اختلال عملکرد جنسی مانع از رضایت فرد یا زوج از انجام فعالیت جنسی می‌شود. در واقع این اختلال مشکلی است که ممکن است در هر مرحله از فرآیند رابطه جنسی برای زن یا مرد پیش آید. اختلال عملکرد جنسی یکی از اختلالات رایج در بین افراد است که بسیاری به دنبال رفع آن هستند. در این مقاله قصد داریم به مفاهیم مرتبط با این اختلال بپردازیم؛ پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

 

برای ارضا نشدن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

مشاهده لیست بهترین دکتر‌ها

 

دلایل ارضا نشدن زنان

علت ارضا نشدن زنان در روابط جنسی، دارای جنبه‌های روحی روانی و جسمی و فیزیکی است که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

جنبه روحی و روانی

دلایلی چون خستگی، استرس روزانه و مشکلات مالی از علت‌های مهم در زمینه روح و روان زنان برای ارضا نشدن آن‌ها است. دلایل زیر نیز باعث ارضا نشدن زنان می‌شود.

  • ذهنیت و تصویر بد از مقاربت: بعضی باورها و اعتقادات فرهنگی و سنتی باعث می‌شود تا فرد این عمل جنسی را گناه یا نادرست بداند.
  • ترس از رابطه جنسی: برخی از زنان نسبت به رابطه جنسی ترس دارند؛ چرا که نگران عوارض پس از آن مانند بارداری و بیماری‌های مقاربتی یا دردناک بودن رابطه هستند.
  • مشکلات عاطفی: برخی رفتارها چون خشونت همسر، خجالت زن از نزدیکی به همسر خود، تجربه سوء استفاده جنسی یا عاطفی، عدم صمیمیت، مشاجره داشتن و خیانت و عدم اعتماد باعث بروز مشکلات عاطفی در زن می‌شود.
  • عدم پیش‌نوازی کافی: ناتوانی زن در بیان نیازهای جنسی و نوازش نادرست و ناقص باعث ارضا نشدن زن در رابطه جنسی می‌شود.

Sexual Dysfunction treatment

عوامل نامبرده باعث ارضا نشدن زن در هنگام دخول و بی‌میلی جنسی او می‌شود.

جنبه جسمی و فیزیکی

در برخی مواقع زن میل جنسی به برقراری رابطه دارد؛ اما بدن او بعد از تحریک، آمادگی لازم برای به ارگاسم رسیدن را ندارد. هر یک از موارد زیر به عنوان علل جسمی و فیزیک ارضا نشدن زن شناخته می‌شود.

اختلالات هورمونی

بهم ریختگی تعادل هورمون‌های بدن باعث کاهش میل جنسی در زنان می‌شود که در نهایت منجر به ارگاسم نرسیدن می‌گردد.

واژینیسموس

برخی از زنان پس از تحریک شدن، تمایل به نزدیکی دارند؛ اما آلت مردانه به دلیل بروز بیماری واژینیسموس(احساس درد در حین دخول) و انقباض غیرارادی نمی‌تواند دخول کند.

درد و خونریزی موقع نزدیکی

عواملی چون خشکی و عفونت واژن باعث بروز درد و خونریزی در نزدیکی و حین انجام رابطه جنسی می‌شود. به همین علت خانم‌هایی که به این مشکل مبتلا هستند از رابطه جنسی خود لذت نمی‌برند.

بیماری‌های جسمی

برخی از بیماری‌های جسمی مانند دیابت و ام اس بر روی اعصاب زنان تاثیر می‌گذاردو باعث ایجاد اختلال در ارگاسم فرد می‌شود. انواع سرطان دستگاه تناسلی و جراحی‌های ناحیه لگن از سایر عوامل فیزیکی و جسمی آنورگاسمی در زنان است. آنورگاسمی به معنای ناکارآمدی جنسی است که مانع رسیدن فرد به اوج لذت جنسی می‌شود.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروهای ضدافسردگی، فشار خون و ضدحساسیت نیز باعث نرسیدن فرد به اوج لذت جنسی می‌شود.

گشادی واژن در زنان

گشادی دهانه و کانال واژن یکی از دلایل رایج عدم رسیدن زنان به ارگاسم و نارضایتی همسر آن‌ها است. گشادی واژن در طی بالا رفتن سن، زایمان طبیعی و برخی دلایل دیگر رخ می‌دهد.

یائسگی در زنان

زنان زیادی در دوران یائسگی خود به علت کاهش سطح استروژن خود، در حین برقراری رابطه جنسی به درستی ارضا نمی‌شوند. در واقع کاهش استروژن باعث آتروفی یا همان خشکی واژن، دردهای مقاربتی و کاهش خونرسانی به بخش‌های داخلی و خارجی واژن می‌شود.

به همین علت، دلایل بالا باعث به تاخیر یا عدم ارگاسم رسیدن زنان یائسه می‌شود. این مشکلات در زنان شیرده نیز ممکن است بطور موقت یا دائم رخ دهد.

بزرگی کلاهک کلیتوریس در زنان

تغییرات هورمونی به دلیل یائسگی، می‌تواند باعث بزرگ شدن کلاهک کلیتوریس(هود) در زنان شود. بزرگی هود کلیتوریس(یکی از حساس‌ترین نقاط واژن) مانع از تحریک آن در برقراری رابطه جنسی می‌شود که یکی از دلایل مهم در آنورگاسمی است.

اگر علت آنورگاسمی در زنان به دلیل مشکلات جسمی باشد، برای رفع مشکل ارضا نشدن باید به پزشک زنان مراجعه کرد. متخصص زنان با معاینه بیمار، علت ارضا نشدن او را تشخیص می‌دهد و راه‌های درمانی را به فرد توضیح می‌دهد.

Female Sexual Dysfunction

دلایل ارضا نشدن مردان

علت ارضا نشدن مردان در روابط جنسی، دارای جنبه‌های روحی روانی و جسمی و فیزیکی است که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

خودارضایی یا استمنا

برخی از مردان خود را به سبک و سیاق خاصی تحریک می‌کنند که این امر موجب شکل‌گیری یک شیوه خاص از انزال و ارگاسم در آن‌ها می‌شود. اینگونه مردها زمانی که با همسر خود همبستر می‌شوند، دچار مشکلاتی می‌شوند. چرا که همسر او از شیوه تحریک شدن خاص شوهرش اطلاعی ندارد یا ممکن است به شکلی که خود مرد می‌پسندد، انجام ندهد. در طی این مشکلات مرد در رابطه با همسر خود به درستی به انزال و ارگاسم نمی‌رسد.

استرس و فشارهای روانی

برخی افکار مانند عصبانی بودن از همسر خود، ترس از حامله شدن او و برخی باورهای جنسی غلط که ممکن است در فرهنگ‌های مختلف وجود داشته باشد؛ باعث بروز مشکل در رسیدن به انزال و ارگاسم مرد می‌شود.

همچنین استرس و اضطراب نیز به عنوان یکی از اثرگذارترین عامل‌ها در ارگاسم نرسیدن مردان شناخته شده است. زمانی که فرد از نظر جسمی در حد متعادلی قرار نداشته باشد، اضطراب ناموفق بودن در رابطه جنسی باعث ناتوانی او در برقراری این رابطه می‌شود. جالب است بدانید ارگاسم صرفا جسمی نیست و روح، روان و  آرامش فرد نیز در آن اثرگذار است.

وجود نگرش “دهنده بودن مرد” در برقراری رابطه جنسی

معاشقه و رابطه جنسی باید به گونه‌ای باشد که در طی آن دو طرف رابطه از آن لذت ببرند. اما برخی مردها طبق تفکرات قبلی و چیزهایی که آموختند، تجسم می‌کنند که در طی رابطه جنسی باید تنها دهنده لذت به همسر خود باشند و این کار را وظیفه خود می‌دانند. مردانی که دارای چنین تفکری هستند، در طی رابطه به تجربه همسر خود اتکا کردند. وجود این باور و طرز فکر باعث می‌شود تا تمرکز جنسی آن‌ها از روی عملکرد خود برداشته شود و به انزال و ارگاسم نرسند.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها مانند داروهای روانی، مسکن، داروهای پرفشار کردن خون و غیره مانع از رسیدن مردان به انزال و ارگاسم می‌شود.

بیماری‌ها و مشکلات جسمانی

برخی بیماری‌ها مانند دیابت، ام اس و سایر بیماری‌های جنسی و جسمی باعث آسیب رسیدن به فرآیند انزال و ارگاسم می‌شود. همچنین جراحی‌های مربوط به پروستات نیز ممکن است انزال مرد را به طرز زیادی کاهش دهد.

افزایش سن

افزایش سن از دو سو بر کاهش انزال و ارگاسم مرد تاثیر می‌گذارد. در جهت اول، افزایش سن باعث می‌شود آلت مرد به تحریک بیشتری نیاز داشته باشد تا به انزال و ارگاسم برسد. البته که این مورد یک موضوع طبیعی است؛اما باعث ایجاد نگرانی‌هایی در برخی از مردان می‌شود که همین فشار ذهنی ممکن است احتمال نرسیدن آن‌ها به انزال و ارگاسم را تقویت کند.

در جهت دوم، با افزایش سن ماهیچه‌های لگن که در انزال و ارگاسم تاثیرگذار هستند، به مرور ضعیف می‌شوند؛ که این موضوع مانعی برای رسیدن افراد به انزال و ارگاسم می‌شود.

sexual dysfunction concept

عوارض ارضا نشدن

ارضا نشدن در زنان و مردان هر یک دارای عوارضی است که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

عوارض ارضا نشدن در زنان

زن‌ها دارای شخصیتی حساس با روحیات نرم و لطیف هستند که در صورت بروز مشکل در روند رابطه جنسی آن‌ها، دچار مشکلات عاطفی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد عوارض روحی ارضا نشدن در زنان تنها زمانی رخ می‌دهد که بطور کلی در ارگاسم مشکل داشته باشند و نتوانند حس لذت‌بخشی را تجربه کنند.

مشکلاتی چون افسردگی، پرخاشگری، ناآرامی، فشار، استرس و گوشه‌گیری از جمله عوارض ارضا نشدن زنان در لند مدت است که سبب ایجاد فاصله عاطفی در بین زن و مرد می‌شود. در واقع اگر ارضا نشدن زن به مدت طولانی ادامه یابد احتمال بروز اختلال ارگاسم در آینده وجود خواهد داشت که این اتفاق خود به عنوان عوارض جسمی در ارضا نشدن زن شناخته می‌شود.

عوارض ارضا نشدن در مردان

عوارض انزال به فرد و علت آن وابسته است؛ اما در گذر زمان عدم انزال باعث بروز مشکلات روانی در آقایان می‌شود. برای مثال فردی که دارای اختلال جنسی است، ممکن است دچار پشیمانی یا خجالت نیز شود و مشکلاتی در رابطه زناشویی برای پیش آید. در واقع ممکن است شریک زندگی آن مرد، از برقراری رابطه با فرد دارای اختلال عملکرد جنسی ناامید شود. مشکلات روانشناختی این چنینی منجر به بروز مشکلات روانی چون افسردگی یا اضطراب و استرس می‌شود.

درمان ارضا نشدن

بیشتر اختلالات جنسی مانند ارضا نشدن را می‌توان با راه‌های جسمی یا روانی درمان کرد. در ادامه به بیان هر یک از این راه‌ها می‌پردازیم.

دارو درمانی

زمانی که مصرف یک داروی خاص باعث اختلال عملکرد فرد و ارضا نشدن آن در طی رابطه جنسی شود، با تغییر آن دارو می‌توان به درمان بیمار کمک کرد. مصرف داروهایی چون سیلدنافیل، تادالافیل، واردنافیل و آوانافیل با افزایش جریان خون در آلت تناسلی مردان، باعث بهبود مشکل ارضا نشدن در آن‌ها می‌شود. داروهای فلیبانسرین و برملانوتاید نیز در درمان مشکل ارضا نشدن زنان نیز موثر خواهد بود.

وسایل مکانیکی

استفاده از برخی وسایل مانند دستگاه‌های خلاء و کاشت آلت تناسلی در درمان ارضا نشدن مردان نیز موثر خواهد بود. همچنین دستگاه‌های گشادکننده نیز ممکن است برای زنان مبتلا به تنگی واژن نیز موثر باشد و در درمان مشکل ارضا نشدن آن‌ها مفید واقع شود. وسایل دیگری چون ویبراتور نیز برای کمک در بهبود لذت جنسی مفید واقع می‌شود.

Sex Therapist

سکس درمانی

درمانگران جنسی از جمله افرادی هستند که می‌توانند مشکلا ارضا نشدن افراد را درمان کنند. همچنین این درمانگران در اغلب موارد مشاوران زناشویی خوبی هستند. زن و مردی که تمایل به داشتن یک رابطه جنسی لذت‌بخش دارند، با مراجعه به دراین درمانگر می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

رفتار درمانی

رفتار درمانی یکی دیگر ازروش‌ها برای درمان مشکل ارضا نشدن افراد است. این روش دارای تکنیک‌های متفاوتی است که تمرکز آن بر رفتار فرد خواهد بود.

روان درمانی

روان درمانی نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی در نظر گرفته می‌شود. مراجعه به یک مشاور و متخصص در حوزه روح و روان، به فرد بیمار کمک می‌کند تا آسیب‌های جنسی دوران گذشته خود را فراموش کند و احساس ترس، اضطراب، گناه و ضعف را از خود دور کند. رفع تمامی مشکلات ذکر شده در عملکرد جنسی فرد تاثیر مستقیم دارد.

آموزش و ارتباطات

آموزشات جنسی به فرد کمک می‌کند تا در اضطراب عملکرد جنسی خود غلبه کند و با تمرکز بر رابطه جنسی خود، مشکل ارضا نشدن خود را برطرف کند. گفتگو با شریک زندگی و بیان نیازها و نگرانی‌ها باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات جنسی مانند ارضا نشدن می‌شود.

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین از متخصصان اختلالات جنسی دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

برو به صفحه متخصص‌ها