من در چندین مرحله از زندگی‌ام به تراپی رفته‌ام، اولین بار بعد از جدایی بود. آن زمان، وقت مناسبی برای کمک گرفتن بود. بسیاری از افراد پس از یک دلیل بزرگ زندگی به تراپی می‌روند. اما بار دومی که رفتم، دلیل بزرگ نداشتم.
در واقع روی کاغذ، زندگی خیلی خوب پیش می‌رفت. من به تازگی به نیویورک نقل مکان کرده بودم، شهری که همیشه آرزوی زندگی در آن را داشتم. به تازگی یک برنامه کارشناسی ارشد در نمایشنامه نویسی را شروع کرده بودم، موضوعی که دوست داشتم. با فردی که بعدا با او ازدواج کردم قرار ملاقات می‌گذاشتم. حتی با وجود اینکه همه چیز به ظاهر درست پیش می‌رفت، تقریباً هر روز احساس ناراحتی می‌کردم. نوشتن و تقریباً هر چیز دیگری به یک کار طاقت فرسا تبدیل شده بود.

من در آن زمان نمی‌دانستم به افسردگی مبتلا شدم. یک وضعیت سلامت روان که تقریباً ۸.۱ درصد از افراد آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
افسردگی یک اختلال خلقی است که لزوماً نیازی به یک دلیل بزرگ زندگی ندارد تا شما را تحت تأثیر قرار دهد. خوشحالم که وارد درمان شدم. من به کمک نیاز داشتم، حتی اگر مطمئن نبودم چرا. افسردگی این امکان را داد تا ابزارهایی را که برای گذراندن روز به آن نیاز داشتم توسعه دهم.
در نهایت درمان را برای مدتی متوقف کردم، در چندین مرحله از زندگی‌ام برای کمک به اضطراب، از دست دادن شغل، تشخیص سلامتی و حتی غم از دست دادن سگم دوباره دچار افسردگی شدم.

دلایل زیادی برای شروع تراپی وجود دارد و همه آنها به یک اندازه معتبر هستند

افراد ممکن است بیشتر تمایل داشته باشند که زمانی که در بحران یا در طول رویدادهای استرس زا زندگی هستند به تراپیست مراجعه کنند. اما تعریف “رویداد استرس زای زندگی” برای هر فردی متفاوت است. همه ما محرک‌ها و تجربیات زندگی منحصر به فردی داریم.

اما، جویس مارتر، تراپیست دارای مجوز و بنیانگذار Urban Balance، می‌گوید: این اصلاً عجیب نیست. برای بسیاری، حیوانات خانگی اعضای خانواده هستند و غم و اندوه تجربه شده می‌تواند شبیه از دست دادن هر عزیز دیگری باشد. شروع تراپی فقط به این دلیل خوب است که فکر می‌کنید به کمک کمی نیاز دارید.
مارتر می‌گوید: تراپی یک نوع معمول راه درمان است، مانند آن است که به دندانپزشک یا دکتر مراجعه کنید. یک درمانگر مانند یک مربی شخصی برای ذهن و روابط شما است.

دکتر گیل سالتز، استاد روانپزشکی در بیمارستان پرسبیتریان نیویورک دانشکده پزشکی ویل-کرنل، با این موضوع موافق است. او می‌گوید: بسیاری از مردم به تراپی مراجعه می‌کنند تا خودشان را بهتر درک کنند، در زمینه‌هایی که سخت‌تر هستند کار کنند و توانایی‌شان را برای پیشرفت و کنار آمدن با ناملایمات بهبود بخشند.

common reasons for therapy

سلامت روان چیزی است که میتوانید مدیریت کنید، قبل از اینکه به بحران تبدیل شود

سالتز می‌گوید: تراپی به شدت در حال افزایش است. بیشتر افراد بهتر است قبل از وقوع بحران در زندگی به دنبال تراپی باشند تا برای مدیریت بحران یا دشواری اجتناب ناپذیر زندگی مجهزتر شوند.

براساس منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت روان، تا سال ۲۰۱۹، تقریباً ۱ نفر از هر ۵ بزرگسال آمریکایی با شرایط سلامت روانی زندگی می‌کردند. با این حال حدود ۵۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به بیماری روانی در سال گذشته جلسات تراپی انجام داده‌اند. عدم دسترسی به تراپی مقرون‌به‌صرفه ممکن است باعث شده تا برخی فراد تصور کنند که  نگرانی‌شان آنقدر شدید نیست که شایسته کمک باشد.

در حال حاضر تراپی میتواند مفید باشد

هر زمان که برای تراپی اقدام کنید، جلسات آن می‌تواند موثر واقع شود.  اگر نزدیکان خود را از دست داده‌اید، غمگین هستید، شاید یک فرصت عالی را از دست داده‌اید، زندگی پیش نمی‌رود، شغل خود را از دست داده‌اید و….. غصه خوردن در رابطه با این مسائل هیچ تاثیری ندارد. برای حل این مسائل باید در جلسات تراپی شرکت کنید.
شرکت‌ها در سراسر کشور میلیون‌ها کارمند را اخراج یا مرخص کرده‌اند. بسیاری از کسانی که شغل خود را حفظ کرده‌اند، هنوز در خانه کار می‌کنند. همه چیز به آرامی به نسخه‌های عادی باز می‌گردد، اما بهبودی از هر اتفاقی که افتاده ممکن است مدتی طول بکشد.

مارتر می‌گوید: ما قبلاً بالاترین نرخ‌های اضطراب، افسردگی و خودکشی را تجربه می‌کردیم و اکنون مردم با عوامل استرس‌زا در هر سطحی دست و پنجه نرم می‌کنند. از نظر مالی، رابطه‌ای، عاطفی، فیزیکی، محیطی و سیاسی.

فقط به یاد داشته باشید که تراپی خجالت آور نیست

سالتز می‌گوید: دریافت کمک احتمالاً شجاعانه تر و هوشمندانه ترین راه درمانی است. اگر درگیر یک دلیل بزرگ در زندگی هستید یا فقط احساس می‌کنید که به کمک کوچکی نیاز دارید تراپی می‌تواند یک راه درمان مناسب باشد. پس از برقراری ارتباط با یک درمانگر، احساس بهتری خواهید داشت. این کاری فوق العاده، دلسوزانه است که برای خودتان انجام می‌دهید.

سوالات متداول

  • یک تراپیست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
    یک تراپیست خود باید دارای مجوز باشد، باید بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی به سخنان فرد گوش دهد، نباید نظر شخصی خود را وارد بحث کند، بر اساس علم و دانشی که دارند باید اظهار نظر کند و….. ازویژگی‌هایی است که یک تراپیست خوب باید آن‌ها را دارا باشد.
  • آیا مراجعه به تراپیست برای ترک مواد مخدر می‌تواند موثر باشد؟
    تراپیست می‌تواند در پروسه ترک مواد مخدر از لحظا روحی و روانی بسیار تاثیرگذار باشد. مراکز ترک اعتیاد به صورت عملی در رابطه با این موضوع تاثیرگذارند، اما برای بخش روحی و روانی آن می‌توان به تراپیست مراجعه کرد.
  • یک تراپیست چگونه اقدام به گروه درمانی می‌کند؟
    افرادی که مشکلات مشابهی دارند می‌توانند در گروه درمانی شرکت کنند. در گروه درمانی افراد می‌آموزند که چگونه احساسات و عواطف خود را کنترل کنند، چگونه با دیگران صحبت کنند و سایر جنبه‌های رفتاری را مورد بررسی قرار می‌دهند. در گروه درمانی افراد می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.
  • جلسات تراپی چه تاثیراتی می‌تواند برای روی فرد داشته باشد؟
    تراپی می‌تواند موجب بهبود مسائل روحی و روانی، استرس و اضطراب و…. در زندگی فرد شود. البته در برخی مواقع تراپیست برای تکمیل درمان و بهبود شرایط روانی فرد، اقدام به دارو درمانی می‌کند. دارو درمانی می‌تواند تکمیل کننده جلسات تراپی باشد.
  • درمان شناختی رفتاری در جلسات تراپی چه مزایایی را به همراه دارد؟
    بهبود فوبیا و افسردگی، کمک به برگشت به روال سابق زندگی، درمان استرس و افسردگی در فرد، از بین بردن افکار منفی و… از مزایای درمان شناختی رفتاری است.

منبع: healthline