این روزها یکی از دلایل فروپاشی زندگی زناشویی، مشکلات جنسی در بین زن و مرد است. در واقع زمانی که هر یک از طرفین یک رابطه زناشویی از سلامت جنسی برخوردار نباشند، نمی‌توانند با شریک جنسی خود ارتباط درستی برقرار کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا زندگی بسیاری از افراد به مرور زمان با مشکلات زیادی روبرو شود. در این مقاله قصد داریم به مفاهیم مرتبط با مشکلات جنسی بپردازیم؛ پس برای آشنایی با این موضوع، تا آخر مقاله همراه ما باشید.

‌‌

برای مشکلات جنسی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

مشاهده لیست بهترین دکتر‌ها

مشکلات جنسی چیست؟

این روزها در بسیاری از زوجین شاهد به وجود آمدن مشکلات زیادی در رابطه جنسی آن‌ها هستیم. این مشکلات به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌تری چون عدم رضایت از زندگی زناشویی، افسردگی، اضطراب و استرس و بی‌مهری می‌شود که در نهایت به طلاق ختم می‌گردد. در صورتی که اگر زن و مرد برای حل این مشکلات اقدام کنند، می‌توانند به زندگی زناشویی خود در کمال آرامش و عشق ادامه دهند.

How to treat sexual problems

یکی از شایع‌ترین مشکلات زندگی زناشویی، مشکلات یا اختلالات جنسی است. در واقع به بخش گسترده‌ای از مشکلات که قبل، حین یا بعد از یک رابطه جنسی رخ می‌دهد، مشکل یا اختلال جنسی می‌گویند. در بیان ساده‌تر، اختلال عملکرد جنسی شامل هر نوع مشکلی است که مانع رضایت زن و مرد از رابطه جنسی می‌شود.

آیا پزشک من می‌‌تواند در مشکلات جنسی به من کمک کند؟

پزشکان یکی از بهترین کسانی هستند که می‌توانند مشکلات جنسی را درمان کنند. پزشک می‌تواند با انجام آزمایش اولیه بیمار را به متخصص ارجاع دهد. متخصصان سلامت جنسی با دسترسی به اطلاعات اولیه و آزمایشات انجام شده می‌توانند موجب بهبود این عارضه شوند.

برای مشکلات جنسی باید به چه نوع دکتری مراجعه کنم؟

برای درمان مشکلات جنسی پزشک، بیمار را به یک متخصص ارجاع می‌دهد. این موضوع به جنسیت فرد، مشکلات جسمی، روحی و نیاز فرد بستگی دارد. معمولا پزشکان این افراد را به متخصص زنان و زایمان، اورولوژی یا جراحی ارجاع می‌دهند. پزشک می‌تواند از راه‌های مختلفی به بیمار کمک کند تا مشکل جنسی درمان شود، از جمله این روش‌ها عبارتنداز:

  • درمان جایگزینی هورمون زیستی برای مردان یا زنان
  • درمان با امواج شوک برون بدنی برای مدیریت درد
  • درمان IV
  • O-Shot برای زنان (“شات ارگاسم”)
  • جوانسازی واژن Geneveve برای زنان (توسط Viveve)
  • درمان‌های جوانسازی واژن ThermiVa برای زنان
  • درمان جایگزینی تستوسترون برای مردان
  • Gainswave درمانی برای مردان (برای درمان ED یا اختلال نعوظ)
  • P-شات برای ED

پزشک در ED علاوه بر اینکه می‌تواند مشکل جنسی را برطرف کند، علت آن را هم مشخص خواهد کرد. تستوسترون پایین یکی از دلایلی مشکلات جنسی است که در ED درمان می‌شود. این روش درمانی می‌تواند سایر اختلالات موجود در بدن را تشخیص داده و درمان کند.

مطالعه بیشتر: تراپیست چیست و چه وظایفی دارد؟ فرق او با روانشناس

What kind of doctor should I see for sexual problems

عوارض مشکلات جنسی در زندگی زناشویی

آثار و عوارض اختلال جنسی به اندازه‌ای عمیق است که ممکن است بر اعتماد به نفس، روحیه و خلق هر یک از زن و مرد تاثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلاف در زوجین شود. حتی در مواردی دیده شده است که شریک جنسی فرد مبتلا به اختلال جنسی، به دلیل برآورده نشدن نیازهایش به سمت ارتباط با افراد دیگر کشیده شده است. این اتفاق ناخوشایند عوارض جدی و مخربی برای زن و مرد و بنیان خانواده آن‌ها دارد. در ادامه قصد داریم تعدادی از عوارض مشکلات جنسی را بیان کنیم.

  • تاثیر منفی بر اعتماد به نفس، روحیه و خلقیات فرد
  • بروز اختلاف در ارتباط با شریک جنسی
  • از هم پاشیده شدن بنیان خانواده و جدایی زوجین
  • خودارضایی یا کشیده شدن شریک جنسی به سمت افراد دیگر برای برطرف کردن نیاز خود
  • عدم رضایت از زندگی جنسی
  • استرس و اضطراب
  • ناتوانی در باردار کردن شریک جنسی

دلایل مشکلات جنسی زوجین

عوامل زیادی باعث ایجاد مشکلات جنسی در زوجین می‌شود. بروز مشکلات جنسی معمولا شامل ترکیبی از دلایل جسمانی، عاطفی، روانشناختی و موقعیتی است که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

جسمانی: وجود مواردی چون معلولیت، بیماری یا مشکلات بلند مدت مثل دیابت، بیماری قلبی و اعتیاد به مواد و الکل در دسته دلایل جسمانی قرار دارند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جنسی شوند.

روانشناختی: بسیاری از اختلالات و مشکلات روانی بر نیازها و مشکلات جنسی تاثیرات منفی می‌گذارند. اضطراب، افسردگی و استرس نمونه‌ای از این موارد است.

عاطفی: موارد عاطفی مانند احساس خیانت، نارضایتی از رابطه و اندوه از شریک زندگی باعث بروز مشکلات جنسی در زندگی زناشویی می‌شود. کمبود عزت نفس بر میل و خواسته جنسی تاثیر مستقیم دارد و باعث آسیب رساندن به این رابطه می‌شود. همچنین تجربه سوء استفاده جنسی نیز باعث ایجاد تاثیرات منفی و مشکلات جنسی در زندگی زناشویی می‌شود.

موقعیتی: ایجاد تغییر در زندگی روتین و روزمره و بهم‌ریختگی در شرایط زندگی، باعث بروز مشکلات جنسی در بین زن و مرد می‌شود. مواردی چون نقل مکان، مشکلات مالی و فرزند داشتن باعث تاثیر بر عملکرد جنسی زن و مرد می‌شود.

Factors that cause sexual problems in couples

انواع مشکلات جنسی و راه درمان آن 

در ابتدای قرن بیستم میلادی پزشکان تمرکز خود را بر بهبود اختلال عملکرد جنسی معطوف کردند، مشکلات جنسی از مهم‌ترین دلایلی هستند که موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود، اگر یکی از زوجین از سلامت جنسی برخوردار نباشد قطعا نمی‌تواند یک شریک جنسی خوب برای فرد مقابل خود باشد و همین موضوع به مرور زمان موجب مشکلات بسیاری در زندگی زوجین می‌شود.

آموزش سکس و رابطه جنسی زناشویی برای زوجین

اما بسیاری از پزشکان علت مشکلات جنسی را ریشه در دوران کودکی می‌دانند در حالی که ممکن است شرایط مختلفی در یک برهه زمانی موجب بوجود آمدن این مشکلات شده باشد. این روزها، تمرکز بیشتر روانشناسان و پزشکان بر بازگرداندن عملکرد جنسی است. درمان‌های بسیاری برای مشکلات جنسی وجود دارد:

عدم تمایل(پایین بودن میل جنسی)

زمانی که افراد هیچ علاقه‌ای به فانتزی‌ها یا فعالیت‌های جنسی نداشته باشند، دچار پریشانی و مشکل در روابط می‌شوند. عدم علاقه به روابط جنسی نشان دهنده عدم تمایل فرد است.
درمان این عارضه یک فرآیند چند مرحله‌ای است. پزشکان تلاش می‌کنند تا نگرش‌های منفی در مورد رابطه جنسی را شناسایی کنند. سپس از روش‌های درمانی مختلف استفاده می‌کنند: پزشک ممکن است از بیمار بخواهد که خاطرات افکار جنسی خود را یادداشت کند، فیلم‌های وابسته به عشق شهوانی را تماشا کند یا فانتزی‌های خود را تغییر دهد.

عوامل مختلفی می‌توانند هورمون‌های زنانه و مردان را تحت تاثیر قرار دهند و به دنبال آن موجب کاهش میل جنسی آن‌ها شود که از این عوامل می‌توان به استرس، مشکلات خانوادگی، نداشتن خواب کافی، مشروبات الکلی، بیماری‌های سیستمیک و سایر عوامل اشاره کرد. علاوه بر روش‌های درمانی که عنوان کردیم نباید از برنامه غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم غافل شوید.

اختلال در نعوظ

وقتی آلت تناسلی نتواند نعوظ پیدا کند، مقاربت برای مردان غیرممکن می‌شود. دلیل اختلال در نعوظ ترکیبی از عوامل فیزیکی و روانی است. دیابت یا عوارض جانبی دارو از عوامل فیزیکی آن هستند و داشتن استرس و اضطراب هم از عوامل روانی آن است.

erectile dysfunction

مردان بعد از اولین اختلال در نعوظ بسیار عصبی می‌شوند، این موضوع می‌تواند موجب شدت یافتن این عارضه شود. درمان روانی فرد و کاهش استرس و اضطراب موجب بهبود این عارضه خواهد شد. اختلال نعوظ مانند سایر بیماری‌ها انواع مختلفی دارد:

  • اختلالات روانی: یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین دلایل اختلال نعوظ مشکلات روحی و روانی است. ازجمله این مشکلات می‌توان به استرس شغلی، استرس‌های محیطی و اقتصادی، ازدواج اجباری، فراهم نبودن فضای خصوصی، مشکلات روابط بین زوجین، رابطه غیرقانونی، سابقه ذهنی نامناسب چون تجاوز اشاره کرد.
    داشتن آمادگی روحی و روانی برای برقراری رابطه جنسی در کیفیت و بازده آن تاثیرگذار است.
  • اختلالات عصبی: پیام‌های عصبی قادر هستند تا از مغز و نخاع و از طریق رشته‌های عصبی به آلت تناسلی برسند، بدین ترتیب هرگونه آسیب و ضربه‌ای در این شبکه می‌تواند موجب مشکلات بزرگی در برقراری رابطه جنسی و نعوظ شود.
  • اختلالات عروقی: ورود خون کافی به آلت تناسلی در مردان یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد نعوظ و تداوم آن است. تصادفات رانندگی، ضربه‌های لگنی موجب آسیب به عروق خونی آلت تناسلی می‌شوند و بر میل جنسی فرد تاثیرگذار است. علاوه بر این فشار خون و دیابت هم می‌تواند تنگی عروق و عدم خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن شوند.
    بهترین راه برای پیشگیری آن از بین بردن عوامل خطر و کنترل فشار خون، قند خون و ورزش کردن است. بهترین روش درمانی در این افراد هم پروتز آلت تناسلی است که در صورت عدم پاسخ به دارودرمانی استفاده می‌شود.
  • اختلالات هورمونی: کاهش میزان هورمون‌های نعوظ در مغز و در بیضه موجب اختلال هورمونی می‌شود.

انزال زودرس

برخی افراد در همان ابتدای رابطه به ارگاسم می‌رسند، این موضوع موجب انزال زودرس آن‌ها می‌شود و در برخی مواقع انزال زودرس انقدر سریع رخ می‌دهد که موجب ناراحتی زوجین خواهد شد.
پزشکان سعی می‌کنند تا بر آموزش رفتاری فرد تمرکز کنند و در پروسه درمان فرد سعی می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری به برقراری رابطه ادامه دهد.یکی از مشکلات جنسی شایع در مردان انزال زودرس بوده و از هر چهار مرد یک نفر به این عارضه مبتلا است.

یکی از دلایل رایج این عارضه پرکاربودن غده تیروئید است که می‌توان آن را با یک آزمایش خون ساده کنترل کرد، علاه بر این موضوع مشکلات روانی هم می‌توانند موجب شدت یافتن این عارضه شوند.

مقاربت دردناک 

مقاربت دردناک یا دیسپارونی، درد مکرر و مداوم ناحیه تناسلی است. این درد می‌تواند در حین رابطه جنسی هم پیش بیاید. مقاربت دردناک در بین مردان یک مشکل فیزیکی به شمار می‌رود.

What are the ways to improve painful intercourse?

ازجمله دلایلی که موجب درد حین رابطه جنسی می‌شود التهاب غده پروستات و اسپاسم عضلانی است. درد حین رابطه جنسی و درد لگن نه تنها موجب کاهش لذت جنسی فرد می‌شود بلکه این درد نشان دهنده‌ی بیماری‌های مختلفی چون پروستات است. برای درمان این عارضه در مردان و زنان باید به اورولوژیست(برای آقایان) یا متخصص زنان(برای خانم‌ها) مراجعه کرد.

تاخیر در انزال 

تاخیر در انزال با نام دیرانزالی یا انزال دیررس شناخته می‌شود، افرادی دچار این عارضه می‌شوند که برای رسیدن به ارگاسم و انزال به بیش از ۳۰ دقیقه زمان برای تحریک شدن نیاز دارند. تاخیر در انزال بی دلیل نیست و مصرف برخی داروها و واکنش آلرژیک به آن‌ها، اضطراب و افسردگی روی این موضوع تاثیرگذار است.
در برخی افراد تاخیر در انزال موقتی بوده و بعد از گذشت مدتی خود به خود درمان می‌شود و در برخی دیگر یک مشکل همیشگی است که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.
انزال دیررس عوارض و معایب بسیاری برای بدن به همراه دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به استرس، کاهش میل جنسی، کاهش لذت جنسی و ناتوانی در بارداری اشاره کرد. معمولا پزشکان برای درمان این عارضه از دارودرمانی و جلسات مشاوره استفاده می‌کنند تا موجب بهبودی هر دو بعد اختلال روحی و جسمی این عارضه شوند.

سخنی از پزشک خوب 

روان درمانی و برقراری رابطه جنسی صحیح در کنار یکدیگر، در درمان اختلال عملکرد جنسی موثر هستند. مشاور، روانپزشک و روانشناس به افراد مبتلا به مشکلات جنسی کمک می‌کنند تا ترس، اضطراب، آسیب‌های روحی، روانی و جسمی زمان گذاشته را فراموش کنند و طرز فکر خود را اصلاح کنند.

در واقع درمانگران جنسی به زوج‌ها کمک می‌کنند تا با بیان مشکلات جنسی خود، در مسیر درمان آن گام بردارند. این مشاوران ارتباط و رفتار جنسی را به افراد مبتلا به اختلال جنسی آموزش می‌دهند. یادگیری این مفاهیم بر مشکلات جنسی آن‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد و آن‌ها را تغییر می‌دهد.

هر فرد مبتلا به مشکلات جنسی پس از آن که اختلال خود را شناسایی کرد؛ باید به یک پزشک متخصص مراجعه کند. پزشک با بررسی شرایط بیمار، او را برای مراجعه به روانشناس، روانپزشک یا مشاور جنسی راهنمایی می‌کند.

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین از سکس تراپ‌ها دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

برو به صفحه متخصص‌ها

سوالات متداول

  • آیا مصرف دارو می‌تواند موجب مشکلات جنسی در افراد شود؟
    در بسیاری از مواقع مصرف داروهای ضد فشار خون، ضدافسردگی، اعصاب و روان، شیمی درمانی، مورفین، سایمتیدین موجب مشکلات جنسی در افراد می‌شود. احتمال بروز مشکلات جنسی با مصرف این داروها حدود ۲۵ درصد است.
  • شایع‌ترین اختلالات جنسی بین زنان و مردان کدامند؟
    واژینیسموس و سردمزاجی از رایج‌ترین مشکلات جنسی در زنان و اختلال نعوظ، دیرانزالی، زودانزالی از رایج‌ترین اختلالات در مردان است.
  • آیا مراجعه به سکس‌تراپیست می‌تواند موجب درمان اختلالات جنسی شود؟
    سکس‌تراپیست درمان کننده اختلالات و مشکلات جنسی در افراد است. یک سکس‌تراپیست حرفه‌ای می‌تواند انواع انحرافات جنسی، اختلالات جنسی، خستگی و کسالت جنسی را درمان کند.
  • آیا پایین بودن میل جنسی در مردان قابل درمان است؟
    ۱۵ درصد مردان میل جنسی بسیار کمی دارند. پایین بودن میل جنسی را می‌توان به کمک یک متخصص اورولوژیست و با شناسایی عوامل روانشناختی و پزشکی درمان کرد.
  • چه عواملی می‌تواند زمینه را برای بروز مشکلات جنسی مهیا کند؟
    بیماری‌های مختلفی چون دیابت، مشکلات قلبی، کم‌تحرکی، سیگار کشیدن، اختلالات تیروئیدی، اختلالات عصبی، آسیب به دستگاه تناسلی از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب بروز مشکلات جنسی خواهند شد.

منبع studioeros apa