مشکلات رفتاری و روانی شایع در نوجوانان که نیاز به مراجعه به روانشناس دارند

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب تالیف شده و توسط شهاب افراز از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

مشکلات رفتاری و روانی شایع در نوجوانان

امروزه سلامت رفتاری و روانی نوجوانان، یکی از دغدغه های اصلی والدین است. والدین در پی یافتن جواب این سوال هستند که چه وجود چه علائم رفتاری یا روانی در فرزندشان، نشانگر مشکل خاصی است که نیاز به مراجعه به متخصصین روانشناسی نوجوان دارد!

قبل از بررسی نشانه‌ها به این نکته مهم دقت کنید که نقش والدین و کیفیت رابطه والدین با فرزندشان در این دوره نقش بسیار مهمی در سلامت روان و بدرفتاری‌های نوجوانان دارد. والدین با ارتقای مهارت‌های ارتباطی و شناخت بهتر دوره نوجوانی می‌توانند فرزند خود را در این مسیرهمراهی کنند. در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس نوجوان دانش و مهارت خود را ارتقا دهید.

امروزه از هر پنج نوجوان، یک نفر دارای مشکلات روانشناختی قابل تشخیص مانند افسردگی یا اضطراب یا سو مصرف مواد است. بروز این دست از اختلالات روانی در نوجوانان رو به افزایش است و آمار‌ها نشان می‌دهد که به بالاترین حد خود در تمام دوران رسیده است.

شناسایی علائم اختلال روانی در نوجوانان می‌تواند دشوار باشد، چرا‌که بیشتر نوجوانان به‌دلیل تغییرات فیزیکی و روحی شدید در دوران بلوغ، بسیار احساساتی شده و دچار تغییرات فراوانی در خلق‌و‌خو می‌شوند.

پس برای شناخت بهتر اختلالات روانی مربوط به دوران نوجوانی و روش مقابله با آن‌ها با پزشک خوب همراه باشید.

اختلالات مربوط به سلامت روان نوجوانان

شایع‌ترین اختلالاتی که در این دسته قرار می‌گیرند، عبارتند از افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوفرنی.

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در دوران بلوغ به دو دسته افسردگی ناشی از رشد (Developmental depression) و افسردگی غیر‌عادی (Atypical depression) طبقه‌بندی می‌شود.

افسردگی ناشی از رشد باعث نا‌آرامی درونی فرد می‌شود و فصل جدیدی از زندگی یک نوجوان را نشان می‌دهد که در آن حس جدیدی نسبت به خویشتن در او شکل می‌گیرد.

این نا‌آرامی، طبیعی و ضروری است، زیرا نوجوانان نمی‌توانند بدون عبور از حس نا‌امنی و عدم اطمینان به هویت خود پی ببرند. این نوع افسردگی نیاز به درمان ندارد و شخص باید با آن کنار بیاید. علائم افسردگی ناشی از رشد عبارتند از:

افسردگی غیر‌عادی به‌دنبال شرایطی ایجاد می‌شود که افسردگی ناشی از رشد را تشدید می‌کنند و بی‌ثباتی‌های عاطفی جدی‌تری را سبب می‌شوند.

این نوع افسردگی در اثر عواملی مانند ناتوانی در یادگیری تشخیص داده نشده، بیماری و جراحت، ضربه روحی، طرد اجتماعی، درگیری والدین، مرگ یک عزیز، مشکلات مالی یا تغییر خانه یا مدرسه به‌وجود می‌آید.

افسردگی غیر‌عادی برخلاف افسردگی ناشی از رشد که در آن نوجوان سطح قابل تحملی از اندوه و ماتم را تجربه می‌کند، نوجوان را با نا‌‌امیدی ویران‌کننده و فشار روانی شدید در هم می‌شکند.

در این نوع افسردگی احساسات نا‌خوشایند مانند خشم، یأس و نا‌امیدی در فرد شعله‌ور می‌شوند و خلق‌و‌خوی متغیر، منفی‌نگری یا وسواس مخرب وجود نوجوان را در برمی‌گیرد.

نشانه‌های افسردگی آتیپیک شامل موارد زیر هستند:

  • خلق‌و‌خوی غالبا افسرده یا تحریک‌شده
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت‌بخش بودند.
  • انزوای اجتماعی و حملات پانیک (وحشت‌زدگی)
  • خستگی مداوم، بی‌خوابی یا پرخوابی (هایپرسومنیا)
  • طولانی شدن احساس نا‌امیدی و بی‌تفاوتی
  • نوسانات روحی شدید
  • وجود افکار خودکشی یا قتل به‌صورت مداوم

توجه داشته باشید که دوره‌هایی از سرخوشی افراطی و نامتعارف هم می‌تواند از نشانه‌های افسردگی در نوجوانان باشد، این نوجوانان معمولا از طرف والدین غیرمسئول و بی‌خیال توصیف می‌شوند.

افسردگی در این سن معمولا قابل درمان است. برخی اوقات مشاوره با روانشناس نوجوان به‌تنهایی کافی است و بعضی اوقات ترکیبی از روان‌درمانی و دارو‌درمانی می‌تواند بهترین نتیجه را حاصل کند.

اما به‌خاطر داشته باشید که در صورت عدم درمان، افسردگی می‌تواند شدید‌تر و خطرناک‌تر شود.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
رزرو آنلاین نوبت

اضطراب در نوجوانان

اضطراب می‌تواند به‌شدت بر زندگی یک نوجوان تأثیر بگذارد. این مشکل می‌تواند در توانایی معاشرت نوجوان با دوستان خود اختلال ایجاد کند، بر آموزش او اثر سؤ بگذارد و در موارد شدید حتی ممکن است سبب فرار نوجوان از منزل شود.

اضطراب در اشکال مختلف ایجاد می‌شود، ولی اختلال اضطراب فرا‌گیر شایع‌ترین نوع در میان نوجوانان است و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نوع رایج دیگر، اختلال اضطراب اجتماعی است که می‌تواند صحبت کردن در کلاس یا حضور در رویدادهای اجتماعی را برای نوجوان دشوار کند.

روان‌درمانی معمولا بهترین درمان برای اضطراب نوجوانان است. نوجوانان می‌توانند با یادگیری مهارت‌های زندگی برای مدیریت علائم و مواجهه با ترس‌های خود آمادگی لازم را پیدا کنند.

اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان

اختلال شخصیت مرزی از جمله مشکلاتی است که از سنین نوجوانی در افراد ظاهر می‌شود.

نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی فاقد احساس پایداری از خود هستند و نمی‌دانند چگونه احساسات خود را پردازش کنند و از آنجایی‌که هویت محکمی ندارند، بی‌ثباتی عاطفی، خلقی و رفتاری شدیدی دارند.

نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی قادر به ارتباط با دیگران نیستند و درنتیجه منزوی و نا‌امید می‌شوند. آن‌ها فاقد احساس روشنی از خود بوده و احساس آشفتگی و اضطراب می‌کنند. ترس از طرد شدن، تهدید به خودکشی یا آسیب مکرر به خويشتن از دیگر مشخصه‌های این افراد است.

اگر علائم مذکور را در نوجوان خود مشاهده کردید، باید به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشید. معمولاً برای این دسته از افراد مشاوره روانشناسی، روان‌درمانی، دارو‌درمانی و درمان گروهی تجویز می‌شود.

اسکیزوفرنی در نوجوانان

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن و مادام‌العمر است که معمولا در نوجوانی آغاز می‌شود.

نوجوانانی که از اسکیزوفرنی رنج می‌برند، در پردازش احساسات شخصی مشکل دارند و اغلب از واقعیت کاملا جدا می‌شوند.

افراد مبتلا از نظر ساختار، ترکیب شیمیایی و توانایی پردازش مغز تفاوت‌هایی با افراد عادی دارند، به همین دلیل در درک اطلاعات و فهم دروس با دشواری رو‌به‌رو شده و حتی ممکن است به اختلالات حرکتی دچار شوند. در مجموع، این افراد به‌دلیل توهم فراوان و اختلال در تفکر در کنترل بیماری خود دچار مشکل می‌گردند. بنابراین، یکی از اهداف درمانی اسکیزوفرنی، کمک به فرد است تا بیماری خود را درک کند و سپس برای کنترل آن تلاش کند.

اختلالات رفتاری نوجوانان

اختلالات رفتاری بخش دیگری از معضلات نوجوانان به‌شمار می‌آیند و شایع‌ترین آن‌ها اختلال خوردن و اختلال سو مصرف مواد مخدر می‌باشند.

اختلالات خوردن در نوجوانان

اختلالات خوردن شامل آنورکسیا، بولیمیا و بینج ایتینگ می‌باشند. آنورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) با کاهش مصرف غذا و کاهش وزن نمایان می‌شود.

بولیمیا (پر‌خوری عصبی) به‌صورت پر‌خوری و سپس خارج کردن غذا از بدن از طریق استفراغ یا مصرف ملین است.

بینج ایتینگ (اختلال پر‌خوری عصبی بدون کنترل) هم به‌شکل مصرف میزان زیادی غذا در یک وعده بدون خارج کردن آن از بدن است.

تقریبا ۷/۲ درصد از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال از اختلال خوردن رنج می‌برند.

اگر‌چه اختلالات خوردن در هر دو جنس مذکر و مؤنث رخ می‌دهند، اما شیوع آن در دختران بیشتر است. اختلال در خوردن علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد را دچار تغییرات خلقی، اضطراب و یا افسردگی می‌سازد. از این‌رو، برای درمان این اختلال علاوه بر نظارت بر سلامت جسمی، لازم است که فرد در جلسات مشاوره فشرده شرکت کند.

اختلال مصرف مواد مخدر در نوجوانان

این اختلال به این دلیل ایجاد می‌شود که نوجوانان از مواد مخدر و الکل برای درمان خود‌سرانه افسردگی، اضطراب، ضربه روحی، عزت نفس پایین و سایر مشکلات خود استفاده می‌کنند.

مصرف مواد، یک روش مقابله نا‌سالم و خطرناک برای رفع علائم اختلالات روانی در نوجوانان است و استفاده طولانی مدت از این مواد می‌تواند به اعتیاد تبدیل شود.

دانشمندان دریافته‌اند که عوامل زیر احتمال بروز اختلال مصرف مواد را افزایش می‌دهند:

  • تمایل ژنتیکی
  • محیطی که مصرف مواد مخدر سنگین در آن شایع است.
  • فشار همسالان

صحبت کردن با نوجوان درباره مواد مخدر و الکل اهمیت زیادی دارد.

شما باید از سنین پایین درباره خطرات این مواد به آن‌ها هشدار بدهید. نباید به یک مکالمه اکتفا کنید و با بالا رفتن سن نوجوان باید مجددا به او هشدار بدهید.

باید توجه داشته باشید که صحبت‌های شما با سن نوجوان هماهنگ باشد. برای مثال، به نوجوانی که در مقطع ششم است و در حال شکل‌دهی به افکار خود است، باید از دلایل خطر‌ناک بودن مواد صحبت کنید، ولی با نوجوانی که در مقطع دهم (متوسطه) است، باید درباره اثرات مخرب مواد بر موفقیت در دانشگاه، زندگی خانوادگی و اهداف آینده‌اش صحبت نمایید.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید
رزرو آنلاین نوبت از روانشناس نوجوان

مشکلات روانشناختی دیگر در بین نوجوانان

تروما (ضربه روحی)، اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال شخصیت نمایشی و اختلال هویت تجزیه‌ای از دیگر مشکلات روانشناختی افراد در سنین نوجوانی هستند که نیاز به درمان دارند. روانشناسی نوجوان به‌دلیل تغییرات فراوان در این سن بسیار پیچیده است و نباید هر تغییر کوچکی را یک اختلال در نظر گرفت.

از سوی دیگر بسیاری از اختلالات روانشناختی از سنین نوجوانی در فرد ظهور می‌کنند، مانند اختلال شخصیت مرزی، افسردگی و اضطراب در نوجوانان که در صورت عدم درمان به‌موقع تشدید شده و فرد را تا پایان عمر آزار می‌دهند.

بنابراین اگر هر یک از علائم برشمرده شده در این مقاله را در نوجوان خود مشاهده کردید، بهتر است به یک روانشناس نوجوان مراجعه کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی، از کمک تخصصی بهره‌مند شوید.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامتی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.

۴.۴/۵ - (۳۰ امتیاز)
4.4/5 - (30 امتیاز)

پرسش و پاسخ

پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

مریم اسفند ۱۰, ۱۴۰۲ - ۰:۲۰ ق٫ظ

سلام وقت بخیر یه دختر ۱۳ساله دارم درس و مدرسه اش خوبه ولی چند سالی میشه که خودشو درگیر یک بازی توی تبلتش کرده به اسم فناف همش از اون بازی حرف میزنه مدام درحال کشیدن نقاشی شخصیت های اون بازیه امروزم یه حرفی زد که خیلی نگران شدم داره برای یکی از شخصیت های اون بازی تولد میگیره کیک سفارش بده و از این حرفا کمکم کنین تورو خدا بعضی مواقع هم بی دلیل گریه می‌کنه هرچقدر باهاش صحبت میکنم همش میگه چیزی نشده همینطوری دلم میخواد گریه کنم

پاسخ
علی رضا هستم بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ - ۲:۵۹ ب٫ظ

سلام وقت به خیر پسر نوجوانی دارم که شانزده سالشه که از لحاظ ذهنی بسیار باهوشه ولی مدتی هست که اسیر دوستان ناباب شده و به خوردن مشروبات الکلی گرایش پیدا کرده متاسفانه هر چی با او در باره مخرب بودن آن در زندگیش صحبت می کنیم تو گوشش فرو نمیره در ضمن بسیار پر خاش گر و عصبانی هست از درس و تحصیل هم کنار کشیده .متاسفانه همسرم که مادرش باشه هم اونجوری که بدونه چجوری باهاش بر خورد کنه بلد نیست لطفاً منو یاری کنید ممنون از شما

پاسخ
امینه رحمت سکس تراپیست | مشاور فردی | زوج درمانگر | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب فروردین ۸, ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰ ق٫ظ

با درود؛ پدر بزرگوار در مورد فرزندتان دو موضوع مهم قابل ارزیابی است
ابتدا سوء سابقه احتمالی در پیشینهٔ خانوادگی نیاز به بررسی دارد،
_سپس محیط رشد فرزند شما : پسر تك فرزند و یا تك پسر باشد : عوامل فرهنگی تحت این دو موثر هستند ؟ و یا فرزندی باشد که (بر اساس نظرتان در مورد مادر ) والدین سهل گیر داشته باشد،
وقتی کودك طبق قوانین سخت گیرانه یا سهل گیرانه رشد کنند، قوانین در ذهن آنها بی معنیست در نتیجه نافرمانی می کنند و ….
-در خانواده ای که هیچ قانونی وجود ندارد، کاری در اعضاء خانواده بطور مشارکتی انجام نگشته، کودکی با والدین و دیگر فرزندان سر نزاع دارد ،اینگونه کودکان بمحض آنکه به نوجوانی و تغییرات رشدی_هورمونی می رسند سرکش و نافرمان می شوند، نه قانون خانواده و نه قوانین اجتماعی برای آنها مفهمومی ندارد، خودمحورانه رفتار
می کنند،
این نوجوان و خانواده هر دو لازم دارند پس از تشخیص اولیه و شناخت بستر خانواده
( در جلسات بسیار زیاد )تغییرات اساسی کنند.
_پس فرزند شما به درمانگر کودک نوجوان و یا بزرگسال و در کنار آن والدین نیز نیاز به جلسات درمانی دارند.

پاسخ
... دی ۷, ۱۴۰۲ - ۵:۴۸ ب٫ظ

سلام من ۱۴ سالمه جدیدا خیلی احساس میکنم که به یه مشاور نیاز دارم درون‌گرا نیستم اما تو جمع خیلی ساکتم ولی خودم حس میکنم روحیه اجتماعی دارم خیلی زود ناراحت میشم و گریه میکنم وقتی یکی یه چیزی بهم میگه میخوام جوابشو بدم جواب آماده تو ذهنم هست اما نمیتونم به زبون بیارم حس میکنم همه میخوان مسخرم کنن شاید دلیل داره چون من تا میام یه بار حرف بزنم نزدیک ترین فرد های بهم سرکوب های الکی میزنن یا منو ضایع میکنن یا میگن اگه نمیتونی حرف بزنی حرف نزن

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ب٫ظ

سلام، یکی از چالش‌های اساسی ما در دوره نوجوانی بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعیه و تا کم کم ماهر بشیم و هویت اجتماعی خودمون رو بسازیم، قطعا تو این مسیر نیاز به تمرین داریم و قراره کلی سوتی بدیم و ازشون یاد بگیریم تا ماهر بشیم، حالا اینکه تو این مسیر حمایت نزدیکانمون رو نداشته باشیم و تازه ازشون سرکوفت هم بشنویم خیلی کار رو سخت می‌کنه و دلسرد کننده‌ست ولی یادت باشه اگه تمرین نکنی ماهر نمی‌شی. خوبه که هم روی تمرین کردن هم گفتگو منصافنه با نزدیکانت تا شیوه بازخورد دهی‌شون رو اصلاح کنند کار کنی تا کم کم اوضاع رو تحت کنترل بگیری. بهتره به روانشناس نوجوان مراجعه کنی تا با بررسی دقیق تو این راه بهت کمک کنه.

پاسخ
مهسانبی زاده آبان ۱۶, ۱۴۰۲ - ۸:۰۱ ق٫ظ

سلام من دختری ۱۳ساله دارم خیلی سرکلاس حرف میزنه وهمش دروغ میگه ومعلم هامیگن خیلی حرف میزنه وهمش میگه میخام بمیرم اصلاحرف گوش نمیده کلاس هشتم هست درس هاش متوسطه وتابهش حرفی بزنیم گریه میکنه

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۶ ق٫ظ

سلام، خُلق پایین فرزندتون نگران کننده است نیاز به بررسی داره. مهمترین عامل در رشد روانشناختی نوجوانان رابطه سازنده و سالم با والدین هست، ضروریه خودتون به روانشناس نوجوان مراجعه کنید تا اصوا و راهکارهای بهبود این رابطه رو تمرین کنید و بتونید به واسطه رابطه سازنده به حل چالش فرزندتون کمک کنید، در صورت نیاز روانشناس نوجوان پیشنهاد جلسات با فرزنتون رو هم خواهد داد.

پاسخ
Fj شهریور ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ ب٫ظ

سلام من ۱۵ سال دارم و منزوی و درونگرا هستم البته مشکل این نیست من اظطراب اجتماعی دارم و افسرده هستم و دلم میخواد خودم رو بکشم راجب همه وی خیلی فکر میکنم و زود هم عصبی میشم و نمیتونم خودم رو کنترل کنم راه حلی دارید؟

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۶ ق٫ظ

سلام برای حل این چالش‌ها نیاز به اطلاعات بیشتری هست و لازمه به روانشناس نوجوان مراجعه کنی تا با بررسی کامل و همه جانبه کمکت کنه راهکارهای موثری طراحی و تمرین کنی و از این چالش بیرون بیای. یادگیری مهارتهای ذهن‌آگاهی، تمرکز، مدیریت هیجان و حل مساله خیلی بهت کمک می‌کنه.

پاسخ
زینب مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۱:۵۴ ب٫ظ

سلام خواهری دارم که ۱۳ سالشه از چند وقت پیش شبا بی خواب شده بود و شروع کرده بود به ناخن خوردن اولش فکر کردیم چیز مهمی نیستش ولی چند روزی میشه که مدام گریه می‌کنه و احساس پوچی و ناامیدی می‌کنه و میگه که حس میکنم نمیتونم تو این دنیا زندگی کنم و اگه یه وقت خودمو بکشم چی مدام از این حرفا میزنه و میگه آخر زندگی قراره وی بشه پیش از این خیلی دختر شاد و پر جنب و جوشی بود ولی الان به گوشه میشینه و به یه چیزی خیره میشه لطفاً راهنماییم کنید

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۷ ق٫ظ

سلام، این میزان تغییر اونم تقریبا ناگهانی نگران کننده به نظر میاد و نیاز به بررسی دقیق‌تر داره، بهش توضیح بگید که دوستش دارید و نگران حالش هستید و برای کمک بهش آماده‌اید، پیشنهاد بدید خودش جستجو کنه روانشناس نوجوان پیدا کنه بهش مراجعه کنه و بگید حداقل امتحانش ضرر نداره. در صورت مخالفت خودتون به روانشناس نوجوان مراجعه کنید تا دقیق‌تر مساله رو بررسی و با توجه به ارزیابی اقدام مناسب انجام بشه.

پاسخ
سوران تیر ۳۱, ۱۴۰۲ - ۹:۵۲ ب٫ظ

سلام سوران هستم ۱۳ساله الان دوسال که بعد از اتفاقاتی که برای زندگیم افتاده فکر میکنم که روانی شدم سر هرچیزی اصلی میشم از گریه کردن بچه ها خوشحال میشم دوست دارم یه نفرم ازین کنم حرفای بد میزنم یه چیزم تومغزمه که حتما باهاش دعوام میشه باهم حرفمیزنه با خودم هم خیلی حرف میزنم فکر میکنم حرکار بدی که میکنم اشکال ندارد ولی دیگران میکننن اشکال داره از مدرسه حالم بهم میخوره خیلی می‌خوابم وبعض
ی وقت خواهم می‌خوام خود کشی کنم

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۷ ق٫ظ

سلام، معلومه که تو شرایط پیچیده و سختی گرفتار شدی و خیلی خوبه که مهم‌ترین قدم رو برداشتی و داری اطلاعات کسب می‌کنی و دنبال راه حلی، برای حل راحت تر مشکلت پیشنهاد من اینه که هم به روانشناس نوجوان و هم به روانپزشک مراجعه کنی.

پاسخ
طاهری تیر ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۵۸ ق٫ظ

سلام پسرمن ۱۶سالشه کم حرف و خیلی بی تفاوت به محیط اطرافشه
ولی درسش خوبه اهل نماز اول وقت و مسجده
ولی خیلی ناامید که من کنکور قبول نمیشم
مثلا دیگه قد من بلند نمیشه من اگه کنکور قبول نشم هیچ کاری بلد نیستم
تو زندگی غیر از درس خوندن چیزی بلد نیستم از این جور حرفها
بعضی اوقات بی دلیل به هم ممیریزه حرف نمیزنه میگه اعصابم خورده حتی سراغ کتاباش هم نمیره
تو رو خدا جواب بدین چیکار باید بکنم
ممنون

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۷ ق٫ظ

سلام، وضعیت پسرتون با توجه به سن و شرایطش نه خیلی عجیبه و نه خیلی نگران کننده ولی لازمه دقیق‌تر بررسی بشه و طرحی عملی برای مسیر هویتی و حرفه‌ای خودش بچینه، مراجعه به روانشناس نوجوان می‌تونه خیلی بهش کمک کنه. در کنارش ضمن تمرکز بر بهبود رابطتون با فرزندتون درباره شیوه تعامل با نوجوانان بیشتر کسب اطلاعات و تمرین کنید و کمکش کنید اول زندگی متعادلی‌تری داشته باشه، به تفریح، معاشرت با دوستان و … تشویقش کنید و دوم به جای تمرکز رو مشکل دنبال راه حل باشه.

پاسخ
سرباز جهنم تیر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۹:۱۵ ب٫ظ

من ۲۰ سالم فکر خیلی بدی میاد تو سرم کشتن افرادی که روز برام خیلی مهم بودن ولی الان نیست اخلال شخصیت دارم
همش از سوی خانواده حرف خوبی نمیشنوم مثل تو دیوانه تو روانی اختلال عصبی داری ووو خیلی مشکلات خانوادیگی خیلی سیع کردم به دکتر بگم نتوستم حتا به ادما غریبه نمیتونم بگم انگار این حرف میاد روی زبون ولی نمیتونم بگم بیرون هرکی منو میبینه فکر میکن خیلی ادم شادیم ولی توخلوط خیلی ادم تنها هستم بعضی وقتا از خودم خیلی بدم میاد چند بار تلاش کردم خودم بکشم ولی نتونستم تهش …

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۸ ق٫ظ

سلام، برای خروج از این کلافگی و آشفتگی نیازه که حتما به روانشناس مراجعه کنی تا با بررسی دقیق‌تر مشکلات و روابطت بهت کمک کنه برای بهبودشون طرح عملی طراحی و تمرین کنی تا کمکم از پس این چالش ها بر بیای. پیشنهاد می‌کنم زودتر مراجعه کن و در نظر بگیر روانشناس خوب هم راز داره هم اهل قضاوت نیست.

پاسخ
ارتین خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱:۰۱ ق٫ظ

سلام ببخشید من یک سوال داشتم….
نرماله والدین به دایل درس خواندن ۱ سال درب اتاق رو بکنن؟

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۹ ق٫ظ

سلام، خیر این اقدام کاملا اشتباهه و نه تنها احتمال موفقیت تحصیلی اون نوجوا رو به صفر می رسونه احتمالا صدمه جدی به رابطه با فرزندشون می‌زنه و در نهایت باعث بروز بدرفتاری در نوجوان می‌شه. بهتره والدین با مراجعه به نوجوان مسیر صحیح حمایت از اون رو تو مسیر تحصیلی یاد بگیرن و تمرین کنن.

پاسخ
Jktgjnlsnf1388 اسفند ۲۰, ۱۴۰۱ - ۴:۰۸ ب٫ظ

من آنقدر از دوستام و خانوادم رنجیده آن و اعصابم خورده که هرشب گریه میکنم و بی دلیل استرس دارم
استرس شدید مثل جویدن ناخن جوری که به گوشت انگشتم میرسه و لرزش دست و پا
راه حلی دارین؟

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۹ ق٫ظ

سلام، به نظر خیلی از اطرافیانت دلسرد شدی، راه حل قطعا داره ولی نیاز به بررسی دقیق‌تر و اطلاعات بیشتری هست، با مراجعه به روانشناس هم دقیق‌تر بررسی میشه و هم طی این مسیر کنارت هست تا از پس این چالش بر بیای.

پاسخ
ناشناس اسفند ۱۷, ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸ ق٫ظ

سلام پسر من ۱۳ سال دارد او قبلا بسیار درس خوان و ارام بود اما الان بسیار وراج پر حرف شده و میلی به درس خواندن نداردو همه معلمان از زیاد حرف زدن او گله دارند میشه لطفا راهنماییم کنید

پاسخ
ز مرداد ۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ ق٫ظ

…… این نظر شخصی منه
ولی ممکنه که پسر شما حس این رو بکنه که درک نمی شه و کسی حرفش رو جدی نمی گیره یا متوجه حرفش نمیشه بنابراین اگر یه مدت با پسر تون حرف بزنی (حرف بزنید نه اینکه سوال بپرسید) مثلا بگید امروز سرم شلوغ بود و….. یکم صحبت کنید و بزاری بقیه اش رو پسر تون ادامه بده بعد یه مدت درس می شه
البته اگه علایق پسر تون رو بشناسید و در مورد اونها نظرات مثبت بدید و بعد با هم دیگه در موردش فکر کنید خوب می شه

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۹ ق٫ظ

سلام، چنین تغییراتی در دوره نوجوانی هرچند خیلی نگران کننده ست ولی عادیه و لازمه به یاد داشته باشید دیگه با یک کودک طرف نیستید، با بهبود رابطه‌تون با فرزند نوجوانتون می‌تونید بهش کمک کنید، برای کسب اطلاعات و مهارت در این زمینه می‌تونید خودتون به روانشناس نوجوان مراجعه کنید و راهنمایی بگیرید.

پاسخ
Jktgjnlsnf1388 اسفند ۸, ۱۴۰۱ - ۹:۲۳ ب٫ظ

من آنقدر از دوستام و خانوادم رنجیده آن و اعصابم خورده که یبار آینه دستی خودمو شکوندم و باهاش دستمو بریدم
هرشب گریه میکنم و بی دلیل استرس دارم
استرس شدید مثل جویدن ناخن جوری که به گوشت انگشتم میرسه و لرزش دست و پا
راه حلی دارین؟

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۲۹ ق٫ظ

سلام، به نظر خیلی از اطرافیانت دلسرد شدی، راه حل قطعا داره ولی نیاز به بررسی دقیق‌تر و اطلاعات بیشتری هست، با مراجعه به روانشناس هم دقیق‌تر بررسی میشه و هم طی این مسیر کنارت هست تا از پس این چالش بر بیای.

پاسخ
Kosar اسفند ۴, ۱۴۰۱ - ۷:۵۷ ب٫ظ

سلام من ۱۴ سالمه و اون طور که اطرافیانم میگفتن و همچنین تصور خودم، فرد اجتماعی هستم ولی توی این یکی دو سالِ اخیر، خیلی علاقه به تنهایی و خونه موندن دارم و از جمع های فامیلی متنفرم
آیا راه حلی برای این موضوع وجود داره؟

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۹, ۱۴۰۲ - ۹:۳۰ ق٫ظ

سلام، ما گاهی نیاز به خلوت تنهایی و گاهی نیاز به فضای اجتماعی داریم و اگه میزان و شدت هر کدوم رو بشناسیم بهتر می‌تونیم بینشون تعادل ایجاد کنیم، توی نوجوانی طبیعیه که کمی گرایشمون به خلوت و تنهایی بیشتر هم بشه، پیشنهاد می‌کنم یه تعادلی بینشون ایجاد کن و گاهی تنها بمون و گاهی برو و درکنارش از خودت بپرس چی تو رو اذیت می‌کنه و باعث حس تنفر می‌شه؟ مساله چیه؟ اینطوری می‌تونی روی مساله اصلی تمرکز و حلش کنی. تو این مسیر مشورت و همراهی یک روانشناس نوجوان خیلی کمکت می‌کنه.

پاسخ
ناشناس//: دی ۶, ۱۴۰۱ - ۰:۳۳ ق٫ظ

سلام وقتتون بخیر
من ۱۵ سالمه و بشدت احساس تنهایی و ناراحتی میکنم و خیلی سعی میکنم ک از اون حال و هوا بیام بیرون ولی بعضی وقتا از دستم در میره یهو میرم‌تو خودم و دلم نمیخواد کسی سمتم بیاد دلم میخواد همه ساکت شن و صدا هیچکس نیاد تمرکز خیلی بالایی رو درس داشتم و الان خیلی باید دقت کنم و فشار بیارم تابتونم کمی از اون تمرکز قبل رو داشته باشم به اختلال ناخون خوردن و کندن موی سر دچارم و واقعا خستم

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ ق٫ظ

سلام بروز احساس تنهایی، ناراحتی و کاهش تمرکز و … طی دوره نوجوانی اصلا عجیب نیست ولی به نظر میاد اولا در مدیریت کردن چالش‌های زندگیت خیلی موثر عمل نکردی و دوما حدس میزنم یا روابطت مهم زندگیت تو این دوره با چالش زیادی روبرو شده یا خیلی کمه! بهتره به یک روانشناس نوجوان مراجعه کنی تا با بررسی دقیق‌تر چالش‌ها کمکت کنه مهارت‌هات رو گسترش بدی و مسائل رو حل کنی.

پاسخ
آرمان آبان ۲۴, ۱۴۰۱ - ۹:۲۶ ق٫ظ

سلام
من ۱۴ سالمه ۲ ساله تنهایی را دوست دارم و ی جورایی بهش عادت کردم . رویا پردازی زیادی میکنم ، تو اصل نمیتونم درس بخونم ، من پچه وسط خونواده هستم و به من کمتر توجه میکنن بینمون فرق میندازن زیاد نمیریم تو جمع ، دوست صمیمی هم ندارم که با هاش دردودل کنم ، خیلی بد شانسم ، تامیام به هدفم برسم کلن هدفم نابود میشه ، هرچیم از خدا میخوام براش تلاش میکنم بدستش نمی یارم. میشه کمکم کنی

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ ق٫ظ

سلام، اینکه راحت بتونیم تنها باشیم مهارت خوبیه ولی همونقدر که به تنهایی با کیفیت نیاز داریم به روابط با کیفیت هم نیاز داریم. طبق توضیحاتت روابط مهم زندگیت چندان خوب پیش نمیره و همین انرژی ما رو می‌گیره، خوبه روی این سوال فکر کنی که چطور می‌تونی روابطت رو بهبود بدی؟ و اینکه چطور می‌تونی هدف گذاری‌هات رو بهبود بدی و برای رسیذن بهشون خودتو ماهر‌تر کنی؟ در صورت نیاز مراجعه به روانشناس نوجوان خیلی می‌تونه تو پاسخ دادن به این پرسش‌ها کمکت کنه.

پاسخ
س تیر ۱۲, ۱۴۰۱ - ۰:۱۸ ق٫ظ

سلام من همیشه استرس دارم و همیشه فکر میکنم که زلزله است و از خاب بیدار میشم میشه کمکم کنید

پاسخ
شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ ب٫ظ

سلام، شروع همچین نگرانی‌هایی در دوره نوجوانی عجیب نیست ولی گاهی ما زیادی جدی‌شون می‌گیریم و نمی‌تونیم خوب مدیریتشون کنیم، با ارتقای مهارت‌های مدیریت هیجان می‌تونید به راحتی از پس این مساله بر بیاید. مطالعه و تمرین، شرکت در کارگاه‌های مدیریت هیجان یا مراجعه به روانشناس برای ارتقای مهارت‌های مدیریت هیجان خیلی موثر خواهد بود.

پاسخ
حسین اسفند ۱۲, ۱۴۰۲ - ۲:۳۶ ق٫ظ

سلام و تشکر
پسری دارم ۱۶ ساله که حدود سه ماهی هست که یکسری خصوصیات پیدا کرده که خیلی نگرانم کرده ، خصوصیاتی مثل ؛ بی حوصله بودن ، حتی تحمل شنیدن حرف عادی رو نداره و گوش خودشو میگیره که نشنوه ، گوشه گیر شده و بیشتر وقتها در اتاق تنهاست ، حرکات سریع غیر ارادی مثل حرکت کردن سریع یگباره ، در حین غذا خوردن مثلا قاشق رو با حرکت سریع داخل ظرف غذا یا ماست می کنه ، از مدرسه بیزار شده ، در دوست یابی مشکل داره ، با خودش کلنجار میره و … لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانشم .

پاسخ
ناشناس اسفند ۳, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰ ب٫ظ

سلام خیلی مفید بود ممنون

پاسخ

دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب