اعتماد به نفس به احساس کلی یک فرد از ارزش خود اشاره دارد. این اساساً نظر شما در مورد خودتان است. این می‌تواند طیفی از عوامل مانند احساس هویت، اعتماد به نفس شما، احساس شایستگی و احساس تعلق را در برگیرد. اعتماد به نفس نقش مهمی در زمینه‌های مختلف زندگی ایفا می‌کند، به همین دلیل است که داشتن اعتماد به نفس پایین می‌تواند یک مشکل جدی باشد.

اعتماد به نفس چیزی فراتر از دوست داشتن خود است، بلکه به این معناست که باور داشته باشید سزاوار عشق هستید و برای افکار، احساسات، نظرات، علایق و اهداف خود ارزش قائل شوید.

داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس و رفتار شما در مورد خود تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند در نحوه رفتار شما با دیگران نیز نقش داشته باشد. این موضوع می‌تواند بر انگیزه شما برای دنبال کردن چیزهایی که در زندگی می‌خواهید و توانایی شما برای ایجاد روابط سالم و حمایتی تأثیر بگذارد.

 

اعتماد به نفس، چالش دنیای مدرن

شاید اگر چند دهه قبل‌تر به دنیا آمده بودیم، اینقدر نسبت به اعتماد به نفس پایین خودخوری نمی­کردیم. آن روزها نه وسایل ارتباط جمعی بشکل امروزی در اختیار کسی بود و نه آدم­ها آن قدر احساس پوچی می­کردند. در جامعه­‌ی امروز، حتی در مذهبی‌­ترین آن­ها، افراد ممکن است خصوصی­ترین جنبه‌­های زندگی فردی خود را در معرض دید عموم قرار دهند، چه برسد به موفقیت­‌ها و دست­آور­دهای اقتصادی، تحصیلی و غیره. و موضوع دقیقا همینجاست.

موضوع اینجاست که شرایط دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اعتماد به نفس انسان­ها را تهدید می­کند، می­پرسید چگونه؟

خب! پاسخ آن مشخص است! با واژه­‌های به نام مقایسه!

هرچقدر هم نسبت به خودمان اعتماد به نفس داشته باشیم، کافی است ۱۰ دقیقه در پیج‌­های سلبریتی­‌های اینستاگرام چرخی بزنیم تا از زندگی سیر شویم!

بله! این یکی از معضلات جامعه‌­ی امروز ماست. شاید شما هم گاهی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید و تصور می‌کنید دچار ضعف در اعتماد به نفس شده‌­اید و خیلی سریع به دنبال راهکار می­گردید.

در این نوشتار در ابتدا به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا اعتماد به نفس تا بدین حد مهم است و علائم عدم اعتماد به نفس چیست و مهم­تر از همه چگونه می­توان آن را درمان کرد. در انتها نیز با چند پیشنهاد سعی خواهیم کرد نگرشتان نسبت به این موضوع را تغییر دهید. با پزشک خوب همراه باشید.

 همچنین بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

اعتماد به نفس و عزت نفس چه تفاوتی با هم دارند؟

پیش از آنکه بخواهیم مفهومی را به خوبی بررسی کنیم، باید بتوانیم آن را از دیگر مفاهیم تمیز دهیم. یکی از مفاهیم بسیار نزدیک به اعتماد به نفس، مفهوم عزت نفس است. به طور مختصر، عزت نفس احساس رضایتی است که به طور کلی از رفتارها، فعالیت‌ها و روابط خود دارید، درحالیکه اعتماد به نفس توانایی و اطمینانی است که به شما اجازه می‌دهد در انجام هر یک از وظایفتان به طور خاص عملکرد عالی داشته باشید.

همانطور که اشاره کردیم در بسیاری از موارد این دو مفهوم در ارتباط نزدیک با هم قرار می‌گیرند اما نباید آن دو را یکی درنظر گرفت. هرچند در ادامه در ارتباط با اعتماد به نفس سخن خواهیم گفت، اما این موارد ممکن است در مورد عزت نفس نیز صادق باشند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین متخصصان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

چرا اعتماد به نفس مهم است؟

شاید گمان کنید داشتن یا نداشتن اعتماد به نفس آنقدرها هم که تصور می‌شود مهم نیست. اما اگر اینطور فکر می­کنید باید بگویم سخت در اشتباه هستید. در واقع، اعتماد به نفس بالا به شما کمک خواهد کرد تا:

  • بتوانید مستقل عمل کرده و مثل یک فرد بالغ رفتار کنید.
  • وقتی مسئولیتی که بر عهده‌­ی شما بوده است را با موفقیت به پایان رسانده­‌اید، نسبت به خودتان احساس غرور کنید.
  • عصبانیت خود را بپذیرید و سعی کنید با مسئولیت­‌هایی که برعهده‌­ی شماست به خوبی کنار بیایید.
  • تجربیات جدید و چالش­‌های متفاوتی را تجربه کنید.
  • در شرایط مورد نیاز به دیگران هم کمک کنید.

عزت نفس اعتماد به نفس

اعتماد به نفس پائین چه اثراتی در پی دارد؟

وقتی یک شخص دچار اعتماد به نفس پایین باشد از قرار گرفتن در شرایطی که احتمال شکست، شرمندگی یا مرتکب اشتباه شدن در آن وجود داشته باشد دوری خواهد گزید. (اجتناب تجربه ای)

این موقعیت­‌ها ممکن است در هر مکانی به سراغ شما بیایند، مثل مدرسه، دانشگاه، محل کار یا هنگام پیدا کردن دوست‌های جدید یا انجام دادن فعالیت‌های جدید. بنابراین هر چقدر هم تلاش کنید از این موقعیت‌ها دوری کنید، یک جا زهر خود را خواهند ریخت و شما را شرمنده و عصبانی می‌کنند.

نکته مهم این است که تمامی موقعیت‌ها یا فعالیت‌های فوق اجزای اصلی و کلیدی یک زندگی اجتماعی سالم هستند و حتی اگر موفق به دوری از آن‌ها شوید، زندگی اجتماعی خود را به ورظه تباهی کشانده‌اید، آن‌ هم به دست خودتان!

بنابراین اگر عدم اعتماد به نفس خود را جدی نگیرید:

  • در روابط اجتماعی خود با والدین، دوستان و دیگر افراد دچار مشکلات عدیده خواهید شد و احتمالا دوست پیدا کردن برای شما مثل نوعی شکنجه خواهد بود!
  • احساس افسردگی، اضطراب، شرمندگی و عصبانیت خواهید کرد.
  • انگیزه خود را بطور کل از دست می‌دهید، چراکه همه دنیا را از چشم یک انسان با احساسات منفی خواهید دید.
  • نسبت به بدن خود احساس خوبی نخواهید داشت. این احساس بد نسبت به بدنتان روی ارتباطتان با دیگران نیز اثر چشم­گیری دارد. اگر از بدن خود راضی نباشید، حتی در هنگام صحبت کردن با دیگران نیز دچار مشکل می­‌شوید چرا که زبان بدنتان هم به همان شکل معیوب خواهد بود.
  • ممکن است به اعتیاد روی بیاورید. وقتی اعتماد به نفستان پایین است دربه‌در به دنبال دلیلی خواهید بود تا احساسات منفی را از خود برانید. آسان‌ترین راه برای رسیدن به لذت‌های زودگذر مصرف الکل و مواد مخدر و وابستگی شدید بدان‌هاست.

نشانه‌های اعتماد به نفس بالا

این سوال برای بسیاری از افراد ممکن است ایجاد شود که از چه راهی می‌توان فهمید که فرد اعتماد به نفس بالایی دارد؟ آیا داشتن اعتماد به نفس بالا نشانه‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد؟
در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که بله، ازجمله نشانه‌های افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، به ندرت دچار شک و ترید خواهند شد. 
  • این دسته از افراد همیشه به دنبال آن هستند تا خودشان باشند. به هیچ عنوان سعی نمی‌کنند تا خود را در جایگاه فرد دیگری قرار دهند. 
  • همواره در زندگی خود یک مسیر مشخص و شخصی را دنبال می‌کنند. 
  • در زمان درست و به وقت مناسب صحبت می‌کنند. 
  • به هیچ عنوان تحت تاثیر حرف دیگران تصمیم خود را تغییر نخواهند داد. 
  • به هیچ عنوان نیازی ندارند تا دیگران آن‌ها را تایید کنند. 
  • از پیشرفت دیگران شاد می‎شوند. 
  • صحبت کردن آن‌ها با صلابت و اقتدار است. 
  • این دسته از افراد به هیچ عنوان از یادگیری مطالب جدید خسته نخواهند شد. 
  • سعی می‌کنند به جای تمرکز به روی حواشی کار، به روی هدف اصلی خود تمرکز کنند. 
  • همیشه در انجام کارها پیش قدم خواهند شد.

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس ضعیف می‌تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات این علائم می‌توانند آشکارتر باشند، اما در برخی موارد می‌توانند بسیار ظریف‌تر باشند.

 

برخی از افراد با اعتماد به نفس پایین در مورد خود منفی صحبت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شوند که دیگران از آن‌ها راضی هستند. در هر صورت، این فقدان ارزش و ارزش شخصی می‌تواند تأثیر منفی جدی بر زندگی و سلامتی داشته باشد.

 همچنین بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

دلایل عدم اعتماد به نفس چیست؟

خب! دلیل اعتماد به نفس چیست؟

آیا ما خودمان مقصر عدم اعتماد به نفسمان هستیم؟

تأثیر محیط و آموزش در این امر چیست؟

در واقع، تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته است. دانشمندان دلایل متعددی را ذکر کرده‌اند، از جمله:

  • وقتی والدین حمایتی که فرد در مراحل مختلف زندگی نیاز دارد را از او دریغ کنند.
  • دوستی با افرادی که اثرات منفی روی فرد می‌گذارند.
  • رخ داد اتفاقات استرس‌آور و ناراحت‌کننده همچون طلاق، جابجایی خانه، رفتن به یک مدرسه جدید و غیره.
  • مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن و یا مبتلا شدن به یک بیماری خطرناک
  • عملکرد نامناسب در مدرسه یا داشتن آرزوهای بسیار غیرمنطقی
  • اضطراب و دلهره بیش از حد
  • مورد قلدری هم‌سالان قرار گرفتن یا احساس تنهایی شدید
  • موضوعات پزشکی پی‌در‌پی

بیشتر بخوانید: مهارت های زندگی چیست؟ آشنایی با مهارت های ده گانه زندگی

علائم عدم اعتماد به نفس چیست؟

حالا می‌دانیم عدم اعتماد به نفس چه نتایجی در پی خواهد داشت.

 هم‌چنین دانستیم ریشه‌ی عدم اعتماد به نفس در چیست؟

سؤال مهم بعدی از این قرار خواهد بود که با دیدن چه علائمی در افراد باید مشکوک شویم که آیا افراد عدم اعتماد به نفس دارند یا خیر. در ادامه علائم عدم اعتماد به نفس را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

  • وقتی یک فرد نسبت به موضوعات جدید بی‌علاقه است و از فرصت‌هایی که در زندگی پیش رویش قرار می‌گیرد به خوبی بهره نمی‌برد. برای مثال شما ممکن است ناگهانی ارتباط خود را با دوستی که جدیدا با او ارتباط برقرار کرده‌اید قطع کنید! آن‌هم بدون دلیل موجه! یا ممکن است یک فرصت شغلی مناسب را بدون دلیل رد کنید و سپس به شدت نسبت به تصمیم خود عصبانی شوید.
  • وقتی یک فرد حس کند دیگران اصلا او را دوست ندارند و یا تمایلی به برقراری ارتباط با آن ندارند، می‌توان آن را نشانه‌ای از عدم اعتماد به نفس در نظر بگیرید. این حس گاهی به سراغ همه‌ی ما می‌آید اما مشکل جایی شروع می‌شود که بدون هیچ دلیل از دیگران انتظار محبت و شقفت داشته باشیم، شاید به این دلیل که اعتماد به نفس کافی نداریم و دائماً نیاز به تأیید شدن از سوی دیگران داریم.
  • یکی دیگر از علائم عدم اعتماد به نفس عدم توانایی در کنار آمدن به عصبانیت و استرس‌هایی است که ممکن است در طول زندگی روزمره بارها و بارها برای همه اتفاق بیفتد. اما گاهی افراد این عصبانیت و استرس را کِش‌دار می‌کنند و تمایلی به پایان دادن به آن ندارند! این عصبانیت و استرس روی دیگر فعالیت‌های ما اثر گذشته و ظاهری بدون اعتماد به نفس از ما برجای می‌گذارد.
  • از دیگر علائم عدم اعتماد به نفس که شاید بیشتر از همه آزاردهنده باشد مقایساتی است که یک فرد با اعتماد به نفس پایین انجام می‌دهد. در واقع فردی با اعتماد به نفس پایین دائما شرایط اقتصادی، اجتماعی و فردی خود را با دیگران مقایسه کرده و بر همین اساس هر روز احساس سرخوردگی بیشتری میکند. این سرخوردگی منجر به بروز رفتارهای ناهنجار مثل صحبت کردن با خود می‌شود.
  • اگر شما از شکست خوردن یا احساس شرمندگی ناشی از درست انجام ندادن یک وظیفه ترس زیادی دارید، باید نگران این باشید که اعتماد به نفستان کافی نیست. این ترس اثرات مخرب زیادی روی زندگیتان دارد، چرا که دائما موقعیت‌هایی که برای موفقیت پیش‌رویتان قرار می‌گیرد را رد می‌کنید. علاوه بر این، این ترس باعث خواهد شد دیگران به شما اعتماد نکنند چون به اصطلاح جربزه لازم برای انجام دادن کارها را ندارید.
  • ترسی که از آن صحبت کردیم ممکن است در پیدا کردن دوست نیز گریبانتان را بگیرد. بنابراین، سخت‌گیری بیش از حد در انتخاب دوست هم ممکن است از نشانه‌های عدم اعتماد به نفس باشد.
  • در نهایت، یکی از علائم عجیب عدم اعتماد به نفس این است که هیچ‌گاه خود را مستحق تشویق و ستایش از سوی دیگران نمی‌دانید حتی اگر در کارتان بسیار موفق بوده‌اید. در واقع هنگامی که کسی از شما تعریف می‌کند نمی‌دانید چطور باید واکنش نشان دهید و احساستان سرراست نیست.

 

چگونه اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

اگر با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبود احساس خود در مورد خودتان انجام دهید. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

  • به افکار خود توجه کنید
    شروع به توجه به افکار منفی خودکاری که هر روز دارید، کنید. هنگامی که افکار منفی به وجود می‌آیند، مهم است که برای شناسایی فعال تحریف‌های شناختی و جایگزینی تفکر غیر مفید با تفکر مثبت تلاش کنید.
  • خودت را ببخش
    اگر تمایل دارید در مورد اشتباهات یا شکست‌های خود نشخوار فکر کنید، مهم است که یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید و ادامه دهید. انجام این کار می‌تواند شما را بر روی کارهایی که می‌توانید در آینده بهتر انجام دهید به جای چیزهای منفی که در گذشته اتفاق افتاده است متمرکز کند.
  • پذیرش خود را تمرین کنید
    مهم است که این ایده را کنار بگذارید که برای داشتن ارزش باید کامل باشید. روی پذیرش آنچه امروز هستید کار کنید. این بدان معنا نیست که شما اهداف یا چیزهایی ندارید که ممکن است بخواهید روی آن‌ها کار کنید، اما مهم است که بدانید دقیقاً همانطور که اکنون هستید ارزش عشق و احترام را دارید از طرف خود و دیگران. .
  • برای خودت ارزش قائل باش
    زمانی را صرف فکر کردن در مورد چیزهایی که انجام داده‌اید و چیزهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید بگذرانید. به خود اجازه دهید بدون مقایسه یا تمرکز روی چیزهایی که دوست دارید تغییر دهید، ارزش و استعدادهایتان را قدردانی کنید.
    برای اینکه برای خود ارزش قائل شوید، نیازی به بهتر بودن ندارید، اما یادگیری ارزش گذاری برای خود می‌تواند به شما کمک کند تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.
    این می‌تواند مفید باشد که در مورد خود مانند یک دوست فکر کنید. با کسی که به او اهمیت می‌دهید و در موقعیت مشابهی قرار داشت چگونه رفتار می‌کنید؟ در بسیاری از موارد، ممکن است متوجه شوید که به آن‌ها درک، صبر، همدلی و مهربانی می‌دهید. بنابراین مهم است که به جای اینکه خودتان را مورد ضرب و شتم قرار دهید، همان حمایت بی‌قید و شرط را از خود نشان دهید.

 

روش‌های افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از افراد با مشکل عدم اعتماد به نفس روبه‌رو هستند. در حال حاضر راه کارهای بسیاری وجود دارد که مشاوران و روانشناسان آن‌ها را به عنوان راهی برای افزایش اعتماد به نفس فرد معرفی کرده‌اند. این راه‌کارها عبارتنداز: 

  • باور داشتن: یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس فرد آن است که خودتان را باور داشته باشید. بسیاری از کارهایی که از نظر ما انجام نشدنی هستند را می‌توان با باور و اعتقاد قلبی انجام داد. 
  • داشتن اطمینان و صحبت کردن با صلابت: صحبت کردن با صلابت، شیوا و رسا می‌تواند نشان دهنده اعتماد به نفس فرد باشد. هیچ وقت فردی که آرام صحبت می‌کند و سرش پایین است نمی‌تواند اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. صدای بلند، رسا، شمرده صحبت کردن و.. می‌تواند از خصوصیات اخلاقی این دسته از افراد باشد. 
  • پوشش مناسب: ظاهر فرد می‌تواند گویای ویژگی‌های شخصیتی بسیاری باشد. خوش پوش بودن فرد و داشتن ظاهری آراسته و مرتب می‌تواند همیشه به روی شخصیت و اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار باشد. 
  • زبان بدن: ظاهر انسان می‌تواند گویای بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی فرد باشد. فردی که خجالتی یا کم رو است را می‌توان از ظاهرش تشخیص داد. داشتن یک زبان بدن مناسب و اصولی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک بسیاری کند. اگر به دنبال رسیدن به موفقیت‌های بالاتری هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که زبان بدن خود را تقویت کنید. 
  • یادگیری: دانستن و یادگیری می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در پیشرفت فرد تلقی شود. تصور کنید که وارد جمعی شده‌اید و هرکسی در حال صحبت کردن در رابطه با موضوعی خاص است، اگر شما هم در رابطه با این موضوعات اطلاعات و علم کافی را داشته باشید به راحتی می‌توانید وارد بحث شوید. با دست گرفتن بحث و گفتگو می‌توانید روی افزایش اعتماد به نفس فرد خود و دیگران تاثیر بگذارید. 
  • مثبت نگر بودن: همانطور که انرژی منفی و افکار منفی می‌تواند در رسید به آرزوهایتان تاثیرگذار باشد، قطعا انرژی مثبت و افکار مثبت هم می‌توانند به همین اندازه تاثیرگذار باشند. داشتن حس و حال خوب و انرژی مثبت علاوه بر اینکه می‌تواند در بهبود حال روحی شما تاثیرگذار باشد، می‌تواند موجب بهبود وضعیت جسمی فرد شود. 
  • ورزش کردن: یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در افراد، ورزش کردن است. هر روز ورزش کردن می‌تواند در کسب موفقیت و افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر بسیاری بگذارد. ورزش کردن می‌تواند وضعیت جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. 
  • فکر کردن به موفقیت‌های قبلی: سعی کنید همیشه موفقیت‌های قبلی که داشتید را برای خود یادآوری کنید. به یاد آوردن این موفقیت‌ها می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و افزایش انگیزه فرد برای ادامه مسیر باشد. اگر شما در گذشته به موفقیتی رسیده‌اید پس باور داشته باشید که اکنون هم می‌توانید به موفقیتی بالاتر از آن دست پیدا کنید. 
  • دوری از منفی نگری: سعی کنید منفی نگر نباشید، جذب کردن انرژی منفی می‌تواند شما را از رسیدن به رویاهایتان منع کند. سعی کنید همیشه از افراد منفی باف که همیشه لفظ تو نمی‌توانی، این برای تو مناسب نیست و… دارند دوری کنید. حتی اگر شما به حرف‌های آن‌ها بها ندهید این افکار و انرژی‌ها می‌توانند به روی اعتماد به نفس و شرایط روحی شما تاثیر بگذارند. 
  • فرار از منطقه امن فکری: همه افراد منطقه امنی در ذهن خود دارند که دوست ندارند آن را ترک کنند. در صورتی که ترک کردن آن در بیشتر موارد می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت فرد شود. اگر به دنبال پیشرفت هستید و می‌خواهید کارهای بزرگ انجام دهید بهتر است کمی ریسک پذیر باشید. سعی کنید پای خود را از منطقه امن فراتر بگذارید. 
  • تجسم موفقیت: همیشه تجسم کردن می‌تواند به کسب موفقیت و رسیدن به جایگاه‌های بالاتر کمک بسیاری کند. بیشتر انسان‌ها تصورگرا نیستند، اما علم روانشناسی در این زمینه ثابت کرده است که هر آنچه تصور کنید به واقعیت تبدیل خواهد شد. پس برای افزایش اعتماد به نفس خودتان و بدست آوردن آنچه می‌خواهید باید ابتدا آن را تصور کنید. 

‌‌

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

بهترین مشاوران فردی

 

راه‌های دیگر برای بهبود عزت نفس پایین

در اینجا چند تکنیک ساده دیگر وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

  1. تشخیص دهید که در چه چیزی مهارت دارید
    همه ما در چیزی خوب هستیم، خواه آشپزی، آواز خواندن، انجام پازل یا دوست بودن. ما همچنین تمایل داریم از انجام کارهایی که در آن‌ها مهارت داریم لذت ببریم، که می‌تواند به تقویت روحیه شما کمک کند.
  2. روابط مثبت ایجاد کنید
    اگر متوجه شدید که افراد خاصی تمایل دارند شما را پایین بیاورند، سعی کنید زمان کمتری را با آن‌ها بگذرانید یا به آن‌ها بگویید که در مورد گفتار یا اعمال آنها چه احساسی دارید.
  3. سعی کنید با افرادی که مثبت هستند و از شما قدردانی می‌کنند رابطه برقرار کنید.
  4. با خودت مهربان باش
    مهربان بودن با خود به این معناست که در مواقعی که احساس می‌کنید می‌خواهید از خود انتقاد کنید، با خودتان مهربان باشید.
  5. فکر کنید در موقعیتی مشابه به یک دوست چه می‌گویید. ما اغلب به دیگران توصیه‌های بسیار بهتری نسبت به خودمان می‌دهیم.
  6. یاد بگیرید که قاطع باشید
    قاطعیت یعنی احترام گذاشتن به عقاید و نیازهای دیگران و همین انتظار از آن‌ها. یک ترفند این است که به افراد دیگری که قاطعانه عمل می کنند و از کارهایی که انجام می دهند کپی می کنند نگاه کنید.
    این نیست که وانمود کنید کسی هستید که نیستید. این است که نکات و نکاتی را از افرادی که شما تحسین می کنید دریافت می‌کند و اجازه می دهد واقعی شما ظاهر شود.
  7. شروع کن “نه” گفتن
    افراد با عزت نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که باید به دیگران بله بگویند، حتی زمانی که واقعاً نمی‌خواهند. خطر این است که شما بیش از حد بار سنگین، رنجیده، عصبانی و افسرده شوید.
    در بیشتر موارد، نه گفتن باعث ناراحتی روابط نمی‌شود. ادامه نه گفتن، اما به روش‌های مختلف، تا زمانی که پیام را دریافت کنند، می‌تواند مفید باشد.
  8. به خودت چالش بده
    همه ما گاهی اوقات از انجام دادن کارها عصبی یا ترس داریم. اما افراد با عزت نفس سالم اجازه نمی‌دهند این احساسات آن‌ها را در تلاش برای چیزهای جدید یا چالش‌ها متوقف کند.
    برای خود هدفی تعیین کنید، مانند شرکت در یک کلاس ورزشی یا رفتن به یک موقعیت اجتماعی. دستیابی به اهداف به افزایش عزت نفس شما کمک می‌کند.

 

چگونه عدم اعتماد به نفس را درمان کنیم؟

همانطور که دیدید عدم اعتماد به نفس اثرات بسیار مخربی روی زندگی فردی و اجتماعی شما خواهد داشت. اما نگران نباشید! راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با پیروی از آن‌ها تلاش کنید اعتماد به نفس خود را بهبود بخشید.

دامنه‌ی اثرات مخرب عدم اعتماد به نفس را دست‌کم نگیرید. هیچ‌چیز به اندازه‌ی عدم اعتماد به نفس نمی‌تواند شما را به سمت گوشه‌گیری و منزوی شدن ببرد.

ببینیم راه‌های درمان اعتماد به نفس چیست؟

  • کارهای مورد علاقه­‌تان را بیشتر انجام دهید:

انجام کاری که انجامش را دوست دارید از چند جهت اهمیت دارد. اول آنکه باعث می‌شود دست از فکر کردن در مورد موضوعات منفی بردارید. دوم آنکه حس لذت ناشی از به پایان رساندن موفقیت‌آمیز یک کار را در شما تقویت می‌کند. برای مثال اگر آشپز خوبی هستید، برای غذا درست کردن بیشتر وقت بگذارید و دوستانتان را برای یک دورهمی دعوت کنید.

  • موضوعات مثبتی که برایتان اتفاق می‌افتد را یادداشت کنید:

با تمام اتفاقات ناراحت‌کننده و منفی که هر روزه به سراغمان می‌آیند، بد نیست گاهی به اتفاقات نه چندان مهم ولی بسیار تأثیرگذاری که برایمان اتفاق می‌افتند نیز فکر کنیم. برای مثال شاید بهتر است بیاد بیاورید روزی برای نجات دادن یک بچه گربه چندین ساعت تلاش کردید و سپس از سوپرمارکت شیر خریدید و تا آخر شب دلتان نیامد حیوان زبان‌بسته را رها کنید تا مادرش را پیدا کردید. اتفاقات این‌چنینی شاید چندان مهم نباشند اما پله پله اعتماد به نفستان را بهبود می‌دهند.

  • اکانت‌هایی که مطابق میلتان نیستند را فالو نکنید:

اگر افرادی که در صفحات اجتماعیتان دنبال می‌کنید حس خوبی به شما نمی‌دهند، دست از فالو کردنشان بردارید. مثلاً ممکن است از فرد بدن خودتان راضی نباشید و با مشاهده اندام جذاب و زیبای سلبریتی‌ها حس بیزاری از بدنتان را چند برابر کنید. یا ممکن است همیشه حسرت خودرویی را داشته باشید که فلان بازیکن فوتبال چندتا چندتا دارد! پس احساسات منفی خودتان را با فالو کردن این افراد تشدید نکنید.

  • بیشتر ورزش کنید:

ورزش و تمرین باعث می‌شود اندورفین در بدنتان آزاد شود. رهاسازی اندورفین در بدنتان موجب کاهش استرس می‌شود. این ورزش و تمرین می‌تواند شامل بدن‌سازی، ورزش‌های گروهی و یا حتی شرکت در کلاس‌های رقص باشد. این کاهش استرس قطعا منجر به بهبود اعتماد به نفس و معاشرت بیشتر با دیگران می‌شود.

  • برای خود اهداف کوتاه مدت تعریف کنید:

ممکن است شما بتوانید بر مشکلات و چالش‌های زیادی فائق آیید که از نظر خودتان بسیار کم اهمیت باشد. اما در عوض شما می‌بایست برای موفقیت‌های کوچکتان هم ارزش قائل شوید و به خود جایزه بدهید. این جوایز به ظاهر کم اهمیت حس از خود راضی بودن را در شما تقویت کرده و اعتماد به نفستان را بهبود می‌بخشد.

  • از دیگران تعریف کنید:

یکی از راه‌هایی که می‌توانید حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، ایجاد این حس در دیگران است. با آگاهی از اینکه شما دیگران را خوشحال می‌کنید، از محبت خود نسبت به دیگران احساس لذت خواهید کرد که منجر به احساس بهتر از خودتان و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

 

از مشاوره نهراسید

آن دورانی که با مراجعه به روان­شناس خود را در معرض استهزای دیگران قرار می­‌دادیم گذشته است.

حالا دیگر مراجعه به روانشناس خوب به علت عدم اعتماد به نفس برابر با مراجعه به دکتر بعد از سرماخوردگی است.

همه پذیرفته­‌اند افراد متخصص بهترین گزینه جهت کمک به افراد با اعتماد به نفس پایین هستند.

تنها چند جلسه رواندرمانی و مشاوره کافیست تا پزشکات دریابند ریشه‌های عدم اعتماد به نفس شما کجاست و تا چه میزان در شما نهادینه شده است.

تنها با شناخت ریشه و عمق عدم اعتماد به نفستان است که ‌می‌توانید به خود کمک کنید. هرچند فضای مجازی و اینترنت پر شده است از اطلاعاتی که شاید به شما کمک کند نقش پزشک خود را بازی کنید، اما هیچ‌چیز جای هم‌نشینی با یک متخصص را نخواهد گرفت. بنابراین، از مراجعه به روانشاس هراس نداشته باشید و سعی کنید بهترین استفاده را از آنها ببرید.

 

سوالات متداول

  • آیا راه کار دقیق و قطعی برای افزایش اعتماد به نفس فرد وجود دارد؟
  • در واقع با استفاده از راه‌کارهایی که در این متن عنوان کردیم می‌توانید نسبت به افزایش اعتماد به نفس خود اقدام کنید. پس برای کسب اطلاعات جامع‌تر به ابتدای این مطلب مراجعه کنید. 
  • چه نشانه‌هایی می‌تواند نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس باشد؟
  • در واقع ترس از حرف زدن و انتقاد از دیگران، آرام صحبت کردن، ترس از انجام دادن کارها، گوشه‌گیری، مقایسه با دیگر افراد و… می‌تواند به عنوان نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس فرد معرفی شود. 
  • کدام افراد اعتماد به نفس بالایی دارند؟
  • افرادی که ریسک پذیر باشند، از خود اطمینان داشته باشند، از دیگران تعریف کنند و در زمان حال زندگی کنند، کاریزمای بالایی داشته باشند و…. افرادی هستند که اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند. 
  • آیا زبان بدن می‌تواند تاثیر بسیاری در اعتماد به نفس فرد داشته باشد؟
  • بله، در واقع باید بگوییم که داشتن یک زبان بدن درست و اصولی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس فرد در حین صحبت کردن تاثیر بسیاری بگذارد. 

نویسنده: میترا سیفان – روانشناس

در صورتی که نیاز دارید  اعتماد به نفس حود را افزایش دهید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصص ها در زمینه افزایش اعتماد به نفس نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای افزایش اعتماد به نفس

 

خوانندگان محترم لطفا تجربه های خود دز زمینه بهبود اعتماد به نفس و راهکارهایی که اتخاذ کردید را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. و اگر سوالی در این زمینه دارید، مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.