آیا از احساس شکست رنج می برید، آیا فکر می‌کنید که باید در زندگی بهتر عمل می کردید، اینکه محبوب نیستید؟ احساس شکست درجات مختلفی دارد که در هر سنی می‌تواند متفاوت باشد. احساس درجات مختلف شکست می تواند در هر سنی و به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. برای بزرگسالان جوان در ۲۰ تا ۳۰ سالگی، موفقیت می تواند در مورد یافتن یک نفر و تشکیل خانواده باشد. در طول زندگی بزرگسالی، شکست در کار و احساس و…. می‌تواند  اعتماد به نفس و شادی را از فرد بگیرد.
آیا راهی وجود دارد که بتوان بر این احساس شکست غلبه کرد؟
برای پاسخ به این سوال می‌توانید از ۱۰ روشی که در ادامه برایتان عنوان خواهیم کرد استفاده کنید. 

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

۱. پذیرش احساسات

شکست با عواقب احساسی مختلفی همراه است: خجالت، اضطراب، خشم، غم و شرم. این احساسات می‌توانند ناراحت کننده باشند، از این رو بسیاری از افراد برای فرار از احساس ناراحتی عاطفی هر کاری که می توانند انجام می دهند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده در مجله تصمیم گیری رفتاری نشان می دهد که نباید بعد از شکست احساس بدی داشته باشید. باید به جای فکر کردن به شکست، به احساسات خود توجه داشته باشید. فکر کردن به احساسات ناشی از شکست انگیزه دهنده است و می تواند به شما در یافتن راه حل بهتر کمک کند.
از این رو بهتر است احساس خود را بپذیرید. در مقابل از برچسب زدن مثل من ناامید هستم یا من ناراحتم نتیجه درستی نخواهد داشت. 

۲. دوری از افکار بیهوده و پوچ

شاید با خودتان بگویید که من آن شغل را دوست نداشتم، بهتر که استخدام نشدم. در حالی که این حرف‌ها تنها می‌تواند کمی از درد شکست را کم کند. مصرف الکل، مصرف دخانیات، پرت کردن حواس و… همه تنها تسکین دهنده موقتی درد هستند. این راه‌ها، راه های ناسالمی هستند که سعی می‌کنند به طور موقت از درد در زندگی خود اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید.

۳. مهارت‌های مقابله با شکست را یاد بگیرید

تماس با یک دوست، تمرین تنفس عمیق، حمام حباب، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی و… تنها نمونه‌هایی از راه های سالم برای مقابله با درد هستند. با این حال، میزان تاثیرگذاری این مهارت‌ها در همه‌ی افراد یکسان نیست. اگر زمانی که استرس دارید به سمت سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای ناسالم بروید قطعا راه نادرستی را انتخاب کرده‌اید.

۴. باورهای غیرمنطقی را نپذیرید

هر انسانی در مقاطع مختلف زندگی خود با شکست مواجحه می‌شود. بسیاری از افراد در این شرایط اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و تصور می‌کنند که دیگر موفق نمی‌شوند. در حالی که اینگونه نیست و این افکار، افکار و باورهای نادرست شما است. سعی کنید از این باورهای اشتباه و افکار سمی دوری کنید.

depression after failure

۵. افکار واقع‌بینانه درباره شکست داشته باشید

زمانی که شکست می‌خورید، مسبب آن یک عامل بیرونی بوده و ربطی به عوامل درونی و احساسات شما ندارد. اگر متوجه شدید که تلاش دیگر فایده‌ای ندارد، افکارتان را بار دیگر جمع کنید و برنامه‌ریزی درستی انجام دهید. در واقع شکست نشان دهنده آن است که شما خود را به چالش دعوت می‌کنید. سعی کنید این جملات را به هر روز با خود تکرار کنید، من می‌توانم شکست را تحمل کنم، من می‌توانم از شکست‌هایم درس بگیرم و….
این جملات بار مثبتی دارند و با تقویت افکار شما به پیشرفتان کمک چشمگیری خواهند کرد. 

مطلب مرتبط: سندرم ایمپاستر چیست؟ نشانه ها، دلایل و درمان خودویرانگری

۶. مسئولیت پذیر باشید

سعی کنید مسئولیت شکست را قبول کنید. اگر شما انجام دهنده کار بودید قطعا بخشی از مسئولیت این شکست به عهده شماست. زمانی که به شکست فکر می‌کنید به دنبال بهانه برای آن نباشید، بلکه باید به دنبال یک توجیه مناسب باشید. باید بتوانید عوامل شکست را شناسایی کنید و به بهترین شکل ممکن با آن روبه‌رو شوید. 

۷. درباره شکست‌های معروف تحقیق کنید

سعی کنید با خواندن زندگی افراد بزرگی چون توماس ادیسون، والت دیزنی و…. از زندگینامه آن‌ها درس بگیرید. کسب تجربه از زندگی بزرگان می‌تواند به پیشرفت شما کمک بسیاری کند. بسیاری از ورزشکاران، افراد معروف بارها و بارها با شکست مواجه می‌شدند. این شکست به عنوان یک سکوی پرتاب برای آن‌ها عمل کرده است. 

۸. از خودتان بپرسید که چه چیزی می‌توانید یاد بگیرید

اگر برای یادگیری آماده باشید، شکست می تواند معلم خوبی باشد. اشتباه کردی؟ آیا شما یک سری اشتباه انجام دادید؟ در مورد کارهایی که دفعه بعد می توانید انجام دهید فکر کنید. سپس، مطمئن خواهید شد که شکست شما به یک درس زندگی تبدیل شده است که به شما کمک کرد چیزی یاد بگیرید. به جای اینکه شکست را بار سنگینی بدانید، به آن به عنوان پله ای برای رسیدن به اهدافتان نگاه کنید.

بخوانید: طرحواره شکست چیست؟ از نشانه ها تا درمان تله شکست

۹. برنامه‌ای برای حرکت داشته باشید

هنگامی که اشتباهات خود را شناسایی کردید و از آنها درس گرفتید، می‌توانید برای حرکت سمت جلو برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید که تمرکز روی مشکلات یا تکرار مجدد اشتباهات تنها شما را درگیر می‌کند. از فکر کردن “من یک شکست خورده هستم” دست بردارید و روی این فکر کنید که “من قادر هستم دوباره تلاش کنم.” به این فکر کنید که دفعه بعد چه کاری را متفاوت انجام خواهید داد. برنامه ای ایجاد کنید که به شما کمک کند اطلاعاتی را که به دست آورده اید عملی کنید.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

planing for avoide failure

۱۰. با ترس از شکست روبه‌رو شوید

اگر بیشتر عمر خود را صرف اجتناب از شکست کرده اید، زمانی که شکست بخورید قطعا ضعیف خواهید شد. باید بتوانید با این ترس مقابله کنید. با این حال مواجهه با ترس‌هایتان می‌تواند کلید کاهش ناراحتی شما باشد. بیرون رفتن از منطقه امن خود را تمرین کنید. کارهایی را انجام دهید که ممکن است شما را طرد کند یا چیزهای جدیدی را امتحان کنید که ممکن است در آن شکست بخورید. با گذشت زمان، خواهید آموخت که شکست آنقدرها هم که تصور می کنید بد نیست. این به شما کمک می کند تا یاد بگیرید با ترس از شکست به گونه ای روبرو شوید که می تواند سازنده باشد و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

جمع‌بندی

گاهی اوقات، شکست ناامید کننده است. اگر بعد از اینکه در کاری شکست خوردید برای شروع مجدد مشکل دارید، سعی کنید از کسی کمک بگیرید. این شکست می‌تواند در زمینه‌های مختلفی چون کار، ازدواج، دوستی و… باشد. مهم این است که از شکست خود نا امید نشوید و با انگیزه و انتخاب راه درست برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید. گاهی اوقات شکست‌ها می‌توانند مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموار کنند.