برای درمان لکنت زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب تالیف شده و توسط فرزانه مهدیان از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

تا به حال برای شما پیش آمده که در هنگام صحبت، صداهای مربوط به کلمات را بکشید؟ بسیاری از ما پیش آمده که در هنگام صحبت دچار تکرار و توقف آواهای کلمات شدیم؛ که این موضوع هیچ ارتباطی به سن و سال افراد ندارد. به راستی که نام این اختلال چیست و تحت چه شرایطی به سراغ افراد می‌آید؟ در این مقاله قصد داریم به بیان اختلالی تحت عنوان لکنت زبان بپردازیم، برای آشنایی بیشتر با این اختلال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
  • لکنت زبان چیست؟

    لکنت زبان یک نوع اختلال در گفتار افراد است که در طی آن، فرد صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا طولانی‌تر از حد معمول بیان می‌کند. در طی ابتلا به این اختلال، فرد نمی‌تواند در حین صحبت کلمات را به صورت پیوسته و پشت سر هم بیان کند.

    در واقع افراد مبتلا به اختلال لکنت، نسبت به موضوعی که می‌خواهند درباره آن صحبت کنند اشراف کامل دارند؛ اما به سختی آن را بیان می‌کنند. در طی فرآیند لکنت زبان، صحبت فرد متوقف می‌شود؛ چرا که به یک کلمه یا صدایی برخورده که در بیان آن دچار مشکل شده است.

    What is stuttering?

    نشانه‌هایی برای مراجعه به پزشک 

    بسیاری از ما لکنت زبان کودکان را مشاهده کردیم؛ اما باید بدانید که این نوع از لکنت بخش طبیعی از فرآیند یادگیری صحبت کردن در زمان کودکی است. در واقع کودکان کوچک هنگامی به توانایی گفتاری و زبانی کامل و کافی نرسیدند، دچار لکنت می‌شوند. اما در برخی مواقع هم لکنت یک وضعیت مزمن است که تا دوران بزرگسالی فرد ادامه پیدا می‌کند و ممکن است بر روی اعتماد به نفس و نحوه تعامل او با سایر افراد اثر بگذارد. قطعا برای شما این سوال پیش می‌آید که لکنت زبان چه علائمی دارد، در ادامه به بیان هر یک از این علائم می‌پردازیم.

    بهترین پزشک برای درمان لکنت زبان کیست؟

    برای پیدا کردن بهترین پزشک برای درمان لکنت زبان باید به این موضوع توجه داشته باشید که بهترین گفتار درمان در بهبود لکنت زبان چه ویژگی‌هایی دارد. گفتار درمانی هم مانند سایر رشته‌ها دارای شاخه‌های مختلفی است.
    یک پزشک خوب برای درمان لکنت زبان باید ویژگی‌های بسیاری داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تخصص کافی در گفتار درمانی، رضایت مراجعه کنندگان قبلی، کلینیک معتبر، دانش به روز، مدارک تحصیلی معتبر اشاره کرد.

    علائم لکنت زبان

    • بروز حس دشواری در فرد برای شروع یک کلمه، عبارت یا جمله
    • بیان طولانی یک حرف یا صدا در یک کلمه
    • تکرار صدا، بخش یا کلمه در حین صحبت
    • سکوت فرد برای بیان هجا و کلمات خاص در حین صحبت
    • بیان کلماتی مثل آم در ین تلفظ کلمات سخت
    • ایجاد تنش زیاد در فرد و حرکات متفاوت صورت و اندام او برای فهماندن کلمات خود به اطرافیانش
    • بروز اضطراب در فرد زمان صحبت
    • ناتوانی فرد در برقراری رابطه موثر با اطرافیانش

    What are the symptoms of stuttering?

    همچنین ممکن است فرد در طی اختلال لکنت، در گفتار خود دچار علائمی چون چشمک زدن سریع، لرزش لب و فک، تیک صورت، تکان خوردن سر و قفل کردن مشت دست نیز گردد. جالب است بدانید افراد مبتلا به لکنت در زمان هیجان، خستگی، استرس و عجله با افزایش علائم این اختلال روبرو خواهند شد. حضور فرد مبتلا به این اختلال در موقعیت‌هایی مثل صحبت در جمع یا پشت تلفن برای او بسیار دشوار است؛ البته باید بدانید که افراد مبتلا به لکنت، زمانی که با خودشان در حال صحبت هستند به هیچ وجه دچار این اختلال نمی‌گردند.

    بروز چه نشانه‌هایی در فرد مبتلا به لکنت، باعث مراجعه ضروری او به پزشک میشود؟

    لکنت زبان در بین کودکان ۲ تا ۵ سال نسبت به سایر افراد شایع‌تر است؛ اما در کنار هر یک از علائم ذکر شده بالا، موارد زیر نیز ممکن است در فرد مبتلا به این اختلال نیز ظهور کند:

    • لکنت بیشتر از ۶ ماه زمان ببرد
    • لکنت با سایر مشکلات گفتاری و زبانی همراه باشد
    • لکنت با افزایش سن کودک بیشتر شود یا همچنان ادامه یابد
    • لکنت با سفت شدن عضلات یا تلاش برای صحبت کردن همراه باشد
    • لکنت بر روی عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد تاثیر بگذارد
    • لکنت موجب اضطراب و مشکلاتی چون ترس از صحبت کردن در فرد شود
    • لکنت در بزرگسالی یک فرد رخ دهد

    با وقوع هر یک از علائم و نشانه‌های بالا، برای درمان این اختلال باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

    آیا لکنت زبان دارو دارد؟

    همانطور که گفتیم لکنت زبان ممکن است در هر سنی برای افراد رخ دهد. پزشک متخصص گفتار و زبان پس از آن که فرد مبتلا به این اختلال را ارزیابی کند، روش درمانی مناسب را به فرد بیمار معرفی خواهد کرد. برای درمان افراد مبتلا به لکنت، روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد؛ که در ادامه به بیان هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم.

    Treatment of stuttering with

    گفتار درمانی

    فرد در طی روش گفتار درمانی، یاد می‌گیرد که چطور سرعت گفتار خود را کاهش دهد و بداند که در چه زمان‌هایی دچار لکنت می‌شود. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است در طی گفتار درمانی از روی عمد با آرامش صحبت کند؛ اما در طی گذشت زمان به یک الگوی گفتاری طبیعی دست پیدا خواهد کرد.

    ابزارهای الکتریکی

    با مراجعه فرد بیمار و ارزیابی او توسط پزشک مربوطه، شدت اختلال لکنت در او شناسایی می‌شود و به انتخاب پزشک یک ابزار الکتریکی برای درمان این اختلال به بیمار معرفی می‌شود. ابزارهای الکتریکی متفاوتی برای درمان لکنت زبان موجود است.

    دارو درمانی

    در حال حاضر هیچ دارویی برای لکنت زبان افراد توسط پزشک تجویز نمی‌شود؛ اما چند ترکیب روانگردان وجود دارد که ممکن است در برخی شرایط خاص توسط پزشک برای بیمار تجویز شود. در واقع داروهایی چون هالوپریدول، ریسپریدون، الانزاپین، زیپراسیدون و کلونیدین در کاهش لکنت زبان افراد موثر است. همچنین تحقیقات جدید نشان داده داروهایی که دارای سنتز دوپامین هستند، در بهبود اختلال لکنت زبان موثر واقع می‌شوند.

    Cheddar cures stuttering

    درمان رفتاری شناختی

    این روش درمانی به فرد مبتلا به لکنت کمک می‌کند تا روش‌های تفکری که باعث بدتر شدن اختلال در او می‌شود را شناسایی کند و در جهت تغییر آن گام بردارد. همچنین این شیوه درمان در بهبود عوارضی چون کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و استرس موثر است.

    توصیه‌هایی برای رعایت در خانه (والدین)

    تعامل والدین با کودک مبتلا به اختلال لکنت در تسریع روند بهبود این اختلال موثر واقع می‌شود. اگر کودک شما به اختلال لکنت مبتلا است؛ پس مداخله شما به عنوان والدین او و انجام تکنیک‌های تمرین در خانه زیر نظر پزشک متخصص، بخش مفیدی از کمک به کودک برای مقابله با لکنت به حساب می‌آید. پس به عنوان پدر یا مادر فرزند خود به هیچ وجه از تکنیک‌های درمان در خانه غافل نشوید و این فرصت استثنایی را از فرزند خود نگیرید. در ادامه به معرفی برخی نکات درباره تعامل والدین با فرزندان مبتلا به لکنت می‌پردازیم:

    The role of parents in stuttering

    •       بخاطر لکنت فرزند خود را سرزنش نکنید
    •       از بکار بردن جملاتی چون نفس بکش، آرام حرف بزن و مکث کن نیز پرهیز کنید
    •       در هنگام صحبت به فرزند خود نگاه کنید و با او تماس چشمی برقرار کنید
    •       وسط صحبت فرزند خود نپرید و کلمات و جملات او را کامل نکنید و اجازه بدهید خودش درست صحبت کردن را یاد بگیرد
    •       با فرزند خود به صورت شمرده و با سرعت پایین صحبت کنید
    •       عوامل استرس‌زا را از منزل حذف کنید
    •       فرزند خود را برای مدتی به کلاس‌های زبان و قرآن نفرستید
    •       زمان‌هایی را برای خود و فرزندتان اختصاص دهید
    •       برای مدتی انجام بازی‌های غیرگفتاری را افزایش دهید
    •       از جلسات گفتار درمانی غافل نشوید

    برای تشخیص علت لکنت زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

    برای درمان اختلال لکنت زبان بهتر است به گفتار درمانگر مراجعه کنید، گفتار درمانگر به متخصص گفتار درمانی گفته می‌شود که یکی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی است. معمولا به فارغ‌التحصیلان این رشته آسیب‌شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر می‌گویند.

    گفتار درمانگر با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های درمانی مختلف سعی می‌کند موجب بهبود این عارضه در کودکان و بزرگسالان شود.

    متخصصین گفتار درمانی چه کمکی به ما می‌کنند؟

    گفتار درمانگر یا متخصص گفتار درمانی به فرد مبتلا به اختلال لکنت زبان در زمینه یادگیری کلمات، سرعت بخشیدن به آن‌ها و درمان وقفه در حین بیان کلمات کمک می‌کند. در واقع این متخصص به فرد بیمار کمک می‌کند تا شرایطی که باعث ایجاد لکنت زبان می‌شود را به خوبی مدیریت کند. در طی جلسات گفتار درمانی فرد بیمار می‌تواند تکنیک‌های اصلاح لکنت زبان و روان حرف زدن را یاد بگیرد و در مکالمات روزانه خود از آن‌ها استفاده کند.

    What is the treatment of stuttering?

    تکنیک‌های بسیار متفاوتی برای راحت و روان حرف زدن افراد مبتلا به لکنت وجود دارد؛ انتخاب تکنیک و شیوه برای هر فرد، براساس شدت و نوع لکنت توسط گفتار درمانگر متفاوت خواهد بود. گفتار درمانی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای بهبود و رفع لکنت زبان در بزرگسالان است و همچنین به عنوان بهترین روش درمانی در دراز مدت در نظر گرفته می‌شود.

    آیا پزشک به صورت آنلاین برای درمان لکنت زبان کمک می‌کند؟

    تغییر سبک زندگی مردم در سراسر جهان و پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا بیشتر مردم به خدمات آنلاین و اینترنتی روی بیاورند. آنچه بیش از هر عامل دیگری مردم را به سمت استفاده از این ابزارها سوق می‌دهد مزایای استفاده از خدمات آنلاین است.
    اگر وقت یا شرایط مراجعه حضوری به مطب را ندارید می‌توانید از طریق جلسات آنلاین نسبت به درمان اختلال لکنت زبان خود اقدام کنید. روند درمان در جلسات آنلاین هیچ تفاوتی با جلسات حضوری ندارد و پزشکان با همان کیفیت سعی می‌کنند موجب بهبود این عارضه در بزرگسالان و کودکان شوند.

    سخن پایانی

    لکنت زمان مانند دیگر اختلالات رایج شخصیتی این روزها گریبان‌گیر افراد زیادی می‌شود؛ اما نکته مهم در درمان این اختلال آن است که فرد مبتلا هرگز از بهبود خود ناامید نشود و بپذیرد که باید در مسیر درمان گام بردارد. لکنت زبان از جمله اختلالاتی است که روش‌های درمانی متفاوتی دارد و فرد بیمار با مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند برای کاهش علائم آن اقدام کند و در نهایت این اختلال را به کلی از بین ببرد. برای درمان اختلالات روانی و شخصیتی هیچوقت دیر نیست؛ تنها کافیست که کمی صبر پیشه کرد و ثابت قدم بود.

    اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین از متخصصان لکنت زبان دارید روی دکمه زیر کلیک کنید
    برو به صفحه متخصص‌ها

    سوالات متداول

    1. لکنت زبان چه عوارض و معایبی برای فرد به همراه دارد؟
      ازجمله عوارض و معایب آن می‌توان به مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران، اضطراب هنگام صحبت کردن، صحبت نکردن یا اجتناب از موقعیت هایی که نیاز به صحبت کردن دارند، از دست دادن مشارکت و موفقیت اجتماعی، تحصیلی یا کاری، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن یا مسخره شدن، عزت نفس پایین اشاره کرد.
    2. چه عواملی خطر ابتلا به لکنت زبان را افزایش می‌دهد؟
      تاخیر در رشد کودکی، داشتن اقوام مبتلا به لکنت زبان و فشار احتمال ابتلا به لکنت زبان را تشدید می‌کند.
    3. در چه زمانی باید برای درمان اختلال لکنت زبان به پزشک مراجعه کرد؟
      در صورت بروز هر یک از این موارد باید به پزشک مراجعه کرد: این عارضه بیش از شش ماه طول بکشد، با سایر مشکلات گفتاری همراه باشد، با بزرگ‌تر شدن کودک تکرار شود یا ادامه یابد، با انقباض عضلانی یا تقلای آشکار برای صحبت رخ دهد، بر توانایی برقراری ارتباط مؤثر در مدرسه، محل کار یا در تعاملات اجتماعی تأثیر گذارد.
    4. چه مشکلات گفتاری در زمان لکنت زبان ایجاد می‌شود؟
      سریع پلک زدن، لرزش لب یا فک، تیک صورت، تکان خوردن سر، گره کردن مشت‌ها از مشکلات گفتاری در زمان لکنت زبان است.
    5. مهم‌ترین دلایل لکنت زبان چیست؟
      سابقه خانوادگی، آسیب مغزی، شوک عاطفی، اختلالات مغزی از مهم‌ترین دلایل لکنت زبان هستند.
    ۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
    4.2/5 - (5 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    فاطمه فروردین ۹, ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    سلام .من بچم الان یک ماه ک ب لکنت زبان مبتلا شده الان ببرمش کفتار درمانی یا باید چند ماه بشه تا ببرمش

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۹, ۱۴۰۳ - ۸:۱۰ ب٫ظ

    سلام و درود، وقوع اتفاقات شوک آور یا ناراحت کننده ممکن است باعث این موضوع شوند اما اگر ناگهان این اتفاق افتاده، زودتر با یک گفتاردرمانگر و روانشناس صحبت کنید.

    پاسخ
    Mohammad Riahy شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۲:۵۱ ق٫ظ

    ممنون بخاطر این مقاله

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب