قطع داروهای اعصاب: از بین بردن عوارض داروهای اعصاب

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط دکتر مهین ربیعی از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

قرار گرفتن در موقعیتی که احساس کنید دیگر به داروهای اعصاب احتیاج ندارید بسیار خوب است. اما متاسفانه قطع داروهای اعصاب کار آسانی نیست. قطع داروی ضدافسردگی بسیار دشوار است زیرا قطع ناگهانی داروی ضدافسردگی می‌تواند علائمی مانند ترک مواد ایجاد کند که اصطلاحا به آن “سندروم ترک” گفته می‌شود.

علائم ترک معمولا خفیف و کوتاه مدت است. با این حال، برای برخی از افراد علائم می‌توانند تاحدی شدید باشند که زندگی روزمره فرد را با مشکل مواجه کند. با مشاوره با روانپزشک خود برای کاهش دوز مصرفی به طور تدریجی ممکن است بتوانید بسیاری از علائم ناراحت‌کننده ترک را به حداقل برسانید. در این مقاله به بررسی روش قطع داروهای اعصاب و عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب می‌پردازیم.

داروهای روانپزشکی را بدون توصیه پزشک و به صورت خودسرانه قطع نکنید. قطع ناگهانی قرص های اعصاب می توانن عوارض قطع و علائم ترک را برای شما به همراه داشته باشد.

فهرست مطالب
  • پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانپزشکان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
    مشاهده لیست روانپزشکان

    ترک داروی اعصاب چیست؟

    ترک داروهای اعصاب، که به آن سندرم قطع دارو نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که پس از قطع ناگهانی یا کاهش شدید دوز داروی اعصاب، علائم ترک را تجربه کنید. ترک داروی اعصاب در نیمی از افرادی که داروی اعصاب مصرف می‌کنند اتفاق می‌افتد، سپس به طور ناگهانی مصرف آن را ترک می‌کنند یا دوز آن به شدت کاهش می‌یابد.

    قطع داروهای اعصاب

    دانستنی‌هایی در مورد ترک داروهای اعصاب

    داروهای اعصاب با افزایش سطح برخی از انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، که برخی از آن‌ها شامل سروتونین و دوپامین هستند، عمل می‌کنند. هنگامی که سطح این انتقال دهنده‌های عصبی به طور ناگهانی کاهش می‌یابد، چه با ترک ناگهانی دارو یا کاهش شدید دوز آن علائم ترک ظاهر می‌شود.
    دو نوع از داروهای اعصاب که می‌توانند منجر به ترک شوند عبارتنداز:

    1. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
    2. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs)

    داروهای اعصاب به این معنا اعتیاد آور تلقی نمی‌شوند که مردم معمولاً آن‌ها را با داروهای دیگر مصرف نمی‌کنند. با این حال، ممکن است وابستگی فیزیکی به این داروها ایجاد شود، به ویژه زمانی که از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنند. برخی از داروهای اعصاب ممکن است پتانسیل سوء مصرف بیشتری داشته باشند، کتامین به دلیل اثرات دارویی آن یکی از آن‌هاست.

    همچنین بخوانید: چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟ روش های سریع از بین بردن تاثیر دارو

    علائم ترک داروهای اعصاب

    آیا تا به حال علائم مربوط به ترک داروی اعصاب را تجربه کرده‌اید؟ علائم آن شبیه به آنفولانزا است.این علائم عبارتنداز:

    • سردرد
    • تعریق
    • خستگی و بی حالی
    • بی خوابی، یا وقتی می‌خوابید کابوس می‌بینید.
    • حالت تهوع که ممکن است شامل استفراغ باشد.
    • عدم تعادل، مانند احساس سرگیجه، سبکی سر
    • اختلالات حسی، از جمله احساس سوزش، گزگز
    • بیش از حد برانگیختگی، یا احساس تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری یا پرخاشگری

    ترک داروی اعصاب در مقابل بازگشت بیماری

    علائم ترک داروی اعصاب می‌تواند مشابه علائمی باشد که در وهله اول موجب استفاده از این نوع دارو شده است. شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا هنگام ترک داروهای اعصاب یا کاهش دوز آن‌ها، بیماری قابل بازگشت است؟
    برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته اشاره کرد:

    • سرعت ظاهر شدن علائم: علائم ترک داروهای اعصاب اغلب در عرض چند روز یا چند هفته ظاهر می‌شوند، اما علائم بازگشت این بیماری معمولا به تدریج ظاهر می‌شود.
    • بروز علائم فیزیکی: احساس آنفولانزا، سرگیجه و اختلالات حسی با افسردگی مرتبط نیست. بنابراین، اگر این علائم را دارید، احتمالاً به دلیل ترک داروهای اعصاب است نه بازگشت این بیماری.
    • علائم با گذشت زمان بهتر یا بدتر می‌شوند: وقتی بدن شروع به تطبیق با عدم مصرف داروی اعصاب یا مصرف آن در دوزهای پایین‌تر می‌کند، علائم ترک معمولاً بهبود می‌یابند. اگر افسردگی دوباره بازگردد علائم ممکن است به جای بهتر شدن بدتر شوند.

    قطع داروهای اعصاب

    عوارض قطع قرص رهاکین

    همانطور که می‌دانید مصرف هر دارو و قرصی می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. داروهای مربوط به اعصاب و اختلالات روانی عوارض بسیاری برای فرد به همراه خواهند داشت. افزایش وزن، گیجی، تهوع، نارسایی کبدی، عدم تمرکز و توجه و… از عوارض مصرف این داروها هستند.
    استفاده طولانی مدت از این دارو می‌تواند برای فرد وابستگی ایجاد کند. قطع مصرف ناگهانی این دارو هم عوارض شدیدی را برای فرد به همراه دارد. از این رو بهتر است مصرف رهاکین یا هر داروی اعصاب را ناگهانی متوقف نکنید. برای قطع مصرف این دارو باید به تدریج و با تجویز پزشک این کار را انجام دهید.
    رهاکین توانایی آن را دارد تا مراکز مستعد تشنج در مغز را کنترل کند، از این رو نبود این دارو می‌تواند این بخش‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. قطع ناگهانی آن احتمال بروز تشنج در فرد را به شدت افزایش دهد.

    قطع کردن قرص پاروکستین

    یکی از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین مشکلات هر فردی بعد از قطع دارو پاروکستین، بازگشت افسردگی است. از این رو به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک داروی اعصاب خود مانند پاروکستین را قطع کنید.
    در صورتی که پزشک صلاح ببیند دوز این دارو را به مرور زمان کاهش می‌دهد بدین ترتیب اصولی‌تر و بهتر می‌توانید مصرف این دارو را قطع کنید.
    بسیاری از افراد به محض اینکه احساس بهتری پیدا می‌کنند، مصرف دارو را قطع می‌کنند. در حالی که این کار بسیار اشتباه است،مصرف هر دارویی دوره درمانی خاص خود را دارد که باید برای بهبودی شرایط روحی و روانی آن را تکمیل کنید. عوارض قطع ناگهانی قرص لوکسیم می‌تواند موجب سردرد، حالت تهوع، ضعف، حملات ترس و بی‌حالی در فرد شود.

    عوارض قطع قرص ازپیم ۱۰ و ازپیم ۲۰

    مصرف قرص ازیپم ۱۰ و ۲۰ می‌تواند باعث وابستگی در فرد شود. مصرف این دارو را هم مانند دیگر داروهای اعصاب نباید به طور ناگهانی قطع کنید. بهتر است برای قطع مصرف این دارو از پزشک کمک بگیرید. در صورت قطع خودسرانه مصرف این دارو به عارضه‌هایی چون سردرد، حالت تهوع، بازگشت افسردگی و… مبتلا می‌شوید. این داروها دوز مشخصی دارند و هر دوزی باید دوره درمانی خود را تکمیل کند تا موجب بهبود حال روحی و روانی فرد شود.

    روش قطع قرص نورتریپتیلین

    در صورت قطع ناگهانی مصرف نورتریپتیلین ممکن است چند هفته طول بکشد تا حال فرد بهبود پیدا کند. از این رو بهتر است با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. از عوارض قطع ناگهانی این دارو می‌توان به مشکلات گوارشی، خشکی دهان، سردرد، تاکیکاردی، حمله تشنجی، تب یا یرقان اشاره کرد.

    عوارض ترک سایر داروهای اعصاب

    در زیر به عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب هایی به غیر از ضد افسردگی ها می پردازیم.

    عوارض قطع ناگهانی قرص پرفنازین

    اگر به طور ناگهانی مصرف پرفنازین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند تهوع، استفراغ، درد معده، سرگیجه و لرزش را تجربه کنید. پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش می دهد و ممکن است دارو(های) دیگری را برای شما تجویز کند تا چند هفته پس از قطع مصرف پرفنازین مصرف کنید.

    عوارض قطع الانزاپین

    اگر الانزاپین را قطع کنید، ممکن است علائم قدیمی خود را دوباره تجربه کنید. شما همچنین عوارض قطع الانزاپین مانند مشکل در خواب. احساس بیمار بودن، احساسات غیر طبیعی در پوست، درد در عضلات، اضطراب، اسهال، سرگیجه، احساس گرما یا سرمای شدید و سردرد را تجربه کنید.

    عوارض قطع ناگهانی لوکستا

    قطع ناگهانی لوکستا یا دولوکستین ممکن است خطر عود علائم را افزایش دهد. قطع ناگهانی لوکستا ممکن است منجر به یک یا چند مورد از علائم ترک زیر شود: تحریک پذیری، تهوع، احساس سرگیجه، استفراغ، کابوس، سردرد و/یا پارستزی (خارش، احساس سوزن سوزن شدن روی پوست).

    قطع داروهای اعصاب

    زمان‌بندی ترک داروهای اعصاب

    تجربه ترک داروهای اعصاب می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. عوامل مؤثر بر ترک، مدت زمان طولانی شدن علائم شامل نوع داروی اعصاب مصرفی، دوز آن و مدت زمان مصرف دارو است.

    پاروکستین (پاکسیل) SSRI بیشترین ارتباط را با ترک دارد در حالی که فلوکستین (پروزاک) کمترین علائم ترک را دارد. علائم ترک داروهای اعصاب معمولاً در یک تا سه روز اول نسبتاً خفیف هستند و به طور بالقوه قبل از شروع به کاهش شدت پیدا می‌کنند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا همه علائم به طور کامل برطرف شوند، حتی برخی از افراد چندین ماه این عوارض را تجربه می‌کنند.

    مراحل ترک SSRI

    علائم مربوط به ترک SSRI  اغلب به صورت مرحله‌ای بروز می‌کنند. دو مرحله ترک SSRI عبارتنداز: ترک حاد و طولانی مدت.

    1. ترک حاد: مرحله ترک حاد می‌تواند شش تا هشت هفته طول بکشد. در طول این مرحله، ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنید، خستگی بیشتری داشته باشید، و متوجه افزایش احساس اضطراب و افسردگی شوید.
    2. قطع طولانی مدت: مرحله طولانی ترک SSRI، که گاهی به عنوان ترک پس از حاد یا PAWS شناخته می‌شود، به علائمی اشاره دارد که بیش از شش ماه طول می‌کشد. بر اساس یک مطالعه، به طور متوسط فردی که ترک طولانی مدت داروی اعصاب را تجربه می‌کند، به مدت ۳۷ ماه علائم داشته است.
    3. برخی از کارشناسان معتقدند که مرحله سوم ترک داروی اعصاب وجود دارد: بازگشت. بازگشت مجدد می‌تواند بین قطع حاد و مداوم رخ دهد و شامل بدتر شدن علائم حاد شود که تا شش هفته طول می‌کشد.

    همچنین بخوانید: بهترین دارو برای استرس و افسردگی؛ معرفی قرص ضد استرس قوی

    ترک بنزودیازپین ها

    داروهایی که نیمه عمر کوتاهی دارند مانند آلپرازولام، کلونازپام، لورازپام و… علائم ترک بیشتری دارند و بهتر است حتما برای قطع انها با یک روانپزشک مشورت کنید. بنزودیازپین ها همچنین قابلیت ایجاد وابستگی بالایی دارند. افرادی که بنزودیازپین ها را برای مدت طولانی مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به شرایط نامطلوب متعددی از جمله تحمل، وابستگی و قطع مصرف هستند. علائم ترک بنزودیازپین می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • سردرد
    • اختلالات خواب
    • تحریک پذیری
    • بیقراری
    • تشنج
    • لرزش
    • تهوع و استفراغ

    مقابله با ترک داروهای اعصاب

    بهترین راه برای مقابله با ترک داروهای اعصاب و عوارض قطع داروهای اعصاب این است که در وهله اول با قطع ناگهانی یا تنظیم دوز داروی خود بدون صحبت با پزشک از آن جلوگیری کنید. پزشک می‌تواند کمک کنند تا ضمن محدود کردن یا اجتناب از اثرات منفی ترک داروهای اعصاب و اعصاب، برنامه‌ای برای قطع دارو طراحی کنید. در اینجا چند راه دیگر برای جلوگیری یا مقابله با ترک داروهای اعصاب وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

    از خود بپرسید: چرا ترک میکنم؟

    این سوال می‌تواند مهم باشد اگر در طول قطع یا بعد از آن به درمان بیشتری نیاز دارید. چرا داروی اعصاب خود را قطع می‌کنید؟ آیا به این دلیل آن را ترک می‌کنید که احساس می‌کنید افسردگی خود را پشت سر گذاشته‌اید؟ آیا از عوارض جانبی دارو خوشتان نمی‌آید یا نمی‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید؟ همه این‌ها دلایل بسیار متفاوتی هستند. اگر به درستی درمان نشود، افسردگی به یک بیماری جدی و بالقوه و تهدید کننده زندگی شما تبدیل می‌شود.

    نحوه قطع تدریجی دارو

    کاهش مصرف داروی اعصاب می‌تواند به کاهش برخی عوارض جانبی ترک کمک کند. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. دو مورد از رایج‌ترین موارد شامل کاهش ۲۵ درصدی دوز دارو در هفته یا اتخاذ یک رویکرد کمی طولانی‌تر و کاهش مصرف دارو در طول شش تا هشت هفته است. عواملی که هنگام تعیین سرعت یا آهستگی یک داروی اعصاب در نظر گرفته می‌شوند عبارتنداز:

    • علائم فرد
    • نوع داروی اعصاب
    • مدت زمان مصرف دارو
    • دوز دارو
    • نیمه عمر دارو (چه مدت طول می‌کشد تا نیمی از دارو از بدن شما خارج شود)

    انتخاب یک راه جایگزین

    انواع مختلفی از داروهای اعصاب وجود دارد. هر کدام به طور متفاوتی روی مغز تاثیر می‌گذارند، عوارض جانبی هرکدام متفاوت است. بدین ترتیب ممکن است پس از قطع دارو، تجارب ترک متفاوتی داشته باشید. علاوه بر SSRI ها و SNRI ها، گزینه‌های اعصاب شامل اعصاب‌های سه حلقه‌ای، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و اعصاب‌های غیر معمول هستند.
    پاسخ به داروهای اعصاب بسیار فردی است، بنابراین با پزشک خود در مورد تأثیر داروهایی که برای شما تجویز شده است صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است از نظر عاطفی با داروهای اعصاب احساس بهتری داشته باشید، اما از عوارض جانبی آن خوشتان نیاید یا ممکن است با روان درمانی یا تغییر شیوه زندگی بهتر عمل کنید.
    همچنین ممکن است به دلیل مصرف الکل یا استفاده از سایر داروهای روانگردان با داروی اعصاب خود مشکل داشته باشید. همه این احتمالات بهتر است با یک پزشک خانواده، روانپزشک یا روانشناس درمیان بگذارید.

    ورزش کردن

    کمبود انرژی و خلق و خوی فرد افسرده احتمالاً ورزش را به آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید تبدیل می‌کند. اما امتحان کردن آن می‌تواند مفید باشد. ورزش کردن می‌تواند با افزایش ترشح اندورفین‌ها، احساس خوب و انگیزه‌ای متفاوت برای ترک داروهای اعصاب ایجاد کند.

    هشدارهای ترک داروهای اعصاب

    اگرچه نادر است، اما برخی از افراد هنگام قطع داروهای اعصاب واکنش‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند. اگر فردی را می‌شناسید که یک یا چند مورد از علائم زیر را در پاسخ به کاهش یا قطع داروهای اعصاب دارد، فوراً برای درمان آن به دنبال کمک پزشکی باشید. واکنش‌های شدید نسبت به ترک داروهای اعصاب می‌تواند برای فردی که آن‌ها را تجربه می‌کند و همچنین برای اطرافیانش ترسناک باشد، می‌توان آن‌ها را درمان کرد. این واکنش‌ها عبارتنداز:

    • هذیان: بی‌جهتی ناگهانی در زمان و مکان، سردرگمی، بی قراری، آشفتگی، و مشکلات حافظه کاری (به یاد آوردن جنبه‌هایی از یک خط فکری فعلی)
    • روان پریشی: قطع ارتباط با واقعیت، به ویژه شامل هذیان یا توهم
    • احساسات خودکشی: در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی احساسات گاه به گاه یا مکرر خودکشی را گزارش می‌کنند، مهم است که در صورت بروز این احساسات در طول ترک داروی اعصاب فوراً به دنبال کمک باشید.

    فراتر از این عوارض جانبی نادر اما بالقوه جدی، چندین خطر دیگر نیز وجود دارد که با قطع ناگهانی داروی اعصاب ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، قطع دارو می‌تواند فرد را به درمان بازگرداند و زمان لازم برای شروع دوباره احساس خود را افزایش دهد.

    بازگشت یا عود افسردگی

    داروهای اعصاب گاهی اوقات به کاهش اضطراب و درد کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر این علائم هنگام قطع یک داروی اعصاب دوباره ظاهر شوند، می‌تواند خطر عود را در فرد افزایش دهد. اگر مصرف داروی اعصاب را ترک کرده‌اید و اضطراب یا درد مزمن دارید، با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

    درمان ترک داروهای اعصاب

    کاهش دوز داروهای اعصاب در طی چند هفته (بیش از چهار) اغلب برای درمان اختلالات افسردگی است، اگر نه برای جلوگیری از علائم ترک توصیه می‌شود. گاهی اوقات در روند ترک دارو، داروی اعصاب می‌تواند به اشتباه تشخیص داده شود، بدین ترتیب باعث افزایش مدت زمان مصرف این نوع دارو یا مصرف آن با دوزهای بالاتر می‌شود.
    اگر نگرانی در مورد ترک داروهای اعصاب باعث می‌شود که از ابتدا این داروها را مصرف نکنید، باید بدانید که افسردگی درمان نشده می‌تواند منجر به خودکشی در فرد شود. ناگفته نماند، وقتی با افسردگی زندگی می‌کنید، از نظر روحی و جسمی بهترین حس را ندارید.

    سخن آخر پزشک خوب

    دلایل زیادی وجود دارد که افراد ممکن است تصمیم به قطع داروی ضدافسردگی بگیرند. عوارض داروهای افسردگی یکی از عمده‌تری دلایل قطع داروی اعصاب است. بهبود فرد نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل بالقوه قطع دارو باشد.

    دلیل قطع داروی افسردگی هرچه که باشد قبل از قطع باید حتما با روانپزشک خود در این باره صحبت کنید. روانپزشک به طور تدریجی داروی شما را کاهش می‌دهد و برای شما یک برنامه ریزی برای قطع دارو انجام می‌دهد تا علائم سندروم ترک را تجربه نکنید و یا در صورت تجربه این علائم به صورت خفیف آن‌ها را تجربه کنید. انتظار نداشته باشید که قطع داروهای اعصاب یک فرآیند سریع باشد. علائم قطع معمولاً طی چند روز پس از قطع دارو رخ می‌دهد، اما عود بیماری تحت درمان می‌تواند برای هفته‌ها پس از احساس خوب اولیه به تعویق بیفتد.

    سوالات متداول

    بعد از ترک قرص اعصاب چه باید کرد؟

    بعد از ترک قرص اعصاب پزشک شما ممکن است داروهای جایگزین برای شما تجویز کند تا علائم ترک را کمتر تجربه کنید یا از عود مشکل شما پیشگیری کند. قرص های اعصاب را به صورت ناگهانی قطع نکنید.

    بهترین راه برای قطع مصرف قرص‌های اعصاب و اعصاب چیست؟

    بهترین راه مراجعه به پزشک و کاهش دوز قرص‌های مصرفی با توجه به صلاح دید پزشک است. پزشک می‌تواند به مرور زمان و با کاهش تدریجی دوز قرص‌ها و داروهای اعصاب، وابستگی به آن را کاهش دهد و در نهایت مصرف آن را قطع کند.

    چه دلایلی می‌تواند فرد را از مصرف قرص‌های اعصاب بازدارد؟

    هزینه خرید دارو، بهبود بیماری بعد از مصرف یک دوره کوتاه، توصیه پزشک، بارداری و… می‌توانند دلایلی باشد تا یک فرد این داروها را مصرف نکند.

    علائم ترک مربوط به داروهای اعصاب سه حلقه‌ای چیست؟

    بی قراری، اضطراب، خوابیدن سخت، علائم آنفولانزا، ضربان قلب تند و… از علائم و نشانه‌های مربوط به ترک داروهای اعصاب سه حلقه‌ای است.

    ترک قرص اعصاب چقدر طول می کشد؟

    علائم معمولاً ۱ تا ۴ روز پس از قطع دارو ظاهر می شوند و تا ۲۵ روز ادامه می یابند. همه SSRI ها می توانند علائم ترک را ایجاد کنند و در صورت قطع، باید طی ۱ تا ۲ هفته کاهش یابد تا این احتمال به حداقل برسد. برخی از بیماران ممکن است نیاز به دوره طولانی تری داشته باشند.

    چرا ترک داروهای اعصاب و قرص‌های اعصاب سخت است؟

    قرص‌های اعصاب می‌توانند موجب تغییر در ساختار مواد شیمیایی در مغز شوند و از طرفی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهند. این داروها اعتیاد آور نیستند تنها باعث عادت و وابستگی در فرد می‌شوند.

    ترک کدام یک از داروهای اعصاب سخت‌تر است؟

    هرچه دوره درمان قرص‌های اعصاب کوتاه‌تر باشد قطعا ترک داروهای اعصاب آسان‌تر خواهد بود. ونلافاکسین، ترازودون و.. از داروهایی هستند که ترک آن‌ها به مراتب بسیار آسان‌تر از سایر داروها است.

    منابع: verywellmind


    در صورتی که فکر می کنید خود یا اطرافیانتان به افسردگی مبتلا هستید می توانید از بهترین متخصص ها در زمینه افسردگی سایت پزشک خوب کمک بگیرید.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    متخصص خوب برای افسردگی
    ۳.۵/۵ - (۳۷ امتیاز)
    3.5/5 - (37 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    مهدی بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ - ۳:۵۳ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید دکتر بهم فرص لگزوپرام ۱۰تجویز کرده امروز شروع کردم گور گرفتگی با سوزش معده دارم لطفان بهم بگید چکار کنم ممنون

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۱۰ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو معمولا با گذر زمان بهبود می یابند. با این حال، در صورتی که علائم شما تشدید شد برای جایگزین کردن دارو یا مدیریت علائم با متخصص مشورت کنید.

    پاسخ
    مریم بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ - ۴:۲۶ ب٫ظ

    سلام ببخشید من پاروکستین مصرف میکردم و الان‌میخوام قطعش کنم ولی با کم کردن دوز مصرفی علائم خیلی شدیدی مثل سرگیجه و گز گز دست و پا دارم که علا ئمم اینقد زیاده که زندگیم و فلج کرده نمیدونم باید چیکار کنم…کاش از اول مصرف نکرده بودم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۹ ب٫ظ

    سلام و درود. توصیه می کنیم از قطع ناگهانی و خودسرانه دارو خودداری کنید. علائم قطع ناگهانی مصرف می توانند آزاردهنده باشند. برای جایگزین کردن دارو یا مدیریت علائم ترک آن، از روانپزشک مشورت بخواهید.

    پاسخ
    شیرین بهمن ۱, ۱۴۰۲ - ۰:۳۱ ق٫ظ

    سلام یکهفته هست بعد یکسال استفاده اززپاروکستین دارو رو به صورت سه روز درمیان میخورم دوز داروم ۲۰ بوده حالا حال خیلی بدی داریم مث شوک الکتریکی یا سرگیجه و منگی آنی و گر گرفتگی میشه لطفا کمک کنید چه کار باید بکنم ؟ ۴۲ سالم هست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۹ ب٫ظ

    سلام وقت شما بخیر. توصیه می کنیم دوز و نحوه مصرف دارو را طبق دستورالعمل متخصص خود دنبال کنید. در صورتی که علائم شما ادامه دار یا تشدید شد، برای مدیریت آن ها یا جایگزین کردن دارو از روانپزشک کمک بگیرید.

    پاسخ
    حمیرا دی ۲۸, ۱۴۰۲ - ۹:۱۹ ب٫ظ

    سلام میگرن عصبی دارم واضطراب دوروزه قرص رهاکین شبی یک عدد استفاده میکنم وصبح بعد از صبحانه کپسول سلوکیان خیلی احساس خواب وخستگی ودرگیری معده دارم تا چند روز باید این علائم رو تحمل کنم تا بدنم عادت کنه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۹ ب٫ظ

    سلام و درود. در ابتدا توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. عوارض جانبی ناشی از دارو ها معمولا با گذر زمان بهبود می یابند و پس از چند هفته از بین می روند. در صورت ادامه دار یا تشدید شدن عوارض برای مدیریت آن ها به روانپزشک مراجعه کنید.

    پاسخ
    سیمین دی ۲۰, ۱۴۰۲ - ۹:۵۸ ب٫ظ

    سلام من یک سال داروی پاروکستین مصرف کردم در حال حاضر ۴ ماه هست که یک دوم این قرص رو نمی توانم ترک کنم و من وضعیتم صد برابر بدتر از زمان مراجعه به پزشک هست و کلا زندگی اجتماعی ندارم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۹ ب٫ظ

    سلام وقت شما بخیر. همدلی و همدردی ما را نسبت به شرایط خود پذیرا باشید. توصیه می کنیم برای ترک دارو و مدیریت علائم با روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    ناشناس دی ۱۵, ۱۴۰۲ - ۸:۱۰ ب٫ظ

    سلام امیر هستم۲۰سالمه قرص اعصاب مصرف میکنم یهویی کم کم به ی مرحله‌ایی رسیدم حالم بهتر از اول شد بعدش رفتم دکتر قرصامو کم کرد حالا فراموشی دارم حافظم داره ازبین میره چیکار کنم سرگیجه هم دارم
    خیلی ممنون اگه جواب بدین

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ ب٫ظ

    سلام و درود. توصیه می کنیم برای مدیریت عوارض قطع دارو با متخصص مشورت کنید. در صورت لزوم می توانید از راهبردها و تکنیک های مربوط به حافظه استفاده کنید.

    پاسخ
    پری آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۷:۰۴ ب٫ظ

    سلام.ببخشید من التهاب روده داستم،بعد کتر قرص اس سیتالوپرام ۱۰ هم برام تجویز کردن_چندسال استفاده کردم_الان دوهفته ای هست که ترکش کردم_عوارضش رو میدونم چیه_کاملا درگیر عوارضش هستم_میشه بگید این دوران رو چطور بگذرونم که کمتر عوارض ترک روم اثر بزاره؟؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. توصیه می کنیم مصرف دارو را تحت نظر روانپزشک کم یا قطع کنید تا عوارض آن آزاردهنده نباشد. در صورتی که عارضه ای شما را آزار می دهد برای مدیریت آن با متخصص خود مشورت کنید.

    پاسخ
    مادر بیمار آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱:۳۹ ق٫ظ

    سلام دخترم برای پرخاشگری واضطراب پیش دکترهای متفاوت بردم داروهای متفاوتی را خورده تاثیرش تا اندازه ای خوب بود الان دیگه مدت چهار سال دکتر نمیره خودسرانه همان دارویی را که دکتر برایش تجویز کرده مصرف می کند این هم بگویم در رفتن پیش دکتر هیچوقت آمادگی نداشت با اصرار من دکتر می رفت ما از دستش کتک می خوردیم اسباب و وسائل را می شکست الان هم با اینکه داروها را چهار سال بدون نظر دکتر می خوره باز هم کنترل اعصاب نداره باید با زبان ومهربانی وبرایش بیفتیم تا کنترلش کنیم حریف ما هست دنیا برای ما تیره هست نمی دونم چرا این داروها که یک زمانی برایش تاثیر خوبی داشت الان دیگه آن تاثیر خوب را نداره؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ ب٫ظ

    سلام و درود. توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. درمان باید تحت نظارت روانپزشک انجام شود تا در صورت لزوم دارو جایگزین شود یا دوز آن تغییر کند. روانپزشک درمان را در بازه های زمانی مختلف ارزیابی و درمان را بر أساس میزان اثربخشی تطبیق می دهد.

    پاسخ
    ناشناس آذر ۱۲, ۱۴۰۲ - ۷:۱۷ ق٫ظ

    سلام من دوسال نیم لگزوپرام مصرف میکنم چگونه ترک کنم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. ترک اعتیاد به دارو برای جلوگیری از عوارض قطع ناگهانی یا مصرف مجدد، باید تحت نظر متخصص ترک اعتیاد یا روانپزشک انجام شود.

    پاسخ
    سعید.ک آذر ۴, ۱۴۰۲ - ۶:۱۹ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر.بنده سعید هستم و ۴۳ سال سن دارم.از دوران بچگی درگیر پیش فعالی بودم و هر چی سنم بالاتر میره حالم داره بدتر میشه و بیماری من هم شدید تر شده.به تشخیص پزشک بسیار مهربونم به جز پیش فعالی درگیر دوقطبی بودن و افسردگی شیدایی هم هستم.با اینکه دارو مصرف میکنم و تحت نظر پزشک هستم ولی روز به روز حالم داره بدتر میشه.جوری شده که قابلیت هام رو دارم از دست میدم،به هیچ عنوان ثبات ندارم و اصلا توانایی انجام کاری رو ندارم.میخواستم بگم که نه توکل کاری میکنه و نه دعا و نیایش.فکر میکنم تنها چیزی که خیلی میتونه کمک کنه آگاهی نسبت به بیماری خود فرد هستش.بعدش پذیرش بیماری هستش که باهاش نجنگی و آشتی کنی.مطالعه خیلی خیلی کمک میکنه.و یکی از نکات بسیار مهم اینه که شخص مورد اعتماد پیدا کنید و بی پروا و بدون ترس باهاش صحبت کنید،اون شخص قرار نیست حتما یه مشاور یا روانکاو باشه.یه فرد مطمئن یه فردی که فقط گوش کنه و افکار شما رو قضاوت نکنه
    با تشکر سعید ک،بیماری که چندین و چند ساله داره با بیماریش زندگی میکنه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۷ ب٫ظ

    سلام و درود. همدلی و همدردی ما را نسبت به شرایط خود پذیرا باشید. بابت توصیه های صمیمانه و دوستانه شما متشکریم.

    پاسخ
    امیر آبان ۲۹, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ ب٫ظ

    من ۳ روزه قرص لگزاتال رو بعد از ۳سال و نیم مصرف دائم قطع کردم. یه دفعه چنان سرم گیج میره که انگار میخوام بیفتم زمین.. یک ماه و نیم هست که مرتب وزنه میزنم. آنقدر خسته میشم که حال فکر کردن به مزخرفات زندگی رو ندارم.. فکر می‌کنم بهترین جایگزین برای داروی اعصاب ورزش و مسافرته.. بعضی وقتها هم ماهیگیری میکنم.. چون به ماهیگیری خیلی علاقه دارم رو اعصابم تاثیر مثبت داره.. البته اینم بگم که شروع داروی اعصاب به خاطر عوارض بیماری گوارشی (کولیت کرون) هست که متاسفانه ۲۰ ساله درگیرشم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۷ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. قطع ناگهانی دارو های أعصاب با عوارض جدی همراه است. توصیه می کنیم در صورتی که می خواهید دارو را قطع یا جایگزین کنید، این کار را با نظارت و مشورت روانپزشک انجام دهید.

    پاسخ
    ساده دل آبان ۲۷, ۱۴۰۲ - ۹:۲۲ ق٫ظ

    با سلام و وقت بخیر به همه ی دوستان چنتا از نظرات رو خوندم و ناراحت شدم. برای همه ی عزیزان آرزوی سلامتی و تحرک زیاد دارم که بهترین روش درمان هست و تا میتونید کار خیر انجام بدین که واقعا انگیزه ی قوی برای خودباوری بهتون میده .سلامت باشید

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۷ ب٫ظ

    سلام و درود. بابت همدردی و توجه شما ممنونیم.

    پاسخ
    مصطفی آبان ۱, ۱۴۰۲ - ۹:۳۳ ب٫ظ

    سلام ایا قط راهاکین اثر ی رو میل جنسی دارد کم کم کنار گذاشتم ولی اثرات منفی داشته مچکرم جواب بدین

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۷ ب٫ظ

    سلام و درود. از عوارض رایج قرص رهاکین یا دپاکین تاثیر بر میل جنسی نیست، اما تغییرات خلق و خو، خستگی، سردرد و بی خوابی از عوارض قطع ناگهانی این دارو است که می توانند بر میل جنسی تاثیر بگذارند.

    پاسخ
    ثنا مهر ۲۶, ۱۴۰۲ - ۳:۱۹ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر من یک دختر ۲۰ ساله ام که برای اولین بار بدون تحت نظر پزشک از داروهای اعصاب سیتالوپرام ۲۰ ۴عدد استفاده کردم و الان ۲ هفته است که عوارض قرصها کمتر میشود اما احساس گرمای شدیدی در پشت سرم و چشمانمو همچنین شونه هام و قلبم میکنم
    این احساس طبیعیست ؟

    چون من قبلا این داروهارو استفاده نکرده بودم اما یکباره بخاطر عصبانیت شدید اینهارا خوردم به یکباره

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۶ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. داروی مناسب برای هر شخص با توجه به شرایط او می تواند متفاوت باشد، همچنین دوز شروع و درمان باید تحت نظر روانپزشک تعیین شود. برای ادامه درمان و عوارض خود با روانپزشک خوب مشورت کنید.

    پاسخ
    سحر مهر ۲۶, ۱۴۰۲ - ۰:۲۲ ق٫ظ

    سلام قطع ناگهانی قرص ضد افسردگی باعث فراموشی های لحظه ای میشه؟ یعنی مثلا یه چیزی که اذیتش میکنه رو یهو فراموش کنه این مشکل دائمیه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۶ ب٫ظ

    سلام و درود. با توجه به نوع دارویی که مصرف کردید، عوارض قطع ناگهانی آن می تواند متفاوت باشد. اختلال در تمرکز از عوارض رایج قطع ناگهانی دارو های ضد افسردگی است. توصیه می کنیم در صورت لزوم برای قطع یا جایگزین داروی خود با روانپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
    زهرا شهریور ۵, ۱۴۰۲ - ۷:۵۹ ب٫ظ

    سلام من از ۱۸ سالگی دارو اعصاب به هم دادن تشخیص وسواس افسردگی اظطراب دادن ولی بدمن به هیچ داروی پاسخ خوبی نمیده فسارم میرع روی ۶و۷ وهر بار داروی جدید میدن مدام پروید های سنگین مشم یعنی خیلی صعیف الان ۶ماه پاروکستین خوردم تاری دید شدید دارم جوری که گفتن شاید تومور تو مغرت باشه هیچی نبود خداروشکر الان ترک میکنم وجایگزین نوتر پلتین دادن عوارض خوردن این کمتر از اون نیست واینکه احساس شو ک الکتریکی تو مغز میکنم الان ۴ روز بعد این که ۱۲ از پرویدم گدشته با خوردن نوتر پلتین دوباره پروید شدم ایا طبیعی هست؟؟؟؟؟؟چکار کنم اون حس زلزله مغزم بره

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۵ ب٫ظ

    سلام و درود. قطع ناگهانی یا مصرف خودسرانه دارو های روانپزشکی می تواند عوارض زیادی داشته باشد. گرچه این دارو ها معمولا بر چرخه قاعدگی تاثیر نمی گذارند، اما استرس و نگرانی ممکن است بر این چرخه تاثیر بگذارد. با روانپزشک مشورت کنید و دارو ها را دقیقا طبق دستور او مصرف کنید.

    پاسخ
    آرمین مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۴:۲۶ ب٫ظ

    سلام
    من خانواده ام بزور اجازه نمیدن دارو هامو مصرف کنم دارو ها شامل فلوکستین ۲۰ آریپیپرازول ۵ است احساس سبکی در سر و گیجی دارم و اختلال در تمرکز چی کار کنم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۵ ب٫ظ

    عرض سلام و وقت بخیر. اثربخشی و درمان توسط این دارو ها ممکن است چندهفته طول بکشید. دارو های خود را منظم و طبق دستور پزشک مصرف کنید.

    پاسخ
    مهشید مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۳:۲۱ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر.من تقریبا ۲سال داروی اعصاب مصرف کردم زیر نظر پزشک.اسنترا ،پرفنازین،هالوپریدون و خیلی چیزای دیگه.تقریبا ۱ماه هست که دارو هارو کلا کنار گذاشتم و اصلا دیگه مصرف نمیکنم.اما عوارض دارو ها غیر قابل تحمل شده دیگه برام.سرگیجه و تهوع مدام.حساسیت به صدا و چشمام به نور حساس شده شدیدا.میخواستم بدونم چکار باید بکنم و این داروها تا چه مدت دیگه از بدنم بیرون میره،

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب فروردین ۵, ۱۴۰۳ - ۵:۰۵ ب٫ظ

    سلام و درود. قطع ناگهانی و به یکباره دارو های أعصاب می تواند عوارض جدی و آزاردهنده داشته باشد. توصیه می کنیم قطع و مصرف این دارو ها را زیر نظر روانپزشک انجام دهید.

    پاسخ
    مهدی مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۸:۱۵ ق٫ظ

    سلام من قبلان امپرازلام مصرف میکردم حلم خیلی خوب بود رفتم پیش روانپزشک چند تای قرص برام داد کرونازپام ۱ سیتار لترم ترا نکنین فلو راز پام قبلان با آمپلارم احساس خوبی داشتم ولی از وقتی این قرصها را مصرف مکنم از خونه نیخام برم بیرن

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۱۸ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، برای اینکه اثرات کامل داروها رو مشاهده کنید می بایست چند هفته بگذره، اگر مدت طولانی هست که از این دارو استفاده می کنید و عوارض ناخوشایندی رو تجربه می کنید، حتما با پزشکتون مشورت کنید تا دوز یا نوع دارو رو بازبینی کنند و از قطع مصرف دارو بدون مشورت متخصص خودداری کنید.

    پاسخ
    زیبا مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۵:۴۰ ق٫ظ

    ممنون از شما

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ ب٫ظ

    سلام من چند سال قرص اعصاب مصرف دارم فقط مقطی خوب میشم دوباره حالم بد میشه ودکتر با قرصها بازی میکنه من احساس میکنم قرصها درپوش روی بیماری و اون مشکلی که باید حل بشه نمیشه ومریضی من دوباره برمیگرده باید این مشکلات برسی بشه چرا من استراب دارم چرا من میترسم باید چکار کنم دراین مواقه نه اینکه قرص بخورم وان مریضی او پشت قایم شه و بیشتر رشد کنه لطفا به من بگین چکار کنم که به قرص پناه نیارم

    پاسخ
    ابی مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱ ق٫ظ

    با سلام دخترم بر اثر ترس ناگهانی قبول نشدن برای کنکور کارشناسی ارشد استرس شدید گرفت از اول عید تا الان قرص مصرف می‌کند بیشتر قرص امپرازولام و اسپریدون وپرانول مصرف می‌کند الان نسبت به اولش بهتر شده باید برای ترک چه کار کنیم البته هنوز استرس دارد برای اینکه بتونیم زود تر ترکش بدیم راه و چاره چیست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، برای قطع کردن قرص های روانپزشکی می بایست به روانپزشک مراجعه کنید تا ایشون با تنظیم دوز به طور تدریجی قرص ها رو قطع کنند. قطع ناگهانی قرص های روانپزشکی ممکن است باعث ایجاد علائم ترک یا عود مسائل قبل شود.

    پاسخ
    فاطمه تیر ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۵۲ ب٫ظ

    سلام روز بخیر. من سالهاست که سیتالوپرام ۲۰ و امی تریپتیلین ۱۰ میخوردم حدودا یکسال بیشتره که ماهانه قرصهامو کم کردم اول یک روز درمیون بعد چند وقت دوروز در میون تا رسوندمش به نصف قرص امی تریپتیلین و یک چهارم سیتالوپرام و سه روز در میون خوردم. الان دیگه نمیخوام بخورم علائم شدیدی ندارم فقط یکم سرم انگار تکون میخوره.بنظرتون خوبه؟ که در خلال زمان و کم کردن دوز قرصام شروع به ترک کردم و الان هم دیگه نخوردم؟ میخوام از ماه بعد اقدام به بارداری کنم.اگه میشه بگید چه راهکاری دارید برای ترک بهتر؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۵ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، ترک داروهای اعصاب لزوما همیشه با کاهش دوز یا تغییر زمان مصرف نیست، قطع این داروها حتما باید تحت نظر پزشک انجام بشه و شاید نیاز به داروهای جایگزین باشه، اگر علائمی تجربه می گنید که آزار دهنده هستند می بایست با یک متخصص روانپزشک صحبت کنید. همچنین اگر قصد باردار شدن دارید باید در نظر داشته باشید که برخی داروها نباید قبل یا در دوران بارداری مصرف بشوند، لذا مشورت با یک روانپزشک را در اولویت قرار دهید.

    پاسخ
    صباح تیر ۱۵, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ ب٫ظ

    سلام من دوسال قرص رهاکین ۵۰۰ مصرف می کردم خودم خودسرانه قطع کردم زود جوش بودم زود عصبی می شدم الان رفتم پیش دکتر بهش گفتم دوباره رهاکین ۲۰۰ واسم نوشت لان چکار کنم بخورم ولی این قرص مال تشنج من تشنج ندارم بخورم یا نه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۰۵ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی توصیه میکنیم این مطلب رو مطالعه بفرمایید: https://pezeshkekhoob.com/blog/valproic-acid/
    رهاکین صرفا برای تشنج نیست.

    پاسخ
    زیبا تیر ۱۴, ۱۴۰۲ - ۶:۴۳ ب٫ظ

    من بینی وگوشم کپ بود تا شش شب هرشب نصف قرص سیتاور ۱۰خوردم وکپی گوش وبینی من باز شدالبته ناشنوایی من حل نشده صدای من کپ بود حل شد ومن دوشب دیگر یک چهارم خوردم بعلت خواب سنگین قطعش کردم ومشکل من هم حل شده بود الان پاهام درد شدید دارد

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۲۵ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی، دارو رو طبق تجویز پزشک و به طور منظم مصرف کنید. اگر علائم آزار دهنده ادامه دار بود به روانپزشک مراجعه کنید. این عارضه ممکن هست علل دیگری نیز داشته باشه

    پاسخ
    ابراهیم تیر ۱۲, ۱۴۰۲ - ۸:۴۵ ب٫ظ

    سلام من الان سه ماهه قرص اعصاب مصرف کردم والان از یه ماه گذشته قطعش کردم نمی خورم اذیتم میکنم آیا باز شروع کنم ضررر داره

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۲۴ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر، برای شروع مجدد مصرف داروهای روانپزشکی ابتدا با پزشک مشورت کنید؛ ممکنه نوع دارو و دوز مورد نیاز تغییر کرده باشه و همون دوز و داروی قبلی رو تجویز نکنند

    پاسخ
    سحر تیر ۵, ۱۴۰۲ - ۴:۰۴ ق٫ظ

    ميخواهم دارويم را قطع كنم ،اختلال دو قطبى تيپ ٢ دارم ،١٨ سال است كه تحت درمان هستم،خسته شدم ،به اين تشخيص مشكوكم،بعلت عوارض جانبى داروها وعلاقه شديد من به تحصيلات آكادميك كه نياز به تمركز دارد ميخواهم دارو را قطع كنم و نياز به كمك فورى دارم

    پاسخ
    ترانه تیر ۴, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    سلام. من ۶ ماه قرص ازیپم ۱۰ مصرف کردم. مصرف رو کم و کمتر کردم و الان سه روز از ترک قرص میگذره. امروز دچار تپش قلب شدید و بی قراری شدم. تا کی این عوارض وجود داره؟

    پاسخ
    پرستو تیر ۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    سلام شوهرم چندسال دارو اعصاب میخوره داروهاش خیلی زیاد بودند ودکتر دستور بستری داد اما شوهرم قبول نکرد الان دکتر داروهاش خیلی کم کرده جای گزین گذاشته اما براش خیلی سخته به نظرتون تاچند روز اذیت میشه ممنون میشم اگه جواب بدید دارو الپرازلام وگاپاپنتین ودلوکستین اینها راقطع کرده دکتر

    پاسخ
    میترا خرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ ب٫ظ

    مادرم با قطع ناگهانی داروی ازیپم ۱۰ میلی گرم ، دچار هذیان شدید و همچنین بی حسی کامل پاها شده اند. درست مانند کسی که فلج شده. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۴:۴۸ ق٫ظ

    سلام من ۳۴ سال سن دارم من دردوره بارداری دچاره درشوره استرس وترس شدم بعد از زایمانم دوماه خوب بودم بعد تز دوماه بی حسی بدن گز گز کردن دست وپا داشتم وتعادل نداشتم راه میرفتم احساس میکردم کج وکله راه میرم رفتم پزشک مغزو عصاب برام دارو نوشت گفتش که افسردگیی بعد از زایمان گرفتی الان چهار سال هست که دارو مصرف میکنم سه بارهم خود به خود ترک کردم حالم بعد شده دوباره مصرف کردم توروخدا بگین من تا کی باید دارو مصرف کنم دیگه خسته شدم

    پاسخ
    . خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ - ۸:۳۹ ق٫ظ

    سلام مادر من یک ماه ایمی پرامین ۲۵میخورد خودش قطع کرد دوباره شروع کرد به خوردن الان حالت تهوع و استفراغ ،سرد داره میتونه مال قرصه باشه؟

    پاسخ
    زینب کاوسی خرداد ۲۳, ۱۴۰۲ - ۶:۴۳ ب٫ظ

    سلام من ۴۲ دارم قرص پرفنازین ۲ وکلردیاز پویکساید ۱۰مصرف میکنمچندماه میشه استفاده میکنم میگرن داشتم بعد بافت مادرم تبدیل به سردرد تنشی شده بود ولی اصلا دوست ندارم ادامه بدم میخوام قطع کنم پرفنازین ۲ رو یک شب در میان کردم تا ۳هفته خوب بودنم بعد باز دچار سردرد شدم مجبور شدم دوباره ادامه بدم حالا دوباره میخوام شروع کنم به کم کردن باید چکارکنم میشه راهنماییم کنید ممنون وتشکر

    پاسخ
    محمد رضا اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ - ۸:۵۵ ب٫ظ

    من ۲۲ سالمه از ۱۹ سالگی دارم قرص مصرف می کنم اولش لیتیم و رهاکین و ترانکوین می خوردم الان نورتیپیلین و لیتیم و تری فلوئوپرازین و تری هگزیفنیدیل و لیتیم یه بار خواستم ترک کنم همه رو بیچاره شدم انقدر افسرگیم زیاد شد از شدتش از اتاق بیرون نیامدم نمی دونم چطوری باید از دست این قرص های لعنتی خلاص بشوم

    پاسخ
    مرضیه فروردین ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ ق٫ظ

    من ی ساله دارم الانزاپین استفاده میکنم همش وقتی میخوام برم بیرون استرس دارم حالت اوق دارم بالا میارم ن میتونم دارو را قطع کنم ن میتونم جایگزنی داشته باشم خانواده ام منو نمیبرن پیش دکترم خودمم۱۷ سالمه واقعا اعتیاد پیدا کردم همش اضطراب همش بالا میارم

    پاسخ
    قربانی مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۳:۱۷ ب٫ظ

    سلام دخترم چند ماه است قرص الازیین میخوره دکتر تجویز کرده خیلی نگران عوارض ان هستم دوست دارم کم کنم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر، توصیه نمی کنیم که این دارو رو بدون مشورت پزشک قطع کنید یا دوزش رو کاهش بدهید، حتما مزایای دارو برای شرایط دختر شما بیشتر از معایب آن هست که پزشک برای فررزندتون تجویز کردند. در خصوص عوارض این دارو با پزشکتون مشورت کنید تا از نگرانیتون کاسته بشه.

    پاسخ
    سمیه اسفند ۱۶, ۱۴۰۱ - ۸:۱۲ ق٫ظ

    سلام دوسال قرص تازادپ با دوز ۷/۵ که به تحویز پزشک قبل خواب نصف قرص رو میخوردم،به علت چاقی زیاد و کمی احساس خستگی در صبحها،تصمیم گرفتم کمش کنم انقدر کم که به شاید نصف یکچهارم رسیدم.چند شب یک شب در میون مصرف کردم،الان چتدروزه قطع کردم،چندوقتیه نمیدونم به خاطر مشکلات زندگیه چیه،مفاصلم درد میکنه،حتی از وقتی دارو رو کم کردم واقعا شبا از مفصل درد خوابم نمیبره،قبلا چندروز مونده به سیکل قاعدگیم کمی درد پا ومفصل داشتم،الان اصلا ربطی به قاعدگی نداره.شب تا صبح از درد مفاصل و یه چندشی که میخوام خودمو بچلونم نمیزاره شب بخوابم،نمیدونم این درد مفاصل واسه چیه،چندسال پیش سقط داشتم که باعث کم خونیم شده بود که چند دوره قرص مصرف کردم هموگلوبین خونم اومد بالا وخوب شدم،نمیدونم این درد مفاصل واسه چیه،همش دوست دارم خودمو بکشم کش بیام،خودمو بچلونم،ولی بازم خوب نمیشم،مگر اینکه نوافن بخورم کمی بهتر بشم،لطفا راهنماییم کنید ایا این عوارض قطع یا کم کردم تازادپه؟جاش چی بخورم که چاقم نکنه،پیشاپیش ممنون از جوابدهی

    پاسخ
    رویا خرداد ۹, ۱۴۰۲ - ۲:۵۵ ق٫ظ

    همش به خاطز اون قرص های لعنتی که مصرف کردی .واقعا نمی دونم این قرص ها که این همه عوارض دارند چراباید تجویز بشن .بچه من هم همینطور شده خشن بی قرار گردن درد کمر درد سر درددست وپاهاش هم درد میکنه فقط به خاطر عوارض داروی اعصاب

    پاسخ
    حلما بهمن ۲۷, ۱۴۰۱ - ۰:۴۰ ق٫ظ

    من چند روزی یعنی تقریبا ۳یا ۴روز قرص رهاکین ۲۰۰مصرف کردم وبعد اون رو به دلیل بی حالی و کسل بودن زیاد و تنبل شدن ترک کردن ونمیخورم آیا این مشکلی ایجاد میکنه و میشه لطف کنید راهنمایی کنید عوارض شایع قرص رهاکین چی هست؟ ممنون از کمکتون الهی همیشه شاد و سلامت باشید

    پاسخ
    ندا بهمن ۲۳, ۱۴۰۱ - ۸:۰۴ ق٫ظ

    دخترم قرص الانزاپین مصرف کرد به مدت ۴ماه ولی دوماه آخر دچار سرگیجه وسردرد وحالت تهوع ودلپچه شد به همین دلیل من تصمیم گرفتم دارو رو قطع کنم در ضمن نسبت به قبل از مصرف دارو منزوی تر وبی حوصله تر شده بود وتحمل پذیرش افراد رو نداشت قطع دارو ذو بتدریج انجام دادم ودکتر جای اون قرص قطره هالو پالدو رو نجویز کرد که تا هفت قطره رسید اما بازم دخترم مشکل داشت که من تصمیم گرفتم این دارو رو هم کم کنم وتا سه قطره که رسید بعد قطع شد آیا ممکنه قطع این دارو ها روی مغز دخترم اثر منفی بزاره وآیا این دارو ها ممکنه بخاطر اینکه الانزاپین رو دکتر تا اونجا رساند که ۲قرص در روز بوده مناسب حال دخترم نبوده باشه ؟

    پاسخ
    مرضیه بهمن ۸, ۱۴۰۱ - ۹:۳۵ ق٫ظ

    باسلام و عرض ادب خدمت شما من ۳۱سالم است خانم هستم وازسن ۲۰شده به داروهای ضدافسردگی مصرف کردن داشتم اویل دکتر خوبی نرفتم ودرمان اشتباهی و داروهای قوی به من داده شد که درمانم را سخت تر کرد اما هم اکنون ۷سال است خودم به درمان خودم کمک کردم و مقابله کردم حتی دکتر معالجم به من افتخار می کند الان تازه ازدواج کردم و میخواهم مصرف داروراکم و قطع کنم ومطمعنم شوم هیچ عوارض برگشتی نداشته باشد آیا ممکن است بدون دارو زندگی کنم شما مرا دراین راه کمک کنید

    پاسخ
    محبوب دی ۱۸, ۱۴۰۱ - ۹:۵۵ ق٫ظ

    ببخشید من به مدت ۴ روز نصف سیتالوپرام خوردم بعد ادامه ندادم ،شب ها گز گز دست و اضطراب دارم ،تا کی علایم خوب میشه چون نمیخوام قرص ادامه بدم

    پاسخ
    امیررضا دی ۱۷, ۱۴۰۱ - ۹:۱۹ ب٫ظ

    من به مدت ۲ سال قرص فلو واکسامین میخوردم اما الان مدت ۳ هفتست دارم دوزش رو کم میکنم اول ۲۰۰ بعدش،۱۵۰ بعدش ۱۰۰ و ۵۰ و الان ۲ روزه نمیخورم ولی سرگیجه سراغم میاد
    این طبیعیه یا نه؟

    پاسخ
    وفا رسولی دی ۸, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ ق٫ظ

    سلام من حدود ی سالع قرص ازپیم ۱۰ و اسنترا ۱۰ مصرف میکنم و حدود ۱۰ روزه ترک کردم البته دوزشو دو هفته دو هفته پایین اوردم الان .وز وز گوش .خستگی .بعضی وقتا عدم تعادل بدن و گیجی دارم .خیلی طول میکشه این حالتا بر طرف بشن

    پاسخ
    ناشناس دی ۳, ۱۴۰۱ - ۲:۳۰ ق٫ظ

    سلام من مدنی داروی پاروکستین و مصرف می کردم اثر چندانی در من نداشت از لحاظ جنسی بسیار سرد مزاج شده بودم و این اذیتم می کرد کلا از قرص خوردن خسته شده بودم و الان ترک کردم نمی دونم چی میشه ولی فعلا احساس غم و غصه در وجودم هست ولی هر چی باشه تحمل می کنم و سراغ قرص نمی رم ورزش می کنم موسیقی گوش می دم و…

    پاسخ
    وجیهه آذر ۱۱, ۱۴۰۱ - ۰:۵۳ ق٫ظ

    سلام من هفت هشت سال اس سیتالوپرام ۱۰ مصرف کردم چون راهمون دور بود نمیتونستم به دکتر مراجعه کنم خودم به تدریج ترک کردم ولی تو این ۴ماه سرگیجه و عصبانیت و ‌بدخلقی من زیاد شده چیکار کنم .ممنون

    پاسخ
    ناشناس آذر ۱۰, ۱۴۰۱ - ۰:۱۴ ق٫ظ

    سلام من ۵سال داروهای ضد افسردگی مصرف میکنم و حالم خوب شده و می‌خوام داروهامو پیش پزشکم قطع کنم ،،و شاید باردار بشم ،،آیا مشکلی برام پیش میاد

    پاسخ
    اسماعیل خرداد ۱, ۱۴۰۲ - ۲:۵۰ ب٫ظ

    بله ترک کردن قورص بدون دوز کمتر قطع ناگهانی مشکل خواب استرس افسردگی بی حالی زیر نظر دکتر ترک کنی بهتر

    پاسخ
    مریم خرداد ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ ب٫ظ

    سلام یکماه ازداروی افسردگی استفاده کردم الان چندروره قطع کردم شرایط روحی بدی دارم

    پاسخ
    الی فروردین ۱۰, ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ ب٫ظ

    من الانزاپین مصرف میکردم حدودا ۳ ماه بعد ترک این دارو سرفه و استفراغ و حالت اوق همش دارم مخصوصا زمانی که حال روحیم خوب نیس استرس و بی قراری دارم هرروز باید چیکار کنم الان

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۲۹, ۱۴۰۰ - ۱:۵۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ
    ایزدی اسفند ۲۶, ۱۴۰۰ - ۴:۲۰ ب٫ظ

    سلام من حدود چهار ماه قرص الانزاپین وسرترالین و الپرازولام مصرف کردم،ولی الان قرص الانزاپین در داروخانه ها موجود نیست و ترک ان باعث بیخوابی شدید شده،راهنمایی کنید،داروی جایگزین الانزاپین چیست؟

    پاسخ
    سحر اسفند ۲۰, ۱۴۰۰ - ۹:۱۰ ق٫ظ

    سلام
    من به مدت یک ماه میرتازاپین ۷.۵ میخوردم بعد از یک ماه قرص رانصف کرده یک هفته خوردم و قطع کردم که کم کم علائم سندرم نمایان شد و الان که یک هفته گذشته حالت تهوع و بی خوابی سردرد پشت سر شدید که میگم الان سکته میکنم و حملات پنیکم دوباره برگشته با شدت زیاد بدنم چند روز اول سوزن سوزن شدید بود ولی الان سوزن سوزن کمتر شده
    الان به نظر شما من دوباره قرصمو شروع کنم با این تفاسیر
    لازمه بگم ۳۶ سالمه و قصد بارداری دارم

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب