انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی، بیماری‌هایی هستند که به شکل خیال‌پردازی‌ها یا رفتارهای جنسی غیرعادی، انحرافی، عجیب و متناقض با فرهنگ شکل می‌گیرند. افرادی که دچار انحراف جنسی هستند، لذت جنسی را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توانند به محرک‌های شهوانی به صورت بهنجار پاسخ دهند. رفتارهای انحراف جنسی به صورت وسواسی انجام می‌شوند. این بیماران مکررا در رفتار انحراف جنسی خود گرفتار می‌شوند و قادر به کنترل تکانه‌های جنسی خود نیستند. در شرایط پراسترس، اضطراب‌زا، یا افسرده‌کننده احتمال انجام این رفتارهای منحرف جنسی بیشتر می‌شود.

انحراف جنسی چیست؟

انحراف جنسی در واقع یک نوع اختلال جنسی در افراد است ، در این نوع اختلال فرد به دنبال روابطی غیرطبیعی و خارج از عرف است. افرادی که دارای انحراف جنسی هستند ویژگی‌هایی چون داشتن روابط با همجنس خود، سادیسم جنسی، مازوخیسم جنسی، حیوان خواهی، خود ارضایی، شی پرستی، چشم چرانی، کودک آزادی، مبدل پوشی، تماشاگری جنسی و… دارند.
انحراف جنسی بیشتر در آقایان دیده شده است، در مقابل بیشتر زنان درگیر مازوخیسم هستند. مردانی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است بارها و بارها تصمیم بر ترک آن بگیرند، اما توانایی انجام این کار را ندارند.
انحراف جنسی را می‌توان یک بیماری به شکل تکانه، خیال‌پردازی، رفتار جنسی و… عنوان کرد.

دلایل انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجار

با وجود پیشرفتی که علم پزشکی در زمینه‌های مختلفی داشته است، هنوز مشخص نیست که علت اصلی بروز این پدیده چه چیزی بوده است. به گفته بسیاری از پزشکان شاید بتوان ضعف در دوران کودکی، بلوغ زودتر از موعد، شرایط مختلف، اشیا و موقعیت‌های مختلف و… را از دلایل بروز این بیماری عنوان کرد. پزشکان دیگری برای بروز علائم این بیماری و دلایل آن دو فرضیه را مطرح کردند:

  • فرضیه یادگیری: در واقع این فرضیه ارتباط بین یک عمل جنسی در دوران کودکی را که منجر به یادگیری می‌شود، عامل به وجود آورنده اختلالات نابهنجاری جنسی می‌داند.
  • فرضیه روانپوشی اختلال جنسی: این نوع فرضیه ناشی از تثبیت در یکی از مراحل روانی-جنسی رشد است. 

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روان درمانگر

 

انواع انحرافات جنسی

آلت نمایی (عورت نمایی)

انحراف جنسی آلت‌نمایی یعنی اقدام مکرر به نشان دادن اعضای تناسلی به‌ منظور رسیدن به هیجان و تحریک جنسی به فرد غریبه‌ای که انتظار چنین عملی را ندارد. افراد دچار این مشکل، نیاز به غافل‌گیری، تکان‌دادن یا تاثیرگذاری بر طعمه‌های خود دارند. این عارضه معمولا محدود به نشان دادن است و فرد بیش از این حد پیش نمی‌رود، زیرا قصد برقراری رابطه جنسی با طرف مقابل را ندارد. در حقیقت تماس واقعی جنسی با قربانی در این حالت نادر است، اما ممکن است فرد حین نمایشگری یا تخیل درباره آن به خودارضایی بپردازد. افراد نمایشگر از نظر شخصیتی دچار احساس عدم اطمینان نسبت به توانایی جنسی و از نظر اجتماعی منزوی هستند.

اوروفیلیا

در این نوع انحارف جنسی، فرد از ادرار کردن به روی شریک جنسی خود یا حالت برعکس آن لذت می‌برد. 

اتوگاینفیلی

در این نوع انحراف جنسی، یک مردی که به پارافیلیا مبتلا است به وسیله تصور و تخیل خود به ارگاسم می‌رسد. 

پارتیالیسم

در این انحراف جنسی، معمولا تمرکز فرد به روی یکی از اعضای بدن است. برخی از افراد تنها با آلت تناسلی برانگیخته نخواهند شد بلکه گاهی اوقات فرم بدن، فرم سینه‌ها و… موجب برانگیختگی فرد خواهد شد.

نمایشگاه گرایی (چشمک زدن)

نمایشگاه گرایی شامل کسی است که غریبه‌های خود را در معرض یک غریبه بی‌خبر قرار می‌دهد. فرد مبتلا به این مشکل که گاهی اوقات “فلاشر” نامیده می‌شود، احساس می‌کند که باید قربانیان خود را غافلگیر کند، شوکه کند یا تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت معمولاً محدود به قرار گرفتن در معرض است و هیچ پیشرفت مضر دیگری حاصل نمی‌شود. یادگیری، “معرض نامناسب” غیرقانونی است. با این حال، فرد ممکن است در حین افشای خود یا در حالی که در مورد افشای خود خیال پردازی می‌کند، خودارضایی کند.

فتیشیسم

افراد مبتلا به فتیش، تمایلات جنسی مرتبط با اشیاء غیر زنده دارند. فرد با پوشیدن یا دست زدن به شی، تحریک جنسی می‌شود. به عنوان مثال، هدف یک فتیش می‌تواند یک کالای لباس باشد، مانند لباس زیر، لباس لاستیکی، کفش زنانه، لباس زیر زنانه یا لباس زیر. فتیش ممکن است جایگزین فعالیت جنسی با یک شریک شود یا ممکن است در فعالیت جنسی با یک شریک مشتاق ادغام شود. هنگامی که فتیش تنها موضوع میل جنسی می‌شود، اغلب از روابط جنسی اجتناب خواهد شد. یک اختلال مرتبط به نام جزئی گرایی، شامل تحریک جنسی توسط بخشی از بدن مانند پا، سینه یا باسن است.

فوت فتیش چیست و چه علتی دارد؟ علائم و درمان فتیش پا

فروتریسم

در این مشکل، تمرکز تمایلات جنسی فرد بر لمس یا مالیدن اندام تناسلی او به بدن یک فرد ناآشنا و ناراضی است. در بیشتر موارد کف تراشی، مردان ناحیه تناسلی خود را بر روی یک ماده، اغلب در مکان‌های عمومی شلوغ می‌مالند. تماس برقرار شده با شخص دیگر غیرقانونی است.

پدوفیلی

افراد مبتلا به پدوفیلی، تخیلات، اصرار یا رفتارهایی دارند که شامل فعالیت جنسی غیرقانونی با کودک یا کودکان است. کودکان درگیر معمولاً ۱۳ سال یا کمتر هستند. این رفتار شامل درآوردن لباس کودک، تشویق کودک به تماشای خودارضایی فرد آزارگر، لمس یا نوازش اندام تناسلی کودک و انجام اعمال جنسی به زور با کودک است.

برخی از پدوفیل‌ها که به عنوان پدوفیل‌های انحصاری شناخته می‌شوند، فقط جذب کودکان می‌شوند و جذب بزرگسالان نخواهند شد. برخی فعالیت خود را محدود به زنای با محارم می‌کنند که فقط شامل فرزندان خود یا بستگان نزدیک می‌شود. برخی دیگر کودکان دیگر را قربانی می‌کنند. پدوفیل‌های درنده ممکن است از زور استفاده کنند یا آن‌ها را تهدید کنند که در صورت افشای سوء استفاده چه اتفاقی خواهد افتاد. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از نظر قانونی موظف به گزارش چنین سوء استفاده از خردسالان هستند.
فعالیت پدوفیلی به معنای تجاوز جنسی است و جرمی است که مجازات آن حبس است.

مازوخیسم جنسی

افراد مبتلا به این اختلال از عمل واقعی نه شبیه سازی شده تحقیر، ضرب و شتم یا رنج کشیدن برای رسیدن به هیجان و اوج جنسی استفاده می‌کنند. این اعمال ممکن است محدود به تحقیر کلامی باشد یا ممکن است شامل ضرب و شتم، بند انداختن یا بدرفتاری باشد. مازوخیست‌ها ممکن است با اعمالی مانند بریدن یا سوراخ کردن پوست یا سوزاندن خود، خیال پردازی‌های خود را بر روی خود انجام دهند. یا ممکن است به دنبال شریکی بگردند که از تحمیل درد یا تحقیر دیگران لذت می‌برد. فعالیت‌هایی که با یک شریک زندگی می‌کنند شامل اسارت، کتک زدن و تجاوز جنسی شبیه‌سازی شده است.

فانتزی‌ها و فعالیت‌های سادومازوخیستی در میان بزرگسالان موافق غیر معمول نیست. با این حال، در بیشتر این موارد، تحقیر و سوء استفاده به صورت فانتزی انجام می‌شود. شرکت کنندگان آگاه هستند که این رفتار یک “بازی” است و از درد و آسیب واقعی اجتناب می‌شود. یک فعالیت مازوخیستیک بالقوه خطرناک، گاهی کشنده، خفگی جزئی اتوروتیک است. با این فعالیت، فرد از طناب، طناب یا کیسه‌های پلاستیکی برای ایجاد حالت خفگی (قطع تنفس) در نقطه ارگاسم استفاده می‌کند. این کار برای تقویت ارگاسم انجام می‌شود، اما گاهی اوقات مرگ‌های تصادفی رخ می‌دهد.

سادیسم جنسی

افراد مبتلا به این اختلال فانتزی‌های مداوم دارند که در آن هیجانات جنسی ناشی از تحمیل رنج روانی یا جسمی (از جمله تحقیر و وحشت) به شریک جنسی است. این اختلال با اعمال جزئی پرخاشگری در فعالیت جنسی عادی متفاوت است – برای مثال، رابطه جنسی خشن. در برخی موارد، سادیست‌های جنسی می‌توانند شریک‌هایی را برای شرکت در فعالیت‌های سادیستی بیابند.
در شدیدترین حالت، سادیسم جنسی شامل فعالیت‌های غیرقانونی مانند تجاوز، شکنجه و حتی قتل است که در این صورت مرگ قربانی باعث ایجاد هیجان جنسی می‌شود. لازم به ذکر است که در حالی که تجاوز ممکن است بیان سادیسم جنسی باشد، تحمیل رنج برای اکثر متجاوزان انگیزه نیست و درد قربانی عموماً هیجان جنسی متجاوز را افزایش نمی‌دهد. در عوض، تجاوز شامل ترکیبی از رابطه جنسی و کسب قدرت بر قربانی است. این افراد نیاز به درمان شدید روانپزشکی دارند و ممکن است به خاطر این فعالیت‌ها زندانی شوند.

مطلب مرتبط: اعتیاد به پورن؛ شناسایی علائم، عوارض و ترک اعتیاد به پورنوگرافی

ترانوستیتیسم

ترنسوستیتیسم یا فتیشیسم ترنس وستیک به عمل مردان دگرجنسگرا برای پوشیدن لباس زنانه برای ایجاد یا تقویت برانگیختگی جنسی اشاره دارد. برانگیختگی جنسی معمولاً شامل یک شریک واقعی نمی‌شود، بلکه شامل این خیال می شود که فرد شریک زن نیز است. برخی از مردان تنها یک لباس مخصوص زنانه مانند لباس زیر می پوشند، در حالی که برخی دیگر کاملاً زنانه از جمله مدل مو و آرایش می پوشند. پوشیدن پانسمان متقابل به عنوان یک تراورستیت مشکلی نیست مگر اینکه لازم باشد فرد از نظر جنسی تحریک شود یا اوج جنسی را تجربه کند.

فضول (پینگ تام)

این اختلال شامل دستیابی به برانگیختگی جنسی از طریق مشاهده یک فرد بی شک و نارضایتی است که لباس را در می‌آورد یا لباس نمی‌پوشد یا در حال فعالیت جنسی است. این رفتار ممکن است با خودارضایی توسط فضول به پایان برسد. فضول به دنبال تماس جنسی با شخصی که مشاهده می‌کند نیست. نام‌های دیگر این رفتار «نیز کردن» یا «نیز تام» است.

کیسمافیلیا

در این نوع اختلال فرد با وارد کردن یک مایع از طریق مقعد به درون روده بزرگ به برانگیختگی جنسی می‌رسد.

مبدل‌پوشی (فتیشیسم دیگرپوشانه)

در این نوع انحراف جنسی، پوشیدن لباس زنانه باعث تحریک جنسی یا تشدید آن برای مردان می‌شود. معمولا برانگیختگی جنسی شامل شریک جنسی واقعی نمی‌شود، اما ممکن است در تخیلات فرد این امر صورت گیرد. برخی از این افراد فقط به لباس‌های زنانه خاصی مثل لباس‌ زیر علاقه دارند و برخی دیگر لباس کامل زنانه را به همراه آرایش می‌پسندند.

تماشاگری جنسی (ویوریستیک)

تماشاگری جنسی یا چشم‌چرانی عبارت است از نگاه کردن مکرر به صورت مخفیانه به افراد اغلب غریبه که در حال لخت شدن و یا مشغول فعالیت جنسی هستند. عمل نگاه کردن مخفیانه به‌ منظور دستیابی به تحریک جنسی است، نه به‌ منظور داشتن فعالیت جنسی با شخص در معرض دید. فرد چشم‌چران ممکن است در همین حال به خودارضایی نیز دست بزند. این انحراف جنسی ممکن است ریشه در تجربیات فرد در دوران کودکی داشته باشد و روانکاوی می‌تواند در شناخت این ریشه‌ها به فرد کمک کند.

مالش‌دوستی (فروتوریستیک)

مالش‌دوستی نوعی از انحرافات جنسی است و عبارت است از مالش آلت تناسلی به بدن یک فرد ناآشنا و بی‌خبر در محل‌های شلوغ برای کسب تحریک جنسی و ارگاسم. این کار معمولا توسط مردهای منفعل و منزوی صورت می‌گیرد، زیرا تنها منبع ارضا جنسی برای این افراد، مالیدن خود به دیگران است.

حیوان‌دوستی

اختلال جنسی حیوان‌دوستی به معنی ترجیح زیاد یا انحصاری فرد نسبت به حیوانات برای دستیابی به تحریک جنسی است. این اختلال در مناطق روستایی بیشتر اتفاق می‌افتد که معمولا به دلیل عدم دسترسی به یک رابطه جنسی طبیعی اتفاق می‌افتد. در مواردی دیده شده است که فرد حیوانات را فقط برای استفاده جنسی تربیت کرده است.

هرزه‌گرایی تلفنی و کامپیوتری

فردی که به این اختلال مبتلا است تفکرات ذهنی خود در مورد رابطه جنسی را پشت تلفن یا کامپیوتر به مخاطب خود بیان می‌کند و او را وادار می‌کند تا در مورد فعالیت‌های جنسی‌ خود صحبت کند.

‌‌

مرده‌خواهی یا نکروفیلیا

این افراد تمایل به برقراری رابطه جنسی با اجساد دارند. معمولا این افراد تمایل به داشتن یک شریک جنسی دارند که هیچ مقاومتی از خود نشان ندهد و هرگز آن‌ها را پس نزند. ممکن است این تمایلات در حد تخیلات در هنگام فعالیت جنسی باقی بماند، ولی حالت شدت یافته نکروفیلیا ممکن است حتی منجر به قتل طرف مقابل شود.

اگر شما یا عزیزانتان درگیر اختلالات و انحرافات جنسی هستید از متخصصان سایت پزشک خوب کمک بگیرید

متخصص خوب برای انحرافات جنسی

 

علت انحرافات جنسی

به طور کلی یکی از عوامل مهم اختلالات و حتی انحرافات جنسی عامل افسردگی است.

دومین عامل به تجربیات دوران گذشته برمی‌گردد. اما می‌توان گفت مشکلات جنسی از دو دسته عوامل جسمانی و روانی منشا می‌گیرد، اما این عوامل در هم پیچیده هستند.

زمانی که ما با چنین مجموعه آمیخته‌ای سر و کار داریم، نمی‌توانیم به دنبال علت مشخص و روشنی برای اختلالات جنسی و درمان آن باشیم. معمولا نقش عوامل روانی در مردان زیر ۵۰ سال که با مشکلات جنسی روبرو هستند، پررنگ‌تر است. حال آنکه برای مردان بالای ۵۰ سال نقش عوامل جسمانی بیشتر دیده می‌شود، اما در مورد زنان، بیشتر عوامل روانی تاثیرگذار است تا عوامل جسمانی.

‌مطلب مفید: سندروم استکهلم چیست؟ علائم، علت انواع و درمان سندرم استکهلم

پارافیلیا چقدر شایع است؟

بیشتر پارافیلیاها نادر هستند و در بین مردان حدود ۲۰ برابر بیشتر از زنان است. با این حال، دلیل این نابرابری به وضوح درک نشده است. در حالی که بسیاری از این اختلالات با رفتار پرخاشگرانه مرتبط هستند، برخی دیگر تهاجمی یا مضر نیستند. برخی از پارافیلیاها مانند پدوفیلیا، نمایشگاه گرایی، فضول گرایی، سادیسم، و فروتنی جرایم کیفری هستند.
با این حال، داشتن تخیلات یا رفتار پارافیلیک همیشه به این معنی نیست که فرد دارای بیماری روانی است. خیال‌پردازی‌ها و رفتارها می‌توانند به شکل‌های کمتر شدیدی وجود داشته باشند که به هیچ وجه ناکارآمد نباشند، مانع توسعه روابط سالم نشوند، به فرد یا دیگران آسیبی نرسانند و جرائم مجرمانه را به دنبال نداشته باشند. آن‌ها ممکن است در طول خودارضایی یا مقاربت با یک شریک زندگی محدود به فانتزی باشند.

 

درمان انحرافات جنسی

تمامی انحرافات و اختلالات جنسی که زمینه روانی دارند، به وسیله هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی و مشاوره روانشناسی و روان‌درمانی قابل درمان می‌باشند.

رواندرمانی به فرد کمک می‌کند تا رفتارهایش را تغییر دهد. داروها هم می‌توانند به کاهش احساس اجباری که فرد مبتلا برای انجام آن رفتارها تجربه می‌کند، کمک کنند و میزان تخیلات و رفتارهای انحرافی را کاهش دهند.

لازم به ذکر است، برای افرادی که رفتارهای خطرناک یا نابهنجار جنسی را بارها تجربه می‌کنند، ممکن است درمان هورمونی تجویز شود. بنابراین روشن است که برای درمان و کاهش چنین انحرافاتی لازم به دریافت مشاوره جنسی و بهره‌مندی از خدمات تخصصی می‌باشد.

اکثر موارد پارافیلیا با مشاوره و درمان می‌شوند تا به فرد کمک شود رفتار خود را اصلاح کند. داروها ممکن است به کاهش اجبار مرتبط با پارافیلیا و کاهش تعداد توهمات و رفتارهای جنسی منحرف کمک کنند. در برخی موارد، هورمون‌ها برای افرادی تجویز می‌شود که مکرراً رفتارهای جنسی غیرطبیعی یا خطرناک را تجربه می‌کنند. بسیاری از این داروها با کاهش میل جنسی افراد کار می‌کنند.

چه چیزی باعث پارافیلیا میشود؟

مشخص نیست که چه چیزی باعث پارافیلیا می‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند که این آسیب ناشی از آسیب‌های دوران کودکی، مانند سوء استفاده جنسی است. برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که اشیا یا موقعیت‌ها اگر به طور مکرر و مکرر با یک فعالیت جنسی لذت‌بخش همراه شوند، می‌توانند از نظر جنسی تحریک‌کننده شوند. در بیشتر موارد، فرد مبتلا به پارافیلیا در ایجاد روابط شخصی و جنسی با دیگران مشکل دارد.
بسیاری از پارافیلیاها در دوران نوجوانی شروع می‌شوند و تا بزرگسالی ادامه می‌یابند. شدت و وقوع فانتزی های مرتبط با پارافیلیا در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولاً با بالا رفتن سن فرد کاهش می‌یابد.

درمان پارافیلیا چقدر موفقیت آمیز است؟

برای اینکه بیشترین تاثیر را داشته باشد، درمان پارافیلیا باید به صورت طولانی مدت انجام شود. عدم تمایل به رعایت درمان می تواند مانع موفقیت آن شود. ضروری است که افراد مبتلا به پارافیلیای غیرقانونی قبل از آسیب رساندن به دیگران یا ایجاد مشکلات قانونی برای خود، از کمک حرفه ای برخوردار شوند.

 

سوالات متداول 

  1. انحرافات جنسی چگونه درمان می‌شوند؟
    بیشتر انحرافات جنسی از طریق مشاوره درمان می‌شوند اما در صورت تشدید این عارضه باید دارودرمانی آغاز شود.
  2. چه چیزی باعث انحراف جنسی می‌شود؟
    آزادی بیش از حد در روابط زناشویی می‌تواند منجر به انحراف جنسی در فرد شود. 

مطالب مرتبط:

 

خوانندگان محترم اگر سوالی در زمینه مسائل جنسی داشتید، لطفا در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.