ریموند کتل کیست؟ (معروف به مدل شخصیت ۱۶ عاملی)

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده است.

فهرست مطالب
  • ریموند کتل، روانشناس بریتانیایی متولد ۲۰ مارس ۱۹۰۵ در انگلستان، در نزدیکی دریا بزرگ شد. او چنان علاقه‌ای به دریا داشت که اولین کتاب خود را در مورد قایقرانی نوشت. با این حال، کتل از طریق شغل پدرش، مانند تجهیزات نظامی معاصر و موتور احتراق داخلی، در معرض نوآوری‌های شگفت انگیزی در مهندسی مکانیک قرار گرفت. او دانشجوی ممتازی بود که با بورسیه تحصیلی در دانشگاه لندن رفت و در سال ۱۹۲۴ مدرک شیمی گرفت.

    در طول این دوران، دوران پرتلاطم اقتصادی و سیاسی پس از جنگ جهانی اول به علاقه کتل به روانشناسی دامن زد، زیرا او آرزو داشت به مسائل اجتماعی مبرم بپردازد. با توجه به روانشناسی کتل برای دکترای خود انتخاب کرد. تمرکز خود را در کالج دانشگاهی لندن، جایی که زیر نظر چارلز اسپیرمن، آمارشناس برجسته و مرجع تست هوش، تحصیل کرد. کتل پس از آمدن به ایالات متحده به هیئت علمی دانشگاه کلمبیا و دانشگاه هاروارد پیوست. در سال ۱۹۴۵، او به هیئت علمی دانشگاه ایلینویز پیوست و ۳۰ سال در آنجا ماند. او در سال ۱۹۷۸ به هاوایی نقل مکان کرد و تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه هاوایی تدریس کرد.

    کتل یک روانشناس تأثیرگذار بود که سهم قابل توجهی در زمینه روانشناسی داشت. نظریات او در زمینه هوش و تحقیقات مربوط به رشد معیارهای شخصیتی از مهم‌ترین دستاوردهای او بود. به طور خاص، کتل یکی از مبتکران اصلی رویکرد ویژگی به شخصیت، همراه با روش‌های نوآورانه تحلیل شخصیت است. با توجه به پیشرفت‌های کتل در این زمینه، انجمن روان‌شناسی آمریکا او را به عنوان شماره ۱۶ در فهرست ۱۰۰ روان‌شناس تأثیرگذار قرن بیستم قرار داد. نظریه و مفهوم سازی شخصیت کتل که در زیر توضیح داده شده است، شالوده کار روانشناختی او را می سازد.

    raymond cattell 16 personality factors

    نظریه شخصیت کتل

    علاقه کتل به مطالعه شخصیت در دوران تحصیل در دانشگاه هاروارد با همکارانش گوردون آلپورت و هنری موری، که هر دو به نظریه‌های شخصیت علاقه داشتند، عمیق‌تر شد. مفهوم پردازی کتل از شخصیت متضمن اعتقاد وی به این بود که ویژگی‌های متعددی باید در این زمینه در نظر گرفته شود، همچنین میزان تنظیم این ویژگی‌ها توسط محیط اطراف و ژنتیک افراد.
    کتل به طور خاص به روش‌هایی برای ارزیابی شخصیت ها از جمله از طریق مجموعه ساختار یافته داده‌ها علاقه مند بود. این منجر به رویکرد صفت او شد که مبتنی بر این نظریه است که ترسیم تصویری از یک شخصیت مستلزم شناسایی ویژگی‌های خاص از طریق تحلیل عاملی است.

    تحلیل عاملی، روش کتل برای مطالعه شخصیت، یک فرآیند آماری است که گروه بندی‌ها را بر اساس همبستگی بین عناصر مختلف محاسبه می‌کند. کتل از این روش برای ایجاد مدل شخصیتی ۱۶ عاملی خود استفاده کرد، که اوج رفتارها و صفات شناسایی شده است که برای همه افراد استاندارد است. کتل این مدل را با جمع‌آوری داده‌ها و مشخص کردن خوشه‌های صفات مشترکی که به‌عنوان پایه و اساس همه شخصیت‌ها شناسایی می‌کرد، توسعه داد. کتل این خوشه ها را «ویژگی های منبع» نامید که مدل شخصیت ۱۶ عاملی را تشکیل می دهند.

    کمک به روانشناسی با نظریه کتل

    علاوه بر تحقیقات کتل در زمینه شخصیت، انگیزه و هوش، کار کتل با تجزیه و تحلیل چند متغیره اثری ماندگار در روانشناسی بر جای گذاشت. در حالی که تحقیقات قبلی در روانشناسی بر مطالعه متغیرهای منفرد در انزوا متمرکز شده بود، کتل پیشگام استفاده از تحلیل چند متغیره بود که به محققان اجازه می‌داد افراد را به عنوان یک کل ببینند و جنبه‌هایی از رفتار انسانی را مطالعه کنند که نمی‌توان آنها را در یک محیط آزمایشگاهی مطالعه کرد.

    کتل به دلیل ۱۶ عامل شخصیتی خود شناخته شده است، که در آن او و همکاران متعددی از تحلیل عاملی برای شناسایی ۱۶ مؤلفه اساسی مختلف شخصیت استفاده کردند. او پرسشنامه شخصیتی ۱۶PF را ایجاد کرد که امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    کتل بر کار روانشناسان دیگر نیز تأثیر گذاشت. در بررسی روانشناسان برجسته، نوشته‌های حرفه ای ریموند کتل به عنوان هفتمین مورد استناد بیشتر در مجلات روانشناسی در طول ۱۰۰ سال گذشته رتبه بندی شده است. هنگامی که برای برتری کلی قضاوت شد، کتل در رتبه ۱۶.۱ قرار گرفت.

    شخصیت شناسی چیست؟ معرفی روانشناسی شخصیت و تئوری های آن

    ارزیابی در نظریه کتل

    اندازه‌گیری‌های عینی شخصیت کتل از سه تکنیک ارزیابی اولیه استفاده کرد که او آن‌ها را L-data (سوابق زندگی)، Q-data (پرسشنامه) و T-data (تست) نامید.

    سوابق زندگی (L-data): L-داده از جمع آوری سوابق زندگی یک فرد (سوابق شخصی) مانند معدل، سابقه رانندگی، توصیه نامه و غیره به دست می‌آید. L-data شامل رفتارهای آشکاری است که می‌تواند توسط ناظر دیده شود و در یک محیط طبیعی رخ می‌دهد تا در موقعیت مصنوعی یک آزمایشگاه روانشناسی اطلاعات محدودی در مورد فرد ارائه می‌دهد.

    پرسشنامه (Q-data): با درخواست از افراد برای توصیف خود در پاسخ به مجموعه‌ای از سوالات استاندارد (چند گزینه ای، درست/نادرست) به دست می‌آید. مدیریت و دسترسی سریع به اطلاعات آسان است. افراد ممکن است تصور را مدیریت کنند (مثلاً دروغ بگویند تا خود را خوب جلوه دهند). بنابراین کتل هشدار می‌دهد که داده های Q نباید به طور خودکار دقیق فرض شوند.

    تست‌های شخصیت (T-data): داده‌های T از طریق درخواست از افراد برای انجام تست‌های مختلف (برفکنی، فیزیکی، زمان‌های واکنش) به دست می‌آیند که در آن‌ها هدف آزمون مشخص نیست. این شامل ایجاد موقعیت های ویژه‌ای است که در آن رفتار فرد ممکن است به طور عینی نمره گذاری شود. این باید مدیریت برداشت را کاهش دهد. داده‌های عینی را ارائه می‌دهد. آزمایش‌های عینی ممکن است کاربرد محدودی داشته باشند.

    آزمون ۱۶ PF (عامل شخصیت): کتل چندین تست برای ارزیابی شخصیت ایجاد کرد. قابل توجه ترین ۱۶PF است که بر اساس ۱۶ صفت اصلی منبع است. این آزمون برای استفاده در افراد ۱۶ سال به بالا در نظر گرفته شده است و در هر ۱۶ مقیاس نمره می‌دهد. پاسخ به طور عینی نمره گذاری می‌شود. امتیازدهی و تفسیر کامپیوتری موجود است. ۱۶ PF به طور گسترده برای ارزیابی شخصیت برای تحقیقات، تشخیص بالینی استفاده می‌شود. کتل چندین گونه از آزمون ۱۶ PF را توسعه داده است. مقیاس‌هایی برای اندازه‌گیری جنبه های خاص شخصیت مانند اضطراب، افسردگی و روان رنجورخویی و اهداف خاصی مانند مشاوره ازدواج و ارزیابی عملکرد کسب و کار تهیه شده است.

    همواره تست کتل یا مدل شخصیت ۱۶ عاملی یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که کتل توانست در این زمینه انجام دهد. در حال حاضر می‌توانید در وب‌سایت پزشک خوب تست کتل را انجام دهید. تست کتل می‌تواند در انتخاب رشته، انتخاب پرسنل، مشاوره ازدواج، مداخلات درمانی و….. موثر باشد.  

    ۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
    4.5/5 - (4 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    محمد آذر ۲, ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    خیلی ممنون که تست کتل رو هم فراهم کردید

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب