خارش واژن نشانه چیست؟ بسیاری از افراد قبل از شروع دوره قاعدگی احساس خارش و سوزش را تجربه می‌کنند. تقریبا تمام زنان در دوره‌ای از زندگی خود احساس خارش و مشکلات و ناراحتی‌های واژینال را تجربه می‌کنند. دلایل و عوامل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد خارش قبل، در دوران قاعدگی و بعد از آن شوند. احساس خارش قبل از پریود می‌تواند نشان دهنده التهاب، تحریک پذیری یا خشکی واژن باشد. هورمون‌ها همچنین نقش مهمی در ایجاد خارش قبل از قاعدگی ایفا می‌کنند. در این مقاله به بررسی علت خارش واژن قبل از قاعدگی و درمان‌هایی برای رفع آن می‌پردازیم.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن را نمی‌توان یک عارضه خطرناک معرفی کرد، در بسیاری از مواقع افراد به صورت ناخودآگاه به خارش واژن مبتلا می‌شوند که این می‌تواند دالیل بسیاری داشته باشد. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به عدم رعایت بهداشت اشاره کرد. اگر این خارش برای مدت زمان طولانی طول بکشد می‌تواند نشان دهنده یک مسئله جدی برای فرد باشد. پس بهتر است به مدت زمان آن توجه کنید، اگر کوتاه و گذرا بود چندان اهمیتی ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل خارش واژن و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علت خارش واژن قبل از پریودی

کلید پیشگیری از خارش مجدد واژن قبل از شروع دوره قاعدگی، شناسایی علت آن است. به عنوان مثال اگر علت خارش شما آلرژیک یا ویروسی باشد، درمان مرتبط با عفونت مخمری برای شما فایده‌ای ندارد. به طور کلی بدن شما در زمان شروع پریود کاهش سطح استروژن را تجربه می‌کند. کاهش سطح استروژن باعث ایجاد تغییراتی در واژن نیز می‌شود. این تغییرات هورمونی یعنی کاهش سطح استروژن می‌تواند واژن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله باعث نازک شدن دیواره واژن، افزایش التهاب و ایجاد اسید بیشتر در واژن شما شود. از جمله دلایل عمده‌ای که می‌تواند باعث ایجاد احساس خارش قبل از شروع قاعدگی شود می‌توان به عفونت مخمر واژینال، سایر عفونت‌های واژن، خشکی واژن، آلرژی و اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) اشاره کرد.

خارش واژن نشانه چیست؟ علت خارش واژن قبل از پریود

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن یکی از انواع عفونت‌ها و علت خارش واژن در بین زنان است که بسیاری از آن‌ها را آزار می‌دهد و افراد مبتلا به این عفونت غالبا دچار ترشح و خارش در ناحیه واژن می‌شوند. در واقع عفونت قارچی واژن یا واژینال یک نوع قارچ تناسلی است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا(بخش اصلی قابل مشاهده دهانه واژن) می‌شود. جالب است بدانید عفونت قارچی واژن در برهه خاصی از زندگی، از بین ۴ زن ۳ نفر از آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از خانم‌ها حداقل دو بار این مشکل را تجربه می‌کنند. عفونت قارچی واژن با ولوو واژینیت یا التهاب ناحیه تناسلی خارجی و عفونت واژن همراه است که در چرخه سیکل قاعدگی فرد دچار احساس سوزش و خارج می‌شود. همچنین برخی خانم‌ها در قبل یا طول دوره پریود خود ممکن است عفونت قارچی واژن را تجربه کنند که فعالیت جنسی آن را بدتر خواهد کرد.

بخوانید: خونریزی بین قاعدگی | علت خونریزی قبل پریود

همانطور که می‌دانیم ولوواژینیت ناشی از عفونت قارچی است که اغلب به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا(معمول‌ترین عامل عفونت قارچی در دنیای پزشکی) در ناحیه واژن به وجود می‌آید. کاندیدا بطور طبیعی در واژن فرد رشد می‌کند و به وسیله لاکتوباسیلوس یا باکتری‌های خوب، قابل کنترل است. همه ما می‌دانیم که در طول چرخه قاعدگی هورمون‌ها در نوسان است و این موضوع می‌تواند بر تعادل PH واژن تاثیر بگذارد. این تغییر PH بر باکتری‌های طبیعی واژن اثر می‌گذارد و عملکرد صحیح آن‌ها دچار اختلال می‌شود و در نهایت قارچ کاندیدا خارج از کنترل بدن در ناحیه واژن رشد می‌کند.

عفونت قارچی واژن با علائم رایجی چون خارش و ترشح همراه است که در ادامه به معرفی سایر علائم این نوع از عفونت در ناحیه واژن می‌پردازیم.

  • تورم در اطراف واژن
  • سورش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • درد
  • سرخی
  • کهیر

همانطور که می‌دانیم ترشح واژن یک اتفاق طبیعی و منظم است که با ترشحات حاصل از عفونت قارچی متفاوت است. در واقع ترشحات حاصل از عفونت قارچی واژن، ترشحاتی توده‌ای و خاکستری مایل به سفید هستند که با ترشحات طبیعی واژن متفاوت است. عفونت‌های قارچی واژن را می‌توان اغلب بدون نسخه پزشک و با مصرف داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی درمان کرد. اما پیشنهاد می‌کنیم اگر اغلب به عفونت قارچی واژن دچار می‌شوید، برای درمان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شپش عانه

در بسیاری از موارد که فرد بهداشت شخصی خود را رعایت نمی‌کند، ممکن است به شپش عانه که دلیل خارش واژن است، مبتلا شود. این شپش به موهای بدن می‌چسبد و باعث خارض ناحیه مورد نظر خواهد شد. برای از بین بردن آن تنها می‌توانید از کرم‌های موضعی شپش کش استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است همیشه بهداشت ناحیه شرمگاهی خود را رعایت کنید و به آن توجه داشته باشید. 

تغییرات هورمونی

به مرور زمان که سن فرد افزایش پیدا می‌کند به دنبال آن سطح استروژن در بدن کاهش می‌یابد. این کاهش استروژن علاوه بر تغییراتی که در بدن ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی بدن و علت خارش واژن شود و با نازک شدن پوست واژن موجب خارش و التهاب این ناحیه می‌شود. علت سوزش واژن در پریودی نیز می تواند به همین دلیل باشد. احساس سوزش باید پس از تعادل هورمون های شما فروکش کند.

مطلب مفید: خونریزی بین دو قاعدگی | ۱۰ علت خونریزی خارج از پریودی

شرایط پوستی، یک علت خارش واژن

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند. اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، جوشی است که عمدتاً در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ایجاد می شود. بثورات قرمز و خارش دار با بافت پوسته پوسته همراه است. ممکن است در برخی از افراد مبتلا به اگزما به واژن گسترش یابد. پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، خارش دار و قرمز در امتداد پوست سر و مفاصل می شود. گاهی اوقات، شیوع این علائم می تواند در واژن نیز رخ دهد.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یا BV نوعی التهاب واژن است که از طریق رشد بیش از اندازه یکی از انواع باکتری‌های موجود در واژن، ایجاد می‌شود و تعادل باکتری‌های طبیعی ناحیه واژن را از بین می‌برد. این نوع از عفونت علائم مشترک زیادی با عفونت‌های قارچی واژن دارد و می تواند دلیل خارش واژن باشد؛ اما بوی بد و ماهی‌گونه آن یکی از تفاوت‌های اصلی BV با عفونت قارچی است. علاوه بر این، همانطور که می‌دانیم عفونت‌های قارچی با ترشحات سفید یا خاکستری همراه است؛ اما ترشحات واژینوز باکتریال به رنگ سبز، زرد یا خاکستری هستند. از علائم رایج واژینوز باکتریال یا BV می‌توان به احساس سوزش در هنگام ادرار و خارش واژن اشاره کرد.

جالب است بدانید واژینوز باکتریال می‌تواند از طریق اشتراک اسباب بازی‌های جنسی از فردی به فرد دیگر، نزدیکی جنسی محافظت نشده یا استحمام زیاد به افراد سرایت کند. همچنین واژینوز باکتریال می‌تواند مانند عفونت‌های قارچی به دلیل نوسانات هورمونی ناشی از بارداری یا قاعدگی، در یک فرد ایجاد شود؛ پس اگر در طول دوره قاعدگی دچار خارش شدید، واژینوز باکتریال می‌تواند عامل این احساس باشد. فراموش نکنید که خانم‌ها باردار بیشتر از سایر خانم‌ها به این نوع از التهاب دچار می‌شوند؛ اما برای سایر خانم‌ها هم امکان ابتلا به واژینوز باکتریال وجود دارد. اگر شما از جمله افرادی هستید که دچار واژینوز باکتریال شدید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با مصرف آنتی بیوتیک این نوع از عفونت در بدن شما درمان شود.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یا تریک یک عفونت مقاربتی (STI) است که در طی ابتلا به آن فرد دچار خارش شدید در ناحیه واژن می‌شود و در صورت برقراری تماس جنسی فرد از طریق واژینال، دهان یا مقعد، این عفونت به سایر افراد منتقل خواهد شد. علائم تریکومونیازیس اغلب بین ۵ تا ۲۸ روز پس از عفونت، در بدن فرد ظاهر می‌شود؛ اما براساس تحقیقات انجام شده تنها ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری مقاربتی، علائم مربوط به عفونت را به پزشک گزارش می‌دهند. در ادامه به معرفی علائم عفونت تریکومونیازیس می‌پردازیم.

  • سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ترشحات کف آلود واژن به همراه بوی بد
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • تکرر ادرار

بیماری مقاربتی تریکومونیازیس با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است؛ اما برای تشخیص و درمان دقیق آن باید به متخصص مراجعه کنید.

تحریک واژن

تحریک واژن به وسیله پد و تامپون در دوران قاعدگی، یکی از دلایل بروز خارش در ناحیه واژن است که علت آن وجود مواد تحریک‌کننده در ساخت پد و تامپون است. استفاده از تامپون نیز می‌تواند باعث خشک شدن واژن و در نهایت بروز خارش در این ناحیه شود که برای جلوگیری از این اتفاق باید تامپون‎‌های خود را بصورت مکرر عوض کنید و از مصرف تامپون‌هایی با جذب بالا به شدت خودداری کنید. در صورتی که واژن شما نسبت به تامپون حساسیت دارد، بهتر است از پد دوران قاعدگی استفاده کنید. همچنین بجای استفاده از تامپون و پد می‌توانید از فنجان‌های قاعدگی، پدهای قابل شستشو و قابل استفاده مجدد یا لباس زیر استفاده کنید.

فراموش نکنید که استفاده از مواد بهداشتی چون صابون، ژل و ژل دوش معطر می‌توانند بر سطح PH واژن شما تاثیر بگذارد. در واقع رایحه و مواد افزودنی این‌ محصولات می‌تواند پوست ناحیه تناسلی شما را تحریک کند و منجر به خارش واژن و بروز علائم ناراحت‌کننده شود. پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که حمام می‌کنید، فرج(اندام‌های جنسی خارجی زنانه) خود را با آب گرم تمیز کنید؛ البته نیازی به تمیز کردن داخل واژن نیست. در صورتی که تمایل دارید فرج خود را با صابون بشویید، از صابون‌های ملایم، بی‌رنگ و بدون عطر استفاده کنید؛ اما ضرورتی به شست‌وشو با صابون نیست.

مطلب مرتبط: ۱۱ دلیل درد شکم و ترشحات واژن در دوران پریودی و قاعدگی

واکنش‌های آلرژیک

یکی از علت‌های بسیار شایع و رایج خارش واژن می‌تواند واکنش‌های آلرژیک باشد. منطقه واژن برخلاف سایر بخش‌های بدن از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌تواند سریع واکنش آلرژیک نشان دهد. ازجمله مواردی که می‌تواند منجر به واکنش آلرژیک آن شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • استفاده از صابون و ژل شوینده 
  • استفاده از دستمال کاغذی عطری 
  • استفاده از نوار بهداشتی یا پدهای روزانه 
  • آلرژی به جنس لباس زیر 
  • حساسیت به کاندوم و کرم‌های واژینال 
  • حساسیت به مواد شوینده 
  • استفاده از لباس زیر تنگ

عفونت مخمری واژن

در طول چرخه قاعدگی زنان دچار نوسانات هورمونی می‌شوند. همین امر می‌تواند تعادل PH واژن را به هم بزند و به نوبه خود این امر می‌تواند باکتری‌های خوب واژن را تحت تاثیر قرار دهد. زمانیکه باکتری‌های مفید واژن از بین روند، عفونت مخمری ایجاد می‌شود.

خارش و سوزش دو مورد از علائم احتمالی عفونت مخمر واژن (کاندیدیازیس واژن) است. این عفونت به خودی خود مشکل شایعی است. از علائم دیگر عفونت مخمری واژن می‌توان به ترشحات پنیر مانند، ترشحات ضخیم و سفید (که ممکن است آبکی نیز باشد) و تورم لابیاهای واژن اشاره کرد. عفونت‌های مخمری به طور عمده جزء عفونت‌های منتقله از راه جنسی نیستند ولی می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود. همچنین عفونت‌های مخمری در میان زنانی که فعالیت جنسی بیشتری دارند شایع‌تر است. استرس، بارداری، سیستم ایمنی ضعیف، دیابت و مصرف آنتی بیوتیک یا استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت مخمر را افزایش دهد.

کسانی که به عفونت‌های مخمری مکرر مبتلا هستند ممکن است از کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه (OTC) یا درمان شیاف واژن استفاده کنند. در صورت ادامه علائم حتما لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

پریود و باورهای غلط در مورد آن | تابوهای اشتباه در مورد قاعدگی

دیگر عفونت‌های واژن

 عفونت دیگری که ممکن است باعث خارش واژن شود، شپش عانه است که به آن “خرچنگ” نیز می‌گویند. این عفونت اصولا در دستگاه تناسلی بوجود می‌آید و معمولا با مصرف دارو درمان می‌شود.

سرانجام، تبخال دستگاه تناسلی، که یک عفونت آمیزشی مانند تریکومونیازیس و شپش عانه است، می‌تواند باعث خارش و احساس سوزش در ناحیه واژن، همراه با یک یا چند زخم در پوست شود. بیشتر عفونت‌های منتقله جنسی قابل درمان هستند. اگر فردی علائم عفونت‌های منقله جنسی دارد، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کند.

التهاب واژینیت

واژینیت اصطلاحی غیر اختصاصی است که به التهاب واژن اشاره دارد. واژینیت می‌تواند در اثر مقاربت جنسی یا هر عامل دیگری که تعادل طبیعی واژن را مختل کند ایجاد شود. واژن حاوی باکتری‌هایی است که به پاکسازی واژن و مرطوب نگه داشتن آن کمک می‌کند و به اصطلاح به این باکتری‌ها (باکتری‌های خوب) گفته می‌شود. عوامل مرتبط با رابطه جنسی که می‌توانند باعث تحریک واژن، خارش و سوزش شوند شامل استفاده از کرم و ژل اسپرم کش یا سایر داروهای ضد بارداری وارد شده از طریق واژن، از جمله اسفنج ضدبارداری را شامل شوند. صابون‌های حمام، دئودورانت‌ها، پمادها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و دوش واژینال از دیگر عوامل ایجاد التهاب واژینیت هستند.

خارش واژن قبل از پریود

خشکی واژن

سطح استروژن در حدود تخمک گذاری به اوج خود می‌رسد، سپس در روزهای منتهی به پریود به سرعت کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن به خصوص در حین رابطه جنسی ممکن است باعث احساس درد و خارش در واژن شود. به این وضعیت آتروفی واژن گفته می‌شود.

اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) یا سندروم پیش از قاعدگی

بسیاری از شما با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) آشنایی دارید و می‌دانید که این سندروم با علائمی چون تغییر خلق، افزایش اشتها، درد در ناحیه پستان و درد در ناحیه شکم همراه است. اما باید بدانید اختلال دیگری به نام سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که با PMS کمی متفاوت است. اختلال بی‌قراری(نارسایی) پیش از قاعدگی (PMDD) یا سندروم پیش از قاعدگی، دسته‌ای از علائم دهنی و جسمی است که حدود یک هفته پیش از قاعدگی در بدن فرد شروع به واکنش می‌کند و غالبا تا پایان دوره قاعدگی با فرد همراه است. سندروم پیش از قاعدگی (PMDD) معمولا به عنوان PMS شدید توصیف می‌شود و اکثر علائم آن شبیه به PMS شدید است. در واقع افراد در طی ابتلا به PMDD دچار احساس ناتوانی بدنی می‌کنند و زندگی روزمره آن‌ها بهم می‌ریزید. علائم احساسی و روانی اختلال بی‌قراری(نارسایی) پیش از قاعدگی (PMDD) شامل موارد زیر است.

  •       افسردگی
  •       اضطراب
  •       عصبانیت و تحریک‌پذیری
  •       احساس گریه
  •       حس وحشت‌زدگی
  •       احساس خودکشی

علائم فیزیکی اختلال سندروم پیش از قاعدگی (PMDD) نیز شامل موارد زیر است.

  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع، اسهال و استفراغ
  • حساسیت سینه
  • درد در عضلات یا مفاصل
  • احساس خستگی
  • آکنه پوستی
  • اختلالات مربوط به خواب
  • سردرد در پریودی یا قبل پریودی
  • سرگیجه
  • خارش

اگر از جمله افرادی هستید که پیش از دوران قاعدگی خود دچار اختلال بی‌قراری(نارسایی) پیش از قاعدگی (PMDD) می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم برای درمان این اختلال به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم شدید ملال پیش از قاعدگی (PMDD) یا سندروم پیش از قاعدگی

در بخش بالا به معرفی علائم احساسی، روانی و فیزیکی مربوط به سندروم پیش از قاعدگی یا PMDD پرداختیم. اما باید بگوییم برخی افراد ممکن است در طی این دوران، برخی علائم دیگر را تجربه کنند که در صورت مراجعه آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه به معرفی این علائم می‌پردازیم.

  • ترشحات سبز، زرد یا خاکستری واژن
  • فرج(اندام‌های جنسی خارجی زنانه) متورم
  • ترشحات متفاوت واژن، شبیه به پنیر یا کف
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ترشحات خارج شده از ناحیه تناسلی به همراه بوی بد ماهی مانند

فراموش نکنید که PMDD از جمله اختلالاتی است که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد و خوردن داروی بصورت خودسر، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

تشخیص علت خارش واژن قبل از شروع قاعدگی

در مرحله اول پزشک با معاینه واژن به دنبال علائمی مانند ترشحات غیرطبیعی و التهاب می‌باشد. ممکن است برای بررسی و تشخیص عفونت از ترشحات واژن نمونه برداری کند. اگر علائم واضحی از عفونت یا آسیب دیدگی وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است درباره سابقه جنسی و علائم از فرد سوالاتی بپرسد.

درمان خارش واژن قبل از پریود

درمان خاصی برای از بین بردن التهاب قبل از دوره پریود وجود ندارد. برخی از محصولات مرطوب کننده می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. این مرطوب کننده‌ها همچنین می‌توانند خشکی واژن را از بین ببرند. برای درمان خارش، عدم استفاده از محصولات خوشبو کننده واژن و عدم استفاده از صابون و دوش واژینال می‌تواند در کاهش این مشکل تاثیر گذار باشد. عفونت‌های مخمری معمولاً به درمان‌های ضد قارچی بدون نسخه (OTC) پاسخ می‌دهند. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای درمان عفونت مخمر مزمن یا مکرر به ضد قارچ خوراکی نیاز داشته باشند.

برای درمان عفونت‌های منتقله جنسی پزشک ممکن است مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را تجویز کند. عفونت‌های مختلف به آنتی بیوتیک‌های مختلف پاسخ می‌دهند، بنابراین مهم است که یک تشخیص دقیق برای آنتی بیوتیک صحیح توسط پزشک تجویز شود. به صورت کلی:

  • سعی کنید همیشه ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارید و از پوشیدن لباس‌ زیر خیلی تنگ که مانع عبور هوا می‌شود هم جلوگیری کنید. 
  • به هیچ عنوان دوش واژینال نگیرید چون بستر را برای رشد باکتری مهیا می‌کند. 
  • از اسپری‌های بهداشتی و شوینده‌های معطر در این ناحیه استفاده نکنید. استفاده از آن‌ها می‌تواند برای فرد آلرژی زا باشد. 
  • در صورتی که مبتلا به دیابت هستید باید میزان گلوکز خون را کنترل کنید. 
  • تا زمانی که شدت این علائم کاهش پیدا نکرده است از نزدیک و برقراری رابطه جنسی خوددداری کنید. 
  • برای شستشو بهتر است خود را از عقب به سمت جلو بشوئید. 
  • استفاده مکرر از ژل‌های بهداشتی بانوان می‌تواند خارش واژن را بیشتر کند، بهتر است از آب خالی یا شامپو بچه برای شست و شوی خود استفاده کنید. 

با رعایت این نکات می‌توانید از بروز خارش واژن جلوگیری کنید. 

علت خارش واژن

درمان خانگی خارش واژن

تعدادی از داروهای خانگی ممکن است به کاهش شدت خارش واژن قبل از پریود کمک کند. با این حال، روش های درمانی به علت ایجاد خارش بستگی دارند. لازم به ذکر است که درمان‌های خانگی نمی‌توانند عفونت‌های منتقله جنسی و با عفونت‌های جدی را درمان کنند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به درمان عفونت‌های مخمری کمک کنند. پروبیوتیک‌ها حاوی گونه‌هایی از باکتریهای مفید هستند و به صورت خوراکی و موضعی مورد مصرف قرار می‌گیرند. با این حال در موارد شدید نمی‌توانند به تنهایی عفونت را درمان کنند.

مرطوب کننده‌های واژن

برخی از افراد با استفاده از مرطوب‌ کننده‌ها خشکی واژن را درمان می‌کنند. مرطوب کننده‌ها با روان کننده ها متفاوت هستند زیرا رطوبت طولانی مدت را ایجاد می‌کنند، نه روانکاری موقت برای فعالیت جنسی.

قرص برای خارش واژن

برای درمان خارش واژن می‌توان از داروهایی چون سفکسیم(یک چرک خشک بسیار قوی)، کپسول پروواژ(دارای مقدار بالایی پروبیوتیک است) و مترونیدازول(درمان عفونت بدن) می‌توان استفاده کرد. 

خارش واژن در بارداری

دوران بارداری با تغییرات هورمونی بسیاری برای زنان همراه است، یکی از سخت‌ترین و شدیدترین تغییرات بدن در زمان بارداری برای زنان ایجاد می‌شود. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای زنان رد یان دوران ایجاد می‌شود، خارش واژن و عفونت واژن است. خارش واژن در دوران بارداری عارضه نگران کننده‌ای نیست اما بهتر است در صورت شدید شدن، برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. پزشک علاوه بر داروهایی که برای درمان خارش واژن برای شما تجویز می‌کند، از شما می‌خواهد تا حدالامکان بهداشت شخصی خود را رعایت کنید.

جلوگیری از خارش واژن قبل از پریود

تعدادی از اقدامات ممکن است به کاهش خطر تحریک واژن قبل از پریود کمک کنند، که از این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • پوشیدن لباس زیر نخی
  • عدم استفاده از مواد تحریک کننده مانند صابون
  • درمان یا مدیریت بیماری‌هایی که می‌توانند خطر عفونت‌های واژن مانند دیابت را افزایش دهند.

محدود کردن فعالیت جنسی، محدود کردن تعداد شرکای جنسی، اجتناب از دوش واژینال و استفاده از کاندوم ممکن است به جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های مقاربتی کمک کند. استفاده از کاندوم نیز برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی بسیار مهم است. استفاده از یک پروبیوتیک موضعی یا خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند ماست ممکن است به فرد کمک کند تا فلور واژن خود را متعادل نگه دارد.

سوالات متداول

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن یکی از انواع عفونت‌ها در بین زنان است که بسیاری از آن‌ها را آزار می‌دهد و افراد مبتلا به این عفونت غالبا دچار ترشح و خارش در ناحیه واژن می‌شوند. در واقع عفونت قارچی واژن یا واژینال یک نوع قارچ تناسلی است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا(بخش اصلی قابل مشاهده دهانه واژن) می‌شود.

علائم رایج عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن با علائم رایجی چون خارش و ترشح همراه است. همانطور که می‌دانیم ترشح واژن یک اتفاق طبیعی و منظم است که با ترشحات حاصل از عفونت قارچی متفاوت است. در واقع ترشحات حاصل از عفونت قارچی واژن، ترشحاتی توده‌ای و خاکستری مایل به سفید هستند که با ترشحات طبیعی واژن متفاوت است. 

واژینوز باکتریال چیست؟

واژینوز باکتریال یا BV نوعی التهاب واژن است که از طریق رشد بیش از اندازه یکی از انواع باکتری‌های موجود در واژن، ایجاد می‌شود و تعادل باکتری‌های طبیعی ناحیه واژن را از بین می‌برد. این نوع از عفونت علائم مشترک زیادی با عفونت‌های قارچی واژن دارد؛ اما بوی بد و ماهی‌گونه آن یکی از تفاوت‌های اصلی BV با عفونت قارچی است.

تریکومونیازیس یا تریک چیست؟

تریکومونیازیس یا تریک یک عفونت مقاربتی (STI) است که در طی ابتلا به آن فرد دچار خارش شدید در ناحیه واژن می‌شود و در صورت برقراری تماس جنسی فرد از طریق واژینال، دهان یا مقعد، این عفونت به سایر افراد منتقل خواهد شد. علائم تریکومونیازیس اغلب بین ۵ تا ۲۸ روز پس از عفونت، در بدن فرد ظاهر می‌شود.

آیا پد و تامپون باعث تحریک واژن می‌شود؟

تحریک واژن به وسیله پد و تامپون در دوران قاعدگی، یکی از دلایل بروز خارش در ناحیه واژن است که علت آن وجود مواد تحریک‌کننده در ساخت پد و تامپون است. استفاده از تامپون نیز می‌تواند باعث خشک شدن واژن و در نهایت بروز خارش در این ناحیه شود که برای جلوگیری از این اتفاق باید تامپون‎‌های خود را بصورت مکرر عوض کنید و از مصرف تامپون‌هایی با جذب بالا به شدت خودداری کنید. 

منابع: very well health, medical news today, healthline


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصصان زنان و زایمان در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از متخصصان زنان و زایمان