وزوز گوش و سینوزیت دو بیماری آزاردهنده هستند که ممکن است با هم بروز کنند. ارتباط سینوزیت و زنگ زدن گوش چندان واضح نیست. وزوز یا زنگ زدن گوش به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند یا کم شنوایی ایجاد می‌شود؛ با این حال سینوزیت هم می‌تواند وزوز گوش را به وجود آورد یا حتی آن را بدتر کند. در این مقاله قصد داریم درباره سینوزیت و گرفتگی گوش که منجر به شنیدن صداهای اضافی می‌شود صحبت کنیم.

فهرست مطالب

‌علت وزوز کردن گوش چیست؟

شنیدن صدای اضافی در گوش را نمی‌توان یک بیماری دانست. در واقع وزوز گوش خود نشانه‌ای از وجود یک بیماری دیگر است. در اغلب موارد این صداها واکنش مغز به وجود یک اختلال در سیستم شنوایی و گوش است. با اینکه خیلی‌ها تصور می‌کنند وزوز گوش به دلیل کم شنوایی ایجاد می‌شود، باید گفت؛ حدود ۲۰۰ بیماری مختلف وجود دارد که می‌توانند این نشانه را از خود بروز دهند. بعضی از عوامل ایجاد وزوز گوش عبارتند از:

  • از دست دادن شنوایی
  • گرفتگی گوش میانی
  • آسیب به سر و گردن
  • سندرم مفصل گیجگاهی فکی
  • مصرف برخی داروها
  • کم خونی
  • کم کاری یا پرکاری تیروئيد
  • سینوزیت حاد و مزمن

سینوزیت چیست؟

برای درک بهتر ارتباط سینوزیت و گرفتگی گوش بهتر است ابتدا بدانیم سینوزیت چطور ایجاد می‌شود؟

سینوس‌ها حفره‌های بسیار کوچکی در جلوی صورت و پشت استخوان‌های گونه هستند. ترشحات تولید شده در سینوس‌ها از طریق کانال‌های کوچک به بینی وارد می‌شود. سینوزیت یک بیماری شایع است که طی آن بافت سینوس‌ها در اثر سرما متورم می‌شود. در نتیجه کانال‌هایی که برای عبور ترشحات ساخته شده‌اند مسدود می‌شوند و باعث احساس گرفتگی، سردرد، گوش درد و علائم دیگر می‌شوند. دو نوع اصلی سینوزیت عبارتند از سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن.

سینوزیت حاد چیست؟

معمولاً سینوزیت حاد به علت سرماخوردگی یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد به وجود می‌آید و علائم آن از یک تا چهار هفته باقی می‌مانند. سینوزیت حاد با درمان‌های خانگی به راحتی از بین می‌رود.

سینوزیت مزمن چیست؟

در سینوزیت مزمن علائم بیماری بیش از ۱۲ هفته پایدار هستند و به درمان‌های خانگی جواب نمی‌دهند. این نوع سینوزیت را باید با دارو و در مواردی با عمل جراحی درمان کرد. لازم به ذکر است که هردو نوع سینوزیت می‎توانند باعث عفونت گوش شوند. برای مطالعه بیشتر درباره سینوزیت مزمن، علت و راه‌های درمان آن این مطلب را بخوانید:

رابطه سینوزیت و گرفتگی گوش (وزوز) چیست؟

سینوزیت و عفونت سینوس گوش می‌تواند باعث گرفتگی و ایجاد وزوز گوش شود. اما وزوز گوش و سینوزیت چه ارتباطی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بیایید نگاهی به بیماری سینوزیت داشته باشیم.

بیماری سینوزیت زمانی ایجاد می‌شود که یک ویروس یا باکتری باعث عفونی شدن بافت حفره‌های سینوسی شود. این عفونت می‌تواند باعث تورم و در نتیجه جمع شدن ترشحات داخل سینوس‌ها و احساس گرفتگی شود.

گوش‌ها و سینوس‌ها به هم ارتباط دارند؛ بنابراین گرفتگی سینوس‌ها می‌تواند روی گوش هم اثر بگذارد. گرفتگی گوش می‌تواند شیپور گوش را (شیپور گوش مسئول اتصال گوش میانی به گوش خارجی و تنظیم فشار هوای گوش است) مسدود کند. زمانی که شیپور گوش وظیفه خود (تنظیم فشار هوا)‌ را به خوبی انجام ندهد، فشار اطراف پرده گوش افزایش پیدا کرده و باعث زنگ زدن یا همان وزوز گوش می‌شود.

رابطه سینوزیت و وزوز گوش

درمان سینوزیت و گرفتگی گوش چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که سینوزیت در اثر عفونت به وجود می‌آید و اگر این عفونت به گوش‌ها منتقل شود باعث گرفتگی گوش و وزوز می‌شود. خبر خوب این است که وزوز ناشی از سینوزیت قابل درمان است. درمان سینوزیت و عفونت گوش می‌تواند هم‌راستا با هم باشد. در واقع بسیاری از مشکلات گوش که به دلیل سینوزیت به وجود می‌آیند با درمان عفونت سینوسی از بین می‌روند.

درمان‌های خانگی برای درمان سینوزیت و گرفتگی گوش

درمان سینوزیت خفیف و ناپایدار با استراحت و مراقبت خانگی امکان پذیر است. کارهای ساده ای که برای کمک به رفع احتقان می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • بخور آب گرم
  • کمپرس گرم صورت
  • شست و شوی بینی با محلول آب نمک

درمان‌های دارویی

عفونت سینوسی را می‌توان با درمان‌های خانگی بهبود داد. همچنین برای کمک به تسریع روند درمان می‌توان از داروها هم کمک گرفت. داروهایی که برای درمان سینوزیت استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • مسکن‌های آزاد مثل بروفن و استامینوفن
  • اسپری بینی (داروهای ضد احتقان از جمله اسپری بینی را نباید بیش از یک هفته مصرف کرد)

در صورتی که با این داروها علائم بیماری از بین نرفت پزشک برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. در موارد شدید ممکن است سینوزیت و گرفتگی گوش نسبت به داروها مقاوم شده باشند. در این صورت به یک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده خواهید شد تا برای بهبود گرفتگی سینوس‌ها عمل جراحی انجام دهد.

جراحی سینوس

گاهی با وجود انجام همه اقدامات درمانی دارویی و خانگی علائم پایدار می‌شوند و نیاز به انجام عمل جراحی است. متداول‌ترین اعمال جراحی سینوزیت عبارتند از:

۱. عمل جراحی آندوسکوپی سینوس (FESS)

این عمل به باز شدن مجراهای سینوس و عبور ترشحات از کانال‌ها کمک می‌کند. طی این عمل متخصص گوش یک لوله بسیار باریک را به همراه لنز یک دوربین کوچک از راه بینی وارد می‌کند. پزشک می‌تواند به کمک این دوربین داخل سینوس ها را مشاهده کرده و به کمک بالن یا برداشتن پولیپ‌ها انسداد آن‌ها را برطرف کند.

۲. بالون سینوپلاستی برای کمک به درمان سینوزیت و گرفتگی گوش

سینوپلاستی نوع دیگری از روش های آندوسکوپی بینی است. این عمل یک روش نسبتاً غیرتهاجمی بوده و یک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) می‌تواند آن را در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه در مطب خود انجام دهد. در این عمل پزشک یک بالون کوچک را وارد سینوس می‌کند. با باد شدن بالون فضای خالی سینوس‌ها بزرگ‌تر شده و در نتیجه ترشحات دوباره می‌توانند به راحتی از فضاهایی که قبلا مسدود شده بودند تخلیه شوند.

هر دو عمل سینوپلاستی و آندوسکوپی می‌توانند عوارض جانبی با خود به همراه داشته باشند.

جمع بندی

وزوز گوش یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن است. کم‌خونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، ضعف شنوایی، جرم گرفتن گوش و … از عواملی هستند که باعث این مشکل می‌شوند. سینوزیت هم یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. هنگام ابتلا به سینوزیت فشار هوای پشت پرده گوش افزایش یافته و در نتیجه وزوز اتفاق می‌افتد. به کمک درمان‌های خانگی، دارویی و جراحی باید سینوزیت را درمان کرد تا وزوز هم از بین برود.

 

سوالات متداول

  • چند نوع سینوزیت وجود دارد؟
  • سینوزیت به دو نوع اصلی حاد و مزمن تقسیم می‌شود. سینوزیت حاد به علت سرماخوردگی یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد به وجود می‌آید و سینوزیت مزمن نیز به دلیل عفونت یا التهاب پایدار سینوس‌ها در فرد ایجاد می‌شود.
  • آیا وزوز گوش یک بیماری است؟
  • خیر، وزوز گوش یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن است. کم‌خونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، ضعف شنوایی و جرم گرفتن گوش و سینوزیت از عواملی هستند که باعث این مشکل می‌شوند. 
  • آیا سینوزیت با روش‌های خانگی درمان می‌شود؟
  • بله، درمان سینوزیت خفیف و ناپایدار با استراحت و مراقبت خانگی امکان پذیر است. همچنین کارهای ساده‌ای مانند بخور آب گرم، کمپرس گرم صورت و شست و شوی بینی با محلول نمک در درمان این بیماری بسیار موثر هستند.
  • فرآیند وزوز گوش در بیماری سینوزیت چگونه رخ می‌دهد؟
  • در طی گرفتگی گوش حاصل از سینوزیت، شیپور گوش مسدود می‌شود. زمانی که شیپور گوش وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، فشار اطراف پرده گوش افزایش پیدا کرده و باعث زنگ زدن یا همان وزوز گوش می‌شود. 
  • چند نوع جراحی برای درمان بیماری سینوس وجود دارد؟
  • گاهی با وجود انجام همه اقدامات درمانی دارویی و خانگی، علائم بیماری سینوس پایدار است و نیاز به انجام عمل جراحی دارد. آندوسکوپی سینوس(FESS) و بالون سینوپلاستی دو عمل جراحی رایج برای کمک به درمان سینوزیت و گرفتگی گوش هستند.

 

‌مطلب مرتبط: متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

منابع:

۱. NHS 24

۲. Sinus Solutions of South Florida


سینوزیت و وزوز گوش برای هر فردی می‌توانند آزاردهنده باشند. درمان این بیماری‌ها به کمک یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب کار بسیار ساده‌ای است. برای دسترسی به بهترین متخصصان ENT‌ و دریافت نوبت از آن‌ها به صورت اینترنتی روی دکمه زیر کلیک کنید:

دریافت نوبت از متخصص گوش و حلق و بینی