریت خشم و مهارت‌های بین فردی مشکل دارد یا خیر؟ آیا ویژگی‌های شخصیتی در فرد وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در روابط او می‌شود؟ آیا مراجع به اختلالات روانشناختی مثل اختلال اضطراب یا افسردگی مبتلا است؟

تشخیص مشکل زمینه‌ای همیشه کار ساده‌ای نیست. اما تست روانشناسی به متخصص کمک می‌کنند تا بهتر منشا مشکل را یافته و راه درمان آن را پیدا کند. همانطور که متوجه شدید تست‌های روانشناسی در کنار سایر ابزارهای موجود به روانشناس کمک می‌کنند تا تصویر کامل و روشنی را از نقاط ضعف و قوت مراجع به دست آورد.

تست‌های روانشناسی چه فاکتورهایی را اندازه‌گیری میکنند؟

ارزیابی سلامت روان

ارزیابی سلامت روان شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه پزشکی یک فرد، سابقه خانوادگی و وضعیت فعلی سلامت روان او است. این ارزیابی کمک می کند تا مشخص شود که آیا مشکلات روانی وجود دارد یا خیر، و بر اساس آن تشخیص و درمان را تعیین می کند. یک روانشناس یا روانپزشک احتمالاً یک قرار ملاقات را با ارزیابی سلامت روان آغاز می کند که به آنها امکان می دهد به درستی شما را تشخیص داده و درمان کنند.

ارزیابی مهارت ها

این مهارت‌های اجتماعی و عملی یک فرد را اندازه‌گیری می‌کند تا توانایی آنها برای عملکرد روزانه در خانه، مدرسه یا محل کار را تعیین کند. و معمولا همراه با تست های شناختی انجام می شود. به عنوان مثال، ممکن است برای ارزیابی توانایی کودک برای عملکرد در فعالیت های اجتماعی با دانش آموزان دیگر در مدرسه استفاده شود.

تست استعداد

آزمون استعداد توانایی فرد را در انجام انواع مختلف وظایف اندازه گیری می کند. این کار برای تعیین حوزه هایی انجام می شود که در آن مهارت های آنها قوی تر است. برخی از افراد ممکن است در کارهای کمی که به مهارت های ریاضی و استدلال منطقی نیاز دارند، برخی در زبان و برخی در تفکر خلاق بهتر عمل کنند. این تست‌ها توسط درمانگران حرفه‌ای برای اندازه‌گیری توانایی و تعیین نوع حرفه‌ها یا نقش‌های شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است توسط مشاوران شغلی برای راهنمایی افراد به سمت آموزش عالی در زمینه هایی که توانایی بالایی از خود نشان می دهند، استفاده شود.

تست شناختی

یک آزمون شناختی توانایی های شناختی فرد را اندازه گیری می کند – حل مسئله، استدلال، واژگان، درک و حافظه. آنها بیشتر به عنوان تست های هوش یا IQ شناخته می شوند و در زمینه آموزش برای شناسایی نقاط قوت و پتانسیل یک فرد استفاده می شوند. به عنوان مثال، ممکن است به یک کودک یک آزمون شناختی داده شود تا توانایی او در موضوعات مختلف اندازه گیری شود. به مربیان اجازه می دهد تا به کودک کمک کنند تا روی موضوعاتی که با آنها مشکل دارد کار کند.

تست پیشرفت

آزمون آموزشی برای بررسی میزان پیشرفت یک فرد در یادگیری یک موضوع خاص – مانند ریاضیات، درک مطلب – انجام می شود تا هر گونه مشکلی که ممکن است در آن داشته باشد شناسایی شود. آزمون‌های پیشرفت، آزمون‌هایی هستند که دانش‌آموزان در مدارس و کالج‌ها شرکت می‌کنند.

تست روانشناسی قانونی

آزمایش پزشکی قانونی در زمینه حقوقی استفاده می شود تا مشخص شود آیا مظنونی قادر به ارتکاب جرمی است که به آن متهم شده است یا خیر. این شامل تست های شناختی، شخصیتی و عصب روانشناختی است.

تست عصب روانشناسی

تست‌های عصب‌روان‌شناختی نحوه عملکرد مغز افراد را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا هرگونه مشکل در عملکرد آن را شناسایی کنند. به عنوان مثال، فردی که دچار آسیب به سر شده است ممکن است مجبور باشد برای بررسی توانایی مغزش در حفظ اطلاعات، آزمایش‌های عصبی روان‌شناختی انجام دهد.

ارزیابی شخصیت

تست شخصیت بر ویژگی های شخصیتی افراد متمرکز است. این به ارزیابی اینکه آیا فردی درونگراتر است یا برونگراتر است، محتاط‌تر است یا خودجوش است و چگونه ممکن است به موقعیت های مختلف زندگی واکنش نشان دهد یا پاسخ دهد.

تفسیر تست‌های روانشناسی

قرار نیست آزمون های روانشناختی بدون زمینه فرد مورد آزمایش؛ محیط، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا سلامت جسمانی تفسیر شوند. در حالی که آزمون‌ها از مقیاس‌های تأیید شده علمی استفاده می‌کنند، استفاده از نتایج آن به‌عنوان معیاری مستقل می‌تواند منجر به تفسیر نادرست شود. به عنوان مثال، در مورد گزارش آزمایش خون، لازم است پزشک اعداد مربوط به علائم و سلامت جسمی شما را مطالعه کند تا به تشخیص دقیق برسد. به طور مشابه، توجه به این نکته مهم است که حتی اگر بسیاری از انواع تست های روانشناسی ذکر شده در بالا به راحتی در اینترنت در دسترس هستند، انجام آنها بدون مشورت با یک متخصص سلامت روان ممکن است منجر به تحلیل واقعی شخصیت، استعداد یا رفتار شما نشود. این به نوبه خود می تواند به معنای عدم دریافت کمک مورد نیاز شما باشد.

چطور می‌توان به یک تست روانشناسی اعتماد کرد؟

روان‌سنج هایی که آزمون‌ های روانشناسی را ایجاد و اجرا می‌کنند، اغلب کیفیت آزمون را با اصطلاحات پایایی و روایی توصیف می‌کنند. پایایی به سازگاری نمرات آزمون از یک نوبت اندازه گیری به نوبت بعدی اندازه گیری دیگر اشاره دارد، با فرض عدم تغییر ویژگی. ناهماهنگی ها ممکن است به دلیل تغییر خلق و خوی افراد، عدم اطمینان کامل از خودشان، یا صرفاً پرت شدن حواس، به وجود آید.

روان‌سنجها می‌توانند پایایی یک آزمون را با درخواست از بسیاری از افراد برای انجام آن دو بار در یک دوره کوتاه ارزیابی کنند. همبستگی بین نمرات دو آزمون معمولاً بین ۰.۸۰ و ۰.۹۰ است. روایی به درجه ای اشاره دارد که یک آزمون آنچه را که قرار است اندازه گیری کند، اندازه می گیرد. ایعنی مثلا یک تست افسردگی، دقیقا ملاک های افسردگی را بسنجد نه  اضطراب.

فواید تست روانشناسی

دلایل متعددی وجود دارد که چرا تست روانشناسی مهم است. تست روان شناسی مهم است زیرا می تواند به شناسایی شرایط سلامت روان و سایر مسائلی که ممکن است بر افکار، احساسات و رفتارهای فرد تأثیر بگذارد کمک کند. تست های روانشناسی می توانند درک کامل تری از نقاط قوت و ضعف فرد ارائه دهد که می تواند در تصمیم گیری در مورد درمان مفید باشد همچنین می‌توانند به تشخیص بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) کمک کند.
همچنین می‌توان از تست روانشناسی برای ارزیابی توانایی‌های شناختی فرد، مانند حافظه، مهارت‌های حل مسئله و عملکرد فکری استفاده کرد. آنها می‌توانند به شناسایی علل زمینه‌ای علائم فرد کمک کند و مبنایی برای ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای آن‌ها فراهم کند. همچنین می توان از تست های روانشناسی برای نظارت بر پیشرفت فرد در درمان و انجام هرگونه تنظیمات لازم استفاده کرد.
تست روانشناسی کمک می‌کند در مدت زمان کوتاه‌تری (به‌جای چندین جلسه درمانی) در مورد فرد به روشی جامع‌تر اطلاعات کسب کنید. نتایج حاصل از این اقدامات می‌تواند به توصیه‌هایی برای رواندرمانی، مانند استفاده از داروها کمک کند. نتایج تست های روانشناسی همچنین می‌تواند به راهنمایی برای ارجاع‌ به سایر متخصصان مانند روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب کمک کنند.

چگونه از تست روانشناسی استفاده می شود؟

ارزیابی روانشناختی هرگز بر روی یک نمره یا یک آزمون متمرکز نیست. هر فرد دارای طیف وسیعی از شایستگی ها است که می توان آنها را از طریق روش های مختلفی ارزیابی کرد. یک روانشناس شایستگی ها و محدودیت های فرد را ارزیابی می کند و در مورد آنها به شیوه ای عینی اما مفید گزارش دهد. یک گزارش ارزیابی روانشناختی نه تنها به نقاط ضعفی که در آزمایش یافت می شود، بلکه نقاط قوت فرد را نیز یادداشت می کند.

تعدادی از اصول اصلی وجود دارد که پایه و اساس تست روانشناسی را تشکیل می دهد:

  • آزمون ها نمونه هایی از رفتار هستند.: آزمایش‌ها مستقیماً ویژگی‌ها یا ظرفیت‌ها را آشکار نمی‌کنند، اما ممکن است امکان استنباط‌هایی را درباره فرد مورد بررسی فراهم کنند.
  • آزمون ها باید پایایی و اعتبار کافی داشته باشند.
  • نمرات آزمون و سایر عملکردهای آزمون ممکن است تحت تأثیر وضعیت های موقتی خستگی، آسیب مغزی، اضطراب یا استرس قرار گیرند.
  • نتایج آزمون باید با توجه به پیشینه فرهنگی، زبان اصلی و هر گونه ناتوانی فرد تفسیر شود.
  • نتایج آزمون به همکاری و انگیزه فرد بستگی دارد.
  • آزمون هایی که مدعی سنجش توانایی یکسان هستند ممکن است نمرات متفاوتی را برای آن توانایی ایجاد کنند.
  • نتایج آزمون باید در رابطه با سایر داده‌های رفتاری و اطلاعات تاریخچه مورد تفسیر شود، نه به صورت مجزا.
  • ارزیابی روانشناختی ابزار قدرتمندی است، اما اثربخشی آن به مهارت و دانش فردی که آزمون را اجرا و تفسیر می کند بستگی دارد.

تست شخصیت شناسی و تست روانشناسی هنگامی که عاقلانه و با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد می تواند به فرد کمک کند تا بیشتر درباره خود بیاموزد و بینش های ارزشمندی به دست آورد. در صورت استفاده نامناسب، تست روانشناسی می‌ تواند فردی را که در حال گرفتن یک تصمیم مهم زندگی یا تصمیم در مورد درمان است گمراه کند و احتمالاً باعث آسیب شود. روانشناسان خوب این را می دانند و در نوشتن گزارش ارزیابی روانشناختی، با زبانی دقیق و محتاطانه، بسیار دقت خواهند کرد.

سوالات متداول 

تست روانشناسی چیست؟

تست روانشناسی ابزاری است که برای تشخیص اختلالات روانی و یا ویژگی های افراد در اختیار روانشناسان قرار دارد. روانشناسان و روانپزشکان به منظور درک بیشتر و تحلیل عملکرد رفتار فرد، اقدام به اخذ تست روانشناسی می‌کنند. 

معتبرترین تست‌های روانشناسی کدامند؟

تست افسردگی بک، تست دیسک، تست هوش گاردنر، تست هالند، تست اضطراب بک، تست میلون و تست MMPI کتل از معتبرترین تست‌ های روانشناسی هستند.

چطور می‌توان به یک تست روانشناسی اعتماد کرد؟

برای آنکه به نتایج یک تست روان شناسی مطمئن شوید، باید از پیشینه تحقیقی و تخصص توسعه‌دهنده آن و پایایی و اعتبار تست مطمئن شوید.

منبع: psychcentral


‌شما می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ زیر نوبت روانشناس دریافت کنید:

لیست روانشناسان