استرس بعد از طلاق می‌تواند زندگی فرد را زیر و رو کند. احساس فقدان ناشی از جدایی همراه با ناامیدی و استرس می‌تواند روی زندگی فرد اثر گذاشته و حتی منجر به افسردگی شود. در این مقاله راهکارهایی را برای کنار آمدن با استرس پس از جدایی پیشنهاد می‎دهیم.

فهرست مطالب

استرس بعد از طلاق چیست؟

طلاق و جدایی یکی از پر استرس‌ترین تجربه‌های زندگی افراد است. فرقی ندارد دلیل طلاق چیست؛ جدایی و قطع رابطه می‌تواند زندگی فرد را زیر و رو کرده و باعث بروز عواطف و احساسات دردناک مختلفی شود.

حتی وقتی یک رابطه دیگر چندان خوب به نظر نمی‌رسد جدایی سخت و دردناک است. چرا که احساس فقدان رابطه، رویاها و تعهدات مشترک را ایجاد می‌کند. هر رابطه عاطفی با شور و هیجان و امید به آینده آغاز می‌شود. وقتی رابطه شکست می‌خورد احساس ناامیدی، استرس و اندوه زیادی تجربه می‌شود.

شکست عاطفی یا طلاق شما را به دنیایی پر از ابهام پرتاب می‌کند. دنیایی که در آن همه چیز به هم ریخته است: کارهای روزمره، مسئولیت‌ها، خانه، روابط دوستانه و خانوادگی و حتی هویت شما. آینده نامعلوم است و سوالات زیادی به وجود می‌آید: زندگی بدون شریک عاطفی چگونه خواهد بود؟ آیا فرد دیگری وارد زندگی‌تان خواهد شد؟ آیا قرار است همیشه تنها بمانید؟ این ابهامات حتی از بودن در یک رابطه بد هم سخت‌تر هستند.

درد، عدم قطعیت و آشفتگی باعث می‌شود بازگشت به زندگی عادی پیش از طلاق دشوار باشد. با این حال باید به خودتان یادآوری کنید که می‌توانید از این دوره گذر کنید و انگیزه خود را قوی‌تر از قبل به دست آورید.

مطالعه بیشتر: استرس چیست؟ | نشانه‌ها و تاثیر استرس بر سلامت جسم و روان

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

  • احساسات مختلف خود را بپذیرید: تجربه احساساتی مثل غم، خشم، خستگی، ناامیدی و گیجی در عین سخت بودن طبیعی است. مشکلات روحی بعد از طلاق و مبهم بودن آینده، باعث می‌شوند نسبت به آینده اضطراب داشته باشید. اما باید بدانید که این احساسات با گذشت زمان کمتر می‌شوند.
  • به خودتان استراحت بدهید: به خودتان اجازه بدهید که زمانی را با بازدهی کمتر کار کنید. شاید نتوانید مثل گذشته در محل کار یا ارتباط با اطرافیانتان با بازدهی قابل قبولی کار کنید. هیچکس از شما توقع ابرقهرمان بودن ندارد. بنابراین به خودتان زمان بدهید تا بهبود یافته و دوباره انرژی خود را به دست آورید.
  • شما در این مسیر تنها نیستید: به اشتراک گذاشتن احساساتی که تجربه می‌کنید با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. حضور در جلسات گروهی که افراد تجارب مشابه خود را بیان می‌کنند می‌تواند مفید باشد. منزوی شدن باعث افزایش سطح استرس بعد از طلاق شده و تمرکز را کاهش می‌دهد. در نتیجه عملکرد شغلی، روابط بین فردی و سلامت فرد تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. اگر نیاز به کمک دارید از بیان آن خجالت نکشید.

چگونه بعد از طلاق قوی باشیم؟

سوگ عکس‌العملی طبیعی به فقدان است و شکست عاطفی یا طلاق دربردارنده فقدان‌های متعدد است مثل:

  • فقدان همراهی و تجارب مشترک (هر چند تجارب ناخوشایند بوده باشند.)
  • فقدان حمایت (مالی، اجتماعی،‌عاطفی و فکری)
  • فقدان امید، هدف و رویا

اینکه درد ناشی از این فقدان‌ها را تجربه کنید شاید ترسناک به نظر برسد. ممکن است فکر کنید تحمل آن‌ها بسیار دشوار است یا برای همیشه در دنیایی پر از سیاهی باقی خواهید ماند. اما همیشه به خاطر داشته باشید سوگواری در روند بهبودی نقش بسیار مهمی دارد. درد ناشی از فقدان در واقع به شما کمک می‌کند تا رابطه قبلی را رها و از آن عبور کنید. در ضمن مهم نیست فقدان شما چقدر قوی باشد، به هر حال قرار نیست تا ابد باقی بماند.

‌برای کنار آمدن با مشکلات روحی بعد از طلاق موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- از دیگران کمک بگیرید

برای رفع دلتنگی بعد از طلاق کمک گرفتن از دیگران بسیار مهم است. بعد از جدایی، احساس تنهایی طبیعی است. اما انزوا و در خانه نشستن باعث می‌شود شرایط بدتر شود. بنابراین در این مسیر از دیگران کمک بگیرید.

  • با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید: صحبت کردن با افرادی که تجربه جدایی یا طلاق را داشته‌اند می‌تواند کمک کننده باشد. این افراد شرایط شما را بهتر درک می‌کنند و می‌توانند به شما امید بدهند که روزها و روابط بهتر در آینده در انتظار شماست. همچنین ارتباط مداوم می‌تواند استرس بعد از طلاق را کم کرده و زندگی را متعادل‌تر کند.
  • با افراد پر انرژی و مثبت وقت بگذرانید: برای برقراری ارتباط افرادی را انتخاب کنید که قابل اعتماد و مثبت اندیش بوده و شنونده خوبی باشند. این مهم است که برای بیان احساساتتان ترسی از قضاوت، مورد سرزنش واقع شدن و نصیحت نداشته باشید.
  • با روانشناس صحبت کنید: اگر فرد قابل اعتمادی را در اطرافیان خود پیدا نمی‌کنید که با او صحبت کنید از یک روانشناس کمک بگیرید و احساساتتان را با او در میان بگذارید.
  • دوستان جدید پیدا کنید: اگر طلاق باعث شده است روابط اجتماعی خود را از دست بدهید تلاش کنید دوستان جدید پیدا کنید. وارد گروه‌های اجتماعی، کلاس‌های آموزشی، فعالیت های داوطلبانه و … شوید.

۲- از خودتان مراقبت کنید

طلاق یک اتفاق پر استرس در زندگی هر فرد است. حالا که تغییرات زیادی در زندگی‌تان در حال رخ دادن است خودمراقبتی بیش از پیش اهمیت می‌یابد. فشار روحی بعد از طلاق یا جدایی می‌تواند انسان را از نظر جسمی و روانی از پا درآورد.

با مشکلات روحی بعد از طلاق مثل بیماری آنفلوانزا برخورد کنید؛ استراحت زیاد، کاهش استرس و کم کردن حجم کار (در صورتی که ممکن باشد.) می‌تواند به شما کمک کند. یادگیری مهارت‌های خودمراقبتی یکی از باارزش‌ترین درس‌های بعد از جدایی است.

وقتی بتوانید احساسات ناشی از فقدان را در خود ببینید و از تجارب قبلی خود درس بگیرید، بهتر می‌توانید از خود مراقبت کنید و تصمیمات بهتری خواهید گرفت.طلاق

توصیه‌هایی برای خودمراقبتی

  • زمان‌هایی را در روز به خود اختصاص دهید: فعالیت‌هایی را که به شما آرامش می دهند دنبال کنید. با دوستان خوب وقت بگذرانید، در طبیعت قدم بزنید، موزیک گوش کنید، کتاب موردعلاقه‌تان را بخوانید و در کلاس های یوگا شرکت کنید.
  • به آنچه نیاز دارید توجه کنید:‌ در هر لحظه به آنچه نیاز دارید دقت کنید و برای بیان نیازهایتان حرف بزنید. به آنچه که باور دارید برایتان خوب است احترام بگذارید حتی اگر با خواسته‌های همسر سابقتان و اطرافیان در تناقض است.
  • روتین روزمره داشته باشید: طلاق و جدایی عاطفی می‌تواند تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد استرس، آشفتگی و ابهام شود. پایبند بودن به یک روتین روزمره می‌تواند احساس نظم و زندگی عادی را به شما برگرداند.
  • از پرخوری، مصرف الکل و دخانیات دوری کنید: بعضی از افراد برای کنار آمدن با استرس بعد از طلاق به الکل یا مواد مخدر پناه می‌برند تا احساس درد و تنهایی ناشی از آن را رفع کنند. این مواد در درازمدت اثر مخربی روی بدن دارند؛‌ بنابراین بهتر است به دنبال راه‌های سالم‌تری برای کنار آمدن با احساسات دردناک خود باشید.
  • علایق جدیدی پیدا کنید: بعد از طلاق به دنبال فعالیت‌ها و علایق جدید بگردید. فعالیت‌های جدیدی که به شما احساس خوبی داده و کمک می‌کنند راحت‌تر از گذشته عبور کنید.

‌مطالعه بیشتر: چگونه استرس را از بین ببریم؟ | راهکارهای کنترل استرس

۳- برای خود عادات خوب بسازید

استرس پس از طلاق می‌تواند باعث کنار گذاشته شدن عادات سالم شود. ممکن است بعضی روزها هیچ غذایی نخورید یا به پرخوری و غذاهای ناسالم رو بیاورید. ورزش کردن سخت‌تر از قبل می‌شود چرا که فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنید. همه کارهایی که برای گذر از این دوران انجام می‌دهید، در صورتی که همراه با عادات خوب جدید و با هدف درازمدت نباشد بی فایده خواهد بود.

مطالعه بیشتر: طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ علل و درمان

۴- از گذشته درس بگیرید

جدایی تجربه دردناکی است. اما در بحران‌های عاطفی فرصت‌های زیادی برای آموختن و رشد وجود دارد. ممکن است در این دوره احساس پوچی و غم کنید اما این بدین معنا نیست که زندگی قرار است به همین شکل باقی بماند.

این دوران را بخشی از زندگی خود فرض کنید که در آن قرار است رشد کنید. بعد از گذر از این بحران، خود را بهتر می‌شناسید و قوی‌تر و باهوش‌تر خواهید بود.

برای اینکه راحت‌تر این تجربه را بپذیرید و از آن عبور کنید سعی کنید آنچه را که اتفاق افتاده است، درک کرده و نقش خود را در وقوع آن ها بشناسید. هرچه بیشتر تصمیمات خود را که در رابطه موثر بوده‌اند درک کنید، بهتر می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید و از تکرار آن‌ها در آینده جلوگیری کنید.


برای رزرو وقت مشاوره آنلاین یا حضوری از روانشناسان پزشک خوب روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان